Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 19 apr 2024, 06:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 15 mei 2023, 17:00 
Offline

Geregistreerd: ma 03 apr 2023, 09:07
Berichten: 12
Hallo, ik ga 2 maanden op reis met mijn Land Rover series 3 109 uit 1982 (ex-defensie) en ik neem mee........

Olies:
- Motor: Kroon CLASSIC MULTIGRADE 20W-50
- Differentieel voor en achter: Kroon CLASSIC GEAR EP 90
- Luchtfilter oliebad: Kroon CLASSIC MULTIGRADE 15W-40

Zijn dit de goede olies? Ik ga naar Turkije en kom onderweg door zowel hete als koelere gebieden, maar het is wel zomer overal.

Remvloeistof .4. Maakt het nog uit van welk merk het is/waar ik het koop?

Een pil voor het koelsysteem
Radiatorriemen
Brandstoffilter 2x
Gloeibougie
Reservewiel 1x
Ventielreparatiepennetje
Mechanisch bandenspanningsmetertje
Bandensleutel
Compressor
Hi-Lift Jack
Sleeptouw
Extra moertjes voor wielen
De juiste sleutels

Wat ben ik vergeten? Tips? :)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 mei 2023, 17:21 
Offline

Geregistreerd: zo 08 apr 2018, 11:17
Berichten: 91
ductape , zelfvulcaniserend tape , ijzerdraad , wat electradraad en amp stekkertjes en een werkplaatshandboek in het engels (is het niet voor jezelf , dan is het superhandig voor een garage die niet bekend is met landrovers )

en het belangrijkste ..... geld :-)

in ieder zich zelf respecterend dorp zit wel een soort garage ...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 mei 2023, 20:20 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
ik heb ooit zo,n goedkope koffer gekocht met allerlei goedkope troep gereedschap. oa. hamertje/ ijzerzaagje/ alle schroevendraaiers/steeksleutels/doppen/etcetc. alles in 1 koffertje. daarbij wat grote doppen en 2 maten sleutels voor die 6 boutjes moertjes die bij mij nog engels zijn. oja en een pinpasje :D

maareh wat voor kleurtje heeft hij nu?

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 mei 2023, 21:57 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 172
Het gereedschap dat ik het meest heb uitgeleend aan anderen omdat ze het niet bij zich hadden is mijn multimeter. Ik heb hem zelf ook 1 keer nodig gehad ivm een rare electrische storing en dan ben je erg blij met zo'n ding. Verder neem ik altijd een zooitje m4, m5, m6, m8 evt. m10 boutjes, moertjes, ringetjes mee. Handig als er iets los rammelt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 mei 2023, 11:21 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
Tja ... ik weet niet of ik me vergis, maar als ik het lijstje zie dan vind ik het nogal lang.   Is een Series zo onbetrouwbaar ?

Aan de andere kant: als ik alles wat zo langzamerhand in mijn auto aangeslibt is op een lijstje zou zetten dan is dat lijstje waarschijnlijk langer.
Gewoonlijk heb ik niks hiervan nodig (of kan ik niet/nauwelijks terugvinden waar het ligt).

Het handigst is/was tot nog toe de ijskast-doos met daarin het gereedschap dat ik ook op fietsvakantie meeneem.

Overigens was de laatste reparatie die ik "in het veld" deed het repareren van een kampeerstoeltje.   Een van de aluminiumbuisjes was geknapt.   Doorzagen, klinkverbinding losfrutten, een tak op maat maken, tak in de gebroken buis, en alles weer terug monteren (de klinkverbinding lukte ook nog dankzij een hamer + haarspit als aambeeld).

Ik moet bekennen: mijn auto is nog geen 13 jaar oud.

