Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 19 jun 2021, 10:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 01 apr 2021, 07:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 337
Afgelopen 3 maanden weer lekker onder de s3 gelegen.
uitkomst was een nieuwe apk zonder adviespuntjes.
hier het foto verslag: https://myalbum.com/album/cQosi24CBZDr
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 apr 2021, 08:25 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 586
Woonplaats: wwerf
netjes, netjes.

wat kom je dan een ellende tegen he als je eenmaal begint.
maar heb je mooi gedaan. vooral dat hoela hoela meisje maakt het af.
heb je bij de ring op je achterbalk ook een bus in je balk gebruikt?

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker-[b]als hij het doet[/b]

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 apr 2021, 10:18 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
Tja, de afgelopen 3 maanden waren stille maanden.
De belangrijkste activiteit waren de winterbanden er voor 2 weken onder.
En daarbij bleek dat een handje vol kilometers goed waren voor een 2 cm lang houtdraad-boutje+ring in het wintebanden-loopvlak.
Nu zijn mijn winterbanden spijkerbaar maar dit was net teveel van het goede.
Dus toch maar eens een goedkoop banden-plug-setje besteld en gebruikt.

De band houdt lucht, nu is het afwachten of ie volgende winter ook in het gebruik dicht blijft.

Verder hing de auto vooral aan de druppellader, CO2 stoot ie maar zelden uit (er waren buren die vroegen of ie elektrisch was).

O ja, sinds de recente versoepelingen staat de LandRover maar weer eens direct op de hoek ... tegen de lesauto's.
Na maanden geen lesauto's hoop ik dat de LandRover als semi-blijvend obstakel de rust alhier blijvend kan verzekeren.
(Da's het nadeel van een rustige straat en dito straat-hoek iedereen kent die straat want iedereen heeft er bijzondere verrichtingen geoefend.)

Die maanden geen lesauto's waren een eye-opener: 't is opvallend rustig als ze er niet zijn.  't Was voorheen soms ook al te dol: drie lesauto's die om en om bochtjes achteruit draaien en/of straatje keren ... enige wat ze niet doen alhier is de hellingproef want er is geen helling.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 apr 2021, 13:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 337
Sjaak, dat oog zit met m30 door het chassis heen. en idd opgesloten met een stuk stijgerbuis.
Ook de trekhaakbouten van binnen opgesloten met bussen.
En zo geplaatst ze dat de klep niet in de weg zitten.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 apr 2021, 13:29 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 586
Woonplaats: wwerf
sjeroens schreef:
Sjaak, dat oog zit met m30 door het chassis heen. en idd opgesloten met een stuk stijgerbuis.
Ook de trekhaakbouten van binnen opgesloten met bussen.
En zo geplaatst ze dat de klep niet in de weg zitten.
J.


thanks. moet mijn nieuwe achterbalk ook nog afbouwen en de oude ringen zaten er gewoon met een moertje op. dus daar durfde ik niks aan te hangen.

hopelijk deze week ook apk. na 7 keer de motor in en uitgebouwd te hebben en de remleidingen vernieuwd omdat het blok er op viel?
zakte hij voor de apk omdat het flexibelle deel van de uitlaat in 2en brak tijdens de remmen test tijdens de steekproef.
scheurde gewoon open en van buiten niets aan te zien.
was er zo klaar mee, dat ik hem heb laten staan en tegen de garage gezegd dat ze hem maar apk klaar maken en keuren en dat ik hem dan weer wil zien. anders de fik er in. ben der klaar mee.
afgelopen jaar 2 maand gereden de rest in de garage.
gelukkig was het te betalen bedrag aan kleine onderdelen/hulp/stalling onder de kachel en gebruik van gereedschap maar 50 euro voor de spaarpot van de kleine van de garage houder. je zou er anders op leeglopen.
nu alleen maar geestelijk.

maar om op jouw post terug te komen???? nee heb in april er niks aan gedaan en wil er voorlopig ook niks meer aan doen. :mrgreen:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker-[b]als hij het doet[/b]

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 apr 2021, 15:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 337
sjaak, niks doen is ook ff lekker.
Ik heb een nieuwe achterbalk gekocht. Omdat ik het standaard werk gepruts vind heb ik de achterkant overal met 4mm plaat versterkt.
ook diagonaal naar lengte chassis toe. En meteen de uitstekende delen dichtgelast, omdat daar altijd modder van de wielen gaat zitten. (wel met spoelgaten onderkant. Niet dat ik 3,5 ton wil trekken maar ook geen zin in kromme delen.
Veel is goed, meer is beter. (meer heb ik niet onthouden van de zeevaartschool)
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 apr 2021, 17:23 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 503
Dus toch maar eens een goedkoop banden-plug-setje besteld en gebruikt.

Zo ver ik weet zijn dat soort reparaties niet meer toegestaan.
Even bij een bandenboer langs en een paraplutje halen dat je van binnenuit er in lijmt, 100% dicht en veilig!
Heb het pluggen setje uiteraard in de auto liggen voor noodreparatie maar ook de paraplus en die gaan er dan zo snel mogelijk in.
Maar goed, mijn aanhanger, tandemasser, heeft jaren met 10 pluggen gereden zonder probleem. Dat kan omdat je niet harder dan 90 kmh mag en juist met hoge snelheid kunnen plugen gevaar opleveren.
Mijn bandenboer heeft het zo uitgelegd, aan de buitenkant kan je niet zien of het karkas beschadigd is, is dat het geval mag ook een paraplu niet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 apr 2021, 19:45 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 549
Woonplaats: De Zijpe
Och April is nog pril en de eerste valt ook nog in een werkweek.

Ik zou dit weekend een paar dagen “greenlanen” maar dat ging helaas niet door.

Daardoor heb ik nu een stuwmeer van vrije tijd en denk dat ik die tijd voor een deel maar op mijn rug ga doorbrengen.
Ik heb een bult olie en filters klaarstaan dus kan mijn handen weer eens smerig maken :mrgreen:

@Jeroen, mooie project hoor, het ziet er op de foto’s heel netjes uit!
Ook leuk die stuurstang beschermer/bevestigingspunt voor je triangel.

Ben wel benieuwd hoe de achterkant van de beschermplaat vast zit, na een keer een rotsblok van het formaat “krijg je met de hand niet van zijn plek” in de Morvan een meter of wat met de bumper verplaatst te hebben zit ik hier ook aan te denken.
Alleen weet ik niet of een “standaard” series beschermer past onder die van mij (verre van standaard) auto-tje.
Ik zou het dan ook zo willen hebben dat de beschermplaat er makkelijk onder vandaan kan voor als ik sleutelen moet.

