Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 14 nov 2024, 15:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 31 okt 2024, 14:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 372
Hi allen, voor mijn beeldvorming vraag ik me af wat een realistische waarde is voor een 110 (station) in project staat.

kort overzicht van de projectstatus:
- electra is een redelijk chaotische spaghetti,
- 3 deur onderkanten zijn aan vervanging toe
- onderkant b stijlen buitenkant moeten gerepareerd. cabine zijdig lijkt het nog in orde
- achterbalk is mogelijk te ver heen. Niet goed te beoordelen door een lierbumper die er overheen zit

de 110 heeft een dubbele accu en aanzienlijk extra werklicht voor. Op het chassis heb ik nog geen duidelijk doorgerotte plekken gevonden, wel wat oppervlakkige roest hier en daar. Ook heeft de 110 regelmatig buiten gespeeld (lier voor en lier achter)

verder is het een RHD, met 200 tdi (oorspronkelijk V8), bouwjaar 1984

gr Fenna

edit: roest ellende op het schutbord is er niet meer. Dat is met nieuw staal gerepareerd


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 okt 2024, 15:17 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1926
fenix2 schreef:
Hi allen, voor mijn beeldvorming vraag ik me af wat een realistische waarde is voor een 110 (station) in project staat.

kort overzicht van de projectstatus:
- electra is een redelijk chaotische spaghetti,
- 3 deur onderkanten zijn aan vervanging toe
- onderkant b stijlen buitenkant moeten gerepareerd. cabine zijdig lijkt het nog in orde
- achterbalk is mogelijk te ver heen. Niet goed te beoordelen door een lierbumper die er overheen zit

de 110 heeft een dubbele accu en aanzienlijk extra werklicht voor. Op het chassis heb ik nog geen duidelijk doorgerotte plekken gevonden, wel wat oppervlakkige roest hier en daar. Ook heeft de 110 regelmatig buiten gespeeld (lier voor en lier achter)

verder is het een RHD, met 200 tdi (oorspronkelijk V8), bouwjaar 1984

gr Fenna

edit: roest ellende op het schutbord is er niet meer. Dat is met nieuw staal gerepareerd

Tja ... een realistische waarde is moeilijk.

Mijns inziens is de werkelijk realistische kijk de meest sombere.
Wat is de waarde van een 1984 in (redelijk) goede en rijdende staat ?
Trek daar dan alle te maken kosten van af.

Reken je niet "rijk" (of juist "arm") vanwege de extra's (sowieso moet je je afvragen: hoeveel ben je nu kwijt aan een tweede accu en wat extra werklichten) .... die extra's zijn gewoonlijk overgewaardeerd door de verkoper, maar zijn zelden wat je als koper zelf zo zou kiezen.

Verreken ook dat je bij een "project" veel niet kan controleren, of de auto behoorlijk reed voordat ie in deze "project-fase" strandde ??   Er was in ieder geval een reden om het project te starten.

Aan het eind van een dergelijke besomming kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat een auto geheel opnieuw opbouwen een stuk duurder is dan je vooraf dacht, een nieuwe kopen (wat jammer genoeg niet meer kan) is goedkoper dan de berg losse onderdelen die je nodig hebt om zelf een nieuwe te maken.

Of te wel: Het enige wat dan nog "realistisch" telt is de waarde van een 1984 kenteken+chassisnummer.
Wees hier dan niet te optimistisch over: Zodra we rekeningrijden invoeren komt er beslist ook een eind aan de Old-Timer MRB-vrijstelling.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 okt 2024, 16:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 372
De 110 was een rijdende auto toen die bij mij onderdak kreeg voor wat klusjes aan het schutbord.
Na het schutbord is er ook een rolbeugel aangebracht direct achter de voorstoelen.

Inmiddels is die 110 onderdeel van een nalatenschap en staat op de nominatie voor verkoop.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 okt 2024, 18:50 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1926
Ahh ... dat maakt het plaatje iets anders, althans als jij 'm wilt kopen.

Voor een "derde" is dat "rijdend" het slechts vertrouwen op al dan niet blauwe ogen.

Verder: Een rolbeugel moet je maar zin in hebben.
Ik heb zo 'm twijfels bij om het even welke rolbeugel (en zeker bij DIY rolbeugels).
Een heel degelijke 3D constructie - en die moet dan ook echt heel degelijk zijn - zorgt ervoor dat als ie ook echt z'n werk doet dat alles in de auto een hardere klap krijgt (en die klap kan levensbedreigend hard zijn).  
Een niet zo degelijke constructie heeft het zelfde effect maar minder sterk ... en als de klap te groot is dan heb je een nog veel groter probleem, namelijk een verbogen en/of gebroken rolbeugel die allerlei schade maakt en vooral een rolbeugel die hulptroepen/redders gevaarlijk in de weg kan zitten.
Ik heb aan den lijve meegemaakt wat het is om in een Defender op de gepoetste kant te landen.   Als dat rustig gaat deukt het dak al een stukje ... maar ook: de deuren gingen ondanks het gedeukte dak en nog zo een en ander nog gewoon open en sloten daarna ook weer.   De les is vooral dat je gewoon moet voorkomen om op z'n gepoetste kant te landen, en meer nog om met gepaste snelheden te rijden. (En verder: vertrouw maar op een beschermengeltje want een Defenderoïde is gewoon geen veilige auto.)

