Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 06 okt 2024, 10:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: di 16 jul 2024, 13:06 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 831
Woonplaats: wwerf
gister de tuin leeg gelierd met mijn oude trouwe 109 en miniliertje.
(nou ja leeg, paar struiken er uit)
verbaasd me steeds weer dat zo,n mini knaken lier zoveel kracht kan zetten.
op gegeven moment kwam de 109 met geblokkeerde wielen(handrem) richting struik.
vond het al vreemd dat de struik niet bewoog maar de lier wel in lierde.(rare zin)

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: di 16 jul 2024, 13:21 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 191
Ik heb er ooit 1 gekocht voor iets van E90. Trekt toch nog bijna 1000kg. Ik weet niet hoe de handrem van een Series is, maar die zal niet veel afwijken van die van mijn Def, en die is niet heel erg slecht, maar met 3500kg aan de haak tegen een brug op houdt hij maar net en soms net niet. Als ik de boot trailer zet ik hem altijd in 1 laag met de motor uit en de handrem erbij, dat is veel veiliger.

_________________
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: di 16 jul 2024, 13:40 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
albert schreef:
Ik heb er ooit 1 gekocht voor iets van E90. Trekt toch nog bijna 1000kg. Ik weet niet hoe de handrem van een Series is, maar die zal niet veel afwijken van die van mijn Def, en die is niet heel erg slecht, maar met 3500kg aan de haak tegen een brug op houdt hij maar net en soms net niet. Als ik de boot trailer zet ik hem altijd in 1 laag met de motor uit en de handrem erbij, dat is veel veiliger.

Je kan dan beter ook nog DiffLock selecteren en zelfs dat hoeft niet genoeg te zijn.

Nu ja dat niet genoeg is dan in de meer extreme gevallen, bijv. een harde ondergrond + wat zand en dat bij voldoende helling.
Nog wat extremer, op een (licht) verijsde ondergrond heb ik gehad dat ik onderaan de helling de sneeuwkettingen demonteerde, en dat ik daarvoor het laatste stukje helling verkoos omdat dat dan handig is om de auto iets te kunnen laten rollen zodat ik de wielen makkelijk met de sneeuwketting-sluiting boven kan draaien. Op een gegeven moment ging de auto aan het rollen: het wiel waarvan ik net de ketting had afgenomen draaide in tegengestelde richting.

Overigens had ik ook al eens een vergelijkbaar extreem gevalletje: Een steil verhard opritje moest ik achteruit af, en ook hier was wat zand in het spel. Met alleen de voetrem ging het niet want de voorwielen blokkeerden als eerste en schoven dan onbestuurd zijdelings (en natuurlijk niet waar ik heen wilde). Met DiffLock was dit probleem opgelost: de voorwielen blijven dan draaien zolang de auto rol, en daarmee blijven ze bestuurbaar en vooral ook effectief in de besturing.


Eigenlijk zou je net als bij vrachtauto's beter altijd een paar wielwiggen bij de hand hebben.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: di 16 jul 2024, 14:59 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 831
Woonplaats: wwerf
Marc-my-Words schreef:
albert schreef:
Ik heb er ooit 1 gekocht voor iets van E90. Trekt toch nog bijna 1000kg. Ik weet niet hoe de handrem van een Series is, maar die zal niet veel afwijken van die van mijn Def, en die is niet heel erg slecht, maar met 3500kg aan de haak tegen een brug op houdt hij maar net en soms net niet. Als ik de boot trailer zet ik hem altijd in 1 laag met de motor uit en de handrem erbij, dat is veel veiliger.

Je kan dan beter ook nog DiffLock selecteren en zelfs dat hoeft niet genoeg te zijn.



Eigenlijk zou je net als bij vrachtauto's beter altijd een paar wielwiggen bij de hand hebben.


die wiggen heb ik er later dan ook voor gezet. had ik toevallig nog liggen in mijn magazijn.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: di 16 jul 2024, 22:02 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 191
Nou, als je trailert en je trekt de auto in 1 laag dwars door de compressie en de handrem heen, dan heb je toch echt wel een ander probleem. Het grootste gevaar bij een trailerhelling is vaak dat de helling zelf glad is, zeker als het een eb en vloed helling is, die kun je alleen bij vloed gebruiken. Bij eb is het deel dat dan boven water komt altijd spekglad door aangroei. Overigens hield mijn vorige (japan)auto het ook niet op alleen de handrem, dus LandRover is daar zeker niet de enige in. Wiggen zijn natuurlijk nooit verkeerd.

