Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 27 apr 2024, 11:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2023, 14:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 279
Oke, wellicht iemand een idee waar ik het zoeken moet?
Het betreft mijn kanarie gele fiat, die inmiddels na 40 jaar weer een versie apk heeft (ik weet, fiat.... beetje off topic ;) )

Ik weet even niet zo goed waar ik het zoeken moet. Maar de usa fiat heeft standaard een elektrische brandstofpomp. De originele pomp was verrot en niet meer te bestellen, dus bij een automaterialen handel een goeie universele 12v pomp gekocht. Netjes aangesloten zoals het hoort, relais en gezekerd.

Pomp 1 was binnen een ritje van 10min stuk. Oke ik dacht kwaliteits issue.. had nog een andere pomp liggen, met een iets hoger psi. Maar goed, die gemonteerd. Autotje werkte weer perfect, dus rijden maar. Ook deze pomp stopte er vrij snel mee. Toen een duurdere merk pomp gekocht, die beter aansluit bij de specs van de auto. Vanochtend wilde de kids met de fiat naar school, auto weer niet starten, geen benzine. Pomp maakt wel geluid onder de auto. Maar na een tijdje proberen te starten stopt ook deze pomp ermee.

Onder de motorkap heb ik niet meer de usa Weber 32dmtr welke standaard voorzien zijn van een open retour. Deze carb was niet meer te reviseren en om een usa spec carb te kopen, dat was het autotje me niet waard.. nu zit er een eu Weber 32 onder de motorkap. Deze hebben echter geen retour. Ik heb na wat overleggen met de garage houder een drukregelaar geplaatst om de druk wat te begrenzen en ik heb nu ook een retour dmv een speciaal t-stukje (niet zelf gemaakt, gewoon te koop) daarin zit een soort sproeier die bij 0,7 bar overdruk open gaat.

Volgens de garage houder heb ik nu alles goed aangesloten en zou een elektrische pomp zeker tien jaar mee moeten kunnen..
Maar dat is dus niet het geval.. 1 a 2 dagen en ze zijn stuk.

Nou weet ik, een hobby mag geld kosten, maar dit is een beetje overdreven.. :lol:
Heeft iemand enig idee, waarom het zo snel stuk gaat en waar ik het in zou moeten zoeken?

Ik heb nu de 4e pomp besteld, maar overweeg om te kijken of er een mechanische pomp op kan.. want hier word ik een beetje zat van..

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2023, 16:53 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
na even te hebben gegoocheld? las ik dat de meest voorkomende oorzaak drooglopen is.
dus misschien lager in de leiding zetten.
ook las ik dat sommige carburateur auto,s 2 pompen hebben?

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2023, 17:03 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
en ik lees ook net dat als er een relais voor zit die de geest kan geven. ivm teveel stroompjes?

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2023, 19:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 279
Ik heb hem al zo laag mogelijk hangen en ik heb een self priming fuel pump, daar zit een buffer in waardoor ze dus theoretisch nooit droog zouden staan..
Relais is heel. Ik heb niet het idee dat het aan de stoom ligt, de pomp kan schommelingen aan van 7,6v tot 15,6v volgens de handleiding. De pomp moet 10amp gezekerd zijn en de zekering blijft ook heel..

Hoor de pomp ook wel draaien, alleen heb ik het idee dat ze intern kapot gaan..

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 okt 2023, 21:42 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Rolf schreef:
Hoor de pomp ook wel draaien, alleen heb ik het idee dat ze intern kapot gaan..

Je moet er ook benzine in doen, geen steenkool of koffiebonen :ugeek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 okt 2023, 23:12 
Even een vraagje, de meeste pompen hebben een plunjer en een max aantal liter per x-tijd.
Deze hoor je ook klikken, die van mij ongeveer 1 keer in de 2 seconden.
Plunjerpomp = verdringer-pomp, en wil vloeistof verplaatsen.
Als die tegendrukheeft blijft die in zijn pompslag hangen, spanning op de spoel houden en vervolgens heet worden/verbranden.
Je motor heeft de pomp verplaatste hoeveelheid brandstof niet niet nodig, duzzzzzz HOE zit het met de retour leiding?
Ik neem aan dat die er ook in moet zitten :!: :?:

Luister eens als je het contact aan zet, hoor je hem klikken? Neem de afgaande kant (richting motor) eens los een laat de vloeistof in een colafles oid lopen. Is de klik frequentie anders?……..

Greetz Rob.


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 okt 2023, 03:51 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Sorry, niet goed gelezen en ik kan de tekst niet aanpassen.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 okt 2023, 10:51 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Rolf, vraagjes en opmerkingen

Wat voor pomp heb je zitten?
Wat zijn de dikte van je leidingen naar je carburateur en zijn die in verhouding van de aansluit nippels van de pomp, zit in de leiding een knik of koppeling tussen die een vernauwing heeft.
Waar zit je 0,7 bar sproeiertje, bij de carburateur?

