Jamaar schreef:
Kan het verbruik verschil bij Jamaar ook wel begrijpen want een 2.25 moest er op zijn oude dag op tandvlees en alles uit zijn tenen perssend veel te hard aan werken denk ik. Plus dat de 2.25 een voorkamer diesel is en de perkins direct ingespoten, dat scheelt ook al 10 procent verbruik maar 100% meer herrie
Tja, mijn bescheiden mening is dat je het niet op de voorkamer-diesel moet schuiven.
Mijn eerste bijzondere verrichtingen oefende ik in een diesel Golfje, de echte rijlessen had ik in een diesel Nissan, en daarna reed ik een Renault diesel. Stuk voor stuk 1,5 diesels, voorkamerdiesels wel te verstaan. Over de kwaliteit van de VW had ik mijn twijfels, maar het motortje draaide prima, de Nissan was niet mijn ding, en de Renault had dan weer de typische Franse "petits manquements".
Gemeenschappelijk hadden ze een uiterst vriendelijke motorkaraketristiek, soepel, nauwelijks te smoren, natuurlijk nogal traag maar ook een grote zuinigheid.
Zet je die 1,5 diesel af tegen de antieke 2,25 LandRover diesel dan valt mij vooral op dat die 1,5 diesel een auto van misschien 900 kilo moest voortstuwen, een auto met 300-400 kilo laadvermogen en met een zekere stroomlijn -- die antieke 2,25 diesel begint met bijna 2x zoveel dood gewicht, op papier meer laad en trekvermogen, en de stroomlijn van een tuinhuisje. Bedenk dat je met 2 Renaults tesamen zuiniger (en tegelijk sneller) reed als met één 2,25 diesel LandRover.
Het is dus niet zo gek dat Santana met een 6 cilinder variant kwam, en later ook met een Turbo-variant (en dat in een tijd dat ze in Spanje echt geen snelheidsrecords braken, ze reden er zelfs opvallend rustig op de toentertijd vaak lege wegen).
Dat een moderne directe inspuiting en een turbo de diesel een stuk krachtiger maakt kan ik niet ontkennen. Mijn 2,4 "Puma", verbetert de 0 tot 100 die de oude 1,5 diesel Golf op de klok zette, niet dat je daar veel aan hebt. Dat je netto eigenlijk nauwelijks sneller kan rijden, vaak zelfs zelfs trager, komt door het heel veel drukkere verkeer < ik doel dan op een rit over de langere afstand en over dezelfde wegen* -- een nieuwe autoweg waar je 100 of 130 mag rijden is natuurlijk geen vergelijking met de oude infrastructuur >
* in mijn jeugd reden we (dwz mijn vader reed) in twee dagen naar Z-Frankrijk, met onderweg kamperen ... ik doe het nu niet sneller als ik in Frankrijk de Péages vermijd. Zou ik me vanaf Eindhoven beperken tot alleen tweebaanswegen dan werden het twee lange dagen.Tot zover even een stukje "Oom vertelt"