Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 10 okt 2024, 10:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 01 jun 2024, 15:31 

Hallo,
Mijn defender 200tdi discoblok komt na het plaatsen van een grote intercooler niet meer aan zijn turbo druk, voorheen kreeg ik hem op de 1.2 bar maar nu als ik m'n wastgate helemaal afdop kom ik net op de 0.9 bar. Zijn er mensen die het zelfde probleem hebben gehad? en wat zou daar aan te doen zijn,
Alvast bedankt

Meld dit bericht
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 jun 2024, 16:43 

Hmm ... een grotere intercooler kan niet voor een dergelijke druk-daling zorgen, eenvoudige natuurkundige wetmatigheden leren je dat een groter volume niet de maximale druk hoort te beïnvloeden.
Een groter volume zorgt er eventueel wel voor dat de drukopbouw (iets) trager verloopt.

Aangezien je een nogal stevige drukdaling meet moet je hetzij twijfelen aan de drukmeter, aan de deugdelijkheid van de Turbo dan wel aan de druk-dichtheid van het systeem.

Overigens ... hoe meet je de druk. Bij een onbelaste motor wil de Turbo-druk niet erg oplopen want zonder belasting is de uitlaatgasstroom beperkt.

Meld dit bericht
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jun 2024, 19:21 

Hallo,
De turbo cartridge is nieuw,
Het systeem heb ik laten nakijken en testen met rook, dus dat lijkt me goed

Meld dit bericht
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jun 2024, 21:54 

Maartenlaro schreef:
Hallo,
De turbo cartridge is nieuw,
Het systeem heb ik laten nakijken en testen met rook, dus dat lijkt me goed

Toch heb je ergens een probleem want de grotere intercooler kan dit probleem niet veroorzaken.
De pomp (=de Turbo) is in principe dezelfde (nieuw zou beter moeten zijn - of nieuw en toch stuk ?*), en aan de verbruikskant is het dezelfde 200Tdi.
  * Niet zelden is de kwaliteitscontrole verlegd naar de eind-gebruiker:  Monteer je iets nieuws houdt er dan altijd rekening mee dat het minstens zo beroerd werkt als dat wat je wegens klachten wilde vervangen ... je hebt dan de pech van de ondeugdelijke nieuwe vervanger.

Het enige wat met een grotere intercooler verandert is een iets groter volume van het traject tussen Turbo en 200Tdi, dat geeft dus een iets tragere druk-opbouw ... that's all.
Terzijde: Een echt goede grotere intercooler heeft dus niet of nauwelijks een groter volume. Neemt het intercooler-volume teveel toe dan vergroot je juist het Turbo-gat - bij constante belasting neemt het motorvermogen dan wel toe maar onder wisselende belasting kan een te grote intercooler "remmend" werken.

O ja de turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen ... zit dat wel goed ?   En verder ook geen gedélamineerde slangen (of een prop poetskatoen) in het aanvoertraject ?

Zoals ik al schreef:
Zonder dat de motor serieuzer werk moet doen is de uitlaatgas-stroom maar beperkt en dan werkt de Turbo dus sowieso nauwelijks.

Meld dit bericht
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]