Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 00:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 08 okt 2021, 12:45 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Sorry dat ik topic van Rolf vervuil

http://www.laroprik.nl/viewtopic.php?f=9&t=2001500&p=2009267#p2009267

Nu hebben we hier bandenspecialisten rondlopen…

Voor reserve band…

Ik heb nog velgen liggen, 5,5 inch volgens mij…
235/85 R16 banden erom…. Doen of niet doen?

Waarom?
Ik heb nog 3 goede banden en ga ze vervangen.
(de 4e achterband is alleen aan de buitenkant versleten, ra-ra?)
Van de 3 banden met de maat 235/85R16 wil ik er 1 als reserve gebruiken.
Nu heb ik hier een velg 5,5 nu op zitten.
Bredere velgen passen niet (van zelf) dus vraag me af of 235/85R16 banden als thuiskomer op die velg kunnen.

Sjaak, heb jij die maat op 5,5 velgen? Is mij nooit opgevallen?! :?

Vind trouwens het maar een “ mager onderstel “ op die foto :D
http://www.laroprik.nl/viewtopic.php?f=9&t=2001500&p=2009267#p2009266
(Wel leuke foto, maar draadjes onder haar rok :lol: )

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 okt 2021, 14:30 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Tja ... d'r zijn hele volksstammen die 235/85x16 op een 5,5 inch velg leggen ... en erop rijden ook.

Als reservewiel sowieso een heel acceptabele oplossing (bedenk wel dat de band dan tegen een eventuele achterruitenwissel kan aanlopen).
Onder een Series ook prima (die stuurt toch niet het allerscherpst. Onder een Defender kan het ook alleen zou ik daar HD velgen prefereren.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 okt 2021, 20:40 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Mijn Defender stond toen ik hem kocht op 235/85 met 5,5j. Dat reed op zich prima, de banden waren wel in het midden meer gesleten dan aan de buitenkant, het scheelde meen ik iets van 3 of 4mm. Als je het precies wilt weten kan ik het nog wel nameten. Ik rijd nu 235/85 op Wolf, dus dat is de maat velg waar ze ook echt op horen. Qua zwaarte van sturen en rijden verder geen verschil, behalve dat de banden zelf veel beter zijn dan de oude. En omdat de velg breder is staan ze minder rond. De oude banden waren ernstig op leeftijd, hadden na een dag stilstand al een platte kant, ondanks extra oppompen. Als reservewiel gebruik ik nu ook gewoon een 5,5j met een 235/85. Ik moet wel zeggen dat als ik het wiel op de motorkap had liggen, ik voor een 7,5-16 zou gaan. Toch iets minder wiel voor je neus en dat nog wel precies in je gezichtsveld. Ik beschouw een reservewiel eerlijk gezegd toch een beetje als een "thuiskomertje". Maar daar kan natuurlijk iedereen weer anders over denken, het ligt ook een beetje aan waar je rijdt. Hier in west europa heb je zo weer een andere band, maar er zullen vast plaatsen op de wereld zijn waar je reservewiel echt een reservewiel is en geen thuiskomertje.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 okt 2021, 22:45 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Tja, hoe de band op een te smalle velg past hangt ook van de band af.
Een 235/85x16 heeft hoge wangen dus als die wangen soepel genoeg zijn kom je met een stijf genoeg loopvlak een heel eind.

Dan de (tijdelijke) platte kantjes: Die heb ik nog steeds ... als de auto wat langer stilgestaan heeft. Ik denk dat iedere degelijker band platte (tijdelijke) kantjes krijgt, maar ik moet toegeven: ik heb nog geen degelijke moderne banden met een deels aramide-karkas uitgeprobeerd.
O ja, het reservewile is bij mij het enige zonder kans op een plat kantje: het wiel hangt achterop (bij anderen ligt het op de motorkap).

De "bezwaren" tegen de te bolle banden zijn naast die slijtage (bij een band die te bol staat) vooral de wat mindere dwarse stabiliteit.

Voor mij is het "grootste" bezwaar de bollere band die met name samen met sneeuwkettingen zou kunnen aanlopen ... HD (=Wolf) velgen staan meer naar buiten en voorkomen zo het aanlopen aan de binnenkant.

En dan tenslotte: Ik snap de thuiskomertjes-gedachte. In 21 jaar tweemaal een lekke band gehad, en nooit zodanig dat ik ter plekke een reserve-wiel moest monteren. Toch heb ik graag een volwaardig reservewiel (en eigenlijk nog liever twee). Als je echt een reservewiel nodig hebt is dat omdat je verder van de geciviliseerde wereld bent en niet kan/wilt wachten op een passende band. Bovendien is het maar de vraag of je tegen een schappelijke prijs een gelijke band krijgt, eventueel heb je er dan twee nodig (en 's winters heb je dan ook nog eens een ± winterband nodig). Daarom dus wissel ik 's winters zelfs het reservewiel.
Bonus van twee reservewielen - zelfs als je ze niet steeds meeneemt - is dat je je reservewielen na enige tijd als nieuwe vervangers voor de halfsleetse oude kan gebruiken, zo verdien je je investering terug en rijdt je relatief lang op veel profiel (en heb je pas na heel veel kilometers weer nieuwe banden nodig). Voor de goede orde: ik heb alleen 6 zomerbanden, en verder 4 echte winterbanden en één twee-richting reserve-winterband (en allemaal op 6 inch velgen).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 okt 2021, 09:32 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Heb met die combinatie een koprol gemaakt, daarna bredere velgen met grotere offset. Zelfde uirwijk manoeuvre, geen probleem gehad.
Dat met een ambu met stabilisator stangen.
Het kan wel maar je verhoogt je veiligheid door passende velgen te nemen. Is maar een overweging.
7.5x16 is nog onstabieler :P
O,ja als het midden meer slijt staan je banden te hard :)
Heb niet de eland test gedaan maar de olifant test :mrgreen: :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 okt 2021, 10:08 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Als je banden op een te smalle velg zitten, slijten ze in het midden ook meer dan aan de buitenkant. Ik reed toen met voor 2,5 en achter 2,2. Maar banden zijn net olie: zoveel hoofden, zoveel zinnen :D


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 okt 2021, 13:37 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Heb met die combinatie een koprol gemaakt, daarna bredere velgen met grotere offset. Zelfde uirwijk manoeuvre, geen probleem gehad.
Dat met een ambu met stabilisator stangen.

Voor banden en aanverwant geldt waarschijnlijk het oude Poolse spreekwoord: "Twee Polen, drie meningen."

Er bestaan nogal wat misverstanden.
Bijv. bij die eland-proef (ook als ie met olifanten of kamelen gedaan wordt): het al dan niet in een rol eindigen is van heel veel factoren afhankelijk.
Meer (of juist minder) "Offset" (of ET) is "mooi" als het gaat om een compensatie van de bredere banden.
Verder doet - binnen de grenzen van het redelijke de "spoorbreedte" van de banden er weinig toe bij zo'n waggelend tuinhuisje.
Wat bij de gebruikelijke LandRover-geometrie van belang is is de "spoorbreedte" van de veren, en verder plek van het zwaartepunt, en dat dan in samenwerking met de grip van de banden. Het zijn immers de starre assen die heel lang gewoon ± parallel aan het wegdek blijven.
Heb je pech en de auto breekt achter uit dan is er geen houwen aan, dwz dan mag je van geluk spreken als ie op de vier wielen blijft. *
Paradoxaal genoeg zorgt een stabilisator stang er juist voor dat de "gestabiliseerde" as eerder uitbreekt.
Dan een andere paradox, meer grip is niet altijd zaligmakend: je loopt een risico dat de auto juist gaat rollen over de band die teveel grip geeft.

