Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 14:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: velgen en banden
BerichtGeplaatst: di 20 apr 2021, 21:31 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Ik heb maar even een nieuw topic aangemaakt over de ideeenuitwisseling voor wat betreft de verschillende velgen en bandenkeus.
Mijn laatste inbreng was:

@Nico Ik rijd nu 5,5J (tube type) met 235/85-16 met binnenbanden. Dat blijft prima zitten, ondanks dat ze best een beetje bol staan. Ik heb die Cas een berichtje gestuurd want ik kan op de foto's niet zien of die velgen met of zonder binnenband zijn. Wat er op de buitenband staat, zegt natuurlijk niks. Misschien koop ik gewoon wel nieuwe, zitten rond E70 bij Bearmach en ik kan BTW en zo toch terugvragen. Zijn alleen nu even niet leverbaar, eind deze maand weer wel, is de verwachting.
@Marc Die banden daar heb ik niks aan: 265/75(!) (michelin latitude x-ice). Ziet er naar mijn mening niet uit, en na 1 vieze plas de flanken van de auto helemaal onder de drek is ook semi-optimaal om het zachtjes uit te drukken.
Ik meld me wel weer. Bedankt voor alle tips! Nu eerst een tukje doen.


De banden van Cas zijn verkocht. Inmiddels heb ik wel 4 Wolfvelgen kunnen vinden, maar die zijn niet tubeless. Ze zijn wel aantrekkelijk geprijsd: E120 voor alles. Ook weet ik dat op deze tube velgen er gewoon zonder binnenband gereden wordt, maar ja. Nieuwe zijn er ook: bij Vis voor E80 per stuk, die zijn dan zwart en tubeless. Daarvoor kun je ze niet uit het VK laten komen. Wit is E20 duurder.
Naar de Nokian rotiiva heb ik ook gekeken, ziet er gewoon goed uit en is een moderne band. Ron Bolleboom verkoopt overigens Torque AT, dezelfde loadindex, M+S, zomerband. De Nokian zit op E147,50 en de Torque op E115. In theorie kun je dus voor hetzelfde geld wat vaker je Torque vervangen dan je Nokian, maar dat gaat voor mij denk ik niet op met maar 6000km per jaar.
Ik slaap er nog een nachtje over,

Albert


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: velgen en banden
BerichtGeplaatst: di 20 apr 2021, 22:34 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Albert, of je zwart of wit wilt (of zelfs legergroen of zilver) is een kwestie van smaak.
Echter ... wat ik vrees is dat zwart wil zeggen: een zwarte grondlak en meer niet.

Volgens mij kan je op het Brexit-eiland ook niet originele HD-velgen kopen, velgen die eruitzien alsof ze van dezelfde origine zijn.
Alternatief is blijven zoeken, en misschien best actief zoeken door verschillende handelaren te bellen*.
De betere tweede-hands Defender wordt veelal nog wat opgeleukt met lichtmetalen velgen, dus is er een kans(je) dat met name de handelaren die dit markt-segment bedienen een Defender inkopen op HD-velgen en 'm liever te koop zetten op lichtmetaal.
  * indertijd toen ik nog een tweede set velgen zocht mailde ik o.a dealers: vele antwoorden niet: bellen is beter.
O ja, je hebt met een zoektocht naar "take-off" velgen overigens ook een redelijke kans op velgen met banden ... de keuze is dan niet per se de jouwe maar zolang het geen hopeloze gevallen zijn ben je meestal goedkoper uit ... in de limiet verkoop je het rubber tzt.

Het klopt dat het vaak goed gaat zonder binnenband, maar juist bij een terrein-auto en juist bij de bredere velg zou ik de gok niet nemen.
De kans dat het mis gaat is klein, de kans op (semi)fatale gevolgen is nog kleiner. Je hebt het over nog geen € 200,- prijsverschil en een schier eindeloze gebruiksduur, je hebt het ook over een onbekende kans en een potentieel groot verlies, en je hebt het over zielerust.

