Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 10:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 200tdi in series 109
BerichtGeplaatst: do 13 apr 2023, 23:23 
Offline

Geregistreerd: do 25 aug 2022, 17:40
Berichten: 16
Ik heb het uitlaatspruitstuk van mijn versleten series 3 blok (2,25 diesel) op het 200tdi blok gemonteerd .
Met klem hoekjes
Vraag kan ik hier de turbo op monteren of komen daar problemen van.
Ik snap dat er wat minder flow in dit spruitstuk zit
Ook is de doorlaat 3 mm kleiner.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 200tdi in series 109
BerichtGeplaatst: vr 14 apr 2023, 11:06 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Als je de originele versnellingsbak en/of assen blijft gebruiken zou ik even over “rijgedrag” en waar je de auto voor gaat gebruiken denken. De motor heeft meer vermogen dan waar de S3 aandrijflijn voor gebouwd is.

De doorstroom is wel minder maar als de turbo past zou het geen groot bezwaar zijn dat de doorsnede ietwat kleiner is en zou ik het zeker doen. (Heb je ook ruimte voor je intercooler?)
Veelal worden voor 109 modellen de 6cyl uitlaat eraan gefröbeld. Die is ook kleiner in doorsneden en dat werkt prima.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 200tdi in series 109
BerichtGeplaatst: vr 14 apr 2023, 12:57 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Beter alleen een intercooler dan alleen een turbo.
Met alleen de turbo wordt de motor heter, en eventueel heter dan goed voor 'm is.

Overigens vraag ik me af wat alleen een intercooler toevoegt (het wordt wel gedaan).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 200tdi in series 109
BerichtGeplaatst: vr 14 apr 2023, 14:23 
Offline

Geregistreerd: do 25 aug 2022, 17:40
Berichten: 16
Oke bedankt voor de snelle reacties.
Ben niet heel technisch dus ik moet het een beetje van de reacties

Het plan is om ook een intercooler te plaatsen.
Het probleem met de versnellingsbak wil ik proberen op te lossen door de turbo druk wat terug te schroeven.
De turbo ga ik er op monteren d.m.v een tussenplaat.
Ik ga de auto gebruiken voor woon werk verkeer 50 km per dag ,2 dagen in de week. en wat korte vakanties.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 200tdi in series 109
BerichtGeplaatst: vr 14 apr 2023, 16:01 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Ik denk dat je meer moet denken aan rustig optrekken en geen hele zware aanhangers waarmee je in een record tijd op snelheid wil zijn. Dan zal de rest langer mee gaan.

Zonder intercooler werkt wel maar beroerd, je motor wordt warm en warmer en nog warmer……
Je motor krijgt minder zuurstofdeeltjes terwijl hij vermogen moet leveren, vervolgens blaas je nog warmere lucht (verwarmd door de hete turbo) met extra diesel in de motor waardoor je motor nog warmer wordt. Gevolg geen goede verbranding en gaat roken Etc. Etc…
Kortom, de lucht die je motor in gaat is uiteindelijk echt heet als je zonder intercooler en met turbo rijdt (bij een 200/300tdi).
(Ik weet er zijn oa toyo’s die zonder intercooler rijden…)

Citaat: in koudere lucht bevinden er meer zuurstof moleculen op een kleinere plaats dan bij warme lucht. dus indien je koude lucht aantrekt krijgt je motor meer zuurstof. meer zuurstof = meer brandstof dat er kan in gespoten worden om te verbranden.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 200tdi in series 109
BerichtGeplaatst: vr 14 apr 2023, 16:07 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
versnellings bak van land rover weet ik niet hoe sterk die is. Heb er zelf een nissan bak in.
maar mijn assen en cardan zijn gewoon standaard, en met mijn super de duper 6 cilinder non turbo nissan blok en theoretisch 100 en nog wat pk?
nog nooit wat stuk gehad. en ik trek graag op mijn achterwielen weg. wheelie is nog niet gelukt. :lol:
karretjes met 2 ton hout? geen probleem. ook niet in de prut.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 200tdi in series 109
BerichtGeplaatst: vr 14 apr 2023, 17:58 
Offline

