Land Rover Prikbord
https://laroprik.nl/

Toro vs. Fairey
https://laroprik.nl/viewtopic.php?f=9&t=2001675
Pagina 1 van 1

Auteur:  HPS [ vr 10 dec 2021, 10:06 ]
Berichttitel:  Toro vs. Fairey

Heeft hier ervaringen met een Toro overdrive? En waarom zou je voor Toro kiezen en waarom Fairey? Roamerdrive is er ook nog, maar dat gaat me financieel een stapje te ver...

Auteur:  Jamaar [ vr 10 dec 2021, 13:32 ]
Berichttitel:  Re: Toro vs. Fairey

Toro ken ik niet maar ik heb 25 jaar een fairey er achter met een 85 pk perkins tractor motor.
Na 25 jaar is het insteek tandwiel versleten en draaide door. Heb ik vervangen en hij staat nu in de opslag als reserve.
Ben er ook niet voorzichtig mee omgegaan dus mijn conclusie, dat ding deugd!
Heb nu de tussenbak tandwielen veranderd, blijft meer kracht over, stiller en nog betrouwbaarder.
Mis dan alleen de tussen versnellingen die je met een overdrive wel hebt.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

Auteur:  Wim Janssen [ vr 10 dec 2021, 16:50 ]
Berichttitel:  Re: Toro vs. Fairey

Voor zover ik weet is de Toro een doorontwikkeling van Santana en heeft een grotere olieinhoud dan de Fairy. Voor de rest is er niet veel verschil. Die grotere olieinhoud zorgt er wel voor dat de hele zaak wat koeler blijft.
Zelf vroeger met een Fairy gereden en in de afgelopen 6 jaar ruim 110.000 km met een Roamerdrive in een 109 met gekietelde 2.5 petrol. De Roamerdrive blijft toch favoriet. In het planetaire tandwielstelsel zit toch een heel ander krachtenspel dan in een Fairy waar de 2 assen naast elkaar liggen. De radiale krachten zijn in de Fairy gewoon veel groter.

Auteur:  sjeroens [ vr 10 dec 2021, 18:20 ]
Berichttitel:  Re: Toro vs. Fairey

https://www.lrukforums.com/threads/toro ... ive.41088/

Auteur:  nico1970 [ di 14 dec 2021, 00:22 ]
Berichttitel:  Re: Toro vs. Fairey

Hoi Hoi,

iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen hiermee. Ik ben zowieso al niet zo/n fan van de originele series bak(die warmer kan worden als de kachel) maar kan me ook wel weer heel goed voorstellen dat je ook geen zin heeft om een bestaande rijdende auto overhoop te gooien voor een 5 bak. Dan is de keuze voor een overdrive goed te verklaren. 25 jaar levensduur vind in bijzonder respectabel. Die zou ik zelf inlijsten en boven mijn bed hangen. Kan me voorstellen dat een nieuwe een rip uit het lijf is. Maar als een gebruikte reeds een stuk versleten ,kwalen in je bak te weeg brengt en hij moet er dan onderuit ben je ook niet blij(zeker niet zonder demontabele balk in je chassis).

Zelf zou ik (overigens ook wel ff werk) voor de oplossingen van de andere tandwielen in de tussenbak gaan. Dit is ook een oplossing die jaren lang door Ashcroft(toch geen domme jongens) gebouwd is, geloof dat ze de tandwielen nog kunnen leveren. vergt wel wat aanpaswerk aan het huis(nu dus in eigen beheer) begreep ik. Omdat steeds meer mensen een complete 200TDI/300 TDI inbouwen met bak en al is dit uit de handel gegaan. RRC diffs trekt de (originele) motor vaak niet .

Ieder dus zijn eigen voorkeur en oplossingen. Wijsheid, plezier en groetjes,

Nico

Auteur:  Wim Janssen [ di 14 dec 2021, 11:10 ]
Berichttitel:  Re: Toro vs. Fairey

Wat is het verschil tussen het tandwielset van Ashcroft en RRC diffs. Beide hebben een pakweg 30% langere overbrenging wat voor die 4 cilindertjes gewoon te veel is. Zo lang het vlakke nederlandse weg is zal het wel gaan, maar ga je een beetje de heuvels/bergen in, wordt het een drama. Ik heb in mijn Series altijd met overdrive gereden en dat geeft toch wel wat rust. Die tussenversnelling geeft je in heel veel situaties het juiste toerental en daarmee het betere koppel om vooruit te komen.

Auteur:  Marc-my-Words [ di 14 dec 2021, 11:40 ]
Berichttitel:  Re: Toro vs. Fairey

Al met al samenvattend is het dus niet zo gek dat Santana voor hun "Series IV" o.a. met een 5 bak aan de gang ging.
LandRover Solihull had met de introductie van de Series III de verdere ontwikkeling "on hold" gezet, pas met de Stage I komt er een eerste en marginale beweging (een "beweging" die slechts dankzij subsidies tot stand kwam).
Achteraf gezien is het heel jammer dat Santana door de Engelsen zo op afstand werd gehouden. Ze hadden veel van de ontwikkelingen in Spanje kunnen leren/overnemen.
Enige voordeel van die Britse zelfingenomenheid is dat die lange stilstand een sprong voorwaarts - de sprong naar de Defender - mogelijk maakte ..... zonder die "giant leap forward" was LandRover 30 jaar geleden al gesneefd.


O ja, als je in de archieven terugzoekt zie je dat "Finn" suggereert dat de Toro overdrive steviger zou zijn, maar in ruil moeilijker is qua spare-parts.   Als het mijn keuze zou zijn dan zou ik doorsparen voor een Roamerdrive.

Auteur:  HPS [ di 14 dec 2021, 15:43 ]
Berichttitel:  Re: Toro vs. Fairey

Er komt een gereviseerde Toro overdrive achter mijn LT76 ex-MOD... Wil toch zoveel mogelijk vasthouden aan het originele rijdkarakter van de series. Dus geen aangepaste diffs, tussenbakken of 5-bakken...

Ik houd jullie wel op de hoogte...

Auteur:  sjeroens [ di 14 dec 2021, 17:54 ]
Berichttitel:  Re: Toro vs. Fairey

hps, mag ik vragen wat je voor series hebt en wat je ermee gaat doen?
Ik heb op mij s3 88'' 2.3 benzine 7.50r16 banden en dat scheelt een hoop met de orginele 6.50r16 banden. (of 6.00)
Heb nog zitten te twijfelen over 8.25r16 maar ben blij dat ik dat niet gedaan heb.
Moet zeggen dat ik zelden met een zware aanhanger en/of een hoop meuk op mijn dak rij.
J.

Auteur:  HPS [ di 14 dec 2021, 18:29 ]
Berichttitel:  Re: Toro vs. Fairey

Ik heb een series 3 109 hardtop. 200tdi zonder turbo. Heb de originele velgen en banden, 7.50r16. Gebruik is voor van alles, vakantie, rustig toeren maar af en toe ook wel snelweg. Topsnelheid vind ik niet belangrijk, lagere toeren en rust in de keet wel!

Auteur:  Wim Janssen [ di 14 dec 2021, 21:50 ]
Berichttitel:  Re: Toro vs. Fairey

Goeie combinatie.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/