Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 23:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 10 jun 2021, 22:02 
Offline

Geregistreerd: di 04 mei 2021, 08:42
Berichten: 19
Ik heb een 109 diesel waar ik een trekhaak ondergezet heb maar hoe krijg ik het gewicht dat hij mag trekken ook op kenteken, rdw heeft een verklaring nodig? En mijn chassis nr? Heeft iemand zo iets voor mij.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 jun 2021, 22:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
hmm een 109 diesel met trekhaak? dapper ;)

zonder gekheid, er is al wel het een en ander over geschreven.
Misschien dat je met dit draadje wat verder komt: http://laroprik.nl/viewtopic.php?f=9&t=2001116&p=2004840&hilit=trekgewicht#p2004836

voor mijn nieuwsgierigheid, wat dacht je te gaan trekken met de 109 en waar naartoe / waar doorheen?
Zonder aanhanger is de 2,25 diesel van de 109 (met het torretje in goede conditie) al geen kracht wonder. Een aanhanger maakt het niet beter

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jun 2021, 09:40 
Offline

Geregistreerd: di 04 mei 2021, 08:42
Berichten: 19
Gewoon een enkelasser en een vouwwagen en gewoon op de weg, dus geen heel spannende dingen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jun 2021, 09:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
misschien overbodig:
1) wat mag je trekken op je huidig kentekenbewijs: check https://ovi.rdw.nl/
2) wat mag je trekhaak trekken? (type plaatje) Geen typeplaatje: dan mag, mits deugdelijk gemonteerd, max 750kg trekken
3) meer dan 750kg trekken: goedgekeurde trekhaak voor het type auto, (een brink, word niet meer gemaakt) of een individuele keuring.
4) => bij 3: gemonteerd met de originele treksterkte bouten.
5) wat vind je verzekering ervan? (er rijden talloze 109 rond met een niet goedgekeurde trekhaak, kans is klein dat ze je aanhouden, maar bij ongeluk kan de verzekering moeilijk gaan doen, al heb ik daar nog nooit van gehoord)
6) zoals Fenna zegt.
7) zoek kentekens op van 109 met trekgewicht op papier en maak dan een afspraak bij de rdw. Zorg dat je chassis nr goed leesbaar is (ingeslagen rechter voorpoot, of rechterkant chassis als ie al een keer bij de rdw is geweest) en overhandig dan de papieren, je krijgt dan waarschijnlijk max 2000kg trekgewicht.
8) voor een militaire 109 bestaan geen goedgekeurde trekhaken
9) Marc, wat kan je nog meer zeggen?
succes,
Jeroen

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jun 2021, 12:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
fenix2 schreef:
hmm een 109 diesel met trekhaak? dapper ;)




Vaak ben je te bang :mrgreen:

Maar ff zonder gekheid, ik vind deze reactie altijd een beetje overdreven.
Ik rijd zelf met mijn 2.25diesel vaak zat met aanhanger. En ook met zware aanhanger.
0 tot 85 doet ie zonder aanhanger gemiddeld in 20seconden. Laatst met een aanhangertje puin van 1000kg, 0 tot 85 in 21seconden. 8-)
Als ik heel eerlijk ben vind ik de 2.25d juist een ideale motor om aanhangers te trekken. Hij word er niet warm of koud van en zonder stress kom je met een zware aanhanger net zo makkelijk op je bestemming als zonder aanhanger.


Nu terug komend op de vraag. Misschien heb ik heel veel geluk gehad hoor. Maar mijn Santana is geïmporteerd en bij de eerste keuring bij de RDW voor het verkrijgen van een kenteken, zat er onder de Santana een trekhaak. Echter geen trekgewicht op kenteken. Ik heb gewoon gebeld, uitgelegd dat trekgewicht vermelding dus "vergeten" is bij invoer. 1 belletje en 5 minuten later had ik een vermelding van uit me hoofd 2300kg. 2300kg kreeg ik als soort van compromis, maar vind ik uiteraard meer dan prima. Zorg wel voor een goedgekeurde trekhaak en monteer hem uiteraard met de juiste bouten met voldoende treksterkte. Mijn 109diesel heeft zelf 3ton op kenteken.

Succes!