Geregistreerd: do 25 aug 2022, 17:40
Berichten: 16
Als ik het goed begrijp zou ik de turbo kunnen monteren op het spruitstuk van de 2.25 diesel mits ik een intercooler plaats.
Zal nog wel een paar weken duren voor alles klaar maar ik zal laten weten hoe het gaat

ik wil fotos bij voegen maar dat lukt niet
Foto gemaakt -naar mail verzonden-daarna op larioprik bestand bijvoegen - maar lukt niet


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 200tdi in series 109
BerichtGeplaatst: vr 14 apr 2023, 19:38 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Ik zou zeker adviseren een intercooler te plaatsen, al is het een kleintje al dan niet met elektrische fan. Dat vind je motor echt fijn.
De intercooler die normaal op een 200tdi zit is gemaakt voor zware belasting met aanhanger, weinig rijwind (lage snelheid) en heet weer, dus een beetje over-gedementioneerd voor waar jij hem voor gaat gebruiken.

Voor foto's krijg je vermoedelijk een melding:
Het bestand is te groot. De maximaal toegestane grootte is 256 KiB.
Je bericht bevat te weinig tekens.

En zal je ze eerst moeten verkleinen.

Alternatief is ergens een album openen en (MyAlbum.punt.com oid, zijn vast wel slimmere plekken denk ik) je foto's uploaden en dan een link naar de foto maken.

Sorry Sjaak109, ik trek mijn woorden in :oops:
sjaak109 schreef:
versnellings bak van land rover weet ik niet hoe sterk die is. Heb er zelf een nissan bak in.
maar mijn assen en cardan zijn gewoon standaard, en met mijn super de duper 6 cilinder non turbo nissan blok en theoretisch 100 en nog wat pk?
nog nooit wat stuk gehad. en ik trek graag op mijn achterwielen weg. wheelie is nog niet gelukt. :lol:
karretjes met 2 ton hout? geen probleem. ook niet in de prut.
.
:lol: :mrgreen: :D :lol: :lol: :lol:
#endanliegthijookniet

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 200tdi in series 109
BerichtGeplaatst: zo 16 apr 2023, 17:14 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
minky schreef:
Het probleem met de versnellingsbak wil ik proberen op te lossen door de turbo druk wat terug te schroeven.

Je kan natuurlijk ook gaan voor een nieuwe(re) versnellingsbak + tussenbak (dus LT77 of R380 + LT230) zoals die oorspronkelijk achter de 200Tdi zaten (je hebt dan direct een 5º versnelling) ... alleen heb je dan weer het probleem met de kruiskoppelingen in de vooras vanwege de permanent 4x4.
Er bestond een tussenbak-aanpassing waarbij de vooras niet permanent werd aangedreven ... maar ik denk dat dat een dure oplossing is waarbij je bovendien veel van de winst weer overboord zet.   De andere oplossing zijn Defender assen waarmee je dan weer zit met een iets grotere spoorbreedte.
Of te wel:  Het is hangen of wurgen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 200tdi in series 109
BerichtGeplaatst: zo 16 apr 2023, 21:38 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Dag,

Er zijn passende flenzen voor turbo's te koop als je zelf een spruitstuk wilt construeren. Zelfs bij Ali!

Wat ik zelf een mooie gangbare KKK turbo vind is die van een Volvo v70 (k14) Deze is voor de pk range van 100 tot 140 PK gebruikt en overal voor weinig(100 tot 150) voorhanden. Deze zware diesels zijn nu een doodzonde volgens de Brusselse normen.

@ Mark

Alles is natuurlijk om te bouwen,

maaaaaarrrrrrr....

