Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 21:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2022, 12:48 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Vraagje, Wie heeft er ervaring met dubbele ruitenwissers op een voorruit van een Defender, kan de ruitenwisser motor dit aan? :o

Groet Sylvester.

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2022, 12:50 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ik heb er zelfs 2 op mijn 109 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
elk raam 1tje..
flauw he?

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2022, 13:19 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Sylvester schreef:
Vraagje, Wie heeft er ervaring met dubbele ruitenwissers op een voorruit van een Defender, kan de ruitenwisser motor dit aan?

Sylvester,

Ik heb al een eeuwigheid "dubbele" ruitenwissers op de voorruit van de Defender (sinds ik nog een oude dubbele in de schuur vond nu ook op de achterruit).
Uit ervaring kan ik melden dat de ruitenwissermotor dit aan kan (hier geldt dan N=2, eerst een jaar of 8 op mijn eerste Defender, en nu al 12 jaar op de huidige, en dan ook al meer dan een jaar die op de achterruit).

De dubbele wissers zijn mijns inziens een uitkomst: de druk op het wisserrubber is gehalveerd waardoor de levensduur van de wisserrubbers enorm verlengd wordt - bij een enkel wisserblad wordt het rubber heel snel gaar van het wisser-geweld - en verder wist een dubbel wisser-rubber onder halve druk minstens zo goed als het oude enkele dat onder de wisserarm-veerdruk bijna op de ruit wordt uitgesmeerd ... en het maakt ook nog eens minder herrie. Het enige is dat je moet uitkijken bij het vastvriezen - er kan water tussen de twee wisserbladen blijven hangen, en verder moet je eens in de veel tijd de algengroei en andere aanslag tussen de twee rubbers wegpoetsen/wegspoelen.
Anyway: Ik vermoed dat de ruitenwissermotor niet meer vermogen moet leveren vanwege de dubbele rubbers - die immers met de halve druk op de ruit worden gedrukt - wellicht zorgen de dubbele rubbers zelfs voor een lagere "aanvangskleef" omdat ze half zo hard op de ruit geplet.
Of te wel: voor mij is het de beste low-tech after-market verbetering die op een Defender heel veel rendement geeft.

O ja, de dubbele wisserbladen die ik gebruik hadden "af-fabriek" waardeloze rubbers. Ik verving deze rubbers door rubbers van universele enkele wisser-strips die je indertijd in iedere wat grotere Franse supermarkt kon kopen (met een enkel vervang-blad van 70 cm kan je één dubbele Defender wisser van nieuw dubbel rubber voorzien).

Ik heb in antwoord overigens nog wel weer een tegenvraag:
Wat heb je voor dubbele wisserbladen op het oog, waar kan je die (nog) kopen ?   Ik kocht de mijn laatste zo'n 20 jaar terug uit een old-stock voorraadje bij een kleine garagist die nog langer geleden mijn lokale garagist was (ik ben verhuisd, er was niks mis met die lokale garagist).
De enkelbladige vervang-bladen (van een vergelijkbaar type: een plastic profiel waarin één rubber geschoven zit -- bij de dubbele is het ook een plastic profiel maar dan met twee aparte gootjes voor de twee rubbers), die enkelbladige hadden ze in Frankrijk nog heel lang van o.a. het merk Theo.
Ik vraag hiernaar omdat bij mij de plastic-profielen langzaamaan een beetje sleets worden. Een eenvoudig ruitenwisser-garnituur is altijd wel te regelen (zolang het niet krom verbogen is kan je zelfs een garnituur uit de afvalbak gebruiken), die dubbele profielstrip en/of het losse rubber worden tzt een knelpunt.

