Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 10 okt 2024, 10:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 08 nov 2023, 15:09 
Offline

Geregistreerd: do 17 aug 2023, 08:00
Berichten: 14
kna iemand mij een link geven van een goede supplier voor een dikkere turbo en intercooler voor een 300tdi motor

bedankt


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 nov 2023, 00:24 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
ramonbruijne schreef:
kan iemand mij een link geven van een goede supplier voor een dikkere turbo en intercooler voor een 300tdi motor

Nee, ik heb geen link.
Naar ik begreep wordt de turbo-druk wel verhoogd, en dat geeft dan samen met een grotere intercooler meer vermogen.

Wil je het echt mooi maken dat heb je meer aan een Turbo zoals in de "Puma", een Turbo met een variabele geometrie.
Zo'n Turbo werkt fundamenteel beter omdat de geometrie zich aanpast afhankelijk van de uitlaatgas-stroom: hij spreekt dus eerder aan.
Met een "dikkere" Turbo loop je het risico dat die "dikte" 'm alleen maar trager maakt.

Overigens moet je voor het mooi zelfs met een variable Turbo nog steeds continu bij de les zijn. Tijdig gas los, en vooral tijdig weer gas bijgeven zodat de Turbo draait zodra je na de bocht (of onderin de kuil) tijdig weer genoeg vermogen hebt.

PS  Misschien moet je de vraag eens op het LRCH-forum posten. Wellicht zit daar meer kennis mbt het oppeppen van de 300Tdi.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 nov 2023, 00:55 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Dag,

Er zijn volgens mij wel 2,8 blokken met grotere turboos en intercoolers .

Het lijkt me verstandig om de voors en tegens op een rijtje te zetten voordat je een dure investering doet. Meestal komt er geen eind aan. Worden ze soms thuis ook verdrietig van.
Echt het hele reeds door fabrikanten uitgedachte motormanagement mag je gaan veranderen anders zal het resultaat tegenvallen en de rookwolken achter je en het onzuinige verbruik groter. Ervaren tuners(bijvoorbeeld Van Vugt tuning voor VAG) en specialisten hierin weten dat precies.

Zelf wel wat ervaring met VAG en turbo;s. Wat Marc schrijft klopt wel . Een VNT is ontworpen om het turbogat onderin toerental terug te dringen. De motor levert dan nog niet veel uitlaatdruk. Als hij dan een groot schoepenrad aan moet slingeren(opspoelen in tuning taal) lukt dat nog niet dus word het turbogat groter in plaats van een verbetering. Derhalve passen delen van de schoepen zich dus in schuinte aan. Hoger in toeren meer druk is leuk bij een race auto maar ik vind zelf bij een Landrover of 4x4 niet. Toyota landcruiser hing er daarom gewoon een 4.2 liter in haha. Nu leven in we blijkbaar in de downsize modus.

Het gevaar van een VNT (variabele schoepen) is dat ze vastkoeken en de boel ontregelen. En dan nog? hoe ga je de VNT aansturen? Via een aanwezige ECU? zelf een systeem aanleggen vergt deskundige ervaring in de afstemming. gaskleppositie, inlaatdruk en krukas/nokkenas positie wil een Ardino bv weten. Daarom is bv de betrouwbaarste 1.9 TDI 130 PK weer teruggegaan naar een gewone niet eens zo grote turbo en dit blok is goed te tunen(chip ECU regelt dan het hele management) naar 180 PK en 320 NM. Zonder verstuivers nozzels etc aan te hoeven passen. Wel roetfilter, egr en andere verziekende elementen wegghalen en uitprogrammeren. . Dit is bij mij de tot nu toe enigste motor die op het moment bijna voor niets op te rapen valt en waar ik heil in ziet om hem te chippen.

Een te grote intercooler(als je hem al netjes kwijt kan werkt ook niet . Dan ga je inlaatdruk en vulling weer van zakken en turbogat groter daar wilde je juist verbetering in. liefst ook zo veel mogelijk met korte buizen werkenmet zo min mogelijk(scherpe) bochten. Buis over een warm motorblok en je ben weer terug bij af haha. Een te grote inlaat druk kost je weer sneller een koppakking of erger.