Een R380 met LT230 ook ff onder je series hangen is meer werk als je denkt omdat die bevestiging bij het chassis nogal anders is, je tunnel anders is , en je een defender R380 bedienings mechanisme en pook nodig heeft omdat die van een disco midden in je zitkist uitkomt. Als je een disco bak heeft is die wel aan te passen op een defender bediening. Los van dat heb je een bak nodig van het type short stumpy omdat het lange koppelingshuis je motor extreem ver naar voren laat komen zodat je met het originele frontje in de verdrukking komt. oplossing is dan weer een stage one frontje en vooras, en je raad het al die zijn zeldzaam en je raad het al, dan weten ze de prijs als je het kan vinden. Defender assen (spoorbreedte) eronder verkracht het series uiterlijk .

Het makkelijkst is als je met het toerental in je maag zit om er snellere diffs in te zetten. Met dien verstande dat er dan wel een Rover achter as onder moet zitten. een Salisbury diff verwissel je niet zomaar ff . Let dus op dat je diffs voor en achter wel dezelfde verhouding hebben.

De intercooler(gewone 200TDI model en afmetingen) zou ik die altijd plaatsen als er een turbo is! Klop exact over de temperatuur en de moleculen . Vroeger eind jaren 80 in de winter toen het nog echt -10 was en gevoelsmatig -20 liep mn oude golf 1.6 GTD 80 PK met MB sprinter intercooler merkbaar krachtiger op de snelweg als in de zomer met inhalen . Zo dicht mogelijk bij de turbo met zo min mogelijk (scherpe) bochten en diameter verschillen in de slang . Vermoedelijk kom je dan in het front op de originele plaats van de accu . De accu kan bv weer heel goed onder de linker stoel(als daar geen militaire brandstoftank zit). Dan is de plus kabel ook het kortste(geen weerstandverlies) naar de startmotor.

Overigens werkt een te grote intercooler ook niet, dit geeft verlies van druk in het inlaatspruitstuk. Een te grote turbo spoelt te laat op en geeft dus een turbogat. Een moderne (vnt)turbo heeft dit niet maar dan kom je met de aansturing hiervan op een (electronisch)gebied wat in een Serie niet grappig is. Denk hierbij aan inlaatspruitstuk druk, gasklepstand etc. Zelf ben ik een voorstander van het plaatsen van een (VDO)turbodruk meter . Zelf schroef ik de turbodruk van een conventionele motor als een 200TDI nooit hoger op als 1.1 bar overdruk. Bij een 1.9 TDI van volkswagen kan hij wel 1,5 bar hebben.

De downpipe (uitlaatbuis net na de turbo) ook niet te overdreven grote diameter geven(2 1/4 tot 2 1/2 inch is in deze PK range geschikt) maar ook niet teveel tegendruk dus ook hierin scherpe bochten vermijden. Ook dit bepaald in grote mate de temperatuur en functioneren van je motorblok. EGR kleppen roetfilters en andere milieu troep bij moderne motoren gelijk uit de ECU schrijven en verwijderen zolang het bouwjaar van de auto dit toestaat(wettelijk vastgelegd bij RDW, voor 1980 is zowieso nooit roetmeten. ). Je wil niet weten wat een verstopte vervuilde kool bende ik hier regelmatig aantreft. De motor sterft aan het opvreten van zijn eigen vervuiling . Zelf werk ik graag met de uitlaatpotten van Simons . 1 grote ovale midden onder de auto en een einddemper in de styling naar wens. 2 pijpjes van 60 mm naast elkaar net achter het linkse achterwiel vind ik wel grappig bij een Serie. Eventueel een DB killer in de middelste pot of bij allebei. De weerstand van een DB killer schijnt wel mee te vallen. Een RVS uitlaat klinkt wat scherper.

succes maar weer.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 200tdi in series 109
BerichtGeplaatst: ma 17 apr 2023, 14:19 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
@ Niko (pardon Nico)

Het is gewoon waar: alles wat je verandert is gedoe, soms is het zelfs meer gedoe.

Maarrr als je een Series een beetje rapper wilt maken en daarvoor een 200Tdi gaat gebruiken (en overweegt de Turbo te behouden) dan heb je mijns inziens ook heel veel aan de 5-versnellingsbak.   Als je dan met nog iets meer gedoe ook permanent 4x4 kan "krijgen" dan is dat winst.