PS Om toch nog even in te haken op Sjaak: Ik heb nooit gesnapt waarom ze bij LandRover voor de Defender één centrale ruitensproeier hebben bedacht ... het was zo mooi geweest wanneer ze de twee ongebruikte ruitenwissergaten voor twee sproeiers hadden gebruikt - dat was zo mooi geweest, die gaten zitten er toch al voor de LHD en RHD wissers heb je dan resp RHD en LHD sproeiergaten.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2022, 15:58 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
https://de.made-in-china.com/co_govirac ... gyoeg.html

Afbeelding

Helpt je misschien op weg :roll:

gevonden met Google afbeeldingen


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2022, 18:09 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
https://de.made-in-china.com/co_goviracing0202/product_Double-Windshield-Wiper-with-ABS-Windshield-Wiper-Replacement-16-17-18-19-20-21-_rusigyoeg.html

Helpt je misschien op weg :roll:

gevonden met Google afbeeldingen

Tja, mijn dubbele wissers zijn een stuk subtieler/minder opzichtig.
Deze China-Made dingen zijn erg BlingBling ... de mijne zijn juist lekker LowTech.

Eens kijken of het lukt een plaatje van de doorsnede van de plastic strip bij te voegen.
Ja, het lukte nu wel (kennelijk was mijn plaatjes-limiet bereikt).

Bijlage:
dubbele wisser strip.jpg

De twee smalle gootjes zijn bedoeld voor de rubber-wisser-strips.
De ∏ vormige bovenkant gaat in de klemmetjes van het oude ruitenwisser-garnituur.

Het totaal is maar weinig breder als een enkel wisserblad het is ook weinig hoger dus valt het nauwelijks op.
Gelukkig is een Defender-ruit hartstikke vlak dus hoeft de plastic strip geen lenige buigingen te maken.
(Vroeger, op de Renault was er wel een zekere buiging nodig, gelukkig niet te extreem en dat ging nog net goed.

Jammer genoeg heb ik dit type wisser-verdubbelaar al vele jaren niet meer te koop gezien.
Ik begreep dat ze een slechte pers kregen vanwege de zwakke eerste montage wisser-rubbers (dat was dus makkelijk op te lossen)


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2022, 22:50 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Marc, momenteel heb ik voor een test 2 wisserbladen aan elkaar gemonteerd met een boutje en moertje M5, zodanig dat het 2e blad onder het originele blad zit. Als dit goed gaat wil ik een 2e beugel op de wisserarm zetten de de 2e wisser vast gaat houden.
Jamaar: Helaas zijn de wissers op de foto niet in 14 inch verkrijgbaar.
Sjaak, ik hou wel van een (flauw) grapje :lol:

Groet, Sylvester.

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 sep 2022, 10:19 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Ik vraag mij toch wel af of 2 bladen naast elkaar goed gaat. Bij een enkel blad wordt bij mijn Defender al meer gewist dan dat er aan glas beschikbaar is, met 2 bladen naast elkaar wordt dat dan nog erger. Zoals Marc het heeft zou dan nog wel net kunnen, zo zou ik het ook wel willen hebben. Jammer dat dat er blijkbaar niet meer is. Maar op zich vind ik het wissen prima gaan, ook dode muggen en vliegen schuiven er zo af. Over het ruiten sproeien heb ik trouwens niets te mopperen, dat werkt bij mij prima vanuit de 2 gaatjes uit de enkele kop.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 sep 2022, 10:31 
Offline

Geregistreerd: wo 08 nov 2017, 21:06
Berichten: 22
Ik heb het nooit zo begrepen; twee wisserbladen; één van de twee veegt altijd over een droge ruit?
Wat is het voordeel? M.a.w; los je niet een probleem op dat niet bestaat?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 sep 2022, 11:42 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Houston schreef:
Ik heb het nooit zo begrepen; twee wisserbladen; één van de twee veegt altijd over een droge ruit?
Wat is het voordeel? M.a.w; los je niet een probleem op dat niet bestaat?

Tja ... een interessante vraag.
In de praktijk werkt het, en het werkt net iets beter ... zelfs bij een luxe auto met een subtiele wisser-druk (subtieler want een langere wisser).
Bij de dubbele wisserbladen laat het eerste rubber kennelijk net genoeg water achter om het tweede rubber nog een tweede poetsbeurt te doen ... te samen verwijderen ze het water beter, minder strepen (iedere maand nieuwe wissers monteren zorgt natuurlijk ook voor een streeploos resultaat).   De dubbele "attack" werkt naar mijn idee ook beter bij mugjes etc.

