Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 12:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 16 jul 2021, 08:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
zijn jullie nog ergens mee bezig?
Dit is waar ik mee bezig ben:
voor de series:
* daktent aan het naaien (ligt ff stil ivm met slechte weer)
* Lpg aan het erin leggen
* huishoud accu aan het monteren, gescheiden systeem dmv cyrix. (ik weet het: niet het beste systeem, wel het goedkoopste en voldoet waarvoor ik hem wil gebruiken. in mijn 101 heb ik een argo Fet).

Nog te doen voor de pyreneen:
* kruisjes voor vervangen (achter ook, misschien een nieuwe as)
* bushes voor nakijken, sinds dat ik paraboolveren heb (met nieuwe bushes) kraakt ie als de auto kanteld (bv bij bocht) je hoort hem onder spanning komen en dan losspringen. ik hoop dat ik met wat vet een eind kom.
* verder nog wat kleine dingen.

Met de 101 wil ik de motor naar achter schuiven zodat ik viscofan kan plaatsen. (en intercooler verplaatsen/ oliekoeler autobak)
Er zit al een kenlowe fan op maar die kan het niet bijhouden. Lang verhaal over koelwind dat door een tunnel heen moet.
foto's staan op mijn insta.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jul 2021, 09:51 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Er zijn nog kleine klusjes maar verder staat de auto klaar, alleen zitten wij ook in de laatste golf die op pad gaat.
En waarheen, tja dat is afwachten. Als ik mijn doel kan bereiken vertrek ik, terug naar huis mag je toch wel binnen de EU.
Maar ik snap de drukte de laatste tijd niet zo, de hitte van het virus is eraf en een paar jaar geleden kwamen de tieners, twintigers terug met buikloop, een kater en/of een geslachtsziekte die ze thuis ook kunnen doorgeven. Is dit gewoon komkommer nieuws?
Ik heb dit jaar het nieuws van de slang en de tijger die gesignaleerd zouden zijn nog niet gehoord :mrgreen:
Dus is het wel zo anders vraag ik me af… goed terug naar het onderwerp! :ugeek:

Regen hebben wij hier een paar weken geleden gahad, dus ik ga zo kersen plukken (en gelijk opeten) achter in de tuin.
Daar heb ik mijn opstapje “land rovertje met roofrack” voor nodig. :| :mrgreen:

Dat je met je 300tdi warmte problemen hebt snap ik niet, nu is het wel een tuinhuisje maar normaal heb je de koeling pas nodig als je onder de 40 kilometer rijdt (zwaar beladen of berg op) zou ik denken?
Dat de interkoeler een beetje frisse tocht krijgt is wel fijn, maar als je net als ik een niet gereviseerd blokje hebt is het natuurlijk niet meer in top conditie en een warm bulkhead en seatbase, ik denk dat je daar niet veel aan doet als je onderweg bent in een buiten temperatuur van 30+.
Ik heb boven in mij spatborden tegen het bulkhead gaten gemaakt om de hete “luchtbel” achter bij de motor kwijt te raken, er komt zeker hete lucht uit. Maar of het echt help ?
:?: uitlaat isoleren? :? Zou dat nog helpen?
Ik denk maar: het is een autootje wat allang de pensioen gerechtigde leeftijd heeft, ze heeft enige tijd geleden een nieuw hart(klepje) gekregen die ook al weer oud is.
:twisted: Oude mensen hebben last van slappe sluitspieren dus dan wil er er wel eens een “poefje” uitkomen.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jul 2021, 09:55 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
sjeroens schreef:
....
* huishoud accu aan het monteren, gescheiden systeem dmv cyrix. (ik weet het: niet het beste systeem, wel het goedkoopste en voldoet waarvoor ik hem wil gebruiken. in mijn 101 heb ik een argo Fet).

Jeroen, Is een 12 => 12 V scheider/lader geen betere en ± even dure oplossing ?

