albert schreef:
Ik weet niet wat Marc duur vindt voor een lichtschakelaar, maar ik vind zo rond de E25 nu niet bepaald een hoge prijs. En je dim- en grootlicht over relais schakelen heeft als je het goed doet dezelfde uitwerking als zo'n "zweedse lichtversterker", schat ik zo in.
Ik vind € 25,- niet duur (goedkoop is't ook niet, gezien de "goedkope" schakelaar die je voor je geld krijgt).
Evenwel, toen ik zonder verdere voorkennis met een kapotte lichtschakelaar zat, en de vervanger in de Td5 "moest" passen (dus de versie met de bijpassende stekker), en ik overgeleverd was aan de prijsstelling van de garagist waar ik met dit probleem belandde .... was ik blij geweest met slechts € 25,- (het is maar goed dat ik vergeten ben wat die schakelaar toentertijd moest kosten, ik zou er alsnog humeurig van worden).
En verder zowel Ja als Nee. De Zweedse Lichtversterker heeft goeddeels dezelfde uitwerking als een paar relais.
Er zijn een paar verschillen.
De "Zweedse" haalt de 12V direct van de dynamo, daarmee voorkom je de verliezen in de lange en nogal dunne bedrading — dat is dus de "versterker" de koplampen krijgen de "beste" 12V.
De Zweedse krijgt de "stuurstroom" voor de relais via een drie-potige stekker (met de pootjes net als een lampvoet) die zo in de lampvoet-aansluitstekker past. De dunne draadjes en de fragiele lichtschakelaar hoeven dus alleen de relaisstroom te verdragen.
Verder lijkt de rest van de kabelboom van de "Zweedse" alsof ie gemaakt is voor de Defender (in werkelijkheid is ie voor de traditionele Volvo bedacht).
De bonus is dus dat ingeval van uitval van de "Zweedse" (of in een vlaag van verstandsverbijstering waarbij je originaliteit hoger aanslaat dan de bruikbaarheid, of gewoon omdat je je autowrak verkoopt) je de "Zweedse" in een handomdraai weer uitbouwt.
Of te wel: Als je het in huisvlijt zelf iets zou willen maken, en je zou voor een vrijwel ideaal kabelboompje gaan, dan fröbelde je iets dat verdacht veel op de (in Zweden) standaard verkrijgbare "Zweedse Lichtversterker" zou lijken.
Het zou overigens maar zo zo kunnen zijn dat de "Zweedse Lichtversterker" ook plug and play in een Gay-wagon past