Uiteindelijk is het dus tamelijk onvoorspelbaar wat er in welke omstandigheden zal gebeuren, dwz in theorie is er beslist één uitkomst bij één bepaalde uitgangstoestand, maar het aantal factoren is er groot.

Blijft staan dat een te bolle band (en in belangrijke mate ook die "vierkante" band op dezefde smalle velg) gewakkelijker onder zijdelingse belasting een rollende beweging maakt. Dat is de reden voor de "platte" banden en soms maar 30-40% hoogte ... dat zijn dan wel banden die al bang worden bij een stoeprand oid. Rijdt je met zo'n strak sturende auto zo'n platte band stuk - en is ie dan ineens nog veel platter - dan heb je ook ineens nul-komma-nul grip.

*   Als je even zoekt dan vind je prachtige Utubetjes waarin ze een RangeRover aan de elandproef onderwerpen ... je ziet dan wat het probleem is: met genoeg grip gaat de auto rollen, met genoeg stabilisatie gaat is schuiven (en bijna steeds daarna toch ook rollen)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 okt 2021, 23:20 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Jep,

Lang over nagedacht wat ik wil. Lang over nagedacht wat er beschikbaar is. Net zoals Mark er zijn eigen bevindingen bij heeft. Wolf HD velgen of daar een imitie van hebben denk ik de juiste passing voor onder een Defender en series als je gaat voor 235-85x16. J maar puristen(en ik ben ook zo;n zeikert haha) willen de gaatjes niet. de one ton en aanverwante staal 6,5 x16 zijn zeldzaam en bizar prijzig. kwam juist gisteren op MP weer een setje van 4 tegen voor 1400 euri. Disco 1 velgen zijn wel weer tubless en 7j breed moet je maar mooi vinden en geven een beperking in draaicirkel.

De 5,5 J was van oorspong voor de max 7,5x 16 , misschien wel voor de 6,5x16 .

Hele volksstammen rijden op 235-85 op 5,5 j zonder hump en het gaat zover ik hoor meestal goed. Sommige met binnenband erin bij geklonken velg. Voorwaarde is denk ik wel dat de band binnenin wel glad is. Anderen monteren hem zelfs bij een gelaste velg zonder hump zonder binnenband. Tja als je dan met wat minder bandenspanning tegen de stoeprand parkeert??? Overigens zijn er ook diverse diktes van het rubber in binnenbanden te koop. sommige willen bij het terrein rijden juist een binnenband.

Uiteindelijk moet je zelf de afweging maken. Ben dus bezig zelf mn velgen samen te stellen die zowel een serie hart en uiterlijk(de mooie brede velgrand van de binnenband versie) als een hump heeft voor de tubless en het velgbed en ET waarde van de WolF HD. Kijken wanneer de draaier en de lasser op mn werk ff tijd hebben. ach ,ik wil nog zoveel.

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 okt 2021, 10:16 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
nico1970 schreef:
Uiteindelijk moet je zelf de afweging maken. Ben dus bezig zelf mn velgen samen te stellen die zowel een serie hart en uiterlijk(de mooie brede velgrand van de binnenband versie) als een hump heeft voor de tubless en het velgbed en ET waarde van de WolF HD. Kijken wanneer de draaier en de lasser op mn werk ff tijd hebben. ach ,ik wil nog zoveel.

Precies ... als je uitgaat van nieuwe 5,5 inch breed standaard staal en je laat daar een ring van 12 mm tussenlassen, of je gaat uit van een dubbele set en je laat er een 12 mm breder afgesneden buitenrand aanlassen dan heb je "nieuwe" 6 inch tubeless velgen.

Voordeel van 6 inch is dat de velgen minder PC Hooftstraat-uitstraling hebben, en 6 inch is "genoeg" voor 235/85x16.
Voordeel van standaard-staal verbouwen is drieledig: de traditionele uitstraling, ze zijn wat lichter en "relatief goedkoop". Enige knelpunt is dat je tubeless-standaard-staal nog niet voor de oud-ijzer-prijs krijgt (de oude roestige tubed krijg je soms zelfs voor niks mee).

PS De 7 inch Discovery-velgen zijn in mijn ogen "lelijk", nog minder passend als de HD/Wolf met gaten. Bovendien verlies je met die 7 inch velgen ook nog eens aan draaicirkel.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Een "creatief met kurk" oplossing:
Neem de standaar HD-velgen met die "lelijk" geachte gaten. Plak die gaten dicht. Je hebt per wiel 12 schijfjes van ± 27 mm nodig.
't Is te overzien. Ga je uit van roestige HD-velgen dan eerst stralen, daarna plakken en afwerken, daarna spuiten.
Als het om (alleen) de looks gaat heb je een prima resultaat.
Overigens denk ik dat die HD-gaten misschien wel twee doelen dienen. 1º ze geven iets extra ventilatie aan de remschijven, 2º je kan in geval van een penibele situatie een kabel of lint aan het wiel haken (aangezien het bij de HD-velgen om serieus staal gaat gaat dat goed).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 okt 2021, 07:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Ben op en neer naar de pyreneeen gereden met 7.50r16 xzl op 5.5 velgen. best wel verrassend hoe goed die banden eigenlijk zijn. Heen weg 3.5bar en in de pyreneeen max 3 bar. Overgens ook lopen zoeken naar andere maten en banden maar wat ik bij overlanders terug zie komen is hoog en smal. dus 7.50r16. Heb ook nog even gekeken naar 8.25 xzl.
Soms hoef je niet verder te kijken als er orgineel is geleverd.
Kleine kant tekening: al het gewicht heb ik laag gehouden, dus geen roofrek met allerlei onzinnige speeltjes erop.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 okt 2021, 09:01 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjeroens schreef:
Ben op en neer naar de pyreneeen gereden met 7.50r16 xzl op 5.5 velgen. best wel verrassend hoe goed die banden eigenlijk zijn. Heen weg 3.5bar en in de Pyreneeën max 3 bar. Overigens ook lopen zoeken naar andere maten en banden maar wat ik bij overlanders terug zie komen is hoog en smal. dus 7.50r16.   ... .
Soms hoef je niet verder te kijken als er orgineel is geleverd.

Als je kijkt naar waar Spaanse Defender taxi's op rijden dan is het van alles wat ... maar eigenlijk alleen 7.5x16 of 235/85x16 en dan bijna steeds gewoon op standaard staal (ik zag ze nooit op lichtmetaal).

Nu rijden die taxi's relatief weinig glad verharde kilometers, dus de prestaties op glad nat asfalt doet er niet erg toe,
Wat er natuurlijk wel toe doet: de kans op stukrijden in rotsachtig terrein ... ze rijden desgevraagd op paden die er meer uitzien als een door een dronken schepper uitgevoerde natuurlijke "stairway to hell".

Verder klopt het: een goede 7.5x16 is zo slecht nog niet. Ik was altijd heel tevreden over de Michelin XPC onder de Defender (sinds ik 235/85x16 heb weet ik wel hoe stug die oude XPC was), anderen zijn tevreden met de Michelin Latitude Cross (die ik te flodderig vond) -- deze twee Michelins presteren overigens heel zwak in de modder, maar wel weer goed op de weg.

En .... het grootste probleem is dat je nooit een goede/de beste band hebt, je hebt hoogstens een goed compromis.
Een goede Mud-band is alleen goed in de modder, een goede AT is altijd second best, en een goede winterband haalt zelden AT-niveau's (en zal ook veel sneller slijten). O ja, met een goede wegband ben je goed op weg ... maar je slaat direct een modderfiguur zodra er ook maar iets van modder of wat dan ook in beeld komt.