Je heb ook niets aan een bizar overschot aan lucht als je de hoeveelheid brandstof niet afstemt wat hij nodig heeft. Dus je zal moeten chippen in een ecu e.d. tenslotte zal ook je uitlaat passend moeten zijn. Een beest van een turbo die tegen een dichtgekoolde roetfilter aan staat te duwen word hem ook niet. Vaak past je bestaande downpipe met de flens al niet eens meer. En dan heb ik het nog niet eens over de vorm van de nokkenas die de kleptiming bepalen en de grote van de kleppen . ook hier moet de oversizeg gemaakte flow wel doorkunnen.

Al met al zie ik er persoonlijk bij een Landrover niet veel in! ergonomie van een tuinhuis op wielen. Vanwege het soort auto zelf waarbij de chaufeur meer bepaald of je het red en de omstandigheden. Maar ook domweg omdat de toegepaste materiaalkeuze van landrover ongetuned al matig is .Vinden krukaslagers en zuigers dit wel acceptabel? Een R380 bak kan je wat overbelasten, zeker met wat updates van bv Ashcroft erin. Maar blijf je drukgroep en plaat weer heel? Ook die zijn natuurlijk HD te koop. en daarna zijn natuurlijk je aandrijfassen en assen aan de beurt.

Je kan ook gewoon een mercedes OM 606 bij Cor Cuin regelen en dan kan je kiezen tot hoeveel PK(450 is mogelijk) je het hebben wil. Die blokken lopen heeeeeel erg rustig en zijn wel oversized oersterk. Cummins BT word ook wel gedaan. Maar alles moet op de schop en de restwaarde van je auto word alleen maar minder.

Ik denk, accepteren wat je heeft of doorsparen en een kwalitatief beter uitgedachte modernere 4x4 auto kopen (van vloeken in de kerk bv toyota) waar dat vermogen al inzit.

Kijk maar denk maar, ik blijf lezen. groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 nov 2023, 01:04 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Kleine verklaring nog bij het vastkoeken van de VNT? Ja, mijn gehate EGR klep bevorderd dit. VNT vast? nog beroerder lopen , nog meer gezeur met de EGR . En zo is het cirkeltje rond en worden de cirkeltjes inwendig(doorlaten van spruitstukken) steeds kleinen haha. truste zzzzzzzz


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 nov 2023, 12:13 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
nico1970 schreef:
Kleine verklaring nog bij het vastkoeken van de VNT? Ja, mijn gehate EGR klep bevorderd dit. VNT vast? nog beroerder lopen , nog meer gezeur met de EGR . En zo is het cirkeltje rond en worden de cirkeltjes inwendig(doorlaten van spruitstukken) steeds kleinen

Tja, ik kan nog niet bogen op vele 100.000den kilometers - de teller van mijn "Puma" staat op ± 170.000.   Afgezien van in de eerste jaren een nwe EGR onder garantie, en eentje door mij betaald, en éénmaal een EGR-reiniging is er niks mis met de EGR.
De Variabele Turbo, die doet ook gewoon waar ie voor bedoeld is.   Wel is het zo dat bij de jaarlijkse beurt de monteur even kijkt of de bediening van de "variatie" nog goed en vrij bewegen wil.   Ik ben dus blij met mijn oplettende monteur.   Het werkt gewoon goed, maar dat is dan wel in evenwicht met de bijbehorende "Puma".
Het prettige van de Variabele Turbo is dat ik 'm voel werken, dwz. rijd je met niet teveel gas en gaat het wat helling op merk je dat ie de strijd aan gaat met die helling ... dat kleine beetje extra gas helpt de motor ook bij bescheiden toerentallen en vermogens goed te presteren.   Te vaak wordt vergeten dat de Turbo pas gaat werken bij voldoende uitlaatgas-stroom, en die uitlaatgas-stroom is klein zonder belasting en/of bij weinig toeren. De motor moet minstens wat meer toeren maken, én de motor moet vermogen leveren (onbelast blijft die uitlaatgas-stroom klein).

