Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 00:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 04 dec 2022, 15:40 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Dag,

Het is al weer even rustig hier? Allemaal aan het rijmen voor sinterklaas gedichten of kerstbomen aan het opzetten? Of kachelhout aan het hakken?

vroeger altijd in golfjes tot volle tevredenheid VW diesel gereden.
Altijd met enige "äfkeer" en onkunde naar de destijds nog dure ECU en draadspaghetti van de voortschijdende techniek van de TDI gekeken.
Nu de diesel in de personenwagenwereld massaal weggepest word is het tegen dump prijzen te koop.
Nu ook mijn technisch inzicht in deze techniek wat meer ontwikkeld heb ik een sprong gewaagd .
Ook weet ik nu vanuit de ervaringen van andere TDI freaks welk blok(1.9 ASZ of ARL) ouderwets steengoed is en welke modern kwestsbaar van deze tijd.
Hopelijk ben ik nog op tijd in de race tegen het regeringsbeleid met rekeningrijden en andere fratsen.

Na het zien van een zelfgemaakt vliegwiel en vliegwielhuis om een Laro bak aan een VW TDI te knopen bij Rinie ben ik enthousiast geworden.
Mogelijk kan ik zijn ideeen benutten of een vliegwielhuis van een landrover motor aan de VW meubelen.
Tja waarom geen gewone defender 200TDI? veel makkelijker toch? Jawel maar die kosten als je ze al tegenkomt een vermogen. En van een Disco zijn de spruitstukken weer anders. van de VW komen deze redelijk op de goede plaats uit. Alleen de startmotor (nog) niet.
Heb inmiddels een compleet blok met ASZ(standaard 131PK) motorcode liggen. De gechipte ECU met 170 PK en 390 NM bij 1900 toeren en de bijbehorende draadboom komen als het goed is deze week binnen. Tja, er zullen medeforumers rijden met koppel bij lagere toeren(perkins). Maar ja, wat wegen die beultjes van vroeger en wat verbruiken ze.
De verleiding van het moderne spul wat maar de helft( 1900 cc lichtmetalen kop) weegt is dan toch wel weer groot . De rest van de Laro(zoals een handremtrommel etc) is bij elkaar opgeteld al best wel veel gewicht.

Tja, raar(lelijk) gezicht waarschijnlijk ,zo n plastic gaspedaal waar 6 elektra touwtjes uitkomen op de kale vloerplaten. Het is ff niet anders. Mogelijk kan ik op termijn als ik ooit zover komt het pedaal via het stangenstelsel inbouwen onder de motorkap. De R380 zal er tegen moeten kunnen als de 380 voor 380 NM staat. Wat er daarna in de aandrijflijn de geest geeft ? Achteras is al Salisbury. Of het rover voordiff het fijn gaat vinden weet ik niet. spare parts genoeg haha. Zal even moeten kijken naar de carterpan of de pomp in alle mogelijke schuintes olie aan blijft zuigen. In het ergste geval zal die dan verbouwd moeten worden. Ff een draadboom van VW uitpluizen ? Tja, zal ook geen klein klusje zijn. Mechanisch maken? Tja, dan is je vermogen en koppelwinst zuinigheid/ minder uitstoot weer weg. Plannen genoeg, nu nog van mn reet af bij de kachel en koffie vandaan.

Allemaal goede feestdagen en groeten van Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 dec 2022, 22:56 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Hee Nico, Ik heb momenteel zo'n 70 kubieke meter kachelhout liggen, dus voorlopig genoeg. Ik zou denk ik lekker voor een 300tdi gaan. Die kosten tweedehands de wereld niet en lepel je er vrij gemakkelijk in, denk ik zo. Verbruik zo tussen de 1:10 en 1:12 in mijn geval (defender 110). Met zelf flink geladen plus 3,5 ton aan de haak en met de vrachtwagens mee 1:8,5. Geen ECU en andere narigheid, tenminste, die van mij heeft dat allemaal niet. Ik zag pas zo'n blok weggaan voor E650, lijkt mij dus geen verkeerd kostenplaatje. Het blok zelf vind ik geweldig qua gedrag. Lekkker sterk onderin, maar wil toch ook best vooruit. Hardlopers zijn het niet, maar daar heb je hem niet voor. Mocht je willen proefrijden: PM.
Just my two cents...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 dec 2022, 11:55 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Tja, een VW-bus komt met een 1,9 TDI heel aardig vooruit dus denk ik dat het moet kunnen. Je hoort evenwel van VW-busjes-rijders heel verschillende verbruikscijfers, een enkeling is trots op zijn bescheiden verbruik, de meesten zijn maar weinig zuiniger dan wat ik met de Defender haal (en haalde, dwz de Td5 is zuiniger dan de "Puma", de Td5 kan ook zuiniger uitpakken dan de 300Tdi).

