Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 06 okt 2024, 09:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: France
BerichtGeplaatst: ma 23 sep 2024, 21:45 
Offline

Geregistreerd: do 09 nov 2023, 23:40
Berichten: 15
Helaas weer terug uit de Cévennes (Zuid Frankrijk).
Weer een paar duizend probleemloze kilometers met de inmiddels 50 jarige RR :D
In twee weken nog maar één 'classic' in het wild gezien.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: di 24 sep 2024, 08:26 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 831
Woonplaats: wwerf
mooi man,
ik zou ook wel zo,n classic willen zien op mijn oprijlaan.
ruilen tegen een 109? :mrgreen:

alhoewel, ben zo,n mooie auto niet waard. afgelopen week is de 109 gebruikt als puin/bouwmateriaal/grof vuil transport.
gaat bijna kuub aan gipsplaten met tegels in de kofferbak. dat is zonde om met zo,n mooie Range te doen.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: di 24 sep 2024, 12:10 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
Tja ... la Douce France.
Als ik GoogleMaps nakijk stond er 15 jaar geleden een kleine 10 m rechts van de RR nog een cabine telephonique.
Zo zie je maar, alles gaat achteruit. Die telefooncellen zijn geheel uit het wereldbeeld verdwenen, nog even en niemand weet meer wat dat voor vreemde vogelhuisjes waren -- het laatste gebruik was immers de nestgelegenheid in het munten-retour-bakje.

Ik ben overigens net in zuidelijke richting gereden en onderweg was het aantal Defenders en Defenderoïden schrikbarend laag.
Je loopt binnenkort risico op een frozen shoulder vanwege het gebrek aan zwaai-momenten.
O ja het aantal campers en caravans was schrikbarend hoog, gelukkig gingen de meesten huiswaarts.

Hier gister al wel een New Defender gezien, nog geen Defender (hij was kennelijk niet "op de zaak": de baas van de lokale Intermarché heeft een 90 - een een hond genaamd LandRover - en hij vraagt als ik 'm tegenkom hoe het met mijn Defender staat).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: di 24 sep 2024, 21:47 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 191
Ook in good old England en good old Wales deze zomer erg weinig series, defenders, RR of Disco1 en 2 gezien. Wel heel goed geholpen door de plaatselijke LR smid omdat ik speling op mijn voorwiellager kreeg en de dop 52 was vergeten, sukkel die ik ben....

_________________
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: di 24 sep 2024, 22:03 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
Tja ... deze zomer, in de Spaanse Pyeneeën meer dan genoeg Defenders en nog zo wat gezien.

En in de voorzomer een uitstapje naar maar net aan la douce France maar ook daar was het raak ... maar dat is niet zo gek want de boer waar ik al jaren tegen een minimale tegenprestatie mag kamperen heeft een en ander uit Solihull staan en rijden.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: wo 25 sep 2024, 22:09 
Offline

Geregistreerd: do 09 nov 2023, 23:40
Berichten: 15
Dit is mijn werkpaard.
Auto voor alle dagen, zomer en winter.
Een afgeleefde auto die voor 1000 euro uit Zwitserland naar NL gekomen was.
Een auto hoog uit de bergen waar alle plastic (ook het dash) verkruimeld.
Stoort mij niet, als ie maar goed rijdt.
En dat doet die, met 285/75 op Mach5 wielen en 4,6 motor op (uitsluitend) Impco LPG.
Geen carburateurs, geen injectie of computer, geen electronica.
Ik smijt alles in de auto (onder meer een ton aan pellets) maar liefst erachter.

Deze zomer heb ik een extra LPG reservetank ingebouwd.
In Frankrijk bleek het vorig jaar moeilijk s'nachts LPG te tanken (rijdt zelden tolwegen).
Zou nu goed moeten zijn voor 700-800 km zonder tanken.
Bij het inbouwen (onder) was goed te zien wat 20 jaar zout doet.
Kruipt onder de waxoil, tussen rubber bumpstops en chassis (gaten !), etc
Dagen liggend onder de RR liggen lassen voor ik aan de LPG tank toekwam

