Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 23:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 02 maart 2022, 19:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Beste mensen,
Ik zal het proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen.
Ik zoek een goede oplossing om de om617 uit te kunnen schakelen. De om617 kun je uitschakelen normaal gesproken doormidden van een membraan op de pomp wat werkt op vacuüm. Die vacuüm loopt via het contact. Vanaf de vacuüm pomp van de motor loopt een dunne luchtleiding naar het Mercedes contact slot. Als je het contact open draait blokkeert de luchtstroom, als het contact dicht staat opent de luchtstroom. Vanaf het contact slot is dus heel eenvoudig, lucht er in en eruit. 2 dunne leidingen. Meer niet.
Het Mercedes contact slot is echter lomp, past niet knap op de stuurkolom. Past eigenlijk nergens fatsoenlijk. Ik had nog een goed land rover contact slot. Deze heb ik geplaatst met het idee het vacuüm probleem wel op te lossen.
Mijn idee was om gewoon een stop kabel te maken, maar het mechanisme gedeelte waarmee je de motor uit kunt schakelen werkt contra,dus niet met een trekkende beweging, maar een duwende beweging.
Nu ben ik vandaag de hele dag in de weer geweest,heb het mechanisme om kunnen draaien naar een trekkende beweging, maar wat ik ook probeer ik krijg met een kabel niet voldoende slag om de motor uit te kunnen trekken.

Ik wil dus eigenlijk toch maar kijken of ik een eenvoudige manier kan maken zoals het Mercedes contact slot werkt. Een soort simpele drukschakelaar waarmee je een luchtstroom blokkeert en als je hem indrukt dat de luchtstroom doorgelaten word.

Ik zoek me echter helemaal het gompes maar ik lijk niks te kunnen vinden....iemand een goud idee?

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 maart 2022, 21:12 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Een 12 volt magneetventiel is een simpele oplossing, zoek er een voor continu gebruik
https://www.amazon.nl/Tomasetto-Benzine ... B07NZ4WBQP


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 maart 2022, 21:53 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Misschien een beetje meer uitleg :) en wat beter ingelezen :oops:

vacuüm is nodig om de motor uit te zetten, is wat ingewikkeld via het contactslot, dan is een drukknop de makkelijkste oplossing om de klep te bedienen en heb je er ook geen een voor continue gebruik nodig

Kan ook via contactslot maar dat wordt dan met relais en timer, voor mijzelf zou ik dat kunnen bouwen maar voor anderen zou ik alleen ideeën willen aandragen.


Laatst bijgewerkt door Jamaar op wo 02 maart 2022, 22:10, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 maart 2022, 21:56 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Een "gaskraantje" op of onder het dashboard is een te eenvoudige oplossing ?
Als de gaskraan genoeg atmosferische lucht doorlaat heb je geen vacuum-lus nodig, met genoeg atmosferische lucht valt het vacuum denkelijk genoeg weg en wordt de motor gesmoord (aangenomen dat ik goed heb begrepen dat het vacuüm de motor laat lopen - is het omgekeerd dan bedien je de kraan dus omgekeerd).
Een kraantje op een niet al te voor de hand liggende plek is daarbij ook nog eens een goede diefstal-ontmoediger.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 maart 2022, 22:16 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Marc
Beter lezen, heb het ook 2x moeten lezen en nadenken :roll:
Op moment van starten is er helemaal geen vacuüm en kan de motor dus nooit starten :|
Vacuüm trekt de motor uit en valt dan weg omdat de motor stil staat :idea:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 maart 2022, 00:04 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Goed, dus vacuüm om de motor te stoppen.

Dan dus kraan open om te rijden, kraan dicht om te stoppen.

Laat je de kraan dicht staan dan kan je na iets langer weer opnieuw starten en dan slaat ie bijna direct weer af, een tweede (of derde) keer starten gaat dan nog moeilijker of direct al niet meer.
Een prima diefstal-ontmoediger, verplaats je even in de dief: die heeft dan z'n "Dat heb ik weer!" momentje, en direct daarna "Had ik maar doorgeleerd voor een echt vak.".


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 maart 2022, 08:14 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Marc-my-Words schreef:
Goed, dus vacuüm om de motor te stoppen.

Dan dus kraan open om te rijden, kraan dicht om te stoppen.