O ja qua koelingproblemen in de 101. Een al dan niet visco-fan in een tunnel werkt heel veel beter. Een e-fan die lucht door de radiator moet duwen is lang zo effectief niet ... zeker als de warme lucht onder de "motorkap" blijft hangen. (Je zou eventueel nog een "aanjager" in de motorruimte kunnen monteren: Een bel warme lucht houdt de doorstroming tegen. Het werkt daar dan precies tegendraads - hoe groter het warmte-verschil hoe beroerder de doorstroming (normaal is dat het temperatuurverschil de koelende werking versterkt). Uiteindelijk ga je als hete-lucht-ballon vliegen.)

Verder denk ik dat ik (ook) nog even richting de Franco-Iberische bergketen afreis ... maar de Covid-toestanden maken het toch minder aantrekkelijk.

In Juni was ik afgereisd naar Haute Maurienne en dat beviel me boven verwachting*, ik heb het niet gedaan maar er zijn daar plekken waar je vrij gemakkelijk naar 2000+ kan rijden en ook zonder problemen zou kunnen kamperen (voor de goede verstaander: naar die mooie 2000+ ben ik wel gereden, ik heb er alleen niet gekampeerd).
Dit (voor)jaar was lang nogal koel etc. dat zal eraan bijgedragen hebben dat het er nu in juni allemaal extra fris en bloemrijk uitzag, en de Marmotten extra vrolijk rondhobbelden. Gedurende de twee weken dat ik er was zag je zo ongeveer per dag de sneeuw dooien (de Col de l'Iseran ging dit jaar ook pas op 12 juni open).

  *  Ik vrees dat in het echte vakantieseizoen de (Franse) Alpen minder aantrekkelijk zijn: toerisme blijft een plaag, dwz je wilt graag dat jij de enige toerist bent


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jul 2021, 16:09 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
:?: uitlaat isoleren? :? Zou dat nog helpen?

Voorzichtig daarmee, je kop moet via de uitlaat ook warmte kwijtraken, zo niet kunnen je kleppen verbranden.
In de scheepvaart moet de uitlaat geïsoleerd zijn maar daar wordt een watergekoeld uitlaatspruitstuk toegepast, geen optie voor een LR. :D

Ik heb een grote elektrische blower achter de radiator zonder tunel, motor word nooit te warm en hij slaat zelden aan.
Voor de radiator is een slecht idee, dat belemert zelfs de rijwind doorstroming.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jul 2021, 16:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
ja, je kunt je downpipe isoleren, zodat de warmte daar niet blijft hangen. Ik hen het probleem opgelost door de 300tdi uitlaat te vervangen door die van een td5, net ff wat groter. Tunnel: de radiator zit mij een 101 zo'n 80 cm achter de voorkant. en de tunnel waar de wind doorheen moet heeft ook nog wat opstakels. Daarnaast heb ik de motor te dicht op de radiator gebouwd, wat ook de flow beperkt. Onder normale omstandigheden als ik met 85 km/u achter een vrachtwagen rij (op veilige afstand) is mijn koelwater 7 graden hoger dan waneer ik naast de vrachtwagen rij. Als ik 90 rij dan gaat ie prima koelen.
Ga ik de snelweg af en kom in een harmonica file (dus weinig rijwind en veel optrekken naar 70 en weer stilstaan)) en hij moet vermogen leveren dan kruipt bij 20 graden buitenlucht de temp omhoog en krijg ik het niet meer teruggekoeld met de electrische fan.
Dus nadat ik alle meters, thermostaat, radiator max gecored etc heb gecheckt kom ik tot de oplossing om mijn motor naar achteren te gooien zodat ik a) meer ruimte heb tussen de radiator en motor en de viscofan kan plaatsen. Eigenlijk komen alle 101 rijders tor dezelfde conclusie: viscofan en ruimte.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jul 2021, 17:27 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
sjeroens schreef:
ja, je kunt je downpipe isoleren, zodat de warmte daar niet blijft hangen. Ik hen het probleem opgelost door de 300tdi uitlaat te vervangen door die van een td5, net ff wat groter. Tunnel: de radiator zit mij een 101 zo'n 80 cm achter de voorkant. en de tunnel waar de wind doorheen moet heeft ook nog wat opstakels. Daarnaast heb ik de motor te dicht op de radiator gebouwd, wat ook de flow beperkt. Onder normale omstandigheden als ik met 85 km/u achter een vrachtwagen rij (op veilige afstand) is mijn koelwater 7 graden hoger dan waneer ik naast de vrachtwagen rij. Als ik 90 rij dan gaat ie prima koelen.
Ga ik de snelweg af en kom in een harmonica file (dus weinig rijwind en veel optrekken naar 70 en weer stilstaan)) en hij moet vermogen leveren dan kruipt bij 20 graden buitenlucht de temp omhoog en krijg ik het niet meer teruggekoeld met de electrische fan.
Dus nadat ik alle meters, thermostaat, radiator max gecored etc heb gecheckt kom ik tot de oplossing om mijn motor naar achteren te gooien zodat ik a) meer ruimte heb tussen de radiator en motor en de viscofan kan plaatsen. Eigenlijk komen alle 101 rijders tor dezelfde conclusie: viscofan en ruimte.