Bij de Defender is de veerspanning zo hoog (dwz dat is/was ie bij mijn Defenders) dat een enkel wisserrubber eigenlijk te hard op de ruit geduwd wordt, dat komt de wis-effectiviteit niet ten goede. Standaard werd het wisser-rubber over de ruit gesleept, bij mijn dubbele wisserbladen staat het rubber ± recht op de ruit.   O ja, bij de standaard-wissers kan je als de auto langer stilstaat beter een kurk onder het wisser-armpje plaatsen, een kurk die het wisser-rubber net van de ruit tilt ... dan wordt het rubber minder geplet, blijft het langer in vorm.

En dan tenslotte: Ik heb sinds een paar jaar een ander interval relais, eentje waarmee je het interval kan kiezen. Best handig, en nog handiger is dat dat "intelligente" interval-relais bij het gebruik van de ruitensproeier niet direct de wisser op de dan nog droge ruit in werking zet, dat niet alleen: als je kort sproeit draaien de ruitenwissers helemaal niet ... je kan dus de ruit eerst goed benatten.
Voor wie zoiets ook wil: zoek op " AMR2341 - Intermittent Wiper Relay "


PS   Of twee complete wissers op één arm ook goed gaat werken is de vraag. Bedenk dat die twee tesamen heel veel meer wind vangen ... en bij 100 km/u en nog wat tegenwind heb je een stevige orkaankracht ... dat geeft het motortje, en misschien meer nog het mechaniek, heel wat extra belasting.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 sep 2022, 16:19 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Het gaat mij niet om de ruiten droger te krijgen maar om e druk op de ruitenwisser te verminderen en zo het "knerpen" voorkomen.
Je kan er 2x per jaar nieuwe wissers op zetten ( dure hobby ) maar na enige maanden begint het knerpen weer.
Marc, hoe is die AMR2341 te programmeren?

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 sep 2022, 19:02 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Sylvester schreef:
Marc, hoe is die AMR2341 te programmeren?

Tja, de mijne - een OEM Bosch - heeft van zichzelf die vertraging tussen sproeien en wissen.
Ik vind dat heel handig, meestal sproei ik een paar maal kort, wacht tot het sproeiwater goed verdeeld is en zet dan de gewone wis-stand zolang aan als mij bevalt (met eventueel nog wat bijsproeien). De automatische wis-procedure na het sproeien (als je dat sproeien langer aanhoudt komt die vanzelf) zelden precies goed, vaak te kort, en soms te lang.

Dan de instelbare interval-werking:
Zet interval aan, direct weer uit, en weer aan wanneer weer een wis-slag nodig is en de interval-stand is dan de tijd dat je gewacht hebt om 'm weer aan te zetten.
Je kan zo het interval variëren tussen vrijwel gelijk aan de lage wis-snelheid, van heel vaak: iedere tweede of derde wis-beurt iets vertraagd tot zo zelden dat je je afvraagt of ie wel werkt (dat laatste is handig in dunne nevel, met name bij een koude auto waar die nevel dan op wil neerslaan).
Het is natuurlijk een oplossing voor een probleem waarvan je je niet per se realiseert dat het een probleem kan zijn.   Dus als je nooit bedacht dat het interval niet passend is bij de weersgesteldheid dan is het géén oplossing, als je je snelheid aanpast aan de ruitenwissersnelheid is dat óók een oplossing ... en sommigen hebben gewoon een bemoeizieke bijrijder die de ruitenwissers bedient.


PS   Mijn keuze voor die dubbele wissers werd precies door het probleem dat jij noemt ingegeven. Enkele wissers zijn in de kortste keren weer zo sleets dat ze strepen trekken (dat had ik vroeger ook al bij de Renault, maar dat terzijde). Bij de Defender wordt het wis-rubber zo hard aangedrukt dat je bijna verplicht de truuk met de kurken onder de wisserarmen moet toepassen om de rubbers te sparen.