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 apr 2021, 20:50 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 586
Woonplaats: wwerf
ik wil ook zo,n plaat maar dan om de hele auto :mrgreen:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker-[b]als hij het doet[/b]

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 apr 2021, 20:59 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
Jamaar schreef:
Dus toch maar eens een goedkoop banden-plug-setje besteld en gebruikt.

Zo ver ik weet zijn dat soort reparaties niet meer toegestaan.

Waar staat dat verbod ?   De dealer deed het een paar jaar geleden op dezelfde manier.
Zolang het boutje er nog in zat was het zelfs geen afkeur, dwz hoogstens is het spijkerbanden-verbod van toepassing.

Banden-boeren verkopen je natuurlijk graag meer werk, en nog liever een paar banden.
Qua beoordelen of het karkas beschadigd is heb ik niet zo'n hoge pet op van het banden-boeren-verhaal.

Bij een net gaatje heb je röntgen-ogen nodig om ook maar iets te zien van het karkas.
Rijd je kilometers door met een grote kromme spijker oid dan is waarschijnlijk het doorrijden met te weinig lucht het ergst.
Bij wie dus zonder spijker maar met te weinig lucht rijdt wordt ht karkas niet gecontroleerd ??

In mijn winterbanden-geval gaat het om slechts een zeer beperkt aantal kilometers met een houtdraadboutje dat ik keurig uit de band kon losdraaien.
Het gat was dus heel keurig, en hoogstens te nauw. Het enige waar ik nog voor kan vrezen is dat de prop niet diep genoeg in het gat zit en dan dus loslaat als ik ermee ga rijden. Dus even opletten als de winterbanden er weer onder gaan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 apr 2021, 21:21 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
GatheRRoveR schreef:
@Jeroen, mooie project hoor, het ziet er op de foto’s heel netjes uit!
Ook leuk die stuurstang beschermer/bevestigingspunt voor je triangel.

Ben wel benieuwd hoe de achterkant van de beschermplaat vast zit, .... .


Qua stuurstangbeschermplaten ben ik een groot voorstander van de platen die zo dicht als mogelijk op de as zitten.

Rijd je een keertje net iets te ver en schuif je over een rotsblok of een boomstomp en er zit een wat grotere ruimte tussen de as en de plaat dan sta je ongemakkelijk vastgehaakt. Nog makkelijker kan het gebeuren dat je achteruit moet en één (of beide voorwielen door een kuil gaan. In zo'n geval kan een stuurstangbeschermplaat als een ongemakkelijk bulldozer-blad gaan werken als die beschermplaat op te veel afstand van de vooras zit. Héén ben je misschien nog een heel eind voortgeschoven (in Frankrijk noemen ze zo'n ding ook wel een "ski"), moet je achteruit dan kan zo'n plaat als weerhaak/anker gaan werken.

De triangel is overigens heel mooi. Je zou overigens ook nog aan een bescheidener recovery-triangel kunnen denken ... mocht je echt zo ver gaan dat recovery een vast onderdeel van de rit wordt.


PS Ik heb onder de Defender een stuurstangbeschermplaat van een mij onbekend merk, ± volgens mijn eisen: dicht op de vooras, en ook nog eens breder als het chassis ... en met een beetje goede wil ook nog eens demontabel in geval van onderhoud.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 apr 2021, 23:17 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 549
Woonplaats: De Zijpe
Een koortje in je band kan je rustig gebruiken op de Nederlandse wegen (max 100 km/u en 120 kan ook rustig), ga je harder op de “autobahn” zou ik het niet doen. In de regel hoor je het koortje bij een luxe auto ook (deze slijt minder hard dan je zachtere band) en boven de 180 km/u wil je goede banden hebben.
Maarja, waar heb je daar nog wel eens de ruimte voor, een stukje van een een paar kilometer en dan moet je weer in de remmen.....
(Nu met de lockdown gaat het vast een stuk beter :mrgreen: )

De series beschermers worden zo ver ik kan herleiden voor een deel vastgezet doormiddel van het gaatje wat net boven de voorste bladveerbevestiging zit? Het 2e gat is dan voor de bout van je bladveer?
Ik kan er geen manuals oid voor vinden.
Dus tips en trucs zijn welkom :D
Is gewoon een pijp strak voor je stuurstag geen betere oplossing?

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 apr 2021, 01:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 311
April doet wat t wil ...

Als t mag van april, is de 109 aan de beurt voor een blok overhaal ...

blij met lang vrij (na pasen) :D

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 apr 2021, 09:47 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 503
Ik vermoed dat het verbod, wettelijk of niet, meer voorkomt uit oogpunt van hoge snelheid banden en dat er geen onderscheid gemaakt wordt. Wij denken in terrein banden waar een prop geen probleem geeft omdat het profiel zeer dik is en onze koektrommels toch niet snel kunnen of niet willen vanwegen brandstof gebruik.
Vriend van mij had 35 jaar geleden een lekke motorband, anwb steekt er een prop in en waarschuwde zeer dringend niet harder dan 100kmh te rijden en thuis de band direct te vervangen. Schijnt dat er toch behoorlijk wat ongelukken te herleiden waren naar geplugde banden, toen al.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 apr 2021, 11:12 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
Jamaar schreef:
Ik vermoed dat het verbod, wettelijk of niet, meer voorkomt uit oogpunt van hoge snelheid banden en dat er geen onderscheid gemaakt wordt. Wij denken in terrein banden waar een prop geen probleem geeft omdat het profiel zeer dik is en onze koektrommels toch niet snel kunnen of niet willen van wege brandstof gebruik.
Vriend van mij had 35 jaar geleden een lekke motorband, anwb steekt er een prop in en waarschuwde zeer dringend niet harder dan 100kmh te rijden en thuis de band direct te vervangen. Schijnt dat er toch behoorlijk wat ongelukken te herleiden waren naar geplugde banden, toen al.


Tja, de ANWB waarschuwt ... ... 35 jaar geleden ... en nog steeds worden die pluggen gebruikt.
Dit alles geeft al te denken: De ANWB is wel vaker niet helemaal op het rechte pad, en de afgelopen 35 jaar zijn er al heel wat plugjes gebruikt zonder dat er een harde correlatie met "behoorlijk wat ongelukken" is.

