Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 16:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 18 okt 2022, 17:58 
Offline

Geregistreerd: do 22 okt 2020, 22:01
Berichten: 13
Hallo ik heb een probleem.met de 4x4
Deze werkt niet als ik 1 wiel los van de grond zet en de geleknop naar beneden en de vedsnelling in zn 1 kan ik het wiel gewoon rondraaien dit is zowel links als rechts
Echter kan ik de aandrijf as van de tussenbak naar de voor as niet met.de hand rondraaien met de gele knop omhoog lukt dit wel.
Wil dit zeggen dat de tussen bak ok is en dat ik het bij de vooras moet zoeken ?
De 4x4 heeft het wel altijd gedaan

Richard
Santana serie 3 ,88 1979
"Old lady 2"


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 okt 2022, 19:41 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Het meest eenvoudig zou het zijn als je vrijloopnaven hebt en de vrijloop in vrij staat.
Maarrr ... dat zal het wel niet zijn (omdat je eerder wel 4x4 had en dan dus wel wist hoe het werkt).

Een gebroken steekas geeft hetzelfde effect ... en da's wel even gedoe.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2022, 09:19 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
1 wiel los, je hebt geen sper differentieel dus ja die kan dan draaien. Wat zwaarder omdat je het diff meedraait.
Haal hem uit 4x4 en kijk dan of met 1 wiel los de aandrijf as draait, dan zou alles moeten werken. Zo niet steekas of vrijloopnaaf kapot


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2022, 10:34 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
1 wiel los, je hebt geen sper differentieel dus ja die kan dan draaien. Wat zwaarder omdat je het diff meedraait.
Haal hem uit 4x4 en kijk dan of met 1 wiel los de aandrijf as draait, dan zou alles moeten werken. Zo niet steekas of vrijloopnaaf kapot

Het kan natuurlijk zijn dat ik het nooit begrepen heb, of dat ik niet goed lees (of dat Richard het niet goed beschrijft) ... maarrr ...

Als de aandrijfas niet draait en (dus) de gele knop in 4x4 staat dan draait het differentieel niet.
Als het differentieel niet draait én één wiel niet kan draaien omdat het op de grond staat ... dan kan het andere wiel ook niet draaien.

NB   Ik heb met de Defender het zelfde effect gezien. Midden-differentieel gelocked (waarmee de Series 4x4 toestand ontstaat), om op een geringe helling de sneeuwkettingen los te nemen:   Toen ik de eerste ketting losgenomen had bleek dat wiel toch net iets te weinig grip te hebben en de auto rolde traag wat verder .... terwijl het wiel zonder sneeuwketting in de tegenrichting draaide.
Het op een lichte helling de sneeuwkettingen afnemen is op zich slim: je kan de auto steeds iets laten rollen zodat de ketting-sluiting boven zit .... alleen moet je heel goed opletten waar je dan stopt.

Sneeuwkettingen geven zoveel grip dat je je pijnlijk kan verkijken ... eerder had ik al eens hetzelfde plannetje, ik stapte uit en ging direct onderuit, schoof onder de voordeur door en lag naast het voorwiel -- heel weinig ijs kan al glad genoeg zijn. 
Ik zie het al voor me als plot van een detective-serie: Man wordt dood gevonden naast zijn auto, hij heeft een ernstige hoofd-wond, de sleutel zit in het contact, de deur staat open ... geen spoor van een dader. Uiteindelijk is dan de clue dat niemand het gedaan heeft: dat je op grond van de sneeuwkettingen moet concluderen dat het ijs sinds zijn ongelukkige overlijden gedooid is.


Overigens ... is het wel vreemd dat bij één wiel in de lucht zowel links als rechts dat wiel vrij wil draaien.
Als tijdens deze actie de cardan-as wel stil staat moet je aannemen dat het differentieel stil staat en dan ... dan zouden dus twee steekassen (of meenemers) tegelijk stuk moeten zijn, of er is iets stevig mis in het differentieel (of je bent vergeten dat je vrijloopnaven hebt en staan die naven in z'n vrij).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2022, 18:31 
Offline

Geregistreerd: do 22 okt 2020, 22:01
Berichten: 13
Even een update
Ik heb een gopro onder de laro gelegt en de 4x4 ingeschakelden de aandrijfas van de tussenbak naar de voor as draait als ik ga rijden dus de tussenbak is niet.defect denk ik zo dus het zit bij de voora wat kan hwt probleem zijn gebroken steekassen ?