Laat je de kraan dicht staan dan kan je na iets langer weer opnieuw starten en dan slaat ie bijna direct weer af, een tweede (of derde) keer starten gaat dan nog moeilijker of direct al niet meer.
Een prima diefstal-ontmoediger, verplaats je even in de dief: die heeft dan z'n "Dat heb ik weer!" momentje, en direct daarna "Had ik maar doorgeleerd voor een echt vak.".


Gaat ook niet want het vacuüm is zo ver ik weet ook voor het rem systeem, kraan open in jouw sysreem betekent ook geen rembekrachtiging.

Er moet echt een afsluiter in de vacuüm slang, dicht moter loopt, open motor stopt.
Je kan natuurlijk een kogelkraan in het dashboard monteren, als je die dan open laat staan zal de moter inderdaad gelijk weer afslaan na starten.
En dat contactslot van Mercedes vertoont kuren als het wat bejaard word, heb er twee uit elkaar gehaald en gerepareerd.
Weet alleen niet meer precies wat het probleem was maar dacht verstopping.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 maart 2022, 08:49 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Ksnap het misschien niet, maar.

Op een lpg tank zit een 12 volt klep, als je een T-stuk in je vacuum leiding van je vacuum-pomp naar je rembooster zet. De aftakking naar je motorstop en daar de 12 volt klep tussen zet??


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 maart 2022, 10:34 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Bijna goed, dat t stuk zit er al bij Mercedes, die gaat naar het contactslot en vandaar naar het stopmembraan van de inspuitpomp.
Dat magneet ventiel van een lpg tank heeft wat grote en lastige aansluitingen om naar een dun vacuüm slang te veranderen, die koppelingen zijn ook niet goedkoop.
Je moet ook naar een sloperij en die vragen er best geld voor.
Google magneet ventiel 12 volt dc en je vindt ze vanaf een paar euro. Let op dat je geen 12 volt ac koopt, die werken op wisselstroom.
Bedenk net dat er mogelijk magneet ventielen zijn die standaard open staan en bekrachtigd dicht, dan kan je wel gewoon via je elektrische contactslot motor aan en uit zetten.
Je moet dan wel één hebben voor continue gebruik. Zal wel wat lastiger te vinden zijn.


Laatst bijgewerkt door Jamaar op do 03 maart 2022, 10:45, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 maart 2022, 10:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
Op een lpg tank zit een 12 volt klep, als je een T-stuk in je vacuum leiding van je vacuum-pomp naar je rembooster zet. De aftakking naar je motorstop en daar de 12 volt klep tussen zet??

Da's ook een oplossing, wel eentje waarmee het systeem om de motor uit te krijgen vlgs een leuke omweg loopt.
Mercedes had er kennelijk plezier in om heel veel per vacuüm aan te sturen (in luxe wagens bijv. ook de centrale deurvergrendeling), als je dan die pneumatiek weer elektrisch aanstuurt dan kan het dubbel stuk.

Hoeveel onderdruk is er nodig voor het stoppen ? Als het niet al te veel is kan je er zelfs een klein eigen pompje voor gebruiken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 maart 2022, 10:56 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Hoeveel onderdruk is er nodig voor het stoppen ? Als het niet al te veel is kan je er zelfs een klein eigen pompje voor gebruiken.

Dat is een leuk idéé maar ik zoek al een tijdje naar een goedkoop 12 volt onderdruk pompje, tot nu toe niet gevonden.
En je wilt geen rotzooi want dan kan je op het meest ongewenste moment je motor niet uitzetten wanneer die stuk gaat :|
Ja ik weet, je kan je motor atijd smoren :roll:
Kogelkraantje blijft het goedkoopste en betrouwbaarste


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 maart 2022, 14:02 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Hoeveel onderdruk is er nodig voor het stoppen ? Als het niet al te veel is kan je er zelfs een klein eigen pompje voor gebruiken.
Dat is een leuk idéé maar ik zoek al een tijdje naar een goedkoop 12 volt onderdruk pompje, tot nu toe niet gevonden.
En je wilt geen rotzooi want dan kan je op het meest ongewenste moment je motor niet uitzetten wanneer die stuk gaat :|
Ja ik weet, je kan je motor altijd smoren :roll:
Kogelkraantje blijft het goedkoopste en betrouwbaarste

Misschien eens kijken bij aquarium-benodigdheden ?   Geen idee of ze daar ook 12V spul hebben.

