Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 09 mei 2021, 12:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 28 maart 2021, 19:20 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 167
hallo,

Heeft er iemand ervaring met de Heystee 8 inch rembekrachtiger op een serie 3 pedal box?
Is het verschil in benodigde remkracht van je benen echt veel minder? Dit omdat het de bedoeling is dat mijn dochter als zei het rijbewijs heeft en ik eens gereed ben , ook op de bestuurdersstoel terecht moet komen.
Omdat de oppervlakte van een cirkel straal x straal x pie is verwacht je theoretisch dat je nogal wat meer cm2 oppervlakte heeft en het dus goed moet werken.
Maar is dat in de praktijk ook zo?
Zoals met alle Heystee artikelen is er natuurlijk wel goed over nagedacht . Het is wel helemaal " af " and "plug and play".
Voordeel is ook dat je gewoon een standaard hoofdremcilinder en reservoir(waar ik van allebei er denk ik nog wel 2 van heeft) kan blijven gebruiken.
Maar zit er natuurlijk ook een prijskaartje aan. Met 233 euri is het geen koopje. Al is een nieuwe gelijk passende grotere nieuwe rembekrachtiger voor een Ford Transit ook gewoon 459 euro.
Al met al wil ik op het gebied van veiligheid zeker niet gierig zijn. Als je je dood rijd neem je de bespaarde euro's waarschijnlijk toch ook niet mee.
Iemand een idee waar een zelfde artikel ook te koop is voor minder geld of heeft iemand er nog eentje onbenut liggen? Ik blijf toch een Hollander die het maar 1x tegelijk uit kan geven.
Heb al een beetje zitten kijken en vergelijken van RRC en Defender producten maar er zijn altijd niet passende dingen aan. Dat schrijft heystee ook al op zijn site haha. En als je er bv de hoofdremcilinder ook passend bij moet gaan kopen en een paar uur in moet stoppen ? Dan is het voordeel weer verdwenen. En heb je soms alleen het extra getob van leidingen die anders zijn of niet passen. Ook al werk je 100% stevig en veilig, op zulke onderdelen wil je dat gewoon niet zolang er passende delen te koop zijn. Dan nog beter de originele 6 inch laten zitten(geen idee of deze van mij na lang ongebruikt liggen nu nog heel is). Daar ook altijd prima mee kunnen remmen(met trommels voor) maar bezit zelf een paar stevige beenspiertjes.
Een reactie die ik nu natuurlijk ook verwacht van de doordenkers onder ons is de vraag wat voor vacuum ik ga trekken. Omdat ze anders geen van beiden gaan werken!
Dit gaat gebeuren door een riem aangedreven vacuumpomp die origineel al op mijn Indenor zat in de peugeot 505.

Lees het wel weer, groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart 2021, 19:34 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1224
Even een vraagje: Je ging toch een LT230 gebruiken ?
Wil je dan niet óók nieuwere assen ??
Zo ja, dan passen RCC en/of Defender delen wellicht weer wel goed.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart 2021, 21:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 220
Woonplaats: Buchten
Ik heb zelf de Zeus schijfremconversie gedaan in combinatie met een complete rempedaalbox, rembekrachtiger en hoofdremcilinder van een 110. dat is ook 8". Ik heb nu een heel normaal modern remgevoel en de auto stopt ook nog zoals ik dat wil. Maar je zult voor een 8" rembekrachtiger inderdaad iets uit je spatbord moeten halen. Ook de lagere hoofdremcilinder kruist het spatbord.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 petrol 1959 "The Mrs"
https://get.google.com/albumarchive/112374280167817865048


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart 2021, 21:58 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 167
Marc,

Klopt.
Vandaag mijzelf erg veel werk bespaart door een reeds omgebouwde R380 over te kunnen nemen met een short stumpy. Was al bezig met het zelf maken van een koppelingshuis en het inkorten van de price as. Hier past de LT230 dus uitstekend achter. Heb er inmiddels 2 liggen wat er eentje moet worden met een diff lock.

Maar het originele serie 2a uiterlijk MOET kost wat het kost behouden blijven! Dus inclusief SPOORBREEDTE , originele velgen ,stapeltje stuiter BLADVEREN ,plaats voorfrontje met BBQ grille,50 jaar misbruik aan krassen, butsen verkleuringen en zelfs een scheur in plaatwerk(met transparante kit na dichtslaan afgekit)

Er zit origineel achter een versterkte Rover as onder. Voor voor ben ik samen met de fotolasser op mijn werk een RRC as aan het veranderen.
Veerpads en spoorbreedte reeds in orde.
Het moeilijke voor deze man is dat zijn lassen zoveel mooier en sterker zijn als de originele.
De draaier op mijn werk gaat de steekassen die ik op lengte zaag voorzien van een lang mannetje vrouwtje verbinding (denk 60 a 70 mm mm overlap tegen het slingeren) die ik dan laat aflassen .
Dus straks zie je aan de buitenkant dus gewoon bladveren, originele spoorbreedte en serie velgen. Daarachter zitten dan schijfremmen(standaard onderdelen dus makkelijk in onderhoud en parts) en inwendig homokineten. Zit wel te overwegen om de serie velg te verbreden omdat 235 /85 nu te bol staat en dit type velg niet betaalbaar(ja ik weet het one ton, kassa) in 6,5 J te koop is.
Velgsoorten zat, mooi vind ik die er niet bij.

Ik zal even proefondervindelijk vast moeten stellen welke Rover diffs ik ga gebruiken.
Wat doet hij nog in zijn 5e tegenwind . Indenor tussen de 90-120PK(ben daar nog mee bezigf om het turbogat te verkleinen) en LT230 is 1 op 1.22 . Banden 235/85-16
Standaard serie of de RRC(3 nogwat) overbrenging. Met de standaard(4 nogwat) heb je natuurlijk meer kracht tegenwind en met zware aanhanger, in terrein en betere hand(transmissie)rem.
Heb de ashcroft calculator er al op losgelaten. Maar wat de praktijk uitwijst en je er bij voelt? Oude Serie lijkt me na de 130 kilimeter per uur toch een verzoek aan Dela/Monuta om vroegtijdig uit te keren!

Deze Diffs overweeg ik dan een Ashcroft pegging te geven en als ik een ruige bui heeft in mijn portemonne ook een locker. Hoop toch dat de corona ooit ophoud en we nog eens leuk kunnen blubberen ergens. Nog een liertje erbij en dan kan er zachtjesaan niets normaal betaalbaars meer op?

Al mijn onderdelen om er een P38 stuurhuis (die weegt wel wat)onder te maken inmiddels ook compleet. Dat zal wel wat stuurspeling eruit halen(veel minder delen en directer) en de bekrachtiging zal wat helpen denk ik.