Verder ter overweging: Een 4x4 band bestaat uit heel wat rubber, en heeft ook een solide karkas met niet teveel beweeglijkheid.
Verder heb je de "middelpunt-vliedende-kracht" (een onbestaande kracht, de tegenvoeter van deze kracht zorgt ervoor dat iets rond draaien kan (en niet desintegreert/rechtuit vliegt).
De bijbehorende formule luidt: mv2/r (het quadraatje moet je hoog lezen).
De snelheid zit er quadratisch in, en de straal (het wiel) zit onder de streep.

En dan volgens de ODAVES-methode doorgerekend en de krachten bij een brave bandenmaat en 160 km/u vergeleken met een LandRover-maat en 130 km/u: Daar zit ± een factor 2 tussen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 apr 2021, 14:37 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 503
Iedereen moet maar doen en laten wat hij of zij wil maar die waarschuwing van de anwb is terecht!
Motor heeft maar 2 wielen en als daar wat mis gaat, grote kans dat je het er niet levend afbrengt, rij zelf motor.
Tevens kunnen zij het weten want dat zijn de mensen die zeer veel op de weg zijn en ook bij ongelukken assisteren.
En nee in nederland is het in het loopvlak niet verboden, in de zijwant wel.
Duitsland absoluut verboden! Sommige andere landen ook.
Kent iemand een bandenboer die nog met pluggen repareert? En dan bedoel ik niet als thuiskomertje.
En ja honderden verhalen dat het kan en dat het allemaal onzin is maar zoals altijd is dat absoluut geen garantie.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 apr 2021, 21:12 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
Jamaar schreef:
Iedereen moet maar doen en laten wat hij of zij wil maar die waarschuwing van de anwb is terecht!
Motor heeft maar 2 wielen en als daar wat mis gaat, grote kans dat je het er niet levend afbrengt, rij zelf motor.

Prima. Waarschuwen bij een motorfiets is niet gek ... dwz daar heb je erg weinig reserve.
Ik denk d'r ook wel eens aan ... als ik met een vol bepakte fiets met 60 of 70 km/u de helling af suis.
De motorfietser heeft dan - als hij verstandig is - nog een motorpak en helm, en stevige remmen.
Ik heb bandjes van nog geen 4 cm breed.

Jamaar schreef:
Tevens kunnen zij het weten want dat zijn de mensen die zeer veel op de weg zijn en ook bij ongelukken assisteren.

Dat lijkt mij een twijfelachtige statistische benadering. Vraag aan een ME-er en hij zal je vertellen dat ongeveer iedere voetbalwedstrijd waar hij moet assisteren uit de hand loopt.
En terug bij die ANWB-er: heeft hij ter plekke al een ongevals-analyse klaar ?

Jamaar schreef:
En nee in Nederland is het in het loopvlak niet verboden, in de zijwang wel.

Reparaties van de wang zijn sowieso uit den boze en ook praktisch niet haalbaar, zeker niet met een "touwtje/koordje".
Bij een fiets is er wel een goede en betrouwbare truuk, maar dan heb je het over een band met binnenband (maar ook over 5 bar).
Ik heb al eens een band provisorisch opgelapt zodat de reis naar huis gewoon verder kon ... dat was vanuit Midden-Frankrijk.

Maar goed, dan toch nog even het geschetste probleem: Een schroef, netjes loodrecht in een profielblok. De schroef zat er maar kort in - sowieso want ik had weinig gereden, maar ook zichtbaar aan de bout-kop die door het weg-contact slechts een beetje was afgerond.
De schroef kon ik er netjes uitschroeven en de schroef was niet alleen kort maar ook netjes gaaf. Bonus was een grote ring onder de bout-kop, de schroef werd dus ook nog eens keurig in bedwang gehouden er waren dus ook geen verborgen wrikkende krachten op de band of het karkas.

Het ergste wat kan gebeuren is dat de prop toch niet goed vast zit en losschiet ... de band loopt dan net zo hard leeg als hij was leeggelopen als wanneer de houtdraadbout uit zichzelf uit de band was losgekomen (door de "centrifugale kracht", dwz door te weinig houvast in het rubber).
't Is natuurlijk een vervelend ongemak ... een band die in korte tijd leegloopt, een banden/wielen-wissel doe ik liever niet onderweg ('t is me ook al meer dan 20 jaar niet overkomen, de vorige band met schroef - ook heel keurig - kon ik ook thuis wisselen).


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op vr 02 apr 2021, 21:23, in totaal 3 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 apr 2021, 21:17 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
..


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 apr 2021, 09:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 337
Stuurstang beschermer zit aan de veerpoot vast.
afweging is: kromme stuurstang of vast zitten op een rots. Heb voor het eerste gekozen
Wel iets naar achteren geplaatst. Ik zak er nog eens naar kijken
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 apr 2021, 10:23 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
sjeroens schreef:
Stuurstang beschermer zit aan de veerpoot vast.
afweging is: kromme stuurstang of vast zitten op een rots.
.....

Hoe het bij de Sereis uitpakt weet ik niet precies.
Voor de Defender heb je prachtige bling-bling (meestal alu) ski-platen die zelfs beide problemen kunnen opleveren/veroorzaken:

Die ski helpt je daarbij dan over de rots of boomstronk heen ... maar zit zover naar voren en is zo kort dat het obstakel alsnog tussen de ski-plaat en de vooras klem komt te zitten, met wat pech is dan ook nog de stuurstang krom. Betrekkelijk voordeel is dat je dan het nodige werk hebt en beslist door krijgt dat de stuurstang aandacht vraagt.

Voor de Defender heb je ook een eenvoudige buis (die desgewenst ook "af-fabriek" als optie geleverd werd). Die buis is beter dan niks, maar ook niet veel meer want hij werkt eventueel ook als anker (er hing ooit bij mij een half moeras aan) en verder bleek het een zeer rap roestend accessoire .... waarschijnlijk roesten alleen de mijns inziens sowieso onhandige treeplanken nog rapper.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 apr 2021, 11:33 
Offline

Geregistreerd: zo 28 sep 2014, 20:39
Berichten: 40
Komende wk ff langs antiroestcenter alphen voor dinitrolbehandeling.
Groet, Willem Tata-D2


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 apr 2021, 19:23 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 194
Marc,

Net als alle regeltjes/aansprakelijkheid en verzekeringen is het aan iedereen zelf hoe je er instaat. Ik volg een technisch gevoel of iets wel of niet kan en houd altijd een ruime marge aan om thuis aan te komen. Naarmate je ouder word hoor je meer verhalen van ervaringen. Je krijg zelf wat grijzere haren en de wereld om je heen word "claimeriger" Amerikaanser.
Zelf heb ik nog nooit een prop gehad die er uit is geschoten bij een autoband. Kan me ook voorstellen dat je niet smijt met banden.
Als ik echter de keus heeft om hem aan de achterzijde van de auto te doen dan deed ik dat. Als er dan ooit wat zou gebeuren dan lijkt het me minder erg.
Als ik er van de anwb eentje kreeg om er mee thuis te komen in mijn motorband(heb zelf ook zo'n Yamaha xj900 geval van 235 kg) dan hield ik me aan die man zijn advies.
Je bent wat kwetsbaarder.
Wat echter best wel een mooie oplossing is zijn een soort parapluutjes die je er aan de binnenzijde vandaan(uiteraard met lijm ertussen) naar buiten intrekt. Vanwege het grote oppervlak kan hij dus niet door het gat heen schieten en is er meer lijm oppervlak. Ja, de band moet wel ff los, dat wel.

