Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 21:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 29 aug 2023, 12:41 
Offline

Geregistreerd: do 17 aug 2023, 08:00
Berichten: 14
hallo, allemaal

we hebben hier een 2,4 puma die heel erg zwart rookt, heeft ook geen vermogen gaat niet harder dan 20kmh, als hij bij de 3000 rpm komt gaat de motor ook vreselijk pingelen en voelt het alsof hij bijna op hol wil slaan,

iemand advies?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 aug 2023, 14:41 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
http://laroprik.nl/viewtopic.php?f=9&t=2001845#p2011134

Stappenplan? :shock:
Ik zou beginnen met uitlezen en compressie meten?

Maarja wie ben ik :? :shock:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 aug 2023, 18:33 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Als de EGR klep vastzit in de open stand , kan je deze symptomen krijgen, maar een storing aan de EGR klep wordt niet opgeslagen in de ECU volgens mijn garage.
Groet Sylvester i.b.v. een Puma 2.4 :D

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2023, 23:55 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Zwarte rook dan zou je denken teveel diesel teweinig lucht. Of erg vieze lucht! Idd in eerste instantie uitgebreid proberen uitlezen . Als dit idd een storing is die hij niet opslaat dan is het belabberd. Volgens mij is een Puma motor hetzelfde als Ford Transit toch? mogelijk kom je op forum daar nog info tegen. Maar ik zit ook te denken aan verstuivers die "pissen"in plaats van vernevelen. Hoe ziet het eruit als je de luchtfilter of intercooler slang van het hart van de turbo afhaald? Komt er dan motorolie uit? voel je speling in de hoogte als je aan de schoepen voelt(lagers) Dat op hol slaan gevoel kan dan door die motorolie komen. al zeg mijn gevoel dat die rook meestal wat blauwer zal moeten zijn. Als daar veel olie uitkomt is dat idd meestal een spelletje van de egr samen met drukopbouwen van de(verstopte) carterventilatie. Nico en EGR/roetfilter hebben geen liefdes verhouding. Als je een mogelijkheid heeft(regelgeving RDW / leeftijd auto) dan zou ik de egr verwijderen en uitschrijven uit de ecu. Luchtaanzuiglijn / intercooler reinigen. Laatst bij een op hol geslagen renault master zelf een nieuwe olieafscheider met afvoer naar carter /carterventilatie gemaakt en ook alles gereinigd. ANWB zie een kapotte turbo. Garage zei om de hoek een verstuiver. beide gelukkig heel. . Dit principe carterventilatie wat ik er nu opgemaakt heeft is al in gebruik vanaf 1930 en werkt perfect. Vieze meuk opnieuw inademen is gewoon crimineel auto slopen door de overheid. de Imitatie MANN afscheider kostte 17 euro op ALIE. Heeft de puma een roetfilter? zit die niet verstopt? Wat zegt bv een landrover dealer als Knook in Breda als je hem belt? Dat soort mensen moeten toch wel eens meer met dit bijltje hakken. Behalve bellen natuurlijk uitkijken dat het betaalbaar blijft. ik ga ff slapen, groeten Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 aug 2023, 00:01 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
OOh, laatst heb ik op ALIE een ELM 327 gekocht. kost iets van 5 euro thuis op de mat Dit is een goedkope uitlezer voor op je EOBD die je met je smart phone (torq heet het programma bij mij) kan bedienen. Geen idee of dit bij een Puma werkt. Ik kreeg er bij de renault in ieder geval de storingscodes mee boven en gereset inclusief het motor management lampje weer uit. Overigens blijft deze renault (met toch wel hoog olieverbruik) gevoelig voor korte ritten met laag toerental.

Hulde aan die goeie ouwe tijd. toen met de kippen op stok dus ik ben al veeeeeel te laat.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 sep 2023, 11:41 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Sylvester schreef:
Als de EGR klep vastzit in de open stand , kan je deze symptomen krijgen, maar een storing aan de EGR klep wordt niet opgeslagen in de ECU volgens mijn garage.
Groet Sylvester i.b.v. een Puma 2.4 :D

Hier ook zo'n bedenkelijke bultneus met 2,4 "Puma".