Vind het altijd een sport om alle originele bevestigingen te benutten. Aan het chassis word niets extra's gelast. Originele afkomende onderdelen te bewaren. Als hij ooit naar een museum moet kan het weer terug.

zo, duim is leeg, bedtijd,was een uur korter vannacht. Nico.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart 2021, 22:02 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 167
Hallo wim,

Heystee beloofd juist dat ik verder niets aan de auto als spatbord etc hoeft te wijzigen . Bedankt voor het omschrijven van je rem beleving. Zal die van Heystee maar bestellen omdat ik een pedal box serie 3 heeft. Wel overweeg ik om mijn 2A master koppelingscilinder te behouden met het losse reservoir elders zodat het makkelijker bijvullen blijft. Dat resevoir en de dop van een serie 3 zit wel een beetje onmogelijk daar onder dat spatbord. Tja, en als ik wat moet wijzigen, dan kan dat er ook nog wel bij.

groet nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart 2021, 22:33 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1224
nico1970 schreef:
Klopt.
Vandaag mijzelf erg veel werk bespaart door een reeds omgebouwde R380 over te kunnen nemen met een short stumpy. Was al bezig met het zelf maken van een koppelingshuis en het inkorten van de price as. Hier past de LT230 dus uitstekend achter. Heb er inmiddels 2 liggen wat er eentje moet worden met een diff lock.

Aha ... dan kan je eventueel ook de 1:1,2 <zie verderop> vervangen door de 1:1,4 tandwielen (deze overbrenging zit in de meeste Defenders).

Citaat:
.....Dus straks zie je aan de buitenkant dus gewoon bladveren, originele spoorbreedte en serie velgen. Daarachter zitten dan schijfremmen(standaard onderdelen dus makkelijk in onderhoud en parts) en inwendig homokineten. Zit wel te overwegen om de serie velg te verbreden omdat 235 /85 nu te bol staat en dit type velg niet betaalbaar(ja ik weet het one ton, kassa) in 6,5 J te koop is.
Velgsoorten zat, mooi vind ik die er niet bij.

Voor het mooi, dwz voor de Series-uitstraling in combinatie met handig etc zou je een setje tubeless standaard stalen velgen met slechts een halve inch kunnen verbreden. Met 6 inch velgbreedte zitten de 235/85x16 (net) binnen de voorschriften, en staan de banden niet meer zo bolwangig ... waarbij opgemerkt dat de bolling ook band-afhankelijk is. Zelfs op 6,5 inch velgen toont de Continental CrossContact AT nogal bol, terwijl andere merken vlakker tonen.

Citaat:
Ik zal even proefondervindelijk vast moeten stellen welke Rover diffs ik ga gebruiken.
Wat doet hij nog in zijn 5e tegenwind . Indenor tussen de 90-120PK(ben daar nog mee bezig om het turbogat te verkleinen) en LT230 is 1 op 1.22 . Banden 235/85-16. Standaard serie of de RRC(3 nogwat) overbrenging. Met de standaard(4 nogwat) heb je natuurlijk meer kracht tegenwind en met zware aanhanger, in terrein en betere hand(transmissie)rem.

Zoals ik al noemde: je kan met de tussenbak ratio's een boel bijsturen: van 1:1,2 naar 1:1,4 scheelt een halve versnelling.
Onder een Defender verkiest men nog wel eens het zwaardere 1.2 "verzet" boven de standaard 1,4, zeker bij een Td5.   Als de Indenor de 1,2 met de rappere differentieels het niet trekt dan moet het met de 1,4 wel kunnen.

Citaat:
Heb de ashcroft calculator er al op losgelaten. Maar wat de praktijk uitwijst en je er bij voelt? Oude Serie lijkt me na de 130 kilimeter per uur toch een verzoek aan Dela/Monuta om vroegtijdig uit te keren!

Ik zou daar niet bang voor zijn: Je hoeft geen 130 km/u te gaan rijden, een wat lager toerental bij een nette kruissnelheid is veel waard.
Met een standaard Td5 Defender kan je de 150 km/u halen maar het toerental gaat dan richting de 4000 rpm.
NB.   Wees blij dat je niet bij Yarden zit, die zijn halverwege failliet en keren dus minder uit.

Citaat:
Deze Diffs overweeg ik dan een Ashcroft pegging te geven en als ik een ruige bui heeft in mijn portemonne ook een locker. Hoop toch dat de corona ooit ophoud en we nog eens leuk kunnen blubberen ergens. Nog een liertje erbij en dan kan er zachtjesaan niets normaal betaalbaars meer op?

Tja, die pegging is vlgs mij alleen nuttig als je veel vermogen door de differentieels wil jagen, daar ben ik niet al te bang voor met de Indenor.
De Ashcroft ATB's zijn dan een interessantere investering, of je zo'n ABT dan ook nog in d tussenbak wilt is een luxe-keuze.
De niet 100% diffentieel-sper maakt die pegging ook weer minder nodig: je hebt minder kans op het extremere krachtenspel.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 maart 2021, 22:51 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 167
Omdat ik 2 LT230 1;1,2 heeft liggen gaan we het hier eerst maar eens mee proberen als het zover is. De indenor heeft een K16 turbo met vrij kleine slakkenhuizen en heeft zijn max koppel van ong 220 nm bij 2000 RPM. Ik verwacht dat hij onderin dus redelijk sterk is . Als ik dan mijn serie diffs blijft gebruiken bij de 1:1,2 dan zou het wel gaan denk ik.
Op het moment zitten de BF Goodrich at banden 235 /85 idd om vroege 5,5 Jx 16 tubless defender velgen. Om daar idd wat(denk zelf tot richting 6,5 J) aan de binnenkant bij te doen zou zeker opknappen.
Een bedrijf rekent al snel een 60 euri per velg. Als iemand nog een goed en misschien goedkoper adres weet?
Op het werk ook grote draaibanken, kan eens aan een collega vragen of hij het ziet zitten. Als ik ook nog een rand pakt van een oude velg heb ik maar 1 lasnaad.

en zo blijven we maar denken haha.

groet nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 maart 2021, 00:27 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1224
nico1970 schreef:
Op het moment zitten de BF Goodrich at banden 235 /85 idd om vroege 5,5 Jx 16 tubless defender velgen. Om daar idd wat(denk zelf tot richting 6,5 J) aan de binnenkant bij te doen zou zeker opknappen.
Een bedrijf rekent al snel een 60 euri per velg. Als iemand nog een goed en misschien goedkoper adres weet?
Op het werk ook grote draaibanken, kan eens aan een collega vragen of hij het ziet zitten. Als ik ook nog een rand pakt van een oude velg heb ik maar 1 lasnaad.