Ik zelf heb (en er verder geen verstand van) een “land rover PRC 3901” pomp onder zitten.
Deze pomp binnen circa 20 minuten ruim 40 liter. Dat is onbelast 2 liter per minuut door een pijpje van 6 mm!
(Ik heb een 2e tank die ik over kan pompen naar de gewone tank! Samen 125 liter aan boord).
Het leiding werk is iets van 6mm binnenmaat (1/4 inch?) .

Nu vind ik trouwens 0,7 bar eigenlijk best wel veel, als je zo’n overdrukklep bij gebruik van ruim leidingwerk in de buurt van de carburateur hebt zou je met een 1 of 2 tiende bar al ruim voldoende zijn.
0,7 bar staat volgens mij (bijna) gelijk aan een kolom vloeistof verticaal van 7 meter …
Nu vind ik het woord “sproeiertje” al niet de indruk geven dat die een groot volume kan doorlaten…

Je zou ook, zo even brainstormend de retourleiding zo dicht mogelijk bij je carburateur aftakken en dan er van uitgaan dat (als de tank achter zit) de retourleiding genoeg stroom-weerstand heeft dat het zonder klep kan..

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 okt 2023, 11:43 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
GatheRRoveR schreef:
Je zou ook, zo even brainstormend de retourleiding zo dicht mogelijk bij je carburateur aftakken en dan er van uitgaan dat (als de tank achter zit) de retourleiding genoeg stroom-weerstand heeft dat het zonder klep kan..


Je kan in geval van twijfel gewoon een proefje doen: een T-stukje, retourleiding van de diameter en lengte die je straks ook verwacht te gebruiken, een stukje heldere slang verticaal op het T stukje (voor het mooi een maatlat erlangs) en voor het gemak (dus benaderingsgewijze) een aansluiting op een goed regelbare kraan.
Om te beginnen regel je de kraan af op ± het debiet dat het electrische pompje gaat leveren, daarna sluit je deze aanvoer aan op de nu nog vrije kant van het T stukje. Nu kan je eenvoudig aflezen aan de stijghoogte in de verticale heldere slang hoeveel druk je aan de carburateur krijgt.
Het is een benadering: water is geen benzine ... je kan het ook met benzine proberen, maar kijk dan heel goed uit: benzine is nogal brandbaar.

Je hebt denkelijk maar een heel bescheiden druk nodig, net zo als je ook maar een heel bescheiden debiet nodig hebt.

Reken mbt het debiet maar even mee: Stel het verbruik is 1:10, je rijdt 120 km/u, dan verbruik je 12 liter per uur, dus 1 liter per 5 minuten, dus een koffiemok per minuut (als je een minuut moet wachten om een mok te vullen is het slechts een mager pisstraaltje ).
Als ik op vakantie een bron tegenkom waar ik 25 minuten moet wachten om 5 liter te tappen ... dan zoek ik liever een betere bron.

Die LandRover-pomp die hierboven door GatheRRoveR genoemd wordt heeft een debiet dat ruim 10maal hoger ligt.
Da's heel wat meer dan de spreekwoordelijke slok op een borrel.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 okt 2023, 12:52 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Marc-my-Words schreef:
Die LandRover-pomp die hierboven door GatheRRoveR genoemd wordt heeft een debiet dat ruim 10maal hoger ligt.
Da's heel wat meer dan de spreekwoordelijke slok op een borrel.[/i]


Het is gewoon een pomp die door Land Rover en voor Land Rovers gebruikt wordt.
Ik gebruik hem iets anders :mrgreen: maar het verbaasde me hoeveel de pomp bijna onbelast verplaatst.

https://www.johncraddockltd.co.uk/prc39 ... d-2-6.html

Tanwielpomp/plunjerpompjes etc houden niet van weerstand. Die gaan in de regel door tot er iets barst (kunnen ze ook zelf zijn) :cry:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 okt 2023, 14:08 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
GatheRRoveR schreef:
Marc-my-Words schreef:
Die LandRover-pomp die hierboven door GatheRRoveR genoemd wordt heeft een debiet dat ruim 10maal hoger ligt.
Da's heel wat meer dan de spreekwoordelijke slok op een borrel.[/i]


Het is gewoon een pomp die door Land Rover en voor Land Rovers gebruikt wordt.
Ik gebruik hem iets anders :mrgreen: maar het verbaasde me hoeveel de pomp bijna onbelast verplaatst.

https://www.johncraddockltd.co.uk/prc39 ... d-2-6.html

Tandwielpomp/plunjerpompjes etc houden niet van weerstand. Die gaan in de regel door tot er iets barst (kunnen ze ook zelf zijn) :cry:


Ik denk dat een membraan-pompje ook niet blij wordt van langdurige grote tegendruk: het membraan wordt dan extreem en eenzijdig belast.