Verder moet je je goed rekenschap geven van de motor-karakteristiek na het chippen: gaat dat ook goed bij een VW-bus en ook bij zwaar gebruik van die bus?   Zo niet dat ga je denkelijk problemen krijgen als je er een relatief zware en trage LandRover mee gaat voortzeulen.
Denk even aan de 1,8 benzine-motor in de Freelander. Hetzelfde blok doet het goed in allerlei lichtere, sportieve auto's maar is in de Freelander een fragiel genoegen: koelproblemen, zakkende bussen, koppakkingen waarvan het de vraag is of vervangen helpt (men zegt dat je beter direct een ruilblok monteert).
Ander voorbeeld: de VM-diesels die in de eerste diesel RangeRovers gemonteerd werden.  Een prima motor voor bijv. marine toepassingen, een "gevoelig" blok in een RangeRover: de wisselende belastingen waren teveel voor dit blok, waarschijnlijk was het vooral de net wat langere duur van de piekbelastingen die het blok teveel werden (je moet bij een 4x4 immers rekenen met meer gewicht en daarmee samenhangend - en ook samenhangend met het typische 4x4 gebruik - de veel langer benodigde piekvermogens).
Of te wel: Een blok dat in allerlei combinaties goed presteert presteert niet per sé altijd goed.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 dec 2022, 12:23 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
mooie plannen,
persoonlijk zou ik zelf gaan voor een meer een euuuhhh 4x4 motor.
grote carter en zo.
de 1.9 vag diesels zijn inderdaad wel de laatste degelijke wat ik er van hoor. en als je weinig terrein rijd zou het best wel eens prettig kunnen rijden.
alles beter als de oude 2.25 denk ik.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 dec 2022, 19:53 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjaak109 schreef:
mooie plannen,
persoonlijk zou ik zelf gaan voor een meer een euuuhhh 4x4 motor.
grote carter en zo.
de 1.9 vag diesels zijn inderdaad wel de laatste degelijke wat ik er van hoor. en als je weinig terrein rijd zou het best wel eens prettig kunnen rijden.
alles beter als de oude 2.25 denk ik.

't Is vooral de vraag wat de 1,9 VAG-diesel doet wanneer hij langere tijd vermogen moet leveren in het toerengebied rond en onder het max koppel.   Je hebt in een zwaardere 4x4 een motor nodig die daar geen moeite mee heeft. De koppels en vermogens in de hogere toeren zijn het probleem niet echt, is het daar wat zwakjes dan haal je geen hoge(re) snelheden < da's nog vervelend genoeg > maar de motor loopt daar niet op stuk.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 dec 2022, 22:43 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Prima om zo een motor in te bouwen, doet het uitstekend op de weg.
De 0,1% van de tijd dat je in het terrein rijd is het behelpen maar de keren dat je door die motor niet verder komt in het zand is ook geen probleem, stuur je mijn tel nr dan bel je me en trek ik je er uit met de perkins of de 6 cill toyo :lol: :lol: :lol: :lol:
Maar laat je niet weerhouden door ons, ben dol op mensen die experimenteren en de uitkomsten kunnen verrassend zijn :geek: :ugeek:
Succes 8-)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 dec 2022, 00:30 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Als het niet te ver uit de buurt is dan kom ik desgevraagd ook even langs ... met slechts 4 "Puma" cilinders ...