Tja, ik zou denken aan een half inchje en dat juist aan de buitenkant.
Je moet ook aan draaicikels etc denken.
Een tweede velgbed opensnijden is natuurlijk het mooiste.

Van wat je dan over hebt kan je alsnog met een één inch ring een reserve set 6 inch brede velgen maken (die dan wél twee lasnaden hebben).

Ik heb zelf de HD-velgen (=Wolf) onder de Defender, ik vind de gaten in die velgen niet fraai, en ik vind ze ook wat teveel qua breedte.
Bij de HD-velgen komt de hele inch extra aan de buitenkant erbij -- da's goed voor de draaicirkel en ook voor de sneeuwkettingen, maar ook goed voor modder langs de zijkant.

PS   De BFG is mijns inziens niet meer DE band.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 apr 2021, 15:41 
Mark,

En toch heb je denk ik nog steeds een klein beetje heimwee naar je Michelin XPC Haha. ik lees het overal! Ik heb nu 2 goede liggen . Je vind ze echt steeds moeilijker. Heb er ook geen haast mee.
Bij Van Dam Rhenen staan ze nog op de website voor 140 euri ex btw. Wil ze bij de auto houden op de originele geklonken velgen waar de auto vermoedelijk mee van de fabriek is gekomen(staat bij alle 5 het jaartal 69 in wat ook het bouwjaar van mijn auto is).

Natuurlijk zal er inmiddels best beter zijn net als voor de 235 85 16 BFG AT. Maar die ik nu heb worden natuurlijk eerst opgereden.

Denk dat de originele ET waarde van 33 die ik bij de meeste stalen Landrover velgen tegenkomt klaarblijkelijk het beste rijgedrag geeft.
Nu zal hij niet nerveus vorden als je daar 10mm beide kanten van afwijkt maar je moet ergens met een beginwaarde beginnen.

Wat ik dus aan breedte bijmaakt verdeel ik dus eerlijk over de binnen en buitenkant.

Kwam ook een set van 4 stalen disco1 velgen tegen, die ga ik morgen halen. Dat is een 7j x16 velgbed met een dubbele hump(H2). Als dit een beetje smoelt dan kan ik daar ook een origineel series hart inzetten. Of ik doe ze er ff onder totdat ik mijn ideale velg zelf samengestel heeft. Na het wegslijpen van de lassen ging het hart er onder de pers met gelijkmatig drukken er met een luide knal uit. Dat zit wel vast haha.
Heb inmiddels 3(helaas was de 4e en 5e weer een tubed type) originele tubles 5,5 j velgen .
Blijft toch de buitenrand van een origine tube type series velg het mooiste vinden. De look van een one ton velg zeg maar.
Als je die nog tegen komt( of de ANR1534) weten ze de prijs ook wel. 285 euro per velg vragen ze schaamteloos. En dan ben je nog tubed!
Ga de one ton velg dus maar zien te klonen met zo min mogelijk en onzichtbare lasnaden . Denk op 1 in de midden uit te komen die dan precies op de plek waar het hart zit zodat hij buitenaf echt bijna onzichtbaar is(alleen bij de lucht openingen. . Als ik een tubless velg doneert voor de binnenkant van het velgbed heb ik al een originele hump aan de binnenkant. De mooie buitenkant komt dan natuurlijk van een tubed type af.
De ontbrekende hump wil ik er dan in laten lassen bij een specialist als b.v. classic wheels. Dat zal best ff geld kosten maar wie mooi wilt zijn moet soms pijn lijden. Daarna kan ik dus gewoon tubless monteren. Het draaiwerk en uitklokken kan ik op mijn werk. Zal eens aan de lasser vragen of er ook een lasrobot hebben dat de las mooi gelijkmatig is. Anders gelijk met de hump bij de velgen specialist vragen.
Tja er is een one ton look a like te koop van 8jx16. Rond de 180 euri stuk thuis op de mat. Maar dat vind ik los van de prijs natuurlijk net een inch te breed en hij heeft een ET van 00. Ben bang dat hij zoekerig is met spoorvorming en dat 235 er niet onder gaat/staat. En er staat ook niet bij of deze tube of tubeless zijn. En dan blijf ik ook nog weer met mijn berg oud ijzer velgen zitten.
En ga ik ooit naar de Sahara dan neem ik gewoon mn binnenbandjes en de bandenlichters mee.

en van mijn reet af de schuur in! groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 apr 2021, 17:53 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1224
nico1970 schreef:
Marc,

En toch heb je denk ik nog steeds een klein beetje heimwee naar je Michelin XPC Haha. ik lees het overal! Ik heb nu 2 goede liggen . Je vind ze echt steeds moeilijker. Heb er ook geen haast mee.
Bij Van Dam Rhenen staan ze nog op de website voor 140 euri ex btw. Wil ze bij de auto houden op de originele geklonken velgen waar de auto vermoedelijk mee van de fabriek is gekomen(staat bij alle 5 het jaartal 69 in wat ook het bouwjaar van mijn auto is).

Natuurlijk zal er inmiddels best beter zijn net als voor de 235 85 16 BFG AT. Maar die ik nu heb worden natuurlijk eerst opgereden.

Denk dat de originele ET waarde van 33 die ik bij de meeste stalen Landrover velgen tegenkomt klaarblijkelijk het beste rijgedrag geeft.
Nu zal hij niet nerveus vorden als je daar 10mm beide kanten van afwijkt maar je moet ergens met een beginwaarde beginnen.

Wat ik dus aan breedte bijmaakt verdeel ik dus eerlijk over de binnen en buitenkant.