Een goede monteur ziet aan de verschillende sensor-waarden wat er zoals gebeurt ... moet je wel een goede monteur hebben die weet wat de normale waarden zijn, en de auto in bedrijf "life" uitlezen. Zodra de sensoren rare dingen "zien" (zoals zelfs al op kan treden bij een even blijven hangen van de EGR) gaat het motormanagement-lampje al branden.

Verder wordt, zo denk ik, de werking van de EGR etc weldegelijk opgeslagen. Bij de APK wordt de werking van een en ander uitgelezen zodat er niet meer met die bedenkelijke roet-meting gewerkt hoeft te worden.   Zo gaat het althans bij mijn "garagist" (in mijn geval een van de weinige dealers die nog wat met Defenders heeft).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 sep 2023, 22:28 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Marc, onze Puma heeft de nare eigenschap om zo af en toe vermogen te verliezen m.n. als de caravan meegesleurd moet worden. Volgens ingewijden is dit de EGR klep die vastzit, als ik de motor uitzet, 2 seconden wacht en opnieuw start is het probleem over en is alle vermogen weer beschikbaar. Ik krijg geen motor management lampje te zien.
Groet Sylvester.

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 sep 2023, 23:34 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Sylvester schreef:
Marc, onze Puma heeft de nare eigenschap om zo af en toe vermogen te verliezen m.n. als de caravan meegesleurd moet worden. Volgens ingewijden is dit de EGR klep die vastzit, als ik de motor uitzet, 2 seconden wacht en opnieuw start is het probleem over en is alle vermogen weer beschikbaar. Ik krijg geen motor management lampje te zien.

D'r is kennelijk bij sommige "Puma's" iets vreemds aan de hand.
Op raadselachtige wijze krijgt de ECU een signaal dat ECU vertaalt naar "de motor in noodloop".
Het heeft iets te maken met een "slordig" temperatuur-signaal ... maar het "fijne" hiervan is nog nit ontrafeld.
Bij auto's met deze ongemakken schijnt een grotere/effectievere radiator te helpen.
Een verleng-bout/moer waarmee de fan iets beter in de cowling steekt zou ook kunnen helpen.
Ik vroeg ook al eens of het alleen airco auto's waren maar ook dat is het niet.

De mijne heeft het in ieder geval niet, ik rijd zelfs jaarrond met een radiatormuff waarvan ik 's zomers dan wel het "slabbetje" oprol.
Ik het voorjaar ben ik soms wat laat met het oprollen .... nooit problemen gehad (maar ik heb ook geen airco, soms heb ik daar spijt van).
En ... ik probeer zo nu en dat de motor-temperatuur lekker op te jagen ... hij geeft tot nog toe geen krimp.
Wel met een bijna jaarlijkse regelmaat een EGR "storinkje", afwijkende sensor-waarden, maar geen vermogensverlies.
Ik ben het inmiddels gewend, ik wacht tot het vlgde reguliere garage-bezoek.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 sep 2023, 23:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Overigens, zwarte rook is teveel brandstof en/of te weinig lucht.
De EGR kan daarin een factor zijn, de turbo ook, zeker wanneer de aansturing van de variabele geometrie niet goed werkt .... maar het kan ook heel dom een gedélamineerde inlaatslang zijn - wanneer een lap binnenbekleding loslaat kan de luchttoevoer enorm geknepen worden: je hebt dan geen vermogen en zwarte rook en geen verdere herkenbare signalen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2023, 08:08 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Het zou ook een verschil in bouwjaar kunnen zijn, de onze is van 2008.
Groet Sylvester.

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2023, 09:49 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Sylvester schreef:
Het zou ook een verschil in bouwjaar kunnen zijn, de onze is van 2008.

Maarrrr ... is die EGR ook nog van 2008 ?