Qua pompjes:  Ik zag bij mijn broertje - die een long-range BX op E85 rijdt - dat zijn extra tank (op de plek van het reservewiel) in een heel overzichtelijke tijd was overgepompt.   Wat voor pompje hij had ingebouwd weet ik niet, maar het was een gewoon niet te duur ding op 12V.   Ik vrees dat de gebruikelijke overpomp-pompjes een veel te ruim debiet hebben – de carburateur heeft (gelukkig) niet meer dan een pisstraaltje nodig.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 okt 2023, 07:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 279
Ik heb in eerste instantie een pomp besteld bij een handelaar die zich specialiseert in de wondere wereld van fiat.

https://www.martinwillems-webshop.eu/nl ... 30388.html

Het heet een facetpomp. Later zag ik dat deze pompen op Amazon voor minder dan de helft verkocht worden. Volgens de verkoper kun je deze vervangen voor een mechanise pomp. Een auto met een mechanische pomp, heeft volgens de fiat manual geen retour leiding. Volgens de verkoper kun je deze pomp prima gebruiken zonder retour.

Maar goed, de usa auto heeft dus normaal wel een retour, echter nu niet meer vanwege de eu carb..
Dat retour t stuk word geplaatst dicht bij de carb.
https://www.carburateurwinkel.nl/conten ... slang.html

Ik weet niet of het defect gaan te maken heeft met tegendruk. Ik zit eerder in de hoek "droogstaan" maar goed, ik moet dat even goed gaan uitzoeken.. vorige week heeft de auto het gewoon een aantal dagen prima gedaan, alleen als ie een paar dagen stilstaat doet hij het niet meer, krijgt hij geen benzine.
Maar dan moet ik uit zien te vinden waarom ie droog komt te staan..

Bedankt voor het meedenken in ieder geval, wellicht dat ik morgen weer eens tijd heb om er onder te kruipen..

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 okt 2023, 08:10 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Rolf je hebt weer een leuk puzzeltje, heb je een filter VOOR de pomp zitten?
Dat adviseert de verkoper in je linkje…

Hoe zijn ze stuk, meet eens de weerstand. Oneindig hoog of een paar ohm? (Ik weet niet wat ze verbruiken)
Of doen ze het mechanisch niet meer (staan ze vast)?

Edit:
Ze zijn in de regel zelf aanzuigend, van een halve tot meer dan een meter.
Nu zit de pomp in een auto niet vaak 1.5 meter boven de tank dus zal dat niet snel de oorzaak zijn…

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 okt 2023, 12:20 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
GatheRRoveR schreef:
Rolf je hebt weer een leuk puzzeltje, heb je een filter VOOR de pomp zitten?
Dat adviseert de verkoper in je linkje…

Hoe zijn ze stuk, meet eens de weerstand. Oneindig hoog of een paar ohm? (Ik weet niet wat ze verbruiken)
Of doen ze het mechanisch niet meer (staan ze vast)?

Edit:
Ze zijn in de regel zelf aanzuigend, van een halve tot meer dan een meter.
Nu zit de pomp in een auto niet vaak 1.5 meter boven de tank dus zal dat niet snel de oorzaak zijn…


Als er nu netjes een filtertje vóór de pomp zit (en wellicht ook eentje in de tank) dan zou het ook gelegen kunnen zijn in dat (die) filtertje(s).
Slibt een filtertje dicht dan komt er geen benzine.   Nu past dit niet één op één op problemen na een paar dagen stilstand, meestal zorgt stilstand niet voor een verder dichtslibben ... maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Het is overigens raar dat een mechanische pomp geen retour nodig heeft, dat kan - zo lijkt mij - alleen goed werken wanneer die mechanische pomp een ingebouwde retour en/of bij een marginale overdruk al in effectiviteit inlevert.

Ik herinner me overigens nog als de dag van gister (ook al is het heel lang geleden) dat mijn vader nogal meewarig over elektrische brandstofpompen sprak, voor hem was een mechanische de verstandige oplossing.   Ik weet niet of hij dat nog steeds dacht toen ie stil kwam te staan met een mechanische waarin een ventiel-klepje soms bleef hangen (zo bleek naderhand toen we - na vervangen - de boosdoener nog eens heel goed onderzochten).   Het kwaad was toen al geschied.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 okt 2023, 12:59 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Intrigerende vraag hoor.

De pomp plaats je het beste zo dicht mogelijk bij de tank, de pomp perst beter dan aanzuigen..

Als je de pomp doormeet zal je een waarde van 12 volt/1.5 Amp = 8 ohm meten
De meeste pompjes trekken iets van 1.5 ampere , als het vermogen hoger is (bijvoorbeeld 36 watt) met 3 amp zal de weerstand 4 ohm zijn… dan weet je wat je ongeveer moet meten.