Daarom dus gaat mijn voorkeur uit naar een goede AT met goede winterkwaliteiten, of beter nog een goede slijtvaste AT voor 's zomers en een goede winterband voor die korte tijd dat je sneeuw en ijs kunt verwachten (en dan moet je met die goed slijtvaste AT weer opletten op die momenten dat het ineens goed regent).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 okt 2021, 13:11 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
De vraag begon met: welke band als thuiskomertje/reserveband....
Soms stelt men daar andere eisen aan dan aan het kwartet waar je auto dagelijks op rijdt, ik tenminste wel. Maar dat kan voor een ieder anders zijn. Mijn Def staat op Wolf tubeless met 235/85, maar een ouwe bijna versleten maar verder nog goede 235/85 of 7.50-16 op een standaard velg is voor mij best zat als reservewiel, ik kom toch het land niet uit. Ga je daarentegen naar Afrika voor 3 maanden, dan gelden er andere overwegingen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 okt 2021, 14:00 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
albert schreef:
De vraag begon met: welke band als thuiskomertje/reserveband....
Soms stelt men daar andere eisen aan dan aan het kwartet waar je auto dagelijks op rijdt, ik tenminste wel. Maar dat kan voor een ieder anders zijn. Mijn Def staat op Wolf tubeless met 235/85, maar een ouwe bijna versleten maar verder nog goede 235/85 of 7.50-16 op een standaard velg is voor mij best zat als reservewiel, ik kom toch het land niet uit. Ga je daarentegen naar Afrika voor 3 maanden, dan gelden er andere overwegingen.

Heel goed Albert, terug naar de eerste vraag.

Vraag één is dus: Wat verwacht je van je reservewiel?
Mag het een adequaat, minimaal thuiskomertje zijn, moet het een adequaat volwaardig thuiskomertje zijn, of wil je een grotere autonomie.
Wat mij betreft hoef je niet 3 maanden naar Afrika om toch meer autonomie te willen, maar dat is een persoonlijke invulling: ik wil geen dagenlang gedoe, zelfs niet als het gewoon in de "binnenlanden" van Frankrijk mag zijn. Daar tegenover staat natuurlijk dat één lekke band iedere 10 jaar natuurlijk slechts een heel klein kansje op gedoe is (vooral omdat die lekke banden bij mij steeds thuis of bijna thuis optraden).

Anyway:
Standaard staal met 7.5x16 of 235/85x16 kan heel goed volstaan als volwaardige thuiskomer (zolang je niet vanuit Afrika naar huis wilt komen).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 okt 2021, 15:15 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Tja, gelukkig ben ik wel,
Simpele auto, simpele ziel, lieve vrouw dus ik heb geen klagen.


En qua banden, ook naar Africa zou ik met een oude AVON 7.50 banden als reserve gaan.
Als je de boel stuk rijdt zal je het lokaal moeten oplossen, tja en als de oplossing dan 205 bandjes zijn (je weet wel die onder de one-ten standaard zaten) dan ben je blij dat je rijdt.

Maar ik wil één van de twee Avon-bandjes vervangen voor een huidige Cooper SST band (achter op de wieldrager)
Leven moet je niet moeilijker maken, ook winterbanden .... :shock: :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen: hier in Nederland ?!?!!?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 okt 2021, 16:28 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Ach, een thuiskomertje
Weet je wat, in afrika rijden ook landrovers rond en nog spectaculairder, ze verkopen daar ook passende banden.
Ik weet dat helaas uit ervaring maar een prettige bijkomstigheid, ze zijn daar niet duurder dan hier.
Voor mij is een reserve band nodig om naar de dichtstbijzijnde bandenboer te komen voor of reparatie of een nieuwe.
Dus alles wat mij over een paar tientallen km piste of asfalt brengt is ok. En gek genoeg, als het een keer niet lukt dan komt er wel iemand op een brommertje voorbij en heb je na een paar uur of een paar dagen een band.
Er is op jij pijp een filmpje van iemand die een stuk boom gebruikte als slee in plaats van een wiel, ook een thuiskomertje
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: staat me bij dat de jongens van top gear een keer houten wielen gemaakt hebben toen ze zonder banden zaten


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 okt 2021, 16:36 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
Leven moet je niet moeilijker maken, ook winterbanden .... :shock: :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen: hier in Nederland ?!?!!?

Tja, ik maak het leven graag moeilijker, dwz ga in tegenstelling tot Jamaar juist naar streken waar bij tijd en wijle zoveel sneeuw valt dat je zelfs met 4x4+4 sneeuwkettingen liever omkeert -- dat moment komt wanneer de sneeuw meer dan knie (of bumper) diep ligt.
Ik heb al meegemaakt dat ik op stevige bergschoenen onderuit ging en de winterbanden de auto nog in bedwang hielden ... daar ben je best blij mee, zeker als er toch ook sprake is van afgronden en serieuze afstanden naar de bewoonde wereld.

Verder heb je een punt: Waarschijnlijk sta je in Afrika korter met een probleem aan de kant ... hier in onze streken zijn de LandRover banden beslist niet op iedere straathoek tekoop.

O ja, vlgs mij werden die 205 niet standaard onder de OneTen gemonteerd, wel onder de Ninety. Met zo'n 205 kan je ook thuiskomen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 okt 2021, 16:58 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
... qua banden, ook naar Africa zou ik met een oude AVON 7.50 banden als reserve gaan.
...

Maar ik wil één van de twee Avon-bandjes vervangen voor een huidige Cooper SST band (achter op de wieldrager)

Met die Avon 7.5x16 kan je waarschijnlijk ook nog een oude tractor blij maken (niet zelden passen die op de voorwielen).

Voor alledaags gebruik zou ik overigens eerder de Cooper STMaxx verkiezen, de SST is vooral een stoere band.
Als reserve is bijna alles goed ... maar dat weten we inmiddels al wel.

Dit geschreven hebbende: Ik heb gewoon twee reservewielen met mijn standaard zomerbanden (Conti CC AT), nu de eerste 4 banden richting halfweg sleets zijn heb ik de twee nog vrijwel nieuwe voorop, en één van de halfweg sleetse als reserve. Tegen de tijd dat de voorbanden een stukje verder sleets zijn, en de achterbanden nog maar een kwart profiel hebben gaan de twee reserves er weer op ... .  Zo heb ik heel lang banden met ruim profiel vóór, en minstens adequaat profiel achter. Zo heb ik na heel veel kilometers 6 banden min of meer gelijktijdig richting "nog APK-waardig" gereden. Zo heb ik ook gedurende de hele gebruiksduur een ± bijpassende vervanger mocht ik onverhoopt een band irréparabel verspelen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 okt 2021, 19:35 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Zeg Jamaar, ik vind jouw benaming van "jij pijp" als Nederlandse equivalent van het Engelse "You Tube" prima, hoor.
Maar zou je het niet beter kunnen vertalen met: "jij binnenband". Gezien het topic.....


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 okt 2021, 21:12 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Ik ga bijna de pijp uit van een lachbui :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: :lol:
Ja, mee eens want er is heel wat opgeblazen lucht op die tube.
Dank Albert, de avond is weer een stuk vrolijker ;)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 okt 2021, 22:55 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
graag gedaan :D ;)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 okt 2021, 22:35 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hallo,

Kan wel begrijpen dat er over een reservewiel verschillend gedacht word. Als je zelf een leaser bent in 3 delig met een map vol plastic pasjes dan ligt dat anders als dat je op je 6e jaar van 3 fietsen er eentje maakte en zo tot je 51 al zo leeft. Een compressortje en een bus prut zal niet afdoende zijn bij een flinke snee in je band. Ook niet leuk als je 2 uur wachten te horen krijgt(als je op een onzalig punt staat waar je eigenlijk nog niet dood gevonden wil worden) als je zelf binnen een kwartier de hele boel verholpen heeft met je reserve wiel.