O ja, thuis heb ik een stukje dunner maar dikwandiger aluminiumbuis in het stoeltje gelijmd en de klinkverbindingen door boutjes vervangen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 mei 2023, 12:58 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 172
Zo lang is het lijstje niet, het meeste heeft betrekking op een wiel of band verwisselen, en dat je dat kunt op een lange reis lijkt mij vrij logisch. Verder welke olie: ligt aan welke motor er in zit, de specs vind je wel in het WPHB. Afhankelijk van wat voor auto/motor neem je ook spullen mee. Mijn 300tdi bijvoorbeeld, start als het boven nul is prima zonder voorgloeien, dus ik zou geen gloeibougie meenemen in de zomer. Ventilatorriem oid zou ik thuis vervangen als ik weet dat hij al een boodschap heeft gedaan, en dan 1 meenemen. Geldt ook voor brandstoffilters. Ik ging ooit een weekend uit rijden met een vriend, hij op zijn Dnepr zijspan. Hij had in de zijspanbak een reserve differentieel liggen :? , want hij vertrouwde die van hem niet zo :idea: . En zo konden we na 80km gereden te hebben zijn diff gaan verwisselen :lol:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 mei 2023, 16:01 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Heen en weer naar Ankara is geen 7000 km , dus alleen wat olie om wat bij te kunnen vullen meenemen.
Verder… niets mee nemen ! want wat je mee hebt gaat niet stuk (behalve ruitenwissers en armen).

De gewone motor Olie, ijzerdraad, ducktape etc koop je in elke DHZ markt of bij de Lidl die ook op elke hoek te vinden is.
Het zal daar ook een stuk goedkoper zijn en altijd wel leuk om gelijk te kijken wat ze nog meer hebben.
En je moet je voorstellen dat als er wat stuk gaat juist een kleine garage je er prima bij kan/wil helpen bij zo een simpele auto. Verder zal je heel misschien wat “Mac Gyver” moeten spelen…

Als je je auto niet vertrouwd zal je ook niet vertrekken…

Ik heb al meerdere keren uitstapjes van meer dan 10.000 km gemaakt zonder een beurt oid. Zo zwaar belasten wij onze auto’s niet.
Wel wat kleine dingetjes onderweg moeten repareren, of geaccepteerd dat het het niet meer doet…

Duzzzz….
Omarm het avontuur !
Neem wat handgereedschap, doppenset EN een voltmeter of een 12 voltlampje met daaraan snoertjes mee.


p.s
Ik rij al jaren met een hy-jack in de auto, waarom ?
Ik zou het niet weten, nog nooit gebruikt en de keer dat ik vast zat had ik er niks aan. Was mijn eigen stomme schuld en hier gewoon hier in Nederland, in het buitenland rij ik “behoudender” en laat ik sommige uitdagingen links liggen.
Het is dat de hy-jack vast op een vaste plek en niet in de weg zit maar anders had ik dat ding allang weg gedaan.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 mei 2023, 16:24 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
albert schreef:
Zo lang is het lijstje niet.

Dat was ook mijn tweede relativering ... maar zoals je ook opmerkt: een aardig aantal zaken kan je wellicht slimmer thuis vervangen en/of verversen. Dan zijn radiator-riemen, pil voor het koelsysteem, voorgloeiplug, brandstoffilters, reserve-wielmoeren, differentieel-olie, DOT4 denkelijk vooral ballast.   Hoe vaak vervang je dit soort zaken als je hier thuis in kortere tijd meer kilometers maakt?

Mocht de nood aan de man komen dan heeft waarschijnlijk iedereen die wel eens aan een tractor sleutelt een olie die je in het differentieel kan gooien. Dergelijke overwegingen gelden voor veel van de andere zaken.

Maar goed, ik kan er zelf ook wat van (maar dan mbt de fiets):  Ik kan onderweg ongeveer mijn hele fiets demonteren.   Bij gebrek aan een ordentelijke bankschroef heb ik al eens een handig passende sleuf in een Franse pick-nick-tafel kunnen gebruiken.
De alles bij elkaar 2 kilo gereedschap en kleine reservedelen lijken uitgekiend weinig maar op een fiets is het veel.
En .... fietsen worden steeds beter, zelfs als je 40 jaar oude hebt: moderne kabeltjes, moderne remblokjes, tandem-wielen en moderne banden, dat scheelt veel met vroeger.

