Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 06 okt 2024, 10:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Luchtvering Disco II
BerichtGeplaatst: wo 26 jun 2024, 12:09 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 849
Woonplaats: De Zijpe
We hebben gezinsuitbreiding, iets heel anders.

Een Disco II uit 1999 die lekker achterover hangt er zijn gemak van neemt.

De P.O. heeft heeft onder de auto bij de compressor een dikkere luchtleiding afgedopt (m8 bout) waardoor de compressor enige tijd na het starten afslaat (?).


Download stukje handleiding in PDF format :
https://www.lrukforums.com/attachments/slspt1-pdf.22469


Wat is er aan de hand?
- Vanaf de 2 ventielen (tekening 12 en 13) zijn de 2 leidingen naar de balgen afgeknipt (en zijn nu te kort) deze zijn open en blazen niet ongeacht ik de auto opkrik of niet. Dan zou je haast denken dat de sensoren het niet doen.
- De 2 leidingen naar de balgen hebben een spijkertje erin, vermoedelijk is er met een compressor druk op de balg gezet en zijn de spijker(s) als stop gebruikt.

Dus hoe nu verder?
- Ik heb moeite om de complete handleiding te vinden, ook kan ik niet herleiden wat het ?drukvat? doet of voor is.
Deze zit meer naar achteren vanaf de compressor.

- Is ombouwen naar veren te doen, wat heb je er voor nodig EN.. moet daar ook nog iets in de ECU oid aangepast worden?
Nu branden er geen lampje op het dashboard.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Laatst bijgewerkt door GatheRRoveR op vr 28 jun 2024, 12:13, in totaal 3 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Luchtvering Disco II
BerichtGeplaatst: wo 26 jun 2024, 20:50 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
Dag GatheRRoveR,

Ik heb geen hands-on ervaring met een Disco II maar ik gok dat de P.O. een en ander gemolesteerd heeft.
Vlgs de berichten zijn er armpjes met sensoren die de wielpositie checken en die ervoor zorgen dat de auto op de gewenste hoogte blijft.
Wanneer de leidingen zijn afgedopt etc. wekt dit dus allemaal niet. Ik denk dat je dan om alles goed te krijgen ook de ECU moet "bijleren".
In ieder geval is het omgekeerd zo dat je de ECU moet bijleren wanneer je naar traditionele veren terug gaat.

Het loont dus - zo lijkt mij - om als eerste de auto uit te lezen, en liefst door iemand die van de hoed en de rand (en vooral van de vering) het nodige weet.

Het is overigens raar om alles af te doppen als alles schijnbaar werkt. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de compressor moe is en niet meer de vereiste liters/min levert. Maar verbaas je nergens over, er zijn zelfs lieden die de luchtvering willen slopen omdat een veerbalg lek is.


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op do 27 jun 2024, 08:33, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Luchtvering Disco II
BerichtGeplaatst: do 27 jun 2024, 07:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 18 jun 2024, 23:44
Berichten: 14
Helaas geen ervaring met de luchtvering van een D2.
Bij luchtvering zit, naast een ‘voorraadtank(je)’ ook nog een luchtdroger (zodat je ‘s winters geen ijsvorming in het systeem krijgt, waardoor het niet goed werkt).
De compressor slaat af als er voldoende druk is in het systeem.
Bij de D2 moeten de deuren gesloten zijn wil het systeem werken.
De leidingen zijn doorgeknipt, zijn die niet weer aan elkaar te zetten met insteekkoppelingen?

Wanneer je een autobandventiel aan het uiteinde van de leiding naar de luchtbalg monteert (in plaats van een spijkertje) kun je met een bandenpomp simpel de druk in de luchtbalg verhogen of verlagen. Als de luchtbalg niet lek is blijft de achterkant in ieder geval op hoogte. En als je lading meeneemt moet je 'even' lucht bijpompen (en daarna weer aflaten).
Ooit eens hulp luchtvering gemonteerd bij een Toyota Hilux met een (te zware) camper unit. Een luchtbalg tussen bladveer en chassis met een stukje kunststof leiding er aan, naar een makkelijk te bereiken plaats met twee autoband ventielen.

Maar beter is het om gewoon de luchtvering van de D2 weer in ere te herstellen.

Groet,

Erik


Laatst bijgewerkt door Erik Peters op do 27 jun 2024, 13:26, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Luchtvering Disco II
BerichtGeplaatst: do 27 jun 2024, 08:39 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 849
Woonplaats: De Zijpe
Bij nader onderzoek zie ik dat de ventielen (per balg links en rechts) ook al eens vervangen zijn.

De PO vertelde dat hij inderdaad middels een compressor druk op de balgen zetten en er zo mee kon rijden (o.a. naar Frankrijk).
De dunnen slangetjes naar de balgen zijn ingekort en er is een spijkertje(s) als stopje gebruikt.

Garage handboek en partnumbers in PDF bestanden, zijn die er ook voor deze auto?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Luchtvering Disco II
BerichtGeplaatst: do 27 jun 2024, 08:42 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
En dan nog een suggestie bij de terugval-optie van traditionele veren: Monteer direct lucht-hulp-veren.
Alleen als je weinig snelweg en zelden met zware belading rijdt zijn de traditionele veren adequaat.

Bij veel belading zijn de Discovery-veren te comfortabel of te wel te zacht en dus doorhangen, bij langere einden snelweg geldt iets vergelijkbaars dus ook te comfortabel en dus niet stug genoeg om de body-roll - die je op de snelweg graag minimaal hebt - in toom te houden.

Een Defender heeft stuggere veren bij een lager leeggewicht, en een Defender heeft achter minder overhang ... een Defender is daarmee iets minder comfortabel maar verder beter toegerust voor ongeveer alles in vergelijking met een schroefveer Disco II.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Luchtvering Disco II
BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2024, 08:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 18 jun 2024, 23:44
Berichten: 14
Marc-my-Words schreef:
Bij veel belading zijn de Discovery-veren te comfortabel of te wel te zacht en dus doorhangen, bij langere einden snelweg geldt iets vergelijkbaars dus ook te comfortabel en dus niet stug genoeg om de body-roll - die je op de snelweg graag minimaal hebt - in toom te houden.

Deze heeft dus (nog) luchtvering en dan mogelijk ook ACE, dat werd alleen met luchtvering geleverd.

Zoals eerder gemeld, gewoon de luchtvering repareren. Helt de auto dan over dan krikt de luchtvering die kant wat op en laat gelijk de andere kant wat zakken. Dynamisch systeem.

Groet,

Erik.

p.s. Een link krijgt niet automatisch een andere kleur en je dient er specifiek met de muisaanwijzer op te gaan staan om een link te herkennen (dan verschijnt er een streepje onder). Daarom een link maar geel gekleurd.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Luchtvering Disco II
BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2024, 11:41 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 849
Woonplaats: De Zijpe
Dank voor het meedenken en het kleuren van de linken!
Hier heb ik zeker wat aan, in de tussentijd heb ik de balgen gisteren opgepompt en staan er nu nog netjes bij.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.