Begreep van mijn collega uit Kenia dat er in Afrika best veel luxe auto;s als BMW niks5 etc zijn. Alleen de hoeveelheid monteurs die er kennis van hebben met een storing is met een lampje te zoeken.
Onderdelen als banden zal het probleem inmiddels niet meer zo zijn.
Toen ik hem voorstelde om er een bedrijf te beginnen wat deze reparaties wel kan, maar onder voorwaarde dat ik bij iedere reparatie minimaal 3/4 van het reparatie bedrag vooruit wilde was hij diep beledigd. Maar als ik zijn werkwijze bij de baas zo bekijkt is 3/4 nog wat aan de krappe kant haha. Wat een denkwijze en gemakzucht.
En hier en daar zullen er best nog wat Landrovers staan als donor waar je daar van kan plukken. Zo clean/steriel als in Nederland zoals alle erven etc eruit zien? bah bah. Kale boel arme boel ja, riep een ouwetje in mijn jeugd altijd boos naar zijn zoons als ze weer eens opgeruimd hadden.
Welke banden en welke maat om welke velg blijft een eigen smaak,gebruikersdoel en keuze. Meestal is de standaard fabrieksmaat een compromis geweest. Maar als je dan over een auto van 50 jaar oud praat(zoals mijn serie 2A) dan kan er tussendoor wel eens wat beters op de markt zijn gekomen.

snurken, groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 okt 2021, 14:46 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
nico1970 schreef:
Kan wel begrijpen dat er over een reservewiel verschillend gedacht word. Als je zelf een leaser bent in 3 delig met een map vol plastic pasjes dan ligt dat anders als dat je op je 6e jaar van 3 fietsen er eentje maakte en zo tot je 51 al zo leeft. Een compressortje en een bus prut zal niet afdoende zijn bij een flinke snee in je band. Ook niet leuk als je 2 uur wachten te horen krijgt(als je op een onzalig punt staat waar je eigenlijk nog niet dood gevonden wil worden) als je zelf binnen een kwartier de hele boel verholpen heeft met je reserve wiel.

Nog even een voorbeeldje ... nee niet uit Afrika.

Van de zomer was ik in NW-Spanje.
Ik had daar voor één dag voor een afgesloten gebied toestemming om per 4x4 de "wegen" te berijden (heel grappig: in de toestemming stond zelfs de minimaal vereiste profieldiepte vermeld, en verder dus de opmerking dat je er alleen met een adequaat voertuig mocht rijden).

Een andere dag was ik wat stout, dwz voor een gedeelte waar de afsluiting net iets minder evident was. We reden daar met twee auto's, en de weg was sowieso niet zo voor de hand liggend ... dus was er tot tweemaal toe een moment waarop we de verkeerde poot van een splitsing namen (de meest bereden paden gaan niet zelden naar een wei met koeien of paarden, het pad dat doorloopt is niet per sé het meest gebruikte).

Anyway, nog voor we de eerste foute keuze hadden ontdekt reed mijn volgauto - een Nixxan Xtrail - net wat ongelukkig over een steen in de berm. Met een luide ploef stond ie met een platte band, en niet gewoon uit de velg gedrukt maar "gewoon" een winkelhaak in de wang.
't Is nog steeds gewone bewoonde wereld, 't was wel achter een bord "alleen met toestemming", een paar kilometer van het dorp, en al gauw 30 km van de dichtsbijzijnde garagist - Spanjaarden ken ik gewoonlijk als heel behulpzaam ... maar mijn Spaans blijft behelpen.

De volgauto was nog maar kortgeleden aangeschaft dus was het even de vraag: is er wel een krik? is er wel een wielmoer-sleutel? is er wel een bruikbaar reservewiel? ... maar alles was er, er was zelfs een voetpompje.
Ik moet niet denken aan het gedoe als er ook maar iets werkelijk tegen had gezeten. Een krik had ik ook, maar of je daarmee een Nixxan onbeschadigd omhoog krijgt ? Pompje had ik ook nog gehad ... veel meer had ik niet kunnen helpen, dwz ik had hulp kunnen gaan halen.
Hier was dan in ieder geval het voordeel van twee auto's, dan is er gewoonlijk in ieder geval ééntje die nog op hulp uit kan gaan.
Vaak genoeg rijd ik alleen en vaak genoeg weet ik wel waar ik ben ... maar niet waar je een adequate garagist vindt.

Overigens vielen mij de prestaties van de Nixxan Xtrail mee. De trekhaak hebben we ook nog even gedemonteerd, daar bleef ie op haken. Verder was er duidelijk een gemis aan een echt lage versnelling, hij moest dus zo nu en dan wat woest door de passages waar je juist rustig doorheen wilt rollen. Afgezien van dit bescheiden gemis (en dus soms iets teveel/te lang slippende koppelingsplaten) viel het mee. Ik hoefde geen sleeplint uit te rollen, ik hoefde ook geen rijplaten beschikbaar te stellen.

Ik denk dat de Nixxan inmiddels wel op iets degelijker banden staat ... als je 4x4 hebt en er nog steeds niet veel verder mee komt (dwz het risico loopt om een of meer banden te verspelen) dan rijd je net zo goed (of zelfs beter) in een 2x4.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 okt 2021, 19:40 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Nog even iets over het reservewiel. Een paar jaar geleden heb ik 5 nieuwe banden voor de LW gekocht dus ook eentje voor de reserve. Aan een niet gebruikte reserve band is overbodige luxe dus wissel ik alle wielen, een rondje draaien. Reserve (ligt op de motorkap) gaat naar rechts voor, die naar rechts achter enzovoort, links voor wordt dan reserve.
Het is even werk maar het verlengt de levensduur van het profiel met 20%.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 okt 2021, 19:58 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Pike schreef:
Nog even iets over het reservewiel. Een paar jaar geleden heb ik 5 nieuwe banden voor de LW gekocht dus ook eentje voor de reserve. Aan een niet gebruikte reserve band is overbodige luxe dus wissel ik alle wielen, een rondje draaien. Reserve (ligt op de motorkap) gaat naar rechts voor, die naar rechts achter enzovoort, links voor wordt dan reserve.
Het is even werk maar het verlengt de levensduur van het profiel met 20%.

Da's dus de reden waarom ik zelfs 2 reserve-wielen heb. Eentje blijft overigens thuis, de ander hangt achterop.
't Is makkelijker om vóór na enige tijd netjes twee gelijke nieuwe te monteren en de halverwege sleetse dan als reserve te gebruiken.
Te zijner tijd, wanneer de achterwielen richting de 25% gaan dan gaan daar dan de halfweg sleetse reserve wielen op.
< Natuurlijk kijk ik ook even naar het seizoen: 's zomers kan je de sleetse banden langer hebben, dwz de kans op te weinig profiel is dan het kleinst >
't Is even een investering - nu ja ik heb gewoon even de gelegenheid afgewacht, er kwam "vanzelf" een ongebruikt extra reservewiel langs - daarna heb je dus zelfs anderhalf maal het banden-kilometrage ... en ook nog eens langer banden met ruim profiel (dat geldt natuurlijk vooral voor de permanent 4x4, daar heb je voordeel van goede banden vóór).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jan 2022, 11:41 
Offline

Geregistreerd: ma 03 jan 2022, 11:28
Berichten: 7
Goedemorgen allemaal en beste wensen.