Ben nog ff aan het verbreden van mijn series velgen begonnen. Dit omdat ik geen mooie originele serie velg van 6,5 J meer te koop ziet.
Of er dan een binnenband in moet ja of nee daar maak ik me niet druk om. Zelf verwacht ik ongeveer op 6,5 -7 J uit te komen waarbij ik de verbreding half half verdeelt over binnen en buitenkant zodat ik de originele ET33 behoud. Komt een dun spacertje gemaakt van een oude remtrommel tussen van 5 mm zodat ik uiteindeleijk et28 overhoud. Dat spacertje is aan de voorkant nodig omdat de velg anders net tegen de remklauw aanloopt.
Britpart DA 2694(177 euri bij Paddock) is 8J breed en dat vind ik weer teveel van het goede. Deze heeft ET00 .
Kan me inmiddels toch wel voorstellen waar de bedragen van die aanpassings bedrijven vandaan komen. Het valt niet mee. Dan kijk je naar het hart en dan denk je"zit ook maar met een paar subtiele lasjes vast" Nou, met de nadruk op vast haha. Vroeger zag je maar 3 kopjes van de nageltjes . En die zaten blijkbaar ook 50 jaar.

laters.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 apr 2021, 21:10 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 57
Wel of geen binnenband in een tubeless band, dat is ook zo'n gouwe ouwe om stug over door te discussiëren...

Ik heb hier een buitenband uit WO2 die gerepareerd is met naald en draad, er is een ander stuk buitenband in de versleten en gescheurde band gezet. Voor toen zal het gewerkt hebben, voor nu gaat dat me toch net een stapje te ver :D

In de planning staat om het lekkende stuurhuis te vervangen.

_________________
Defender 110 met 300tdi, zonder ECU


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 apr 2021, 21:51 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 194
Albert,

Lang ergens over discussieren schiet niet op. Denk ik oplossingen. Nog leuker als je die ook toe kan passen. En soms is het zo"gaat het niet zoals het moet?, dan moet het maar zoals het gaat"!
"
Je voorbeeld,
Het is maar net wat je doelstellingen er mee zijn. En net waar je je bevind en wat er beschikbaar is. Als het een kruiwagenwiel is en je gaat er stapvoets mee en er verongelijkt niemand als hij klapt? Dan kan het misschien nog wel erg lang gewoon zijn werk doen. Maar hier in het verwende Westen waar we een abbonnement hebben aan weggooien en opnieuw produceren en vervuilen en dan denken dat dat schoner is voor de planeet?

Vroeger werd er met spaakvelgen en binnenbanden geraced! en niet zo zachtjes ook! Mede door hun lef weten wij nu waar de grenzen liggen haha. Maar zelf houd ik het graag zo dat de afloop voorspelbaar is. Binnenband juist gemonteerd en op de juiste spanning tot aan de 130 km per uur nog nooit problemen mee gehad.

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 apr 2021, 22:07 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
nico1970 schreef:
... zelf houd ik het graag zo dat de afloop voorspelbaar is. Binnenband juist gemonteerd en op de juiste spanning tot aan de 130 km per uur nog nooit problemen mee gehad.

Precies, indien alles juist is is er weinig reden tot zorg.

Ik schrok evenwel nogal toen ik - inmiddels ruim 20 jaar terug - zag dat het meneer LandRover op een nieuwe af-fabriek montage gelukt was om de binnenband tussen velg en buitenband naar buiten te laten steken.
Alles was goed gegaan, maar nog maar kort tevoren had ik de topsnelheid van de desbetreffende Td5 Defender op de Duitse Autobahn uitgeprobeerd (op de meter ruim 150 km/u).

Een discussie over binnenbanden hoeft voor mij niet ... ik vraag me echter wel af wat het voordeel ervan is nu er gewoon goede tubeless zijn (en meer nog: nu er nauwelijks nog buitenbanden zijn die zo zijn afgewerkt zodat een tubed montage ook kan).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 apr 2021, 00:54 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 503
Mark, nooit in de Sahara geweest?

Binnenband is in het zand van voordeel omdat je de band tot een half bar af kan laten lopen.
Om het gevaar van een afgescheurd ventiel tegen te gaan kan je nog een klem monteren.
Dat alles kan niet met een tubeless, die kan je niet verder aflaten dan 1 bar en dan nog bestaat het gevaar dat hij van de velg los komt.
Je moet het meegemaakt hebben om te geloven wat bandenspanning uitmaakt in het zand.
Banden op 4 bar en je graaft je een weg naar Australië, aflaten tot onder 2 bar en je rijd de zelf gegraven kuil zo uit, na natuurlijk de diffs vrij gemaakt te hebben, wat aardig wat zweet kost :shock:

Ander voordeel is dat je werkelijk met draad en "naald"= accu boormachine, een groot gat kan repareren en daar een binnenband in doet, kom je wel mee naar de dichtstbijzijnde garage.
Daarom is het verstandig om ondanks tubeless alijd binnenbanden mee te nemen als je echt de Sahara in gaat en natuurlijk 2 reserve buitenbanden :geek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 apr 2021, 14:23 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 586
Woonplaats: wwerf
zoooooo effe on topic.
nadat ik dacht dat ik mijn achter remmen afgelopen jaren geheel had vernieuwd, maar dat per ongeluk toch wel veel langer was geleden....???
nieuwe trommels en schoenen besteld bij van dam. niet te duur vind ik. in een mooi kissie.
de rechter schoenen waren vrij dun. de linker had ik er niet afgehaald want je vervangt toch alles in 1x.
na veel vloeken en schelden de rechterkant weer in mekaar gezet. en hup naar de linker kant.
1e wat opviel? de nagels van de remvoering waren al aan het afslijten,, das niet best.....
2e wat opviel bak roest tussen veel onderdelen.? goedkope onderdelen gebruikt? ooit? zal gerust ik ben niet van het geld uitgeven.
3e wat opviel als ik de rem cilinder indrukte spoot er een heel mooi straaltje olie uit het rubbertje. van deze remcilinder de rekening gevonden. zat er inderdaad net 3 jaar in. geen britpart maar een allmakes/lucas geheel verroest/lek en gewoon naar de kloten. dus ook maar weer besteld.

misschien heeeeeel misschien is dit het laatste?