_________________
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: di 16 jul 2024, 23:30 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
Ik had het niet over het door de compressie duwen, maar over het voetenvegen van één of meer wielen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: wo 17 jul 2024, 09:57 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 849
Woonplaats: De Zijpe
Tja, ik heb ook een kistje met “recovery” spullen en zelfs een Hoi-Jaque :D in de auto.

En heb wel vaker aan een liertje gedacht, voor klusjes zoals Jaque-109 beschrijft.
Maarja, welke en moet die zo zwaar?

Voor recovering mezelf heb ik wel eens naar een setje als dit gekeken.
Zijn die hier ook verkrijgbaar?
En ze aan beide kanten dan erop laten zitten (hoog Ben Hur gehalte) :mrgreen:

Afbeelding

En handrem…. ik durf hem onder het rijden niet aan te trekken :shock: .
Het is gewoon een defender-trommelrem, maar ik heb hem nooit getest met 3,5 ton.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: wo 17 jul 2024, 10:55 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
GatheRRoveR schreef:
Tja, ik heb ook een kistje met “recovery” spullen en zelfs een Hoi-Jaque :D in de auto.

En heb wel vaker aan een liertje gedacht, voor klusjes zoals Jaque-109 beschrijft.
Maarja, welke en moet die zo zwaar?

Voor recovering mezelf heb ik wel eens naar een setje als dit gekeken.
Zijn die hier ook verkrijgbaar?
En ze aan beide kanten dan erop laten zitten (hoog Ben Hur gehalte) :mrgreen:

Afbeelding

En handrem…. ik durf hem onder het rijden niet aan te trekken :shock: .
Het is gewoon een defender-trommelrem, maar ik heb hem nooit getest met 3,5 ton.

Zo'n velg-lier schijnt te werken maar ... aangezien je ze eigenlijk nooit ziet denk ik dat het gemak erg klein is.

Volgens mij is de eerste en meest verstandige aanschaf een paar (of zelfs twee paar) rij-roosters, en dan niet de luxe aluminium-versie van de militaire PSP (= perforated/pressed steel planking, of te wel Marston Mat) maar liever de GRP-grating want die kan je zowel als rijplaat ook als bruggetje gebruiken, en de roosterstructuur geeft veel grip.   Die "Jacque" kwam bij mij later (als eerste kocht ik een langer licht rekkend sleeplint en een paar harpjes).

Wil je het werkelijk zo ver laten komen dat een lier handiger is als de meer universele zelf-hulp-middelen dan lijkt mij uiteindelijk de handlier (ook wel onder de merknaam Tirfor of de generieke naam staaldraadtakel/trekker/lier) een lang eind verlengkabel en een katrol de beste aankoop. De weinig Euro elektrische lier is natuurlijk leuk om struiken uit de tuin te trekken, maar voor veel doeleinden zit die lier vooral op de verkeerde plek en in de weg (en met wat pech doet ie het na jaren geen gebruik niet meer). Met een losse lier kan je naar alle richtingen trekken. Het kan een hele sjouw zijn, en het is werken, maar dat is de "Jacque" ook. Het grootste probleem met welke lier dan ook is dat je ook nog weer een grondanker etc. nodig kan/zal hebben ... want hoe vaak staat er nu binnen de 25, 30 of 50 m een solide boom in het moeras, en staat die boom dan ook nog in de richting waar je heen wilt ?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: wo 17 jul 2024, 16:19 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 831
Woonplaats: wwerf
och mijn knakenbak liertje zit er nu 10 jaar op en wordt in tegenstelling tot ik denk wel 80% van de andere laro rijders elk jaar zeer intensief gebruikt.
en als iemand dan ooit vast zit en ik krijg hem met mijn knakenbak liertje er niet uit? dan krijgt een 10 tons trekker hem er ook niet heel uit. 8-)
voor die 180 euro of zo iets wat ik er voor betaald heb?
kijk er nooit naar om qua onderhoud, en zo ziet hij er ook uit.(werkt wel altijd)
wat manoeuvreren betreft om te kunnen lieren? tja je kunt auto rijden of niet. en er zitten op het rollen venster aan de zijkanten ook rolletjes.
enige is dat dan de staal kabel op een hoop aan 1 kant zit.
en wat ik toch wel een nadeel vind is dat bijna iedereen die mij kent (en de 109) mij weet te vinden om weer een boom of struik er uit te lieren. :D
ikzelf heb mij geloof ik (kan me niet herinneren) nog nooit ergens uit hoeven te lieren.(of iemand anders mij er uit slepen)
en ik rijd toch echt wel ietwat buiten de gebaande paden. en dan heb ik het niet over die stoere gravel paadjes waar ik met mijn luxe auto ook kom.
en waar de gemiddelde laro rijder een stijve pla... van krijgt en het greenlanen noemt.
niet degenererend bedoelt hoor. maar ik zie op de meeste laro,s accessoires zitten die er alleen maar voor de show op zitten.
mijn accessoires zijn versleten door veel te gebruiken.(moet trouwens even achter nieuwe staalkabel aan want de staal splinters worden nu wel erg lang,en mijn haak heb ik nu ook al een paar keer moeten vast zetten)
zo dat ben ik ook weer kwijt.