Kwam ook een set van 4 stalen disco1 velgen tegen, die ga ik morgen halen. Dat is een 7j x16 velgbed met een dubbele hump(H2). Als dit een beetje smoelt dan kan ik daar ook een origineel series hart inzetten. Of ik doe ze er ff onder totdat ik mijn ideale velg zelf samengestel heeft. Na het wegslijpen van de lassen ging het hart er onder de pers met gelijkmatig drukken er met een luide knal uit. Dat zit wel vast haha.
Heb inmiddels 3(helaas was de 4e en 5e weer een tubed type) originele tubles 5,5 j velgen .
Blijft toch de buitenrand van een origine tube type series velg het mooiste vinden. De look van een one ton velg zeg maar.
Als je die nog tegen komt( of de ANR1534) weten ze de prijs ook wel. 285 euro per velg vragen ze schaamteloos. En dan ben je nog tubed!
Ga de one ton velg dus maar zien te klonen met zo min mogelijk en onzichtbare lasnaden . Denk op 1 in de midden uit te komen die dan precies op de plek waar het hart zit zodat hij buitenaf echt bijna onzichtbaar is(alleen bij de lucht openingen. . Als ik een tubless velg doneert voor de binnenkant van het velgbed heb ik al een originele hump aan de binnenkant. De mooie buitenkant komt dan natuurlijk van een tubed type af.
De ontbrekende hump wil ik er dan in laten lassen bij een specialist als b.v. classic wheels. Dat zal best ff geld kosten maar wie mooi wilt zijn moet soms pijn lijden. Daarna kan ik dus gewoon tubless monteren. Het draaiwerk en uitklokken kan ik op mijn werk. Zal eens aan de lasser vragen of er ook een lasrobot hebben dat de las mooi gelijkmatig is. Anders gelijk met de hump bij de velgen specialist vragen.
Tja er is een one ton look a like te koop van 8jx16. Rond de 180 euri stuk thuis op de mat. Maar dat vind ik los van de prijs natuurlijk net een inch te breed en hij heeft een ET van 00. Ben bang dat hij zoekerig is met spoorvorming en dat 235 er niet onder gaat/staat. En er staat ook niet bij of deze tube of tubeless zijn. En dan blijf ik ook nog weer met mijn berg oud ijzer velgen zitten.
En ga ik ooit naar de Sahara dan neem ik gewoon mn binnenbandjes en de bandenlichters mee.

en van mijn reet af de schuur in! groet Nico


Precies Nico, ik heb nog steeds wat heimwee naar de XPC en de 5.5 standaardstalen velgjes ... (die velgjes zijn naar Zweden gegaan om daar onder een Hanomag gemonteerd te worden).
Inmiddels ben ik "om": in 235/85x16 is er meer keus, meer als alleen die BFG, en ook goedkopere keus die toch heel goed is ... dus heb ik HD staal (oftewel "Wolf" dus 6.5 breed). Die hele inch extra komt er bij een HD-velg aan de buitenkant bij (in mijn ogen net iets te opdringerig, zelfs onder een Defender is het net iets teveel).

Dan wat betreft de pseudo one-ton velgen. Als ik jou was en als ik aan het vermaken van bestaande velgen zou beginnen (je hebt kennelijk een goede lasser in de buurt) dan zou ik streven naar 6 inch velgbed (of ander 6 inch en een beetje). Op een 6 inch velgbed gaat zowel de 7.5x16 als de 235/85x16 goed. Je kan dan bovendien die 12 mm extra breedte aan de buitenkant erbij laten komen zonder dat je aan uiterlijk en/of stuurgeometrie veel verandert (het geeft ± het one-ton uiterlijk). Het verbreden (vooral) aan de buitenkant zou mijn voorkeur hebben omdat je dan je draaicirkel niet verder laat groeien.
Zouden er zulke 6 inch velgen geweest zijn dan had ik die boven de HD velgen geprefereerd.

En dan de vraag van het hoe en wat: Kijk eens goed naar de Disco-velgen. Wellicht kan je door twee standaard 5.5 tubeless en twee tubeless Disco-velgen slim op te snijden 4x een velgbed maken van 6 inch (of 6 inch en een beetje), je hebt dan alleen maar goede standaard-stalen velg-kernen nodig, de (enkele) lasnaad in het velgbed verdwijnt dan netjes achter de velg-kern. Spendeer je er nog één Disco en één standaard tubeless aan en je hebt ook nog twee reservewielen in jouw nieuwe/ideale "standaardmaat". (Ik ben een groot fan van twee reserve-wielen: daarmee rijd je je banden prettig gelijkmatig op, je kan dan twee aan twee wisselen.)

PS Mijn eigen zoektocht naar HD-velgen werd ingegeven door de wens betere winterbanden te kunnen monteren, weliswaar kán 235/85x16 op een 5.5 standaard velg maar de band staat dan nogal bol en sneeuwkettingen maken dan dat je een grotere draaicirkel overhoudt. Tijdens mijn zoektoicht naar die HD-velgen kreeg ik een hele set compleet met als nieuwe "standaard" zomerbanden, en die banden (Continental Cross Contact AT) bleken zo goed dat ik "om" ben ... en zodoende gingen mijn oude standaard banden en velgen naar allerlei "goede doelen"


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 apr 2021, 22:11 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 167
Heb de Disco velgen gehaald. De bevindingen die ik idd gelezen heeft over de disco velgen onder een serie komen overeen met die van jou.
& 7J is te breed en ze gaan tever naar binnen. Verbouwen gaat niet werken. FF miskleun. Overigens gezellige man die geweldig mooi woont. Heeft strakke 90 (van 86 zelfgerestaureerd).
Ook als je idd leest over de originele oer one ten velgen op de one ten 109 van vroeger, dan kloppen jou bevindingen dat je tussen de 6J en 6.5 J uitkomt aan de buitenkant. Tja, vind een Wolf net als de discovelg eigenlijk niet mooi onder een serie al denk ik dat het de meest handigste makkelijkste stevigste juiste oplossing is . Dit samen met het beeld dat ik opgedaan heeft door het stuur eens naar de aanslagen te draaien en onder de auto bij de veerbladen te kijken. Teveel zal idd modder geven. Zeker bij een serie zonder spatbordverbreders(die er foei lelijk op staan!).

Dus kom ik idd uit bij jou bevindingen! Een standaard 5,5 tubless velg waar een klein beetje aan de buitenkant bijkomt tot ongeveer 6,25J . Een krappe 20 mm met de lasnaad op het hart zodat je het aan de buitenkant niet ziet. En dan ben ik natuurlijk weer de pietluttige ijdeltuit die voor het gezicht de traditionele tubed rand wil die forser oogt en iets hoger is. Ook heb ik dan de letters niet in de rand wat ik ook niet mooi vind.
Daar een hump in en het zou af moeten zijn. Zag bij Jansen Laro parts ANR1534 . FF gemaild, al verkocht.

Overigens zag ik juist vandaag een Defender met Wolf velgen en 235/85 16 natuurlijk spatbordverbreders op het werk staan. Zover komt dat toch niet(teveel) naar buiten? Soms moet je ergens mee leren leven al valt dat niet mee als je het altijd beter denkt te weten en beter wilt fabriceren haha. Kan me ook voorstellen dat hele horden mensen gewoon de 235 gewoon op de 5,5 j proppen. Zag ze net onder de auto en het zou best kunnen blijven zitten. Zou er de wereld mee rond durven. Als ik maar niet zo pietluttig en technisch zeikerig was haha.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 apr 2021, 22:31 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1224
nico1970 schreef:
....
Overigens zag ik juist vandaag een Defender met Wolf velgen en 235/85 16 natuurlijk spatbordverbreders op het werk staan. Zover komt dat toch niet(teveel) naar buiten? Soms moet je ergens mee leren leven al valt dat niet mee als je het altijd beter denkt te weten en beter wilt fabriceren haha. Kan me ook voorstellen dat hele horden mensen gewoon de 235 gewoon op de 5,5 j proppen. Zag ze net onder de auto en het zou best kunnen blijven zitten. Zou er de wereld mee rond durven. Als ik maar niet zo pietluttig en technisch zeikerig was haha.