En dan de banden:
Torque ken ik niet, althans niet anders als een heel goedkope in de lijst van bijv de autoweek site.
Volgens https://banden.autoweek.nl/4x4/235-85-r16/?page=1 hoeft deze band zelfs niet meer als € 95,- te kosten.
Internet leerde mij verder niet veel, dwz zeer diverse plaatjes ... het merk is kennelijk niet erg trots op z'n product.

De Nokian Rotiiva AT is de laatste week € 147,50, maar was toen er net wat meer aanbieders waren ook voor ± € 120,- te koop.
Misschien moet je nog wat beter zoeken en/of even wachten op nieuwe aanbieders.
Je hebt met de Nokian's in ieder geval een moderne band van een betere banden-bakker.
Bedenk dat met 6.000 km/jaar je misschien wel 10 of meer jaren met de banden kan doorrijden.
Of te wel: terugrekenend naar bijv 10 jaar gebruik zit je op € 0,01 per kilometer als je na 10 jaar nog een bescheiden restwaarde aan de velgen toekent.
Je kan overigens ook nog kijken naar de Continental Cross Contact AT. Stugger en een echte zomerband, slijtvast - niet stuk te krijgen en ooit standaardmontage bij de Defender ... en vanaf € 125,-

Met slechts 6.000 km/jaar is het ook niet lonend om nu of de komende jaren een dubbele set reserve's te kopen. Ik rijd meer (maar eigenlijk ook niet genoeg), ik had een set van 5 en regelde er nog een tweede reserve bij, en ik rijd nu al een jaar met de reserves op de voorwielen. Met slim wisselen verslijt je dan achter de half-sleetse banden en heb je vóór heel lang minstens ruim voldoende profiel. Eind van de rit (letterlijk en figuurlijk) heb ik de banden efficiënt opgereden en toch heel lang in ieder geval vóór acceptabele (of betere) banden.

Aangezien je erg zelden een band lek rijdt, of erger verspeelt, kan je volstaan met een luxe thuiskomertje in de vorm van een oude 7.5x16.


PS In welke regio woon je/ben je actief: wellicht kan je bij de een of ander nog eens kijken ... zien is veel meer dan woorden.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: velgen en banden
BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2021, 09:14 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
O ja, een kwestie van smaak, en dus onbetwistbaar:
Zwarte velgen staan goed onder een witte Defender, onder een "zilveren", grijze of anders lichtgekleurde (bijv. zandkleur) is het in mijn ogen ook passend ... maar onder een donkerder, en zeker onder eentje met dan wel een wit dak ogen witte velgen wat mij betreft het best (zelfs al heeft de mijne ook zwarte accenten zoals de wheel-brows, de RockSliders en de Bumperettes).

Zwart is overigens wel weer handig mbt al dan niet bij te werken roest. Op zwart zie je weinig - behalve dan stof.   Op wit zie je veel meer ... maar je moet hieraan ook weer niet te zwaar tillen: Een bescheiden laagje en vuil geeft de laatste LandRover-wit-tint (Fuji White, een nogal nadrukkelijk wit-wit) een prettige nuancering.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: velgen en banden
BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2021, 21:21 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Ik ben het wel met je eens hoor, Marc. Ik ga ook echt niet tubeless met een tube type velg rijden. Ik meldde alleen wat ik was tegengekomen en met wat gedachtes er omheen. Vandaag heb ik de echte wolf en de after market naast elkaar gezien en gewogen. Het verschil is minimaal dus eerlijk gezegd denk ik niet dat ik daar al te moeilijk over ga doen. Qua banden denk ik toch meer richting Nokian dan een merk waar maar weinig over te vinden is.
Kleur van de velg weet ik niet zo. Mijn auto is helemaal wit op de grille en de wheelbrows na, die zijn zwart, (verkleurd naar lichter zwart in de afgelopen 24 jaar). De laadbak is gegalvaniseerd met alu zijschotten. Zwarte velgen zouden dus best kunnen, bovendien zijn ze ook zo weer wit mocht het niet bevallen.
Als laatste: ik woon en werk onder de rook van Alphen a/d Rijn als het uit het noorden blaast, een kleine 2mtr onder nap.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: velgen en banden
BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2021, 21:46 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Aha ... je zou ook kunnen zeggen Boskoop buiten ?