iemand nog een leuke lier voor weinig in de aanbieding? of een nieuw staal kabeltje?
btw. ook hieronder op de foto, tot de bodemplaat in de klei kom ik er gewoon(paar zweetdruppeltjes maar in de bilnaad)(werd weer hoog water) uit.
Afbeelding

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: do 18 jul 2024, 09:55 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
sjaak109 schreef:
och mijn knakenbak liertje zit er nu 10 jaar op en wordt in tegenstelling tot ik denk wel 80% van de andere laro rijders elk jaar zeer intensief gebruikt.
en als iemand dan ooit vast zit en ik krijg hem met mijn knakenbak liertje er niet uit? dan krijgt een 10 tons trekker hem er ook niet heel uit. 8-)
voor die 180 euro of zo iets wat ik er voor betaald heb?
kijk er nooit naar om qua onderhoud, en zo ziet hij er ook uit.(werkt wel altijd)

wat manoeuvreren betreft om te kunnen lieren? tja je kunt auto rijden of niet. en er zitten op het rollen venster aan de zijkanten ook rolletjes.
enige is dat dan de staal kabel op een hoop aan 1 kant zit.
en wat ik toch wel een nadeel vind is dat bijna iedereen die mij kent (en de 109) mij weet te vinden om weer een boom of struik er uit te lieren.

ikzelf heb mij geloof ik (kan me niet herinneren) nog nooit ergens uit hoeven te lieren.(of iemand anders mij er uit slepen)
en ik rijd toch echt wel ietwat buiten de gebaande paden. en dan heb ik het niet over die stoere gravel paadjes waar ik met mijn luxe auto ook kom.
en waar de gemiddelde laro rijder een stijve pla... van krijgt en het greenlanen noemt.
niet degenererend bedoelt hoor. maar ik zie op de meeste laro,s accessoires zitten die er alleen maar voor de show op zitten.

Waarmee denkelijk is aangetoond dat je een lier 1º eigenlijk nooit nodig hebt, 2º vooral gebruikt om anderen mee te helpen, en 3º je een lier als je 'm nu toch hebt maar beter veel gebruikt (punt 3 lijkt een tegenstelling met de punten 1 & 2)

Qua niet kunnen rijden: soms zijn er gewoon harde beperkingen. Moet iemand vooruit uit de bagger maar staat ie zelf in de weg dan heb je meer aan een draagbare lier, hetzelfde geldt (bijna) voor de situatie waar je met de lier de moeilijke passage al achter je hebt en waar de omstandigheden maken dat je pas kilometers verderop kan keren. Meer nog denk ik aan het puntje "zelfhulp" als je de mogelijkheden echt (en dom) overschat dan wil je liever een lier aan de achterkant (of soms zelfs aan de zijkant om het voertuig te zekeren)

En dan wat betreft de rest:  Helemaal mee eens.  
Mijn beste, en ook meest nuttige, "Greenlane-ervaringen" deed ik op met de slechts voorwiel aangedreven Renault.  Met slechts twee aangedreven wielen leer je het beste het terrein te lezen en niet overmoedig en zonder reserves op de techniek te vertrouwen. Als je daarna dan op de grenzen van 4x4 stuit weet je je nog te redden. Met beiden de Renault en de Defender zocht ik de limiet niet met opzet op ... toch vond ik die limiet (gelukkig wist ik me wel steeds zelf te redden).
En dan qua stoere accessoires:  Ga gewoon eens kijken in bijv. Spanje waar ze de Defender (of de oude Santana) echt gebruiken.  Die auto's hebben misschien wel een enkel deukje, maar zijn verder goeddeels puur - zo uit de folder - en doen gewoon dagelijks hun werk.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: vr 19 jul 2024, 17:44 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
sjaak109 schreef:
....
btw. ook hieronder op de foto, tot de bodemplaat in de klei kom ik er gewoon(paar zweetdruppeltjes maar in de bilnaad)(werd weer hoog water) uit.
Afbeelding

Een goede vriend - jammer genoeg niet meer onder ons - die heel lang een Acadiane had (en met dat ding heel ver kwam) nam voor dit soort situaties jaarrond sneeuwkettingen mee (en dat niet alleen hij gebruikte ze ook, ook voor de meer zomerse slipperigheid).