De mijne is van 2010, de EGR-klep is een stuk nieuwer.   Net voor het eind van de garantie kreeg ik een nieuwe EGR-klep.   Daarna heb er er ook nog eens een betaald ... en daarna nog eens betaald voor het checken en schoonmaken.   Misschien moet ik het afkloppen, maar de huidige klep gaat al langer mee als de eerste twee samen.   Wellicht is dit een soort LandRover "kwaliteitscontrole" ... de onderdelen hebben wisselvallige eigenschappen, wees blij als je er een treft die wil deugen (dat had je bij de Td5 ook met het "wiring harness", een nieuwe was geen garantie voor goed, eentje die geen klachten gaf kon je maar beter laten zitten, dat was kennelijk een goeie).

Overigens is het handig dat je de werking van de EGR hoort te kunnen horen ... hoor je niks dan zit ie vast.   Het ding wil soms zo luid klepperen bij het uitzetten van de auto dat omstanders vreemd opkijken.   Mijn ervaring is tot nu toe dat kouder weer, na wat langere stilstand, en dan bij stukken minder dan half-gas de kans op ineens een oplichtend motormanagement-lichtje het grootst is.   Er is dan geen vermogensverlies, de EGR heeft dan kennelijk even iets te traag z'n werk gedaan met als resultaat dat er sensor-waarden buiten een normale range vallen.

Blijft de EGR in de open stand blijft hangen dan heb je een serieus vermogensverlies ... en vlgs mij ook een serieus probleem incl motormanagement-lampje (en een gelogde storing).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2023, 19:53 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Marc, de huidige EGR klep is er in 2018 ingezet tezamen met een lekke EGR koeler en eigenlijk heb ik sinds die tijd het probleem, maar nooit een lampje en nooit een melding in de CPU. ( ik kan de CPU zelf uitlezen ) Ik zou de klep kunnen vervangen als je er een beetje bij zou kunnen, helaas is dat niet mogelijk van bovenaf, voor het mooi moet het spatscherm aan de rechterzijde ( van voorzijde gezien ) er even af en dat is me even teveel werk.
Groet Sylvester.

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2023, 21:45 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Sylvester schreef:
Marc, de huidige EGR klep is er in 2018 ingezet tezamen met een lekke EGR koeler en eigenlijk heb ik sinds die tijd het probleem, maar nooit een lampje en nooit een melding in de CPU. ( ik kan de CPU zelf uitlezen ) Ik zou de klep kunnen vervangen als je er een beetje bij zou kunnen, helaas is dat niet mogelijk van bovenaf, voor het mooi moet het spatscherm aan de rechterzijde ( van voorzijde gezien ) er even af en dat is me even teveel werk.

Ik gok erop dat het niet de EGR is waardoor deze tijdelijke noodloop ontstaat.
Als je even wat beter zoekt op het LRCH-forum dan vind je een en ander over "Puma's" die nodeloos in noodloop gaan, dus ineens vermogensverlies kennen .... en dat zonder dat er iets werkelijk fout is, en ook zonder uitlees-aanwijzingen.

Ik gok dat je airco hebt ... en het waren met name airco "Puma's" (maar niet uitsluitend) met deze klachten.

Overigens ... heeft de 2,4 "Puma" standaard wel een gekoelde EGR ?
Ik heb misschien niet goed opgelet, maar ik meen dat de monteur zei dat de 2,2 "Puma" een gekoelde EGR had, en dat je daarmee het ene voor het andere probleem wisselt, de gekoelde EGR had weer lekkage-gedoe.   Misschien ben ik abuis, je kan niet alles onthouden.


We zijn overigens wel aan het afdwalen: De originele vraag was naar vermogensverlies en "zwarte rook".
Zwarte rook suggereert als eerste te weinig lucht .... dat zou ik eerst goed nalopen.