Tja, in de harde praktijk blijkt de opgeworpen modder etc graag tegen de auto aan te plakken.
Gelukkig heb ik RockSliders (solide "balken" die het van links of rechts binnenrijden voorkomen, en waar je de auto aan kan optillen) en die RockSliders steken net iets buiten de carrosserie (anders wilde het niet passen, zelfs een hagelnieuwe Defender is krom).
En ... zelfs met de WheelBrows en d RockSliders blijkt de modder nog tegen de zijkant te komen.
't Is de harde praktijk, 't is dankzij de RockSliders gelukkig ook niet veel.

Ik snap in ieder geval niet hoe mensen het doen met 265/75x16 (of nog grotere banden).
Nog afgezien van de vraag hoe je om zulke dikke banden sneeuwkettingen wilt leggen.

O ja, je zou natuurlijk passende schijfjes in de gaten van de HD-velgen kunnen lijmen, het zijn degelijke en kant-en-klare velgen.
Die krans van gaten vind ik ook niet mooi .... maar ik kan me voorstellen dat je die gaten in geval van recovery handig kan gebruiken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 apr 2021, 08:06 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 573
Woonplaats: wwerf
maarehhhh, als je je zo druk maakt om modder aan de zijkant? dan zit er vast ook zoveel modder in je velgen dat je toch niet ziet wat voor velgen het zijn toch? :mrgreen:

Afbeelding

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker-[b]als hij het doet[/b]

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 apr 2021, 09:01 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1224
sjaak109 schreef:
maarehhhh, als je je zo druk maakt om modder aan de zijkant? dan zit er vast ook zoveel modder in je velgen dat je toch niet ziet wat voor velgen het zijn toch?

Nu ja, eigenlijk ben ik niet zo'n druktemaker, maar het is een serieus verschil. Met de standaard stalen velgen en 7.5x16 (en de RockSliders) vond ik nooit modder op de deurgreep (zonder de RockSliders een heel enkele keer), nu met de 235/85x16 op de HD velgen hoef je niet al te dol te doen en je gooit modder langs de corrosserie.
Ik vind die modder vooral onhandig omdat je dan moet opletten met in en uitstappen (ik ben van me zelf al morsig genoeg).

Verder vind ik 1º die HD velgen gewoon niet de mooiste*, en 2º banden die te "aanwezig" zijn geen verbetering van het aanzicht ... maar verder ben ik "om": het werkt goed, de keuze is groot (genoeg) ... en het is bij de bandenwissel nog weer wat extra fitness-training.

* zoals de Series liefhebber het Series frontje graag ziet zo zie ik graag standaard stalen velgen met niet te dikke banden onder de Defender (en ook onder de Series). Voor mij is het "plaatje" evenwichtiger met juist die "gewone" wieltjes.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 apr 2021, 09:47 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 528
Woonplaats: De Zijpe
Och het is maar met wie je praat, puristen en klinknagels-tellers zijn het niet met mij eens. Een ieder moet vooral zijn eigen ding doen.

Maar tijdens mijn (om)bouw van mijn Franka-stein-mobile had ik banden en velgen besteld met een offset.
Bleek alleen de verkeerde kant op te zijn, naar buiten dus. :?

Nu heeft ze (plak) wimpers, die waren goedkoper dan nieuwe velgen. En eigenlijk vind ik het wel eigenwijs :P

En tja, als je door de modder rijdt komt de prut naar binnen, maar dat is een (groot) deel van de lol :mrgreen:

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 apr 2021, 13:33 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 473
Ben blij met mijn velgen die een offset naar buiten hebben.
Al eenmaal over de kop gegaan omdat de ambu geen eland proef doorstaat op originele velgen en 7.50x16 banden.
Nu 235x16, heb 2x een zware uitwijkmanoevre voor mijn kiezen gehad en de ambu is overeind gebleven.
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 apr 2021, 15:23 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1224
Jamaar schreef:
Ben blij met mijn velgen die een offset naar buiten hebben.
Al eenmaal over de kop gegaan omdat de ambu geen eland proef doorstaat op originele velgen en 7.50x16 banden.
Nu 235x16, heb 2x een zware uitwijkmanoevre voor mijn kiezen gehad en de ambu is overeind gebleven.[/img]


Tja, modulars oid ... ook niet moeders mooisten.

En verder moet ik toch ook een kanttekening plaatsen:
De spoorbreedte is slechts in beperkte mate een factor in het al dan niet op de gepoetste kant landen.
Dat een ambu op 7.50x16 in de limiet een probleem krijgt kan ik snappen ... echter is dat dan meer de band die het niet meer bijbeent.
Die "vierkante" band -- ja ja hij is rond, maar ook nominaal even hoog als breed, dus in de praktijk zelfs smaller als hoog -- die 7.5x16 is mooi maar is niet het beste antwoord on dwarse krachten.

Dan de spoorbreedte:
Het is wat tegen-intuïtief maar de spoorbreedte helpt slechts beperkt, het is veel meer de "spoorbreedte" van de veren en verder zaken als demping en een eventuele anti-roll-bar. Bij een elandproef raakt bijna altijd éérst de koets in een opzwiepende deining en dan pas kiept de auto over de banden (en als dán de banden te weinig weerstand geven dan gaat dat kiepen makkelijker, die paar centimeter spoorbreedte alleen doet daar weinig aan). Overigens is er nog een factor - een lastig te beïnvloeden factor - bij de elandproef en aanverwant: Het zijdelings schuiven en dan ineens weer grip krijgen van de band. Dat moment van opnieuw grip vinden is niet zelden het begin van de onverhoopte rol.

