Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 23:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 24 nov 2022, 20:43 
Offline

Geregistreerd: do 24 nov 2022, 20:31
Berichten: 3
Hallo, ik ben al een paar jaar bezig om mijn Land Rover Series 3 109 Diesel te restaureren. Het is een ex leger uitvoering maar ik maak hem zoveel mogelijk een burger uitvoering
wel 24 volt.
Er is een nieuwe draadboom voor een militaire versie in gezet en nu moet ik de Lichtschakelaar, de richtingaanwijsschakelaar aansluiten maar begrijp niet hoe. Het lijkt mij dat er nu draden overbodig zijn omdat de militaire verlichting er niet meer op zit.
Mijn vraag is dan ook, wie kan mij uitleggen welke draden waar aan moeten en waar ze naar toe gaan of vanaf komen ?

m.vr.gr.
Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 nov 2022, 21:10 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Dat is niet even uit te leggen, daarvoor heb je ook de schema's nodig.
Grasduinen op het internet vind je alle handboeken van landrover in pdf formaat, militaire en civiele, gratis zowaar.
Misschien kan iemand hier wat gerichte adressen geven.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 nov 2022, 21:25 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Dag naamgenoot,

Ben ex laro defensie monteur dus zou een eind moeten kunnen komen. Maar zonder plaatjes erbij is het nog lastig uitleggen. Al heb ik aan de telefoon genoeg storingen met chaufeurs en collega's op moeten lossen. of af laten slepen oei)Als je altijd werkt met gezekerde plusdraden kan er weinig kapot/doorbranden)
Een leger uitvoering heeft de schakelaars natuurlijk in het dashbord(lichtschakelaar met pengat in de hendel om oorlogsverlichting aan te doen). links rechts hendel voor richtingaanwijzer. en een burger aan de stuurkolom. Ook zal je merken dat de zekeringenkast militair uitgebreider en makkelijker is en op een andere plaats zit als een civiele.
Tja, het beste kun je er gewoon een schema van een serie 3 burger uitvoering bijpakken. Dan heb je in ieder geval een idee welke kleuren waar aan moeten bij de burger schakelaars.
Van bv de oorlogsverlichting houd je draden over. Op de schakelaars van Hella van het leger staat bij iedere draad een cijfer, de bosch codering. Je schakelaar krijgt een pulserende plus vanuit je knipperautomaat . die verdeelt hij tussen midden links en rechts. Bij de richtingaanwijzer Rechts bv een R en je raad het al bij links een L. Dit zijn de plusdraden die uit de schakelaars komen van de richtingaanwijzers op het voertuig(heerlijke militaire term haha) Uiteraard wil de knipper automaat ook zelf een plus. en soms een directe min of een min over het controlelampje heen. Soms als links en rechts een controle lampje hebben dan zijn die gewoon op de R en L aangesloten(met een eigen min).
30 is bv een(gezekerde) plus vanaf de accu. 31 is de massa(-) van je auto,chassis waar de min van de accu aanzit. 15 is een geschakelde plus vanaf het contactslot. Je kan de nummers zelf ook wel googelen bij Boschcodering. OOk hoe je dan bv met je knipperautomaat en grootlichtschakelaar zit.

Loop je klem dan kan je me altijd een PB of mail sturen. Heb het helaas veel te druk anders wilde ik het wel komen doen. Heb genoeg auto;s bedraad en storingen opgelost. het kost veel tijd. groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 nov 2022, 09:35 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
http://smithies.co.nz/land_rover/
https://www.landroverweb.com/landrover/pdf-land-rover-manuals-part-catalogue/
https://www.landrovertech.nl/manuals

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 nov 2022, 10:27 
Offline

Geregistreerd: do 24 nov 2022, 20:31
Berichten: 3
Bedankt voor de reactie ik probeer het verder en lukt het niet neem ik weer contact op
m.vr.gr. Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 nov 2022, 10:07 
Offline

Geregistreerd: do 24 nov 2022, 20:31
Berichten: 3
Hallo naamgenoot,

hoe kan ik in contact met jou komen om gerichte vragen te stellen ?

mijn e-mail adres is: gaalnico@yahoo.com


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 73 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.