Kan de radiator niet meer naar voren, of verklap ik met deze vraag dat ik niks van een 101 weet ?

De genoemde rijwind-effecten geven in ieder geval meer dan genoeg redenen om aan te nemen dat de geforceerde koeling nu nauwelijks iets doet. Het rond het motorblok blijven hangen van warme lucht kan overigens nog steeds de oorzaak zijn van een stagnatie in de luchtstroom.
Bij een hogere snelheid heb je de nodige wervelingen en mogelijk ook zuiging onder de auto, bij lagere snelheden kan de warme lucht stagneren en zoiets werkt dan gemakkelijk zelfversterkend.
(Ik ken een dergelijk/vergelijkbaar effect rond de versnellingsbak van mijn 110, de visco-fan komt slechts zelden in, maar als die inkomt zakt ineens de temperatuur van de tunnel naar acceptabele waarden ... meestentijds blijft de warme lucht dus stil staan, is er geen koeling rond de versnellingsbak, en komt de hitte-straling ongehinderd via de tunnel binnen, als de fan even lekker loeit voel je de tunnel weer verkoelen.)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jul 2021, 19:14 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Tja, ik zou het ook niet weten
Afbeelding

Ik ben geen landrover kenner, maar een ninety met een 2,5na heeft achter de radiator een tunnel waar de vin mooi in aansluit. Daar ontstaat een goede luchtstroom door.
Helaas paste dat in mijn auto niet (12 cm tussen blok en motor) maar ik denk dat dat wel zal helpen.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jul 2021, 21:44 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
GatheRRoveR schreef:
Tja, ik zou het ook niet weten
Afbeelding

Als ik het kiekje zo aanzie zou de radiator een best eindje naar voren kunnen, maar het kiekje laat weer niks zien van wat er aan motor-tunnel overheen moet passen.

De 200Tdi, de 300Tdi, de Td5 hebben in de Defender een fraai aansluitende tunnel met daarin de visco-fan.
Bij de "Puma" echter zit de fan erg krap achterin die tunnel, en bovendien zit de fan bij de "Puma" erg kort op een nogal massief motorblok.
Omdat er sommige "Puma's" koelproblemen kennen is er een verleng-stukje in de after-market-wereld ontwikkeld .. de fan zit daarmee beter in de tunnel en net iets ruimer vóór het blok ... dat zou de fan op twee fronten effectiever maken.
In ieder geval loont het de moeite om de doorstroming van de koellucht een goed te bestuderen en aan de hand daarvan te optimaliseren.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jul 2021, 07:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
radiator kan niet naar voren. dan duwt de arm van het hulpstuurhuis mijn radiator lek.
Met de tunnel bedoel ik trouwens het gat voor de radiator, niet de fan cowl.
En als ik de vicofan kan plaatsen heb ik ook ruimte voor een fan cowl. die dan weer op maat gemaakt mag worden.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jul 2021, 09:47 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
sjeroens schreef:
radiator kan niet naar voren.