Uit bovenstaande volgt overigens ook het verschil tussen de Series met bladveren en de Defender met schroefveren. Schroefveren staan verder naar buiten, en schroefveren kunnen dus soepeler zijn bij een gelijke antirol "stijfheid". Omgekeerd zie je dat bij die Defender de schokbrekers (veel) meer te doen hebben, en je soms zelfs profijt kan hebben van een anti-roll-bar (= stabilisatorstang).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 apr 2021, 15:51 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 473
Onder een ambu zitten standaard stabilisator stangen.
En mooi kan mij gestolen worden als het een stuk veiliger is, ik merk gewoon een zeer groot verschil.
Ook het spoorzoeken is een stuk minder.
Maar de meeste tijd zie je toch niet wat voor velgen er onder zitten, ben niet zo een poetser 8-) :roll: :mrgreen:
Heb vorige maand het Sahara stof van 5 jaar geleden met een hogedrukreiniger er af gespoten :o


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 apr 2021, 16:17 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1224
Jamaar schreef:
.... mooi kan mij gestolen worden als het een stuk veiliger is, ik merk gewoon een zeer groot verschil.
Ook het spoorzoeken is een stuk minder.


Dat wil ik best geloven. De Series spoorbreedte is net iets kleiner als de gemiddelde "spoorbreedte" van de sporen in de weg. Tel daarbij de tot de grens belaste (smalle) banden onder het ambu-tuinhuisje en het wordt zoekerig.
Omgekeerd merk ik juist het omgekeerde: De extra breedte van de 235/85x16 op HD velgen maakt de Defender weer iets zoekeriger (het scheelt niet veel, maar het scheelt).
Belangrijker ervaring: De extra breedte en de soepeler wangen van de maken de 235/85x16 een stuk comfortabeler, de "vierkante" 7.5x16 is veel bonkeriger ten gevolge van de stijve wangen (dwz de nieuwste Michelin, de 7.5x16 Latitude Cross is wel soepel, maar dan ook weer wat zweveriger).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 apr 2021, 21:11 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 473
Leuk wordt het met 7.50x16 bij 14 ply of meer die langer tijd onder een zware auto stil gestaan hebben.
De vlakken in de banden zijn er dan bijna niet meer uit te krijgen en als ze in cadans komen heb je letterlijk een hobbelpaard waar je in rijd, geen leuk gevoel als het bij 100kmh op de snelweg gebeurt.
Sindsdien koop ik geen gebruikte banden meer. Kon wel zonder problemen steenpiste rijden.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 apr 2021, 21:36 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1224
Tja, platte kantjes .... daar hebben ze bij de spoorwegen ook last van.

Maar goed, ik ken het effect in een wat lichtere vorm.
De oude, mooie, Michelin XPC in 7.5x16 kreeg bij mij na één à twee weken al (bescheiden) platte kantjes.
Maar het is geen Michelin of 7.5x16 patent: Ook de Continental Cross Contact AT 235/85x16 krijgt platte kantjes.

Met bescheiden platte kantjes wordt het geen hobbelwagen, toch kan het lastig zijn.
Afhankelijk van het al dan niet in of uit fase zijn kunnen ze ook een "onbalans" in het stuur geven.

Iets minder lucht helpt overigens, iets minder lucht werkt ook als stuurdemper.
In ruil gaat de auto er iets meer van dweilen, met meer lucht stuurt het beter.

PS   Ik heb jaren tweedehands Michelin XPC's opgereden, slechts één keertje een New-Take-Off gekocht, verder alleen tweedehandsjes (met als beste eens een ongebruikt reservewiel, ik moest er een eind voor rijden maar de prijs was vriendelijk). Uiteindelijk kon ik de beste XPC's nog weer verkopen toen ik naar 235/85x16 over ging.   Die 7.5x16 hadden overigens een groot voordeel: ze stapelden makkelijker, en er gaan er meer op een stapel.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 apr 2021, 21:54 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 43
Dat met die banden is een beetje off topic, maar ik volg het toch met interesse, ook omdat mijn banden niet versleten zijn, maar te oud worden naar mijn zin. Nu rijd ik op originele 5,5J velgen, maar wat zou jij daar dan onder zetten, Marc? Ik rijd maar weinig onverhard, bijna alleen maar binnendoor, wel regelmatig goed aan de vracht.
En ja, ik weet het, banden zijn net olie, voor sommigen is het bijna een geloofsovertuiging ;)

Albert

_________________
Defender 110 met 300tdi, zonder ECU


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 apr 2021, 23:13 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1224
Tja, als je geen tubeless standaard-stalen velgen hebt dan zou ik naar tubeless HD-velgen (dus tubeless "Wolf") zoeken.

En dan voor jaaarrond en weinig onverhard zou ik naar Nokian Rotiiva AT 235/85x16 kijken (wel goed opletten, ze zijn bij tijd en wijle voor ± € 125 incl BTW te koop ... en zo niet dan zijn ze ineens een stuk duurder).

Enige waar ik bij deze Nokian's (nog) niet voor kan instaan is de duurzaamheid. Op de andere vlakken zijn de berichten goed (voor een betrouwbaar duurzaamheids-verhaal moet je geduld hebben).

Wil je iets "stoerder" en goede AT prestaties dan is de standaard Continental Cross Contact AT interessant (en goedkoop): Ik kreeg ze, en dacht "een krijgertje" eens kijken hoe snel ze op zijn, en ze zijn niet stuk te krijgen. (Ik kom aan 0,1 mm per 1000 km, dus zit ik er nog lang mee opgezadeld. Zouden ze vlotter slijten dan had ik inmiddels Nokians.)
De CCC AT is geen hoogvlieger bij sneeuw en ook op de natte weg vertrouw ik de Nokian meer. Op een bergpad waar alle stenen met de punt omhoog liggen, daar voelt de CCC AT zich thuis.
Ik heb er Nokian winterbanden naast, want ik kom soms zoveel sneeuw tegen dat zelfs 4 sneeuwkettingen niet genoeg zijn.
Ook van belang: De CCC AT zoemen een beetje, zelfs mijn winterbanden zijn (iets) stiller.

O ja, en als je tubeless standaard stalen velgen hebt hetzelfde verhaal ... en verkoop de standaard stalen velgen aan een trouwe Series rijder.


PS.   Wat heb je nu voor banden, en wat zijn voor jou de goede en slechte kanten ?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2021, 12:59 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 43
Ik heb nu Pirelli scorpion, het zijn oudjes die ik op korte termijn toch wel wil vervangen. Ik rijd nogal eens met zware lading en dan wil je graag een paar verse banden zo nu en dan. Verslijten zal ik ook de nieuwe niet want ik maak maar weinig kms per jaar. Die Pirelli's zijn naar mijn idee helemaal niet verkeerd voor wat ik er mee doe, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal dus mijn gevoel zegt dan niet zo veel. Ook rijd ik met binnenbanden (tube type velgen) en daar heb ook geen moeite mee omdat ik er verder geen slechte ervaringen mee heb. Ook op mijn motorfietsen rijd ik met binnenbanden omdat de velgen niet geschikt zijn om zonder te rijden. Ik heb nog nooit gemerkt dat dat nadelig uit zou kunnen werken, de binnenbanden zien er altijd als nieuw uit als de buitenband alweer aan vervanging toe is. Bagger aan de flanken van de auto zou wel een beetje jammer zijn, ik gebruik hem beroepsmatig, hij mag best vuil worden, maar moet er bij tijd en wijle gewoon netjes uit zien. Dat lukt met de banden en velgen die ik nu heb nog precies, er spettert maar weinig op.
De pirelli's zijn wel lekker stil, vind ik.