Zwarte HD-velgen onder een witte PickUp is het beste wat is als voorbeeld kan geven.
Ze zijn nogal zwart en tonen dus nogal massief.
Onder een witte 90 vond ik het beter passen.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: velgen en banden
BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2021, 21:57 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Goed zo, inderdaad bijna Boskoop, het heet hier nog net Hazerswoude Dorp.
Hier een plaatje van het onderwerp van gesprek:
Bijlage:
defender 110 aanhanger klein.jpg


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: velgen en banden
BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2021, 22:54 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hallo,

Tja smaakjes in velgen zijn er genoeg. Soorten velgen ook merk ik. Een defender kreeg bij mij toch (net als Marc die zijn gaatjes dicht wil plakken)gewoon originele Wolf met draadeinden die lang genoeg zijn. Wat mooi staat is soms ook een kwestie van erbij houden of eronder schroeven. Zwart staat idd massief is ook mijn ervaring. Zilvergrijs nogal neutraal. Vooral bij donkere kleuren(metallic) Defenders in lichtmetaal vaak toegepast. Wit onder wit of zwart onder zwart vind ik zelf foei lelijk. En wit is idd besmettelijk.
Ooh , weer een illusie armer. Ik dacht dat Wolf velgen altijd tubless was. Wist wel dat er verschil was in immitatie en originele mbt dikte en kwaliteit.
Hoe mensen ook praten, bij een tubless band hoort voor mijn idee gewoon tenminste EEN hump in de velg maar de voorkeur gaat uit naar TWEE.
Tja, hump in lassen kost ook veel geld. rond de 45 euro per velg ex btw. Ben ff niet verder gegaan met het namaken van one ten velgen in tubless uitvoering. Druk op het werk dus ff geen mensen aan het beunen zetten. Ben er wel uit dat ik een inch aan de buitenkant van een originele tubless velg er bij maakt met een oude andere originele tubed gelaste velg en in die nieuwe buitenrand een hump last en glad draaid.
Dan kom ik uit op dezelfde breedte van 6,5J en ET20 nog wat waarde als een Wolf. En met behoud van draaicirkel. Het zou moeten kunnen zonder aanlopen in de wielkasten.
Allemaal bewerkelijk voor een originele serie look. Maar als je een van de 2 types van de one ton of 130 ANR1534 tegenkomt vraagt men zonder blikken of blozen 350 euro of meer per velg! En dan nog tubed! Las overigens ook dat de one ton een echt langzaam werkpaard was en door de langzame overbrenging en brute 9.00x16 niet meer voor het huidige verkeer geschikt is. Staat toch echt wel leuk om te zien maar is niet toepasbaar met originele motor/bak/assen/cardan.
Banden types in 235 nog niet zoveel ervaring mee. Moet dat ook maar hebben van de ervaringen van anderen wat er hier en op andere sites verschijnt.
Weet ook dat ik zit te gapen, snurken met die handel, groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: velgen en banden
BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2021, 23:48 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
nico1970 schreef:
....
Hoe mensen ook praten, bij een tubless band hoort voor mijn idee gewoon tenminste EEN hump in de velg maar de voorkeur gaat uit naar TWEE.
Tja, hump in lassen kost ook veel geld. rond de 45 euro per velg ex btw. Ben ff niet verder gegaan met het namaken van one ten velgen in tubless uitvoering. Druk op het werk dus ff geen mensen aan het beunen zetten. Ben er wel uit dat ik een inch aan de buitenkant van een originele tubless velg er bij maakt met een oude andere originele tubed gelaste velg en in die nieuwe buitenrand een hump last en glad draaid.
Dan kom ik uit op dezelfde breedte van 6,5J en ET20 nog wat waarde als een Wolf. En met behoud van draaicirkel. Het zou moeten kunnen zonder aanlopen in de wielkasten.
Allemaal bewerkelijk voor een originele serie look. ...

