Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 10 okt 2024, 10:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 02 aug 2024, 18:57 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 849
Woonplaats: De Zijpe
Soms hoor je wel een iets en vraag je je af…

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 aug 2024, 18:59 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 849
Woonplaats: De Zijpe
Als ik een versnellingsbak uit een RHD auto heb, zitten de versnellingen dan andersom?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 aug 2024, 19:00 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 849
Woonplaats: De Zijpe
Als ik in een Engelse auto rijd, moet ik dan het stuur de andere kant op draaien om rechtsaf te gaan?

En waar zit de richtingaanwijzer dan, ook aan de andere kant?
Zitten de pedalen ook andersom?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 aug 2024, 20:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 290
GatheRRoveR schreef:
Als ik een versnellingsbak uit een RHD auto heb, zitten de versnellingen dan andersom?


Maar deze vraag houd mij ook serieus bezig :lol: :lol: :lol:

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 aug 2024, 22:25 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 191
Ik kan mij nog goed mijn eerste keer herinneren dat ik in een auto reed. Moest ik ineens met mijn rechterhand gaan schakelen :? . Als linkshandige had ik namelijk op de trekker altijd met links geschakeld :lol: . Tot op de dag van vandaag schakel ik in de auto met rechts en op de trekker met links, een rechts gestuurde auto voelt voor mij dan ook erg vertrouwd, zelfs natuurlijker dan links gestuurd :ugeek:

_________________
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 aug 2024, 23:12 
Vroeg het mij de eerste keer in een RHD stick-shift huurauto ook af, ervoor had ik alleen in RHD automaten gereden.

@Albert, ik als rechtspootje had in de RHD moeite om mijn stuur recht te houden tijdens het schakelen, bij het naar zijn 3 opschakelen bewoog mijn rechterhand (met het stuur) telkens naar links. :shock: :? :lol:

Nog zo eentje qua versnellingen…
1 zit naast 2
3 zit naast 4
Maar 1 en 2 zitten niet tegenover elkaar…. En hoe herken je een persoon die er van jongs af aan mee gereden heeft?

Antw: de Eend, en hoe herken je bestuurder… trekken in alle auto’s in zijn 2 op :D

Ik zit me de hele week al af te vragen welk merk/model auto het nou was waar de richtingaanwijzer-stokje rechts zat :?: was denk ik een Peugeot……model ?


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 aug 2024, 23:14 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
albert schreef:
Ik kan mij nog goed mijn eerste keer herinneren dat ik in een auto reed. Moest ik ineens met mijn rechterhand gaan schakelen :? . Als linkshandige had ik namelijk op de trekker altijd met links geschakeld :lol: . Tot op de dag van vandaag schakel ik in de auto met rechts en op de trekker met links, een rechts gestuurde auto voelt voor mij dan ook erg vertrouwd, zelfs natuurlijker dan links gestuurd :ugeek:

Tja, als je maar lang genoeg geen andere auto rijdt zoek je het contactslot bij een andere/gewone auto aan de linkerkant van het stuur, net zo als de meeste mensen die zelden of nooit in een LandRover rijden het contactslot rechts zoeken (dit alles op basis van de aan deze kant van de Brexit gebruikelijke situatie).

Wat je als eerste leert kan heel stevig verankerde routine zijn.   Mijn broertje leerde* mij de hellingproef als eerste met de voetrem (omdat velen dat het nu juist moeilijkst vinden).   Ik vind de hellingproef met de handrem nog steeds onhandig ... laat mij het maar voetig doen, zelfs als de auto op de handrem staat is bij mij de routine: voet op de rem, handrem eraf, en daarna de hellingproef.   <De hellingproef tijdens mijn rijexamen ging overigens heel soepeltjes, gewoon met de voetrem.>
Mijn broertje reed al auto toen ie onder het stuur door net over het dashboard kon kijken, ik was juist een laatbloeier met het autorijden, ik reed - in beide betekenissen - mee (dus haalde ik het examen, na slechts een bescheiden aantal lessen, in een keer).

