Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 20 jun 2021, 23:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Compressietest
BerichtGeplaatst: za 08 mei 2021, 21:00 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 174
Vanmiddag compressietest gedaan op de 2,25 liter diesel in mijn Lightweight.
Afbeelding
De motor heeft bijn 90K gelopen.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressietest
BerichtGeplaatst: za 08 mei 2021, 23:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 311
8 bar verschil tussen 1 en 4 ?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressietest
BerichtGeplaatst: zo 09 mei 2021, 00:07 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
fenix2 schreef:
8 bar verschil tussen 1 en 4 ?

Zou er hetzelfde resultaat te zien zijn bij een andere test-volgorde ?

Als "Ongelovige Thomas" kijk ik altijd met een zeker "wantrouwen" naar testresultaten met een niet direct verklaarbare "regelmaat".
Je ziet hier van 1 naar 4 een bijna regelmatige afname in compressie, dat kan natuurlijk de werkelijkheid zijn.
Het kan ook een artefact zijn, een reeks die je ook krijgt als je viermaal dezelfde cilinder test.
Of een reeks die precies gelijk toont (dus een omgekeerd resultaat) als je cilinder 4 naar 1 test.

Het hangt natuurlijk geheel van de testmethode af, maar bij het een voor een testen heeft cilinder 4 al wel driemaal droog zijn rondjes gedraaid ... zoiets zou maar zo een mindere compressie kunnen verklaren.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressietest
BerichtGeplaatst: zo 09 mei 2021, 00:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 311
Marc-my-Words schreef:
fenix2 schreef:
8 bar verschil tussen 1 en 4 ?

Zou er hetzelfde resultaat te zien zijn bij een andere test-volgorde ?

Als "Ongelovige Thomas" kijk ik altijd met een zeker "wantrouwen" naar testresultaten met een niet direct verklaarbare "regelmaat".
Je ziet hier van 1 naar 4 een bijna regelmatige afname in compressie, dat kan natuurlijk de werkelijkheid zijn.
Het kan ook een artefact zijn, een reeks die je ook krijgt als je viermaal dezelfde cilinder test.
Of een reeks die precies gelijk toont (dus een omgekeerd resultaat) als je cilinder 4 naar 1 test.
zou zomaar kunnen
Citaat:
Het hangt natuurlijk geheel van de testmethode af, maar bij het een voor een testen heeft cilinder 4 al wel driemaal droog zijn rondjes gedraaid ... zoiets zou maar zo een mindere compressie kunnen verklaren.
Zonder verdere uitleg over de manier van testen zegt zo'n uitdraai dus niet echt veel voor de onschuldige omstander ;)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressietest
BerichtGeplaatst: zo 09 mei 2021, 11:04 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 503
Dat papiertje ziet er niet uit alsof die test gisteren gedaan is, kan van vette vingers zijn natuurlijk.
De waarden lijken mij ook onwaarschijnlijk hoog, kan niet met koude motor zijn en ook met warme motor vind ik deze uitkomst verdacht.
Zo uit mijn hoofd zou de compressie tussen 18 en 24 bar ok zijn maar ik heb niet in het boek gekeken.
Is net als met bloeddruk meten, meerdere keren en dan het gemiddelde, moet niet net mijn ex langslopen, dan is het plotseling 120 200 :twisted:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressietest
BerichtGeplaatst: zo 09 mei 2021, 16:08 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 174
De test was echt gisteren, het papiertje is oud en heeft ook wat vette vingers.

We hebben alle vier de grloeipluggen er uit gehaald en in volgorde 1 tm 4 getest. Slechts 1 keer.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressietest
BerichtGeplaatst: zo 09 mei 2021, 20:47 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 503
Met warme of koude motor?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressietest
BerichtGeplaatst: zo 09 mei 2021, 21:40 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 57
Wat ik me kan herinneren is, dat je voor een compressietest eerst de motor moet warm laten draaien. Dan moeten de verstuivers worden afgekoppeld want er mag geen brandstof worden ingespoten, en daarna kun je pas meten. Moet in principe met de startmotor en dat voor ca 20-30 seconden. Voor de 300tdi staat ca 24 bar. Dat laatste heb ik opgezocht. De rest komt uit mijn geheugen. Als iemand het beter weet, dan graag, ik leer graag bij. 35 bar lijkt mij erg veel.