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op wo 06 sep 2023, 21:48, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2023, 21:47 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Dag,

Mooi verzonnen die EGR om ons klimaat te redden. Zelf eten we toch ook onze ontlasting niet nog een keer op? Ik ben van mening dat een EGR(en ik heb er inmiddels al aardig wat verwijderd )een interne ververvuiling veroorzaakt die kwardratisch een motor om zeep helpt. Samen met de sensor en liefst met het roetfilter indien van toepassing Uit de ECU uitprogrammeren en ertussenuit verwijderen, Alle betrokken spruitstukken reinigen. Ik heb er wel eens eentje gehad van een SDI van VW waarbij het inlaatspruitstuk bijna verstopt zat, diameter was geslonken door hardgeworden kool van 27 mm naar 8mm. Twee dagen in oude remvloeistof laten weken. met een kunstof hamer erop geslagen en de brokken kwamen eruit! spruitstuk en inlaat afdichten. En mooi en fel lopen zonder rook dat het motortje weer deed(tevens zonder zijn roetfilter) . En als daar bij mij voor 1 keer het spatbord voor af zou moeten? Nou dan ging het gebeuren, wat een ........hekel heb ik aan EGR en roetfilters!. Zie mijn vorige bericht ten aanzien van de karterventilatie en olie wat in de intercooler/turbo komt door verkeerde werking en gebrek aan olie afscheiding. Schiet me te binnen? Heb je een turbo met een wastgate en sluit die wel goed, bouwt hij wel turbodruk op? Dat moet toch ook uit te lezen zijn in de ECU/eobd. Zo nee dan krijgt hij natuurlijk wel zijn plons te rijke inspuiting maar krijgt hij daar zijn portie lucht/ zuurstof niet bij. En wat Mark aangeeft. slangen van het systeem mogen niet lek zijn/ druk verliezen. Succes allemaal met de moderne techniek.

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2023, 22:08 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
nico1970 schreef:
Mooi verzonnen die EGR om ons klimaat te redden. Zelf eten we toch ook onze ontlasting niet nog een keer op?

Da's nogal een overdrijving ....

De EGR zorgt voor minder vervuiling ... en als je bij de LandRovers met EGR een beetje oplet dan kan je het inlaattraject na 200.000 km (of nog meer) een keertje checken en eventueel opschonen.   De verhalen over vervuilde EGR en inlaattrajecten bij LandRovers zijn hetzij broodje aap danwel het product van heel lang misbruik van de auto (of nog aannemelijker een al reruime tijd teveel olie vernevelende turbo).
Het weghalen van de EGR maakt de auto ook niet sneller oid, de EGR voert alleen bij "deellast" uitlaatgas terug, bij "vollast" is de EGR dicht en ademt de motor pure turbo-lucht (hij moet immers niet roken).

Dat het bij VW-diesels soms heel anders is ligt aan die VW's en waarschijnlijk ook aan een karikatuur op het "Nieuwe Rijden". Als je nooit eens doortrekt en altijd met een in lage toeren gesmoorde motor rijdt, dan ben je je eigen roet-kwalmen aan het recyclen totdat de auto zichzelf verstikt.
Ik heb het niet op met de (VW) sjoemel-diesels, en nog minder met gesjoemel met de EGR ... als je last hebt van snel geirriteerde slijmvliezen en ogen dan weet je wat al dit gesjoemel aan ongein oplevert (nog afgezien van de verkorte levensduur voor wie er gevoelig voor dit soort van vervuiling is).

Ik hoop dus ook dat men zoals "beloofd" meer en meer bij de APK gaat letten op uitgeprogrammeerde EGR's.
Als het om een bedrijfswagen gaat dan zou de douw wegens het moedwillig het leefmilieu vervuilen wel eens heel fors kunnen zijn.
 


