Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 19 jun 2021, 12:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bezinkkolf
BerichtGeplaatst: za 20 maart 2021, 21:33 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 174
Bezinkkolf, waterafscheider of brandstof grof filter. Allemaal benamingen voor de pot tussen de tanks van de Lightweight en de opvoerpomp. Ik heb het ding vandaag even open gemaakt. Ik had mayonaise verwacht (net als ik de laatste keer aantrof, eind 2008). Dit is iets anders. Het ding heeft wel altijd zijn werk gedaan.

Afbeelding

Iets vaker schoon maken mag wel.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bezinkkolf
BerichtGeplaatst: za 20 maart 2021, 22:19 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 194
ach,

In de opleiding op de Kromhout noemden ze het een voorfilter of groffilter.
Zolang het drap allemaal op de bodem zit en het voldoende door blijft laten niets aan de hand.
Als je gewoon regelmatig aan de pomp tankt is er meestal niet zo snel iets loos. Grote problemen beginnen meestal als je ergens tankt(b.v. met jerrycan) waar ze last hebben van bacterien . Geeft van die heerlijke zwarte sliertjes. Berucht zijn het grensgebied met Belgie met landbouw gerelateerde diesel(waar ze ook wel eens afval chemicalien indeden) of jachthavens waar de doorstroom minder snel gaat. Heb er in de verhuurbranche getob(lees spoed storingen) genoeg mee gehad.
Natuurlijk is daar wel een toevoeging voor zoals Katon (kankerverwekkend) die de beestjes dood maakt maar je zal toch eerst voor de behandeling zelf alle vuil en verstoppingen weg moeten halen.
In de opleiding leerden ze me ook dat je een brandstof filter nooit mocht vullen voordat je hem er weer onder schroeft.
Nou, dat zinnetje ga je in de praktijk heel erg snel vergeten. Bepaalde autotypen(mercedes sprinter, actros, Daf XF etc) krijg je echt met 1 accu doorstarten en een startmotor verslijten niet meer aangeslingert.
Maar ook veel vrachtauto's (Volvo hangt een lekkere lel onder) ben je het snel zat als je die met het handpompje wat erg ongelukkig zit vol moet hengelen. Hoe moderner de installatie hoe gevoeliger voor lucht. Bij de landrover ontlucht je natuurlijk eerst ff op het fijnfilter en daarna op de inspuitpomp. Meestal als je aan de inspuitpomp gewerkt heeft(of vervangen) ff doorstarten met een losse 1e verstuiverleiding totdat die sap geeft.
Heb ook het idee dat de hedendaagse diesel met veel bio toevoegingen sneller bederft als de diesel van vroeger. Toen ik mijn 2a aantrof zat de diesel er 20 jaar stilstaand in weer in wind in. opvoerpomp 5 x bedienen en hij draaide er gewoon nog op. Het voelt ook veel vettiger/olie achtiger aan.
Maar zo vul ik ook altijd een oliefilter (uiteraard wat hangt)voor montage af. Je motor pakt dan direct olie(zeker met een turbo) , belangrijk vind ik. Bij mijn Indenor in mijn Transit waar het olie filter op zijn kop op een vervelende plaats zit hiervoor een setje gekocht en hem verplaatst , gelijk een lekker groot filter van een 1e type golf diesel eraan gehangen. Hoe groter het carter hoe beter de olietemp. blijft hoe langer de verversingstermijn. Bij mijn Indenor in de series kan je er hoe hij standaard zit makkelijker bij en berust ik er maar in.
En zo denken en optimaliseren we maar wat aan.

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bezinkkolf
BerichtGeplaatst: za 20 maart 2021, 23:20 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
nico1970 schreef:
In de opleiding op de Kromhout noemden ze het een voorfilter of groffilter.