Nico,
Het is wellicht een herhaling van zetten, maar mijns inziens geeft - als je toch aan het werk gaat - 6 inch of max 6 en-een-kwart inch velgbed-breedte een originelere aanblik.
De originele one-ton had als ik het goed begrepen heb (ook) iets meer ET, dus niet zoals de HD-velgen een heel inch aan de buitenkant.
Het is dat ik in deze voor mezelf niet tot het gaatje ga ... echter, als het 6 inch of 6 en-een-kwart inch velgen waren geweest dan was ik er nog tevredener over geweest. 't Is gewoon net iets minder "PCHooftstraat", net iets minder opzichtig.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: velgen en banden
BerichtGeplaatst: ma 26 apr 2021, 21:01 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Marc,

Ik weet hoe je er over denk. Nog maar een lapje tekst doen haha. Is wel ff de laatste hoor. Het zal bij mij idd ongeveer 6,25 J tot 6,5 J worden. Als het zover is dat ik de breedte moet gaan bepalen word dit toch bij de auto zelf nog eens bekeken hoe een en ander uitkomt. Dat PC hoofdstraat patser idee zal je zeker krijgen met de 8x16 ET oo DA2694 en daar 255 en gekker eronder. Mwa dat zou pas mogen bij mij als ik er een OM606 6 pitter met 250PK of meer in had.
Nu moet hij heerlijk origineel /patina blijven met het frontje met BBQ grille op de originele plaats.
Buitenkant banden wil ik nu idd ongeveer gelijk met buitenkant van wielkasten of liefst een centimeter naar binnen. Oogt stevig, dat ben ik met je eens. Vind het als ik foto's van de 2A One Ton bekijkt echter niet misstaan. Uitsteken mag het zowieso niet vind ik. Zowieso staan de 9.00x16 bij een One Ton natuurlijk bruut. Dat zal met een 235/85-16 net als op een Wolf wel iets normaler uitkomen. Mijn dochter van ongeveer 20 als hij af is moet er in gaan rijden. Zei wil er zo breed mogelijk onder maar met originele look. Ook zei is degene die gewoon wat uren met de borstel en tuinslang de blubber van de zijkant af mag halen. Maar misschien vind je dat op die leeftijd ook wel een stoer gezicht haha. Wil hem ook op ongeveer militaire hoogte wegzetten. Heb ze zo nu eenmaal 5 jaar gezien. Tja als je hem nu ziet hangen met 2 versnellingsbakken, een vooras en een motorblok achterin op veerbladen die al doorgezakt/gebroken waren? gewoon met as op bump dus. Deze hoogte heb ik ook nodig omdat ik dan met mijn vooras constructie(RRC swifels) met de spoorstang beter uitkomt bij de bladveren . RRC heeft ook de stuurdemper vanaf spoorstang naar diff dacht ik. Dat vind ik dan wel weer jammer ten opzicht van de originele series as.
Het originele hart van de originele tubless velg die de basis word wil ik om het nog enigszins te doen te houden laten zitten. Anders zal ik deze ook los moeten slijpen, verzetten, opnieuw moeten uitklokken en ook weer opnieuw moeten vastlassen. Dat is me eigenlijk te gek omdat er nog zoveel belangrijker werk aan de auto is voordat hij rijdend is. Dus de basis is dan de oude ET33 die veranderd omdat er buitenkant wat bijkomt. Als ik het goed snapt en uitrekend kom je toch met een volle inch aan de buitenkant erbij net zoals een Wolf het heeft toch op een ET van 20,8 of zo? Daar moet wel mee te rijden zijn. Als ik afbeeldingen van Wolf onder series ziet vind ik het niet echt extreem. Wat ik persoonlijk wel lelijk vind(al begrijp ik de reden heeeeelemaaaaal) is dat bij omgebouwde niet ingekorte RRC assen onder een serie de banden en velgen echt 3 a 4 cm uit de wielkasten komen. Tja en over plastic Defender wielkastranden op een series monteren zal al wel heel veel discussie over geweest zijn haha.Och,persoonlijk vind ik dat dus ook lelijk en heb me daarom maar vele uren werk op mijn nek gehaald door de vooras(en de steekassen) in te korten.
Misschien bedebnk ik me over 5 jaar wel en maak ik alles zoals hij origineel af fabriek kwam haha.Dat heb toch ook wel wat hoor.
Al met al, morgen een heerlijk vrije koningsdag, nog genoeg te doen,

