ramonbruijne schreef:
gevonden! cat helemaal dicht...... nieuwe gemonteerd gaat weer als de brandweer, rookt nog wat dus injectoren ook maar doen
Men zegt dat het goed is de motor zo nu en dan goed heet te stoken.
Ik hoop dat de helling achter Luik (dat "achter" gezien vanuit Nederlands perspectief) een goeie is.
Na een aanloop vanuit Midden-Nederland is de motor in ieder geval netjes warm gereden.
En dan die helling, na Luik volgens de snelheidsbeperkingen de snelheid opvoeren tot onderaan 120+ en dan gas erop houden en kijken of je in de 6º versnelling met nog steeds 120 km/u boven komt. Dit vraagt wat oplettendheid mbt het overige verkeer want ook maar een momentje gas-terug maakt dat je ook een versnelling terug moet.
De achtergrond van deze aanpak is dat je hiermee de motor ± 4 km continu volgas (dus zo'n 2 minuten), bij iets boven het maximum koppel (dus een niet te hoog maar ook niet te laag toerental) laat werken. De truuk is dat je hiermee net op de grens van het haalbare in de 6º versnelling zit: Er gaat beperkt lucht door de motor - want "slechts" 2500 rpm (in z'n 5º wordt het direct 3500 rpm) — dat "beperkt lucht" valt nog mee (of tegen): in dit voorbeeld is het toch altijd nog ruim 3000 liter per minuut, in de 5º zou het ruim
4000 liter worden.
<Dat "ruim" is een gokje, ik gok aan dat de turbo meer doet als alleen de verliezen compenseren.>
Een en ander wordt ook bevestigd door externe cijfers: Bij een gelijke helling+snelheid zorgt terugschakelen, dus meer toeren, voor een lagere uitlaatgas-temperatuur. Dat voelt tegendraads want je hoort de motor meer loeien, dat geeft de indruk dat ie harder werkt, in werkelijkheid is het andersom, hij levert dezelfde prestatie met minder omwentelingen en werkt dus harder per omwenteling.
In ieder geval zie is (soms) de vervelende 3 standen "thermometer" iets boven zijn gebruikelijk stabile middenstand staan bovenaan de helling. Bij koud weer merk je meer: nl. dat bovenaan de helling, wanneer je weer terug kan naar een bescheiden deel-last, de kachel ineens een stuk koeler aanvoelt.
O ja, ik rijd jaarrond met een Radiator-Muff - 's winters met het slabbetje omhooggerold - die Muff dekt dus een deel van de grill af.
Heb je een trekhaak en rijd je soms met een zware aanhanger dan is het natuurlijk makkelijker. Dan kan je zo wanneer er eens goed tegenwind is kijken of je het "Hij houdt nog net de snelheid bij rond 2500 rpm evenwicht." wat langer kan volhouden.
O ja, wil je een handzaam snelheid/toeren grafiekje - vul de
Ashcroft Calculator in.
Gewijzigd: Een dom rekenfoutje. Bij 3500 rpm gaat het om (heel) ruim 4000 liter lucht per minuut