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jun 2021, 08:50 
Offline

Geregistreerd: di 04 mei 2021, 08:42
Berichten: 19
Hoi Rolf, goed te horen dat er toch wel een aanhanger achter kan. Zou ik misschien wat gegevens je mogen hebbenvan de 109 ( kenteken of zo) zodat ik de rdw kan mailen dat de zelfde auto dat op kenteken heeft en als ze willen dat ik langs kom om te laten zien dat er een goede trekhaak onder zit.
Groet robert


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jun 2021, 09:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Rolf schreef:
Vaak ben je te bang :mrgreen:


Als je een 88 softtop met 2,25D (1336kg onbeladen eigen gewicht) gaat vergelijken met een 109 STAWAG 2,25D (1709 kg onbeladen eigen gewicht) Heb je een verschil van bijna 400kg. Dat maakt voor een 2,25D torretje al best verschil voor de 'ruimte' om een aanhanger mee te sleuren
btw, deze gewichten haal ik uit het WPH. Individuele voertuigen kunnen verschillen

Als je wilt trekken met een 2,25 is de benzine al een betere keus (D: 46KW/140Nm, B: 55KW/163Nm)

Oh en ik heb gemerkt dat het (op)trek vermogen best verschilt tussen een warme en een koude 2,25D. 0-80 met warme motor deed ik in net geen 20 seconden. Met koude motor was het een minuut of wat.

mijn tip Robert, ga eerst eens lekker kilometers maken met je eigen landrover en bepaal dan voor jezelf of je er wel of geen aanhanger mee wilt trekken. Leer je eigen laro kennen in hoe het hok zich gedraagd op de weg en in het dagelijkse verkeer.

Fenna

edit: mijn beslissing was om toch af te zien van een trekhaak


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jun 2021, 10:10 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Of een andere motor inbouwen ;)
Heb met mijn 3.8 liter perkens 0 problemen met een 2 ton volgeladen aanhanger 8-) 8-)
O ja de ambu weegt ook nog zo een 3 ton :lol:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jun 2021, 11:09 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 11:00
Berichten: 27
Ik kreeg een paar jaar geleden van een RDW medewerker het advies om zonder auto naar het RDW te gaan en te vragen om trekgewicht bij te schrijven volgens de TGK code: LANV-1015.
Dat resulteerde in 750 kg ongeremd, 3500 kg Autonoom geremd en 3500 kg Middenas geremd .
Een originele Brink trekhaak is goedgekeurd voor 2000 kg, dat is dus wat ik wettelijk mag trekken.
Maar enkele keren heb ik zeker 3500 getrokken en als het niet omhoog ging was de prestatie best aannemelijk (niet dagelijks doen)
Tot mijn grote verrassing was het gratis! (toen tenminste)
Groeten en succes, Eli


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jun 2021, 11:20 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
36ya44.
3500 109 op kenteken. brik trekhaak 2000 kg. papieren heb ik er bij.
ligt wel een ander motortje in.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jun 2021, 21:21 
Offline

Geregistreerd: di 04 mei 2021, 08:42
Berichten: 19
Bedankt voor het meedenken. Zal eens naar de rdw gaan en kijken wat ze met de gekregen gegevens kunnen.
Groet robert


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jun 2021, 23:56 
Tja,

Kan er een boek over schrijven.
En waarschijnlijk is dat er al over geschreven.

Vroeger idd bijvel bij je papieren. Dat was in de tijd dat de sleurhaak ook nog daadwerkelijk aan de auto werd gekeurd. Dat bijvel is bij je pasje nog steeds geldig onderweg.

Het is idd een kwestie van 6 gooien met mens erger je niet.

Of in jip en janneke taal, het hangt van een aantal factoren en de willekeur van de RDW medewerker af!

Sjaak(of zijn rechtsvoorganger) heeft bv 6 gegooid.

Een import keuring met andere gewichten op de papieren kan bv zomaar 2300 kg opleveren(4 gooien)

Hoe officieel en punctueel sta je in het leven?
Je kan het idd eens bij een keuringstation proberen met TGK Lanv 1015.
Dit is idd de code van een militaire 109 serie 3 die 3500KG opleverd.

Er hoeft bij registratie geen trekhaak aanwezig te zijn. dan heb je ook de discussie niet met een keurmeester of je de juiste haak heeft.

Doen ze het daar niet dan volgende route.
Wat zeggen ze aan de telefoon van je vraag bij de RDW in Zoetermeer bij opgave van je VIN? Als er geen gegevens bekend zijn(van mijn VIN zijn die er niet, er is ooit brand geweest zei de medewerker) Dan kan je een CVO aanvragen bij een oficiele Land Rover Dealer.
RAC Dordrecht doet dit wel. Knook Breda had er weinig zin aan. Standaard gewicht series is de eerder genoemde 2000KG

Die CVO stuur je met het pasje op naar de RDW en je krijgt een nieuw pasje met het gewicht(2ton) bijgeschreven.