Als het iets mechanisch is……..dan moet je er ééntje open slopen :mrgreen:
[graag met foto reportage :mrgreen: ]

Saluut, ik ga aan mijn eigen klus ;)

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 okt 2023, 16:10 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Een hogere aanloopstroom en dus een lagere ohmse weerstand bij stilstand is heel goed mogelijk, verkijk je dus niet op die ohmse weerstand bij stilstand.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 okt 2023, 19:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 279
Ik moet denk ik eerst een cursus doormeten krijgen, want ik meet helemaal niks..

Ik heb 1 pomp open geslepen om te kijken of ik aan de binnenkant iets kan zien, maar er zit nog een aardig stukje techniek in zo'n dingetje van 25eu.
Twee printplaatjes en een aantal veertjes en een dikke koperen spoel..ik kon niet zien wat er nou kapot zou moeten zijn. Merk wel dat ze echt niet meer aanzuigen, want ik had de nieuwe pomp ook even op de werkbank op de accu gedaan maar die zuigt echt het vel van je duim, terwijl de overleden pomp nog wel iets probeert, maar niet enthousiast genoeg..

Ik denk niet dat ze droog staan, want als ik de aanvoer vanaf de tank loshaal dan blijft ie echt volgas lopen (wet communicerende vaten of zoiets?).. het probleem met de snel stuk gaan de pomp had ik al voordat ik het retour t stuk had geïnstalleerd.. dus ja, zeg het maar

Nieuwe pomp onder de auto gehangen, starten lopen rijden.. ff een lang rondje gereden. Allemaal prima, daarna ook gewoon prima starten. Dus ja.. nu is de vraag, was het dan toch gewoon pure pech? Goedkope troep?

Ik weet het niet, ik kan niet vinden wat er nou aan mankeert..

Als dit niet werkt, dan ga ik kijken of aan de binnenkant van het blok de as gemonteerd is voor de mechanische pomp. Die pomp kost me 5 tientjes en een paar uurtjes klussen, maar dan zou het goed moeten zijn..

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 okt 2023, 14:49 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Dag Rolf,

Mijn logica zegt dat we hele lappen tekst kunnen typen maar kort samengevat schieten mij een paar dingen te binnen. Er zullen wel pijlen op de pomp aansluitingen staan. Is de aanzuig(ingaande van het pompje) van voldoende diameter, geen vacuumlek, niet verstopt, grof filtertje ervoor. De aanvoerleiding(uitgaande van het pompje) naar de carburateur zelfde verhaal, geen verstoppingen, geen tegendruk, fijn filtertje ertussen. Om de tegendruk bij teveel opvoer capaciteit kwijt te kunnen(zodat hij niet warmloopt en verbrand) is het denk ik nodig dat de carburateur een retourleiding(ook niet verstopt) naar de tank heeft. Of een andere manier van beperken van de opvoer. Er zijn wel pompjes in de handel (zitten bv op een motorfiets)die uit zichzelf stoppen bij teveel tegendruk en het dus zonder retour moeten kunnen. Een goede retour geniet mijn voorkeur. Een fout die ook wel eens gemaakt word is om bij een verstopte aanvoerleiding vanaf de caburateur naar de tankt toe te blazen. Je blaast dan tegenstroom het vuil(vaak stukken aangevreten slang) juist op een prop in de leiding. Mijn idee is go with the flow. Meestal vervang ik gewoon allebei de leidingen vanaf de tank naar voren door kunstof slang, liefst in 1 lengte. Auto's met een injectie hebben er vaak nog een drukaccumulator tussen maar je schrijft over een carburateur dus hier niet van toepassing.

Als plus en min op de juiste wijze aangesloten zijn(al dan niet met relais) zou het moeten werken toch?

Wat ik wel steeds vaker hoort is dat de pompjes van vroeger(vaak het rubber menbraam) de geest geven omdat de moderne benzine agressiever is door de toevoegingen(e10) die het rubber opvreten.

Nou hopen dat je er uitkomt. Groet Nico.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 okt 2023, 15:27 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
nico1970 schreef:
....
Wat ik wel steeds vaker hoort is dat de pompjes van vroeger(vaak het rubber menbraam) de geest geven omdat de moderne benzine agressiever is door de toevoegingen (E10) die het rubber opvreten.

Dat de E10 het rubber "opvreet" is een broodje aap.