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker-[b]als hij het doet[/b]

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 apr 2021, 15:17 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
Jamaar schreef:
Marc, nooit in de Sahara geweest?

Binnenband is in het zand van voordeel omdat je de band tot een half bar af kan laten lopen.
Om het gevaar van een afgescheurd ventiel tegen te gaan kan je nog een klem monteren.
Dat alles kan niet met een tubeless, die kan je niet verder aflaten dan 1 bar en dan nog bestaat het gevaar dat hij van de velg los komt.
Je moet het meegemaakt hebben om te geloven wat bandenspanning uitmaakt in het zand.
Banden op 4 bar en je graaft je een weg naar Australië, aflaten tot onder 2 bar en je rijd de zelf gegraven kuil zo uit, na natuurlijk de diffs vrij gemaakt te hebben, wat aardig wat zweet kost :shock:

Ander voordeel is dat je werkelijk met draad en "naald"= accu boormachine, een groot gat kan repareren en daar een binnenband in doet, kom je wel mee naar de dichtstbijzijnde garage.
Daarom is het verstandig om ondanks tubeless altijd binnenbanden mee te nemen als je echt de Sahara in gaat en natuurlijk 2 reserve buitenbanden :geek:

Nee nooit in de Sahara geweest.

Ook nog nooit de banden hoeven laten aflopen. Misschien heb ik te veel met een 2x4 buiten de gewone wegen gereden.
De ervaring van het met 2x4 rijden op plekken waar anderen soms zelfs met een 4x4 vastraken maakt je heel behendig.

Verder is het vooralsnog een voldoende vooruitzicht: aflaten tot onder de 2 bar. Sommigen plakken de banden ook nog vast ... de mijne zitten al zo lang (en met veel lucht) dat ze sowieso "geplakt" zitten. Mocht ik naar de Sahara gaan dan neem ik een paar extra binnenbanden mee.

Overigens heb ik nog nooit een band verspeeld, ook niet in de Pyreneeën of de Picos de Europa, terwijl ik daar een gekregen bandenset echt heb uitgeprobeerd: ik had ze gekregen, ze waren "standaard", dus was mijn startpunt dat het slechts krijgertjes waren die waarschijnlijk niet zouden deugen .... dat bleek dus heel anders: de Continental Cross Contact AT lijkt niet stuk te krijgen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 apr 2021, 20:36 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 174
Toch nog iets over tubeless banden en binnenbanden.
Velgen voor tubeless banden hebben een randje waar een randje van de tubeless band achter valt. Dit zorgt voor een luchtdicht wiel, samen met het ventiel. Series velgen hebben dit randje niet.

Stel dat je een tubeless band monteert op een Series velg. Dan kan het zijn dat de band spontaan van de velg schiet. Dit is hetzelfde gedrag als een klapband. Dat wil je niet met 90 km/h op de A*. Ook niet met 30 km/h op een woonerf.

Een tubeless buitenband met binnenband gemonteerd op een tube-type velg is niet ideaal maar ik heb deze combinatie al weer een paar jaar, heb dit al eerder 6 jaar gereden. Ik heb er nooit problemen mee gehad maar rij ook nooit harder dan 90 km/h.

Het mijns inziens grootste punt in deze discussie is: waar vind je nog goede tube type banden?

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 apr 2021, 21:07 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
Pike schreef:
Toch nog iets over tubeless banden en binnenbanden.
Velgen voor tubeless banden hebben een randje waar een randje van de tubeless band achter valt. Dit zorgt voor een luchtdicht wiel, samen met het ventiel. Series velgen hebben dit randje niet.

Stel dat je een tubeless band monteert op een Series velg. Dan kan het zijn dat de band spontaan van de velg schiet. Dit is hetzelfde gedrag als een klapband. Dat wil je niet met 90 km/h op de A*. Ook niet met 30 km/h op een woonerf.

Je hoeft je niet te beperken tot de Series-velg. Pas later bij de latere Td5 Defender koos LandRover voor tubeless stalen velgen.
Je kan op de tubed velgen banden best goed tubeless monteren ... maar er is een risico.
Dat risico zie je overigens ook bij een "luxe" wagen(tje) ... ik zag al eens zo'n boodschappen-autootje dat een randje van een middengeleider had meegenomen ... en dus geheel plat, de band was uit de velg-hobbel gedrukt. De velg-hobbel bij een kleinere velgmaat is ook niet erg hoog.
Omgekeerd kan ik ook melden dat de band, braaf tubed gemonteerd op een tubed Defender wiel - althans na een montage die al jaren zo zit - pas na het toepassen van fors geweld los komt <dwz in huisvlijt moet je echt meermaals met de auto over het losse wiel - dwz precies over de band, strak langs de velg - rijden om de band van de velg te scheiden>.

Pike schreef:
Een tubeless buitenband met binnenband gemonteerd op een tube-type velg is niet ideaal maar ik heb deze combinatie al weer een paar jaar, heb dit al eerder 6 jaar gereden. Ik heb er nooit problemen mee gehad maar rij ook nooit harder dan 90 km/h.

Het mijns inziens grootste punt in deze discussie is: waar vind je nog goede tube type banden?

Tube-type banden zijn inmiddels ongeveer uitgestorven. Michelin evenwel heeft op verschillende banden staan "tubeless" maar ook "may be used tubed" (of iets vergelijkbaars) .... alleen heb je met alléén Michelin een beperkte keuze, bovendien niet de goedkoopste keuze.

