Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 10 okt 2024, 08:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: spatlappen
BerichtGeplaatst: di 10 okt 2023, 21:38 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 191
Ik ben toe aan een paar nieuwe spatlappen achter. Is er iemand met een goede tip voor die dingen? Die ik nu heb gingen 2 jaar mee en zijn 5mm dik. Ze beginnen nu in te scheuren, maar ik zou ze nog in kunnen korten en terug kunnen plaatsen, dus haast maak ik er nog niet mee. Ik had zelf al zitten kijken bij technirub.nl en dan naar neopreen plaatrubber zwart 4mm 1 inlage als goedkope oplossing en als duurdere oplossing: polyurethaan plaat 65 shore A in verschillende diktes, maar ik ben in voor andere tips.

Albert

_________________
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: spatlappen
BerichtGeplaatst: di 10 okt 2023, 22:37 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
albert schreef:
Ik ben toe aan een paar nieuwe spatlappen achter. Is er iemand met een goede tip voor die dingen? Die ik nu heb gingen 2 jaar mee en zijn 5mm dik. Ze beginnen nu in te scheuren, maar ik zou ze nog in kunnen korten en terug kunnen plaatsen, dus haast maak ik er nog niet mee. Ik had zelf al zitten kijken bij technirub.nl en dan naar neopreen plaatrubber zwart 4mm 1 inlage als goedkope oplossing en als duurdere oplossing: polyurethaan plaat 65 shore A in verschillende diktes, maar ik ben in voor andere tips.

Dag Albert,

Een interessante vraag.   Ik zit met hetzelfde pobleem.
Ooit, onder mijn Td5, zaten standaard - af fabriek - heel aardige spatlappen: niet te dik, niet te dun en vooral ook soepel en toch redelijk taai.
Uiteindelijk na jaren werden de lappen achter wat fragiel het virtuele "scharnier" direct onder de spatlap-steun werd steeds "reëler".   Ik heb ze toen losgeslepen en iets hoger opnieuw terug gemonteerd, daarna waren ze weer goed, zelfs beter.
Onder mijn "Puma" zaten standard alleen achter spatlappen — spatlappen voor waren een optie, dus een vinkje en een prijs(je).
Nu bleken de "Puma" spatlappen achter vooral taai, en voor niet eens taai maar zo stug dat je er meeuwen mee dood zou kunnen slaan.
Die lappen voor waren zo stug dat de toch al erg roestgevoelige spatlapsteun door het geklapper doorscheurde (da's weer eens iets anders: niet de spatlap maar de steun scheurt door).
Daarna RVS steunen gemonteerd (achter was het nog even een "dingetje" - één blindklinkmoer draaide door — gelukkig had ik al eerder de gefelste carrosserie-rand versterkt: dun aluminium-blik houd ook al niet van langdurig gejutter (een aluminium hoekprofiel pas gemaakt en in de rand geschroefd en gelijmd).
De RVS-steunen voor kwamen met mooie dikke en toch soepele spatlappen ... die ik voor de zekerheid met zo'n 5 cm inkortte (anders rijd je ze achteruit er te gauw af).   Nu blijkt dik en soepel ook geen goede keuze ... ik mis ineens de mooie soepele lap rechts.
De RVS-steunen achter kwamen zonder lappen en daar heb ik een paar lappen op een SortOut bij gekocht ... en direct maar iets hoger gemonteerd.

Anyway: Ik ben nu ook op zoek naar iets alternatiefs.   Een doe het zelf oplossing wellicht.
Ik dacht aan SBR Plaatrubber met 1 of 2 inlagen.   Ik twijfel nu nog over welke dikte 4 mm ? of toch beter 5 mm ?.
Teneinde het probleem van het direct onder de spatlap-steun scharnieren (en daarna afscheuren) te bestrijden dacht ik een korte steun-spatlap achter de normaal lange te monteren: dan wordt het scharnierpunt een scharnier-zone ... en wordt de spatlap ook bij wat hogere snelheid nog effectief.

Voor vrachtauto's gebruiken ze ook wel afgeschreven lopende band-loper ... maar dat is toch wat dik en zwaar voor de LandRover.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: spatlappen
BerichtGeplaatst: wo 11 okt 2023, 09:49 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 191
Dag Marc,

Lappen met "gull killing quality" is zeker niet wat ik zoek. Sbr zou inderdaad ook goed kunnen, of nbr, de laatste is nog weer beter bestand tegen olie ed. Niet dat dat er bij mij overheen gesproeid wordt tijdens het rijden, maar toch. Met inlage zou ik denk ik toch niet dikker gaan dan 4mm. Die ik nu heb zijn zonder inlage en 5mm en dat buigt netjes mee bij 100km/u, maar ook weer niet zo dat de werking teniet gedaan wordt. Met inlage zullen ze wel iets stugger zijn, dus dan maar 1mm dunner nemen, is een beetje mijn gedachte. Voor heb ik geen spatlappen, maar zou ze daar eigenlijk toch ook wel willen. Ik zal eens rondkijken.