Ik heb de sneeuwkettingen 's zomers niet bij me maar gezien de ervaringen in de sneeuw kan ik me voorstellen dat ze in de diepere glibberige modder ook kleine wondertjes verrichten (ik vrees ook dat je ermee ook direct een extreme-off-road-look mee krijgt. Dus modder ipv zweet in de bilnaad, en het blijft daar niet bij ... je hebt geen schoonheidsbehandeling meer nodig.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: vr 19 jul 2024, 17:51 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 831
Woonplaats: wwerf
nee een schoonheids behandeling niet...... maar spuitbusje oksel fris was wel lekker geweest... wat een meur.....
heb het nog weken geroken in de wagen, ben natuurlijk ook niet zo van het afspuiten. van die tjats.
te veel moeite en even later zit er wel weer wat anders onder geplakt.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: za 20 jul 2024, 17:33 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 849
Woonplaats: De Zijpe
sjaak109 schreef:
nee een schoonheids behandeling niet...... maar spuitbusje oksel fris was wel lekker geweest... wat een meur.....
heb het nog weken geroken in de wagen, ben natuurlijk ook niet zo van het afspuiten. van die tjats.
te veel moeite en even later zit er wel weer wat anders onder geplakt.


Som is het beter even te wachten met schoonmaken, wat zeker ook niet mijn hobby is.

Ik vind het leuk door de plassen en de prut te rossen.
Helaas blijkt het soms ook niet alleen plassen te zijn maar dat ze net weer ge-iert hebben. :mrgreen:

Dan is de garage te klein voor mijn partner haar Japannertje met uiterst sensitieve neusje :lol:
Hoezo op de bank slapen, daar gaat die echt niet minder van stinken.

ik heb net een klinkerpaatje gereden, op de terugweg was deze veranderd in een zandpad. :oops:
Probleem opgelost :mrgreen: :lol: ;)

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: ma 22 jul 2024, 16:34 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 831
Woonplaats: wwerf
vandaag maar de knoop doorgehakt en met mijn werkpak onder de 109 doorgekropen.
moest al een tijdje 2x pompen voor hij goed remde. maar ja je raakt er aan gewend he?
dus maar even de remmen weer afgesteld en hoef nu nog maar 1 x te remmen.
meteen de kruisjes even een vetje gegeven en de stuurkogels etc. (vetnippel brak af natuurlijk)
zag een plasje water onder bij de radiateur. even checken. grilletje er af, hmmm niets te zien. wel veel blaren in de verse verf van 4 jaar oud.
doorgeprikt en daar kwam nog een paar ltr. water. dus alles maar weer kaal gemaakt, beetje ontroest en in de ontroester gezet.
denk dat het via de grill inregende en dan bleef staan achter het randje waar je grill tegen aan zit. meteen gaatjes geboord zodat het water weg kan lopen.
hadden die Engelsen 51 jaar geleden ook aan kunnen bedenken. verder de gaten waar je liftup hengsels inzitten ontroest. ook zo,n water vergaarbakje.
nog geprobeerd om mijn motorkap te ontrammelen maar dat is niet gelukt. zou toch wel willen weten waar dat gerammel weg komt.
en mijn veer rubbers bekeken want die kraken nogal. is bij kijken gebleven en een beetje rubber vet. alles zit r nog in en ik vond het wel best.
das nadeel van een goed geïsoleerde 109, je hoort alles. niet erg maar dan wil ik weten wat het is.

mijn buurman vond dat ik hem ook wel een verfje kon geven. NEEEEEHEEEEE dat is patina! das modern!

proef rondje gereden, remt nu in 1 keer en hij rammelt en kraakt nog steeds. aan alle kanten.
missie geslaagd!

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: ma 22 jul 2024, 19:21 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 849
Woonplaats: De Zijpe
Haha, Sjaak

Volgens mij zijn die oude “hokken” erg therapeutisch.
Je vergeet je eigen pijntjes en elke storing die je verhelpt wordt vervangen door een nieuwe (andere).
Kortom” je bent nooit klaar”.

Zo heb ik ook continue van die klusjes aan dat 4WDbarrel, nu weer, ja weer die ruitenwissers en motoren.
Ja, kom maar zeg het dan ? “Je kent het niet, hè”.

Maar uh, met je remmen moet ik op één of andere manier aan deze denken :roll:
Wij zijn er groot en sterk mee geworden 8-)

Mag ik pompen?:
https://www.youtube.com/watch?v=Wgnz-mxS1ls
Je hebt ook van die kleine beentjes..

