Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 06 okt 2024, 08:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 29 jul 2024, 10:02 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 849
Woonplaats: De Zijpe
Nu met dit mooie weer en leuke tripjes word het aan het einde van de dag wel erg warm in de LaRo.
Zeker tijdens het stilstaan op het zwarte asfalt ervaar ik dan op een gegeven moment wat minder verkoelend.

En dan denk ik wel eens, had ik tijdens het ombouwen maar een airco ingebouwd :?

Of is dat bijna net zo kansloos als verwarming in een Series plaatsen

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jul 2024, 11:00 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
Tja, ik heb nu ook zo nu en dan spijt van het niet aanvinken van de optie Airco, vooral omdat de "Puma" ook nog eens de typische LandRover-klepjes moet missen (en dat moet dan weer vanwege het overvloedige plastic dat dash-board heet en dat je knieën in de weg zit).
Redenen om deze optie niet aan te vinken waren: 1º zuinigheid, 2º zuinigheid in de toekomst (alles wat erop zit kan stuk en de Airco gebruikt sowieso een stukje extra), 3º de twijfel aan het nut en 4º omdat ik het Defender Airco-radiator-front niet vind smoelen. <Dit alles in een willekeurige volgorde.>
Inmiddels heb ik 's zomers vaker dan me lief is een andere mening mbt punt 3, daarentegen weegt punt 4 denkelijk nog weer zwaarder (er bestaat een ombouwset waarbij je het originele radiator-front behoudt).

Het achteraf inbouwen kan dus maar is nogal prijzig.

Maar goed, als het gaat om de hitte binnen vanwege de hitte die een draaiende motor en vooral ook de versnellingsbak afstraalt heb ik al eens gekeken naar een (grote) elektrische-fan.   Mijn visco-fan werkt prima, de koeling van de motor werkt prima - of zelfs eigenlijk te goed - en dit totaal maakt dat de visco-fan slechts zeer beperkt aanslaat en dat er dus na een rit over een iets grotere afstand een enorme hitte onder de auto heerst ... hitte die daarna tamelijk ongehinderd het interieur gaat verwarmen.
Opvallend was dat op een serieuzere pasweg die je vanwege het ruim aanwezige asfalt wel rap kan rijden de visco-fan na iedre haarspeldbocht even aansloeg en dat je daarna (kort) een duidelijke temperatuurdip binnen voelt.   Even een goede "storm" onder de motorkap en langs de versnellingsbak werkt dus heilzaam.   Wat extra koeling 's zomers van die versnellingsbak kan natuurlijk sowieso geen kwaad, integendeel.
Dit dus deed mij denken aan een naar believen inschakelbare, grote, elektrische fan, maar die moet dan wel zo groot zijn dat ie in de radiator-cowling past en niet interfereert met de visco-fan (want die visco-fan is verder zo gek nog niet).

Gaat het om de hitte in de auto wanneer die gewoon in de zon op het asfalt (of elders) staat dan is een klein computer-fannetje een goede keuze.   Zo'n computerfannetje trekt heel weinig stroom, je kan het dagen laten draaien, zeker als je er eentje met electronische regeling kiest.
Met de klepjes onder de voorruit open (oeps die heeft een "Puma" niet) en met een zonnescherm vóór de voorruit blijft de temperatuur binnen ongeveer gelijk aan de temperatuur buiten.   Ik had zo'n fannetje in mijn oude Td5 (daar had ik er beslist profijt van), ik wil nog steeds een nog betere variant in de "Puma" fröbelen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jul 2024, 16:20 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 106
Als ik dit zo lees ben ik toch blij met mijn Puma met airco, hoewel hij weinig wordt gebruikt doet ie met name met dit soort dagen uitstekend zijn werk. Jammer dat je de koude lucht temperatuur niet kan regelen,
maar ja het is en blijft een Land Rover. ;) :D

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jul 2024, 17:05 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
Sylvester schreef:
Als ik dit zo lees ben ik toch blij met mijn Puma met airco, hoewel hij weinig wordt gebruikt doet ie met name met dit soort dagen uitstekend zijn werk. Jammer dat je de koude lucht temperatuur niet kan regelen,
maar ja het is en blijft een Land Rover.

Uhh ... komt het neer op koude Airco-lucht waar je warme lucht moet bijmengen ?