Ik ben mij bewust van de vele discussies rondom vele voor- en nadelen van tubeless of tubetype banden op een Land Rover series 3.
Ik heb echter een praktische vraag: wie weet of er een overzicht is van beschikbare / nog leverbare banden in 7.50x16 tt is? Dus banden die nog met binnenband gebruikt mogen worden. Of een goede bandenspecialist die dat wellicht zou weten?
Ik hoor het graag, bij voorbaat dank!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jan 2022, 18:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
enige band die met een binnenband gebruikt mag worden is de michelin xzl. wat op zich een prima band is
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jan 2022, 20:47 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Avon rangemaster is toch ook met binnenband?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jan 2022, 21:01 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Maar… mag niet of hoort niet?
Was enige tijd geleden bij zo’n grote banden boer die fluitend een cooper sst op een 5,5 inch series velg lepelde en daar een (oude) binnenband voor gebruikte.

Is het nou:
1) Mag niet
2) Hoort niet
Of
3) kan niet, want dat gaat gegarandeerd fout!

En indien optie 3 gekozen is, wat gaat er dan fout of is het omdat iemand dat ooit is ergens eens gelezen heeft?!

the pen is mightier than the sword :mrgreen:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jan 2022, 21:20 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjeroens schreef:
enige band die met een binnenband gebruikt mag worden is de michelin xzl. wat op zich een prima band is.

De oude Michelin XPC was ook geschikt voor tubed montage (er staat met grotere letters Tubeless op, als je beter kijkt vind je ook tubed).
Van de Michelin Latitude Cross weet ik het niet zeker maar die zou maar zo ook een gladde voor tubed montage geschikte binnenkant kunnen hebben.

Dan de vraag wat het allemaal te betekenen heeft.
Een degelijke binnenband zal niet direct problemen geven (in 1991 Polen werd zelfs een binnenband gemonteerd in een tubeless buitenband waar een dikke spijker doorgegaan was ... en dit dan onder een "luxe wagen" ... dat was een "Afrika-ervaring").
Het probleem waar je tegen aan (kan) lopen is het stukslijten van de binnenband op de oneffenheden in de buitenband.
Met een degelijke en goed passende binnenband én genoeg lucht dan gaat het heel lang goed.

Verder kan je je afvragen wat er gebeurt als de binnenband langzaam lekt in een buitenband die semi luchtdicht op de velg ligt (dit is overigens wat ook gebeurt met die originele Michelin banden, de XPC bijv zit na een paar jaar echt muurvast op een tubed velg).

Maar ... waarom niet omgekeken naar tubeless velgen ? Zelfs als je ze duur nieuw koopt heb de de kosten na een paar banden-wissels er uit.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jan 2022, 10:28 
Ja het blijft een mooi topic waar je niet over uitgepraat raakt :)

Ik was allereerst op zoek naar een overzicht van banden die nog met binnenband gebruikt mogen worden om objectief een keuze te kunnen maken. Waar ik ook zoek; ik vind nergens een overzicht en bij geen van de bandenwebsites die ik heb gevonden kun je het als kenmerk ingeven.

Ik heb een originele 1979 Series 3 109 V8 'Stage One' die nog compleet (ongerestaureerd) origineel is. Daar zitten Michelin XPC 750x16 banden onder die ik wil vervangen. Op de banden staat het kenmerk 'Tubeless / May be used with tube'.
Ik heb een reservewiel achterop en nog een op de motorkap. In totaal gaat het dus om 6 velgen/banden.
Velgen zijn de originele tubetype stalen velgen. Deze zijn niet standaard wit maar limestone van kleur.
Vanwege de uitstraling wil ik de stalen velgen behouden. Ik ben geen fundamentalistische purist dat ik per se de velgen zelf wil behouden. Overstappen naar een later type tubeless stalen velg van een defender is dus mogelijk, maar deze zijn standaard wit en niet limestone. Velgen laten stralen en opnieuw poedercoaten zou kunnen natuurlijk.

Voordeel van tubeless is dat er keuzevrijheid is qua band.
Qua banden zou ik een iets meer AT band willen. BF Goodrich K02 vind ik een zeer begeerlijke band.
Deze zou ik op Wolf velgen kunnen zetten om qua uitstraling zo dicht mogelijk bij de basis te blijven
Zie bijvoorbeeld https://www.ebay.co.uk/itm/323758923047 ... SwdFJfSjKa

Terug naar mijn vraag: ik was dus eigenlijk benieuwd wat er aan tubetype alternatieven zijn.
Ik vermoed dat de Michelin Latitude Cross ook wel TT leverbaar is maar weet dat niet zeker.
De Avon Rangemaster idem dito. Tenslotte zou de Michelin XZL een optie kunnen zijn qua uitstraling maar niet iedereen is daar even blij mee op de weg wat ik lees.


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jan 2022, 10:41 
Offline

Geregistreerd: ma 03 jan 2022, 11:28
Berichten: 7
Naschrift; ik had bovenstaand bericht al gepost voordat ik ingelogd was :) en nu kan ik het niet meer aanpassen.
Ter aanvulling @GatheRRoveR; als ik het zou aandurven zou ik de BF Goodrich 235/85 op mijn velg laten leggen met een binnenband. Maar ik lees ook hier en daar dat er dan risico ontstaat op een klapband en dat wil ik liever vermijden natuurlijk...

Ebay is overigens voor de foto ter inspiratie. Tegen deze prijs kopen en dan nog importeren uit UK gaat hem niet worden


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jan 2022, 11:36 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Gast schreef:
Ja het blijft een mooi topic waar je niet over uitgepraat raakt :)

Ik heb een originele 1979 Series 3 109 V8 'Stage One' die nog compleet (ongerestaureerd) origineel is. Daar zitten Michelin XPC 750x16 banden onder die ik wil vervangen. Op de banden staat het kenmerk 'Tubeless / May be used with tube'.
Ik heb een reservewiel achterop en nog een op de motorkap. In totaal gaat het dus om 6 velgen/banden.
Velgen zijn de originele tubetype stalen velgen. Deze zijn niet standaard wit maar limestone van kleur.
Vanwege de uitstraling wil ik de stalen velgen behouden. Ik ben geen fundamentalistische purist dat ik per se de velgen zelf wil behouden. Overstappen naar een later type tubeless stalen velg van een defender is dus mogelijk, maar deze zijn standaard wit en niet limestone. Velgen laten stralen en opnieuw poedercoaten zou kunnen natuurlijk.

Voordeel van tubeless is dat er keuzevrijheid is qua band.
Qua banden zou ik een iets meer AT band willen. BF Goodrich K02 vind ik een zeer begeerlijke band.
Deze zou ik op Wolf velgen kunnen zetten om qua uitstraling zo dicht mogelijk bij de basis te blijven

Terug naar mijn vraag: ik was dus eigenlijk benieuwd wat er aan tubetype alternatieven zijn.
Ik vermoed dat de Michelin Latitude Cross ook wel TT leverbaar is maar weet dat niet zeker.
De Avon Rangemaster idem dito. Tenslotte zou de Michelin XZL een optie kunnen zijn qua uitstraling maar niet iedereen is daar even blij mee op de weg wat ik lees.

mduinker schreef:
Naschrift; ik had bovenstaand bericht al gepost voordat ik ingelogd was :) en nu kan ik het niet meer aanpassen.
Ter aanvulling @GatheRRoveR; als ik het zou aandurven zou ik de BF Goodrich 235/85 op mijn velg laten leggen met een binnenband. Maar ik lees ook hier en daar dat er dan risico ontstaat op een klapband en dat wil ik liever vermijden natuurlijk...


Tja, als je nieuwe, of new-take-off, standaard stalen tubeless velgen neemt dan zou ik die gewoon Limestone (of zelfs RAL 9001 spuiten of kwasten nadat ik de oude laklaag goed ontvet had en vervolgens lichtjes opgeruwd met een schuurmatje. Dan heb je de de originele Limestone uitstraling en ook de uitstraling van de originele velgen. Alleen de echt oplettende kijker ziet de extra ribbel in het velgbed.