_________________
Defender 110 met 300tdi, zonder ECU


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2021, 13:57 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1224
albert schreef:
Ik heb nu Pirelli scorpion, het zijn oudjes die ik op korte termijn toch wel wil vervangen. Ik rijd nogal eens met zware lading en dan wil je graag een paar verse banden zo nu en dan. Verslijten zal ik ook de nieuwe niet want ik maak maar weinig kms per jaar. Die Pirelli's zijn naar mijn idee helemaal niet verkeerd voor wat ik er mee doe, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal dus mijn gevoel zegt dan niet zo veel. Ook rijd ik met binnenbanden (tube type velgen) en daar heb ook geen moeite mee omdat ik er verder geen slechte ervaringen mee heb. Ook op mijn motorfietsen rijd ik met binnenbanden omdat de velgen niet geschikt zijn om zonder te rijden. Ik heb nog nooit gemerkt dat dat nadelig uit zou kunnen werken, de binnenbanden zien er altijd als nieuw uit als de buitenband alweer aan vervanging toe is. Bagger aan de flanken van de auto zou wel een beetje jammer zijn, ik gebruik hem beroepsmatig, hij mag best vuil worden, maar moet er bij tijd en wijle gewoon netjes uit zien. Dat lukt met de banden en velgen die ik nu heb nog precies, er spettert maar weinig op.
De pirelli's zijn wel lekker stil, vind ik.


Tja ... ik kan je sowieso, wat je ook kiest, een set RockSliders aanbevelen.
Ook als je nooit een rots ziet. Mis je een lataarnpaal of boom ... en raak je die dus met de flank dan blijft de auto heel.
Belangrijker: rijdt er iemand je flank binnen ... dan komt ie niet binnen. En ook bij andere ernstiger ongevallen blijft de samenhang in de koets veel beter bewaard.
Zelf heb ik tweemaal de goede werking aan den lijve meegemaakt. Eénmaal een tractor (gelukkig een kleine) die zonder vooraankondiging, en dus net toen ik 'm inhaalde, links af sloeg: De schade was groot geweest zonder de balk die nu tegen de tractor-band stuiterde. En eenmaal landde ik op de gepoetste kant en daarbij hielpen de RockSliders het schutbord op z'n plek te houden. Die oude RockSliders zitten nu onder mijn nieuwe Defender.

Goed dat wat betreft een eenvoudige oplossing om ook het "modderen" tot een minimum te beperken.
Doordat die RockSliders net iets uitsteken (nog geen 2 cm) komt het echt bij uitzondering voor dat ik de auto bemodder.
En ... je rijdt dus verder niet gauw schade aan de flanken.

Dan de banden: 235/85x16 is een goed verkrijgbare maat en niet te duur. HD-velgen zijn een eenmalige investering, en als je geen woestijnen wilt doorklieven dan is tubeless gewoon makkelijker en goedkoper. Ik had ook eigenlijk nooit twijfels aan de tubed 7.5x16 waarop ik tot zo'n 7 jaar geleden met veel plezier rijdt, het is dus geen "principe" maar gewoon vanwege makkelijker en goedkoper - zeker als je dan toch eenmalig geld steekt in nieuwe velgen.
Verder ... is de Nokian Rotiiva AT (maar ook vele andere 235/85x16) goed voor een draagvermogen van 1400 kilo, dus daarmee zit je met een ruime overmaat goed. Mijn oude 7.5x16 hadden een duidelijk lager/beperkter draagvermogen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2021, 18:56 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 43
Wat betreft dat laadvermogen: daar heb je wel een punt, ja. De keus in 7.5-16 is ook niet reuze te noemen en 235/85 op de velgen die ik nu heb staat inderdaad wat bol, hoewel ik het eerlijk gezegd niet erg storend vind. Toch is het verschil in profiel tussen het midden en de buitenkant bij mij 2,5mm, zowel voor als achter.
En inderdaad is tubeless makkelijker en goedkoper dan tubetype. Ik zal eens rondkijken naar die wolf velgen, met een beetje geduld zijn die misschien ook nog wel gebruikt te vinden. Het zijn wel zware krengen las ik ergens, maar je hoeft er per slot van rekening niet mee te discuswerpen.
Rocksliders kijk ik al een poosje voor rond, het plan was ze in de UK te kopen als we daar op vacantie zijn, maar dat lukt niet zo erg door dat gepruts met corona.

_________________
Defender 110 met 300tdi, zonder ECU


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2021, 20:44 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1224
albert schreef:
Wat betreft dat laadvermogen: daar heb je wel een punt, ja. De keus in 7.5-16 is ook niet reuze te noemen en 235/85 op de velgen die ik nu heb staat inderdaad wat bol, hoewel ik het eerlijk gezegd niet erg storend vind. Toch is het verschil in profiel tussen het midden en de buitenkant bij mij 2,5mm, zowel voor als achter.
En inderdaad is tubeless makkelijker en goedkoper dan tubetype. Ik zal eens rondkijken naar die wolf velgen, met een beetje geduld zijn die misschien ook nog wel gebruikt te vinden. Het zijn wel zware krengen las ik ergens, maar je hoeft er per slot van rekening niet mee te discuswerpen.
Rocksliders kijk ik al een poosje voor rond, het plan was ze in de UK te kopen als we daar op vacantie zijn, maar dat lukt niet zo erg door dat gepruts met corona.

HD-velgen zijn geen lichtgewichtjes, maar je moet het ook niet te zwaar overdrijven.
Een standaard stalen velg met bijv een Michelin XPC + binnenband komt op ± 32 kilo.
Een HD tubeless stalen velg met bijv. een Continental CrossContact AT komt op ± 36 kilo.
(Alleen al die binnenband - zware kwaliteit - scheelt anderhalve kilo.)
Kennelijk is een moderne 235/85x16 band niet zoveel zwaarder als die oude 7.5x16 XPC.
(Een tubeless standaard staal met een lichte band kwam - na wat slijtage - op ± 28 kilo.)