Het kogelkraantje is denkelijk het eenvoudigste, ook al moet je dan dus een heel en weer slang aanleggen.
En dan zou ik qua betrouwbaarheid niet per se blij zijn met al die slang-lengte. Het lekkage-risico is een tikkende tijd-bom onder de betrouwbaarheid, vooral als daarmee ook de rembekrachtiging kan wegvallen ben je dan niet blij. 't Lijkt mij een stuk betrouwbaarder wanneer het rembekrachtigingsvacuüm gescheiden is van het vacuüm voor secondaire zaken als het uit zetten van de motor.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 maart 2022, 15:45 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 11:00
Berichten: 27
Ik zat eerder te denken aan een kogelafsluiter in de dieselleiding, maar ook daarmee moet je heen en weer naar een bereikbaare plaats


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 maart 2022, 17:47 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Marc, de slangen zijn in een Mercedes ook lang, naar contactslot en dat is niet het zwakke punt. De kraan in het contactslot is een zwak punt, net als lucas spullen laten ze het na 30 jaar afweten :lol: :lol: meestal dicht geslibt
@ self
Kogelkraan in de diesel leiding werkt niet zoals je het zou willen, motor stopt met vertraging en je hebt alijd kans op een lucht lekje waardoor problemen onstaan.
Heb wel een ifa motor gehad waar een 12 volt magneet ventiel tegen de inspuitpomp aangebouwd zit, werkte goed.
Heb dat magneet ventiel zelfs nog liggen :mrgreen:
Zit zelfs een omleiding kraantje bij voor als de accu leeg is, dat was dan voor in auto's zodat je ze kon aanslepen.
Ja een magneet ventiel direct aan de pomp bouwen werkt, kan dan ook via elektrische contactslot, misschien wel de simpelste oplossing :idea:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 maart 2022, 17:58 
https://www.truckers-paradise.nl/product/elektro-klep-6mm-24v/
:?


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 maart 2022, 18:02 
https://www.truckers-paradise.nl/product/trekklep-6-mm-of-8-mm/
Of zoiets :lol:


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 maart 2022, 19:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Bedankt voor alle reacties! Zitten wel wat ideeën tussen waar ik wat mee kan. Het idee om een simpel kraantje er tussen te zetten was ik zelf niet opgekomen. Wil eigenlijk niks elektronisch. Niet omdat ik dat niet kan aanleggen, maar om de simpele reden dat het stuk kan gaan. Het idee van het Mercedes contact slot is eigenlijk ook gewoon een kogelkraan.

Ik zag naar aanleiding van de reacties opeens een simpel bromfiets brandstof tank kraantje voor een paar euro en idd weg gewerkt onder het dashboard heb ik dan een perfecte anti diefstal startblokering..

Ik ga er even over nadenken, ik heb me motorstop trekkabel ook nog niet op de schroothoop gegooid.

Maar bedankt in ieder geval voor alle reacties en ideeën, daar kan ik even op voort borduren..

PS Mercedes gebruikte een korte tijd ook vacuüm deur contact schakelaars, kan ze alleen nergens vinden en ik weet niet hoe om ze werken. Is gewoon een drukknop, te simpel voor woorden, maar nergens te koop helaas...

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 maart 2022, 21:04 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Rolf schreef:
Ik zag naar aanleiding van de reacties opeens een simpel bromfiets brandstof tank kraantje voor een paar euro en idd weg gewerkt onder het dashboard heb ik dan een perfecte anti diefstal startblokering..

Nu duidelijk is dat het vacuüm nodig is om de motor-stop te bewerkstelligen werkt het heel "leuk" wanneer je het kraantje op stop te laat staan.
Om te beginnen nog geen vacuüm dus de motor start alsof er niks mis is en zodra hij loopt is er vacuüm en hij stop alweer.   Daarna lukt het wellicht om 'm nog eens te starten ... maar daarna zal het vacuüm voor wat langere tijd te groot zijn om ook maar enig leven in de motor te krijgen.
Of te wel: je hebt alle tijd om 112 te bellen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 maart 2022, 10:38 
Marc-my-Words schreef:
Rolf schreef:
Ik zag naar aanleiding van de reacties opeens een simpel bromfiets brandstof tank kraantje voor een paar euro en idd weg gewerkt onder het dashboard heb ik dan een perfecte anti diefstal startblokering..