Leuk ... ik ken "de Kromhout" van vroeger, maar alleen van de buitenkant.
Ze hoefden mij niet, en ik hoefde ook niet zo nodig ... dat was dus beter voor iedereen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bezinkkolf
BerichtGeplaatst: za 20 maart 2021, 23:36 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 174
Op de rij-opleiding op de KWK in Ossendrecht had het over het grof filter of bezinkkolf. Het naampje maakt niet uit, zolang we maar weten wat het is.
Ik tank altijd aan de pomp en de enkele keer dat ik een jerrycan gebruik (die heb ik dan ook aan de pomp gevuld) laat ik de zeef ik de tank. Stalen militaire cans hebben een coating die kan loslaten.
Toen de kolf onder het filter uit was bleef er wat diesel druppelen. De kraan stond geschakeld op de volle tank. Even over geschakeld naar de half lege en het druppelen stopte vrijwel meteen. Na het terug monteren heb ik weer geschakeld naar de volle tank in de hoop dat de kolf de komende week vol druppelt. Dat zal een hoop pompen schelen. Het fijn filter heb ik ook vervangen en de inspuitpomp moet er ook nog op, die is gereviseerd, net als de verstuivers. Dat wordt een aardig klusje ontluchten.

Begin jaren 80 had ik een baantje aan een pompstation. Klant kwam aanrijden en ik gooide de tank vol. De diesel van toen stonk stukken harder dan die van nu. Ik denk dat het de zwavel was. Verder moesten diesel rijders toen benzine bijtanken als het streng of langdurig vroor, maximaal 10%. De parafine in de diesel ging bij flink vriesweer vlokken en blokkeerde zo de brandstofleidingen. De boel voelde ook veel vetter aan.

Het oliefilter vul ik nooit voor ik een nieuwe monteer maar het is wel zo dat het met de eerste start enkele seconden langer duurt voor het controlelampje uit gaat.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bezinkkolf
BerichtGeplaatst: zo 21 maart 2021, 11:26 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 503
Dat bijmengen met benzine, of beter petroleum is al lang verleden tijd. Er zit nu standaard antie vlok middel bijgemengd, helaas een middel dat geen energie geeft.
Merkte dat waneer ik weer in marokko getankt had, ging van 1 op 9 naar 1 op 9.5 doordat de diesel daar vetter was en geen toevoegingen had. Tegenwoordig is dat helaas niet meer zo, ook daar is de milieu diesel standaard waardoor ik ook daar 1 op 9 rij.
Troep en water in diesel kan je overal overkomen waar de pomphouder het niet zo nauw neemt met het op tijd vullen en reinigen van tank en filters, ook in europa.
Heb in zuid marokko bij een Nederlandse LR S3 ambu 5 liter water uit de tank gehaald, niet vreemd dat die motor geen kracht had, nog een wonder dat hij überhaupt nog liep.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bezinkkolf
BerichtGeplaatst: zo 21 maart 2021, 12:20 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 57
[quote="Jamaar"]Dat bijmengen met benzine, of beter petroleum is al lang verleden tijd. Er zit nu standaard antie vlok middel bijgemengd,


Is dat zo? Ik dacht alleen in de winter. Maar eerlijk gezegd word ik niet heel erg gehinderd door een veelheid aan kennis op dit gebied :lol:

_________________
Defender 110 met 300tdi, zonder ECU


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bezinkkolf
BerichtGeplaatst: zo 21 maart 2021, 12:30 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 586
Woonplaats: wwerf
toevallig................
was net het internet aan het afstruinen of deze brandstof https://www.neste.nl/neste-my-renewable ... hvo-diesel iets voor mijn oude nissan diesel zou zijn. wordt sinds kort hiero verkocht zag ik vanmorgen.
uiteraard ook voor de oude 2.25 dieseltjes en zo., om het Land rover georiënteerd te laten.
gaat mij vooral om de rook ontwikkeling van mijn blok. rijdend en warm nixs aan het handje, maar ik mag hem niet meer starten onder de carport.
zat reviews op internet maar niet echt voor oude diesels. las wel iets over pakking brandstof pomp, maar verder?

iemand ervaring hier mee?