De oplossing is "eenvoudig": koop een setje van de latere tubeless standaard stalen velgen; deze velgen zijn alleen voor de kenner als afwijkend te herkennen. Het is een bescheiden investering, maar daarna heb je de winst van een eenvoudiger en goedkopere montage.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 apr 2021, 06:41 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 337
"Tube-type banden zijn inmiddels ongeveer uitgestorven. Michelin evenwel heeft op verschillende banden staan "tubeless" maar ook "may be used tubed" (of iets vergelijkbaars)"
Klopt, op zowel michelin xzl als xpc staat "may use with inner tire". op mijn 101 heb ik binnenbanden, maar dat ligt aan de velg (zoals Pike zei)
Voor de rest vind ik het een persoonlijke keuze, net zoiets als bandenmaat of welke specifieke olie. Volgens mij zijn hierboven alle argumenten genoemd.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 apr 2021, 09:51 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 503
Je kan een tubeless band bewerken zodat je veilig een binnenband gebruiken kan.
Groeven snijden waar de band de velg raakt zodat lucht ontwijken kan en er geen airpockets ontstaan tussen binnenband en buitenband. Let er wel op dat je een band koopt die aan de binnenkant glad is en verwijder stickers om te voorkomen dat de binnenband stuk schuurt.

@Sjaak elke keer dat ik de trommel er af haal zie ik weer "rotte vis" niets verbaast me meer over de series remmen.
Soms gaat het 10 jaar goed soms een half jaar maar elke keer is er wel iets.
Een grote boosdoener is water, daarom regelmatig gaatjes doorprikken in de trommels.
En de tijd :? Had proplemen met starten. Draaide te langzaam, alles vervangen maar aan de startmotor kon het niet liggen, die had ik er toch nieuw onder gezet :roll: tja 25 jaar geleden :shock: :mrgreen: daar stond ik in zuid Spanje, alle borstels totaal op.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 apr 2021, 10:44 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
Jamaar schreef:
Je kan een tubeless band bewerken zodat je veilig een binnenband gebruiken kan.
Groeven snijden waar de band de velg raakt zodat lucht ontwijken kan en er geen airpockets ontstaan tussen binnenband en buitenband. Let er wel op dat je een band koopt die aan de binnenkant glad is en verwijder stickers om te voorkomen dat de binnenband stuk schuurt.

Meneer LandRover (en ook andere banden-monteurs) gebruiken gewoon de Michelin-banden zonder verdere voorzorgen. Bij het monteren moet je dan de binnenband in etappes oppompen, en tussentijds het binnenband-ventiel een paar maal terugduwen (en natuurlijk talkpoeder gebruiken). De hiel van mijn toenmalige XPC's zat altijd alsof hij in het velgbed geplakt zat, de naad tussen de hiel en het velgbed was ook helemaal glad wat beide een goede anti-lek kant heeft: geen zand, roest of andere oneffenheden tussen binnen- en buitenband.

De Michelin banden hebben aan de binnenzijde een soort "olifantshuid" die helpt de ingesloten lucht tussen binnen- en buitenband te verdelen zonder dat de binnenband stuk-schuurt op de oneffenheden.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 apr 2021, 18:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 311
hiha, eindelijk weer aan de landrover geknutseld .. bezig het blok uit te bouwen voor een revisie. Alle systemen van-naar-en-aan het blok zijn inmiddels los en de radiator (met gril) is ook gedemonteerd.

Aangezien ik ook nog wat in de versnellingsbak wil controleren, dacht ik er aan om het blok met bak als een geheel onder het schutbord vandaan te halen. Is dat te doen, zijn er ervaringsdeskundige hier? Overigens kan bij mij de dwarsbalk onder de V-bak gedemonteerd worden.

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 apr 2021, 19:11 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 174
Geen ervaring met het demonteren van motor en v-bak maar we hebben binnen ons clubje wel een keer het samenstel van motor en bak terug in een 109 gezet. Dit met behulp van een motortakel en een evenaar (hulpstuk om de hoek van het span te veranderen. Het was nogal een gedoe omdat het schutbord een beetje in de weg zit, bovendien met 4 paar ogen.

Als plaatsen kan dan moet demonteren ook kunnen. Ik denk dat het zeker zal helpen als je balk onder de bak er af haalt. Maak zoveel mogelijk ruimte. Succes.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 apr 2021, 23:45 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 194
Bak en motor aan elkaar erin en eruit vind ik (zeker alleen) ook niet fijn te doen. Dat doe ik alleen maar als de chassisbalk onder de bak niet demontabel is.
Belangrijk is dan idd dat je een liefst stelbare evenaar heeft. Liefst ook een elektrisch bediende bovenloopkraan. Tik je links recht omhoog omlaag? Met een motortakel tob je toch wat meer, zeker alleen.
Heel de auto aan de binnenkant demonteren (seatbase)vind ik ook een ramp en het word er nooit knapper van.
Jij heb de mazzel dat de balk wel zo is! Dan zou ik het in 2 gedeelten doen.

Waar ik nogal fel op ben is om alle olie lekkages gelijk goed aan te pakken als motor en bak eruit zijn. Loopvlakken van flenzen van uitgaande assen(ook bij de remtrommel) van de bak goed controleren. De loopvlakken slijten nogal eens in(ff met je nagel of scherp mesje voelen) ondanks dat je zou denken dat rubber zachter is als staal. Je nieuwe keering is anders nog eerder en erger lek als dat je oude was. Price as keering bak ook ff kijken. hoeveel speling? hoeveel lekkage. Achterste krukaskeering motor? Als die echt lekt dan is het geen fijn klusje! Je ziet al aan de plaat of hij vet gehad heeft. Koppelingssetje is relatief goedkoop ten opzichte van de arbeid. Voor de prijs van de onderdelen moet je het niet laten . Kijk goed naar de koppelingsvork! Ben je gezegend met een dubbel massa vliegwiel(zelf bij een Land Rover nog niet vernieuwd) dan goed controleren op speling op de helften onderling en anders extra diep in de knip kijken voor vervanging. Zelf heb ik zeker bij een auto die mishandeld word(zware karren , terrein of zelfs een combi van beiden) altijd de neiging om er een massief vliegwiel terug te schroeven als die er ook geweest zijn. Maar daar zijn de meningen weer over verdeeld(vanwege trillingen etc).