Wat heel goed kan - en ook niet zelden voorkomt bij oudere auto's, vooral als die zo nu en dan langer stilstaan (ook berucht bij de oudere campers) - is het verharden/uitdrogen van het rubber (van membranen en brandstofslangen).
In het oudere rubber lossen weekmakers gemakkelijk op in de benzine (ook in de traditionele benzine), en die weekmakers worden deels vervangen door de benzine die het rubber dan min of meer soepel houdt.   Staat de auto langer stil dan zakt de benzine terug en/of verdampt gewoon en het rubber wordt hard.   Gebruik je E10-benzine in een auto met dit voor verharden gevoelige rubber dan werkt die 10% ethanol die weekmaker-vervanging tegen en dan wordt het rubber ook hard.
Zolang alles stil staat is er nog niks aan de hand, laat je de motor draaien dan moet het membraan werken en het verkruimelt.   Vervang je het membraan (of de hele pomp) en laat je de motor weer lopen dan heb je een goede (of eigenlijk kwade) kans op brand omdat door de motor-trillingen de brandstofslang het vroeger of later begeeft.

Koop slangen etc. die ook tegen alcohol (ethanol) kunnen.
Even wat humor:  Toen mijn broertje slangen kocht die tegen E85 moesten kunnen vroeg hij of de slang tegen E85 kon.   Het antwoord was: "Nee, E85 staat niet in de lijst, ze kunnen tegen benzine en tegen ethanol".


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 okt 2023, 01:58 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Oké,mijn bevindingen in een fiat campagnola van 1979 de mechanische pomp buiten werking gesteld en in serie gezet met een facet pompje zodat membraan mech.pompje niet kan uitdrogen.zie mijn foto’s topic “larofana op dwaalwegen”.funcioneert al 4 jaar zonder problemen.heb het pomp samen met voorfilter gemonteerd.de carburateur is een solex 2x32 ccpe met retourleiding de overdrukklep opent tussen 0,2 tot 0,3bar.die 0,7 bar vn dat klepje dat jij gemonteerd hebt lijkt mij veel te hoog maar ik zeg niet dat dat de oorzaak is.overigens is het niet waar dat je bij een mechanische pomp altijd een overdrukklep icm een retourleiding nodig hebt.bekijk de werking maar eens in zo’n jaren zestig leerboeken.succes verder!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 okt 2023, 10:04 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 172
Ik weet zo ook niet de oplossing, maar ik kan denk ik wel wat verbeteringen aangeven die ik zelf zou toepassen.
Ik zou het pompje in ieder geval zo monteren dat het lager zit dan het laagste niveau van de tank, zelfaanzuigend of niet.
De overdrukventieltjes die bij dergelijke pompjes worden geleverd zijn meestal regelbaar van 0,1 tot 0,35 bar. 0,7 is denk ik echt veel te hoog.
Verder zou ik gezien het debiet een retourleiding monteren met een binnendiameter van minstens 8 mm.
Met deze maatregelen wordt het pompje veel minder belast dan nu het geval is. Zelfaanzuigend is mooi, maar in de beregeningspompenwereld is wel gebleken dat het qua levensduur sterk verkortend werkt als die eigenschap vaak gebruikt wordt. Dat zijn dan wel geen facetpompjes, maar toch..

Just my two cents....


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 okt 2023, 11:01 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
goedemorgen

@ mark, Ik ben geen scheikundige. Ben wel een IWAB(ik weet alles beter ) net als jou haha. Ik zit er ook wel eens naast hoor en kan dit lachend toegeven . Maar ik ben toch wel benieuwd wat voor toevoegingen de E10 dan zijn. En in de 98 variant zit ook altijd nog E5. Ik vermoed ethanol. En ik vermoed dat sommige rubbersoorten(chemische soorten of natuurrubber zal ook nog verschillen) al dan niet op leeftijd dat niet gewend zijn. Dat het dan verkruimeld kan ik zeker met je eens zijn. Oude benzinesoorten van vroeger zullen ook niet heilig geweest zijn. Mijn Laro startte na 20 jaar lang stilstaan nog gewoon op de diesel die erin zat(volle tank dus weinig mogelijkheid voor condens) Nu pruimt een oude 2.25 denk ik wel meer als een hyper moderne motor.

@ Albert, Mijn gedachten over die retour zitten dus op jouw golflengte . En ik denk inderdaad ook dat je bij een carburateur niet zoveel opvoer druk nodig heeft bij een gezonde opvoerleiding naar de carbuateur. Lager als de bodum van de tank is misschien wel het beste maar praktisch niet altijd mogelijk en het aanzuigbuisje zit niet altijd in de bodum . Vaak zit de aanzuigbuis erbij gestoken in het deksel van de vlotter van de benzinemeter bovenop de tank. Dan werkt het lager plaatsen dus niet. Bij een injectie systeem wel eens een druk accumulator zien zitten. die zal dus gevoeliger zijn op druk.

