albert schreef:
Ik ben toe aan een paar nieuwe spatlappen achter. Is er iemand met een goede tip voor die dingen? Die ik nu heb gingen 2 jaar mee en zijn 5mm dik. Ze beginnen nu in te scheuren, maar ik zou ze nog in kunnen korten en terug kunnen plaatsen, dus haast maak ik er nog niet mee. Ik had zelf al zitten kijken bij technirub.nl en dan naar neopreen plaatrubber zwart 4mm 1 inlage als goedkope oplossing en als duurdere oplossing: polyurethaan plaat 65 shore A in verschillende diktes, maar ik ben in voor andere tips.
Dag Albert,
Een interessante vraag. Ik zit met hetzelfde pobleem.
Ooit, onder mijn Td5, zaten standaard - af fabriek - heel aardige spatlappen: niet te dik, niet te dun en vooral ook soepel en toch redelijk taai.
Uiteindelijk na jaren werden de lappen achter wat fragiel het virtuele "scharnier" direct onder de spatlap-steun werd steeds "reëler". Ik heb ze toen losgeslepen en iets hoger opnieuw terug gemonteerd, daarna waren ze weer goed, zelfs beter.
Onder mijn "Puma" zaten standard alleen achter spatlappen — spatlappen voor waren een optie, dus een vinkje en een prijs(je).
Nu bleken de "Puma" spatlappen achter vooral taai, en voor niet eens taai maar zo stug dat je er meeuwen mee dood zou kunnen slaan.
Die lappen voor waren zo stug dat de toch al erg roestgevoelige spatlapsteun door het geklapper doorscheurde (da's weer eens iets anders: niet de spatlap maar de steun scheurt door).
Daarna RVS steunen gemonteerd (achter was het nog even een "dingetje" - één blindklinkmoer draaide door — gelukkig had ik al eerder de gefelste carrosserie-rand versterkt: dun aluminium-blik houd ook al niet van langdurig gejutter (een aluminium hoekprofiel pas gemaakt en in de rand geschroefd en gelijmd).
De RVS-steunen voor kwamen met mooie dikke en toch soepele spatlappen ... die ik voor de zekerheid met zo'n 5 cm inkortte (anders rijd je ze achteruit er te gauw af). Nu blijkt dik en soepel ook geen goede keuze ... ik mis ineens de mooie soepele lap rechts.
De RVS-steunen achter kwamen zonder lappen en daar heb ik een paar lappen op een SortOut bij gekocht ... en direct maar iets hoger gemonteerd.
Anyway: Ik ben nu ook op zoek naar iets alternatiefs. Een doe het zelf oplossing wellicht.
Ik dacht aan SBR Plaatrubber met 1 of 2 inlagen. Ik twijfel nu nog over welke dikte 4 mm ? of toch beter 5 mm ?.
Teneinde het probleem van het direct onder de spatlap-steun scharnieren (en daarna afscheuren) te bestrijden dacht ik een korte steun-spatlap achter de normaal lange te monteren: dan wordt het scharnierpunt een scharnier-zone ... en wordt de spatlap ook bij wat hogere snelheid nog effectief.
Voor vrachtauto's gebruiken ze ook wel afgeschreven lopende band-loper ... maar dat is toch wat dik en zwaar voor de LandRover.