Als je de koppelingsplaat goed centreert valt het samenvoegen wel mee. Soms net ff de priceas of aan de krukaspoelie tijdens het samenvoegen ietsje draaien als de tanden net niet lekker zitten. Overigens is eigenlijk bij deze werkwijze(de bak onder vandaan erin) een plataux krik voor de bak wel weer een must. De bak is los niet licht en wendbaar! Heb ook wel eens het schoteltje van mijn gewone krik eruit gehaald en een stukje buis op een plaat hierop gemaakt. Zet hem altijd ff met een spanbandje vast tijdens het heffen en als hij dan eenmaal met de price as in de plaat geprikt zit dan maak ik het weer los. Dan wil je er geen ongewenste spanning op hebben.
Zeker meer als 20 gedaan tussen 1989 en 1993 bij de KL. Er ligt nog best wat (ambtenaren)zweet van me aan het Zeisterspoor in Soesterberg.
Mijn eigen(burger) chassis heeft nu nog een vaste balk. Bij de body off restauratie gaat ik de originaliteit ten spijt hem toch demontabel maken! Zowieso is dat in mijn geval al het makkelijks omdat ik van serie 2a bak naar een R380/LT230 ga en daar de bevestigingspunten/uitlijning van in orde moet maken. Zal allemaal nog best wat tijd en bezinning gaan kosten.

goed weekend, groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 apr 2021, 00:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 311
Hallo Nico,

Dank voor je uitgebreide relaas.
Een bovenloop kraan is helaas niet beschikbaar. Om de blok-bak combo als een geheel uit de auto te halen was even een gedachte, maar zou na ook jouw relaas zomaar een gedachte kunnen blijven (daarom had ik het hier ook aangekaard, zodat ik niet onnodig onhandig bezig ga ;)). Een motortakel heb ik beschikbaar en de bak naar beneden laten zakken is niet zo spannend (heb ik al een paar keer gedaan)

Destijds bij het samenbouwen van de hoofdas in de bak heb ik wellicht iets niet helemaal netjes afgesteld en dat wil ik controleren. De bak lekt alleen (nog/weer) langs de schakelstangen.
Het blok gaat eruit voor een grote revisie (de cilinders opgeboord en overmaat zuigers). Bij het weer samenbouwen worden alle pakkingen en afdichtingen vernieuwd.

groetjes, Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 apr 2021, 18:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 311
beetje boutjes/moertjes werk gedaan vandaag
Afbeelding

Na adviezen hier ervoor gekozen om het blok apart uit de 109 te tillen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 apr 2021, 19:08 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 586
Woonplaats: wwerf
:D wat een lief klein motortje.

ik heb vandaag een illegale proefrit gemaakt om de remmen te testen. alles achter is nu nieuw.
hij remt zover ik kan voelen recht, en zonder 2x pompen.
alleen de achterremmen moeten nog een beetje in remmen denk ik. hij stopt wel maar heb niet het idee dat ik de stenen of asfalt uit het wegdek rem.
morgen maar weer even in remmen, en dan donderdag wederom naar de apk.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker-[b]als hij het doet[/b]

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 apr 2021, 19:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 311
ja, lief he Sjaak :D

T scheelt enorm als het vliegwiel inclusief huis en koppeling/drukgroep van het blok af is.

succes met de apk van de week :)

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2021, 21:00 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
Ik kwam vandaag, bij het weer eens een klein beetje opruimen/ordenen van onze garage (die meer een "zwart gat" was, alles wat over was verdwaalde erin), een enkel exemplaar van een dubbele ruitenwisser-strip tegen. Wellicht kwam die nog van de oude Renault, wellicht van de achterruit.

Anyway, ik heb 'm maar eens pas gemaakt voor de Defender achterruitenwisser, en direct er nieuwe rubbertjes ingezet (ik heb nog een aardige voorraad Franse universele enkele wisserbladen, daarbij haal ik dan het rubber uit de plastic-houder en schuif de rubbers in de dubbele houder-strip (met een beetje kit tegen het ongevraagd losschuiven).
Die plastic-houderstrip gaat dan weer in de oude ruitenwisser waaruit je het rubber met de verenstalen-strips haalt.

Bij het eerste proefdraaien piepte de wisserbladen wat, dat gaat vast over (en het is een goede waarschuwing voor het drooglopen).

Misschien zijn er vraagtekens over het nut van de dubbele wisser ...
De standaard enkele wissers worden nogal woest tegen de ruit gedrukt. Je zou zeggen "dat poetst goed" maar het is wel slechts één rubbertje.
Met minder druk en dubbel blijkt het wisser-effect beter. Bovendien heb je door de dubbele rubbertjes het voordeel dat een toevallig vliegje oid dat onder één rubbertje komt geen blijvende strepen trekt ... pas als je een takje onder twee wisser-rubbers hebt krijg je het strepen-trek-effect.

Minpuntje: Die dubbele vervang-wisserbladen zijn inmiddels zo uit de mode dat ik niet weet waar je ze nieuw (of old stock) kan kopen.
Andere minpntje: Nieuw waren de wisser-rubbers nogal fragiel, vandaar dat ik een Franse voorraad enkele heb om mijn dubbele het schier eeuwige leven te geven.


Even voor de duidelijkheid een kiekje van een klein restje van de dubbele strip.
De Franse enkele variant is zoals je zult begrijpen enkelvoudig; die heeft geen twee "benen".


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 apr 2021, 08:54 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 62
Marc, piepende ruitenwissers ben ik onderwijl wel gewend, heb in Spanje bij een Chinese winkel een paar sets gekocht voor de Puma maar die piepen allemaal. Vorig jaar en set Bosch wissers gekocht maar die piepen net zo hard, dus weet ik niet wat ik wel moet kopen voor het krijgen van pieploze en schone ramen.
Groet Sylvester


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 apr 2021, 09:06 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 503
Er staat hier iemand op de rommelmarkt die de rubber strips verkoopt en er ook voor je inzet, helaas is hij duurder dan de china winkels in spanje waar ik verbazingwekkend goede ruitenwissers gekocht heb voor onder 5 euro (voor de landcruisr)
Beetje kit zou niet nodig moeten zijn want in het rubber zitten uitsparingen waar metalen haakjes inklemmen.
Heb vroeger veel rubbers uitgewisseld. Uit 1 lange 2 voor de landrover 8-)
Er is ook een gereedschap te koop waarmee je een stukje van het rubber afsnijdt zodat je weer een goede veegwerking zou hebben. Niet uitgeprobeerd en koop het ook niet, meestal zijn dat soort oplossingen twijfelachtig.
En de verenstale strips gebruik ik ook voor van alles, had met de hilux last van klappernde remblokken en met zo een strip een nieuwe veer gebogen, weg rot geluid dat me 1.5 jaar gestoord had.
@ Sivester
Zou het kunnen zijn dat er ooit iets op je raam gesmeert is? Of is de druk van de wissers niet te hoog?
Vooruit schoonmaken met siliconen verwijderaar.
Heb ook een tijdje last gehad van piepende ruitenwissers, meestal stopt het een moment als je de ruitensproeier vloeistof gebruikt.
In mijn geval werkte dat niet omdat het lagerbusje van de doorvoer droog was en dat veroorzaakte het piepen, beetje vet en het was weg. Heb wel lang moeten zoeken :roll:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 apr 2021, 09:11 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
Sylvester schreef:
Marc, piepende ruitenwissers ben ik onderwijl wel gewend, heb in Spanje bij een Chinese winkel een paar sets gekocht voor de Puma maar die piepen allemaal. Vorig jaar en set Bosch wissers gekocht maar die piepen net zo hard, dus weet ik niet wat ik wel moet kopen voor het krijgen van pieploze en schone ramen.