_________________
Defender 110 met 300tdi, zonder ECU


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressietest
BerichtGeplaatst: ma 10 mei 2021, 10:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 311
het WPH zegt over de 2,25D: tussen 31 en 33 kgf/cm^2. Dat is tussen de 30 en 32 bar., gemeten met motor op bedrijfs temperatuur en inderdaad zoals al gemeld brandstof toevoer geblokkeerd.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressietest
BerichtGeplaatst: ma 10 mei 2021, 11:27 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
Tja, ik zou het gewoon nog een paar maal meten.
Onder verschillende omstandigheden en verschillende volgorden.
Meten is weten is een goed gezegde, maar net als bij eieren en pasen geldt bij meten "één meting is geen meting, twee metingen is een halve meting en pas bij drie begint de teller"

Met een beetje olie óp de zuiger (mij lijkt niet te veel) kan je de afdichting van de kleppen nog apart beproeven.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressietest
BerichtGeplaatst: ma 10 mei 2021, 16:25 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 503
fenix2 schreef:
het WPH zegt over de 2,25D: tussen 31 en 33 kgf/cm^2. Dat is tussen de 30 en 32 bar., gemeten met motor op bedrijfs temperatuur en inderdaad zoals al gemeld brandstof toevoer geblokkeerd.


Haynes geeft een compressie ratio aan van 1 op 23 aan. Hoe haal je dan 30/32 bar? Ben benieuwd :!:
Vond ook een compressie van 425 lbs/sq inch, is 29 nog wat bar.
Wordt nu echt nieuwsgierig wat wat is :geek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressietest
BerichtGeplaatst: ma 10 mei 2021, 19:24 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
Jamaar schreef:
fenix2 schreef:
het WPH zegt over de 2,25D: tussen 31 en 33 kgf/cm^2. Dat is tussen de 30 en 32 bar., gemeten met motor op bedrijfs temperatuur en inderdaad zoals al gemeld brandstof toevoer geblokkeerd.

Haynes geeft een compressie ratio aan van 1 op 23 aan. Hoe haal je dan 30/32 bar? Ben benieuwd :!:
Vond ook een compressie van 425 lbs/sq inch, is 29 nog wat bar.
Wordt nu echt nieuwsgierig wat wat is :geek:


Grappig ... ik vond: De te verwachten compressiedruk (in PSI) ligt tussen 17 en 20 maal de compressieverhouding.
Op basis van 425 psi en 1op23 kom je dan op een factor 18,5 -- precies halverwege.

Dat je met 1:23 toch ± 30 bar haalt moet je denkelijk verklaren door de rappe temperatuurstijging tijdens de compressie.
Het verschil tussen die theoretische 23 en de praktische 30 bar heb je al bij een inlaat-temperatuur van + 20º en een compressietemperatuur van nog geen + 100º (als ik het zo allemaal even snel goed nareken).

Anyway: met de algemene gaswet kon je een eind.

Overigens zou ik me maar zo kunnen voorstellen dat de bedrijfstemperatuur niet alleen van belang is voor de alledaagse bedrijfs-passing/afdichting maar ook voor de gewoonlijke thermische balans. Bij een motorblok op omgevingstemperatuur raak je van die + 100 natuurlijk heel wat kwijt door het opwarmen van de tot dan toe koude cilinderwand.

PS   Je snapt met dit soort cijfertjes ook beter wat min 20 doet voor een diesel: blok + inlaatlucht zijn dan bij de start min 20 -- tijdens de eerste start-omwentelingen doet de compressie ± 80º stijgen dus is + 60 de theoretische eindtemperatuur ware het niet dat het blok nog min 20 is. Je snapt dan ook dat voorgloeien helpt, een radiator-muf helpt wellicht ook een beetje, en een motorverwarming mogelijk nog het meest ... dwz zelfs als de blok-temperatuur slechts 10 a 20 º boven nul haalt zie je de winst.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressietest
BerichtGeplaatst: di 11 mei 2021, 00:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 311
Tja, hoe kom je aan 30-32 bar ....

