Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 18:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 28 aug 2021, 17:22 
Offline

Geregistreerd: di 27 jul 2021, 11:44
Berichten: 14
Beste sleutelaars,

Ik ken mijn tekortkomingen en die worden technisch al snel duidelijk wanneer mijn LR problemen heeft.

De motor van mijn LR 109 series 3, 2.25 benzine start soms direct en soms moet ik lang de sleutel omdraaien.
Als hij start dan is dat meestal zonder gas erop en loopt hij daarna soms wel maar meestal niet goed stationair
Als hij loopt en ik druk het gaspedaal in dan stopt hij er hortend en stotend mee.

Waar is de eerste verdachte? benzine, ontsteking of lucht?

Alvast bedankt voor jullie input

mvg Bart


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 aug 2021, 18:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Kan verschillende dingen zijn. Opvoerpomp die aan het overlijden is (rechterkant motor), verstopte benzinefilter, electrische afsluiter op carburateur, chokekabel gebroken/ verkeerd afgesteld, vuile carburateur, slechte ontsteking.
Ik zou eerst checken of de carburateur genoeg benzine krijgt, slangetje eraf starten, dan moet er benzine uitkomen. (wel even opvangen)
Check ook of het pinnetje waar de slang omheen zit op je carbu niet los zit, dan zuigt hij valse lucht)
daarna ontsteking controleren, haal je verdeelkap er eens af en hoe ziet er er uit. (op de goede manier terug doen)
Slechte bobine, hoe oud is ie?
Wat is de staat van je bougieskabels? eventueel in het donker met een plantenspuit water erop spuiten, als je vonken zien vervangen. Daarnaast is het zowieso nooit een slecht plan om om de paar jaar bobine, bougieskabels, bougies en verdeelkap+ verdeler te vervangen
J

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 aug 2021, 07:22 
Offline

Geregistreerd: di 27 jul 2021, 11:44
Berichten: 14
Hoi Jeroen
Bedankt voor je antwoord. Een hele lijst idd. IK heb bobine vervangen en de opvoerpomp brengt genoeg benzine tot aan de carb. Ik heb de contactpunten schoongemaakt. Ik denk deze te gaan vervangne incl de condenser. Kabels van de bougies )goede tip) ga ik eens besproeien.

Op het moment wanneer je het gaspedaal indrukt en hij ermee ophoudt is het dan niet altijd de carburateur?

gr Bart


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 aug 2021, 08:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Ja, "Op het moment wanneer je het gaspedaal indrukt en hij ermee ophoudt is het dan niet altijd de carburateur?" Ik denk dat je het daar moet gaan zoeken.
Maar voor je de carbu uit elkaar gaat halen zou ik eerst andere (makkelijke) dingen controleren.
check ook de opening van de verbrekerspuntjes in de ontstekeing.
Als er een zenith op zit heb je 2 afstel mogelijkheden: de smokescrew en je stationair afstelling.
waar woonde je ook alweer?
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 aug 2021, 15:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 08 aug 2021, 22:03
Berichten: 9
Bart schreef:
Beste sleutelaars,

Ik ken mijn tekortkomingen en die worden technisch al snel duidelijk wanneer mijn LR problemen heeft.

De motor van mijn LR 109 series 3, 2.25 benzine start soms direct en soms moet ik lang de sleutel omdraaien.
Als hij start dan is dat meestal zonder gas erop en loopt hij daarna soms wel maar meestal niet goed stationair
Als hij loopt en ik druk het gaspedaal in dan stopt hij er hortend en stotend mee.

Waar is de eerste verdachte? benzine, ontsteking of lucht?

Alvast bedankt voor jullie input

mvg Bart

Is dit van de ene op de andere dag begonnen? Heb je recent iets veranderd of iets vervangen?
Verder wat Jeroen zegt.

_________________
Groeten, Erik


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 aug 2021, 15:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 08 aug 2021, 22:03
Berichten: 9
Bart schreef:
Hoi Jeroen
Bedankt voor je antwoord. Een hele lijst idd. IK heb bobine vervangen en de opvoerpomp brengt genoeg benzine tot aan de carb. Ik heb de contactpunten schoongemaakt. Ik denk deze te gaan vervangne incl de condenser. Kabels van de bougies )goede tip) ga ik eens besproeien.

Op het moment wanneer je het gaspedaal indrukt en hij ermee ophoudt is het dan niet altijd de carburateur?

gr Bart


Wellicht overbodig; vonkjes zie je het best in het donker.

_________________
Groeten, Erik


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 aug 2021, 16:45 
Offline

Geregistreerd: di 27 jul 2021, 11:44
Berichten: 14
Hoi Erik,

Bedankt. Hij reed eigenlijk altijd als een zonnetje. tijdens rijden ineens veel gepruttel en inhouden, daarna stopte de motor. De anwb vermoedde eerst een defecte benzinepomp. Nieuwe geplaatst merk Britpart maar het plastic filtertje in het kijkglas was direct kapot. De oude schoongemaakt en teruggeplaatst. Hij brengt netjes benzine tot aan de carb.
De auto kwam eigenlijk net terug van een grote reparatie; nieuwe achterbalk, bezinetank!!, remmen, assen etc maar niks motorisch. Naar aanleiding van die nieuwe bezinetank heb ik de leiding doorgeblazen naar de tank toe.
Ook gedaan nieuwe bobine, contactpunten schoongemaakt. Alles doorgemeten op weerstand en volt. Ik heb nu nieuwe contactpinten besteld, nieuwe condenser en nieuwe HT leads. Eigenlijk dus alles gan vervangne en hopen het lek boven te krijgen.
Het liefste stel ik direct een duidelijke diagnose ipv van alles te vervangen. Met de carb wacht ik tot het allerlaatste moment.
Maar bedankt voor je reactie en input