Als ik het goed begrijp is een facet pompje er dus eentje die stopt met opvoeren als zijn druk bereikt is , de vlotter vol, opening gesloten en weer een paar klapjes geeft als er weer behoefte is?
Een Campagnola heb ik ook wel eens naar gekeken. ook lekker spartaans. Het lijkt me lastiger om aan onderdelen te komen zonder zelf ze te gaan halen in Italie(OH WAT EEN STRAF ZAL DAT ZIJN). En ik denk dat je in het vooronder van een Laro wat meer mogelijkheden heeft (al dan niet al uitgedacht) om er een gangbaar motorretje in te meubelen. Zoals bij Sjaak een 6 pitter. Een v6 diesel lijkt me ook gaaf. bLIJVEN DROMEN.

Groet nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 okt 2023, 12:11 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
nico1970 schreef:
Ik ben geen scheikundige. ... . Ik zit er ook wel eens naast hoor en kan dit lachend toegeven . Maar ik ben toch wel benieuwd wat voor toevoegingen de E10 dan zijn. En in de 98 variant zit ook altijd nog E5. Ik vermoed ethanol. En ik vermoed dat sommige rubbersoorten(chemische soorten of natuurrubber zal ook nog verschillen) al dan niet op leeftijd dat niet gewend zijn. Dat het dan verkruimeld kan ik zeker met je eens zijn. Oude benzinesoorten van vroeger zullen ook niet heilig geweest zijn. Mijn Laro startte na 20 jaar lang stilstaan nog gewoon op de diesel die erin zat(volle tank dus weinig mogelijkheid voor condens) Nu pruimt een oude 2.25 denk ik wel meer als een hyper moderne motor.

Je hoeft geen scheikundige te zijn.
De E is de E van ethanol (=alcohol).   Het cijfer achter de E geeft het percentage ethanol (dus E85 is 85% ethanol en een beetje benzine).
Voor het benzine-gedeelte zou je wellicht wel scheikundige moeten zijn - dat ben ik ook niet - de moderne benzine is niet meer die van vroeger.   Voor de moderne benzine gebruiken ze ook olie-fracties die oorspronkelijk niet geschikt waren - pas na het kraken van de ketens, en het eventueel weer recombineren van die gekraakte ketens krijg je iets wat voor "benzine" kan doorgaan.   Die gekraakte ketens zijn niet altijd even stabiel, vandaar het verouderen van de benzine (wasbenzine is als het goed is een heel zuivere fractie, en wasbenzine kan je dan ook jarenlang bewaren).   Veelal zijn die gekraakte ketens ook reactiever ten aanzien van bijv. rubber - een rubber afdichting die zich prima houdt op een fles wasbenzine kan opzwellen in contact met moderne benzine.
Dan het rubber-verhaal.   Met name de oudere rubber-kwaliteiten zijn in beperkte mate "transparant" voor benzine, na vele jaren heeft de benzine die rubberbestanddelen die het rubber soepel houden weggespoeld en het rubber blijft min of meer soepel doordat benzine ook een weekmakende werking geeft.
Zet je nu een auto lang weg (zoals bijv. bij campers en old-timers gebeurt), en/of tank je E10 benzine ... dan krijg je een de uitdroging van het rubber <hetzij door de stilstand en de verdamping, danwel door de E10 waarin 10% alcohol is en die 10% alcohol werkt niet als weekmaker>.
Ga je daarna rijden dan gaan er rubber-pakkingen en of membanen lekken, of erger nog een slang breekt (met in het laatste geval dus een gemene kans op brand).
Als je dan niet weet welke factoren in het spel waren zeg je: Het is de moderne benzine die fout is.   Weet je wat de achtergronden zijn dan moet je zeggen: het is het ouderwetse rubber dat de ellende veroorzaakt. Vervang dus bij een oudere auto in ieder geval de rubberslangen door een moderne kwaliteit die (beter) tegen benzine kan.

En dan tenslotte: Alcohol heeft een lagere verbrandingswaarde, dus dat is een minpuntje. Deze min wordt evenwel goedgemaakt - en soms meer dan dat - door de koelende werking van de alcohol.   Al ik de Tweede Wereldoorlog werd er alcohol-injectie gebruikt om vliegtuigmotoren een vermogens-boost te kunnen geven.   Verder zorgt alcohol ook nog eens voor een schonere verbranding.
Als je E10 in je benzine-brander gebruikt brandt de brander dus een fractie minder (maar wel schoner), gebruik je E10 in een benzine-motor dan heb je vooral het voordeel van iets schoner.

O ja, als uitsmijter: Moet je een auto heel erg lang wegzetten zet 'm dan weg met een extra schone (en extra dure) benzine-variant, en tank de auto tot de rand af (of maak 'm echt helemaal leeg en leg er een lijstje met de te vervangen brandstof slangen etc in)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 okt 2023, 13:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 279
Nou ben ik er weer ff mee verder gegaan.. en moet ik gelijk eerlijk toegeven dat ik een lees fout gemaakt heb.. het t-stuk waar ik de retour mee gemaakt heb, heeft geen 0,7bar doorlaat, maar een 0,7mm doorlaat..