Da's dan duidelijk ...
Verder is het denkelijk ook een probleem dat samenhangt met de frontstuur "aerodynamiek".
Een auto met een neusje veroorzaakt in beperkte mate een downforce, of te wel een zekere onderdruk onder de auto.
Die onderdruk helpt de luchtstroom door de radiator.
Maar goed, als het bij file-rijden al helemaal uit de hand loopt dan is de fanwerking ondermaats.

O ja, een fan zonder visco kan natuurlijk ook nog.
Een elektrische fan achter de radiator is wellicht platter (en makkelijker) ... maar of dat dan past ?
Als je voor "een elektrische fan" achter de radiator gaat kan je ook kijken of het wellicht beter past met meer kleinere fans.
Stel dat je wel 4 kleinere in een platte minimale "cowling" kan plaatsen dan blazen die vier waarschijnlijk de lucht efficiënter naar achter.
Mocht je "boven" meer ruimte hebben - zoals het kiekje suggereert - zou je zelfs een dubbele "cowling" kunnen overwegen:
Onder een heel platte en boven eentje met een wat diepere "cowl", de fan's boven hoeven dan ook niet per se in het radiator-vlak te liggen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jul 2021, 14:48 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Eigenlijk beschijf je wat ik ook ondervonden heb.

Als je eenmaal afremt kan het totale systeem zijn warmte niet goed kwijt.

Bij mij was de oplossing een intercooler met een eigen vin. Dit is geen grote (rally renault 5 geloof ik) maar bij warm weer zet ik de elektrische vin op de intercooler op voorhand aan. En die vin die hielp best wel veel want heel veel warmte wordt veroorzaakt door je inlaatlucht.
Het lijkt wel of de warmte kwadratisch toeneemt als je intercooler niet goed koelt.

Het scheelt bij mij een hoop warmte als ik na zware belasting opeens een veel lager tempo moet rijden of zelfs moet stoppen, bij gewoon Nederlands weer heb ik de vin in mijn geval niet nodig.
Ik reis soms grote afstanden met aanhang bij heet weer, dus dan wil je op voorhand voorkomen dat de auto warm wordt, want die krijg je er gewoon niet meer uit. :oops:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jul 2021, 16:37 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Mooie oplossing! maar helaas voor mij werk dat ook niet. heb een koelvin op de intercooler staan die of tegelijkertijd inschakeld met de kenlowe of handmatig. Maar ik neem het mee in de ombouw

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jul 2021, 17:13 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
GatheRRoveR schreef:
Bij mij was de oplossing een intercooler met een eigen fan. Dit is geen grote (rally renault 5 geloof ik) maar bij warm weer zet ik de elektrische fan op de intercooler op voorhand aan. En die vin die hielp best wel veel want heel veel warmte wordt veroorzaakt door je inlaatlucht.
Het lijkt wel of de warmte kwadratisch toeneemt als je intercooler niet goed koelt.

Internet zegt dat turbo-inlaatlucht vóór de intercooler tot wel 150 º heet kan zijn. Neem dan aan dat je bij een niet al te zware belasting etc misschien 100-120º haalt. Het scheelt dan natuurlijk heel veel of de koel-luchttemperatuur 20º is of 40-50º (dat soort waarden heb 's zomers makkelijk boven het zwarte asfalt). Als je dan de intercooler een beetje extra kan "koelen" dan is dat merkbaar wanneer de koeling toch al kantje-boord is.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jul 2021, 17:31 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ik heb de 109 maar weer aan het werk gezet.
en weer een beetje rommel opgeruimd door te verkopen op de rommel markt in Camperduin.
gouden handel, wel 40 euro verdient!!!!!! :mrgreen:
Afbeelding

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jul 2021, 17:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
hey, had ik dat geweten was ik ff langsgehobbeld .... dacht al een 109 te zien staan vanuit de harger en pettemer polder ...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 86 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.