Daarna kan je vlgs het boekje nog steeds geen 235/85x16 monteren, echter in de praktijk blijkt het geen probleem: het is iets minder stabiel, de wangen staan wat boller, omdat de tubeless-velgen tweezijdig een stevige hobbel in het velgbed hebben loopt de band er echt niet af.

Dan de bandenkeuze: Als je meer AT wilt - maar niet teveel, omdat de huidige XPC net niet voldoen - dan zou ik Nokian Rotiiva AT kiezen, dan heb je zelfs een band die 's winters adequaat is, wil je nog iets meer AT en een enorme slijtvastheid dan is de Continental Cross Contact AT een interessante keuze (deze laatste oogt iets minder traditioneel, maar ook die BFG is bepaald niet "Zeitgemäß"). Wil je vooral op de verharde weg blijven dan is de Michelin Latitude Cross misschien wel de mooiste, want ook in 7.5x16 leverbaar.
Overigens, mij viel meer dan positief op - onder een Defender - dat 235/85x16 veel meer comfort geeft, soepeler de oneffenheden neemt ... ik was altijd groot voorstander van de 7.5x16 uitstraling, maar de ruimere keuze en ook het betere comfort heeft mij bekeerd. Mijn 235/85 zitten rond HD-velgen, rond "standaard staal" krijg je nog wat meer comfort en vooral een beter bij een Series passende uitstraling.


PS Er is hier beslist iemand met Michelin Latitude Cross ... of daarop naast tubeless ook tubed vermeld wordt moet duidelijk worden.
     Er zijn hier beslist ook lieden met ervaring met 235/85 op standaard staal.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jan 2022, 20:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
mijn latitude cross zijn met binnenband gemonteerd. Heb het niet onmiddelijk paraat, maar uit mijn hoofd staat er op de latitude cross 'may be fitted with tube'
eventueel kan ik het morgen nog even nakijken op mijn hobbelend tuinhuisje.

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jan 2022, 22:34 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
fenix2 schreef:
mijn latitude cross zijn met binnenband gemonteerd. Heb het niet onmiddelijk paraat, maar uit mijn hoofd staat er op de latitude cross 'may be fitted with tube'

Dat dacht ik ook, ook al waren ze bij mij tubeless op tubeless velgen.

En ... je 235/85 winterbanden, zitten die om standaard stalen velgen ?
Of staan de winterbanden alleen nog maar op het verlanglijstje.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jan 2022, 22:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
voor mijn 235/85 winterbanden heb ik een set van 4 tubeless velgen bij elkaar gescoord en zijn dan ook tubeless gemonteerd.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jan 2022, 23:22 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
fenix2 schreef:
voor mijn 235/85 winterbanden heb ik een set van 4 tubeless velgen bij elkaar gescoord en zijn dan ook tubeless gemonteerd.

Precies dat dacht ik ook ... maar hoe bevalt de op papier te brede band om de te smalle velg ?
Je kan het weggedag dus vergelijken met de Michelin's.

(Ik ken alleen de overgang van 7.5x16 op standaard staal naar 235/85x16 op HD velgen.)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jan 2022, 23:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
ballonnetjes onder (tamelijk stugge) bladveren ;)
Het enige waar ik wat op moet letten is dat met de winterbanden de voorband bij maximle stuuruitslag tegen het binnenspatbord aanloopt als ik de eindstop niet iets bijstel

Het was bij de bandentoko wel even een stoelendans van velgen en banden om een mix van latitude cross, xpc en winterbanden om de correcte velgen te krijgen ;)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jan 2022, 23:44 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Bandenfanaten,

Gewoon wakker blijven en doen wat je zelf het fijnste en veiligste vind rijden. Bandenbedrijven willen verdienen.

Veiligheid willen we allemaal. Bang maken proberen ze ook wel eens. De ervaring is dat er heel veel kan voordat het fout gaat. Maar niemand wil dat je vakantie pret eraan gaat.
Als je geen bezwaren heeft hoe een Wolf velg (tegen de gaten , velgbed buitenkant en eventueel het kleurtje) eruit ziet is dit een prima oplossing. zorg ff dat de moer er ff lekker wat windingen opgaat of monteer langere studs.
Zelf ben ik nog steeds bezig met mn eigenbouw series velg look met Wolf specificaties(6,5 J in de breedte naar buiten ten opzichte van de standaard 5,5 J) . Zeer bekend onderwerp voor Mark.
Op de standaard velg met tube heb ik de zelfde liefde en voorkeur als Mark voor de XPC in 7,5x16. Als iemand er nog over heeft met afdoende profiel zonder al te grote droogte scheurtjes?
Zelf ook wel eens stalen disco velgen van 7 j tubless onder de serie geprobeerd maar die komen tegen het veerblad aan en je krijg een draaicircel van een mammoet tanker in plaats van het binnenvaartschip wat je nu heeft! Vind het model er trouwens ook niet mooi onder staan.

Ben overigens niet zo kieskeurig tussen zomer en winterbanden, met de huidige temperaturen van 16 graden in de plus bij oud en nieuw? Heb als soldaatje wel eens bij 16 onder de streep wacht moeten lopen in deze periode. Herken het wel wat Albert schrijft over bol staan en in het midden te hard slijten bij 235-85-16 op 5,5 J, Dat het ook de dwarsstabiliteit beinvloed zal ook zeker zo zijn. Vandaar de hoeveelheid energie die ik in mijn velgenproject stopt. Je past gewoon je manier van rijden aan aan het voertuig waar je mee op stap bent. Of je koopt voor heel bruut geld one ton velgen en laat er een hump in lassen. Stond laatst 2 setjes van 4 op MP. resp 1000 en 1250 euro. En als ik dat zou doen dan blijf ik nog met mn stapel eigen velgen zitten haha.

wederom snurken. en morgen ff een kies laten " öpbouwen"


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jan 2022, 10:53 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Tja, de laatste XPC werd denkelijk zo'n 12 jaar geleden nieuw gemonteerd ... daarna kwam de Latitude Cross.
En .... de laatere jaren werd de XPC al op tubeless velgen gemonteerd ... je dan dus geluk hebben mocht iemand ze netjes in een hoek in de schuur hebben opgestapeld.
Overigens: De XPC was een prachtige band maar ook heel erg stug, ze hadden een stugheid die de soepele Defender-schroefveren niet goed konden maken, een stugheid die de Series-bladveren direct "roestvrij" maakt.

Dan die velgen:
Ik weet niet wat het (commercieel of buiten de boeken) moet kosten om een tubeless velg "op te snijden" en een maatje breder weer terug te lassen. Aangenomen dat het betaalbaar is is ook de 6 inch velgbreedte een optie. Met 6 inch houd je in belangrijke mate het traditionele aanzicht, met 6 inch kan een 235/85x16 (net aan) volgens het boekje .... dus dus heb je minder band-bolling en minder aanlopen aan de binnenkant.
Wat betreft het in het midden sneller slijten moet je je niet al te veel zorgen maken. De 7.5 reed sowieso op een smallere footprint dat ging ook.
Je kan het ook andersom bezien: de bollere band wringt en slijt minder aan de buitenranden. Voldoende grof profiel aan de buitenranden is overigens een leuk voordeeltje: daar heb je off-road wat aan, dat geeft off-road-tractie.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jan 2022, 11:07 
Offline

Geregistreerd: ma 03 jan 2022, 11:28
Berichten: 7
Ik ben na wat internet speurwerk op oude forums terechtgekomen bij onze Oosterburen van offroadreifen.com
Daar is de General Super All grip nog beschikbaar.

https://www.offroadreifen.com/reifendet ... e-Type.php

Ik denk dat dat voor mij een mooie band is met behoud van looks. Goedkoop is hij niet bepaald maar ik denk dat ik het er wel voor over ga hebben.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jan 2022, 12:35 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Die band kun je in NL ook nog gewoon bestellen, hoor. En nog voor minder, ook...
Even goochelen met google en hij komt direct boven drijven.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jan 2022, 13:29 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
mduinker schreef:
.... de General Super All grip ... .