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: velgen en banden
BerichtGeplaatst: ma 26 apr 2021, 21:40 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Tja, misschien is het het slimst om eerst de auto rijdend te maken en dan op een setje (oude) standaard wielen te zetten.
Ze komen nog wel eens langs, nog APK-waardig, dus eigenlijk versleten.
Daarna rijd je bij iemand langs die een set HD-velgen heeft liggen en je kijkt hoe dat past ... daarna weet je hoeveel je "moet" willen.

PS Een echte one-ton op 9x16 banden is heel fraai ... maar ook een beetje een boeren (of een houthakkers) "trekker".


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: velgen en banden
BerichtGeplaatst: di 27 apr 2021, 08:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
ff aanhaken op het verhaal.
Ik rij michelin xpc 7.50r16 op mijn s3 88" (5.5 velgen). Eigenlijk rijdt dit super fijn, mede omdat het toch 80% asfalt is. Om deze banden een beetje te sparen zat ik te kijken naar andere banden met een iets grover profiel voor de rit in de pyreneeen (ondanks dat de xpc in het terrein het super doen).
Dan zie je door de bomen het bos niet meer... Uiteindelijk gaat het de 7.50xzl worden op 5.5 velgen (vond 2 gelaste velgen hier in de buurt voor nette prijs en ik had al een xzl op geklonken velg liggen (die ik nu aan het opknappen ben). geklonken velg komt een bb in, de rest weet ik nog niet.
Onderbouwing keuze: persoonlijk vind ik 235 net iets te breed staan onder mijn waggie, xzl hebben hun doel al bewezen (xpc hebben betere (allround) kwaliteiten) en als laatste de poen: bij vrakking liggen nieuwe en gebruikte, daarnaast hoef ik er maar 4 te kopen ipv van 5. Uiteindelijk is geld dus doorslaggevend.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: velgen en banden
BerichtGeplaatst: di 27 apr 2021, 10:17 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
sjeroens schreef:
ff aanhaken op het verhaal.
Ik rij michelin xpc 7.50r16 op mijn s3 88" (5.5 velgen). Eigenlijk rijdt dit super fijn, mede omdat het toch 80% asfalt is. Om deze banden een beetje te sparen zat ik te kijken naar andere banden met een iets grover profiel voor de rit in de pyreneeen (ondanks dat de xpc in het terrein het super doen).
Dan zie je door de bomen het bos niet meer... Uiteindelijk gaat het de 7.50xzl worden op 5.5 velgen (vond 2 gelaste velgen hier in de buurt voor nette prijs en ik had al een xzl op geklonken velg liggen (die ik nu aan het opknappen ben). geklonken velg komt een bb in, de rest weet ik nog niet.
Onderbouwing keuze: persoonlijk vind ik 235 net iets te breed staan onder mijn waggie, xzl hebben hun doel al bewezen (xpc hebben betere (allround) kwaliteiten) en als laatste de poen: bij vrakking liggen nieuwe en gebruikte, daarnaast hoef ik er maar 4 te kopen ipv van 5. Uiteindelijk is geld dus doorslaggevend.

Hmmm .... weet je wel hoe veel kilometers je rijdt voordat je de Pyreneeën ziet ?

