nico1970 schreef:
Kleine verklaring nog bij het vastkoeken van de VNT? Ja, mijn gehate EGR klep bevorderd dit. VNT vast? nog beroerder lopen , nog meer gezeur met de EGR . En zo is het cirkeltje rond en worden de cirkeltjes inwendig(doorlaten van spruitstukken) steeds kleinen
Tja, ik kan nog niet bogen op vele 100.000den kilometers - de teller van mijn "Puma" staat op ± 170.000. Afgezien van in de eerste jaren een nwe EGR onder garantie, en eentje door mij betaald, en éénmaal een EGR-reiniging is er niks mis met de EGR.
De Variabele Turbo, die doet ook gewoon waar ie voor bedoeld is. Wel is het zo dat bij de jaarlijkse beurt de monteur even kijkt of de bediening van de "variatie" nog goed en vrij bewegen wil. Ik ben dus blij met mijn oplettende monteur. Het werkt gewoon goed, maar dat is dan wel in evenwicht met de bijbehorende "Puma".
Het prettige van de Variabele Turbo is dat ik 'm voel werken, dwz. rijd je met niet teveel gas en gaat het wat helling op merk je dat ie de strijd aan gaat met die helling ... dat kleine beetje extra gas helpt de motor ook bij bescheiden toerentallen en vermogens goed te presteren. Te vaak wordt vergeten dat de Turbo pas gaat werken bij voldoende uitlaatgas-stroom, en die uitlaatgas-stroom is klein zonder belasting en/of bij weinig toeren. De motor moet minstens wat meer toeren maken, én de motor moet vermogen leveren (onbelast blijft die uitlaatgas-stroom klein).
En dan toch weer dat EGR bashen: Als je op een karikaturale wijze het "Nieuwe Rijden" toepast — ik zie en hoor dat regelmatig als er weer een lesauto langskomt — dan krijg je zelfs zonder EGR problemen. Met onder-toeren rondrijden, en vooral met onder-toeren zonder terugschakelen proberen te versnellen betekent dat je vermogen uit de ingespoten diesel te knijpen, en dat dan met weinig lucht - want de motor draait op ondertoeren. Onder zulke omstandigheden draait de Turbo nooit, of alleen als je uiteindelijk de 100 km/u op de autoweg hebt gehaald (na heel lang wachten, want vanaf 40 km/u in de hoogste versnelling). En zo krijg je dus die EGR heeft het gedaan verhalen.
Langdurig met ondertoeren rijden en daarbij toch proberen te versnellen betekent dat de EGR open staat (want weinig toeren en deellast) en zo maak je roet die je naar hartelust aan het rondpompen bent. De EGR doet wat ie moet doen, de chauffeur doet het fout.
Het "Nieuwe Rijden" propageert - als je de suggesties goed leest - rap versnellen naar de gewenste snelheid en daarna zo ver als mogelijk opschakelen. Zolang de diesel alleen het vermogen moet leveren om de auto te laten rollen kan je gerust op ondertoeren voortrollen, zodra je wilt of moet versnellen schakel je 2 of zelfs 3 versnellingen terug. (O ja, in het heuvel- en bergland geldt heuvel op als "versnellen".)
O ja, toen ik mijn rijbewijs haalde was overigens juist het oude rijden de norm. In de stad overal waar er maar iets kon "gebeuren" terugschakelen naar de 2º versnelling. Dat was ernstig tegen mijn gezonde verstand in. De toenmalige kleinere dieseltjes waren ruimschoots soepel genoeg om de auto in de 3º versnelling met een "examinator-veilige-snelheid" over een kruispunt te laten rollen en daarna weer zonder problemen te versnellen. Het enige wat je dan wel moest doen is extra nadrukkelijk links en rechts kijken, en de spiegels zo afstellen dat je je nek wat extra moet verdraaien. O ja, een oplettende examinator ziet overigens liever iemand die met zijn voet nabij de rem, en met zijn aandacht bij het verkeer op een onoverzichtelijk kruispunt afrolt. Het alternatief: terugschakelen, met de voet op het gas, en met aandacht bij van alles op een kruispunt afrijden lijkt misschien alert, maar het is vooral een nerveuze reactie-snelheids-test.
< Misschien is het gewoon mijn gevoelige dikke nek: steeds terugschakelen en alsmaar rijden met een auto die "aan het gas hangt" maakt dat ik een zere nek en hoofdpijn krijg. >