Pieter K schreef:
....
Ook niet onbelangrijk was misschien de bandenspanning. Volgens de TH, moet die 1.8 bar bedragen, maar de banden waren allemaal 2.5! (ik had banden + velgen) een tijd terug al eens op de kop getikt en spanning niet gecontroleerd...
Tja, hoe het bij een Light Weight uitkomt weet ik niet, die is immers "light".
Bij een 110-Defender zei het instructieboekje 20 jaar geleden al dat er wat meer in de banden moest ... en in de praktijk bleek dat je gerust op nog wat meer lucht kon rijden, althans dat was mijn ervaring en met Michelin XPC in 7.5x16.
Grappig is dat 10 jaar later mijn ervarings-bandenspanning netjes in de rechter-deuropening geplakt was, dwz net ietsje minder als mijn eigen voorkeur (met de bredere 235/85x16 zijn de aangeplakte waarden heel adequaat).
Of te wel: Ik reed op de XPC onder de 110 met 2,5 bar vóór en 3,3 bar achter, en met lading deed ik er nog 0,2 a 0,3 bar bij.
Er zijn eenvoudige natuurwetten van toepassing: Vermenigvuldig deze praktijkcijfers met de light-weight / Defender factor (deel dus de asdruk-cijfers) en je krijgt een vergelijkbare "voetafdruk". Daarna kan je nog eens wat experimenteren.
Er zijn de nodige voordelen aan een wat hogere bandenspanning: de auto rolt lichter, de auto stuurt lichter en scherper, de auto duikt niet te diep in de banden, en de banden slijten minder (de de wangen van de banden lijden ook minder), nadelen zijn: het geeft een iets stugger comfort, op een ongelijke ondergrond rolt de band minder en ... het lichtere sturen kan overgaan in te licht sturen (de "voetafdruk"-lengte geeft een dempingseffect).
Of te wel: Neem de oude bandespannings-cijfers met een korreltje zout, die cijfers passen bij de banden die men 40-50 jaar geleden normaal vond, banden die het voor de grip van wringend rubber moesten hebben.