Gaat het om verkoop aan een "derde" dan is het gewoon wat een gek ervoor geeft (en een goede gek geeft gauw teveel).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 okt 2024, 19:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 372
Mijn belang is dat ik straks weer de vierkante meters voor mezelf heb. Aan mijn series 3 heb ik al genoeg landrover ;-)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 nov 2024, 21:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 18 jun 2024, 23:44
Berichten: 16
Marc-my-Words schreef:
……..wat een gek ervoor geeft (en een goede gek geeft gauw teveel).

Precies, wat een gek ervoor geeft.

Economische waarde is hooguit € 1000,-, afgaande op de taxatiewaarde van mijn 300 Tdi 110 Stawag (grijs kenteken) uit 1998 (een paar jaar geleden, door een erkend taxateur). Nog gewoon rijdend, maar met allerlei mankementen.

Groet,

Erik.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 nov 2024, 21:47 
Offline

Geregistreerd: zo 08 apr 2018, 11:17
Berichten: 93
tsja , een redelijke waarde ,

Bc-stijlen die al zichtbaar aan de buitenzijde verrot zijn , zijn dat meestal helemaal (ook het deel achter de achterste deuren zal dan verrot zijn ) en eindigt dit met 2 nieuwe stijlen a zeker €1500 per stuk , "het chassis lijkt hard" , als de achter balk al verrot is , is de rest ook al aardig op weg (kijk maar eens met een camera aan de binnenkant (zeker bij het stuk waar het achteras A-frame vast zit) , dus eigenlijk een nieuw chassis nodig .... weer €3500,- de motor is een 200 tdi , welke TDI , uit een discovery of een originele Defender ? de laatste heeft zeker waarde !
schutbord is gerepareerd , maar hoe zit het met de stukken die tijdens de reparatie nog niet doorgerot waren ? weer een onzekerheid voor een koper , of een extra kosten post van €2500,-
rechts gestuurd is een duidelijk minpunt , ombouwen naar links is zeker mogelijk , maar reken ook weer op €2500,- met alle dashboarddelen .
en dan nog een paar nieuwe deuren .....

ik vermoed dat zoals eerder vermeld , de grootste waarde in het kenteken zit . maar zonder foto's is het allemaal wat lastig te beoordelen .


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 nov 2024, 22:53 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1926
Gerben schreef:
tsja , een redelijke waarde ,

Bc-stijlen die al zichtbaar aan de buitenzijde verrot zijn , zijn dat meestal helemaal (ook het deel achter de achterste deuren zal dan verrot zijn ) en eindigt dit met 2 nieuwe stijlen a zeker €1500 per stuk , "het chassis lijkt hard" , als de achter balk al verrot is , is de rest ook al aardig op weg (kijk maar eens met een camera aan de binnenkant (zeker bij het stuk waar het achteras A-frame vast zit) , dus eigenlijk een nieuw chassis nodig .... weer €3500,- de motor is een 200 tdi , welke TDI , uit een discovery of een originele Defender ? de laatste heeft zeker waarde !
schutbord is gerepareerd , maar hoe zit het met de stukken die tijdens de reparatie nog niet doorgerot waren ? weer een onzekerheid voor een koper , of een extra kosten post van €2500,-
rechts gestuurd is een duidelijk minpunt , ombouwen naar links is zeker mogelijk , maar reken ook weer op €2500,- met alle dashboarddelen .
en dan nog een paar nieuwe deuren .....

ik vermoed dat zoals eerder vermeld , de grootste waarde in het kenteken zit . maar zonder foto's is het allemaal wat lastig te beoordelen.

Precies, voor je het weet ben je dus € 10.000 verder.   Blijft dus over het 1984 kenteken ... en wat de gek dat waard vindt.
Belastingvrijheid is voor sommigen een "onbetaalbaar" goed ... en dus betalen ze er ruim meer dan de economische waarde voor.

Overigens is er wel wat af te dingen op "taxatie-rapporten".   Afhankelijk van het taxatiedoel worden alle kostenpunten opgeteld en houd je nauwelijks een "economische" waarde over, of juist omgekeerd kijkt de taxateur niet naar wat er aan kosten in de lucht hangen maar wat er aan markt-vraag-prijzen langs komen.  
Je ziet dit overigens ook op een andere manier terug bij de tweede-hands-prijzen:  Een verkoper wil graag alles wat hij/zij verspijkerde aan zijn auto in de prijs terugzien, een (potentiële) koper wil juist de extra's maar marginaal waarderen ... en uiteindelijk heeft de markt (= de koper) gelijk.

Maar goed, waar het gaat om een "nalatenschap": 
Kijk gewoon waar je op uitkomt, neem hierin mee hoe haastig een en ander moet worden afgerond.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.