nico1970 schreef:
Ik ben geen scheikundige. ... . Ik zit er ook wel eens naast hoor en kan dit lachend toegeven . Maar ik ben toch wel benieuwd wat voor toevoegingen de E10 dan zijn. En in de 98 variant zit ook altijd nog E5. Ik vermoed ethanol. En ik vermoed dat sommige rubbersoorten(chemische soorten of natuurrubber zal ook nog verschillen) al dan niet op leeftijd dat niet gewend zijn. Dat het dan verkruimeld kan ik zeker met je eens zijn. Oude benzinesoorten van vroeger zullen ook niet heilig geweest zijn. Mijn Laro startte na 20 jaar lang stilstaan nog gewoon op de diesel die erin zat(volle tank dus weinig mogelijkheid voor condens) Nu pruimt een oude 2.25 denk ik wel meer als een hyper moderne motor.
Je hoeft geen scheikundige te zijn.
De E is de E van ethanol (=alcohol). Het cijfer achter de E geeft het percentage ethanol (dus E85 is 85% ethanol en een beetje benzine).
Voor het benzine-gedeelte zou je wellicht wel scheikundige moeten zijn - dat ben ik ook niet - de moderne benzine is niet meer die van vroeger. Voor de moderne benzine gebruiken ze ook olie-fracties die oorspronkelijk niet geschikt waren - pas na het kraken van de ketens, en het eventueel weer recombineren van die gekraakte ketens krijg je iets wat voor "benzine" kan doorgaan. Die gekraakte ketens zijn niet altijd even stabiel, vandaar het verouderen van de benzine (wasbenzine is als het goed is een heel zuivere fractie, en wasbenzine kan je dan ook jarenlang bewaren). Veelal zijn die gekraakte ketens ook reactiever ten aanzien van bijv. rubber - een rubber afdichting die zich prima houdt op een fles wasbenzine kan opzwellen in contact met moderne benzine.
Dan het rubber-verhaal. Met name de oudere rubber-kwaliteiten zijn in beperkte mate "transparant" voor benzine, na vele jaren heeft de benzine die rubberbestanddelen die het rubber soepel houden weggespoeld en het rubber blijft min of meer soepel doordat benzine ook een weekmakende werking geeft.
Zet je nu een auto lang weg (zoals bijv. bij campers en old-timers gebeurt), en/of tank je E10 benzine ... dan krijg je een de uitdroging van het rubber <hetzij door de stilstand en de verdamping, danwel door de E10 waarin 10% alcohol is en die 10% alcohol werkt niet als weekmaker>.
Ga je daarna rijden dan gaan er rubber-pakkingen en of membanen lekken, of erger nog een slang breekt (met in het laatste geval dus een gemene kans op brand).
Als je dan niet weet welke factoren in het spel waren zeg je: Het is de moderne benzine die fout is. Weet je wat de achtergronden zijn dan moet je zeggen: het is het ouderwetse rubber dat de ellende veroorzaakt. Vervang dus bij een oudere auto in ieder geval de rubberslangen door een moderne kwaliteit die (beter) tegen benzine kan.
En dan tenslotte: Alcohol heeft een lagere verbrandingswaarde, dus dat is een minpuntje. Deze min wordt evenwel goedgemaakt - en soms meer dan dat - door de koelende werking van de alcohol. Al ik de Tweede Wereldoorlog werd er alcohol-injectie gebruikt om vliegtuigmotoren een vermogens-boost te kunnen geven. Verder zorgt alcohol ook nog eens voor een schonere verbranding.
Als je E10 in je benzine-brander gebruikt brandt de brander dus een fractie minder (maar wel schoner), gebruik je E10 in een benzine-motor dan heb je vooral het voordeel van iets schoner.
O ja, als uitsmijter: Moet je een auto heel erg lang wegzetten zet 'm dan weg met een extra schone (en extra dure) benzine-variant, en tank de auto tot de rand af (of maak 'm echt helemaal leeg en leg er een lijstje met de te vervangen brandstof slangen etc in)