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: di 23 jul 2024, 11:53 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
GatheRRoveR schreef:
Volgens mij zijn die oude “hokken” erg therapeutisch.
Je vergeet je eigen pijntjes en elke storing die je verhelpt wordt vervangen door een nieuwe (andere).
Kortom” je bent nooit klaar”.

Tja ... ik ben maar wat blij met de schijfremmen en andere "moderniteiten" waarmee mijn Defender is uitgerust.
Er blijft nog genoeg over om nooit overal klaar mee te zijn, daar hebben ze in Solihull wel voor gezorgd.

Qua eigen pijntjes.  Een geriater zei hierover:
"Als je de 50 gepasseerd bent, en wakker wordt en niet het een of andere pijntje voelt ... dan kan je gevoeglijk aannemen dat je dood bent."

O ja, als ik overal klaar mee ben .... dan heb ik de lijst met adressen voor de rouwbrieven net voltooid.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: di 30 jul 2024, 17:52 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 191
Marc schreef: Qua eigen pijntjes. Een geriater zei hierover:
"Als je de 50 gepasseerd bent, en wakker wordt en niet het een of andere pijntje voelt ... dan kan je gevoeglijk aannemen dat je dood bent."


Als dat waar is, ben ik dus al 7 jaar dood en nog steeds lekker bezig :lol:

_________________
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: di 30 jul 2024, 18:19 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
albert schreef:
Marc schreef: Qua eigen pijntjes. Een geriater zei hierover:
"Als je de 50 gepasseerd bent, en wakker wordt en niet het een of andere pijntje voelt ... dan kan je gevoeglijk aannemen dat je dood bent."


Als dat waar is, ben ik dus al 7 jaar dood en nog steeds lekker bezig :lol:

Ik zou zeggen "Houwen zo" en dat dan nog vele jaren.

De eerste 5 jaar na het verstrijken van die magische drempel ging het nog wel.   Toen werd ik op een rotonde omvergereden door een Dacia.
Een duur "grapje" voor de verzekering van die Dacia.   Ook een "duurzaam grapje", nu moet ik oud worden met een kapotte schouder.
Ik word dagelijks aan mijn bestaan onder de levenden herinnerd.   Die schouder weerhoudt me er overigens niet van om weer op de fiets te stappen.
Een frontale ontmoeting met een Volvo een kleine twee jaar terug verandert hier niks aan ... dwz de waarschuwing dat ik nog steeds niet dood ben komt nu van twee kanten.   Was het niet zo'n Volvo geweest die uit zichzelf een noodstop maakt dan was het denkelijk heel anders afgelopen met die pijntjes.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: do 01 aug 2024, 19:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 18 jun 2024, 23:44
Berichten: 14
Marc-my-Words schreef:
GatheRRoveR schreef:
Voor recovering mezelf heb ik wel eens naar een setje als dit gekeken.
Afbeelding

Zo'n velg-lier schijnt te werken maar ... aangezien je ze eigenlijk nooit ziet denk ik dat het gemak erg klein is.

Ik denk dat als je ze op de auto laat zitten er problemen ontstaan bij de APK of met de politie.
Scherpe uitstekende delen.
Vroeger had iemand hier in Laag Zuthem zoiets (zelf gemaakt) op zijn 109 zitten. Het werkt wel!
sjaak109 schreef:
nog geprobeerd om mijn motorkap te ontrammelen maar dat is niet gelukt. zou toch wel willen weten waar dat gerammel weg komt.

Ik denk bij de scharnieren aan het schutbord, daar zit een kunststof klosje met een gleuf en dat heeft altijd wat speling. Zo ook bij mijn Td5. Bij mijn 300 Tdi geen last, daar ligt een reservewiel op de motorkap en dat is zwaar genoeg.

Groet,

Erik.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: vr 02 aug 2024, 11:05 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 831
Woonplaats: wwerf
de klosjes had ik al vervangen, kwam er ook achter dat er 2 maten zijn dikke en dunne. zaten in hetzelfde zakje trouwens.
heb nu stukken schuim op allerlei plekken gepropt maar mag niet baten.
misschien wel iets anders als mijn motorkap maar wat? je hoort het alleen op een klinkerweg(hobbels) en om nu tijdens het rijden even uit te stappen?
beetje geluiden hoort er bij.
maar wil weten wat het is.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: vr 02 aug 2024, 12:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 18 jun 2024, 23:44
Berichten: 14
Het zou ook nog de reservewieldrager kunnen zijn, omdat het speciaal op een slechte stuiterweg optreed. Dat hoor ik bij mijn Td5 wel eens. De motorkap hoor ik meer tijdens windvlagen (bijvoorbeeld van een tegemoetkomende vrachtauto). Op de foto zie ik dat je een aparte reservewieldrager hebt (net als ik op mijn auto's).