Richard
Santana serie 3 1979


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2022, 20:36 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Steekas, meest waarschijnlijk. Best veel werk maar goed te doen. Raad aan gelijk de dichtringen en als hij vervangbare loopringen heeft ook te vervangen.
Kijk ook of de swiffelbollen lekken, en mooi moment om de fusee op de juiste spanning te brengen.
Vraag mij alleen af wat je gedaan hebt om een steekas te breken, als dat het is. Voor breken ze zelden.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2022, 21:11 
Offline

Geregistreerd: do 22 okt 2020, 22:01
Berichten: 13
Geen idee wat er gebeurd is weet ook nie zeker of het wel de steekas is misschien wat fout in de diff
Misschien een idee om gelijk vrijloopnaven te monteren om slijtage te voorkomen
Richard
Santana serie 3 1979


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 okt 2022, 01:56 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Vrijloopnaven vind ik een goed idee maar als je niet veel km maakt loont het niet.
Slijtage, brandstof besparing, minder lawaai en beter stuurgedrag wordt marginaal beter.
Ik merk het wel als ik ze vergeet uit te zetten maar meer door een soort buikgevoel en niet omdat je direct denkt, hé ze staan nog aan.
Ze hebben ook een nadeel, ze steken uit. Heb op willys treffen een vriend geholpen zijn afgebroken vrijloop naaf te repareren. Hij had wat over het hoofd gezien en de bedieningskap was er af gerukt. Moest in de afgebroken boutjes met een dremel gleufjes vrezen zodat ik ze er met een schroevendraaier uit kon draaien.
Gelukkig voor hem heeft hij voor weinig een nieuwe kap gevonden anders was het duur geworden.
Was een Mercedes kurzhauber.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 okt 2022, 06:00 
Offline

Geregistreerd: do 22 okt 2020, 22:01
Berichten: 13
Bedankt voor de hulp zover ga er eens mee bezig


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 okt 2022, 08:24 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
in de Santana van mijn schoonzoon was er een steekas netjes afgebroken.
hij kwam er geloof ik achter toen hij tot zijn assen in de paarde stront stond.(geen 4x4)

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 okt 2022, 16:44 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 816
Woonplaats: De Zijpe
Tja als je geen voor geen lockers hebt en je cardanas daait helemaal niet mee als je éèn voorwiel op de grond hebt en aan de ander draait is de kans het grootst dat een half-shaft gebroken is.

Dat hoef je onder het rijden niet altijd te horen door al het andere lawaai.

Ik zou beginnen met de korte kant (bijrijders kant, mits lhd) want die breekt meestal het eerst.

Je zal een stub moeten demonteren voordat je de half shaft eruit kan trekken.
Even een afwasteiltje eronder voor eventuele olie die eruit drupt…

Just my five cents…


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 okt 2022, 19:36 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
Tja als je geen voor geen lockers hebt en je cardanas daait helemaal niet mee als je éèn voorwiel op de grond hebt en aan de ander draait is de kans het grootst dat een half-shaft gebroken is.

Dat hoef je onder het rijden niet altijd te horen door al het andere lawaai.

Ik zou beginnen met de korte kant (bijrijders kant, mits lhd) want die breekt meestal het eerst.

Je zal een stub moeten demonteren voordat je de half shaft eruit kan trekken.
Even een afwasteiltje eronder voor eventuele olie die eruit drupt…

Ik moet even een kleine "boetedoening" uitschrijven. Eerder maakte ik een domme gedachtenkronkel en kon me even niet voorstellen hoe bij één gebroken steekas aan beide zijden een wiel vrij zou kunnen draaien. Dubbel dom omdat ik vroeger zelf een differentieel van meccano in elkaar knutselde (er staat hier zelfs nog een "auto" met zo'n meccano-differentieel op zolder).
Anyway: het zijn de satelliet-tandwielen die maken dat bij een stilstaande cardan om het even welke kant vrij kan draaien als één steekas gebroken is –- het differentieel staat dan stil en de zonne- en satellietwielen draaien. (Een helemaal gare meenemer kan natuurlijk ook.)
 


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 okt 2022, 19:52 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 816
Woonplaats: De Zijpe
Marc-my-Words schreef:
Eerder maakte ik een gedachtenkronkel
 


Nou heb je aan gedachte kronkels best wel eens wat,
want (misschien heb ik niet goed gelezen) is er eerst gekeken of er een (steek)as in de meenemer draait??

otw een versleten meenemer #571235 ? Dus even de zwarte rubber #219098 eraf wippen en opnieuw één voor één de wielen opkrikken en draaien.

Afbeelding

Tja ik ga er van uit dat dat wel 1 van de eerste dingen is waar naar gekeken is...

‘Assumption is the mother of all f***ups’


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 okt 2022, 20:53 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
Marc-my-Words schreef:
Eerder maakte ik een gedachtenkronkel  

Nou heb je aan gedachte kronkels best wel eens wat,

Tja ik ga er van uit dat dat wel 1 van de eerste dingen is waar naar gekeken is...
want (misschien heb ik niet goed gelezen) is er eerst gekeken of er een (steek)as in de meenemer draait??