Ik denk dat dat voor mij een mooie band is met behoud van looks.

Tja, qua authentiek "hoort" onder een oudere Series een oude Michelin X of een Avon.
Die General SA grip is misschien eel leuke imitatie daarvan maar vlgs mij geen "leuke" band in de betekenis van "goed".

Ik zou heel veel liever een moderne band kiezen, zeker als je een authentieke auto ook authentiek rijdbaar wilt houden.
De ouderwetse profielen zijn voor het museum, of voor het "authentieke" effect waarbij je onverwacht en onbedoeld "off-road" raakt (en waarbij je moet hopen dat je dan niet op de gepoetste kant raakt). Je kan natuurlijk zeggen dat je dan ook authentieke deuken oploopt ....

Of te wel:
Niet voor niks zie je veel Series op Michelin Latitude Cross (en niet voor niks adviseerde ik in 235/85 de Nokian Rotiiva AT).
De auto's op authentieke banden staan vooral stil, zijn gewoonlijk mooi weer auto's.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jan 2022, 09:57 
Offline

Geregistreerd: ma 03 jan 2022, 11:28
Berichten: 7
Marc-my-Words schreef:
mduinker schreef:
.... de General Super All grip ... .

Ik denk dat dat voor mij een mooie band is met behoud van looks.

Tja, qua authentiek "hoort" onder een oudere Series een oude Michelin X of een Avon.
Die General SA grip is misschien eel leuke imitatie daarvan maar vlgs mij geen "leuke" band in de betekenis van "goed".

Ik zou heel veel liever een moderne band kiezen, zeker als je een authentieke auto ook authentiek rijdbaar wilt houden.
De ouderwetse profielen zijn voor het museum, of voor het "authentieke" effect waarbij je onverwacht en onbedoeld "off-road" raakt (en waarbij je moet hopen dat je dan niet op de gepoetste kant raakt). Je kan natuurlijk zeggen dat je dan ook authentieke deuken oploopt ....

Of te wel:
Niet voor niks zie je veel Series op Michelin Latitude Cross (en niet voor niks adviseerde ik in 235/85 de Nokian Rotiiva AT).
De auto's op authentieke banden staan vooral stil, zijn gewoonlijk mooi weer auto's.


Maar kan die Latitude Cross gebruikt worden met binnenbanden? Het is in principe een Tubeless band geworden. Als dat het geval is, is hij zeker geschikt als opvolger van mijn huidige XZL's. En over die SAG's lees ik over het algemeen juist geen slechte berichten.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jan 2022, 13:05 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
mduinker schreef:
Maar kan die Latitude Cross gebruikt worden met binnenbanden? Het is in principe een Tubeless band geworden. Als dat het geval is, is hij zeker geschikt als opvolger van mijn huidige XZL's. En over die SAG's lees ik over het algemeen juist geen slechte berichten.

Volgens Fenna staat er (nog steeds) "may be fitted with tube" op de Latitude Cross (dat is ook wat mij bijstond).
De inmiddels al een kwart eeuw oude Michelin XPC heette ook "tubeless" maar had ook het "may be fitted with tube".

Dus als je tevreden bent met het relatief vriendelijke profiel van de Latitude Cross dan is dat een prima optie.
Onder een Series wordt het karkas met een soepele karakteristiek kennelijk breed gewaardeerd.

Ik zou dan in de tussentijd wel rustig uitkijken naar tubeless standaard velgen, dan kan je in de toekomst veel meer kanten op.

En dan die SAG's. Als je tevreden bent met het weggedrag van 50 jaar geleden dan is het een adequate band.
De SAG heeft een echt traditioneel vrachtauto profiel met net iets meer blokken aan de randen, daarin lijkt ie op de oude Michelin X en Avon banden ... er was vroeger niks beters en iedereen wist (of kwam door de harde praktijk te weten) dat grip bij een natte weg een uiterst betrekkelijk begrip was. Rijd je alleen bij mooi weer dan is het een goede band om de auto een concours-uitstraling te geven.

Overigens, wie goede contacten in Italië heeft zou daar nog eens navraag kunnen doen. Ik zag een paar jaar terug in Italië LandRovers op imitatie Michelin XPC banden, waarschijnlijk covers. De Michelin XPC is stugger maar heeft betere winter-kwaliteiten, bij een cover moet je je altijd afvragen of het rubber wel van de goede/originele samenstelling is .... maar bij een 10 jaar oude XPC kan je je ook afvragen of die 10 jaar niet als veroudering terug te zien is (in mijn ervaring werden ze langzaamaan steeds stugger, en dus ook slijtvaster).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jan 2022, 20:52 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
[ouwe mopper modus aan]

:shock: Soms zit ik naar teksten op dit forum te kijken en denk ik “zal ik reageren?”…. :o Nu maar een keertje wel…….. :|

Banden zijn nu beter en kunnen minder lawaai maken maar verder is er de laatste 60 jaar niets veranderd.
Geneuzel over remweg, veiliger, betere wegligging en veeeel beter grip…. :P
Als het regent moet je gewoon je snelheid aanpassen, en ja als het ooit eens in Nederland sneeuwt is een band met de minimum apk profiel diepte niet echt een goede keuzen.

En waarom:
De afgelopen 60 jaar is de techniek zo verschrikkelijk (?) veel beter geworden, het is nog steeds een stuk blik waar je ook nog mee van A naar B (eter) kan komen.. en we noemen het nog steeds een auto.

MAAR:
Sinds 1957 is de maximum snelheid op de snelweg 100 km/u, tevens kan de huidige auto nog steeds niet veel harder dan een auto uit 1957! !
Het is dus al 65 jaar zo!!! Niks nieuws dus!
En jah, er zijn meer auto’s en nee de natuurwetten zijn ook nog steeds niet veranderd, er kunnen nog steeds geen 2 auto’s op het zelfde tijdstip op de zelfde plaats zijn.
[ouwe mopper modus uit ]

:mrgreen:

Ik rij bijna dagelijks met mijn inmiddels ruim 60 jaar oude gebakje en houd me meestal aan de maximum snelheid.
Wel moderne banden want dat is beter voor mijn oren en voorin een gordeltje omdat ze erin zitten maar verder zit alles los, dus moet ik rekening houden met andere weggebruikers hun gedrag want ik houd niet van een noodstop of snelle uitwijk manoeuvre en dat gaat al geruime tijd best wel goed.

OPA VERTELD ;
Weet je nog vroeger:
Pa achter het stuur met een zware saffie, moeders met haar filter sigaret, wij kids met de hond op de achterbank achterstevoren naar andere automobilisten zwaaien. Of op zijn kop met je voeten op de hoedenplank, en dat ook dat met 100 km/h over de snelweg, de chauffeur moest gewoon voorzichtig zijn met zijn lading :mrgreen:

Banden zijn HEUL BELANGRIJK nu we toch wel verschrikkelijk veel harder rijden en remmen :?: :mrgreen:

Het is maar reclame, als je het maar vaak genoeg hoort word het vanzelf waarheid !

// sorry zal nu wel tegen een hoop heilige huisjes geschopt hebben //
// kommaarkommaarkommaar ;-)//

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jan 2022, 21:26 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
:lol: :D :mrgreen: :P :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jan 2022, 23:01 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
[ouwe mopper modus aan]

:shock: Soms zit ik naar teksten op dit forum te kijken en denk ik “zal ik reageren?”…. :o Nu maar een keertje wel…….. :|

Banden zijn nu beter en kunnen minder lawaai maken maar verder is er de laatste 60 jaar niets veranderd.
Geneuzel over remweg, veiliger, betere wegligging en veeeel beter grip…. :P
Als het regent moet je gewoon je snelheid aanpassen, en ja als het ooit eens in Nederland sneeuwt is een band met de minimum apk profiel diepte niet echt een goede keuze.