O ja, die FarmJack komt bij mij een enkele keer uit de auto ... maar dan vooralsnog vooral thuis en dan voor heel andere klussen:  Een stoepje optakelen, paaltjes rechtdrukken, betonstroken uit de grond trekken.   Vooral bij dat laatste bleek de FarmJack heel handig: met de grondboor links en rechts een gat boren, één gat nog verder vergroten, een hijslint om de betonstrook, FarmJack in het gat naast het beton en krikken maar.
De betonstroken waren nogal overgroeid door wortels die ik waar mogelijk wilde behouden. Het lukte om zo één eind boven de grond te tillen en daarna was het een kwestie van slepen en de wortels weer wat aanaarden.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 mei 2023, 22:40 
Offline

Geregistreerd: ma 03 apr 2023, 09:07
Berichten: 12
sjaak109 schreef:
ik heb ooit zo,n goedkope koffer gekocht met allerlei goedkope troep gereedschap. oa. hamertje/ ijzerzaagje/ alle schroevendraaiers/steeksleutels/doppen/etcetc. alles in 1 koffertje. daarbij wat grote doppen en 2 maten sleutels voor die 6 boutjes moertjes die bij mij nog engels zijn. oja en een pinpasje :D

maareh wat voor kleurtje heeft hij nu?


Haha, oké oké, ik zal zo een foto bij mn andere onderwerp plaatsen. :D


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 mei 2023, 22:49 
Offline

Geregistreerd: ma 03 apr 2023, 09:07
Berichten: 12
Ok, bedankt iedereen. Klinkt alsof ik eerder te goed ben voorbereid :)
Ik ken mn Land Rover nog niet zo goed, dus vertrouw ik hem? Weet ik nog niet, maar ik ga het avontuur gewoon omarmen, heerlijke gedachte.
Er zit trouwens een 2.25l dieselmotor in.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2023, 16:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 279
skinnywheels schreef:
Ok, bedankt iedereen. Klinkt alsof ik eerder te goed ben voorbereid :)
Ik ken mn Land Rover nog niet zo goed, dus vertrouw ik hem? Weet ik nog niet, maar ik ga het avontuur gewoon omarmen, heerlijke gedachte.
Er zit trouwens een 2.25l dieselmotor in.


Zo lang op reis in een 109 met een 2.25 diesel, dan vind ik je zo wie zo by far een held..
Niet omdat het motortje niet betrouwbaar is, integendeel..maar zo lang op pad met het slakkenspel van de 2.25diesel in het vooronder, je moet er maar zin in hebben.. :D

Succes in ieder geval. En veel plezier!

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2023, 20:19 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
Rolf schreef:
Zo lang op reis in een 109 met een 2.25 diesel, dan vind ik je zo wie zo by far een held..
Niet omdat het motortje niet betrouwbaar is, integendeel..maar zo lang op pad met het slakkenspel van de 2.25diesel in het vooronder, je moet er maar zin in hebben.

Vroegeh ... , dwz zo'n 45 jaar geleden, reed men (nu ja sommigen) met een 109 met 2.25 diesel naar India en weer terug.
Dat een 2.25 diesel traag is is het ergste niet: men nam er de tijd voor.   Een 2.25 diesel is bepaald niet de stilste motorisering, en dat samen met traag kan zo'n "wereldreis" tot een beproeving maken.

Overigens is de reden dat men tegenwoordig deze reis veel minder maakt gelegen in de politieke toestanden in de landen onderweg, niet omdat een 2.25 diesel er inmiddels niet meer tegen opgewassen zou zijn.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 mei 2023, 11:19 
Offline

Geregistreerd: ma 03 apr 2023, 09:07
Berichten: 12
Haha ja als dit me niet tot “slow living” drijft dan weet ik het ook niet meer. En we overwegen headsets te nemen vanwege de herrie :lol:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 mei 2023, 20:03 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
skinnywheels schreef:
Haha ja als dit me niet tot “slow living” drijft dan weet ik het ook niet meer. En we overwegen headsets te nemen vanwege de herrie :lol:

Tja, ik ken een stel (of moet ik zeggen "kende een stel") dat het uithield, heen en weer naar India ...
... en enige tijd later toch geen stel meer was.