Soort trekhaak is je eigen verantwoording. Ik maak bv een Dixon Bate eraan met een 3500KG typeplaatje erop. Als je de inhoogte verstelbare van een defender pakt en met goede bouten en contra achterplaat(4 mm) met het geboorde gatenpatroon vastmaakt gebeurt er niets hoor. Burger achterbalk is daar wat dun en het plaatje kan mooi tussen de verstevigingen in. Volg een deugdelijk constructie plan of vraag er een constructeur naar. Je kan meters las leggen op cm dik staal maar als ze niet vast zitten(lekker inbranden)? Je kan nog zo'n goedgekeurde haak aan een gaar chassis(achterbalk) hangen maar dan snap je zelf ook wel wat er gebeurd.
Lukt er echt niets en je wilt echt een hoog tonnage dan kan je naar RDW TCL Lelystad a 125 euro per uur maar dan heb je aan wat eisen te voldoen. hellingproef koppeling en handrem etc.
Maar als je hier met het verkeerde aankomt word je definitief van het mens erger je niet bord afgeschopt ! Je zit dan in het hol van de leeuw. Of je komt er sterker uit of je word opgevreten.

Zou ik een zware aanhanger(3500 kg) die goed remt achter een goedlopend 2,25 dieseltje durven hangen als de kogel goed aan een harde achterbalk vast zit en de juiste kogeldruk heeft? Als ik weet dat de diffs(1 op 4,7) steekassen en bak ook in goede toestand zijn? Jawel, je moet alleen geen haast hebben. Het kan idd best wel eens kloppen dat het niet eens veel uitmaakt met het optrekken of hij er wel of niet aanhangt. Tja, een dikke helling op zal je wel terug moeten schakelen(in het ergste geval tot lage gearing haha). Of de gehaaste gestresste mede mens dat tegenwoordig waarderen kan(inclusief klassiek roet pluimpje)? Er geld wel een minimum snelheid op een snelweg dus als je dat niet gaat halen moet je een alternatieve route nemen. Maaar.......... ,Ik ben er van overtuigd dat je er kan komen! Ben er ook van overtuigd dat een serie 3 rembekrachtiger(met goed vacuum) en serie3 vooras als alles goed afgesteld is en functioneerd echt wel voldoende remkracht kan leveren voor dit gewicht. De handrem zou ik mn geld (en mn leven) maar niet vanaf laten hangen boven het ravijn. wielkeg of blokje erbij.

Dit is dus die TGK lanv 1015 variant. Bij Defensie heeft normaal gesproken ook niemand haast. Ik ken een oude tuinder die maanden Breda Barendrecht(veiling) reed over de a16. Vrachtauto's(wel met 400 plus PK) achter hem waren in de Drechttunnel toch niet blij met hem. Terugweg leeg naar huis ging wat beter.

Oom agent onderweg? Binnenland? Als het gewicht op je pasje staat? En ze zien een deugdelijke haak/koppeling en alle andere verplichtingen voldoe je aan? nooit problemen gehad. Buitenland? Ze willen wat te zeuren hebben en hebben geld(ruiken dat met NL kenteken) nodig? Tja, gewicht op pasje/ bijvel en een typeplaatje op de haak doet al wonderen. De gemiddelde jeugdige agent denkt dat een Serie een Defender is en schat het al snel op een 3500KG als hij naast je rijd op de snelweg.

maak er wat van, groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jun 2021, 07:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
fenix2 schreef:
Rolf schreef:
Vaak ben je te bang :mrgreen:


Als je een 88 softtop met 2,25D (1336kg onbeladen eigen gewicht) gaat vergelijken met een 109 STAWAG 2,25D (1709 kg onbeladen eigen gewicht) Heb je een verschil van bijna 400kg. Dat maakt voor een 2,25D torretje al best verschil voor de 'ruimte' om een aanhanger mee te sleuren
btw, deze gewichten haal ik uit het WPH. Individuele voertuigen kunnen verschillen

Als je wilt trekken met een 2,25 is de benzine al een betere keus (D: 46KW/140Nm, B: 55KW/163Nm)



Ik maak zeker niet de vergelijking tussen een 109 en mijn Santana (1680kg ledig gewicht overigens :o )
Mijn punt was meer: zo'n ding is zo wie zo niet voor uit te branden en dat aanhangertje van een paar 100kg veranderd daar verder weinig aan :lol: ..
Maar dat is slechts mijn bescheiden mening 8-) .

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jun 2021, 08:03 
Offline

Geregistreerd: di 04 mei 2021, 08:42
Berichten: 19
Iemand misschien een kenteken nr. Van een 2.25 4 cilinder diesel die trekgewicht op kenteken heeft voor vergelijking.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jun 2021, 08:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Robert Winsingh schreef:
Hoi Rolf, goed te horen dat er toch wel een aanhanger achter kan. Zou ik misschien wat gegevens je mogen hebbenvan de 109 ( kenteken of zo) zodat ik de rdw kan mailen dat de zelfde auto dat op kenteken heeft en als ze willen dat ik langs kom om te laten zien dat er een goede trekhaak onder zit.
Groet robert


:oops:
In mijn matige brein die weleens last heeft van lichte dementie verschijnselen had ik opgeslagen dat mijn 109 bij aanschaf trekgewicht op kenteken had..
Maar bij nader inzien blijkt er dus helemaal niks geregistreerd te zijn. :roll:

Ik moet dus zelf die weg ook nog even bewandelen :lol: :lol:
Aan mijn gegevens heb je dus niks, sorry.