Overigens, het Ford Duratorq blok is (ook) een lichtgewicht, tov de Td5 is de "Puma" zo'n 50 kilo lichter.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 dec 2022, 19:45 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Dag,

Het altijd olie aan moeten kunnen zuigen van de oliepomp uit alle hoeken en schuintes was ik me van bewust! Dat Jamaar over zijn eruittrekken zou beginnen met de Perkins vermoedde ik ook al.
En een TOYO 4.2 met een aangepastte turbo heb ik ook al eens gezien(de markt lui die de kramen opbouwden op het dorp hadden ze vroeger voor hun lange aanhangwagens ). Wat een brul kwam daar uit, ook onderin!

De efficentie vraag en wat is zinvol hoe vaak ik iets gebruik stel ik me steeds vaker. 1 man in en porsche 911 komt binnen het dorp net zo rap bij het winkelcentrum als de buurman op zijn electrische fiets met karretje en kunnen beiden bijna even veel boodschappen mee nemen. Maar ja, bepaalde hobby mag je tocjh wel houden? Anders zit je ook maar als een oud fossiel met een puzzelboekje bij je warmtepomp te verstoffen haha.

Oorspronkelijk ben ik ook fan van het hufterproof bruut geweld wat je eigenlijk niet stuk kan draaien. Of het genoeg doet? De vroegere 1.6 en1.9 busjes(meestal turbo loos) werden idd al weer snel de 1.9 TDI en de fijnproevers gingen toch voor de 2.5 TDI. Maar ja, wanneer ben je nog tevreden.

Ik zie idd ook al SUV Skoda met een 1.0 benzinemotor opgekrikt met allerlei soorten turbo;s die hem met 140 PK vooruit persen. Deze constructies lijken me wel erg fragiel. Van een oude 2.25 motor naar 1.9VW ? Tja , Ik heb de meest betrouwbare uit een duurtest van ervaringen van laatste 15 jaar genomen. Deze heeft een normale turbo zonder de verstelbare schoepen en die kunnen dus niet verkeerd vast komen te zitten. Met de cilinderinhoud lever je natuurlijk best wat in maar ik hoop/ gok juist dat je door de efficientie van de juiste verbranding op de juiste tijdstippen dat er uit een liter diesel bij die motor wat meer klappen en krachtiger komen. Die sap krijg je op sommige tijdstippen en plaatsen ook niet meer voor weinig(verschilt nogal) . Het koppel bij 1900 toeren zou toch niet moeten liegen als dit aan de ingaande as van de bak draait. Welke motor dit dan ook op wat voor manier doet. Kijken wat de praktijk ooit doet
We zien wel. ff gas erop. groeten Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 dec 2022, 21:34 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
nico1970 schreef:
.... . Het koppel bij 1900 toeren zou toch niet moeten liegen als dit aan de ingaande as van de bak draait. Welke motor dit dan ook op wat voor manier doet.

Tja, koppel is nodig maar ook niet zaligmakend.
Zoals ik al schreef: Er zijn ook de wisselende belastingen.
Een scheepsmotor levert prima vermogen in een schip maar kan maar zo moeite hebben met de snelle wisselingen in vermogensvraag zoals je in een auto hebt. Omgekeerd kan een motor die het uitstekend doet in een rappe sportwagen moeite hebben om een zwaarder voertuig op gang te brengen. (In een vrachtwaggel zit toch ook geen opgepepte VAG 2,0-liter turbomotor uit een Volkswagen Golf R Plus ook al heeft die 2,0 liter turbo wel 400 pk).

Met de 1,9 diesel die ook in een VW-bus zit zal het evenwel allemaal wel meevallen ...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 dec 2022, 22:47 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Dat koppel bij 1900 toeren klinkt leuk maar kijk even wat de omwenteling snelheid is van de wielen in 1 laag bij die 1900 toeren.
Daar zit het probleem, die snelheid is dan te hoog waardoor je banden gaan graven en niet rollen.
Plus dat het maximum koppel bij korte slag motoren in een heel smal toeren bereik liggen dus je moet wel met te veel toeren rijden wil je de kracht benutten waardoor ook andere delen van de aandrijflijn kapot gaan als je een moeilijk traject rijd. Nee dan liever een beetje overgewicht.
Met de 2.25 diesel reed de ambu 1 op 6.5, met de perkins 1 op 9
De perkins is scheeps, tractor, generator en vrachtwagen motor in één. Hij heeft werkelijk schijt aan alles 8-) :P :shock:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 dec 2022, 23:06 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Vanavond weer eens ff aan het hobbyen geweest. Met name aan het geschikt zien te krijgen van het vliegwiel en koppelingshuis.
Maar ook met het verwiujderen van de EGR klep. wat een rampzalig ding is dat en wat veroorzaakt dat een inwendige troep in het blok.