Ik weet wel dat ik met warme motor de 22 bar haalde met aanzienlijke ruimte langs de zuigerveren. (daarom staat mijn onderblok nu bij een revisie bedrijf voor overmaat zuigers)

edit: na de compressietest deed ik aanvullend nog een lektest waarbij de lekkage langs de zuigers duidelijk werd


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressietest
BerichtGeplaatst: di 11 mei 2021, 09:54 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 57
Dat je meer bar haalt dan de compressieverhouding is wel te verklaren doordat de gecomprimeerde lucht flink opwarmt. Daarom moet je ook met een warme motor testen. Tot op zekere hoogte is het ook niet zo erg als het 31bar in plaats van 33bar zou zijn. Het is wel prettig als ze alle 4 min of meer gelijk zijn, en dat is hier niet het geval. Op het www is er nog wel meer over te vinden. Meten is ook hier overigens ook weten, maar er wordt ook vaak niet goed gemeten. Waarbij ik niet wil zeggen dat dat hier het geval is.

_________________
Defender 110 met 300tdi, zonder ECU


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressietest
BerichtGeplaatst: wo 12 mei 2021, 18:53 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 196
Hallo,

Aan het kaartje te zien wel een proffesionele meter van Motometer oid.
Ik krijg altijd een trauma aangemeten met compressie meten. De voorgeschreven manier hanteren en de bijpassende waardes ? Ook kan het natuurlijk voorkomen dat de motor naarmate je meer metingen heeft gedaan minder snel rond gaat omdat de accu afzwakt en dat de meting ook beinvloed.Theorethisch 10% verschil onderling is niet vreemd. Belangrijker vind ik altijd de vraag waarom ga je compressie meten. Hoe loopt de motor? Zit de power er nog in wat je er van kan verwachten? Grote rookpluimen heb je te hoge carterdruk en blaast hij de olie vuldop eraf?
Meestal doe ik een lektest en als dat in orde is en de motor loopt naar behoren en je kan je achterligger nog zien(blijft een oude 2.25)in je spiegels dan maak ik me verder geen zorgen. Weet wel dat de militaire vacuumklep erger leed veroorzaken kan wat rook betreft als een beetje minder compressie. Zolang hij(diesel) vlot start bij koude temperaturen is er niets mis met een motor.

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressietest
BerichtGeplaatst: wo 12 mei 2021, 19:49 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 174
Nog wat meer info van mijn kant. Augustus 2020 viel de LW stil op de Autobahn. Toen die terug was bleek de distributieketting gebroken. Eigenlijk was de hele distributie gaan hemelen. Ook vijf stoterstangen waren krom. De reparatie duurde nogal vanwege een sleutelvriend met corona en de kou van afgelopen winter. Ook wat motivatiegebrek.
Eindelijk, vorige week, waren we op het punt dat we de compressie konden testen. Olie in de motor en de inspuitpomp ontlucht. Hogedrukleidingen aan de verstuivers maar slechts vingervast. Getest met koude motor omdat het koelsysteem nog niet was gemonteerd.

De test hebben we gedaan omdat we wilden weten of er mogelijk schade was aan kleppen of zuigers. Dat is dus niet het geval, de max compressie wordt op elke cylinder mooi vast gehouden. Misschien binnenkort nog eens testen met warme motor.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressietest
BerichtGeplaatst: wo 12 mei 2021, 23:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 311
Oh dat is een vervelende situatie waar je vandaan komt met dit blok...
Zijn de kromme stoterstangen wel vervangen voordat de compressietest gedaan is? En is de kop er af geweest?

Als er 5 stoterstangen krom zijn, zou het zomaar kunnen zijn dat er wat klep afdrukken in zuigerkoppen staan. Mogelijk hebben ook een aantal lagers een opsodemieter gehad waar ze niet blij van zijn geworden. 3 of 5 lager blok?

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressietest
BerichtGeplaatst: do 13 mei 2021, 08:15 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 196
Oei,

Blijkbaar op het eerste gezicht nog een te repareren motorschade.

Het goede bericht is idd dat als hij zijn compressie goed vast houd je waarschijnlijk dan geen lekke kleppen heeft.