Laat nu juist de warmte bij de "Puma" geen probleem zijn, in ruil is het regelen weer een "dingetje".
Was er bij de Td5 de keuze tussen lauw en lauw-warm, bij de "Puma" is het koud (behalve bij warm weer) of schenen-roosterend heet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jul 2024, 17:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 269
Woonplaats: Buchten
Gewoon een 109 Series III met luikjes voor, tropendak en schuifraampjes in de deuren. Zelden echt warm, zelfs tijdens tropische temperaturen in Zuid-Frankrijk.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jul 2024, 20:01 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 106
Uhh ... komt het neer op koude Airco-lucht waar je warme lucht moet bijmengen ?

Laat nu juist de warmte bij de "Puma" geen probleem zijn, in ruil is het regelen weer een "dingetje".
Was er bij de Td5 de keuze tussen lauw en lauw-warm, bij de "Puma" is het koud (behalve bij warm weer) of schenen-roosterend heet.

Het regelen van de warme lucht was inderdaad altijd een dingetje, of te warm of te koud. Sinds ik een regelklep heb ingebouwd van Fiat regelt het vele malen beter. :D :D

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jul 2024, 22:06 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
Sylvester schreef:
Marc-my-W0rds schreef:
Uhh ... komt het neer op koude Airco-lucht waar je warme lucht moet bijmengen ?

Laat nu juist de warmte bij de "Puma" geen probleem zijn, in ruil is het regelen weer een "dingetje".
Was er bij de Td5 de keuze tussen lauw en lauw-warm, bij de "Puma" is het koud (behalve bij warm weer) of schenen-roosterend heet (en nauwelijks iets daar tussenin).

Het regelen van de warme lucht was inderdaad altijd een dingetje, of te warm of te koud. Sinds ik een regelklep heb ingebouwd van Fiat regelt het vele malen beter.

Dat maakt mij nieuwsgierig.
Welke Fiat-regelklep moet je hebben en hoe moeilijk is het om een en ander goed werkend te krijgen ?

Als je het weet is er met de standaard "Puma" regelklep wel iets te regelen ... maar dat is dan in een heel kort traject net voorin tussen blauw/koud en het begin van rood/warm, de rest van het rode traject is gewoon heet.
Complicerend is dat de uitkomst van het "geregel" pas met een zekere vertraging merkbaar is, en er bovendien ook nog iets speling zit in de bediening.   Als ik mijn wederhelft haar gang liet gaan dan was het alsmaar hetzij te heet hetzij te koud ... dus grijp ik meestal (al dan niet ongemerkt) in.
Op zich is de "Puma" verwarming zo beroerd nog niet: zowel een warmwater-kraan als een lucht-regeling. De heater-matrix is ook ruim voldoende, alleen hebben ze in Solihull het regel-traject niet bijpassend gedimensioneerd.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jul 2024, 08:49 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 106
Marc, https://www.repuestoscoches24.es/16007714-fast is de klep, er zit geen klemmetje op om de kabel vast te zetten maar dit is eenvoudig uit de oude klep te halen. Deze klep regelt veel rustiger dan de LR klep. :D :D

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jul 2024, 09:41 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
Sylvester schreef:
Marc, https://www.repuestoscoches24.es/16007714-fast is de klep, er zit geen klemmetje op om de kabel vast te zetten maar dit is eenvoudig uit de oude klep te halen. Deze klep regelt veel rustiger dan de LR klep. :D :D

Hartelijk dank.

Nu nog kijken welke ik waar (of waar ik welke) zou moeten kopen.
Spanje is voorlopig niet naast de deur, maar ik zag dat er keuze te over is op 't internet.
Of is het zo dat in het bijzonder de klep van "Fast" lekker "slow" regelt.

Verder ook nog eens - als het wat koeler weer is - onder de motorkap kijken hoe makkelijk je er bij kan.
Is het een ± 1 op 1 passing ?   Of komt er nog wat improvisatie (anders dan het overzetten van een klemmetje) aan te pas ?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jul 2024, 12:08 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 106
Marc, het past 1 op 1, hoe de andere merken regelen weet ik niet, ik denk hetzelfde.
Vraag, hoe krijg ik het bericht in grijs en wit om te beantwoorden?

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jul 2024, 13:15 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
Sylvester schreef:
... .
Vraag, hoe krijg ik het bericht in grijs en wit om te beantwoorden?