Misschien was het wel omdat ze onderweg vanwege de herrie geen kans kregen om ruzie te maken en/of die ruzie uit te spreken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 mei 2023, 07:17 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 172
Lawaai kan in ieder geval behoorlijk vermoeiend zijn. Ooit reden wij een Mazda pick-up, met aanhanger was het motortje eigenlijk niet in staat de boel een beetje op snelheid te krijgen. De Afsluitdijk met zij/tegenwind resulteerde ooit in vol gas in zijn 3 met 55-60km max. En een brom in je oren als je thuis was.... De 300tdi is dan toch echt heel veel stiller. (ook vanwege het aanbrengen van extra geluidsisolatie)

Misschien een stelletje Peltors aan je lijstje toevoegen :idea: :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 mei 2023, 08:45 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
Je zal niet de eerste zijn die met oorbescherming zal rijden.

Bij lage snelheid gaat het wel, maar als je stukken snelweg neemt en je hebt (bijna) niets aan geluidisolatie gedaan is het wel heel vermoeiend.

Kijk ook naar in-ear bescherming, nieuwe oorkappen knellen vaak waardoor ze erg vermoeiend om te dragen zijn.
Maar buiten dat, ze zijn vaak erg warm.

Het is zoals hierboven al is aangegeven wel lastig om af en toe even snel een gedachte te wisselen onderweg, waardoor je je snel “geïsoleerd” voelt.
Of je bijrijder moet standaard al op “kroegniveau” communiseren :mrgreen:

Geen aandelen:
https://www.bax-shop.nl/producten.html?keyword=Gehoor%20besxherming klikkerdeklik

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 mei 2023, 08:56 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 814
Woonplaats: wwerf
of je doet net als ik,
je plakt je wagen vol met allerlei goedkope Chinese neopreen matten. en daaronder een dikke laag goedkope zelfklevende dak bitumen.(lood lookalike)
en daaroverheen goedkope kwantum tapijt.
kun je gewoon praten(als je wilt) met 120 km per uur.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 mei 2023, 09:11 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 820
Woonplaats: De Zijpe
sjaak109 schreef:
of je doet net als ik,
je plakt je wagen vol met allerlei goedkope Chinese neopreen matten. en daaronder een dikke laag goedkope zelfklevende dak bitumen.(lood lookalike)
en daaroverheen goedkope kwantum tapijt.
kun je gewoon praten(als je wilt) met 120 km per uur.


+1

Alleen iets ander materiaal, maar 120 :?:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 mei 2023, 09:49 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
sjaak109 schreef:
of je doet net als ik,
je plakt je wagen vol met allerlei goedkope Chinese neopreen matten. en daaronder een dikke laag goedkope zelfklevende dak bitumen.(lood lookalike)
en daaroverheen goedkope kwantum tapijt.
kun je gewoon praten(als je wilt) met 120 km per uur.

Ook ander materiaal (en een andere auto).
Gealuminiseerd belletjes-plastic - in mijn huidige "Puma" zelfs een luxe variant: een dubbele belletjes-laag en een steviger plastic buitenlaag.
(Dit dubbele belletjes-spul kreeg ik van onze timmerman, 't is niet het gebruikelijk Gamma/Karwei/Praxis-spul.)
Een paar blikken rubberlijm en een blik verdunner. Alles heel goed inlijmen - na eerst netjes pas maken - en daarna goed aandrukken.
Vervolgens het dunste Kwantum/Leen Bakker tapijtje (dit tapijt heeft weliswaar een gevreesde rubberschuim-rug maar dit rubberschuim lost vrijwel direct op in de verdunde rubberlijm).
Het lastisgste is om het tapijt goed en netjes rimpelvrij weg te plakken, vooral omdat het na het aanbrengen van de lijm veelal iets uitgerekt blijkt.