Die vergelijking van de vrachtauto en de golf R zijn wel treffend. zelf altijd vrachtwaggels gedaan(vanaf benzine daf YA 616 tot modern) en kersverse schoonzoon is vw fan en heeft zo'n vliegmachinen golf R.
Ben zelf ook best wel fan van grote brullen uit hogere cylinderinhoud. Het verbruik (vooral de 2 voorbeelden van Mark haha) moet je die aan de ene kant ook wel gunnen. Al zullen de Dafs de Ya 616 het samen met bv de Ya 328 wel winnen. Er is daar zelfs een site van die "dorstige types "heet .
Kan het verbruik verschil bij Jamaar ook wel begrijpen want een 2.25 moest er op zijn oude dag op tandvlees en alles uit zijn tenen perssend veel te hard aan werken denk ik.
Mn ervaring met Perkins is ook met heftrucks en aggregaten. Geen rare keuze hoor.

och, ik probeer eens wat anders. Misschien hang ik hem nog wel in mn Transit bus( ze hebben vroeger ook zonder turbo in een vw bus gezeten) . Dan heb ik het probleem van koppel in terrein ook niet.

snurken en groeten Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 dec 2022, 08:36 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Kan het verbruik verschil bij Jamaar ook wel begrijpen want een 2.25 moest er op zijn oude dag op tandvlees en alles uit zijn tenen perssend veel te hard aan werken denk ik.
Plus dat de 2.25 een voorkamer diesel is en de perkins direct ingespoten, dat scheelt ook al 10 procent verbruik maar 100% meer herrie :cry:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 dec 2022, 12:24 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Kan het verbruik verschil bij Jamaar ook wel begrijpen want een 2.25 moest er op zijn oude dag op tandvlees en alles uit zijn tenen perssend veel te hard aan werken denk ik.
Plus dat de 2.25 een voorkamer diesel is en de perkins direct ingespoten, dat scheelt ook al 10 procent verbruik maar 100% meer herrie :cry:

Tja, mijn bescheiden mening is dat je het niet op de voorkamer-diesel moet schuiven.
Mijn eerste bijzondere verrichtingen oefende ik in een diesel Golfje, de echte rijlessen had ik in een diesel Nissan, en daarna reed ik een Renault diesel. Stuk voor stuk 1,5 diesels, voorkamerdiesels wel te verstaan. Over de kwaliteit van de VW had ik mijn twijfels, maar het motortje draaide prima, de Nissan was niet mijn ding, en de Renault had dan weer de typische Franse "petits manquements".
Gemeenschappelijk hadden ze een uiterst vriendelijke motorkaraketristiek, soepel, nauwelijks te smoren, natuurlijk nogal traag maar ook een grote zuinigheid.
Zet je die 1,5 diesel af tegen de antieke 2,25 LandRover diesel dan valt mij vooral op dat die 1,5 diesel een auto van misschien 900 kilo moest voortstuwen, een auto met 300-400 kilo laadvermogen en met een zekere stroomlijn -- die antieke 2,25 diesel begint met bijna 2x zoveel dood gewicht, op papier meer laad en trekvermogen, en de stroomlijn van een tuinhuisje.   Bedenk dat je met 2 Renaults tesamen zuiniger (en tegelijk sneller) reed als met één 2,25 diesel LandRover.
Het is dus niet zo gek dat Santana met een 6 cilinder variant kwam, en later ook met een Turbo-variant (en dat in een tijd dat ze in Spanje echt geen snelheidsrecords braken, ze reden er zelfs opvallend rustig op de toentertijd vaak lege wegen).

