Jamaar schreef:
niets heeft ons zo erg getroffen als de afschaffing van de 25 jaar oldtimer regeling.
Ach, deze achterlijke actie (gesteund door de stuntelaars die ook een sleutelrol in de toeslagen-affaire speelden) is al bijna 10 jaar oud, ... de jaren tikken rap voort, en binnen enkele jaren zijn die toen 25 jarige oldtimers 40 jarigen geworden.
De hard-core liefhebbers herken je dan vanzelf.
Toentertijd toen de 1985-1986 auto's nog "oldtimer" werden waren er toch wel heel veel "gelegenheidsliefhebbers".
Overigens ligt de echte schuld niet bij dit besluit maar bij de autolobby.
De autolobby die als eerste graag nieuwe auto's verkoopt, liefst een soort wegwerp-auto's, iedere paar jaar een nieuwe.
De autolobby die op geen enkele manier het aantal gereden kilometers wil inperken, de autolobby heeft daarbij heel slim de publieke opinie met fake-arguments bespeeld en zo de discussie over kilometerbeprijzing helemaal stuk gemaakt (het is nu ongeveer net zo onbespreekbaar als toentertijd de hypotheek-aftrek).
Inmiddels komen er heel voorzichtig weer enkelen die het woord "kilometerbeprijzing" in de politieke arena durven te noemen.
Bedenk dat de oldtimer-regeling bedoeld was om de onredelijkheid van de MRB bij nauwelijks kilometers te compenseren, net als het kwart-tarief voor campers. Deze speciale uitzonderingstarieven waren dus een uiterst grove/primitieve vorm van kilometerbeprijzing.
Het domme is dus dat "tante Truus" die jaarlijks (ruim) minder dan het gemiddelde kilometrage wegrijdt met succes voor het autolobby-karretje werd gespannen terwijl deze "tante Truus" (en de talrijke ooms, neven en nichten etc) jaarlijks de veelrijders aan het subsidiëren zijn.
Dus een gevalletje van penny-wise and pound-foolish.
Volgens mij zijn we uiteindelijk bijna allemaal beter af met een kilometerbeprijzing. De keuze voor de een of andere manier van vervoer wordt hiermee een stuk eerlijker, zeker als de lease-auto-sector ook zijn knopen eens gaat tellen (en/of de belastingdienst in de inkomsten-sector eens gaat narekenen welke voordelen gratis worden weggegeven).
Wie nu een auto koopt die legt een grote som neer, betaalt dan ook nog een vast bedrag en mag daarna bijna ongelimiteerd rijden (waarbij je dan eventueel nog een beetje accijns betaalt). Of te wel: iedere keer dat je de auto laat staan worden de overige kilometers duurder.
Omgekeerd betaal je voor het OV naast een instap-tarief verder ± per kilometer, en die in kilometerprijs zit alles, per kilometer is het OV dus duur. (En zelfs een fiets is niet gratis, als je alle kosten voor een wat betere fiets meerekent kom je op een serieuze kilometer-prijs.)
Het gekke is dus dat wie elektrisch rijdt ... in de trein een forse kilometerprijs betaalt en wie die "vieze diesel" toch al voor de deur heeft staan aan variabele kosten per kilometer misschien wel minder kwijt is (voor wie een Tesla voor de deur heeft wordt dit plaatje nog doller, heb je een Tesla dan stap je zelfs niet meer op de fiets). Of te wel: met dit soort prikkels staan er ten tijde van de eerste corona-vaccinaties al net zulke files als voor de corona-crisis, en tegen de tijd dat iedereen gevaccineerd is zijn de >1000km files een dagelijks fenomeen.
Interessant is dat mijn vieze diesel tot een van de "schoonsten" hoort, niet vanwege de Euro-veel klassering maar omdat ie veel stilstaat (en dan is ie niet eens stuk). Mijn vieze diesel verbruikt minder als dat ultra moderne 1:30 autootje van de schoon-geweten-rijder ... omdat die schoon-geweten-rijder 40.000 km/jaar rijdt, iedere paar jaar een nieuw schoon-geweten-auto koopt (en daarnaast ook nog eens een paar maal per jaar in het vliegtuig stapt)