Nu duidelijk is dat het vacuüm nodig is om de motor-stop te bewerkstelligen werkt het heel "leuk" wanneer je het kraantje op stop te laat staan.
Om te beginnen nog geen vacuüm dus de motor start alsof er niks mis is en zodra hij loopt is er vacuüm en hij stop alweer.   Daarna lukt het wellicht om 'm nog eens te starten ... maar daarna zal het vacuüm voor wat langere tijd te groot zijn om ook maar enig leven in de motor te krijgen.
Of te wel: je hebt alle tijd om 112 te bellen.


Als ik het goed begrijp bedoel je te zeggen dat na opendraaien kraan er een vacuum ontstaat die er voor zorgt dat de motor stopt.

Na het sluiten van de kraan blijft de vacuum in de leiding en zal de motor niet meer starten?
Dus heb je een 3-weg kraamtje nodig of hopen dat je vacuum bij je injectiepomp snel weg is (lekkage) ?

:?

Ik weet niet hoelang de onderdruk blijft als de motor uitstaat.. stoppen starten zal wel een dingetje zijn

Ik probeer het alleen te snappen :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 maart 2022, 11:20 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Tja-tja-tja schreef:
Marc-my-Words schreef:
Rolf schreef:
Ik zag naar aanleiding van de reacties opeens een simpel bromfiets brandstof tank kraantje voor een paar euro en idd weg gewerkt onder het dashboard heb ik dan een perfecte anti diefstal startblokering..

Nu duidelijk is dat het vacuüm nodig is om de motor-stop te bewerkstelligen werkt het heel "leuk" wanneer je het kraantje op stop te laat staan.
Om te beginnen nog geen vacuüm dus de motor start alsof er niks mis is en zodra hij loopt is er vacuüm en hij stop alweer.   Daarna lukt het wellicht om 'm nog eens te starten ... maar daarna zal het vacuüm voor wat langere tijd te groot zijn om ook maar enig leven in de motor te krijgen.
Of te wel: je hebt alle tijd om 112 te bellen.


Als ik het goed begrijp bedoel je te zeggen dat na opendraaien kraan er een vacuum ontstaat die er voor zorgt dat de motor stopt.

Na het sluiten van de kraan blijft de vacuum in de leiding en zal de motor niet meer starten?
Dus heb je een 3-weg kraamtje nodig of hopen dat je vacuum bij je injectiepomp snel weg is (lekkage) ?

:?

Ik weet niet hoelang de onderdruk blijft als de motor uitstaat.. stoppen starten zal wel een dingetje zijn

Ik probeer het alleen te snappen :mrgreen:

Nee, het snappen is nog net iets anders.

Je verdraait de kraan naar de stand die ervoor zorgt dat het vacuüm de motor stopt.
Laat de kraan dan zo staan, en je hebt een diefstalbeveiliging.

Het vacuüm verdwijnt - zoals je al opmerkt - de motor start dus ... maar omdat ie draait creëert ie ie ook vacuüm.
Zodra het vacuüm hoog genoeg is stopt de motor. Start je dan weer is waarschijnlijk het vacuüm weer net onder de stop-grens gezakt, dus slaat ie aan en direct weer af omdat het vacuüm al bijna groot genoeg was. Daarna wordt het herhaald starten helemaal niks meer want er blijft genoeg rest-vacuüm.

Wie de weg weet weet dat ie het stop-kraantje eerst weer terug moet zetten.
Belangrijk is dan wel dat het stop-kraantje op een slimme manier "gecamoufleerd" is en tegelijkertijd ook niet al te bewerkelijk ver weg zit.
Wellicht moet ie er ook niet als een kraantje uitzien, dwz als je een dief wilt foppen dan zijn alle voor de hand liggende truuks al lang bekend*, dan ben je bet beste af met iets dat hetzij zo voor de hand ligt dat ie het niet ziet, danwel een onherkenbaar verborgen oplossing.

*   We hebben hier in 25 jaar 2x een inbraak gehad. Dat was een goede les: alle voor de hand liggende en "niet" voor de hand liggende verbergplekken worden gecontroleerd. De kast met laatjes, de linnenkast, maar ook de plek waar je te gemakkelijk je lap-top verbergt, en zelfs de rommelbak waar de reserve-autosleutels in liggen. Wat een dief niet ziet is een te voor de hand liggende - en toen onbedoeld gecamoufleerde - verbergplek, een doos waar ie bijna over struikelde. En anders dus die verbergplaatsen die overblijven nadat je een lijst met waar zou ik het willen verbergen hebt opgesteld en afgestreept ....
O ja, het is hier bovengemiddeld rommelig, ik ben wel eens iets kwijt; vergis je niet, een dief vindt het wél.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 maart 2022, 11:35 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Oeps verkeerde topic :shock:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 maart 2022, 12:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Tja-tja-tja schreef:
Marc-my-Words schreef:
Rolf schreef:
Ik zag naar aanleiding van de reacties opeens een simpel bromfiets brandstof tank kraantje voor een paar euro en idd weg gewerkt onder het dashboard heb ik dan een perfecte anti diefstal startblokering..