Mijn dubbele op de voorruit piepen niet (en ze piepten ook niet de 10 jaar dat ze op de Td5 zaten).
Dat niet piepen is mijns inziens juist een van de grote winstpunten naast het betere wissen.
De druk van de Defender-wissers is prima .... alleen dan wel voor een veel grotere wisser en die past weer niet op de voorruit ... daarom helpt een dubbele zo goed. Dat te hard poetsen maakt de wissende werking niet beter (eerder slechter).

Ik denk dat ie op de achterruit wel piepte wegens gebrek aan regen en vooral "nieuwigheid": de strip was nog niet gewend aan helemaal recht.
  Die "nieuwigheid" is relatief, deze "old-take-off" heeft een-en-twintig jaar niks liggen doen. Hij piept nu al een stuk minder.

Ik vrees alleen dat die dubbele strips moeilijk te vinden zullen zijn ... je weet nu wel waar je naar kan zoeken.
Mocht ik nog weer een verkoper vinden dan koop ik voor de zekerheid nieuw want de oude zijn inmiddels aardig bedaagd.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 apr 2021, 13:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 311
Gisteren een poetsdagje gehad...
Afbeelding

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 apr 2021, 15:59 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 586
Woonplaats: wwerf
netjes Fenna. nu de binnenkant nog

wij hebben de doehetzelflekkergoedkoop luifel getest. bijna gratis luifel(in 2en geknipt 1 voor de 109 en 1 voor de caravan), touwtjes action, stokjes van oud windscherm. haringen heb ik een ton vol van staan. alleen de rail was 15 euro, dat was wel een klap geld.
had ik misschien toch een echte moeten kopen van 600 euro? waar outdoor of 4x4 of land rover op staat? neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee echt niet.
Afbeelding

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker-[b]als hij het doet[/b]

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2021, 10:58 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 503
Ja leuk zo een luifel zelf maken.
Mijne heeft een beetje meer gekost.
2 douche gordijnen, china shop 2x5 euro. Aan elkaar genaaid. Is waterdicht dus ook als regenluifel
2 alu uitschuifbaren verfroller stangen, bouwmarkt 2x 7.50 euro rollels incl die ik weer op rommelmarkt verkoop.
Haringen had ik nog maar heb ook nog van die alu en plastic schroef ankers, gebruikte, op een 4x4 treffen gevonden.
De alu stokken dienen ook om een waslijn te hoog te houden als er geen bomen in de buurt zijn.
Rails zat al op de auto maar de pees koste nog 6 euro, 3 meter 6mm tyleen slang

Grote voordeel, dit weegt bijna niets, heb nog zo een uitrolbare luifel liggen en dat ding is niet te tillen, maak ik dat aan mijn camper leunt hij voortdurend naar rechts in is hij gelijk topzwaar wat offroad niet ten goede komt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2021, 13:58 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
Tja, de luifel die ik al een eeuwigheid gebruik koste echt geld, maar ook weer niet teveel.
Het was een tentluifel voor een heel grote tunneltent. Eén lange boogstok, en een groet lap die ik over de auto trek.
Gezien het profijt dat ik er al van had is ie al helemaal betaald.

Maar het kan nog goedkoper: Een klein jaartje terug was er eentje tweede-hands ... te geef en hij werd nog langs gebracht ook.
Het enige is dat ik deze luifel ... een soort boogtent ... nog niet heb uitgeprobeerd, ik ken alleen een overjarig kiekje.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 mei 2021, 20:25 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
Marc-my-Words schreef:
Ik kwam vandaag, bij het weer eens een klein beetje opruimen/ordenen van onze garage (die meer een "zwart gat" was, alles wat over was verdwaalde erin), een enkel exemplaar van een dubbele ruitenwisser-strip tegen. Wellicht kwam die nog van de oude Renault, wellicht van de achterruit.

Anyway, ik heb 'm maar eens pas gemaakt voor de Defender achterruitenwisser, en direct er nieuwe rubbertjes ingezet (ik heb nog een aardige voorraad Franse universele enkele wisserbladen, daarbij haal ik dan het rubber uit de plastic-houder en schuif de rubbers in de dubbele houder-strip (met een beetje kit tegen het ongevraagd losschuiven).
Die plastic-houderstrip gaat dan weer in de oude ruitenwisser waaruit je het rubber met de verenstalen-strips haalt.

Bij het eerste proefdraaien piepte de wisserbladen wat, dat gaat vast over (en het is een goede waarschuwing voor het drooglopen).

Misschien zijn er vraagtekens over het nut van de dubbele wisser ...
De standaard enkele wissers worden nogal woest tegen de ruit gedrukt. Je zou zeggen "dat poetst goed" maar het is wel slechts één rubbertje.
Met minder druk en dubbel blijkt het wisser-effect beter. Bovendien heb je door de dubbele rubbertjes het voordeel dat een toevallig vliegje oid dat onder één rubbertje komt geen blijvende strepen trekt ... pas als je een takje onder twee wisser-rubbers hebt krijg je het strepen-trek-effect.

Minpuntje: Die dubbele vervang-wisserbladen zijn inmiddels zo uit de mode dat ik niet weet waar je ze nieuw (of old stock) kan kopen.
Andere minpntje: Nieuw waren de wisser-rubbers nogal fragiel, vandaar dat ik een Franse voorraad enkele heb om mijn dubbele het schier eeuwige leven te geven.


Even voor de duidelijkheid een kiekje van een klein restje van de dubbele strip.
De Franse enkele variant is zoals je zult begrijpen enkelvoudig; die heeft geen twee "benen".


Nog even een staartje ... en maand na dato ...
Weet iemand hier of die dubbele ruitenwissers - dus het type met een plastic-strip zoals hieronder een klein stukje als voorbeeld - nog ergens te koop is ?


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jun 2021, 16:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 311
april is al weer even voorbij, maar mijn torretje zit weer terug op zijn plek en de versnellingsbak heeft een nieuwe vork voor de 1e en 2e versnelling.

Alleen nog de vloer weer terug en dan snorren met het hok :D
filmpje van de eerste start na de overhaal:
https://www.youtube.com/watch?v=WhCbSoEOnpY


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.