Mijn ervaring was dat in de Pyreneeën zelf ongeveer iedere band "goed genoeg" is (mits stevig genoeg, en mits niet teveel regen ... maar het is er veelal droog). De Spaanse LandRover taxi's stonden op om het even welke banden.
Het zijn evenwel die 2500 kilometers heen en terug waar je aan moet denken. XZL staat mooi stoer maar op de verharde weg word je er nog eens extra aan herinnerd dat je een veredelde tractor hebt.

Maar goed, ik snap tegelijkertijd dat je zuinig wilt zijn op de XPC ... het is gewoon jammer dat ze al jaren niet meer gebakken worden. (Er bestaan wel covers met XPC profiel, dwz die zag ik in Italië ... maar dat was ook al weer even geleden.)

O ja, voor "thuis" kan je eventueel ook Michelin Latitude Cross kiezen, en de XPC voor de winter en de bergen bewaren.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: velgen en banden
BerichtGeplaatst: di 27 apr 2021, 16:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Marc, de weg heen en terug heb ik meegenomen in mijn keuze. de xpc laten zitten was de andere (en nog steeds) keuze.
xzl heb ik op de 101 en die zijn nog een stuk stugger. Op de series heb ik tic parabool veren gezet.
Het voordeel van de 7.50 tov 235 is dat het net iets makkelijker stuurt. En (als alles goed gaat) heb ik een greenlane banden speelset en een "door de week set"
j.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: velgen en banden
BerichtGeplaatst: di 27 apr 2021, 20:08 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
sjeroens schreef:
Marc, de weg heen en terug heb ik meegenomen in mijn keuze. de xpc laten zitten was de andere (en nog steeds) keuze.
xzl heb ik op de 101 en die zijn nog een stuk stugger. Op de series heb ik tic parabool veren gezet.
Het voordeel van de 7.50 tov 235 is dat het net iets makkelijker stuurt. En (als alles goed gaat) heb ik een greenlane banden speelset en een "door de week set"

Ik respecteer je keuze, 't was meer een waarschuwende eerste gedachte. Ik ben ook nieuwsgierig hoe het zal bevallen.
Ik ben (ook), kortstondig, eigenaar van een set XZL's geweest (gelukkig kon ik er iemand anders blij mee maken).
Ik ben benieuwd hoe ze presteren in de Pyreneeën (stug, grove blokken is op losse steenslag geen 1º keus, bovendien zijn door het stugge loopvlak de wangen relatief kwetsbaar (om even een somber beeld te schetsen)*.   Er zijn echter hele volksstammen groot geworden met de XZL dus moet ik niet teveel somberen.
Verder is smal(ler) helemaal niet gek, niet alleen wat betreft het lichtere sturen, ook wat betreft grip. De meeste Taxi-Defenders die ik in de Pyreneeën zag stonden op 7.5x16 en dat zal niet voor niks zijn, dwz denkelijk de goedkoopste + werkbare oplossing.
Ik keek nog even naar de loopvlak-breedte van mijn 235/85x16: De Nokian komt op 18 cm, de Continental Cross Contact AT op 18,5 cm.
Zou Continental hiervan nog eens een 195/100x16 bakken dan was dat een ideale band geweest voor all-round gebruik zolang het maar niet wintert.

