albert schreef:
Ik heb even nagedacht over een Puma, maar het niet gedaan omdat daar geen 3 zitplaatsen op de eerste rij mogen(op kenteken tenminste niet). De TD5 is niet mijn motor, ik houd niet van het geluid van een 5pitter en verder geldt voor mij: hoe minder electrische spullen hoe beter. Omdat ik toch vrij vaak met een aanhanger onderweg ben, raadde Ron mij de 300tdi aan. Verder gebruiken we de auto dagelijks omdat het de enige auto van ons gezin is. Aangezien het een bedrijfswagen is, is het rijden van een oudere auto bijtellingstechnisch erg interessant.
Tja. Mijns inziens is die Td5 juist de mooiste motor, ik mis het vriendelijke geluid en karakter nog steeds.
Maar je hebt een punt: De Td5 kan je smoren, hij heeft een "probleempje" onderin de toeren.
Vlgs mij is het probleempje een probleem van juist de "anti-stall" regeling: zodra je gas geeft neemt gaspedaal alles over.
Wordt de motor door de anti-stall bijgestuurd dan is het eerste gas te weinig en dan smoort ie voordat je genoeg gas hebt kunnen geven.
Zelfs zonder aanhanger heb ik al wel in low moeten wegrijden (bijv. vol beladen en dan een onoverzichtelijke uitrit helling op).
De "Puma" is nauwelijks gesmoord te krijgen, hij trekt alsmaar door, en de 1º is ook nog eens extra laag (in ruil zit de 5º hinderlijk kort op de 4º en ver van de 6º) ... en het geluid is Black-and-Decker.
Verder is het dashboard erg veel plastic, zijn er geen ventilatieklepjes en die derde zitplaats mis ik ook ...
Of te wel: als ik indertijd makkelijk had kunnen kiezen tussen een als nieuwe Td5 of een "Puma" dan had ik het met de kennis van nu niet geweten. (Want toentertijd was het gemis aan een overdrive weer een minpuntje geweest, inmiddels lijkt de Roverdrive een adequate optie.)
O ja, de Td5 was ook zuiniger, maar natuurlijk qua uitstoot weer minder (omdat BMW de 5 cilinder niet verder wilde ontwikkelen/betalen, en omdat daarna Ford het nog makkelijker vond om bestaande "of-the-shelf" onderdelen te gebruiken -- de Td5 was bedoeld om ook als Td4 en Td6 een vervolg te krijgen, de Td5 had ook potenties om aan de hogere Euro-normen te voldoen).
En verder: Qua electrickery is de Td5 bomb-proof, het enige wat bij een Defender soms een probleem geeft is het alarm.