Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 19:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 30 mei 2021, 16:34 
Offline

Geregistreerd: zo 30 mei 2021, 16:07
Berichten: 4
Eerste bericht hier, dus nieuw :D

Sinds kort de eigenaar van een Laro88 Lightweight uit 1976, in deze 45 jaar de derde eigenaar.
(ze is pas in 2006 op kenteken gekomen) dus alles ziet er nog erg netjes uit.

Ik ben begonnen met wat kleine klusjes zoals elektra ed. zo ook het waarschuwings lampje van
het remsysteem, wat ik mij uit militaire dienst nog kan herinneren is dat het lampje gaat branden
wanneer je de schakelaar indrukt, helaas gaat er niets branden.
Er lagen wat massa draden van de schakelaar los, deze vast gezet maar nog steeds niks, grote
kans dat het lampje kapot is, maar hoe! vervang ik deze...

De verschillende TH's door gelezen, maar daar ook niks hoe! het lampje te vervangen, al voorzichtig
geprobeerd om de voorzijde eraf te wippen, maar alles is 45jaar oud, dus voordat ik iets sloop...

Zal er hier vast iemand zijn die mij kan vertellen hoe het lampje wel! verantwoord te vervangen. :)

Afbeelding

Alvast hartelijk dank.

Grtzz Mark


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 mei 2021, 19:10 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hoi,

Denk dat het een lampje is wat voor laag vacuum voor de remmen bedoeld was. Zit de klep nog in je inlaatspruitstuk? De afstelling hiervan bepaald of je auto rookt als de Hoogovens(uche uche) en of hij een beetje remt. Nu heb ik waarschijnlijk alleen de serie 3 gezien bij defensie. het komt mij wel bekend voor. Ben zelf niet zo'n fan van die klep. heb liever een vacuumpomp .13 afdra hier op het forum weet het waarschijnlijk wel. groet nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 mei 2021, 21:07 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Er zijn 2 punten waar het lampje op reageert, 1 vacuĆ¼m 2 het blokje van je gescheiden rem systeem.
Maar dat is je vraag niet.
Wist dat ik nog zo een schakelaar had liggen en je hebt geluk, heb hem zowaar gevonden.

Beste is om hem er uit te halen maar je kan het zo proberen met pech heb je te weinig ruimte aan de zijkanten, metaal buigt niet mee.
Aan de zijkanten in het midden van het bewegende deel met twee kleine schroevendraaiers het middendeel er uit wippen.
Kan ook een voor een, schroevendraaier 2mm naar binnen steken en dan de buitenrand naar buiten buigen zodat het binnedeel er uit wipt, dan de andere kant maar waarschijnlijk klikt de eerste kant dan weer terug.
lukt dat dan kom je overal bij.
Let wel op dat er geen veertje weg springt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 mei 2021, 20:11 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Ik heb het schakelaartje al eens vervangen. Kan echter niet zeggen of je het lampje kan vervangen. De oude was te ver kapot om dat te beoordelen en de nieuwe open maken ging mij te ver. Zo uit mijn hoofd leek het er op dat het lampje gelijmd is maar pin me er niet op vast.

Schroef het dashboardje van het schutbord. De schakelaar unit heeft aan de achterkant twee "pootjes" met "haakjes". Als je niet al te grote handen hebt kan je deze naar elkaar toe knijpen en het schakelaartje naar voren, dus uit het bordje, drukken. Kabeltjes omzetten naar de nieuwe en dan druk je (voorzichtig) de nieuwe unit op zijn plek. Het los maken moet je op gevoel doen. Wil je het zien dan moet je de klokken en misschien ook de stop-kabel los maken. Het is een stukje pielen maar zelfs met mijn handmaat 10+ is het gelukt. Als je een vervangende schakelaar hebt begrijp je de pootjes waar ik het over had.
Succes.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 mei 2021, 21:10 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
nico1970 schreef:
Hoi,

Denk dat het een lampje is wat voor laag vacuum voor de remmen bedoeld was. Zit de klep nog in je inlaatspruitstuk? De afstelling hiervan bepaald of je auto rookt als de Hoogovens(uche uche) en of hij een beetje remt. Nu heb ik waarschijnlijk alleen de serie 3 gezien bij defensie. het komt mij wel bekend voor. Ben zelf niet zo'n fan van die klep. heb liever een vacuumpomp .13 afdra hier op het forum weet het waarschijnlijk wel. groet nico


Je bedoelt de vlinderklep in de lucht inlaat. Dat is inderdaad een knullig systeem maar het was voor de KL goedkoop. Het idee er achter is: rij je 80 km/h (want sneller mochten wij dpl niet en alle LaRo's waren zo afgesteld op een paar na, oa die waar ik in reed en die van de adjudant van de onderhoudsgroep) en je laat het gas los dan gaat de klep dicht, er blijft een klein gaatje open waardoor de motor niet af slaat. De motor zuigt lucht uit de rembooster en het vacuumreservoir waardoor je toch twee keer bekrachtigd kunt remmen. Als het vacuum 'op' is gaat het lampje branden. Gaat het tijdens het rijden branden dan heb je een probleem in het gescheiden remsysteem, zoals Jamaar al schreef. De 1TH zegt dat je dan meteen moet stoppen. Dit is volgens mij een beetje KL-humor. Meteen stoppen met een remprobleem?

Een vacuumpomp is inderdaad een veel betere oplossing. Een jaar of 20 geleden kon je die mechanische Pierburg pompjes (oa gebruikt op de Peugeot 205 diesel) bij elke sloperij voor een paar tientjes kopen maar inmiddels zijn ze daar op. Ze worden nog wel gemaakt maar ik was onlangs bijna 200 euri kwijt voor een nieuwe.
Dan nog de poelie op de pomp. Die dingen mogen maximaal 5000 toeren per minuut maken. Bij meer toeren slijten ze veel te snel. Ik heb een poelie op maat laten maken, dezelfde diameter als die op de krukaspoelie voor de waterpomp. De 2.25 liter diesel maakt maximaal minder toeren dan 5000 dus een even grote poelie voor de pomp zal geen levensduur problemen geven.

Dan heb je ook nog de bevestiging van de pomp. Voor een militair blok (daar hebben we het immers over) is het niet zo heel erg ingewikkeld. De pomp komt op de plaats van de spanrol voor de waterpomp. Je moet wel een adapter maken tussen de voet en de pomp. Verder heb je een langer v-snaar nodig en het stelmechanisme voor de snaar moet je ook knutselen.

Een paar plaatjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Je zou ook een electrische vacuumpomp kunnen monteren en deze schakelen op het rempedaal/remlicht. In dit geval zal je zeker de vacuumtank moeten demonteren of bypassen. Ik heb dat tankje uit mijn LW gehaald.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 96 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.