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker-[b]als hij het doet[/b]

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bezinkkolf
BerichtGeplaatst: zo 21 maart 2021, 12:56 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 57
Hmm, ik zit met hetzelfde. Mijn 300tdi geeft bij elke start een beste pluim. Het is daarna ook gelijk weer weg, zeker als het blok warm is. Maar bij elke start is het raak: Poef, ik leef weer. :D . Bij de apk test was er niets aan de hand, roettest haalde hij met gemak, maar 60% van wat is toegestaan. En toch, bij iedere start: Poef! :mrgreen:

_________________
Defender 110 met 300tdi, zonder ECU


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bezinkkolf
BerichtGeplaatst: zo 21 maart 2021, 13:00 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
Jamaar schreef:
....
Troep en water in diesel kan je overal overkomen waar de pomphouder het niet zo nauw neemt met het op tijd vullen en reinigen van tank en filters, ook in europa.


Het beste tank je bij een druk bezocht tankstation. Dat mag dus gerust een goedkopere zijn (zeker als je aan ziet komen dat je de brandstof weer snel verstookt). Een druk bezocht tankstation heeft een snelle omzet, en je hebt de "terugkoppling" van de habitués ... komen ze stil te staan door vuil of water dan is dat snel genoeg rondgesproken.

PS Er was een tijd dat je onder de Pyreneeën al andere diesel tankte ... diesel die de auto traag en zwart maakte (dus een dubbele beveiliging tegen te hard rijden, hoe hard je je best deed, die zwarte wolk bleef bij je).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bezinkkolf
BerichtGeplaatst: zo 21 maart 2021, 18:30 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 337
albert schreef:
Hmm, ik zit met hetzelfde. Mijn 300tdi geeft bij elke start een beste pluim. Het is daarna ook gelijk weer weg, zeker als het blok warm is. Maar bij elke start is het raak: Poef, ik leef weer. :D . Bij de apk test was er niets aan de hand, roettest haalde hij met gemak, maar 60% van wat is toegestaan. En toch, bij iedere start: Poef! :mrgreen:

de 300 tdi heeft een directe inspuiting ipv een voorkamerinspuiting (die je moet voorverwarmen) . Daardoor krijg je dat kleine pufje. is normaal.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bezinkkolf
BerichtGeplaatst: za 27 maart 2021, 12:04 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 194
Moghe,

Met goede oude type diesels(dus lage druk verstuivers en nog geen pompverstuivers en common rail gedoe) ben ik niet zo bang voor de kwaliteit van de diesel. Net wat er hier al staat, Zelfs als er een plons water bijzit (liever niet want het word er niet knapper van) strand je blijkbaar nog niet snel. Als je het sneu vind voor je pomp en verstuivers dat de moderne diesel schraal is gooi je gewoon een kwart litertje goedkope motorolie bij je tank.

Ook van de oude motoren kan je hiervan nog heerlijk een verstuiver uit elkaar halen, reinigen in de ultrasoon , nieuw norzeltje erin, opnieuw afstellen, brandplaatje eronder en gas er weer op.

Jamaar. milieu , minder vermogen, meer gewicht? Ik blijf het zeggen, de OM603 met turbo is mijn droom snoepje . 1 miljoen kilometer? geen probleem. PPO? geen probleem. Waarom is die pasplaat en koppeling zo duur? en 146 PK is mooi voor een R380. Alleen mn frontje moet dan naar voren(stage one idee), dat zou wel zichtbaar pijnlijk afbreuk doen aan het karakter van de 2a

Juist bezig met de op hol slaan en verstuiver problemen van de Renault bus van 2006 van mijn broer met wel het moderne gedoe erin en we besluiten hem voor de brandstof afdeling weg te brengen naar een Diesel Specialist. Verstuivers schijnen weer ingeleerd te moeten worden na revisie.
EGR klep is ook zo'n kreng . Ben ook met de Carterventilatie bezig om die te veranderen door er een olie afscheider tussen te maken met een retour op de carterpan ./Hopelijk verminderd dit de hoeveelheid olie in de inlaat buizen en intercooler. Heb hiervoor een Provent 200 op Alie express besteld. kost dan 20 eurie. Zijn broertje van Mann Filter waar alie vermoedelijk het concept van ge...... heeft kost een slordige 130. Vroeger onder een tractor hingen ze gewoon een emmertje onder de slang van de carterventilatie slang.

