Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 23:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 10 nov 2022, 21:58 
Offline

Geregistreerd: zo 23 jan 2022, 17:14
Berichten: 7
De achterste vriesdop van mijn Series 3 met 2,25 benzinemotor lekt koelwater
Hoe kan ik deze vervangen zonder dat de motor eruit moet.

Wie heeft hier ervaring mee en kan advies geven?

Alvast bedankt!

Bram


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2022, 02:30 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Weet niet of je er enigszins bij kan met een flexibele boorslang van een dremel want dan kan je na koelwater af te tappen roest en verf wegslijpen. Dan goed ontvetten en dikke laag metaal epoxy van bison er op en dan bedoel ik de hele vriesdop opvullen. En desnoods een stukje alu blik er nog op.
Geen idee hoe lang dat houdt maar met een beetje geluk vele jaren.
Is het proberen waard.
Motor er uit is veel werk maar niet echt moeilijk.
Een vriesdop moet je er echt uitbijttellen en vlak er in slaan, dan moet je er goed bij kunnen met een vuistje.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2022, 01:08 
Offline

Geregistreerd: zo 23 jan 2022, 17:14
Berichten: 7
Wat je al zei, als je er bij kunt.
Dat is het probleem, het is heel krap!
Toch, bedankt voor de tip!

Groet, Bram


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2022, 11:15 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Ik heb geen ervaringen mbt dit soort reparaties maar ... soms kan je ruimte maken door het motorblok te laten kantelen.
Wellicht kan je de motorblok-rubbers wegnemen en het blok+versnellingsbak net zoveel voorover laten zakken dat je er wel bij kan ?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2022, 18:16 
Offline

Geregistreerd: zo 23 jan 2022, 17:14
Berichten: 7
Bedankt voor de tip. Ik ga morgen kijken of dat meer ruimte geeft.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2022, 19:00 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Bram schreef:
Bedankt voor de tip. Ik ga morgen kijken of dat meer ruimte geeft.


Wel goed kijken/afwegen of het genoeg kan helpen en niet teveel gedoe is.
Niets is frustrerender als een boel gedoe, daarna geen goed resultaat zodat je uiteindelijk de koninklijke weg alsnog moet bewandelen.

Ik suggereerde deze route naar aanleiding van het kantelen van een "Puma" de motor + versnellingsbak om de tussenbak los te kunnen nemen.
D'r moet wel van alles los maar het is nog altijd heel veel makkelijker dan het demonteren van de halve auto.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2022, 20:14 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Er is ook nog de mogelijkheid om een opening in het schudbord te maken, kan je later weer met een stuk blik dicht poppen.
Wel zonde van een goed schudbord.
Weet alleen niet hoe hoog die vriesdop zit, of je er daar wel door bij komt. Sorry, heb geen landrover motor in mijn ambu.
Je kan ook het schudbord loshalen maar dan weet ik wel wat minder werk is, motor er uit.
Ga niet met allerlei dicht middeltjes rotzooien, daar krijg je alleen maar verstopte koel kanalen van en een kokende motor.
Vrees dat het toch motor lepelen wordt en echt, het is geen hogere wiskunde maar je moet er wel 2 weekeinde voor uittrekken als je geen ervaring hebt.
Versnellingsbak kan je uiteraard laten zitten.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 nov 2022, 09:29 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ik weet niet of er veel verschil is tussen een Nissan motor of Land Rover?
ik mijn mijn blok door omstandigheden er wel eens 3x op een ochtend uit gehad. in 1 week tij zo,n 7 keer geloof ik.
je ziet er erg tegen op maar als het gebeurd is denk je: was dat alles?
en mijn blok weegt ook nog eens "iets zwaarder" het idee van gat in schutbord? heb ik ook gedaan om de bovenste moeren vast te krijgen van de versnellings bak. later er een dikke plaat op geschroefd. dus demontabel.
http://www.laroprik.nl/viewtopic.php?f=9&t=2001364#p2007039

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 nov 2022, 13:00 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Sjaak weet jij nog de eerste keer dat je aan je landrover sleutelde :?: Schroeven die er niet uit wilde, boutjes die afbraken :?
Gereedschap dat niet op Engelse moeren past en dus een ronde kop veroorzaakte, denk even aan de uitlaat, de moeren van het spuitstuk naar de uitlaat gaan misschien niet los en dan moet je nieuwe bestellen, kost tijd.
Ja ik kan een mijn motor of versnellingsbak er in een dag uit en in bouwen maar alleen als alles mee zit en ik heb de bevestiging van de vloerplaten aangepast, gaan er nu veel makkelijker uit.
Daarom een weekend voor uitbouw, op je gemak en alles markeren waar het later weer terug moet en een weekend om in te bouwen. Heb je nog tijd voor koffie of thee 8-) en de week om op onderdelen te wachten :(
Ook als je dit een garage laat doen, die hebben ook de last van afgebroken bouten en die tijd wordt in rekening gebracht.
Als je niet zelf kan sleutelen is een oldtimer een zeer kostbare hobby :shock:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 nov 2022, 13:43 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjaak109 schreef:
...
ik mijn mijn blok door omstandigheden er wel eens 3x op een ochtend uit gehad. in 1 week tijd zo,n 7 keer geloof ik.