Dat een moderne directe inspuiting en een turbo de diesel een stuk krachtiger maakt kan ik niet ontkennen.   Mijn 2,4 "Puma", verbetert de 0 tot 100 die de oude 1,5 diesel Golf op de klok zette, niet dat je daar veel aan hebt.   Dat je netto eigenlijk nauwelijks sneller kan rijden, vaak zelfs zelfs trager, komt door het heel veel drukkere verkeer < ik doel dan op een rit over de langere afstand en over dezelfde wegen* -- een nieuwe autoweg waar je 100 of 130 mag rijden is natuurlijk geen vergelijking met de oude infrastructuur >
  * in mijn jeugd reden we (dwz mijn vader reed) in twee dagen naar Z-Frankrijk, met onderweg kamperen ... ik doe het nu niet sneller als ik in Frankrijk de Péages vermijd.   Zou ik me vanaf Eindhoven beperken tot alleen tweebaanswegen dan werden het twee lange dagen.

Tot zover even een stukje "Oom vertelt"


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 dec 2022, 17:05 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Even een stukje uit euro wiki

Er zijn grofweg twee manieren waarop de brandstof van een dieselmotor in de verbrandingskamer kan komen: directe en indirecte inspuiting. Bij directe inspuiting wordt de diesel rechtstreeks in de verbrandingskamer verneveld, bij indirecte inspuiting wordt de brandstof verneveld in een voorkamer die in verbinding staat met de verbrandingskamer. Het voornaamste voordeel van directe inspuiting is de grotere efficiëntie, waardoor een direct ingespoten motor meer vermogen levert en/of minder verbruikt dan een motor met indirecte inspuiting. Tot het eind van de vorige eeuw werd indirecte inspuiting nog veel gebruikt in (bestel)auto's en jachten doordat een indirect ingespoten motor minder herrie maakt en de verstuivers simpeler (en dus goedkoper) kunnen worden uitgevoerd. Inmiddels gebruiken vrijwel alle nieuwe dieselauto's en ook steeds meer boten directe inspuiting door middel van common rail-techniek, want door technologische ontwikkelingen zijn de meeste nadelen van directe inspuiting inmiddels verdwenen en kan er door middel van directe inspuiting een schonere verbranding worden verkregen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 dec 2022, 17:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Even een stukje uit euro wiki

Er zijn grofweg twee manieren waarop de brandstof van een dieselmotor in de verbrandingskamer kan komen: directe en indirecte inspuiting. Bij directe inspuiting wordt de diesel rechtstreeks in de verbrandingskamer verneveld, bij indirecte inspuiting wordt de brandstof verneveld in een voorkamer die in verbinding staat met de verbrandingskamer. Het voornaamste voordeel van directe inspuiting is de grotere efficiëntie, waardoor een direct ingespoten motor meer vermogen levert en/of minder verbruikt dan een motor met indirecte inspuiting. Tot het eind van de vorige eeuw werd indirecte inspuiting nog veel gebruikt in (bestel)auto's en jachten doordat een indirect ingespoten motor minder herrie maakt en de verstuivers simpeler (en dus goedkoper) kunnen worden uitgevoerd. Inmiddels gebruiken vrijwel alle nieuwe dieselauto's en ook steeds meer boten directe inspuiting door middel van common rail-techniek, want door technologische ontwikkelingen zijn de meeste nadelen van directe inspuiting inmiddels verdwenen en kan er door middel van directe inspuiting een schonere verbranding worden verkregen.

I know ... maar er speelt meer.   Dwz het staat er eigenlijk al tussen de regels: het hangt vooral op de verstuivers.
Wil je een moderne schone, sneller lopende dieselmotor bouwen dan ontkom je niet aan een hoogwaardige verneveling, bij de oudere grotere trage diesels komt dat minder nauw, dat gaat ook bij directe inspuiting goed.   De voorkamer compenseert de minder goede verneveling, ten koste van een (net) iets minder rendement.   De voorkamer maakt ook dat de motor niet makkelijk gesmoord wordt (en dat was natuurlijk heel handig bij de auto-rijles en de bijzondere verrichtingen).   Dat je de "Puma" bijna niet gesmoord krijgt komt door de electrickery waarin een anti-stall regeling is opgenomen - de Td5 had ook al een anti-stall regeling maar die werkte niet zo verfijnd.

De Perkins is natuurlijk ook unstoppable maar dat komt door zijn tractor-karakteristiek -- ik neem aan dat ie ook een heel groot vliegwiel heeft, zo'n vliegwiel is ook een goede safe-guard voor de versnellingsbak.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 84 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.