Gebruik het [ citeer ] "knopje" rechts-onder.
Of ga aan het experimenteren met [ Quote ] maar reken ermee dat je dan om te beginnen niet weet waaraan je begint


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jul 2024, 17:49 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 191
Even terugkomend op Wim zijn bijdrage: een tropendak heb ik niet, wel de klepjes en de schuifraampjes. Die laatste zijn fenomenaal, werkt heel veel beter dan de originele gewone ramen, vooral de tocht en turbulentie is veel minder. Ik ben erg blij dat toen ik voor nieuwe deuren koos, de oude series deuren heb genomen ipv de Defender types.
De kleur wit doet het ook goed als het over hitte (minder dus) gaat.

_________________
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 aug 2024, 00:14 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 119
Het beste vond ik de schuifraampjes zoals op de eerst onze-ten types die konden ook aan devoorkant open en werden dmv een stevige draaiknop vastgezet .Waarom ze daarvan afgestapt zijn mag Joost weten


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 aug 2024, 09:58 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
88 is je ware schreef:
Het beste vond ik de schuifraampjes zoals op de eerste one-ten types die konden ook aan de voorkant open en werden dmv een stevige draaiknop vastgezet .Waarom ze daarvan afgestapt zijn mag Joost weten

Ik denk dat "Joost" ramen die je met een zwengel naar beneden draait "modern" dus beter vond.

De "One-Ten" schuiframen werden nog heel lang op militaire LandRovers gemonteerd, dus efficiëntie was niet de reden (efficiëntie was slechts zelden een goede reden in Solihull).
Wellicht speelde mee dat de losse Door-Top ook zo z'n problemen kon hebben.   Problemen die dan op een andere manier terugkwamen bij de deuren uit "één" stuk, die deuren vielen uiteindelijk in vele stukken uiteen ... pas met de "Puma"deuren zijn de deuren echt uit één stuk.

Ik heb beslist een zekere sympathie voor de tweedelige deuren maar moet zeggen dat elektrisch bedienbare ramen ook een zekere bonus hebben -- zo heb ik in ieder geval nog ERKO (= enkele ramen kunnen open).  
En ... het helemaal gestrekt moeten gaan om een raam aan de andere kant van de auto te bedienen is weinig charmant.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 aug 2024, 19:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 18 jun 2024, 23:44
Berichten: 14
Marc-my-Words schreef:
Wellicht speelde mee dat de losse Door-Top ook zo z'n problemen kon hebben.

Ach, 10 jaar lang met een 1984-er 110 gereden, met van die geheel aluminium doortops. Beviel uitstekend, alleen kon je niet door het raam half uit de auto hangen, zo groot was het gat niet. En die zwart nylon inzetstukjes in de voorste schuifruitjes (om ze met de vinger heen en weer te kunnen schuiven) belemmerden met name het uitzicht in de rechter spiegel (LHD). En met veel regen en wind vanaf de zijkant kwam er soms wel wat water naar binnen sputteren (onder de schuifruitjes door).

Groet,

Erik.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 aug 2024, 22:09 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 191
Toen ik voor nieuwe deuren ging heb ik nog wel gekeken naar de oude 90/110 schuifruiten, maar die waren toen niet meer nieuw te krijgen. Daarom series deuren gekocht. Electrisch is niets voor mij, gaat toch stuk (bij mij) en gelukkig ben ik nog steeds in staat om de ruiten met de hand open te schuiven. Gelukkig heeft LandRover keus voor iedereen 8-)

_________________
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 aug 2024, 19:10 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
Vandaag denkelijk de beste promotie voor de aanschaf van een Airco.

Maar misschien eerst maar eens een zonnescherm boven de bezonde achterdeuren.
Liefst eentje dat bij regen ook werkt - dan niet tegen de on maar tegen de regen.
Dan hoef ik mijn wat smeriger klusjes niet meer binnen op het kleed te doen.
Natuurlijk leg ik braaf een groot stuk karton op het kleed, maar dat karton blijkt hoe groot ook steeds te klein.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 aug 2024, 14:53 
Offline

Geregistreerd: do 09 nov 2023, 23:40
Berichten: 15
Grappig.
Ik heb juist een perzisch tapijt liggen om te voorkomen dat het beton te vies wordt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.