Kan best idd wel eens zijn wat Fenna zegt dat de zittingen en klepgeleiders het niet zo leuk hebben gevonden. De rest ook niet denk.
Maar blijkbaar heeft hij dan de stoterstangen krom geduwd en niet de klepstelen . Klepstelen gaan meestal krom bij bovenliggende nokkenas en soms een gat in de zuiger. Drijfstang krom ook al gezien en bij een Isuzu2.4 zelfs wel eens drijfstang door draaiend gedeelte naar biuiten.
Als nu de stoterstangen weer recht zijn en de boel op tijd staat?
Ik zou me over de meteing maar ff niet te druk maken en eerst maar eens kijken hoe dat de motor loopt en hoeveel kracht erin zit. Ook wel leuk als alle vloeistoffen erin blijven en de temperatuur goed blijft.
Als dat allemaal meevalt ? gewoon maar weer eens een ritje stevig proefrijden. Daarna genieten, dat motiveerd weer als er aan een volgende probleempje gesleuteld moet worden. het blijft Land Rover.
Gezien de prijs die ze voor een 2,25 vragen die nog wel loopt kan je eigenlijk al niet veel meer aan je eigen blok sleutelen. uithonen en nieuwe zuigers loop je op leeg en een kop revisie is ook een paar honderd. vanaf 500 vaak al een goede 2,25 en een goede 200TDI richting 1000(maar blaas de rest van de overbrenging dan niet op haha) Of je moet hem voor de originaliteit er in willen houden.

succes nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressietest
BerichtGeplaatst: do 13 mei 2021, 20:19 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 174
Voor alle duidelijkheid: het is een militair blok. Een civiele 2,25 liter kan er niet in zonder grote aanpassingen (ophangpunt voor spanrol waterpomp v-snaar ontbreekt op een civiel blok om er eentje te noemen) dat is geen optie. De auto moet zoveel mogelijk origineel blijven!

Alle 8 stoterstangen zijn vervangen voor nieuw (NOS). Alle componenten van de distributie ook en deze is keurig op tijd gesteld, volgens het derde echelon onderhoudsboek.
De kop is er nog niet af geweest, dat kan altijd nog. Morgen wil ik koelsysteem, vacuümpomp, dynamo etc monteren en dan voor het eerst starten. De boel een half uurtje stationair opwarmen en in het weekend proefritten.
Ik maak me geen zorgen over de uitslag van die compressietest, eerst maar eens rijden.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressietest
BerichtGeplaatst: vr 04 jun 2021, 17:28 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
Pike, Het is inmiddels al weer juni (en mooi weer) ... hoe staan de vorderingen ?
Zijn er positieve proefritten te melden ?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressietest
BerichtGeplaatst: vr 04 jun 2021, 17:52 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 174
Helaas nog geen positief bericht. Toen de motor er mee op hield heb ik mij in eerste instantie blind gestaard op de de inspuitpomp. Ik heb die toen onder handen laten nemen door iemand die in het verleden op dit forum te vinden was.
Enfin, tijdens het terug monteren van de diverse componenten bleek dat we een driehoekig plaatje, onderdeel van de bevstiging van de spanrol voor de waterpomp v-snaar, op de kop hadden gemonteerd. Met 3 man niet goed opgelet... Dat gecorrigeerd (krukaspoelie moest er weer af. Zucht.) en opnieuw opgebouwd.

Inspuitpomp er op, flink ontlucht en de accuus leeg gestart. Contact opgenomen met een voormalig keurmeester en die gaf een paar tips. De opvoerpomp is prima, er komt fraai diesel uit. Flinke stralen diesel uit de ontluchtingsnippels als ik de startmotor liet draaien. Echter, uit de aansluitingen naar de verstuivers slechts een heel klein druppeltje.
Vorige week heb ik de inspuitpomp naar een diesel service gebracht. Gisteren contact dat de pomp getest is en dat die kapot is, zoals ik al dacht. Kan gerepareerd worden. Had gehoopt vandaag een telefoontje te krijgen maar dat wordt dus volgende week een keer.
Het wordt onderhand wel erg tijd dat de oude dame weer eens asfalt of zand onder de schoenen voelt.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressietest
BerichtGeplaatst: vr 04 jun 2021, 22:20 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 503
Ach oude dames :?
Breken eerst een arm dan een heup, belanden in een rolstoel om tenslotte tussen 6 planken afgevoerd te worden omdat de pomp er mee ophoudt :evil: :twisted: :evil: :twisted:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressietest
BerichtGeplaatst: za 05 jun 2021, 23:31 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 196
@Jamaar,

Wat oneerbiedig over een veteraan(begrijp dat hij legergroen is). Een vrouwelijke zelfs nog wel? 6 planken is niet gebruikelijk dan, zeker niet zonder vlag erover en kanonschoten. Meestal zonder TV erbij als het druk is , is het zo'n zwarte slaapzak waar je het erg koud in heeft zegt men.
En met de nieuwe donorwet zal zei toch ook nog eerst eens helemaal geript moeten worden. En vergeet de hebberige begrafenis ondernemers niet die je nog trakteren op droge cake maar er alsnog de sieraden afhalen en zijn gouden tanden uitrukken.