Nog afgezien van het feit dat het wat dom overkomt om een motorblok zo vaak en vlot achterelkaar in en uit te bouwen ...
... afgezien daarvan is dat natuurlijk de beste manier om handigheid op te bouwen.
Je weet dan in ieder geval wel dat alle boutjes meewerken, en er niks meer tegen zal zitten.

In een lang verleden had ik een Renault met een dynamo met een gebrek. Dat gebrek openbaarde zich natuurlijk ergens ver weg.
De ANWB stuurde een ruil-dynamo ... en die ruil-dynamo bleek helemaal dood.
Je begrijpt: het in en uitbouwen van de dynamo was de eerste keer puzzelen, de tweede keer vloeken (want hoe ging het ook al weer) ... en uiteindelijk ging de laatste keren het zo ongeveer geblinddoekt, zo makkelijk dat je gaat denken "waarom was het de eerste keer puzzelen?".

Of te wel: 't is niet zelden net als zo'n breinbreker puzzel - de Rubiks kubus lukt mij nog steeds niet, de meeste andere puzzels wel.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 nov 2022, 19:29 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Bram,

Zitten de vriesplaatjes aan de rechtse kant onder het inlaatspruitstuk?

Ruimte voor het blok bij de plaatjes is echt nodig. Soms krijg je die door er bv een spruitstuk met carburateur er af te halen. Dan kan je er ook boven vandaan beter bij. Zeker als je ook de moeite neemt om ff de motorkap eraf te halen. zicht en licht op het werk is alles! Wat Mark zegt kan soms wel helpen maar zal bij een serie aan de zijkant dan ook bij de bak los moeten anders kantel je nog niet veel en denk dat de winst klein is.

Blok uitbouwen. Ik heb er erg veel gedaan. Juiste motortakel of loopkat is een must. Op een krik gaat niet!

Blok vlug uitbouwen is 1

Blok weer terug is voor de eerste keer vooral ff tobben met de spiebanen in de koppelingsplaat heb ik als ventje moeten ervaren. Soms net de motor ff klein stukje tornen(rond draaien) tussendoor Ook de bouten van de koppelingsbediening cylinder zijn niet prettig zo dicht bij de chassibalk en vaak al dol gedraaid herinner ik me.

succes groet nico

Let ook op dat er verschillende ssoorten schroefdraad kunnen zijn. UNF UNC etc. Houd bouten en moeren echt bij het onderdeel waaar ze vandaan komen!

Met bak en al eruit lepelen valt bij een landrover helemaal niet mee vind ik. Zeker niet als hij een vaste chassisbalk aan de onderkant heeft. De ruimte met kantelen is dan weer minder.

Geen idee wat de ervaringen van je zijn.

Vriesplaten zijn bol (buitenkant) als ik me goed herrinner. Die moeten idd haaks in de midden aangetikt worden om dan in diameter uit te zetten om af te sluiten.

Wat Jamaar aangeeft om met het blok erin de oude te laten zitten, goed alle oxidatie en vet etc weg te halen en dan het af te vullen met een of ander goedje moet ook kunnen. Maar een blok zet uit als het warm word en krimpt bij afkoelen dus het moet wel het juiste spul zijn. Proberen kan altijd.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 nov 2022, 19:43 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
OOh ja,

Het schutbord van een hulp luikje voorzien begrijp ik wel. Kan idd de pijn verlichtten. Zeker als er niet meer het originele blok inzit en alles veranderd is. Soms zetten ze bij een restauratie de motor en bak op hhet chassis en daarna het tuinhuisje eroverheen. Vaak heeft het ook te maken met ervaring en de aanwezigheid van de juiste gereedschappen en hoe zeer het cosmetische doet of een luikje werkt of niet. Soms plak ik wel eens een spiegel tegen het schutbord om te zien waar ik met mn handen naar toe moet voor dingen. Bougies van een pontiac transport met een overdwars geplaatste v6 zijn ook zo fijn haha. Zelf heb ik bv ook het oliefiter met en adapter en leidingen naar een betere werkbare plaats gebracht bij mijn transit busje en zit er nu een luik in het schutbord om de kleppen van de 4e cylinder te kunnen stellen. anders echt niet meer te doen zonder het blok te laten zakken. . komt toch regelmatig terug dat je er bij moet kunnen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 dec 2022, 19:20 
Offline

Geregistreerd: zo 23 jan 2022, 17:14
Berichten: 7
Beste mensen, bedankt voor jullie tips en ervaringen.
Eerst ga ik bekijken of ik via het maken van een luikje in het schutboard bij de vriesdop kan.
Blijkt dat niet te lukken dat kies ik ervoor om het motorblok eruit te halen.
Niet eerder gedaan, wel veel gesleuteld, goed Engels gereedschap en goeie garagezeep.
Waarschijnlijk vraag ik jullie nog om raad!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 83 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.