Resultaat (tweeledig):
1º  Deze behandeling blijkt heel duurzaam (= blijft echt vele jaren zitten, schimmelt niet, je kan er zelfs iets met klitteband aan ophangen)
2º  Ook weer tweeledig: het isoleert en absorbeert geluid (geluid loopt dood in de relatief slappe en uitdovende laag, het uiterst dunne tapijtlaage mist iedere luidspreker-kwaliteit), en het isoleert ook nog eens tegen warmte/koude van buiten (en houdt warmte binnen, wat bij hitte natuurlijk een gematigd genoegen kan zijn) .... en dit zonder condens-problemen (en dus zeker geen schimmel-problemen) omdat de belletjesplastic-laag dampdicht is en bij eventuele "lekkages" geen vocht opnemende eigenschappen heeft.

Wat betreft 1: Ik had deze oplossing (met het goedkopere enkellaags gealuminiseerd belletjes-plastic) jarenlang in mijn vorige Defender. Het zit nu ook al weer jaren in mijn huidige Defender. Ondanks misbruik etc zat en zit het jarenlang probleemloos op z'n plek en doet het z'n werk.
Wat betreft 2: Ik had en heb een 110 HardTop en de laadbak+opbouw is een blankkast die alle geluid alleen maar verstrekt - rijdt je door een plas dan lijkt het wel een tropische moesson, sta je naast een vachtauto dan lijkt het of het een vrachtauto met sportuitlaat is (alleen omdat je niks ruikt en/of geen zwarte rookwolken ziet weet je dat je je ramen dicht hebt).

Overigens:  Het zg Main Bulkhead - dus tussen motor en dashboard - en de SeatBase moet je wel degelijk isoleren. Daar gaat het deels om contactgeluiden.   Bij mijn Defenders was dit al heel aardig af-fabriek gefabriekt.

En dan tenslotte:  Ga ook op kieren en gaatjes-jacht.   Zodra je de klankkast wat stiller hebt gekregen gaat ieder gaatje als losse geluidsbron werken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 mei 2023, 18:30 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
standaard accesoire hangend aan de binnenspiegel van mijn 109 tuinhuisje met 2,25D: oordopjes
standaard gaan ze in bij ritten langer dan een half uur. mijn oortjes hou ik er blij mee ;-)

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 mei 2023, 12:17 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
En dan de harde praktijk.

De laatste keer dat ik onderweg iets moest repareren had ik 4 attributen nodig, attributen die niet op het lijstje staan.

Wat was er stuk ?  
De linker koplamp.   Zoiets is ongeveer altijd een acuut probleem, je merkt het als het donker is en als het donker is heb je licht nodig.

Wat waren de attributen: 1º een laag uitklapkrukje (Lidl), 2º & 3º een accu-werklamp (Lidl) & 4º een rolletje plakband (Action).

Ik had geen zin om de hele lampunit te demonteren, dus moest het lampje er achterlangs uit en ook weer in.

Het krukje was nodig omdat er in mijn arm geen twee ellebogen zitten (en mijn lengte sowieso wat krap was om ook goed mee te kijken).
De twee werklampen waren nodig omdat het (per definitie) donker was, en twee is handig omdat je handen altijd in de weg zitten, en accuwerklampen zijn dan het handigst omdat je die kort nabij de klus kan hangen/zetten.
En dan het plakband: Het verende beugeltje waarmee de koplamp op z'n plek wordt gehouden was er eentje dat eenmaal los ook echt los was en dus alle kanten op kon springen.   Losnemen was nog te doen, dwz toen kon ik het beugeltje opvangen.   Vastzetten is iets anders: dan moet de lamp op z'n plek, het beugeltje eerst in z'n basis ingehaakt en daarna de verende armpjes ingehaakt.   Gaat dat mis dan heb je geen hand meer over om het beugeltje tijdig op te vangen ... en is het dus definitief zoek (het was immers donker, was het licht dan had je nog een kansje).   Daar kwam dus het plakband van pas.   Ik maakte een plakband-eind aan het beugeltje en het andere eind plakte ik ergen vast zodat het beugeltje al ± in de buurt van z'n eindpositie hing. Daarna kan je je handen zo plooien dat je het beugeltje en de lamp gelijktijdig in positie brengt ... en dan na een aantal keren het verbond tegen het vloeken geschoffeerd te hebben wist ik hoe het moest ... daarna komt de opluchting ... en kan je Bijbels zeggen "En er was licht".
O ja, bij deze eenvoudige reparatie dien je er rekening mee te houden dat je ook wat DNA moet inleveren.