mvg Bart


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 aug 2021, 16:51 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Een nieuwe tank (en een nieuwe pomp) zijn natuurlijk wel alle reden om (ook) te denken aan wat stiekeme vervuiling die het de carburateur moeilijk maken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 aug 2021, 18:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Ik neem aan dat je e98 met minimale ethanol toevoeging tankt.
Met het vervangen van de tank kan er natuurlijk troep zijn meegenomen, bv door verouderde slangen . Preventief heb ik (en anderen) een losse inline benzine filter voor de carburateur gehangen.
je kunt carburateur reiniger proberen, je hebt toevoegingen voor in je benzine en spuitbussen.
carburateur revisiesetje kost overigens niet veel en als je dat met aandacht doet is dat in een dag gedaan.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 aug 2021, 10:34 
Offline

Geregistreerd: di 27 jul 2021, 11:44
Berichten: 14
Een inline filter plaatsen voor de carb ga ik zeker doen. Bedankt voor de herinnering. Maar tank eigenlijk altijd e95 :oops: Is dat misschien de oorzaak dan? Vooralsnog deed hij het prima zonder, of is dan nu het moment gekomen dat ie daar geen zin meer in heeft? :oops:

mvg en bedankt voor het meedenken
Bart


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 aug 2021, 11:13 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Bart schreef:
Een inline filter plaatsen voor de carb ga ik zeker doen. Bedankt voor de herinnering. Maar tank eigenlijk altijd e95 :oops: Is dat misschien de oorzaak dan? Vooralsnog deed hij het prima zonder, of is dan nu het moment gekomen dat ie daar geen zin meer in heeft?

Zeker als de tank en de slangen nieuw zijn is er geen enkele reden om bezorgd te zijn over een beetje E = ethanol (= alcohol) in de benzine.
Bij E10 en meer nog bij E85 zijn er twee zorgen: Oudere (minder goede) kwaliteiten slang- en afdichtingsrubbers hebben weekmakers die oplossen in en daardoor ook deels vervangen worden door benzine. Staat er dan ineens E10 of erger nog E85 tegen het rubber dan verliest de weekmakende werking van de benzine en kan de slang of afdichting poreus worden of zelfs breken (dit is overigens ook een "dingetje" bij auto's die episodegewijs langere tijd stil staan, de benzine loopt dan terug en/of verdampt en de slangen worden breekbaar - dit zie je bijv. ook bij oudere campers, daar is soms ineens sprake van benzine lekkage en/of brand). Het andere probleem kan ontstaan door de samenstelling van het Zamac (of gelijksoortige materialen) van bijv. de carburateur. Ethanol/Alcohol kan onder omstandigheden reageren met bijv. zink. Het is dus minder verstandig de auto langere tijd weg te zetten met E10 (of E5) benzine ... puristen zullen zeggen dat je ook geen 98 benzine maar speciale extra pure benzine moet nemen. (O ja, 98 octaan benzine (of te wel Euro 98) is géén E98 -- een lekker onhandige benaming. E98 zou betekenen 98% ethanol, zoals E85 85% ethanol is -- de rest is benzine, bij E85 is die 15% benzine nodig om bij lagere temperaturen toch nog goed te werken.)

Ik denk dat het eerder zo is dat je bij de tank-wisseling en het doorblazen van de leidingen hier of daar een vuiltje hebt losgemaakt en dat daar ondanks het doorblazen toch iets van in de leidingen is achtergebleven en dat de carburateur daar nu last van heeft.
Gezien het verhaal mbt de verouderende brandstofslangen is het overigens wel verstandig om nog eens naar de slangen te kijken en ze eventueel preventief door een goede kwaliteit brandstofslang (ook bestand tegen ethanol) te vervangen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 aug 2021, 14:39 
Offline

Geregistreerd: di 27 jul 2021, 11:44
Berichten: 14
Goed verhaal Marc, bedankt


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 sep 2021, 19:44 
Offline

Geregistreerd: di 27 jul 2021, 11:44
Berichten: 14
Beste prikkers,

Hij loopt!!! Bedankt voor het meedenken. Vandaag de condenser en rotor vervangen. Daarna starte hij weer en loop prima.

mvg Bart


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 sep 2021, 21:18 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Condensators heb ik ook altijd wel wat mee. Soms maak ik een ontsteking elektronisch zodat de condensator en het contactpuntje komrt te vervallen. Daar zijn diverse manieren in diverse prijsklasses voor. Laatst de golf 1 van mijn broer gedaan met een ontsteking van een recenter model motor , wat een verschil in trekkracht! Voor de landrover zijn er plug en play systemen in de handel. Er zijn er zelfs waar je de voorontsteking met USB in kan stellen afhankelijk of je LPG etc rijd.
Dit als hij er weer vervelend op gaat lopen.
groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 101 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.