Moest ff goed googlen maar dat zou ongeveer (en Das dan weer afhankelijk van de opvoerdruk) gelijk staan aan ongeveer 0.2 a 0.3 bar. Mijn fout dus, niet goed gelezen..

De verkoper van de facetpomp zegt echt dat een retour niet nodig zou hoeven te zijn, omdat een dergelijke fiat (met eu specs) vroeger nooit zijn voorzien van retourleidingen en dat deze gewoon prima van mechanisch om te bouwen zijn naar elektrisch zonder een retour aan te leggen.

Wat ik nu gedaan heb, is een groot filter voor de pomp, de pomp hangt al zo laag als mogelijk. En ik heb de drukregelaar weer weggehaald. Ik denk dat de pomp zo wie zo niet blij was met een drukregelaar. De retour heb ik laten zitten..

De aanvoer is standaard 8 en de retour is standaard 6mm. Dat heb ik dus ook origineel gelaten. Mijn inziens heeft het ook niet zo veel nut om de 6mm te vergroten naar 8mm aangezien de doorlaat van de brandstof restrictor 0,7mm is.

Nu gewoon ieder dag ff hier in de buurt rijden en kijken of het nu wel heel blijft. Anders gaat de hele zooi eronder vandaan en dan maak ik hem mechanisch zoals de Europese fiatjes..
In ieder geval allemaal weer bedankt voor het meedenken!

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 apr 2024, 12:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 279
Oke, het fiatje doet het al enige tijd redelijk probleemloos. Een maat van heeft hem zelfs een week probleemloos gebruikt voor woon/werk verkeer.
Ik ging zondag het fiatje halen en we zouden nog ff aan de carburateur werken.
Start hem om naar de schuur te rijden (starten/lopen). Rijd naar de schuur toe, vlak voor de schuur slaat hij af en wilt niet meer starten.. :?

Oke, de brandstofpomp lijkt het weer begeven te hebben. Dus even wat dingetjes testen. Onder de auto gemeten, daar was stroom (11.6v, is wat weinig).
Toen ff een plus draad rechtstreeks vanaf de accu aangesloten op de pomp en voila hij doet het. dus op die manier starten en naar huis gereden..

Nu net aan de gang met me favo tool, de multimeter, maar ik kom er niet uit. Met een draad rechtstreeks vanaf de accu doet de pomp het uitstekend, maar met een draad vanaf het contact geschakelde relais doet de pomp niks.
Zekeringen zijn heel, dus kortste klap, ff een nieuw relais er op. Nog steeds niks. Oke, misschien ergens waar de draad weggewerkt zit een kabelbreuk of iets dergelijks, dus nu ff rechtstreeks vanaf het relais een kabel. Nog steeds niks. Rechtstreeks vanaf de accu 12.4v, vanaf het relais 12.3v
Het relais krijgt stroom rechtstreeks vanaf de accu en dat is goed en het relais krijgt stroom vanaf het contact en dat is ook goed. Het relais heeft uiteraard goede aarde.

Hoe dan? Het heeft maanden zo gewoon goed gewerkt en nu is de boel dood als ik het via het relais aansluit, terwijl ik wel gewoon keurig stroom meet..
Voor de zekerheid heb ik ook nog ff een derde nieuwe relais geprobeerd, maar dat maakt geen verschil uiteraard.

Iemand een suggestie?

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 apr 2024, 14:48 
Als ik het zo lees heb je last van een “overgang weerstand”.
Als je met de standaard bedrading 11 en een beetje volt meet denk ik dat er onderwg een draadbreuk / rot contact zit.
Je meet wel spanning maar zodra je stroom trekt (vermogen vraagt) krijg je die gewoon niet.
Zie het gewoon als een knik in een waterslang, als je aan het eind een drukmeter zet (een voltmeter in jou geval) dan staat er wel druk (volt) op maar het water wil niet stromen (ampere).
Probeer het maar met een 45 watt duplo lamp. Brand wel maar geeft geen licht.

Dus… een nieuwe draad trekken vanaf je accu, geschakeld via je contact of dmv een relais die gevoed wordt vanaf je bobine….. ofsuksofzo?

Cheers Rob


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 apr 2024, 14:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 279
Maar zomaar in eens? En ik heb een draad ff los onder de auto door gelegd vanaf het relais en dan doet ie het ook niet. Terwijl zowel de geschakelde voeding als de dikke voeding vanaf de accu wel hetzelfde meten.

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 apr 2024, 14:59 
Snel er wat tussen typen :shock:

De spanning maakt wel uit of je motor draait of uit staan, laat je daardoor niet in de luren leggen.

