Teun schreef:
..... maar smaken verschillen nu eenmaal. Gelukkig toch? Een tikkie breder is voor de één (mij bijvoorbeeld) mooier, .....
Ik vrees echter dat die 1" hogere band een beetje veel vulling in de spatborden geeft, vandaar dat ik alvast aan het zoeken ben of een verhoging dat kan compenseren, zonder dat ik daardoor een zwabberende wagen krijg. Vandaar...
Kijk, dat bedoel ik nu net: Je wilt iets grotere banden omdat je dat mooier vindt (dat vind ik niet mooier, maar dat is een kwestie van onbetwistbare smaak), je wilt vooral goed op de weg rijden (dat stelt eigenlijk al "grenzen" aan je bandenkeus), en dan vervolgens ... kijk je naar banden die de spatborden weer zo veel "vulling" geven dat de auto hoger op z'n poten moet.
Hoger is gewoon per definitie minder goed qua weggedrag, en een Defender is al geen wonder van wegligging, dus ... wat wil je nu ?
Kijk, laten we duidelijk zijn: Toen ik nog met Lego speelde maakte ik ook steeds grotere autootjes, dikkere banden, dubbele banden etc ... steeds stoerder. Toentertijd keek ik ook verlekkerd naar de Unimog, en de dikke 6x6 Daf ... lekker dik, een ideaalbeeld voor een woeste terrein-rit en woestijn of IJsland-vakantie. Nu zie ik ze nog steeds met plezier, maar ik ben minstens zo blij met een 4x4 die in veel opzichten ook gewoon "net een auto" is (let op, niet "een nette auto", want dat hoeft voor mij niet per se).
Soms, soms denk ik wel eens bij die dikke banden-wens dat er een zekere parallel is met plastische "schoonheids" chirurgie: Een beetje groter hier, een beetje slanker daar, een beetje straktrekken, oprekken, en dan weer een beetje opspuiten ...
Uiteindelijk is het eindresultaat vooral anders, maar niet beter (of hoogstens voor even). En bovenal: hoe meer je aan "verbeteringen" hebt, hoe meer er nog weer achteraan komt.
Overigens, gewoon 235/85x16 gooit al modder onderlangs de "wheel-brows" tegen de deuren en de carrosserie, 265/75x16 doet dat dus nog meer, dus qua "dik" zit je dan al "goed". Een nog dikkere/hogere band vult de spatborden natuurlijk nog meer, je krijgt er minder draaicirkel mee, en zolang je toch niet verder dan asfalt en en enkel greenlaantje komt dan maakt dat niet veel uit: de banden zullen dan niet aanlopen.
Marc