....

Hmm ... ik zou bijna zeggen: zullen we eens een wedje doen ... maar dat is niet eerlijk want ik win.

In theorie is het met banden makkelijk: ze zijn rond.

In de praktijk zijn er echter twee terreinen waar ze heel veel beter zijn geworden.

Tot nog niet zo lang geleden werd een band "ontworpen" op basis van intuïtie en een beperkte hoeveelheid praktijkproeven.
Goede moderne banden worden éérst doorgerekend en daarna pas worden wat proefmodellen gebakken.
( Die proefmodellen zijn ook makkelijker: je print de proef-mallen gewoon 3D. Vroeger moest dan een handwerksman aan het klussen. )

Daarnaast is het rubber nog steeds rubber, maar daar houdt het wel bij op: er is een veel grotere keuze uit compounds. Slijtvastheid kan nu weldegelijk met grip samengaan. En, bij de karkassen - die je niet zo gauw ziet - is het ook al hetzelfde verhaal: niks nieuws onder de zon maar wel heel nieuwe materialen.

Dus zijn er nu winterbanden waarmee je moet uitkijken omdat je als je uitstapt op je bek gaat terwijl de band wel grip houdt.
En dus zijn er nu ook banden met een open profiel, dat slijtvast met grip en vormvast combineert ... met een goede moderne AT-band kom je misschien wel verder als met een modderband van vroeger, je komt in ieder geval verder als je het totaal aan compromis-kwaliteiten bekijkt.
Een nog niet eens zo oude Michelin XPC is loodzwaar in vergelijking met, en toch niet zo onverwoestbaar als bijv de Latitude Cross.

Overigens, de vooruitgang zie je niet alleen bij de 4x4 banden. Bij fietsbanden is de vooruitgang nog veel groter. Ik ben inmiddels het bandenplakken bijna verleerd. Vroeger werd een band al lek bij een homeopatische verdunning van wat bouwpuin. Tegenwoordig kan je het wegwerpglas gewoon op de fiets naar de glasbak brengen (oplettende lezertjes zullen zeggen: vroeger was het toch beter, vroeger zat er statiegeld op het glas). Enige wat ook echt hinderlijk vooruit ging bij de fietsband ... was de prijs: voor twee betere fietsbanden betaal je bijna even veel als voor een prima 235/85x16 ... en bij die laatste krijg je 10-15 maal zoveel band.

O ja, google maar eens op General SAG .... een enkeling zweert erbij, de meesten zweren 'm af.

En dan nog een O-jaatje: Ik moet nog eens even goed zoeken. D'r was een prachtige en degelijke praktijk-vergelijkings-test van verschillende AT-banden, dez test dateert van al weer een paar jaar terug, uit de tijd dat de toen "wereldberoemde" BFG zijn laatste kilometers maakte (er kwam een nieuwe BFG, of eigenlijk een vernieuwde).
Het aardige was dat ze echt als degelijke testers te werk gingen: zelfde parcours steeds met een andere bandenset. Nogal paradoxaal was dat de goedkope Cooper Discoverer AT3 op bijna alle fronten won ... geen stoere looks maar wel een stoer resultaat. Je zag aan de winnaar(s) dat de modern ontworpen banden veel beter/breder scoorden, dus niet geoptimaliseerd op één aspect maar heel een breed goed scoren, dus de compromis-band die niet gecompromiteerd wordt door dat compromis.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jan 2022, 10:10 
Offline

Geregistreerd: ma 03 jan 2022, 11:28
Berichten: 7
Marc-my-Words schreef:
Volgens Fenna staat er (nog steeds) "may be fitted with tube" op de Latitude Cross (dat is ook wat mij bijstond).
De inmiddels al een kwart eeuw oude Michelin XPC heette ook "tubeless" maar had ook het "may be fitted with tube".

Dus als je tevreden bent met het relatief vriendelijke profiel van de Latitude Cross dan is dat een prima optie.
Onder een Series wordt het karkas met een soepele karakteristiek kennelijk breed gewaardeerd.

Ja daar had ik inderdaad een beetje overheen gelezen. Op mijn huidige banden staat ook 'may be fitted with tube' dus als dat op de Latitude Cross nog steeds staat pleit dat daar wel voor.

Ik word/werd best aangetrokken door de looks van van een band maar ik ben het wel met Marc-my-Words eens dat moderne banden beter zijn. Ik vind de Latitude Cross de minst 'stoere' band om te zien maar hij sluit qua gebruik wel goed aan bij waar ik de Laro voor gebruik.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jan 2022, 10:15 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Volgens Gatherrover zijn banden nu beter en maken minder lawaai, verder moet je je snelheid aanpassen bij veranderende omstandigheden. Komt op mij als logisch over. Hij zegt dat in 4 zinnen.

Marc legt in meer dan 20 zinnen uit dat banden van nu echt beter zijn dan die van toen, komt op mij als logisch over.

Kortom: klinkt als een evangelie. Met evangelisten is het trouwens vaak moeilijk praten, dus mag van mij ieder zijn geloofsovertuiging hebben.

Maar laat jullie je door mij niet weerhouden. Succes met de voortzetting :D


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jan 2022, 12:26 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
albert schreef:
Volgens Gatherrover zijn banden nu beter en maken minder lawaai, verder moet je je snelheid aanpassen bij veranderende omstandigheden. Komt op mij als logisch over. Hij zegt dat in 4 zinnen.

Marc legt in meer dan 20 zinnen uit dat banden van nu echt beter zijn dan die van toen, komt op mij als logisch over.

Kortom: klinkt als een evangelie. Met evangelisten is het trouwens vaak moeilijk praten, dus mag van mij ieder zijn geloofsovertuiging hebben.

Maar laat jullie je door mij niet weerhouden. Succes met de voortzetting :D


Tja, het is zoals met de evangeliën: Het is maar wat je erin leest.

Ik lees:
Banden zijn nu beter en kunnen minder lawaai maken maar verder is er de laatste 60 jaar niets veranderd.
Geneuzel over remweg, veiliger, betere wegligging en veeeel beter grip…


Ik denk zeker te weten dat dat "geneuzel" geen geneuzel is.   Moderne banden zijn gewoon beter, en er is veel verschil tussen goed en beter.
Verder ben ik het met je eens: 12 evangelisten 13 voorkeurs-banden.

Ik klim vooral op de preekstoel wanneer ik een misvatting of misrekening vermoed ... daarna mag een ieder aan mijn op- of misvatting twijfelen.

Een van die misvattingen (in mijn ogen) is dat BFG de enige/beste AT band maakt.   Dat was ooit een "feit", en dat is - zo meen ik - inmiddels achterhaald.

En passend bij dit onderwerp kan het mijns inziens een misrekeing zijn om je paarden op alleen tubed banden te zetten. Als je na vele jaren nieuwe banden nodig hebt heb je wellicht ook nieuwe binnenbanden nodig en de montage is lastiger (mogelijk duurder), en de keuze kleiner (en mogelijk duurder).   Het kan dan maar zo interessant zijn om een set tubeless velgen te zoeken, zelfs als je er dan nog een pot Limestone overheen moet kwasten. Die nieuwe velgen sparen je in de toekomst ook geld, en je kan wellicht de oude banden nog even aanhouden om ze in de zomer op te rijden (of je verkoopt ze voor een vriendenprijsje als tijdelijke project-wielen)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marc-my-Words en 53 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.