  * De grootte is mijns inziens het verschil met de 9x16 onder de 101, de grotere omtrek en de grotere "ballon" maakt daar veel goed.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: velgen en banden
BerichtGeplaatst: do 06 mei 2021, 22:05 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Nou, daar ben ik weer.
Zoekend naar nieuwe Nokians kwam ik tot de ontdekking dat die dingen op het moment een slordige E230 per stuk moeten kosten in de maat 235/85r16. Ik weet niet hoe het in bandenland gaat, maar het lijkt me sterk dat die ooit weer terugkomen op hun oude prijs. Maar goed, toen kreeg ik 4 General Grabbers AT3 aangeboden met maar een paar honderd kms ervaring voor E200 samen. Dat was voor mij een aanbod dat ik niet kon laten liggen. Daarbij was ik ondertussen ook nog op 4 weinig gebruikte naslag Wolf velgen gestuit. Die kreeg ik mee voor E150.. Ik weet het, het zijn geen echte Wolven, maar ik kan het verschil niet zien, qua gewicht is er geen verschil met de originele Wolf. Of er kwaliteitsverschil is weet ik niet, dat zal de tijd leren. Gisteren de boel gemonteerd en direct een proefrit gemaakt. Het verschil met de 20 jaar oude Pirelli's is fors. Veel neutraler op het stuur, comfortabeler ook door meer eigen demping. Het geluid bij 100km/u is vergelijkbaar. Ik kreeg onderweg een flinke plensbui en heb de rotonde als test ook eens flink rap genomen. Ook geen probleem, totdat ik bij het uitaccelereren een uitvallende motor had: tank bijna leeg :oops: . Gelukkig hervond het torretje zijn sapje weer en dus op naar de dichtstbij zijnde pomp (3km). Die bleek buiten gebruik te zijn. De daarop volgende op 2km, had geen diesel meer. Bij de bocht naar links naar het 3e pompstation weer een probleempje met te weinig sap, maar ook nu hervond het torretje zijn sapje weer. Nog 2km doorrijden naar dat 3e pompstation en dat haalde ik op 50meter afstand (die rot bochten ook). Maar ook deze keer en nu voor het laatst vond de 300tdi nog een heel klein slokje diesel en met dat beetje haalde ik de pomp op een klein stukje na, maar dat was door de pompslang helemaal uit te trekken nog net te overbruggen :D . Er ging 76 liter in tot de eerste afslag. Even doorstarten, en hup naar huis. Een mooi verhaal, ik heb het thuis in geuren en kleuren verteld.
Maar de meesten zullen mij een stommerd vinden, ook prima :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: velgen en banden
BerichtGeplaatst: vr 07 mei 2021, 10:49 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Mazzelaar
Als mijn torretje lucht hapt kan ik eerst filter dan 2x inspuitpomp ontluchten en dan nog de 2 voorste wartels van de injectie losdraaien. Hij loopt dan op 2 cilinders, de 2 wartels weer aandraaien voordat ik verder kan rijden. :cry:
Daarom heb ik ook 200 liter in 3 diesel tanks :geek: nog nooit zonder gestaan 8-)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: velgen en banden
BerichtGeplaatst: vr 07 mei 2021, 11:39 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Je hebt gelijk, Jamaar. Het geluk was met de dommen in dit geval.
Ik heb hier een Iseki tractor, dat ding is ook niet te ontluchten, kost altijd zeker 20 minuten voordat het ding weer loopt na het vervangen van bijvoorbeeld een filter of slang.
Het was voor mij trouwens de eerste keer dat ik droog stond in mijn loopbaan als bromfietser, motorrijder, of automobilist. Ik hoop ook dat het de laatste keer was. 1 keer is genoeg.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: velgen en banden
BerichtGeplaatst: vr 07 mei 2021, 11:57 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
albert schreef:
... .
Zoekend naar nieuwe Nokians kwam ik tot de ontdekking dat die dingen op het moment een slordige E230 per stuk moeten kosten in de maat 235/85r16. Ik weet niet hoe het in bandenland gaat, maar het lijkt me sterk dat die ooit weer terugkomen op hun oude prijs. .... .

Ik weet het, ervaringen uit het verleden geven geen garanties ...

Echter waar het de prijzen van de Nokian Rotiiva AT 235/85x16 kan ik alleen maar zeggen dat het niet voor het eerst is dat die prijzen een "excursie" maakten. Opvallend is dan dat bijvoorbeeld van dezelfde band in de 235/70x16 maat de prijs niet meestijgt.