Ik heb hierin beslist makkelijk praten:
Mijn "Puma" heeft af-fabriek allerlei moois meegekregen (en ook wat zaken die ik net zo lief niet gehad had).
Ik weet in ieder geval uit de harde ervaring dat je met een Defender gewoon met het gewone verkeer meekomt, en dat dat zelfs best comfortabel is.   Ik weet evenwel ook dat men voor de Defender 2º-hands astronomische bedragen vraagt ... dus ben ik blij dat ik er al eentje heb.   Een jaar of 10 geleden was het nog zo dat je je moest afvragen of je een Series moest "upgraden" ... een goede 2º-handse Defender was toen al gauw een slimmer alternatief.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 200tdi in series 109
BerichtGeplaatst: ma 17 apr 2023, 19:20 
Offline

Geregistreerd: do 25 aug 2022, 17:40
Berichten: 16
oke ik ga het eerst proberen met het spruitstuk van een 2.25 diesel die heb ik toch al
Er zitten nu al wel grote wielen onder en ik heb een overdrive.
De versnellingsbak laat ik zitten .Eerst maar eens kijken hoe dit gaat bevalen.

Is een turbo van een Volvo V70 beter dat de turbo van een 200tdi


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 200tdi in series 109
BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2023, 21:49 
Als je de turbo er nog los bij moet kopen is een V70 turbo in ieder geval een stuk goedkoper. Maar de turbo die op een motor af fabriek hoort is meestal wel het beste. Het hele verhaal van een motor is natuurlijk op elkaar afgestemd. Je kan nog zoveel koude lucht in een motor blazen maar de hoeveelheid brandstof moet er dan ook weer op afgestemd zijn. Hij moet helaas wel iets hebben om te verbranden . Dan moet ook de uitlaat weer zo zijn fdat hij zijn gassen weer kwijt kan. Dus de grote van kleppen/kleptiming(vorm van de nokkenas) moet er ook naar zijn. Alleen 1 van deze factoren veranderen helpt dus doorgaans niet veel.


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 200tdi in series 109
BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2023, 21:51 
Als je de turbo er nog los bij moet kopen is een V70 turbo in ieder geval een stuk goedkoper. Maar de turbo die op een motor af fabriek hoort is meestal wel het beste. Het hele verhaal van een motor is natuurlijk op elkaar afgestemd. Je kan nog zoveel koude lucht in een motor blazen maar de hoeveelheid brandstof moet er dan ook weer op afgestemd zijn. Hij moet helaas wel iets hebben om te verbranden . Dan moet ook de uitlaat weer zo zijn fdat hij zijn gassen weer kwijt kan. Dus de grote van kleppen/kleptiming(vorm van de nokkenas) moet er ook naar zijn. Alleen 1 van deze factoren veranderen helpt dus doorgaans niet veel.


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 200tdi in series 109
BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2023, 22:35 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
@ Mark

Ik kan topic starter met grote wielen en overdrive ook wel weer begrijpen. Los van het werk blijf je ook weer met je huidige spullen zitten.

Dit in overweging nemende zou ik met een Salisbury achteras en een niet te zware rechtervoet de turbo ook nog wel op een 200TDI durven laten zitten of er eentje op maken. Zeker als je weinig of geen terreinwerk of aanhangers versleept. De 1 en 2 van de serie 3 bak zijn het kwetsbaarst. BIj een bak van een serie 2A zijn deze tandwielen steviger omdat er geen synchromesh ringen in zitten. Dus dat rijd wel anders als we gewend zijn. Met een rover achteras zou ik (wekelijks???) maar een paar spare steekassen achterin gooien haha. Overigens kosten Salisbury achterassen bijna niets. Zie ze zelfs regelmatig in het oude ijzer verdwijnen bij opruimingen. Vermoedelijk heeft een serie 3 109 standaard al een Salisbury as.