PS2 Ooit had Conrad ook die dubbele vervang-strips in het programma.   De reviews klaagden over de twijfelachtige kwaliteit van de rubbers - precies mijn ervaring.   Conrad kende kennelijk niet mijn truuk met de Franse vervangrubbers.  
Misschien moet je gewoon eens bij de wat langer bestaande niet-merk-gebonden garages navraag doen.   Ik kocht de mijne dus niet bij Conrad maar bij een dorpsgarage die voorheen onze dorpsgarage was (met een ex-buurman als garagehouder) ... en hij moest lang zoeken naar die ene kartonnen koker waar ie deze wisserstrips in had voor het (nood)geval dat hij iemand met een moeilijk wisser-type moest helpen. Ik vrees dat die kartonnen koker al lang weggegooid is, het is inmiddels de zoon die de garage runt.  
O ja, een andere leverancier, ook lang geleden, was een Utrechtse Fivan-garage.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2022, 08:32 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Voor mijn ambu, die schattige ruitenwissertjes heeft koop ik in spanje bij de Chinees een lange ruitenwisser voor een paar euro en neem daar het rubber uit, snij dat in tweeën, monteer dat in de oude houders.
Verrassend hoe goed die rubbers zijn uit China.
Verder staat hier op de flohmarkt een man die rubbers vervangt, helaas is hij veel duurder dan wat ik in Spanje koop.
Zal hem volgende keer eens vragen waar hij de losse rubbers vandaan heeft.
Marc, kijk eens wat een 3D drukker kan. Lijkt mij niet zo moeilijk om zo een dubbel gootje te maken, maar ik heb daar absoluut geen verstand van of wat zo iets kost.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2022, 11:20 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Marc, kijk eens wat een 3D drukker kan. Lijkt mij niet zo moeilijk om zo een dubbel gootje te maken .... .

Voorlopig ben ik nog onder de pannen.   Voor de langere toekomst (of als handel) is iets fröbelen in eigen beheer zo gek nog niet.
Misschien nog beter zo'n Chinese fabrikant te interesseren.
Een 3D-print heeft denk ik vooralsnog nadelen: Je wilt graag een glad, taai, slijtvast, en tegelijk enigszins soepel plastic ... of dat met de 3D printer zo makkelijk is is de vraag.   Dit soort profielen worden gewoonlijk geëxtrudeerd, bij het extrudeer-gebeuren krijgt het materiaal z'n typische taai-buigzame eigenschappen.   Voor een Defender maakt het niet uit, voor een Defender zou het ook star en strak-recht mogen zijn (hoewel dan het erin schuiven van het wisserrubber wat meer moeite kost).

Verder natuurlijk aardig dat wij deels dezelfde strategie gebruiken: een lang wisserblad in twee helften -- ik voor één dubbele wisser, jij voor de twee voorruitjes van de Series ... ik neem aan dat voor een Series een 60 cm wisserblad al volstaat, ik heb 70 cm nodig.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2022, 13:08 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Dit soort profielen worden gewoonlijk geëxtrudeerd, bij het extrudeer-gebeuren krijgt het materiaal z'n typische taai-buigzame eigenschappen

Je brengt me op een idee.
Zoiets kan je zelf bouwen en als materiaal de staafjes voor een lijmpistool of pvc lasstaafjes.
Het is dat ik genoeg te doen heb anders :?: eerst maar een nieuwe droog toilet afbouwen voor de toyo, de derde :roll:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2022, 14:16 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
eerst maar een nieuwe droog toilet afbouwen voor de toyo, de derde :roll:

          Koning Toyo de Derde ?? :ugeek:

Tja, acute noodzaak is er hier allerminst, en erg winstgevend is het vast en zeker ook niet ...
... dus is het iets voor een van mijn zeven levens.
Da's handig, ik loop niet in zeven sloten tegelijk, ik doe het een voor een.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2022, 14:30 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
misschien de simpelste tip? tenminste bij mij werkt het als die hele rottige arm er niet afvliegt.
ipv het armpje in de lengte buigen? meer/minder spanning op de wisser?
kun je het armpje met belijd/belijdt? ook in de breedte buigen. dan knerpt die van mij ook niet meer. zeker minder.
kun je zien als je wist/wast, dat het rubber niet kantelt als hij weer gaat. (eerst gaat hij heen)
dus ipv, het rubbertje drukken gaat hij trekken.
pfff leg dit maar eens uit op schrift.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2022, 16:11 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Koning Toyo de Derde
Tja ik zit wel graag comfortabel op mijn troon :mrgreen:
De eerste, een compost van tomtur, werkt perfect maar uiteindelijk veel te groot.
Tweede, zelfgebouwde maar door de bij elkaar geraapte delen toch niet klein genoeg.
Wat ik nu bouw past, wordt een stuk minder diep, de urine tank komt naast de poepbak.
Hij is ook vast ingebouwd.
Verhaal klopt niet helemaal, de vorige eigenaar had zo een stinkende gemie casette plee ingebouwd, wat een narigheid.
Dus nu bouw ik de vierde plee in de toyo en misschien niet de laatste, ik blijf leren van mijn fouten.
En dat alles omdat de douche, waar hij in staat, 10cm te klein is. Er was ruimte genoeg in de opbouw om hem groter te maken maar de vorige eigenaar had niet de ervaring en de intelligentie om zelf iets te ontwerpen daarom heeft hij eenvoudig een bestaande inbouw gekopieerd zonder die eigenaar naar zijn ervaring te vragen en of er verbetering mogelijk was
Sorry voor het afdwalen :roll:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2022, 16:35 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Marc, bedankt voor de informatie, ik ga eens kijken naar zo'n programmeerbare interval.
Groet Sylvester.

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 okt 2022, 16:34 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Ik ben nu wel nieuwsgierig ... zijn er nog nieuwe ontwikkelingen (of heeft iemand hier een bron van die dubbele strips gevonden) ?

Overigens schijn je ook de achterruitenwisser programmeerbaar te kunnen maken.   Eigenlijk is dat zelfs geen gek idee.   Wel een tikje decadent.   In druilweer zoals nu, of bij ernstiger regen, wil je liefst met een zekere regelmaat de achterruit wissen, en niet met die dwangmatige te rappe regelmaat die die achterruitenwisser standaard heeft (dat dwangmatige is vooral goed wanneer je ook sproeit en de moddersoep wil wegwissen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 okt 2022, 18:23 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
De kloyo haaft maar 2 standen, daar heb ik een programmeerbare interval op aangesloten. Als het programma bepaalt dat het miezert dan gaat de knop voor de interval aan en word de potmeter op de juiste interval tijd gesteld. Traploos van nul naar dacht 20 sec. Het brein bepaalt alles en stuurt de arm hand coördinatie.
Was leuk freubel werk om het potmetertje in de verlichte wipschakelaar te bouwen dat weer in een open slot paste.
Wel een dag geklooit om de juste draad te vinden, kloyo heeft ergens de kleuren veranderd en dan heb je plotseling niets meer aan het elektrische schema in het boek.
Marc je brengt me op een idee, ruitenwisser voor de achteruitkijk kamera, ienieminie :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 okt 2022, 19:04 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
....   Traploos van nul naar dacht 20 sec. Het brein bepaalt alles en stuurt de arm hand coördinatie.
Was leuk freubel werk om het potmetertje in de verlichte wipschakelaar te bouwen dat weer in een open slot paste.
Wel een dag geklooit om de juste draad te vinden, kloyo heeft ergens de kleuren veranderd en dan heb je plotseling niets meer aan het elektrische schema in het boek.

Oops ... da's "OldSchool" zo'n potmeter-regeling ... die maakte mijn vader ooit in de Renault Dauphine.