Groet,

Erik.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: vr 02 aug 2024, 15:31 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
sjaak109 schreef:
...
misschien wel iets anders als mijn motorkap maar wat?

Wellicht eens iemand meenemen, op die klinkerweg de motorkap er even aftillen en dan nog eens luisteren.
De motorkap eraf-tillen doe je het best met z'n tweeën (en let op een eventuele antenne)
Het kan ook helpen die tweede man (m/v) ook een keertje buiten de auto te laten luisteren ... de doosvorm die een auto nu eenmaal (en een LandRover nog eens meer) is maakt het lastig om de richting van het geluid goed waar te nemen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: zo 04 aug 2024, 08:10 
En Sjaakie-o al gevonden?

:D Volgens mij heb jij wel een paar vrijwilligers in de buurt die een rondje op het spatbord door de buurt willen meerijden.
Hardstukkuh leuk voor ze, maar ze zouden ook die klinkerbestrating eens kunnen opknappen.

Mai-o-mai, wat een rammelwegen bij jou in de buurt en als ze niet rammelen dan zitten er wel 85 bochten in. :D


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: zo 04 aug 2024, 19:38 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 831
Woonplaats: wwerf
nope niet gevonden,
vandaag ritje gedaan. en eens goed geluisterd.
achterveren doen quiekquickquick.
deur rubbers doen tsjikstiktsjik
banden doen zoemezoemzoem
en me motorkap of iets wat aan de voorkant zit doet rammelderammeldeboinkboink.
oja en me vrouw praat ook tegen me maar dat hoor ik niet.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: zo 04 aug 2024, 20:30 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
sjaak109 schreef:
...
banden doen zoemezoemzoem
en me motorkap of iets wat aan de voorkant zit doet rammelderammeldeboinkboink.
oja en me vrouw praat ook tegen me maar dat hoor ik niet.

Me banden doen brzoembrzoem ...
... Continental CrossContact AT gaat na zo'n 100.000 km brzoembrzoemen*, dwz de randblokken gaan cuppen.
Eigenlijk zou ik de banden omgekeerd op de velgen moeten zetten - de buiten randblokken zijn het sterkst schuin gesleten.
Die buitenrand doet ook het meest bij een "sportieve" bocht.
Goed beschouwd leveren ze een remmende kracht, ze remmen de beweging rechtuit.

Dan die motorkap ... bij me "Puma" zitten er stelbare steuntjes links- en rechts-voor.
Samen met het slot-mechanisme kan je de "opleg" aan de voorzijde heel strak stellen.

Naast een kleine verbetering nu ook een "voetnoot"  
* Eigenlijk brzoembrzoemen ze al wat langer. Met wat ruim lucht duurt het wat langer maar vanaf de 50.000 km is er een geleidelijk toenemend brzoenbrzoemen.   Het belooft nog wat want de CCC AT is zodanig slijtvast en hufterproof dat ook na zo'n 100.000 km er nog genoeg millimeters rubber zijn.   Ik ben nu pas zover dat het "bruggetje" tussen de randblokken tot het loopvlak gaat behoren.   Het "mooie" is dat ik twee reservewielen heb, en die twee hebben ± 60.000 km achter de kiezen .... dus kan ik nog jaren brzoembrzoemen.   Het jammere is dat ik nog lang moet wachten voordat ik nieuwe banden kan uittesten.


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op di 06 aug 2024, 09:46, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: zo 04 aug 2024, 23:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 18 jun 2024, 23:44
Berichten: 14
Marc-my-Words schreef:
Dan die motorkap ... bij me "Puma" zitten er stelbare steuntjes links- en rechts-voor.
Samen met het slot-mechanisme kan je de "opleg" aan de voorzijde heel strak stellen.

Maar bij een 109 motorkap zitten geen stelbare steuntjes, daar ligt het uiteinde van de motorkap naar ik meen op een canvas strip die op het stalen gedeelte van de grill vast gezet is. Je kunt wel de sluiting 'strakker' stellen. Borgmoer lossen en centrale pen iets in draaien (en borgmoer weer vast draaien). Stel je het te strak dan valt de motorkap niet meer in de vergrendeling.
Bij een 109 V8 heb je een langere motorkap, met U-vormige steuntjes waar een rubberklosje onder tegenaan zit (4 stuks) De vroege 110's hadden dezelfde constructie.