‘Assumption is the mother of all f***ups’

Die meenemer(s) noemde ik gister al om 10:34 (toen door die gedachtenverknoping de werking van het differentieel wat vertroebeld werd).

PS   Je noemt je dochter dus beter niet "Assumption"


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 okt 2022, 08:50 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 816
Woonplaats: De Zijpe
Stond dat in het verhaal : De moord op de sneeuwhelling?
Ik dacht dat ik dat boek al had gelezen, kon me niet herinneren dat hij werd meegenomen.

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 okt 2022, 16:55 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Ok Richard,

Heb me nooit helemaal in het 4x4 van de series verdiept ondanks dat ik er veel aan gescleuteld heeft heb ik maar weinig echt mee terrein gereden.

Wat ik overigens verwacht is dat als je de 4x4 ingeschakeld heeft dat je de voorste aandrijfas niet kan ronddraaien als je de versnellingsbak met de handrem blokkeerd.

Beetje raar gedacht misschien maar als je er achter een steekas uittrekt en hij staat in 4x4 en hij rijd nog gewoon weg? dan is er toch niets mis met de vooras.

Volgens mij reden we zo ook alle gebroken achter steekassen(light wight) de garage in bij 135 HRSTCIE. Jamaar heeft zijn eigen zo ook wel eens gered begreep ik hier te lezen. Natuurlijk alleen even als experiment heel kort doen, zal niet goed voor hem zijn.

Dan is je bak(het vervelendste) in orde. Steekas voor gebroken heb ik nog niet zoveel meegemaakt. Maar blijkbaar kan je er door in de shit komen .

Mocht je stukken hebben in je vooras? Ik heb er nog wel onderdelen voor liggen. (de as is nu nog helemaal compleet) Hij is van een serie 3 van 1978. De hoeveelheid splaines kan na 1980 veranderen begrijp ik. De hele complete as overnemen mag ook maar ik heb geen idee hoe lang deze stil leg. Dan zal je toch de remmerij aan moeten pakken. Vorige eigenaar heeft er wel mee gereden. Hij zat er bij mij in een totaal deal bij(Tropen dak, Salisbury met LSD diff en schutbord. Maar ik ga wat krapper in mn ruimte zitten en wil een ander wel helpen met dingen die ik echt dubbel heeft.

Hopelijk is alles gewoon heel en hebben we een gedachten kronkel. @ Marc, nu begrijp ik waarom er zoveel Series in Engelse detectives rijden . Je kan er misschien altijd nog een moord mee plegen haha.

Eerst snavelen, groet nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 okt 2022, 10:14 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
Stond dat in het verhaal : De moord op de sneeuwhelling?
Ik dacht dat ik dat boek al had gelezen, kon me niet herinneren dat hij werd meegenomen.

Tja, dat is het nadeel van een goed (maar niet onfeilbaar) geheugen.
Het verhaal blijft ± hetzelfde ... alleen weet ik niet waar en wanneer ik het eerder opschreef ...
  ... dus kom je zo nu en dan wat zelf-plagiaat tegen.

Een voordeel (en nadeel) van een goed geheugen is dat je veel te vertellen hebt, en ook op veel (en steeds meer) belevenissen kan bogen.
Nadeel is dat ook de twijfelachtige genoegens je blijven achtervolgen ... en dat je steeds meer "deja vu" beleeft.
Met een beetje sleets geheugen ken je van alles steeds weer opnieuw beleven.

O ja, ook een voordeel(tje) is dat ik in een steeds groter deel van Europa de weg weet, ook zonder Dom-Dom, de Marc-Marc is meestal genoeg.   Nadeel(tje) is dan weer dan mij ook alle "moderne" ellende steeds meer opvalt, waar het eerst polder was zie ik ineens woon- en kantorenwijken, waar je ooit kleine onverharde weggetjes had is het nu breed asfalt, of juist verboden toegang.