Als dat bij de Renault goed werkt ga ik het ook op mijn indenor motoren toe passen. Die provent dus, niet dat emmertje.

Dat gele motortje op het dash is meer aan als uit! Tape over doen? Wachten op de grote kraakpartij en de bulten op de motorkap van drijfstangen die naar buiten komen? Bij de moderne motoren zal je je toch blijkbaar heel strikt aan oliediktes, brandstof waarden en beurten moeten houden anders is het met 150dkm blijkbaar echt al over. Wat een verbetering voor het milieu als je 6 motorblokken nu moet recyclen en produceren tegenover eentje van vroeger!

Tja, beetje walm met starten? Kont op de wind in de straat zetten. Als hij net erna maar weer goed loopt. Kijken of de werking van je gloeisysteem optimaal is. Zelf gebruik ik een relais(kosten niet veel meer) van een VW golf 2 wat gekoppeld is aan een temperatuur sensor in de cilinderkop. Ook monteer ik een warmtewisselaar bij het oliefilter(verlengpijpje maken en wederom eentje van VW golf 2) tussen de olie en de koelvloeistof zodat de olie(en de rest van de motor) bij koude start zo snel mogelijk op bedrijfs temperartuur is.

Er mag niet zo veel meer tegenwoordig. In de tijd van de Trabant, Wartburg en Barkas bleef de walm ook niet achter de muur hangen toch?
Een oude Daf diesel(tot de 95 en dat het paccar met de XF werd) rookte als hij koud was iets blauw. Daarna gebruikte hij geen spetter olie meer. Het werd paccar en het ging andersom en we gingen weer bussen en zuigers trekken. Ooh wat fijn , dat vernieuwen van een goed lopend concept.

Tja, het is vloeken in de kerk hier maar als een MB G-serie (40 jaar oud)wegenbelastingvrij met een OM603 te betalen zou zijn? Ach, mijn 2a met al zijn geklootzak en optimaliseren heeft ook een groot plekje in mijn hart! Blijf erbij dat tussen 1980 en 2000 de beste auto's bij Nissan, Toyota, Mazda, Metsubsidie en MB en VW(vag) gemaakt zijn. Engelse spul ? Tja, dat is net als liefde voor een vrouw en een huwelijk. Meer geven als nemen, veel vergeven en blijven investeren haha

Ben eigenlijk meer bang van wat je niet ziet met stoffen als NOX en CO H2S als het zien van walm roet. Wat je ziet kan je ontlopen, onzichtbare gassen pakken je schijnheilig.

koffie en gas erop in de schuur.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bezinkkolf
BerichtGeplaatst: za 27 maart 2021, 21:41 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 57
Dat rookwolkje bij het starten van de 300tdi maakt mij eerlijk gezegd geen bal uit, maar het was meer de vraag of dat met hvo100 minder zou zijn. Ik heb de proef op de som genomen en het maakt eigenlijk niks uit naar mijn idee. Terug dus naar de dieselpomp, die rommel is al duur genoeg. De carterontluchting eindigt bij mij in het chassis. Als er eens een druppeltje uitrolt, dan wordt het daar als antiroestmiddel hergebruikt ;)
Voor wat betreft het gloeisysteem: boven een graad of 10 gloei ik niet, het is toch tik en lopen. Het systeem werkt overigens prima, het gloeit trouwens ook nog na bij een echt koude start, zoals een paar weken geleden het geval was.