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 sep 2023, 23:00 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Ok,

ieder zijn meug en visie. VW zal vast niet het enigste bedrijf of mens op aarde zijn wat sjoemelt . Ook ik houd niet van gevaarlijke stoffen . Maar het blijft voor mij een meermalen bewezen feit dat een niet(volledig) fuctionerende EGR om wat voor reden dan ook door inwendige vervuiling waardoor de motor echt beroerd gaat ademen en mengsels moet verbranden wat meer roet is als brandstof(de hoeveelheid ingespoten brandstof en tijstippen worden soms aangepast door de ECU) meer schade toebrengt als dat hij in het hele bestaan van de auto ooit zal reinigen. FF de beroerdigheid de uitlaat uit is idd niet leuk als je er net achter zit. Vroeger was het met de stadsbussen op de fiets idd wel heel erg bar als hij ff wegreed bij de bushalte. Er is best wel wat verbeterd. Trabantjes en aanverwanten lieten ook wel een hoestend gordijn zien soms haha. De Munga in het leger was er ook zo eentje. Maar als je zelf in de tank goed mengde (en het pompje uitschakelde ) met de juiste (Castorl TT) mengolie en hij was goed warm dan ging het ook best hoor. Het nieuwe rijden is precies zo n zelfde grap. Mn maat heeft een Landcruiser. Reed in de bergen volgens het nieuwe rijden en gele motormanagement lampje ging aan. Hij beld met zijn goede garage. Motor uit, bakkie doen, Flink doortrekken en belasten. En jawel, lampje nooit meer aangeweest. Ik blijf erbij. wij eten ons eigen ontlasting ook niet nog een keer op als het niet nodig is. Probeer gezond te eten(vezels), goed kauwen(optimale toevoeging van speeksel en maagzuur), neem de tijd dan stinkt het ook niet zo op de wc.

hoor de hond snurken. Ik ga ook. groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 okt 2023, 09:14 
Offline

Geregistreerd: do 17 aug 2023, 08:00
Berichten: 14
gevonden! cat helemaal dicht...... nieuwe gemonteerd gaat weer als de brandweer, rookt nog wat dus injectoren ook maar doen


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 okt 2023, 10:01 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
ramonbruijne schreef:
gevonden! cat helemaal dicht...... nieuwe gemonteerd gaat weer als de brandweer, rookt nog wat dus injectoren ook maar doen

Men zegt dat het goed is de motor zo nu en dan goed heet te stoken.

Ik hoop dat de helling achter Luik (dat "achter" gezien vanuit Nederlands perspectief) een goeie is.
Na een aanloop vanuit Midden-Nederland is de motor in ieder geval netjes warm gereden.
En dan die helling, na Luik volgens de snelheidsbeperkingen de snelheid opvoeren tot onderaan 120+ en dan gas erop houden en kijken of je in de 6º versnelling met nog steeds 120 km/u boven komt.   Dit vraagt wat oplettendheid mbt het overige verkeer want ook maar een momentje gas-terug maakt dat je ook een versnelling terug moet.

De achtergrond van deze aanpak is dat je hiermee de motor ± 4 km continu volgas (dus zo'n 2 minuten), bij iets boven het maximum koppel (dus een niet te hoog maar ook niet te laag toerental) laat werken.   De truuk is dat je hiermee net op de grens van het haalbare in de 6º versnelling zit:  Er gaat beperkt lucht door de motor - want "slechts" 2500 rpm (in z'n 5º wordt het direct 3500 rpm) — dat "beperkt lucht" valt nog mee (of tegen): in dit voorbeeld is het toch altijd nog ruim 3000 liter per minuut, in de 5º zou het ruim 4000 liter worden.
<Dat "ruim" is een gokje, ik gok aan dat de turbo meer doet als alleen de verliezen compenseren.>
Een en ander wordt ook bevestigd door externe cijfers: Bij een gelijke helling+snelheid zorgt terugschakelen, dus meer toeren, voor een lagere uitlaatgas-temperatuur.   Dat voelt tegendraads want je hoort de motor meer loeien, dat geeft de indruk dat ie harder werkt, in werkelijkheid is het andersom, hij levert dezelfde prestatie met minder omwentelingen en werkt dus harder per omwenteling.