En dan terug bij het "Topic".   Een LHD auto wordt een RHD auto als je achteruit rijdt ... en dan heb je maar één versnelling  :ugeek:

En ... ik heb nog nooit als chauffeur in een 2CV of aanverwant gereden, toch ben ik zo'n in de 2º wegrijdt-type - dat leerde mij de Defender, in de Td5 moest de weg nog "glad" zijn, in de "Puma" is de 1º zo laag dat je die bij normaal wegrijden slechts zelden nodig hebt.

O ja, als mijn geheugen mij niet vergist dan zater in een wat langer verleden in ieder geval in Renault's de richtingaanwijzer en de ruitenwisser aan de "andere" kant.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 aug 2024, 08:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 18 jun 2024, 23:44
Berichten: 14
Marc-my-Words schreef:
O ja, als mijn geheugen mij niet vergist dan zat er in een wat langer verleden in ieder geval in Renault's de richtingaanwijzer en de ruitenwisser aan de "andere" kant.

Dat is dan weer heel verwarrend want moet je dan, om rechtsaf te slaan, de richtingaanwijzer omhoog of naar beneden bewegen.
Ik beweeg de richtingaanwijzer altijd omhoog als ik rechtsaf wil.

Groet,

Erik.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 aug 2024, 10:37 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
Erik Peters schreef:
Marc-my-Words schreef:
O ja, als mijn geheugen mij niet vergist dan zat er in een wat langer verleden in ieder geval in Renault's de richtingaanwijzer en de ruitenwisser aan de "andere" kant.

Dat is dan weer heel verwarrend want moet je dan, om rechtsaf te slaan, de richtingaanwijzer omhoog of naar beneden bewegen.
Ik beweeg de richtingaanwijzer altijd omhoog als ik rechtsaf wil.

Die richting-aanwijzer aan de "andere" kant moet je - net als de richting-aanwijzer aan de nu "gebruikelijke" kant - zoals het stuur verdraaien.
Bij een RHD draait het stuur toch ook niet andersom ?  :P

Overigens is voor iemand die niet zo links-rechts-gevoelig is (wat paradoxaal genoeg meestal betekent dat hij/zij juist extra richting-gevoelig is) het niet echt handig die twee vrijwel gelijke pookjes met heel verschillende doelen.   Meestal is het geen probleem maar éénmaal wissen wanneer de voorruit aan een goede poetsbeurt toe is kan het uitzicht goed bederven ... en dat dan juist als je rechtsaf wilt.

Langer terug - maar dan wordt het echt opa vertelt (of eventueel nog één of twee generaties extra terug) - zaten de pedalen ook niet per sé volgens de nu gebruikelijke ordening.   Naar ik begreep waren er ook auto's met pedalen om de versnellingen te schakelen.

Overigens zie je bij de huidige auto's met automaat gewoonlijk een extra breed rempedaal ... de verstokte schakel-auto-rijder zal dus onbedoeld de noodstop-remweg testen (om daarna zijn linker been vast te binden).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 aug 2024, 14:02 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
Zie hier uit het instructieboekje van de Renault Dauphine.
Met het vreemde vleugeltje links kon je de verlichting schakelen en door er op te drukken klaxoneren.
Het dunne pookje rechts was voor de richtingaanwijzers.
En de ruitenwissers hadden een schakelaartje links op het dash-board.

Met wat handigheid kon je, met het "inverseur d'avertiseur" schakelaartje een tweetonige klaxon imiteren. Er zaten twee klaxons op de auto en in de stads-stand was de tweede uitgeschakeld.

De 4CV had een ± gelijke opzet, en daar kon je stadslicht en achterlichten ook nog apart schakelen (hoe weet ik niet meer)
De R 8 en R 10 waren wat zakelijker/minder barok maar hadden nog steeds de richtingaanwijzer rechts en de ruitenwissers met een aparte schakelaar op het dashboard.   Ik vond op 't internet een instructieboekje voor de R 8 Gordini uit 1967 met nog de oude lay-out ... dus ongeveer gelijktijdig met de eerste R 16, en die R 16 was in veel opzichten een moderne auto, met een veel modernere lay-out met de richtingaanwijzer links, de ruitenwissers hadden nog geen eigen stokje want daar zat bij de R16 de stuurversnellingspook (een pook die opvallend prettig direct werkte want de versnellingsbak zat vóór het motorblok).