Verder, lees ik hier iets waarvan ik dacht dat dat aan de LandRover voorbehouden was: Elektrische schema's die niet klopten (dat komt bij LandRover zelfs voor bij een relatief recente Defender, de mijne volgde niet het schema dat vlgs de boeken bij het chassisnummer paste, evenwel ook niet het schema dat dan "second best" was, het was nog weer een variant die niet beschreven was.

O ja, voor die achteruitkijk-camera kan je denkelijk beter een slangetje leggen dat met een krachtige, gerichte, warme lucht straal die cameralens schoon blaast. Is dat niet genoeg dan moet je nog een tweede slangetje leggen dat de voorwas regelt -- ik kan me voorstellen dat wat water in die luchtstraal injecteren wellicht het beste werkt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 okt 2022, 19:31 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Over ruitenwissers. :oops: :evil:
Series 2 wisser armpjes en blaadjes, ik heb er verschillende verloren. Gek word ik ervan.

Ik heb adaptertjes voor op de as met boutje en ook met inbusboutje besteld samen met de armpjes en de wisserbladen bij één leverancier (dus niet het één bij firma X en de rest bij firma Y).. en niet knap passen hè :cry:
Zit gewoon al speling op de adapter en de arm, als je er aan trekt (net als je tegenwind hebt) ratelt die over de tandjes… erger nog, 9 van de 10 keren zijn de armpjes te lang. Hoe dan, ik bestel voor een series 2 !!!

Nu koste dit tot voor kort niet de hele wereld dus standaard had ik er 3 of 4 op maat gemaakte sets in de auto liggen..
Gister in de gietende regen is de laatste gevlucht, vermoedelijk ging die op zoek naar een droge plek…

Hoe zit dit nu, de tandjes op de adapter zijn fijn en in de wisser-arm zitten er minder, dat zal wel zo horen?
Als je de wisser-arm er 2 keer af gehad hebt om heb op de juiste stand te zetten zijn de tandjes al beschadigd…

Oplossing, kneedbaar ijzer?

#bedanktsjaakdezeiszoalsjealvertelde-telangenooknietjevanhet

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 okt 2022, 21:46 
Offline

Geregistreerd: zo 28 sep 2014, 08:54
Berichten: 37
Beste Marc -my-Words , even terugkomend op je PS opmerking van 26-09-22 . De meeste LR's 90/110 van de RAF hadden dit . Mijn 110 heeft 4 sproeiers met 2 pompen op het reservoir waarvan de voorste pomp de dubbele midden sproeier voorziet en de achterste pomp voorziet de li en de re sproeier . Toen ik mijn wagen kocht was dit systeem deels defect en incompleet . Bij de dealer in Breda had men er ( begrijpelijk ! ) nog nooit van gehoord . Een vriend van mij in Duitsland die dezelfde wagen had heeft mij toen verder geholpen . Tevens bracht hij mij in contact met iemand van een Duitse firma die allerlei modificaties ( ook deze)uitvoerde op wagens van de RAF in Duitsland . Daar heb ik nog jaren profijt van gehad ;-) . Vr gr . Henk B.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 okt 2022, 22:17 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
hnb1965 schreef:
Beste Marc -my-Words , even terugkomend op je PS opmerking van 26-09-22 . De meeste LR's 90/110 van de RAF hadden dit . Mijn 110 heeft 4 sproeiers met 2 pompen op het reservoir waarvan de voorste pomp de dubbele midden sproeier voorziet en de achterste pomp voorziet de li en de re sproeier . Toen ik mijn wagen kocht was dit systeem deels defect en incompleet . Bij de dealer in Breda had men er ( begrijpelijk ! ) nog nooit van gehoord . Een vriend van mij in Duitsland die dezelfde wagen had heeft mij toen verder geholpen . Tevens bracht hij mij in contact met iemand van een Duitse firma die allerlei modificaties ( ook deze)uitvoerde op wagens van de RAF in Duitsland . Daar heb ik nog jaren profijt van gehad ;-) . Vr gr . Henk B.

