nico1970 schreef:
...... Genoemde temp verlaging is niet overdreven veel maar alles scheelt natuurlijk. Nu hebben we laatst weer eens kou gehad, moet ik er nog een thermostaat tussen maken omdat ik anders kans loopt dat de bakolie in de winter te koud blijft?
.....
Ik zou zeggen dat iedere temperatuurverlaging winst is (behalve 's winters). De mate van verlaging is natuurlijk ook afhankelijk van de temperatuurverschillen en nog zo wat (zoals die olie-pomp-vraag).
Ik wet niet hoe dat zit met de pomp-functie maar als het bijv. werkt op een bescheiden opvooer-hoogte binnen de bak (waardoor de olie in de standaard-bak zonder koeler blijft circuleren) en verder de koeler een bescheiden doorvoer diameter kent dan werkt de weerstand door die bescheiden diameter al als een soort thermostaat -- hoe heter hoe dunner de olie, hoe dunner hoe groter de flow.
Maar goed, mijn voorbeeldje: Duitse Autobahn richting Tsjechië (dus geen dolle hellingen) en kruissnelheid 100 km/u en goed warm weer.
De bak werd daarbij goed heet, dwz zo heet dat je het binnen goed voelde (ondanks de standaard inpakking rond de tunnel).
Als je dan een stop maakte werd het nog erger, althans bij een stop bestaande uit een stukje rustiger binnendoor en dan een half-uurtje rust.
De langsstrijkende hete buitenlucht (boven het asfalt is het op een 's zomerse dag makkelijk 40º of meer) werkt kennelijk al als koeling.
Ik merk nu met de "Puma" iets vergelijkbaars.
De Ford-Mustang-bak wordt ook loeiheet, wellicht zelfs nog heter als de R380, alleen ik ben daar nog geen koeler-oplossing voor tegengekomen. Rijd je nu echt goed vlot een pasweg omhoog dan gaat zo nu en dan de visco-fan werken, en als de fan draait dan voel je in ieder geval de temperatuur van de tunnel dalen (of de bak er veel van afkoelt weet ik niet, maar alle beetjes helpen).
Overigens heb ik bij mijn standaard R380 ook bij langere tijd serieus koud nooit gemerkt dat de bak er te traag of te zwaar van ging schakelen.
Dikkere olie geeft natuurlijk wel rendementsverliezen, maar rendementsverliezen vertalen zich in warmte, dus warmt de olie dan toch na even iets langer alsnog tot een redelijk niveau op.
O ja, voor de LT230 bestaat er een uitgebouwd carter-deksel, daarmee krijgt de LT230 wat meer olie-inhoud - tegelijkertijd zorgt dit deksel (met ribben) voor een groter windvangend en dus koelend oppervlak.