Overigens, als ik het instructieboekje van de Peugeot 404 zie, had de Peugeot 404 het richtingaanwijzer-pookje al wel rechts ook al zat daar ook de stuur-versnellingspook.   Opvallend is dat in ieder geval het eerste type versnellingsbak de "2CV-ziekte" had, dwz de 1º tegenover de achteruit en dan 2º en 3º tegenover elkaar en de 4º als laatste apart (zie https://www.peugeot404vereniging.nl/doc ... %20OCR.pdf)


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 aug 2024, 10:45 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
Dan hier nog een paar ongestelde vragen.

Wat was toch de reden voor de stuurversnellingspook bij auto's waar de versnellingsbak "gewoon" ergens aan het begin van de "tunnel" zat (dus bij een aandrijflijn met motor voorin, versnellingsbak erachter, en aandrijving op de achterwielen) ?
Bij een voorwiel-aangedreven auto kan ik me de voordelen van een stuurversnelling nog indenken, ook al zie je die stuurversnelling tegenwoordig ook niet veel meer.   (Ik weet nog van de Renault R19 dat daar een lange schakelstang onder hing - van de pook tot onder de versnellingsbak tussen de voorwielen.   Een stang die ineens zover weggeroest bleek dat ie alleen nog maar met de lak bijeengehouden werd, het lukte nog net om de 3º versnelling te schakelen ... misschien moet je de R19 toch beter niet als terreinauto gebruiken.)

En dan een meer LandRover gerelateerde kwestie.
Ik begrijp dat je bij sommige Porsches (welke?) net als bij de Defender aan de linker kant van het stuur naar het contactslot moet zoeken.
Zijn er nog meer auto's met het stuur links en het contactslot nog linkser ? Zo ja, welke ?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 aug 2024, 11:39 
Helder van die pookjes :?

Zo heb je ook de Renault megane met zijn vooruitstrevende key card.
Daar zit zelfs een noodsleutel in.
Om daarmee de deur te kunnen openen moet je het kleine dopje/kapje waar aan de onderkant een sleufje voor de sleutel zit deze los te wippen.
En kijk hier, het sleutelgat….. en waar denk je dat dit handvatslotje zit bij een RHD?

Afbeelding

Opl: juist, net als bij ons, de linker deur. Daar dus aan de bijrijders kant.


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 aug 2024, 19:46 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 191
@Marc: de stuurversnellingspook ging meestal samen met een voorbank in plaats van twee voorstoelen. Als je met drie personen voorin zit, en je hebt dan de pook in het midden dan zit je elke keer dat je schakelt bij je buurman/vrouw quasi tussen zijn of haar benen te grabbelen. Bovendien stapt het voor de middenpassagier beroerd in en uit.

_________________
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 aug 2024, 01:05 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
albert schreef:
@Marc: de stuurversnellingspook ging meestal samen met een voorbank in plaats van twee voorstoelen. Als je met drie personen voorin zit, en je hebt dan de pook in het midden dan zit je elke keer dat je schakelt bij je buurman/vrouw quasi tussen zijn of haar benen te grabbelen. Bovendien stapt het voor de middenpassagier beroerd in en uit.

Laat dat laatste nu bij een LHD Defender nog enigszins meevallen, de voetenruimte rechts is een stuk groter als die links.  
Met de Td5 meermaals een passagiere op de "hot-seat" gehad met de lange pook viel het allemaal best mee, vooral omdat die lange pook ergens diep-weg op de versnellingsbak zat.   Het High-Low pookje was wat meer gegrabbel.