Nu duidelijk is dat het vacuüm nodig is om de motor-stop te bewerkstelligen werkt het heel "leuk" wanneer je het kraantje op stop te laat staan.
Om te beginnen nog geen vacuüm dus de motor start alsof er niks mis is en zodra hij loopt is er vacuüm en hij stop alweer.   Daarna lukt het wellicht om 'm nog eens te starten ... maar daarna zal het vacuüm voor wat langere tijd te groot zijn om ook maar enig leven in de motor te krijgen.
Of te wel: je hebt alle tijd om 112 te bellen.


Als ik het goed begrijp bedoel je te zeggen dat na opendraaien kraan er een vacuum ontstaat die er voor zorgt dat de motor stopt.

Na het sluiten van de kraan blijft de vacuum in de leiding en zal de motor niet meer starten?
Dus heb je een 3-weg kraamtje nodig of hopen dat je vacuum bij je injectiepomp snel weg is (lekkage) ?

:?

Ik weet niet hoelang de onderdruk blijft als de motor uitstaat.. stoppen starten zal wel een dingetje zijn

Ik probeer het alleen te snappen :mrgreen:


Het Mercedes contact slot werkt in feite niet anders als een simpel open/dicht kraantje. En daarmee kun je hem ook stoppen en gelijk weer starten.. dus zou geen probleem moeten wezen.

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 maart 2022, 13:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Ik heb nu het oude contact slot helemaal uit elkaar gehaald en loop nu met het idee om hem leeg weer in elkaar te zetten, het cilinder gat waar de sleutel in gaat ook leeg te maken en daar dan een hendel op te lassen.
Dan zou ik het kraantje gewoon hebben in de vorm van een leeg contact slot. Het elektrisch gedeelte is makkelijk te scheiden en kan de afvalbak in, het open dicht gedeelte voor het vacuüm werkt dan gewoon nog. En als je het cylinder gedeelte leeg maakt dan zou je het slot in theorie met een theelepel nog kunnen bedienen.

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 maart 2022, 14:00 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Rolf schreef:
Tja-tja-tja schreef:
Ik weet niet hoelang de onderdruk blijft als de motor uitstaat.. stoppen starten zal wel een dingetje zijn

Ik probeer het alleen te snappen :mrgreen:

Het Mercedes contact slot werkt in feite niet anders als een simpel open/dicht kraantje. En daarmee kun je hem ook stoppen en gelijk weer starten.. dus zou geen probleem moeten wezen.

Precies, bij het Mercedes-contactslot draai je het kraantje zodra je start naar "atmosferisch", dus origineel start je altijd zonder "beveiliging".
Mijn "truukje" is eenvoudig het gevolg van de loskoppeling van het kraantje van het contactslot.
Laat je het kraantje op "vacuüm" staan dan loopt dat vacuüm natuurlijk met de tijd terug, dus kan je starten ... maar daarmee heb je heel snel weer vacuüm en dus stopt de motor. Je kan pas effectief starten en de motor draaiend houden als het kraantje op "atmosferisch" staat.

Of te wel: Ieder willekeurig wissel-kraantje - het is dus net iets meer als alleen open-dicht - dat met vacuüm werkt zal goed werken.
Het kraantje wisselt van "atmosferisch" of te wel "open" naar "dicht" en "verbonden met het vacuüm".