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jun 2021, 08:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Robert Winsingh schreef:
Iemand misschien een kenteken nr. Van een 2.25 4 cilinder diesel die trekgewicht op kenteken heeft voor vergelijking.


65-stg-2 is van mijn 2.25d Santana. Die heeft geremd 2040kg op kenteken. Heb ik net ff snel opgezocht. En dat was dus met een simpel belletje zo geregeld.
Succes


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jun 2021, 16:01 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
In de tijd dat ik een Mazda E2200 reed, kwam ik ooit eens met de boot op de trailer over de Afsluitdijk richting Den Oever. Met een hele dikke wind schuin op de kop kwam het oude torretje met geen mogelijkheid boven de 60-65km/u. Met een gierende motor in zijn 3. Overschakelen resulteerde in langzaam terugzakken richting de 55km/u. En natuurlijk werd ik door oom agent staande gehouden met de mededeling dat ik echt harder moest rijden, want dit was levensgevaarlijk. Heb hem uitgelegd dat ik het helemaal met hem eens was, maar dat het oudje nu eenmaal niet harder kon, wat ik ook probeerde. Daarop werden papieren gecontroleerd. Met 1500kg als max trekgewicht op papier was ik duidelijk niet in overtreding, dus na een verdere uitleg dat ik misschien beter 's nachts had kunnen rijden mocht ik verder.
Kortom, je moet een beetje geluk hebben met wie je treft.

Overigens ging het na het wegrijden direct een stuk beter. Ik kon kort achter een vrachtwagen wegrijden, wist hem bij te houden en kwam in zijn zuiging rijdend tot een acceptabele 82km (in zijn 4), genoeg om hem te kunnen blijven volgen tot het eind van die vermaledijde dijk.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 jun 2021, 16:59 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Dat waren pas tijden Albert!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 jun 2021, 20:37 
Offline

Geregistreerd: di 04 mei 2021, 08:42
Berichten: 19
Hoi ik ben bij het rdw geweest te vragen maar moet eerst papieren hebben waar trekgewicht en op staan en dan een afspraak maken om met de laro langs te komen zodat de keurmeester kan bepalen wat er achter mag


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jun 2021, 15:53 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjeroens schreef:
misschien overbodig:

3) meer dan 750kg trekken: goedgekeurde trekhaak voor het type auto, (een brink, word niet meer gemaakt) of een individuele keuring.
4) => bij 3: gemonteerd met de originele treksterkte bouten.

9) Marc, wat kan je nog meer zeggen?

Nog meer:
10) het mag iedere binnen de EU gekeurde trekhaak zijn
11) het is een bullshit-verhaal, ook dat van die bouten, want je mag zo ongeveer iedere achterbalk aan het chassis lassen.
Dat laatste is de oplossing voor de militaire chassis als je precies bent. Voor het militaire chassis bestaat geen passende gekeurde trekhaak (althans niet in NL), je mag echter wel een civiele balk aan het chassis lassen ... Dit laatste is een leuk "dingetje" om aan de RDW-man te vertellen, is het een slimme RDW-man dan snapt ie de onzinnigheid van de regels en neemt ie gewoon een willekeurig document als goed genoeg.

PS   Mbt tot mijn puntje 10: Je ziet hier nog eens te meer hoe jammer het is dat het LandRover moederland van de EU is weggedreven.
PS2 Het zou maar zo kunnen dat je als je een tweede of derde keer navraag doet, en je goed voorbereidt met documentatie (bijv. een uitdraai van de trekgewichten van een identieke auto) dat je ineens wél de gevraagde aanpassing krijgt ... ik las in ieder geval dat het zo kon lopen.
Zelf heb ik het probleem niet, mijn probleem is wél een trekgewicht maar géén trekhaak (en daarbij ook geen E op het rijbewijs - ik was qua rijbewijs een net te late roeping, een beetje jammer dus)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2021, 07:22 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Ik heb met een verklaring van landrover 2000 kg trekgewicht voor mijn ambu en door toeval legaal een trekhaak kunnen monteren.
De achterbalk was verrot en de enige vervangings deel dat ik vond was een ceviele achterbalk maar dat was voor de tijd dat ik besloot een trekhaak te monteren. Geluk is met de onwetende.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 69 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.