Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 19 jun 2021, 23:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ervaringen shacklebushes
BerichtGeplaatst: di 20 apr 2021, 17:07 
Offline

Geregistreerd: di 16 apr 2019, 12:54
Berichten: 53
Hallo!

Iemand hier die ervaringen heeft met de diverse shacklebushes die in de veerbladen komen?
Ik kan kiezen uit imitatie, OEM en origineel Land Rover. Hoor soms wel verhalen dat OEM of imitatie beter is dan origineel LR...
Prijsverschillen weet ik, daar kijk ik niet naar. Wil het beste van die drie, aangezien het vervangen niet een klusje is wat ik dagelijks ga doen...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 apr 2021, 17:15 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 586
Woonplaats: wwerf
heb ooit de originele gehad. drama om ze er uit te krijgen (en er in)
heb de goedkope gehad(zitten er nu in) zelfde drama, maar veeel goedkoper. die ik er nu in heb sinds een week of 2 kraken.
alsof het rubber te hard is.
heb van die poly dingen er in gehad. ideaal, zo er in zo er uit. na 3 jaar helemaal weggevreten.
heb je ook weer in duur en goedkoop.(k,weet niet welke ik had was een krijgertje)
we hebben nu een goedkope pers voor op je ratelsleutel. en als ik ze weer moet vervangen worden het goedkope.
mijn hok zelf merkt het verschil niet en ik ook niet.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker-[b]als hij het doet[/b]

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 apr 2021, 17:40 
Offline

Geregistreerd: di 16 apr 2019, 12:54
Berichten: 53
Owja, polybushes zijn ook nog een optie... logisch systeem, maar vertrouw het blikken busje voor geen meter!

Heb hier in een hele stapel onderdelen al een paar gevonden waar niet veel ijzer meer aan zat...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 apr 2021, 18:17 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
HPS schreef:
Wil het beste van die drie, aangezien het vervangen niet een klusje is wat ik dagelijks ga doen...

Geen enkele hands-on ervaring maar ik lees nog wel eens dat origineel (of OEM, aangenomen dat die dan vlgs dezelfde standaard is geproduceerd) de beste keuze is als je geen spoedcursus "ervaring met het vervangen van de bushes" wil doen.

Argument is dan dat de originele bushes veelal een eeuwigheid meegingen (daarom zitten ze dan uiteindelijk zo vast).
Verder is het argument dat je liever geen ervaring met het vervangen opbouwt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 apr 2021, 18:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 337
Heb laatst de bushes (preventief) vervangen. Ondanks dat de paraboolveren er redelijk ongebruikt uitzagen waren de bushes (waarschijnlijk die van britpart) behoorlijk ingevreten. Ik vermoed dat ze verkeerd waren gemonteerd. Heb nu oem er inzitten eerst goed ingevet met f16 vet. Gaan waarschijnlijk de rest van mijn leven mee... Keuze was simpel om oem te pakken, die waren het goedkoopste...
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 apr 2021, 18:56 
Offline

Geregistreerd: di 16 apr 2019, 12:54
Berichten: 53
OEM vind ik voor €6,66... Imitatie voor €1,65 en origineel voor €7,14...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 apr 2021, 19:02 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 586
Woonplaats: wwerf
nou dan is de keus niet zo moeilijk toch? gewoon origineel.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker-[b]als hij het doet[/b]

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2021, 11:45 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 503
In mijn landcruiser zitten polybuchsen maar daar gaat een as in met een smeernippel.
Wist ik niet tot ergens diep in marokko er een vreselijke piep ontstond bij elke beweging van de auto.
Vet er in en weg was de piep.
Verder slijten ze ook bijna niet.
Misschien is het een idee om ook in de landrover as een gaatje te boren met een uitgang tussen de 2 polybuchsen en een smeernippel aan de buitenkant. Verbeteringen zijn altijd mogelijk bij landrover omdat de Engelse er te lui voor waren (en nog zijn?) :evil:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2021, 20:59 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
Jamaar schreef:
In mijn landcruiser zitten polybuchsen maar daar gaat een as in met een smeernippel.
Wist ik niet tot ergens diep in marokko er een vreselijke piep ontstond bij elke beweging van de auto.
Vet er in en weg was de piep.
Verder slijten ze ook bijna niet.
Misschien is het een idee om ook in de landrover as een gaatje te boren met een uitgang tussen de 2 polybuchsen en een smeernippel aan de buitenkant. Verbeteringen zijn altijd mogelijk bij landrover omdat de Engelse er te lui voor waren (en nog zijn?) :evil:

Tja, als die polybushen dan ineens met zo'n smeernippel het eeuwige leven krijgen ... wat is dan nog het voordeel van polybushen?
Het voordeel was toch dat ze makkelijk te vervangen waren ... (en dat ook regelmatig moest).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 apr 2021, 00:05 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 503
Polybushes zijn soepeler en met vet veert het gesmeerd :mrgreen: :mrgreen:
Maar in mijn ambu zitten standaard bushes en dat werkt gewoon prima :P


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 apr 2021, 17:17 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 194
Lees dit graag ff mee,

Lang zitten twijfelen, zelf geen ervaring. Bij Defensie ze nooit hoeven doen , LARO's waren toen denk ik 7 jaar oud.
Ik had nu zelf mijn veerbladen in mijn handen met een pers erbij dus daar zaten ze heel snel nieuw in. Ik heb er oem in geperst.
Bij mijn chassis moeten ze er nog uit , hoop dat ze er na het galverniseren nog ingaan? Anders zal de ruimer er door moeten. Zink is niet zo hard dat scheelt.
Met betrekking tot met vet smeren is het wel zo dat het vet zand aantrekt en dit extra slijtage geeft. Ben wat dat aangaat tegenwoordig meer van de teflon spray achtige producten.
In verband met piepen(als de poly busjes hard worden?) daarom voor ouderwets rubberen bussen gekozen. Misschien ook wel omdat ik er in tandwielkast ophangingen jaarlijks een paar honderd weg perst. Als ze er uit liggen dan zal ik wel een methode vinden om ze er weer in te krijgen. Bij veerbladen van opleggers/aanhangwagens er tientallen uitgebrand en ingeperst. Draadeind erdoor met een vijzel en een (enerpac)handpers. Dan is het zaak dat je de boel recht voor elkaar heeft en aan de buitenbus drukt of trekt want met hydraulische kracht trek je hem met weinig moeite aan stukken.

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 apr 2021, 17:29 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 586
Woonplaats: wwerf
nico1970 schreef:
Lees dit graag ff mee,


In verband met piepen(als de poly busjes hard worden?) daarom voor ouderwets rubberen bussen gekozen.

groet Nico


en die piepen nu bij mij. euhh is meer kwaken van een kikker.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker-[b]als hij het doet[/b]

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2021, 11:56 
Offline

Geregistreerd: di 16 apr 2019, 12:54
Berichten: 53
Heb de originele bushes besteld, van Land Rover zelf. Alleen die in het chassis wordt imitatie, OEM of genuine niet kunnen vinden, helaas...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2021, 19:41 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 194
Heey Sjaak,

Heb je eindelijk afstand van je geliefde bad eend uit je versnellingsbak genomen? Heb je weer kikkers in je veren. Och, blijft een Land Rover. Ook de mijne zal zeker niet perfect worden.
Vandaag weer iemand met een serie 3 gesproken? Ooh lekt hij nog? OK dan is hij nog niet leeg.
Tja, ieder zo zijn ervaringen en hoe hij er mee omgaat. Misschien dat het ook nog wel verschil in zit of ze in heavy duty bladveren zitten of in wat soepelere parabolen. Bij mijn komen er de originele veren(wel in nieuwstaat) weer onder.

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 apr 2021, 20:03 
Offline

Geregistreerd: di 16 apr 2019, 12:54
Berichten: 53
Tsja... heb er nu dus nieuwe heavy duty veren onder. Vóór moest ik wel de onderste 3 bladen verwijderen, omdat ze anders wel erg hoog staat en mijn schokdempers te kort worden... Maar heavy duty is m.i. toch wat te heavy, van vering is eigenlijk geen sprake meer...

Vandaar dat ik nu weer terug ga naar de originele bladveren. Al dan niet aangevuld met losse bladen uit mijn HD-set...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 apr 2021, 11:00 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 194
@HPS,

Tja, het is net als met alles. Het zal een compromis moeten worden naar smaak en gevoel. Veelal moet je dat idd zelf samenstellen als je het met het originele van de fabrikant niet eens bent of er zijn nieuwe ontwikkelingen op de markt zoals parabolen en vanaf de 110 de spiraalveren etc.
Wat ik tot nu toe van het begrip bladveren en paraboolveren gehoord heeft en gelezen heeft ? Paraboolveren achter bij een 109 in ieder geval de 4 blads. 3 blads zakken door en zijn denk ik voor de 88.
Heb wel mensen gesproken met een 109 die na de parabolen(waren wel 3 blads) teleurgesteld waren en weer terug zijn gegaan naar bladveren.
Mijn originele bladveren zoals ik ze aantrof op de 109 waren echt de eerste nog en gebroken/doorgezakt. Bij Defensie hadden ze dacht ik de heavy duty onder de serie 3 109. nooit problemen van gezien maar ook nooit vering gevoeld haha. Ooh ja, in de zitting zat wat schuim, dat dan weer wel.