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 maart 2022, 23:26 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Rolf,

Kan het hele vacuum gedoe niet van de brandstofpomp af en er een gewone solonoid(elektrische stopmagneet) in zoals bij een gewone pomp? Of als hij een hendeltje moet bedienen een ouderwetse stop trekkabel aan zoals oude diesel Laro altijd had. Vind ik zelf het fijnste en minst storingsgevoelig. Misschien hebben ze op een mercedes W123 forum een oplossing? Er zullen er honderden zijn met dit probleem. Vacuum is altijd gedoe bij merkedes. groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 maart 2022, 20:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
nico1970 schreef:
Rolf,

Kan het hele vacuum gedoe niet van de brandstofpomp af en er een gewone solonoid(elektrische stopmagneet) in zoals bij een gewone pomp? Of als hij een hendeltje moet bedienen een ouderwetse stop trekkabel aan zoals oude diesel Laro altijd had. Vind ik zelf het fijnste en minst storingsgevoelig. Misschien hebben ze op een mercedes W123 forum een oplossing? Er zullen er honderden zijn met dit probleem. Vacuum is altijd gedoe bij merkedes. groet Nico


Nico,
Het vacuüm kan in principe niet van de pomp af, kan wel maar da's dan best wel een dingetje.
Kan wel kiezen om het vacuüm stopmembraam niet te gebruiken, dat maakt verder niet uit..de pomp heeft een hendel om uit te schakel, maar wat ik eerder al melde, het is nog niet heel eenvoudig om dat goed werkende te krijgen. Dat was namelijk mijn eerste plan. Heb een motorstopkabel gekocht, wat nippels en wartels en andere troepjes. Maar na lang kloten werkt het niet. Ten eerste is het Mercedes mechaniek duwende en een trekkabel uhhh trekkend? Dat mechanisme heb ik omgedraaide, nu is het trekkend maar ik moet zo'n lange slag maken dat het gewoon niet lekker gaat.. zoek nog naar een andere manier om de kabel wel werkende te krijgen maar ben er nog niet in geslaagd...

Ach ja, we prutsen rustig verder. Nog genoeg te doen en deze horde gaat ook zeker lukken alleen hoe is nog even de vraag...

Allemaal bedankt in ieder geval voor het meedenken!

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 maart 2022, 21:22 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Rolf schreef:
...... maakt verder niet uit..de pomp heeft een hendel om uit te schakel, maar wat ik eerder al melde, het is nog niet heel eenvoudig om dat goed werkende te krijgen. Dat was namelijk mijn eerste plan. Heb een motorstopkabel gekocht, wat nippels en wartels en andere troepjes. Maar na lang kloten werkt het niet. Ten eerste is het Mercedes mechaniek duwende en een trekkabel uhhh trekkend? Dat mechanisme heb ik omgedraaide, nu is het trekkend maar ik moet zo'n lange slag maken dat het gewoon niet lekker gaat.. zoek nog naar een andere manier om de kabel wel werkende te krijgen maar ben er nog niet in geslaagd ...

Die trek-kabel (of de duwbeweging) zou je wellicht met een elektromagnetische (slot) actuator kunnen bedienen ?
Daarmee heb je een work-around waarmee je een traditionelere elektrische afschakel-inrichting imiteert.
't Is goed beschouwd precies wat bij een auto waar het direct elektrisch werkt, alleen zit het daar kant en klaar op elkaar geschroefd.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 maart 2022, 01:22 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
de pomp heeft een hendel om uit te schakel, maar wat ik eerder al melde, het is nog niet heel eenvoudig om dat goed werkende te krijgen. Dat was namelijk mijn eerste plan. Heb een motorstopkabel gekocht, wat nippels en wartels en andere troepjes. Maar na lang kloten werkt het niet. Ten eerste is het Mercedes mechaniek duwende en een trekkabel uhhh trekkend? Dat mechanisme heb ik omgedraaide, nu is het trekkend maar ik moet zo'n lange slag maken dat het gewoon niet lekker gaat

Als je de handel nou eens inkort dan wordt de slag ook korter, de kracht die je nodig hebt wordt meer maar die is sowieso niet zo groot :idea:
ik weet niet hoe de bevestiging van de kabel aan de handel zit maar vaak is een nieuw gaatje boren in de handel voldoende om de slag kleiner te maken.
Een elektrische trekmageet heeft niet zo een lange slag, ook dan kan moet je een ingekorte handel gebruiken
3e mogelijkheid is een elektrische deurslot motor, maar ook die slag is maar 2 cm, ik heb er een in de achterdeur van de ambu gebouwd om het slot te blokkeren. Dat bedien ik met een 10 cijfer matrixbord en afstandsbediening. Geen sleutel nodig, wel zo handig :geek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 maart 2022, 01:54 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Nu ik er aan denk
Ik heb lang geleden een trekmagneet op een dieselmotor van een generator gebouwd voor een afstandsbediening.
Als bediening heb ik een met afstandsbediening gestuurd autootje omgebouwd.
Een heel goedkoop speeltje met als nadeel dat als er een vliegtuig overkwam en die op dat moment contact met de toren had de generator aan uit aan uit aan :arrow: ging, meestal middenin de nacht :evil:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 maart 2022, 12:24 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Nu ik er aan denk
....
Als bediening heb ik een met afstandsbediening gestuurd autootje omgebouwd.
Een heel goedkoop speeltje met als nadeel dat als er een vliegtuig overkwam en die op dat moment contact met de toren had de generator aan uit aan uit aan :arrow: ging, meestal middenin de nacht :evil:


Werkte dat ook omgekeerd: Wat als je de generator uit zette terwijl er een vliegtuig overkwam .... :ugeek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 maart 2022, 14:23 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Werkte dat ook omgekeerd: Wat als je de generator uit zette terwijl er een vliegtuig overkwam

Zou een mooie oplossing zijn om een no fly zone in de oukraine te creëren als het zo werkt, waarschijnlijker is dat ik dan de laatste 30 jaar in de gevangenis doorgebracht had :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2022, 17:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Het is gelukt met behulp van een mini kogelkraan die dus gewoon op maat van de vacuüm slang bestaat. Vanochtend even naar een techniek winkel geweest 5 minuten later stond ik buiten met een kraantje van 9eu.

Dat het zo simpel kan zijn en dat je daar dan zelf niet opkomt :mrgreen:

Heb het kraantje niet weggewerkt onder het dashboard want dat was nog best lastig, het kraantje laat zich niet zo makkelijk bevestiging. Dus ik heb het nu eerst op een restantje traanplaat vast gemaakt en dat heb ik nu achter 1 van de gaten gemaakt in het midden van het dashboard. iet er een beetje raar uit maar het werkt. En voor een eventuele diefstal, de tekst op het kraantje on/off werkt precies omgedraaid, dus ik geef nu eigenlijk de gouden tip :lol:

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 maart 2022, 18:22 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
fotoooooos

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 maart 2022, 19:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
sjaak109 schreef:
fotoooooos


Ja, dat lukt dus niet meer.. ik heb de myalbum app op me telefoon en voorheen kon je dan heel gemakkelijk de link knippen/plakken. De app is nu "verbeterd" en nu is die mogelijkheid er uit gehaald.

En aangezien ik dus een digibeet ben :mrgreen:
Vanaf nu dus geen foto's meer :cry:

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 maart 2022, 19:31 
Rolf schreef:
sjaak109 schreef:
fotoooooos


Ja, dat lukt dus niet meer.. ik heb de myalbum app op me telefoon en voorheen kon je dan heel gemakkelijk de link knippen/plakken. De app is nu "verbeterd" en nu is die mogelijkheid er uit gehaald.

En aangezien ik dus een digibeet ben :mrgreen:
Vanaf nu dus geen foto's meer :cry:

Als bestanden in het forum “plakt” kan zijn dat je de max hebt bereikt.
Je afbeeldingen kan je in je settings terug vinden. Zal je er een paar moeten wissen.
Zijn ermax dacht ik van 50 stuks.
Even snel op mij phone getyped


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 maart 2022, 19:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Afbeelding

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 maart 2022, 19:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Afbeelding

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 maart 2022, 19:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Via de app kan het niet meer, maar via het online platform werkt het nog prima. Ze upgraden de app en je krijgt gelijk een aanbieding voor de premium app..

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 maart 2022, 22:34 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Mooi dat het werkt :) :geek:

En voor een eventuele diefstal, de tekst op het kraantje on/off werkt precies omgedraaid, dus ik geef nu eigenlijk de gouden tip :lol:
Zo veel masochisten lopen er niet rond en masochistische dieven zijn al helemaal zeldzaam, moeten ze ook nog weten waar die staat dus dat iemand jouw landrover steelt, kans nihil :lol: :lol: :lol:

Ik heb een haat liefde verhouding met mijn ambu, ik hou van hem als hij mij van a naar b gebracht heeft en ik haat hem als ik er weer eens onder lig :evil: :twisted: maar de toyo is saai, hij brengt mij altijd naar bcde enz en tot nu toe heb ik er alleen onder gelegen om door te smeren :oops:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 maart 2022, 11:08 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
.... de toyo is saai, hij brengt mij altijd naar bcde ....

Waardeloos, zo'n auto die je altijd naar Abcoude brengt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 85 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.