In ieder geval zie is (soms) de vervelende 3 standen "thermometer" iets boven zijn gebruikelijk stabile middenstand staan bovenaan de helling.   Bij koud weer merk je meer: nl. dat bovenaan de helling, wanneer je weer terug kan naar een bescheiden deel-last, de kachel ineens een stuk koeler aanvoelt.

O ja, ik rijd jaarrond met een Radiator-Muff - 's winters met het slabbetje omhooggerold - die Muff dekt dus een deel van de grill af.

Heb je een trekhaak en rijd je soms met een zware aanhanger dan is het natuurlijk makkelijker. Dan kan je zo wanneer er eens goed tegenwind is kijken of je het "Hij houdt nog net de snelheid bij rond 2500 rpm evenwicht." wat langer kan volhouden.

O ja, wil je een handzaam snelheid/toeren grafiekje - vul de Ashcroft Calculator in.

Gewijzigd: Een dom rekenfoutje. Bij 3500 rpm gaat het om (heel) ruim 4000 liter lucht per minuut


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op zo 05 nov 2023, 16:29, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 okt 2023, 10:06 
Offline

Geregistreerd: do 17 aug 2023, 08:00
Berichten: 14
jammer genoeg mag je op dit eiland (ibiza) niet harder als 80 en geen snelweg..... dit zijn mensen die alleen maar 3 km naar de bakker en strand rijden. dan krijg je dat


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 okt 2023, 12:15 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
ramonbruijne schreef:
jammer genoeg mag je op dit eiland (Ibiza) niet harder als 80 en geen snelweg..... dit zijn mensen die alleen maar 3 km naar de bakker en strand rijden. dan krijg je dat


Als de helling maar steil genoeg is (of de aanhanger zwaar genoeg) is 80 km/u snel genoeg om de motor en vooral de uitlaatgas-temperatuur toch heet te stoken. De volgas met 2500 rpm de helling op truuk werkt nog beter in 4º of 5º versnelling (minder koeling door de rijwind) — in de 4º zit je op 70 km/u, in de 5º op 85 km/u ... dus op zoek naar voldoende helling of aanhanggewicht.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 nov 2023, 14:52 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Ik ben nu wel nieuwsgierig wat de veranderingen/verbeteringen zijn.
Geen rook en wel vermogen mag ik hopen.
Maar ... heb je nu op Ibiza al een helling gevonden waarop je de motor zo nu en dan goed heet kan stoken ?
(En/of heb je een trekhaak en heb je een zware aanhanger gevonden om de motor op een vlakker traject bij 70 km/u heet te stoken ?)
Als je dit op Ibiza niet kan vinden dan zit er denkelijk niks anders op als zo nu en dan naar het vaste land oversteken en dan een paar maal een goeie Pyreneeën-pas doen.

Mijn "Puma" gaat nu al ruim 13 jaar en zo'n 170.000 km mee en ik heb nog geen klachten over dichtgeslibde roetfilters of vergelijkbaar.
Het enige wat een enkel keertje wil opspelen zijn de EGR en/of de LM-sensor.
Die sensor is een paar jaar terug nog eens vervangen: de sensor-waarden werden wat onbetrouwbaarder, de huidige EGR zit er al jaren op en is tussentijds eenmaal schoongemaakt.
De helling "achter Luik" rijdt ie nog steeds vlot genoeg in de 6º omhoog (gaat het niet vlot genoeg dan zakt ie ook onderuit, die helling is precies de limiet in de 6º versnelling).   Ook is het verbruik nog steeds netjes, op een traject met veelal vlot gereden Franse binnenwegen haalde ik weer ruim 11 kilometers uit de liter, op een traject met vooral vlotte autoweg kilometers haal ik gewoonlijk ruim 10 uit de liter.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 nov 2023, 15:08 
Offline

Geregistreerd: do 17 aug 2023, 08:00
Berichten: 14
na het vervangen van de turbo electronica is alles weer vanouds


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 92 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.