PS   Ik heb geen Dom-Dom maar sinds ruim een jaar een Garmin, soms leer ik bij.
PS2
Het klopt:  Met bijgeschakelde 4x4 moet - net als bij DiffLock - de cardanas voor stil staan als die achter ook stil staat.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 okt 2022, 13:04 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Dacht ook een goed geheugen te hebben voor mooie sta plekken voor de camper.
Wist een hele mooie aan een meer in Marokko. Kom ik daar 6 jaar later weer, rij de onverharde weg in en denk, hier was het toch?, nee dus. Verder gereden tot het einde van het meer en omgedraaid. He hier moet het zijn, maar nee.
Nog maals de weg afgereden na 4x de plek gepasseerd te zijn ging er een lampje branden, het was een stuwmeer en als je het nu nog niet geraden hebt het waterpeil 10 meter hoger, plek onderwater :mrgreen: :mrgreen:
Het menselijk geheugen is verre van betrouwbaar, er zijn genoeg experimenten gedaan die bewijzen dat je vrij makkelijk valse herinneringen bij iemand kan implanteren. Meerdere herinneringen kunnen ook samensmelten tot één valse.
Heb uren gezocht naar een blauwe doos want daar zat wat in wat ik nodig had, bleek die doos groen te zijn en pas toen ik de mogelijkheid onder ogen zag dat ik misschien de verkeerde kleur in mijn geheugen had vond ik de doos.
Deja vu is zo een voorbeeld van herinneringen die op onjuiste wijze met elkaar verbonden worden.
Hat nog niet zo lang geleden meerdere heel heftige deja vu aanvallen, blijkt ook een vorm van migraine of epilepsie te kunnen zijn.
Is geen leuke ervaring, gelukkig besefte ik dat het geen echte weder beleving was anders is het zeer beangstigend.
Is niet meer terug gekomen, was waarschijnlijk oververmoeid.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 okt 2022, 13:28 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Marc-my-Words schreef:
Een voordeel (en nadeel) van een goed geheugen is dat je veel te vertellen hebt, en ook op veel (en steeds meer) belevenissen kan bogen. 
Ik heb geen Dom-Dom maar sinds ruim een jaar een Garmin, soms leer ik bij.

Ken genoeg mensen die de meest fantastische verhalen vertellen zonder dat ze ooit wat beleefd hebben, zo uit de grote duim gezogen.
Ja met een Garmin moet je wat bij leren maar ik merk echt dat mijn eigen routeplanner aftakeld, ook een geheugen is in principe lui en moet werken om in conditie te blijven 8-)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 nov 2022, 11:06 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Dacht ook een goed geheugen te hebben voor mooie sta plekken voor de camper.
Wist een hele mooie aan een meer in Marokko. Kom ik daar 6 jaar later weer, rij de onverharde weg in en denk, hier was het toch?, nee dus. Verder gereden tot het einde van het meer en omgedraaid. He hier moet het zijn, maar nee.
Nog maals de weg afgereden na 4x de plek gepasseerd te zijn ging er een lampje branden, het was een stuwmeer en als je het nu nog niet geraden hebt het waterpeil 10 meter hoger, plek onderwater :mrgreen: :mrgreen:
Het menselijk geheugen is verre van betrouwbaar, er zijn genoeg experimenten gedaan die bewijzen dat je vrij makkelijk valse herinneringen bij iemand kan implanteren. Meerdere herinneringen kunnen ook samensmelten tot één valse.
Heb uren gezocht naar een blauwe doos want daar zat wat in wat ik nodig had, bleek die doos groen te zijn en pas toen ik de mogelijkheid onder ogen zag dat ik misschien de verkeerde kleur in mijn geheugen had vond ik de doos.
Deja vu is zo een voorbeeld van herinneringen die op onjuiste wijze met elkaar verbonden worden.
Hat nog niet zo lang geleden meerdere heel heftige deja vu aanvallen, blijkt ook een vorm van migraine of epilepsie te kunnen zijn.
Is geen leuke ervaring, gelukkig besefte ik dat het geen echte weder beleving was anders is het zeer beangstigend.
Is niet meer terug gekomen, was waarschijnlijk oververmoeid.

Ach, zelfs een goed geheugen maakt soms fouten.
Ik heb zelf ooit langdurig gezocht naar die ene mooie plek aan een Zweeds meer, in mijn herinnering een groot meer ... en het bleek heel veel later dat ik goed gezocht had maar niet bij het juiste meer, het meer was wel groot maar niet Zwedens grootste meer.
Minder ernstig was een leuk kampeerplekje in NO-Frankrijk, daar was het eenvoudig een dorp verderop waar die ene zijweg het juiste resultaat gaf.

En dan die "deja vu" ... wat jij beschrijft noem ik halucinaties !   Wat had je gegeten, gedronken of gerookt ??


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 nov 2022, 11:09 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Marc-my-Words schreef:
Een voordeel (en nadeel) van een goed geheugen is dat je veel te vertellen hebt, en ook op veel (en steeds meer) belevenissen kan bogen. 
Ik heb geen Dom-Dom maar sinds ruim een jaar een Garmin, soms leer ik bij.

Ken genoeg mensen die de meest fantastische verhalen vertellen zonder dat ze ooit wat beleefd hebben, zo uit de grote duim gezogen.
Ja met een Garmin moet je wat bij leren maar ik merk echt dat mijn eigen routeplanner aftakeld, ook een geheugen is in principe lui en moet werken om in conditie te blijven 8-)

Tja ... fantasten gebruiken hoogstens hun geheugen om niet door de mand te vallen.
Bedriegers en fantasten zijn als de dood om ontmaskerd te worden ... heb je ze door dan hebben ze ineens niks meer.
De slimme bedrieger houdt dus heel goed bij wat hij waar en tegen wie zei.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 95 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.