Albert

_________________
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: spatlappen
BerichtGeplaatst: wo 11 okt 2023, 11:57 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
albert schreef:
Lappen met "gull killing quality" is zeker niet wat ik zoek. Sbr zou inderdaad ook goed kunnen, of nbr, de laatste is nog weer beter bestand tegen olie ed. Niet dat dat er bij mij overheen gesproeid wordt tijdens het rijden, maar toch. Met inlage zou ik denk ik toch niet dikker gaan dan 4mm. Die ik nu heb zijn zonder inlage en 5mm en dat buigt netjes mee bij 100km/u, maar ook weer niet zo dat de werking teniet gedaan wordt. Met inlage zullen ze wel iets stugger zijn, dus dan maar 1mm dunner nemen, is een beetje mijn gedachte. Voor heb ik geen spatlappen, maar zou ze daar eigenlijk toch ook wel willen. Ik zal eens rondkijken.

Tja, die "killing quality" spatlappen was echt een typische LandRover oplossing: Je weet nooit of nieuwer ook beter is.
Ik heb er overigens nooit meeuwen mee doodgeslagen, ik heb ze ook nooit als broodplank gebruikt (daar waren ze ook goed bruikbaar voor).
De stijve variant was vooral gewoon "killing". Heel snel had ik de rechter spatlap-steun al scheef gereden: gewoon in de berm parkeren was genoeg , de lap (die dus die naam niet mocht hebben) boog gewoon niet mee, en het blik van de steun wel. Na dit incident heb ik ze links en rechts maar een beetje "gestroomlijnd", dwz iets verbogen zodat de "killing" spatlap wat schuin naar achter stonden (met en zonder rijwind).

Anyway: Er bestaan keurige RVS steunen voor de spatlappen vóór (ik denk dat Paddocks ze heeft, ik heb ze via een LandRover vriendje), en mijn voorsteunen kwamen met lekker dikke soepele spatlappen ... en dat blijkt ook niks. Deze lap was weer de tegenvoeter van de "killing" variant, deze waren weer zo meegaand dat je ze ook als geluiddemper onder de ouderwetse typmachine kon gebruiken. Ook al had ik ze ingekort zodat ze bij achteruitrijden niet klem konden raken heb ik de rechter verloren. Waarschijnlijk is de vriendelijke meegaandheid samen met de lekker rubberige stroefheid hier debet aan: steeds direct onder de steun scharnieren geeft een eerste slijtage, de stroeve rubberigheid houdt kleiige modder vast dus zwaait de lap nog meer, en dan zal er wel een keertje een opspringende tak oid in het spel geweest zijn.
Of te wel: De spatlap moet qua soepelheid meegaand zijn, maar tegelijk ook glad en taai.

Hoe de achter-spatlappen bij een HCPU opgehangen zijn weet ik niet ....

Ik dacht overigens (ook) aan 4 mm + 2 inlagen.   Nu resteert er de vraag: waar hebben ze dit spul in handzame hoeveelheden tegen een handzame prijs. De beste prijzen tot nog toe vond ik bij https://www.rubbermagazijn.nl/rubber-platen/sbr-rubber
Om meer precies te zijn: https://www.rubbermagazijn.nl/rubber-pl ... e=2+inlage
Als ik de rubber-specs naast elkaar zie dan is NBR bestand tegen oliën maar het veroudert sneller en kan slechter tegen UV etc.
SBR kan dan weer minder tegen oliën maar veroudert minder ... het is dus hangen of wurgen.
Correctie: Als ik de specs nog eens wat beter op een rijtje zet is NBR denkelijk de betere keuze. EPDM is misschien nog beter maar die vind ik zo gauw nog niet met een inlage.

Ik denk dat de olie-resistentie van ondergeschikt belang is. Het gaat meer om de veroudering in het "buiten-milieu". Je rijdt eigenlijk nooit op een olie-verrijkte weg - da's maar goed ook *.

* Ik reed ooit, nog vóór de LandRover, in Frankrijk op een fraaie N-weg. Het had net geregend, niks mis mee. Er was eerder ook een militair convoi langsgekomen ... en daar was wel wat mis mee.   Één vrachttruck met een lekke tank ... .   Ik had geluk met het feit dat ik ruim van te voren zag dat ik een tragere auto voorlopig niet kon inhalen, ik remde even wat bij om ruim afstand te houden (ik wilde uit de spray van die auto blijven) .... en de remmen deed niks. Nog eens geprobeerd en weer niks. Je merkt dan ineens hoe ver de auto uitrolt, hoe traag de snelheid terugloopt zonder gas. Ik heb toen verder heel ruim afstand gehouden etc. tot het moment dat de weg weer droog was.
Moraal van dit verhaal: Ook een klein beetje (diesel) olie samen met wat regen de weg zo glad alsof je met zomerbanden op een fris beijzelde weg rijdt.   Andere moraal: je hebt in het gebruikelijke buiten-milieu normaal op z'n "best" te maken met minimale hoeveelheden olie.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: spatlappen
BerichtGeplaatst: do 12 okt 2023, 09:54 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 191
Dag Marc,

EPDM met inlage vind je bij (oa) technirub.