Groet,

Erik.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: ma 05 aug 2024, 00:22 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
Erik Peters schreef:
..... bij een 109 motorkap zitten geen stelbare steuntjes, daar ligt het uiteinde van de motorkap naar ik meen op een canvas strip die op het stalen gedeelte van de grill vast gezet is. Je kunt wel de sluiting 'strakker' stellen. Borgmoer lossen en centrale pen iets in draaien (en borgmoer weer vast draaien). Stel je het te strak dan valt de motorkap niet meer in de vergrendeling.
Bij een 109 V8 heb je een langere motorkap, met U-vormige steuntjes waar een rubberklosje onder tegenaan zit (4 stuks) De vroege 110's hadden dezelfde constructie.

Mij lijkt het vervangen van de canvasstrip door iets rubberigs al een goede eerste stap ... iets met een rubberige elasticiteit maakt het makkelijker de sluiting echt strak te stellen zonder dat de vergrendeling minder betrouwbaar wordt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: ma 05 aug 2024, 08:19 
sjaak109 schreef:
nope niet gevonden,
vandaag ritje gedaan. en eens goed geluisterd.
achterveren doen quiekquickquick.
deur rubbers doen tsjikstiktsjik
banden doen zoemezoemzoem
en me motorkap of iets wat aan de voorkant zit doet rammelderammeldeboinkboink.
oja en me vrouw praat ook tegen me maar dat hoor ik niet.


Die van mij deed gisteren ook SquekSqueik-iek,kloik mooi hé die bladveren!
rommelderommel in het voor onder,
rammelderammel ergens achterin, wat is nu weer omgevallen
ramen skriekte niet want die waren allemaal open, lekker weertje
deuren rammelde er vrolijk op los
stereo hijgen van de blaffers
EN tussendoor iets van “nieuwe gordijnen” maar dat heb ik niet gehoord :D

Ik denk dat we vandaag niet met de LaRo op pad gaan :lol:


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: di 06 aug 2024, 12:10 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 849
Woonplaats: De Zijpe
Ik heb buiten die nokjes in het scharnier ook een rubber strip op de water-rand waardoor de motorkap ietwat omhoog gedrukt wordt.
Op de apron (heet dat zo, frontje waar het slot in zit) heb ik zo’n asbest achtig band gepopt zitten waar de kap door het slot redelijk naar beneden getrokken blijft.

Kan je niet aan de scharnierkant met een fietsbinnenband de motorklep naar beneden trekken om te kijken of dat wat uithaalt?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: di 06 aug 2024, 15:59 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 831
Woonplaats: wwerf
had in het verleden al overal rubber etc. geplakt rondom. maar gister toch nog rondom wat dikkere meuk geplakt.
donderdag weer rijden dus dan zal ik het zien/horen. (romelmarkt de nollen)(moet toch wat vakantie geld bij elkaar sprokkelen.)
heb in een duister verleden ook aan mijn schutbord gelast hoop niet dat daar wat los is gaan zitten.
Afbeelding
Afbeelding

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: di 06 aug 2024, 17:55 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 849
Woonplaats: De Zijpe
sjaak109 schreef:
had in het verleden al overal rubber etc. geplakt rondom. maar gister toch nog rondom wat dikkere meuk geplakt.
donderdag weer rijden dus dan zal ik het zien/horen. (romelmarkt de nollen)(moet toch wat vakantie geld bij elkaar sprokkelen.)


Kan zo verkeren, Day had een balpen meegenomen in de LaRo en ze had er een goed plekje voor gevonden 8-)
Ook zo’n fijn geluid wat je bij elke versnelling/vertraging of bocht hoort, je zoekt je de krampen en denkt als je het gevonden hebt dan ”wat moet je in €&€&naam met een balpen in een LandRover?”.
En wel elk kreuntje van de bussen, bladveren of schokbrekers horen :lol: :oops: :cry:Ik hoor wat”…
grrrrrrrrr, dat hoor ik ook wel en zolang dat geluid er is, is er niks aan de hand :mrgreen:

Rommelmarkt de Nollen, is toch C’oog? Zijn we nog nooit geweest, van iemand wel eens gehoord dat het er gezellig is :?:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: do 15 aug 2024, 08:54 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 831
Woonplaats: wwerf
sjaak109 schreef:
de klosjes had ik al vervangen, kwam er ook achter dat er 2 maten zijn dikke en dunne. zaten in hetzelfde zakje trouwens.
heb nu stukken schuim op allerlei plekken gepropt maar mag niet baten.
misschien wel iets anders als mijn motorkap maar wat? je hoort het alleen op een klinkerweg(hobbels) en om nu tijdens het rijden even uit te stappen?
beetje geluiden hoort er bij.
maar wil weten wat het is.


HEB HET GEVONDEN!!!!.