En die RockSliders: Ik kocht ze gewoon hier in NL, en direct de duurste ... en ik heb er al 15 jaar plezier van.
Eenmaal goede kwaliteit (gegalvaniseerd en gepoedercoat) gaat heel lang mee -- mijn Bumperettes zijn al net zo.
Een "mooi" detail is dat mijn vorige Defender op z'n gepoetste kant landde nadat een achterligger mij op de linker bumperette opduwde.
Die bumperette zit nu op mijn huidige Defender, er zit slechts een bescheiden krasje op (de bumperette bleek steviger als de LandRover achterbalk).
Had ik indertijd een zuiniger keuze gemaakt dan had ik inmiddels nieuwe gekocht (=moeten kopen) en was ik onder de streep duurder uitgeweest. 't Is een serieus gewicht aan "hard ware/heavy metal" ... maar dan is er in ieder geval iets degelijk aan mijn Defender.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 apr 2021, 22:59 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 43
@Marc Bedankt voor alle gedeelde kennis weer. Ik zal eens rondkijken of ik iets van mijn gading kan vinden. En ik ben het wel met je eens dat goedkoop vaak ook duurkoop blijkt te zijn.

_________________
Defender 110 met 300tdi, zonder ECU


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 apr 2021, 12:44 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1224
albert schreef:
.... ik ben het wel met je eens dat goedkoop vaak ook duurkoop blijkt te zijn.

Versta mij goed:
Ik ben erg vóór goedkoop als het goed genoeg is.
Ik ben óók voor goed daar waar je er lang plezier van hebt.
Die spullen waar je de nog steeds plezier van hebt terwijl de prijs "versleten/vergeten" is zijn de mooiste.

En dan nog even een ongevraagde goede raad:
Je rijdt kennelijk niet al te veel met de 110 - kijk dan nog eens goed naar de Nokian Rotiiva AT.
Een soepele band, met een modern karkas (en een modern profiel), en bovendien AllWeather incl sneeuwvlokje/TPM markering.
Ik gok erop dat je er lang plezier van zult hebben.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 apr 2021, 18:54 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 167
albert, staat een setje Wolf op marktplaats voor 250 in Hengelo bij ene cas met winterbanden erop. misschien kan je daar wat mee? Geen idee of het originelen zijn? Kan je om een fototje van het hart vragen en dan kijken of er een nummer in staat. Op een dagelijkse Defender zou ik waarschijnlijk voor de gunstigste wolf 6,5J kiezen met 235/85-16 en niet voor een 5,5J met 7.50 x16 meer. Als je nu 5,5 j tubless velgen heeft zou ik ze er wel bij bewaren. Al zijn imitatie wolven op een paddock ook niet zo duur meer.
Heb nu zelf op 5,5 J velgen een 235 met binnenband . bol is op de grens voor het gezicht. geen idee of het blijf zitten, nog geen meter mee gereden helaas.

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 apr 2021, 19:15 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1224
nico1970 schreef:
albert, staat een setje Wolf op marktplaats voor 250 in Hengelo bij ene cas met winterbanden erop. misschien kan je daar wat mee? Geen idee of het originelen zijn? Kan je om een fototje van het hart vragen en dan kijken of er een nummer in staat. Op een dagelijkse Defender zou ik waarschijnlijk voor de gunstigste wolf 6,5J kiezen met 235/85-16 en niet voor een 5,5J met 7.50 x16 meer. Als je nu 5,5 j tubless velgen heeft zou ik ze er wel bij bewaren. Al zijn imitatie wolven op een paddock ook niet zo duur meer.
Heb nu zelf op 5,5 J velgen een 235 met binnenband . bol is op de grens voor het gezicht. geen idee of het blijf zitten, nog geen meter mee gereden helaas.

Ook even goed kijken of het werkelijk tubeless is, want er zijn er genoeg die tubed velgen tubeless monteren (zelf banden-boeren).
Bij mijn originle LandRover HD-velgen staat er ANR4583 TUBELESS in het zichtbare deel van het velgbed, en als "nuttige" boodschap op het vlakke deel tussen de moeren: 6%Jx16x20.6 (voor % moet je 1/2 lezen). De 6.5 is de velg(bed)breedte in inch, J is het velgbed-type, 16 is de velgbed-diameter in inch, en die 20,6 is de off-set (of te wel ET) in millimeters.
De standaard stalen 5.5 velgen hebben een ET van 33. De HD velgen zijn een inch breder en hebben 12,4 mm minder off-set zodat die extra inch er aan de buitenkant bij komt (even narekenen, achter de komma zit een klein verschil).

PS   Mijn computer/browser maakt ruzie met marktplaats -- wat voor winterbanden krijg je erbij ?

PS2 Als het de juiste en nette velgen zijn dan is € 250 niet te duur (zeker als je ook nog iets met de banden kan).
       Ik betaalde jaren geleden bij een dealer € 250 voor een New Take Off set van vier.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 apr 2021, 22:25 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 43
@Nico Ik rijd nu 5,5J (tube type) met 235/85-16 met binnenbanden. Dat blijft prima zitten, ondanks dat ze best een beetje bol staan. Ik heb die Cas een berichtje gestuurd want ik kan op de foto's niet zien of die velgen met of zonder binnenband zijn. Wat er op de buitenband staat, zegt natuurlijk niks. Misschien koop ik gewoon wel nieuwe, zitten rond E70 bij Bearmach en ik kan BTW en zo toch terugvragen. Zijn alleen nu even niet leverbaar, eind deze maand weer wel, is de verwachting.
@Marc Die banden daar heb ik niks aan: 265/75(!) (michelin latitude x-ice). Ziet er naar mijn mening niet uit, en na 1 vieze plas de flanken van de auto helemaal onder de drek is ook semi-optimaal om het zachtjes uit te drukken.
Ik meld me wel weer. Bedankt voor alle tips! Nu eerst een tukje doen.

_________________
Defender 110 met 300tdi, zonder ECU


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2021, 19:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 325
Nico,
Even back naar je topic, Ik vraag mij af waarom je een grotere bekrachtiger wil.
Het standaard gebeuren van mijn 88" s3 werk goed en kost niet veel kracht. (al merk ik wel een verschil leeg of vol beladen)
Op mijn 101 (wat eigenlijk ook is opgebouwd uit s3 rem onderdelen) heb ik ooit de rembekrachtiger van een early 101 gezet (die dus groter is), ik merkte er weinig van. (van een grotere vacuumpomp wel). Ik heb nog wel de wens om een disco1 rembekrachtiger erop te zetten. Dubbel membraan dus meer oppervlakte. Alleen de remcilinder is dan anders, dat moet ik nog koppelbaar zien te krijgen dmv een stiftje.
J.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.