Er staat juist regelmatig een Serie 3 met te brede assen met lichtmetalen wielen die uitsteken bij mij in de buurt zonder wimpers. uuuuh, met respect voor de schijfremmen voor en achter en homokineten,ik vind het geen potje.

Zo wil ik het dus zelf niet. Op het moment heb ik een Noors leger setje one ton (204 nr op het eind ) velgen met 235 /85 BFG banden erop liggen. Het mooiste is als die 6,5 j wielen precies binnen de wielkasten komen te vallen en ik nog draaicirkel houd. Ongeveer 3 jaar naar gezocht voor normaal geld. Overigens ga ik ooit ook nog wel verder met mn nabouw one ton (tubless)velgenproject.

Natuurlijk is het denk ik zeker zo dat een niet afgejakkerde R380 met kort bellhouse in een Serie(met origineel frontje) bij voldoende motorvermogen(zoals een 200 TDI met turbo) ontzettend opknapt. Maar bedenk dat je incusief LT230 en de bijbehorende assen(want je gaat ook voor weer geen bredere as zetten als achter) bijna een hele auto aan het verbouwen bent. Dat is geen probleem als hij toch helemaal uit elkaar ligt en je ruimte en tijd heeft. Moet je het uitbesteden met het bijbehorende uurloon? nou, vul zelf maar in. Ik ben nog steeds bezig met inkorten naar series spoorbreedte van een (Rover)vooras(dus met homokineten en schijfremmen ) die onder een Range Rover Classic vandaan komt. Kostte heel veel slijpschijven en gehoor cellen van de buren!
En je zal een oplossing voor het inkorten van de steekassen moeten accepteren. Zelf denk ik aan inkorten en weer lassen . Door middel van er mannetje vrouwtje aan te draaien krijg je een zuivere overlap. zit ook aan vastkrimpen te denken door de man een overmaat van een paar tienden mm te geven en af te koelen en de vrouw te verwarmen bij het in elkaar steken. Nieuwe passende steekassen op maat laten maken zal je op leeg lopen. Nieuwe splaines steken op het uiteind wat je ingekort heeft gaat ook niet want daar is de as helaas te dun.
Het probleem van de spoorstang is nog wel op te lossen met shackels , hogere vulplaat en wig tussen veerblad en as etc. Bedenk dat je askanteling(helling van de fuseepen) wel goed dient te blijven! Je kruisjes van de aandrijfas en oliepeil van het diff is een punt maar het stuurgedrag is nog veel belangrijker. Het kan wel eens een flinke zwabberbak worden als je dit verprutst.

tijd om te snurken, groeten Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 200tdi in series 109
BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2023, 22:40 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Ooh, nog een nabrander. Ik was vandaag bij Self (ook een forumlid hier) en die rijd een 200TDI zonder de turbo in zijn serie 3. Hij heeft er ook een oplossing in gebouwd zodat de motor niet rookt door een overschot aan inspuiting van brandstof. Nette auto!! Petje af. Ik ben nog lang niet zover. Och, en Ron B zal daar ook wel wat op weten, die heeft al menig ombopuw gedaan. Al lijkt het me dat die zich niet drukmaakt over een walmpje haha.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 200tdi in series 109
BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2023, 23:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
nico1970 schreef:
Er staat juist regelmatig een Serie 3 met te brede assen met lichtmetalen wielen die uitsteken bij mij in de buurt zonder wimpers. uuuuh, met respect voor de schijfremmen voor en achter en homokineten,ik vind het geen potje.

Tja ... ik vind lichtmetaal ongeveer nooit een verbetering ... stalen velgen zijn het wat mij betreft.

Ik heb HD-velgen onder mijn "Puma" ... die steken mijns inziens (ook) wat teveel uit.
Je moet er wat voor over hebben om 235/85x16 op een passende velg te krijgen (en dat dus weer omdat de keuze in 7.5x16 nogal beperkt is).
Uiteindelijk moet ik toegeven dat 235/85x16 toch echt iets comfortabeler rolt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 63 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.