Het lijkt erop dat de omzet in 235/85x16 beperkt is en dat de goedkopere aanbieders bij tijd en wijle een bescheiden voorraad goedkoop inkopen. Daarna zie je de prijzen rap dalen, dwz die goedkopere aanbieders willen natuurlijk geen maanden en maanden met de voorraad blijven zitten, dus zoeken die in concurrentie de laagste acceptabele prijs op (en die was dit voorjaar nog € 120,- per band, incl BTW, thuis geleverd).
Vervolgens raakt dan de goedkope voorraad op en kunnen de duurdere aanbieders weer vragen wat de gek ervoor geeft.
Overigens zie ik ze nu hier: Tyrecompany voor serieus minder dan die € 230,- (je zou kunnen zeggen: je krijgt er 4 voor de prijs van 3 .... maar goed voor de bodemprijs kreeg je er bijna 4 voor de prijs van 2).   Het lijkt een beetje op het "Push and Dump" dat pas in het nieuws was.

't Is dus jammer dat 235/85x16 een niet zo courante bandenmaat is, was dat wel het geval dan was de toestroom groter en dus de (lage) prijs ook constanter.

Overigens geldt min of meer hetzelfde voor verschillende andere "betere" banden in dezelfde maat, en zeker voor de betere winterbanden. Ik kocht mijn winterbanden jaren terug, ik had niet daverend goed opgelet ... maar het bleek dat ik kocht op bijna een bodem-prijs ... in de maanden daarna verdubbelde de prijzen. (Bij de betere winterbanden loont het dus te wachten op het moment in het najaar dan de bandenhandel nieuwe voorraad inslaat.   Wil je binnenlopen dan leg je je halfsleetse oude winterbanden terzijde tot hartje-winter ... dan krijg je er nog goud geld voor; de last-minute wintersportganger heeft er vast en zeker een leuk bedrag voor over.)

PS   Ik heb altijd een tankje met 5 liter diesel in de auto liggen, dat heeft me meer dan eens gered (dwz voordat die lucht hapt gooi ik die 5 liter erin en dan hoop ik op een goedkope pomp voordat ie dan wel lucht hapt). <Je moet zo'n reserve-tankje sowieso zo nu en dan verversen.>

PS2 Bij de allergoedkoopste aanbiedingen doe je er wel goed aan om snel te kijken of de banden ook rond zijn etc. Ik hoorde eenmaal, bij een andere band, dat van een leverantie van een zeer aantrekkelijk geprijsde set de helft van de banden een hoogteslag had - wellicht retour geleverde banden die alsnog naar een nieuwe klant gingen.
Ik betaal dit soort van "gevoelige" aankopen dan ook steeds per credit-card, dan heb je tenminste nog een soort van "verzekering" mocht de leverancier niet deugen, omgekeerd - zo vermoed ik - houdt de leverancier ook rekening met de kans op gedoe met de credit-card juristen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: velgen en banden
BerichtGeplaatst: vr 07 mei 2021, 20:50 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
5 ltr dieselolie had me gered van het met samengeknepen billen naar het eerstvolgende tankstation rijden, maar het had me van die eerste keer droog trekken van de tank niet gered omdat ik stomweg niet zat op te letten. Ik moet wel zeggen dat de brandstofmeter maar net het rood aantikte, terwijl het de vorige keer zo was dat hij gewoon dik het rood in zakte toen de tank bijna leeg was. Dat was toen ik hem kocht, toen zat er 5 ltr in de tank, net genoeg om een rondje te maken.

Dat met die banden, dat weet wat. Een 10 dagen geleden waren de Nokians nog uitverkocht bij tyrecompany. Anders had ik ze nog gekocht, waarschijnlijk. Maar goed, ik ben erg blij met mijn super goedkope Grabber AT3 :D


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: velgen en banden
BerichtGeplaatst: za 08 mei 2021, 10:51 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
albert schreef:
Dat met die banden, dat weet wat. Een 10 dagen geleden waren de Nokians nog uitverkocht bij tyrecompany. Anders had ik ze nog gekocht, waarschijnlijk. Maar goed, ik ben erg blij met mijn super goedkope Grabber AT3 :D


Zo zie je maar ... het beroemde orakel krijgt al weer gelijk:   Ieder nadeel heb se voordeel.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marc-my-Words en 60 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.