PS   Reserve-lampjes heb ik altijd wel ... soms is het dan wel even zoeken waar.   En ... reserve H4 koplampen zoals ze indertijd bij de Aldi in de aanbieding hadden bleken van een heel goede kwaliteit (helder en goed gecentreerd).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jun 2023, 12:08 
Ik heb vorig jaar ook een reis gemaakt met de 109. Heb destijds een lijst gemaakt van welke onderdelen het meeste risico lopen en lastig te krijgen zijn. Kan die wel doorsturen, daar staan de part nummers ook bij. Voor de krik zou ik de originele potkrik adviseren, Shelley Tangye LJ264. Verkrijgbaar bij Van Dam. Ik heb slechte ervaringen met de Hi-lift…

Verder inderdaad de standaard items;

V-snaren
Speedo kabel
Oil fill cap / radiator fill cap
Reserve lampjes
Koelwater
Gun gum pasta
Ijzerdraad / duct tape / tyraps by
Sjorbanden
Reserve sleutels:)
Babydoekjes, ideaal voor vette handen

Heb geen problemen gehad tijdens de reis. De waterpomp stopte ermee toen ik gewoon thuis naar de supermarkt reed:) Simpel gezegd, wat je vervangt voor de reis hoef je niet mee te nemen.


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 jun 2023, 21:54 
Offline

Geregistreerd: ma 03 apr 2023, 09:07
Berichten: 12
Jorrit2 schreef:
Ik heb vorig jaar ook een reis gemaakt met de 109. Heb destijds een lijst gemaakt van welke onderdelen het meeste risico lopen en lastig te krijgen zijn. Kan die wel doorsturen, daar staan de part nummers ook bij. Voor de krik zou ik de originele potkrik adviseren, Shelley Tangye LJ264. Verkrijgbaar bij Van Dam. Ik heb slechte ervaringen met de Hi-lift…

Verder inderdaad de standaard items;

V-snaren
Speedo kabel
Oil fill cap / radiator fill cap
Reserve lampjes
Koelwater
Gun gum pasta
Ijzerdraad / duct tape / tyraps by
Sjorbanden
Reserve sleutels:)
Babydoekjes, ideaal voor vette handen

Heb geen problemen gehad tijdens de reis. De waterpomp stopte ermee toen ik gewoon thuis naar de supermarkt reed:) Simpel gezegd, wat je vervangt voor de reis hoef je niet mee te nemen.


Dank je wel Jorrit2. Kom maar door met die lijst :)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 jun 2023, 23:13 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
Net weg geweest , niet helemaal naar Turkije maar slechts Frankrijk en een hoekje Italië.
Enige wat ik nodig had van een acculader - niet voor mezelf maar voor een accu die slechts 6 V klemspanning bleek te hebben (en normaal 12V had moeten hebben).   Een nieuwe accu was het veilige advies.   Er is een kansje dat je met geduldig laden zo'n uitgeputte accu weer tot leven brengt ... maar de kans is groot dat ie heel veel capaciteit heeft ingeleverd,   Overigens had de vorige accu 3 jaar ANWB-garantie *of die drie jaar inmiddels verlopen waren moest de eigenaar nog even nazoeken), of te wel: de auto gebruikte veel accu's (of de eigenaar van de auto ... die z'n auto als "nevententje" gebruikte en daarmee wellicht allerlei moderne electrickery wakker hield).

O ja, mijn "Puma" is nog net geen 13 jaar oud, dus net ingereden ... hij doet het wellicht zelfs beter als nieuw (de verrassingen van een nieuwe auto heb ik inmiddels achter me).

Overigens kwam ook de ijzerzaag van pas.  Een geknakte telescopische tentstok was na wat gefröbel nog weer heel goed bruikbaar om een luifeltje overeind te houden. (Aluminium tentstokken kan je met wat moeite ook met een gekarteld broodmes bewerken ... maar een ijzerzaag is beter, ook voor het broodmes.)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 75 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.