FF genoeg geplaagd. Lucas inspuitpomp . Meestal idd ontluchten door eerst met de handpomp de warteltjes van het lage druk systeen om de beurt te laten spuiten. Dan met 1 voor een de verstuiverleiding los doorstarten. Blijft het filter toch wel vol gaan vanaf de tank? Bij een gaar opvoerpompje of verstopt filter repareer je anders de pomp voor niets. Ook op de chassis balk zit vaak nog een grof filter in het systeem. Maar het is wel vaker feest bij Lucas. Het zal wel het hogedruk gedeelte zijn dan wat net ergens inwendig engelse thee morst. Hou je taai Pike! De aanhouder wint.

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressietest
BerichtGeplaatst: wo 09 jun 2021, 20:05 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 174
Vanmiddag de inspuitpomp opgehaald bij de diesel service. Het hoge druk deel zat vast, oorzaak is verkeerde montage. Bovendien nogal wat vuil. Vooral dat laatste verbaast me. Bezinkkolf, opvoerpomp en dieselfilter zijn allemaal vervangen voor nieuw voor we zijn gaan ontluchten en proberen te starten. De pomp heeft een maand of 8 op de plank gelegen maar met dopjes op alle in- en uitgangen, bovendien verpakt in een plastic zak en in een afwasbak. Hier het test rapport na de reparatie. Ik snap er niet veel van.
Afbeelding

Zaterdag monteren en dan zien we wel weer.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressietest
BerichtGeplaatst: wo 09 jun 2021, 23:32 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 196
Blijft een feit dat het niet de meest duurzame brandstof pompen zijn die er ooit gemaakt zijn. Maar ze horen er nu eenmaal op en dan moeten we er maar gewoon mee leren leven.
Kijk even goed naar het juiste tijdstip van de pomp. Cyl1 op arbeid en ook de pomp 1 op arbeid. heb zo vroeger de bougiekabels van mn eerste kadett ook wel eens verkeerd terug geprikt. Er is een speciale tool voor die je erin kan steken op de plaats van de pomp maar die heb ik helaas niet. Bij een lijnpomp gebruikte je vroeger een capulair buisje . Bij een roterende gaat dat niet.
Ik heb bv wel een tool voor een roterende pomp waar je een stift voor je micrometer in prikt tussen de 4 verstuiver leidingen in. Maar dat werkt bij jou lucas niet zo.

Met montage van de pomp en na ontluchten van de 2 pompnippels bovenop echt ff goed doorstarten met de verstuiverleidingen om de beurt ff los. De kans dat hij er anders zin in heeft zonder leegstarten accu's is aanzienlijk minder .

De uitdraai van de pomptest zeg me ook niet zo veel. Dan zal je ook een beeld van de betreffende testbank moeten hebben wat er precies gebeurd.
In ieder geval fijn dat ze een storing inwendig hebben gevonden. In het voorspelbare hogedruk gedeelte zat dus iets vast? Tja, de meeste pompen zijn al meerdere keren uit elkaar geweest. Vuil? Onbegrijpelijk soms maar misschien een klein stukje van de opvoerleiding net voor de pomp vergeten door te blazen of via de retour van de verstuivers er weer in terecht gekomen? Soms verteerd ook de wand van oude rubber slang en komt er daarvan narigheid los. Bij mijn 109 en de transit vernieuw ik het hele traject vanaf de aanzuig van de tank(in het vlotter element) tot aan het filter(s) en de retour en naar de standkachel of met nieuwe kunstof of ouderwets met koperen leidingen . Hoop dan ook geen valse lucht meer in mn systemen te hebben.

Ben benieuwd groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Compressietest
BerichtGeplaatst: do 10 jun 2021, 09:49 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 503
Roest in een tank is een moordenaar voor brandstof systemen, filters houden dat slecht tegen.
Bij terugplaatsen van de pomp sluit ik de boven wartels nog niet aan op de verstuivers, laat eerst met de startmotor het eventuele vuil uit de leidingen spoelen. Heb ik één keer niet gedaan en kon gelijk een nieuwe verstuiver halen, muurvaste norsel door een minuscuul stukje achtergebleven vuiltje.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.