En dan toch weer dat EGR bashen: Als je op een karikaturale wijze het "Nieuwe Rijden" toepast — ik zie en hoor dat regelmatig als er weer een lesauto langskomt — dan krijg je zelfs zonder EGR problemen. Met onder-toeren rondrijden, en vooral met onder-toeren zonder terugschakelen proberen te versnellen betekent dat je vermogen uit de ingespoten diesel te knijpen, en dat dan met weinig lucht - want de motor draait op ondertoeren.   Onder zulke omstandigheden draait de Turbo nooit, of alleen als je uiteindelijk de 100 km/u op de autoweg hebt gehaald (na heel lang wachten, want vanaf 40 km/u in de hoogste versnelling).   En zo krijg je dus die EGR heeft het gedaan verhalen.
Langdurig met ondertoeren rijden en daarbij toch proberen te versnellen betekent dat de EGR open staat (want weinig toeren en deellast) en zo maak je roet die je naar hartelust aan het rondpompen bent. De EGR doet wat ie moet doen, de chauffeur doet het fout.
Het "Nieuwe Rijden" propageert - als je de suggesties goed leest - rap versnellen naar de gewenste snelheid en daarna zo ver als mogelijk opschakelen. Zolang de diesel alleen het vermogen moet leveren om de auto te laten rollen kan je gerust op ondertoeren voortrollen, zodra je wilt of moet versnellen schakel je 2 of zelfs 3 versnellingen terug. (O ja, in het heuvel- en bergland geldt heuvel op als "versnellen".)

O ja, toen ik mijn rijbewijs haalde was overigens juist het oude rijden de norm. In de stad overal waar er maar iets kon "gebeuren" terugschakelen naar de 2º versnelling.   Dat was ernstig tegen mijn gezonde verstand in.   De toenmalige kleinere dieseltjes waren ruimschoots soepel genoeg om de auto in de 3º versnelling met een "examinator-veilige-snelheid" over een kruispunt te laten rollen en daarna weer zonder problemen te versnellen.   Het enige wat je dan wel moest doen is extra nadrukkelijk links en rechts kijken, en de spiegels zo afstellen dat je je nek wat extra moet verdraaien.   O ja, een oplettende examinator ziet overigens liever iemand die met zijn voet nabij de rem, en met zijn aandacht bij het verkeer op een onoverzichtelijk kruispunt afrolt. Het alternatief: terugschakelen, met de voet op het gas, en met aandacht bij van alles op een kruispunt afrijden lijkt misschien alert, maar het is vooral een nerveuze reactie-snelheids-test.
< Misschien is het gewoon mijn gevoelige dikke nek: steeds terugschakelen en alsmaar rijden met een auto die "aan het gas hangt" maakt dat ik een zere nek en hoofdpijn krijg. >


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 nov 2023, 20:57 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hey ,

De TS zal wel denken dat wij weer flink van het padje af gaan haha.

Ja ik hou van Landrover! Gisteren nog met een Disco 4 meegereden. Maar wil hem voor geen goud zelf in bezit haha.