Dat van die brede voorbank kan ik volgen, dat past o.a. aardig bij de Amerikaanse traditie en de Europese navolgers.
Bij een Renault R16 (en ook de Peugeot 404) was er evenwel geen sprake van een brede voorbank maar van losse stoelen.
Ik heb geen actieve herinneringen aan "alle" auto's -- ik meen dat je een brede voorbank wel meer bij allerlei Duitse auto's zag.

Misschien was het heel triviaal een kwestie van (door de Amerikanen geïnspireerde) mode.

Overigens zie je bij die mode-zaken de gekste dingen.   Had je ooit de dash-board paraplu-pook bij de 2CV en zijn opvolgers, en daarnaast dus ± hetzelfde bij de Renault R4 en R6 .... tegenwoordig zie je wel zo'n soort van bekerhouder uit het dash-board steken met ipv een beker een joy-stick-achtig versnellingspookje, da's dus toch een soort van terug bij af.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 aug 2024, 08:09 
Citaat:
zo'n soort van bekerhouder uit het dash-board steken met ipv een beker een joy-stick-achtig versnellingspookje, da's dus toch een soort van terug bij af.


Dat zit zeker in zo’n electrisch voertuig, het laatste electrische voertuig waar ik in gezeten heb noemde we gewoon trein.
Maar goed, ik ben de generatie van “net na” het transformeren van hunebedden tot auto’s.

a little dab will do ya

Afbeelding

Volgens mij zijn de Series niet veel later gebouwd.


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 aug 2024, 12:34 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
Gatheroff schreef:
Maar goed, ik ben de generatie van “net na” het transformeren van hunebedden tot auto’s.

Tja, ik heb een gemengde afkomst.
De grootouders van vaderskant hadden nooit een auto (de iets jongere broer van mijn oma was huisarts en die had dus al wel heel vroeg een auto). De grootouders van moederskant hadden wel een auto, maar dat was ook de kant zonder veel aandacht voor de techniek.
Dit zorgde ervoor dat mijn vader al jong auto reed ook al had hij er geen, en dat mijn moeder slechts een late roeping was (voorzover er sprake was van roepen).

Goed, in de (pré)historie een Ford (Bückel)Taunus oftewel een Ford G73A - echt een auto uit het stenen tijdperk, lees bijv. wikipedia maar na, vergeleken daarmee was de 1948 LandRover een toppunt van moderne techniek.
Daarna een Renault 4CV - dus zo'n klein ding met de motor achterin - deze auto werd later mijn vaders eerste auto.
En vervolgens een Ford Taunus 12M - in principe een moderne auto maar vol met kinderziekten en onhandigheden.
Jammergenoeg is de bijbehorende grootvader niet erg oud geworden, hij heeft nauwelijks van zijn pensioen genoten ... en dus eindigde de automobiele (pré)historie daar.

Mijn vader (hij had direct na de oorlog - en dus te jong - al het autorijden geleerd) begon dus met de Renault 4CV van zijn schoonvader. Ik herinner me dat we die 4CV het jaar daarvoor al leenden voor de vakantie. Daarna een Renault Dauphine "Export", vervolgens 3x een R16, gevolgd door een R30 en een R25. Uiteindelijk stapte hij over op een Citroen Xantia Break.

Ik ben in het Renault-spoor gevolgd (mijn wederhelft was weer minder merkentrouw: ze had een historie met 2x een besteleend, 2x een R4 en uiteindelijk een diesel Golfje - in dat Golfje leerde ik allerlei bijzondere verrichtingen).
En ... aangezien een Renault wel heel ver komt maar toch geen terreinauto is ben ik uiteindelijk bij de LandRover beland ... waarmee de cirkel op een zekere manier rond is, dwz in mijn jonge jeugd had je op de (jonge) TV de programma-reeks "Bij Luipaard op schoot" en daarin reed men af en aan met LandRovers.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 aug 2024, 12:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 18 jun 2024, 23:44
Berichten: 14
Tja, vroeger ooit eens een Peugeot 504 Pickup gehad (op gas).
Die had 'ook' stuurversnelling en een brede voorbank. Kon je makkelijk met 3 man zitten.
Het is best mogelijk dat de raw rechts aan de stuurkolom zat, maar daaraan 'heb ik geen actieve herinnering'.