Da's leuke info.
Ik bedoelde echter: Die midden-sproeier hadden ze beter al lang kunnen laten vervallen, en dan 2x een dubbele sproeier in de ongebruikte (hetzij RHD hetzij LHD) ruitenwisser-gaten.   De normale dubbele middensproeier dekt maar een gedeelte van de voorruit en bij de minst of geringste vervuiling en/of onhandige afstelling krijgt dat enkele pisstraaltje de ouwe-mannen-ziekte.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 okt 2022, 00:08 
Offline

Geregistreerd: zo 28 sep 2014, 08:54
Berichten: 37
Marc , de ''eerste'' 90/110's hadden volgens mij helemaal geen dubbele midden sproeier , alleen een enkele sproeier links en rechts in het gat van de rechtse/ linkse ruitenwisser as . Jij weet wat ik bedoel. Later heeft men bij LR de enkele sproeiers li en re laten vervallen en de gaten in het schutbord met een rubber dopje voorzien ,er kwam een dubbele , centrale sproeier voor in de plaats . Bij mijn wagen heeft men de ''oude ''sproeiers weer erbij hergebruikt . Dus best wel slim van jou , alleen het idee bestond al ;-) ! Zoek eens bij afbeeldingen van de allereerste 90/110 zowel li gestuurd als re gestuurd , dan zal je zien dat deze nog geen midden sproeier hadden en de wissers / sproeiers omgedraaid zijn bij de li en re gestuurde wagens .. Bij mij heeft het toen voor wat onduidelijkheid gezorgd , omdat ook de dealer er niets van af wist . Vr gr Henk B.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 okt 2022, 00:11 
Offline

Geregistreerd: zo 28 sep 2014, 08:54
Berichten: 37
Marc, ik ben er geen ster in , maar ik zal proberen om er foto's van te posten . Vr gr Henk B .


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 okt 2022, 11:08 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
hnb1965 schreef:
Marc , de ''eerste'' 90/110's hadden volgens mij helemaal geen dubbele midden sproeier , alleen een enkele sproeier links en rechts in het gat van de rechtse/ linkse ruitenwisser as . Jij weet wat ik bedoel. Later heeft men bij LR de enkele sproeiers li en re laten vervallen en de gaten in het schutbord met een rubber dopje voorzien ,er kwam een dubbele , centrale sproeier voor in de plaats . Bij mijn wagen heeft men de ''oude ''sproeiers weer erbij hergebruikt . Dus best wel slim van jou , alleen het idee bestond al ;-) ! Zoek eens bij afbeeldingen van de allereerste 90/110 zowel li gestuurd als re gestuurd , dan zal je zien dat deze nog geen midden sproeier hadden en de wissers / sproeiers omgedraaid zijn bij de li en re gestuurde wagens .. Bij mij heeft het toen voor wat onduidelijkheid gezorgd , omdat ook de dealer er niets van af wist . Vr gr Henk B.

Tja, was er eindelijk eens een goede start en een nog eenvoudiger verbetering mogelijk ... dan nog wisten ze het in Solihull te verpesten.

Tweemaal een enkele sproeier is natuurlijk (ook) niks - het straaltje spuit hetzij zo scheef dat het deel boven de sproeier niet geraakt wordt danwel recht en dan raakt het te weinig ruit en vooral de wisser.
De enige goede oplossing was tweemaal een dubbele sproeier - het standaard plastic ding dat ze later centraal monteerden was goed geweest.
De twee sproeiers netjes afstellen en klaar. (Dus bij LHD de linker sproeier naar links, de rechter meer "right in your face". Enige "nadeel" is dat de wissers dan gelijk met het sproeien moeten werken - dat deden ze standaard toch al - zoniet dan sproei je vooral tegen de wisser zelf.)

Je kan natuurlijk ook zeggen dat ze in Solihull niet alleen meedenken, maar zelfs vooruitdenken: Bij de "vernieuwde" opzet met één centrale dubbele sproeier is er opnieuw alle reden en ruimte voor zelfwerkzaamheid.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rolf en 85 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.