Gelukkig heb ik nog een paar Range Rovers.
Zit dus nooit zonder. :D


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: do 26 sep 2024, 08:35 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 831
Woonplaats: wwerf
zucht......
ik zou heel graag zoiets willen hebben op diesel. maar dan niet zo krokant natuurlijk.
als je de naar prijzen kijkt tegenwoordig heb je wel een geldboompje in je tuin nodig.
voorlopig doe ik het wel met mijn krakende piepende rammelende lekkende(vooral nu) en lawaaiige 109.
ben er ook nog steeds blij mee hoor. maar ik denk dat ik hem op den duur moet verlagen want dan kan de vrouw er niet meer inkomen :mrgreen:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: do 26 sep 2024, 12:45 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 191
@ Dyngo Hoe krijg je die lpg dan in de motor zonder carburateurs of injectie? Of werkt het systeem net als bij veel heftrucks, dus met een membraan, het mixer systeem heet dat geloof ik.

_________________
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: do 26 sep 2024, 14:23 
Offline

Geregistreerd: do 09 nov 2023, 23:40
Berichten: 15
Is super simpel.
Heb indertijd een 3,9 blok uit een 90er RR inclusief Impco LPG (mixer) systeem overgezet in mijn 75er.
Het is een injectieblok, dus de injectoren blijven erin met de toevoer rail om alles vast te zetten.
Alleen geen benzine aansluiting omdat ik geen computer heb (en ook niet wil).
Zet je een injectiemotor op LPG, dan vertel je de coputer dat alles ok is, maar het LPG systeem is electronica loos.
In mijn auto kan dat 'vertellen aan de computer' dus ook weg.
Auto rijdt alleen op LPG, en dat gaat prima.

In de 4,6 precies hetzelfde.
Geen gedoe met 'remapping', en het leukste is dat een 4,6 zuiniger is dan de 3,9.
Kan ook aan de bak liggen, 4,6 met LT77, mijn 3,9 met de oude (jankende) LT95.
LPG heeft niets als voordelen.
Geen veroudering, meer dan 100% octaan, kan geen alcohol of wat ook aan toegevoegd worden.
De V8 loopt ook mooier op LPG dan op benzine.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: do 26 sep 2024, 20:44 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 191
Duidelijk.
En inderdaad, octaangetal van lpg is inderdaad gezond hoog. Overigens zijn de blokken van toen natuurlijk nooit ontworpen om op de drab te lopen die men nu benzine noemt. Ook mijn Bmw R100 vindt de E10 niet veel soeps. Wat opvalt is, dat hij op de super98 van nu veel zuiniger loopt dan op de E10 Euro95. Het verschil is ruim 10%! En dat is niet na 1 meting, maar gebaseerd op minimaal 5x tanken. Daarbij reageert het blok veel rustiger maar als het moet ook veel alerter, dus je mag raden wat er tegenwoordig getankt wordt.....

_________________
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: za 28 sep 2024, 10:57 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
Ga je vaker naar Frankrijk en/of rijdt je daar veel kilometers dan is - bij een injectiemotor - een flexifuel ombouw naar E85 in combi met LPG/GPL nog iets wat je kan overwegen.

Het fijne ervan is niet mijn "metier" maar het is - als ik mijn broertje moet geloven - geen rocket-science. Hij heeft al heel wat auto's omgebouwd, zelfs een grote Ford-dealer in Noord-Zweden geholpen om de truuk onder de knie te krijgen.

Zelf heeft ie o.a. een Citroen BX, een camper met een oude 4 cylinder Volvo-motor en ook een grasmaaier die stuk voor stuk op 85 draaien
Inmiddels heeft ie ook een e-auto - het gaat de "verkeerde" kant op :?

Frankrijk is niet erg dicht bezaaid met GPL/LPG tankstations, dat is en blijft een nadeel. E85 is veel ruimer verkrijgbaar, en gemiddeld nog wat goedkoper.   Qua octaan-cijfer en schone verbranding ga je met extra ethanol er op vooruit.   Verder ... vind ik E85 maar een bedenkelijk goedje, maar dat geldt ook voor gewone benzine* (en gas) ... vooralsnog ben ik van de school: "echte auto's rijden op diesel".