Groet,

Erik.

p.s. Vroeger had je ook de serie Daktari. Speelde in Afrika (met Clarence de schele leeuw) en een Series Land Rover alsmede een Jeep Wagoneer.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 aug 2024, 15:33 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
Erik Peters schreef:
Vroeger had je ook de serie Daktari. Speelde in Afrika (met Clarence de schele leeuw) en een Series Land Rover alsmede een Jeep Wagoneer.

In mijn tijd was Daktari tweede keus, daarin werd ongeveer alles geënsceneerd, het speelde vooral op een filmset.

In de "Bij Luipaard op schoot" serie werd nog een beetje gedaan alsof het echt was.
Het was ook echt Afrika maar inmiddels weet ik dat er ook daar in Afrika veel werd getrukeerd.
De Nederlandse filmer Hugo van Lawick heeft ook aan de "Bij Luipaard op schoot" serie meegewerkt (maar was naar verluid niet blij met het gebruik van tamme dieren). Deze Hugo van Lawick is later nog 10 jaar met Jane Goodall getrouwd geweest.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 aug 2024, 19:16 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 191
---fout geplaatst, kan het niet wegkrijgen.

_________________
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 aug 2024, 11:38 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
Erik Peters schreef:
Tja, vroeger ooit eens een Peugeot 504 Pickup gehad (op gas).
Die had 'ook' stuurversnelling en een brede voorbank. Kon je makkelijk met 3 man zitten.
Het is best mogelijk dat de raw rechts aan de stuurkolom zat, maar daaraan 'heb ik geen actieve herinnering'.

Als ik tableau de bord moet geloven dan zit bij de Peugeot de "raw" gewoon rechts. Het plaatje zegt evenwel niks over de ruitenwisser-schakelaar.
En verder was de brede (voor)bank geen standaard in de 504, denkelijk iets speciaal voor de utilitaire PickUp (een versie die je vooral bij de armere Franse boer zag, en die in Afrika ook een succes was).

De 504 was - in ieder geval in de standaard-uitvoering - bepaald geen terrein-voertuig.   Wel redelijk robuust en hoog op de wielen, maar door de achterwiel-aandrijving en z'n relatief hoge leeggewicht had je maar een beetje modder nodig om niet meer voor of achteruit te kunnen.
Toen ik een stage bodem-karteren deed - lang geleden - hadden we beschikking over 2x een R4 en één 504. Die 504 was in vergelijking met de R4 natuurlijk een "tank" .... maar op een dag moesten we heel lang wachten op de 504, uiteindelijk kwam het bericht dat ie op een bospad vast stond (toen nog geen GSMmetjes, dus was het eerst een heel eind lopen geweest). Het bizarre was dat er heel weinig nodig was om de 504 te bevrijden: hij stond net over het hoogste punt in een wat glibberig spoor.   Met de R4 kwam je ongeveer overal.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 aug 2024, 16:20 
Offline

Geregistreerd: do 09 nov 2023, 23:40
Berichten: 15
Eerste auto van mijn vader (geërfd in de familie) was een Fiat 1100 millecento.
Voorbank, stuurschakeling rechts, en prachtig zwart.
Dat had niemand in de 60er jaren !
Dat werd kamperen in Denemarken (Zweden nog te ver) en Frankrijk.
Het ding haalde iedereen in op de Puy de Dome (maar was daarna wel oververhit).

Bij mijn Triumph herald en spitfire zijn de meeste schakelaars op het dashboard, ook de ruitenwissers.
Gelukkig geen stuurschakeling, nog altijd snelle autos.
Bij mijn 80 inch hangen de wissers boven aan het raam, inclusief schakelaars.
Is al luxe dat er 2 zijn, was speciale uitvoering B gendarmerie (Ixelles).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.