Fijne dingen dan maar die EGR. 170DKM en al aan de 2e bezig als ik het goed interpreteerd haha. Enneeeeh een reiniging. Daarvoor zijn ook weer spullen bij nodig die moerder aarde niet leuk vind. Lijkt wel de beschreven matige kwaliteit van Landrover. Wat het produceren en transporteren daarvan aan uitstoot gekost heeft(en zweet van een monteur) gaat een EGR in heel zijn leven niet terugbesparen aan verontreinigde stoffen.Zeker niet omdat hij in de aanloop naar kapotgaan al heel veel andere dingen een zetje aan het geven is om ook kapot te gaan. Nuchtere kijk op de voetafdruk van produceren en weggooien houden durft men niet reeel mee te berekenen omdat dit nu eenmaal een economie voor de Staat erbij is. OM 603 met nog een dubbele stevige distributie ketting draait een miljoen met alleen olieverversen en koolborstels in je dynamo doen en je luchtfilter schoonspuiten haha. Oooh , hij is ook niet vies van de olie uit de patatpan als er ff geen brandstofpomp in de buurt is. Timmermans was van de week ook weer op dreef , iedereen aan een stekker auto? Ze worden nu goedkoper . Maar zijn MRB erop word duurder en ze zijn zwaarder ?????? Tja morgen maar uitslapen dan want de accu is helaas leeg. Er is geen laadpaal beschikbaar in de straat en het camping netwerk heeft geen power genoeg, de zon is er snachts niet en het is ook wel eens windstil. Kolen en kerncentrale doen we niet en ik woon niet naast een waterval. Daaaag Frans.

Ik ben er inderdaad een voorstander van om een bedrijfswarme motor soms best ff te laten doortrekken om alles even schoon te blazen en los te laten komen. Optimaal gebruik lijkt me om het maximale koppel gewoon te benutten. Rijlessen en examinators en overheidsinstanties heb ik niets mee. Duurzame keep it simple spullen . Iets 50 jaar optimaal met goed onderhoud benutten zal beter zijn voor de moraal en de planeet denk ik als dat we om de 10 jaar nieuw maken van niet recycle grondstoffen. Maar de mode en luxe regeert nu eenmaal. Of links of rechts het een (diesel) Landrover rijder moeilijk gaat maken zien we na de 22e wel haha. Back to the 80 s. In je golfje diesel had je idd bijna aan zijn 3 genoeg in de stad.
Goede auto;s, echte muziek en zelf nog een jonge god destijds. groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 nov 2023, 21:53 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
nico1970 schreef:
....
Fijne dingen dan maar die EGR. 170DKM en al aan de 2e bezig als ik het goed interpreteerd haha. Enneeeeh een reiniging. Daarvoor zijn ook weer spullen bij nodig die moerder aarde niet leuk vind. Lijkt wel de beschreven matige kwaliteit van Landrover. Wat het produceren en transporteren daarvan aan uitstoot gekost heeft(en zweet van een monteur) gaat een EGR in heel zijn leven niet terugbesparen aan verontreinigde stoffen.Zeker niet omdat hij in de aanloop naar kapotgaan al heel veel andere dingen een zetje aan het geven is om ook kapot te gaan. Nuchtere kijk op de voetafdruk van produceren en weggooien houden durft men niet reeel mee te berekenen omdat dit nu eenmaal een economie voor de Staat erbij is. .....

Tja, dat zijn nogal wat aannames.
De enige aanname waar ik in mee kan gaan is dat LandRover de kwaliteitscontrole hebben uitbesteed ... bij de eindafnemer.
Overigens is het niet zoveel materiaal, dus qua terugverdientijd valt het mee.
Als de EGR bij een "Puma" stuk gaat wordt je snel genoeg gewaarschuwd, voor verdere gevolgschade hoef je niet te vrezen.

Géén aanname is dat de EGR een belangrijke reductie in de NOx-uitstoot geeft, en NOx daar worden wij allemaal beslist niet beter van, integendeel.   Wat mij betreft - puur eigenbelang - is het zelfs ingrijpender: wie aanleg heeft voor luchtweg-problemen en/of allergische klachten heeft die hoeft geen dure milieu-meet-installaties te raadplegen, die weet hoe het staat met de luchtvervuiling (ik weet dat dus ook).
Één EGR meer of minder maakt natuurlijk niet uit, maar het gaat niet om één, het gaat om het systeem waarbij een kleinere groep profiteert van het gebrek aan controle ... wat er uiteindelijk toe leidt dat we met z'n allen aan nog meer en nog strengere regels en controles moeten voldoen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 nov 2023, 08:02 
Offline

Geregistreerd: do 17 aug 2023, 08:00
Berichten: 14
bedankt voor de uitgebreide feedback


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marc-my-Words en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.