_________________
Defender 110 zelfbouw pickup, 300tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: spatlappen
BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2023, 16:22 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
Voor de meelezers:  Wordt vervolgt ... maar met een zekere vertraging.
Zoals het er nu uitziet wordt het EPDM met inlage(n).

't Is niet de goedkoopste oplossing (o.a. omdat de minimum-afname genoeg is voor 2x 4 spatlappen) ...
... maar waarschijnlijk wel een oplossing die langer mee zal gaan (de tijd zal het leren).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: spatlappen
BerichtGeplaatst: zo 15 okt 2023, 11:21 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
BOEFJES,

Kan je bij een originele die er nu opzit geen RVS pianoscharnier op de plaats van de scheur popnagelen oid. Dan blijft ook het originele landrover logo en model behouden. Dit scharnier af en toe eens met een PTFE spray(Heeft Marc denk ik wel voor de racefioets ketting) gangbaar houden. Niet te vet, dat trekt juist weer zand en troep aan. Mijn ervaringen met bv WD 40 zijn dat het eventjes snel gangbaar maakt(reinigd) maar geen lange smerende werking heeft. Aan de ene kant vind ik zonder spatlappen stoerder. En alles wat Niet aan een auto zit gaat ok niet kapot. Aan de andere kant zullen ze niet voor niets uitgevonden zijn en de auto wel wat schoner houden. Originele van een serie die gelijk achter de wielen zitten en niet op de achterbalk is al lastiger tot niet meer aan te komen.

koffie? Bah wat lekker .


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: spatlappen
BerichtGeplaatst: zo 15 okt 2023, 11:41 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1917
nico1970 schreef:
Kan je bij een originele die er nu opzit geen RVS pianoscharnier op de plaats van de scheur popnagelen oid. Dan blijft ook het originele landrover logo en model behouden.

Dat kan natuurlijk ... alleen hadden mijn originele spatlappen nooit een LandRover logo.
Verder heb ik twijfels bij zo'n tuinhek-constructie: bijvoorbeeld gaat het bij sneeuw en ijs denkelijk niet goed.
Ook heb je dan nog meer het probleem van de spatlap-lengte bij achteruit-rijden: een scharnier maakt dat de spatlap recht richting band geduwd kan worden <dan moet ie dus nog weer wat korter worden - origineel zijn ze sowieso te lang>.
Een spatlap die buigt "verbruikt" in die bocht een zekere lengte, met voldoende veerkracht heeft wil ie zich ook nog eens lostrekken uit een benarde positie.
En dan tenslotte: Zonder spatlap toont misschien stoer, het is evenwel (zo meen ik) in strijd met de permanente eisen om achter géén spatlappen te hebben (en als het niet in strijd is met de regels dan is het nogal onvriendelijk voor wie achter je rijdt).   Belangrijker is dat je niet blij wordt zonder spatlappen achter, althans niet wanneer je bijv. in Zweden langere tijd over gravelwegen rijdt — tegen de achterkant van de auto ontstaat een zo dikke ophoping van aanhankelijke klei en leem dat je een verticale kwekerij kan beginnen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: spatlappen
BerichtGeplaatst: wo 18 okt 2023, 22:42 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Tja,

Zelf maken van EPDM dan maar. Je zal daar zeker wel de nodige ervaringen mee hebben. En de juiste zullen zeker helpen! Ik moet eerlijk zeggen dat ik in Nederland de auto.s en tractoren die uit het terrein komen best wel schoon de weg op vind gaan. Bij de koffie, plas en rek en strek pauze(misschien ook tanken) dan gelijk de ophoping maar ff weghalen(denk niet dat ik spatlappen ga monteren). Het is geen APK eis. Ook niet bij een vrachtwagen. Maar als ze er opzitten moeten ze heel zijn. Bij mijn vorige werk monteerde ik ze altijd. Bij defensie had destijds volgens mij geen enkel voertuig spatlappen. Opspatten van narigheid als je er te dicht achter rijd is niet leuk. Zo heb ik wel eens een middenkam geleider van een leo 1 tank door de voorruit van een Combi(VW busje) zien gaan. De bestuurder stapte lijkwit van schrik ff uit. snurken maar weer


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: spatlappen
BerichtGeplaatst: wo 18 okt 2023, 22:46 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Ooh bij vrachtwagens van ingebruikname na 2016 zijn spatlappen wel verplicht lees ik net. Defender is geen vrachtwaggel. Wel lief van jullie dat je er toch opzet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.