Zat te overwegen wat ik zelf wilde. Kwam voor weinig een set originele gebruikte van een ingevoerde Spaanse Santana tegen die er nog als nieuw uitzien.(dus geen roest) . Daar gingen parabolen onder. Vorige eigenaar zei dat hij er nog mooi op stond. Ik heb ze er nog niet onder omdat het chassis nog onder het mes(de slijptol en lasapparaat) heen moet. 4 blads kwaliteit parabolen kosten ook serieus geld zag ik en het transport met de import uit Engeland zal ook ff niet makkelijk gaan.

Mocht je overigens de complete set HD veren willen verkopen dan heb ik wel belangstelling. Ik vermoed dat mijn 109 ooit wel weer eens ouderwets zwaar aan de bak moet met aanhangers ,bouwerijen etc.
Ook vind ik juist wel gaaf als hij wat hoger uit gaat komen. Dat hij dan minder veert zonder vracht zal ik mee moeten leren leven.

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 apr 2021, 11:14 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
nico1970 schreef:
...
Zat te overwegen wat ik zelf wilde. Kwam voor weinig een set originele gebruikte van een ingevoerde Spaanse Santana tegen die er nog als nieuw uitzien.(dus geen roest) . Daar gingen parabolen onder. Vorige eigenaar zei dat hij er nog mooi op stond. Ik heb ze er nog niet onder omdat het chassis nog onder het mes(de slijptol en lasapparaat) heen moet. 4 blads kwaliteit parabolen kosten ook serieus geld zag ik en het transport met de import uit Engeland zal ook ff niet makkelijk gaan.

Wel weer grappig is nu die Santana-herkomst.
Santana is "beroemd" geworden met het doorontwikkelen van de "Series 4 & 5", en Santana ging daarbij later ook over op parabolen.

Als parabolen niet goed zijn en/of doorzakken dan zijn ze gewoon "niet goed" (of minstens niet passend voor het gebruik).
Een goede verensmid maakt parabolen die het "eeuwige" leven hebben (traditionele bladveren moeten met een zeker interval vervangen worden).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 apr 2021, 13:07 
Offline

Geregistreerd: di 16 apr 2019, 12:54
Berichten: 53
nico1970 schreef:
@HPS,

Tja, het is net als met alles. Het zal een compromis moeten worden naar smaak en gevoel. Veelal moet je dat idd zelf samenstellen als je het met het originele van de fabrikant niet eens bent of er zijn nieuwe ontwikkelingen op de markt zoals parabolen en vanaf de 110 de spiraalveren etc.
Wat ik tot nu toe van het begrip bladveren en paraboolveren gehoord heeft en gelezen heeft ? Paraboolveren achter bij een 109 in ieder geval de 4 blads. 3 blads zakken door en zijn denk ik voor de 88.
Heb wel mensen gesproken met een 109 die na de parabolen(waren wel 3 blads) teleurgesteld waren en weer terug zijn gegaan naar bladveren.
Mijn originele bladveren zoals ik ze aantrof op de 109 waren echt de eerste nog en gebroken/doorgezakt. Bij Defensie hadden ze dacht ik de heavy duty onder de serie 3 109. nooit problemen van gezien maar ook nooit vering gevoeld haha. Ooh ja, in de zitting zat wat schuim, dat dan weer wel.

Zat te overwegen wat ik zelf wilde. Kwam voor weinig een set originele gebruikte van een ingevoerde Spaanse Santana tegen die er nog als nieuw uitzien.(dus geen roest) . Daar gingen parabolen onder. Vorige eigenaar zei dat hij er nog mooi op stond. Ik heb ze er nog niet onder omdat het chassis nog onder het mes(de slijptol en lasapparaat) heen moet. 4 blads kwaliteit parabolen kosten ook serieus geld zag ik en het transport met de import uit Engeland zal ook ff niet makkelijk gaan.

Mocht je overigens de complete set HD veren willen verkopen dan heb ik wel belangstelling. Ik vermoed dat mijn 109 ooit wel weer eens ouderwets zwaar aan de bak moet met aanhangers ,bouwerijen etc.
Ook vind ik juist wel gaaf als hij wat hoger uit gaat komen. Dat hij dan minder veert zonder vracht zal ik mee moeten leren leven.

groet Nico


Tsja... de enige vering die er nu is, komt van de banden...

De HD veren zitten er nu nog geen 1500 km onder, maar zijn al behoorlijk roestig geworden... Maar ach, oliebadje doet wonderen, heb ik bij de originele bladveertjes al ontdekt!

Of ik de HD set ga verkopen..? Weet ik nog niet... Wil eerst wat proberen met bladje erbij - bladje eraf en de originele bladveren. Heb de daktent nu ook weer geplaatst, het is met name voor dat er totaal geen vering is...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.