  *  Ik gebruik benzine voor de MSR brander, daar is benzine (en als het zo uitkomt E10 of wasbenzine - op beide brandt ie nog schoner) de beste, eenvoudigste makkelijkste en schone brandstof -- vlgs een test is het zelfs de "gezondste" brander.   Een spiritus-brander lijkt heel "ecologisch" en dus ook schoon en veilig maar dat bleek de minst gezonde keuze (met heel nare verbrandingsproducten - dus eigenlijk alleen geschikt voor werkelijk buiten). Welke (kampeer)brander dan ook: kijk vooral uit met lekkage en dus een ongecontroleerde brand, bij ethanol heb je dan ook nog het nare verrassingseffect dat je bij daglicht de eerste vlammen niet gemakkelijk ziet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: za 28 sep 2024, 21:59 
Offline

Geregistreerd: do 09 nov 2023, 23:40
Berichten: 15
Rijdt toch de meeste km in eigen omgeving.
Tank meest op het industrieterrein van Liège (Hauts Sarts)voor de laagst mogelijke prijs (60-70 ct)
Durfde mijn tank nooit leeg te rijden, maar met mijn extra reserve ringtank onder de auto is dat geen probleem meer (vrijwel nieuwe tank van Marktplaats uitgebouwd wegens veranderde NL wetgeving).
Rijdt nog steeds op LPG uit Besançon, tank blijkt toch groter dan ik dacht (of RR is zuiniger dan 1:5 - onvoorstelbaar).
Weet nu zeker dat ik naar Groningen en terug kan zonder tanken in duur NL ..
Nog een klein voordeeltje: auto op LPG heeft in France de hoogste milieu status 'Crit 1' na electrisch, waarmee je (als je het aanvraagt) dus vrijwel overal mag rijden. Nieuw of 50 jaar oud, maakt niet uit.
Overigens is in France LPG goed verkrijgbaar, maar minder goed in de bergen en moeilijk s'nachts.
Kwam in Vaison la Romaine de eerste onbemande LPG tank tegen die dag/nacht met bankkaart werkt.
Hier verboden, maar kan dus toch !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: za 28 sep 2024, 23:26 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
dyngo schreef:
Rijdt toch de meeste km in eigen omgeving.
Tank meest op het industrieterrein van Liège (Hauts Sarts)voor de laagst mogelijke prijs (60-70 ct)
Durfde mijn tank nooit leeg te rijden, maar met mijn extra reserve ringtank onder de auto is dat geen probleem meer ....

Ahh ... dat lijkt dan op mijn broertje ... die heeft een tank aangepast zodat die op de reservewielplek onder de BX past, dit om de Zweden - Frankrijk afstand te kunnen overbruggen.   Belangrijk verschil: E85 gaat gewoon in een plastic tank.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: zo 29 sep 2024, 20:48 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 191
Ik geloof direct dat lpg de schoonste brandstof is en snap ook niet dat de NL overheid er zo ongeveer een blinde haat tegen heeft ontwikkeld, dat doet Frankrijk duidelijk beter. Nu is het inmiddels zover dat ik met de 300tdi al heel wat steden niet meer in mag, maar ach, dat wilde en deed ik toch al niet, dus...

_________________
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: France
BerichtGeplaatst: zo 29 sep 2024, 21:40 
Offline

Geregistreerd: do 09 nov 2023, 23:40
Berichten: 15
Schoon of niet, het boeit mij maar weinig.
Veel erger dan electrische Tesla's rijden kan haast niet.
100en hectares bos worden daar in een pennestreep in Berlijn voor gerooid.
Batterijen waarvoor oorlogen in Afrika gevoerd worden.
Waarvan niemand weet hoe dat milieuvriendelijk gerecycled moet worden.
Nee, ook diesel autos van +40 jaar kun je zulke verwijten niet maken.

LPG is iets wonderlijks.
Al 50 jaar als super milieuvriendelijk aangeprezen.
In Frankrijk wordt dat nog steeds zo gezien.
In Nederland maximaal benadeeld met allerlei belastingmaatregelen (uitgezonderd +40jr)
In Oostblok alom verkrijgbaar voor de meest gunstige prijs (Rusland 30 cent)
In Belgie (waar ik bijna woon) het goedkoopst van west Europa (60-70 cent), maar milieu benadeeld (exit BXL en Antwerpen)
En nee, steden interesseren mij al lang niet meer.
Kan met 'oldtimer status' overal in Duitsland de steden in, gas of diesel egal.
In Belgie en Frankrijk alleen voorbehouden aan eigen oldtimers (this is europe, man)
Hoe het in Italie, UK en andere landen momenteel is, geen idee.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.