1 van de beugeltjes waar het rubber/plastic rolletje inzit is een beetje groter als de andere kant.
kwam er achter toen ik mijn rolletje kwijt was (weer) dacht eerst dat ze doormidden braken en dan verloren gingen.
maar blijkt nu dat die beugel te ruim is.
met een moker en een een dikke beitel getracht die beugel weer te laten krimpen.
maar dat gaat niet. mijn schutbord vervormd eerder als die beugel.
heb er nu een hard soort schuim ingepropt als zijnde scharnier rolletje. en het gerammel is weg.
kan alleen de motorkap niet meer open en dicht doen. maar dat is niet zo erg, is een Nissan en geen Land rover motor.
nou nog een manier zien te vinden om zonder bijkomende schade die beugel klein te krijgen.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: do 15 aug 2024, 11:03 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 849
Woonplaats: De Zijpe
Goed bezig Sjaak.

Misschien andersom denken? Een stuk nylon (plastic) staf op maat maken, sleufje inzagen….
Dat zou misschien wel de weg van de minste weerstand zijn.

MacGyver:
Oude schroevendraaier in de kolomboor, handvat op maar slijpen met een houtbijtel/vijl of weet ik wat.
Als het de juiste maat heeft, even een vlammetje erlangs dan trekt het plastik weer een beetje netjes om vervolgens met een ijzerzaak een gleuf erin zagen…

Of A-team:
Je rijd hem de schuur in waar opeens van alles ligt wat je nodig hebt, na 5 minuten kom je er met een prachtig glimmende Rolls Roys uitrijden!

En wat heb ik gedaan.. camera
Ik heb vanmorgen mijn doosje met China achteruitrijcamera weer in mijn handen gestaan…heb hem al enige jaren in huis.
Uitgepakt, op een accu aangesloten.. verrek hij doet het nog steeds.. grappig ding. .
Zal ik hem nu maar een keer inbouwen?
Nee, eerst maar een kopje thee, dus hup terug in zijn doosje gedaan.
Tot de volgende keer maar weer :mrgreen: :D :lol:

Cheers

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: lekker bezig geweest
BerichtGeplaatst: do 15 aug 2024, 11:52 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
sjaak109 schreef:
sjaak109 schreef:
de klosjes had ik al vervangen, kwam er ook achter dat er 2 maten zijn dikke en dunne. zaten in hetzelfde zakje trouwens.

beetje geluiden hoort er bij.
maar wil weten wat het is.

HEB HET GEVONDEN!!!!.

1 van de beugeltjes waar het rubber/plastic rolletje inzit is een beetje groter als de andere kant.
kwam er achter toen ik mijn rolletje kwijt was (weer) dacht eerst dat ze doormidden braken en dan verloren gingen.
maar blijkt nu dat die beugel te ruim is.
met een moker en een een dikke beitel getracht die beugel weer te laten krimpen.
maar dat gaat niet. mijn schutbord vervormd eerder als die beugel.
heb er nu een hard soort schuim ingepropt als zijnde scharnier rolletje. en het gerammel is weg.
kan alleen de motorkap niet meer open en dicht doen. maar dat is niet zo erg, is een Nissan en geen Land rover motor.
nou nog een manier zien te vinden om zonder bijkomende schade die beugel klein te krijgen.

GatheRRoveR schreef:
Goed bezig Sjaak.

Misschien andersom denken? Een stuk nylon (plastic) staf op maat maken, sleufje inzagen….
Dat zou misschien wel de weg van de minste weerstand zijn.

En het beugeltje is dus ruimer dan de dikste van de twee maten klosjes ? :ugeek:

Zo ja ... 1º keuze: 
Kijken of je aan de achterkant van het schutbord een solide dragend balkje oid klem kan zetten (liefst onder wat extra voorspanning) en dan met een extra grote moker de juiste mep geven (zet dan wel iets in dat beugeltje dat voorkomt dat ie ineens "pear-shaped" uit de strijd komt).
Of 2º keuze:
De gemakkelijke HobbyBob oplossing:  Lijm een dun vul-laagje om het klosje.   Wellicht is het dan het handigste juist een dun klosje te nemen omdat het vullaagje dan tenminste iets voorstelt.   O ja, als het vul-laag-materiaal wat (te) weerbarstig is dan lijm je het het beste over de sleuf-opening, dus met de naad aan de onderkant, da's veel makkelijker opklemmen ... na volledig uitharden zaag je de sleuf dan uiteindelijk weer open.   O ja, een dun vullaagje in het klemmetje lijmen kan natuurlijk ook, het is even iets lastiger HobbyBobben.   Daarna kan je weer gewone standaard-klosjes gebruiken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.