De pomp gebruikt vermogen, misschien toch het meest simpel om ipv de pomp er een zware (kop) lamp voor in de plaats te hangen en te kijken of die knap licht geeft en wat de spanning over de lamp is.

Kabel/adres dikte en lengte maakt heel veel uit, misschien is het/een draadje te dun?!?

Het is niet voor niks dat bij veel auto’s (Land Rovers) er setjes voor de koplampen zijn die direct spanning van de dynamo halen voor de koplampen, aders zijn dikker, stroom komt direct van de bron en het is lekker dichtbij (korte aders).
12 volt is niet veel en je raakt snel onderweg een paar voltjes kwijt.


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 apr 2024, 15:03 
Weer er tussen typen? :lol:

Misschien zit de rottigheid wel voor je relais.
Gewoon een draad direct vanaf je accu doet het ook niet?

Jij weet ze wel altijd te verzinnen hê :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 apr 2024, 15:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 279
Gather345 schreef:
Weer er tussen typen? :lol:

Misschien zit de rottigheid wel voor je relais.
Gewoon een draad direct vanaf je accu doet het ook niet?

Jij weet ze wel altijd te verzinnen hê :mrgreen:


Draad rechtstreeks vanaf de accu doet ie het wel. Maar ik meet gek genoeg op allebei de draden nagenoeg de zelfde spanning..

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 apr 2024, 15:41 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 279
Het eerste wat ik nu gedaan heb is de accu terug gestuurd naar de fabrikant..

Ik heb niet de goedkoopste accu gekocht van het merk exide en heb vanaf dag 1 al mijn twijfels. Ik heb zondag de accu op de lader geze omdat de spanning zo laag was, twee dagen op de c-tek lader op de recon-stand en dan nog is de accu zwak 12.2v

Ik heb in het begin ook al een keer getwijfeld aan de accu en nu zei die maat van me toen ik hem kwam halen.. prima wagen maar ik zou er wel een keer een knappe accu inzetten..

Dus ik ga er eerst eens een nieuwe accu inhangen, want ik heb na wat meten en testen het idee dat het aan de accu ligt.

Ik heb nu een dikke accu van een diesel op de lader staan en als die vol zit ga ik ff kijken wat ie dan doet..

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 apr 2024, 17:17 
Rolf schreef:
Draad rechtstreeks vanaf de accu doet ie het wel. Maar ik meet gek genoeg op allebei de draden nagenoeg de zelfde spanning..

Heb je dit gemeten toen de pomp zijn werk moest doen?? Als dat zo is :?

Hoi Rolf, ik ben benieuwd of de andere accu helpt.

Gewoon volhouden dan vind je het vanzelf


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 apr 2024, 18:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 279
Gather456 schreef:
Rolf schreef:
Draad rechtstreeks vanaf de accu doet ie het wel. Maar ik meet gek genoeg op allebei de draden nagenoeg de zelfde spanning..

Heb je dit gemeten toen de pomp zijn werk moest doen?? Als dat zo is :?

Hoi Rolf, ik ben benieuwd of de andere accu helpt.

Gewoon volhouden dan vind je het vanzelf


Ik kan pas aankomend weekend weer verder. Me vrije tijd is nu op :lol:
Ik heb gemeten met het contact aan onder de auto, met beide draden op spanning is het verschil echt minimaal. Maar ik moet het ergens in zoeken en die accu is vanaf dag 1 al een ruk ding. En ik heb er nu nog garantie op, dus die zo wie zo maar ff terug..

Wordt vervolgd...... :?

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 apr 2024, 20:10 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1859
Gather456 schreef:
Rolf schreef:
Draad rechtstreeks vanaf de accu doet ie het wel. Maar ik meet gek genoeg op allebei de draden nagenoeg de zelfde spanning..

Heb je dit gemeten toen de pomp zijn werk moest doen?? Als dat zo is :?

Hoi Rolf, ik ben benieuwd of de andere accu helpt.

Gewoon volhouden dan vind je het vanzelf


Precies, het is met de multimeter niet zelden het probleem dat Gather..Rob.. noemt.

De digitale multimeter is een te fijnzinnig instrument, hij meet zelfs een onbeduidende "zwevende" spanning.

Ergens een overgangsweerstand, een rotte aansluiting of een kabelbreuk en je meet zonder belasting gewoon de volle accu-spanning (die mooie multimeter is zelf een zo minimale belasting dat ie bijna de accu-spanning weet als je met de testpennen richting accu wijst).
De ouderwetse manier om een circuit te testen met een lampje en een draadje was zo gek nog niet.
Zoals al gesuggereerd: zet een lampje parallel aan de multimeter en kijk of de spanning inzakt (het hoeft geen 55/60 W koplamp te zijn, een gewoon achterlicht-lampje kan ook, alleen test je met een wat kleiner lampje bij een lagere stroomsterkte, de spanningsval zal kleiner zijn).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 310 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.