_________________
Defender 110 met 300tdi, zonder ECU


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 maart 2021, 22:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
Waar het gaat om (rook)wolkjes en de prestaties van de 200 & 300 Tdi is er ook dit bij de buren


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bezinkkolf
BerichtGeplaatst: zo 28 maart 2021, 20:30 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 57
Dank voor de link, Marc.
Bij mij niets aan de hand verder op een pufje bij het starten na, maar dat is normaal. Daar doet een wastegate niets mee. Verder heb ik absoluut geen gebrek aan vermogen, dus ik vind het wel prima zo. Roettest van de apk met slechts 60% van de max zegt ook wel iets.

_________________
Defender 110 met 300tdi, zonder ECU


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bezinkkolf
BerichtGeplaatst: zo 28 maart 2021, 22:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 586
Woonplaats: wwerf
pfff roettest hoeft bij mij gelukkig niet meer.
ik heb wel eens mensen(1 iemand) weg zien rennen toen ik hem de eerste keer weer startte.
vandaar mijn vraag over die andere soort diesel. https://www.neste.nl/neste-my-renewable ... hvo-diesel

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker-[b]als hij het doet[/b]

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bezinkkolf
BerichtGeplaatst: ma 29 maart 2021, 09:30 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
sjaak109 schreef:
pfff roettest .... .
ik heb wel eens mensen(1 iemand) weg zien rennen toen ik hem de eerste keer weer startte.


Was dat "iemand" in een bruidsjurk ?  
Ik snap niet waarom er zo veel vraag is naar LandRovers voor trouwerijen (de laatste tijd is 't overigens even stil).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bezinkkolf
BerichtGeplaatst: ma 29 maart 2021, 14:17 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 586
Woonplaats: wwerf
neee geen jurk, tenminste dat denk ik niet. toch Rob?

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker-[b]als hij het doet[/b]

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bezinkkolf
BerichtGeplaatst: ma 29 maart 2021, 18:30 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 549
Woonplaats: De Zijpe
sjaak109 schreef:
neee geen jurk, tenminste dat denk ik niet. toch Rob?

Nee Sjaak, dat is al enige tijd geleden dat ik voor het laatst een jurk droeg :mrgreen:

Maar ik was tijdens het rennen niet bij machten om de rookontwikkeling te filmen.
Niemand zal ooit ons sterke verhaal geloven (je weet wel : buren die de brandweer bellen etc)

Ik kwam nog wel van een ander Land Rover rijder een filmpje tegen.

https://youtu.be/vb7ANG0-4Dc

Schade aan éénkant was vermoedelijk met een schadeformulier weg te poetsen 8-)
Een bekende van hier :?: :shock:

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door GatheRRoveR op ma 29 maart 2021, 19:39, in totaal 4 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bezinkkolf
BerichtGeplaatst: ma 29 maart 2021, 18:43 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 586
Woonplaats: wwerf
alleen dat lachje al van je zou ik boos worden. laat staan dat me bumper er af is.
k,heb hem nou drie keer gezien blijft leuk.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker-[b]als hij het doet[/b]

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bezinkkolf
BerichtGeplaatst: ma 29 maart 2021, 19:25 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
GatheRRoveR schreef:
sjaak109 schreef:
neee geen jurk, tenminste dat denk ik niet. toch Rob?

Nee Sjaak, dat is al enige tijd geleden dat ik voor het laatst een jurk droeg :mrgreen:

Maar ik was tijden het rennen niet bij machten om de rookontwikkeling te filmen.
Niemand zal ooit ons sterk verhaal geloven (buren die de brandweer bellen etc)

Ik kwam nog wel van een ander Land Rover rijder een filmpje tegen.

https://youtu.be/vb7ANG0-4Dc

Schade aan éénkant was vermoedelijk met een schadeformulier weg te poetsen 8-)
Een bekende van hier :?: :shock:

Als ik dit zie wil ik ook een dashcam ... en ook eentje op 'm fiets*.

* Pas nog moest ik een hele "omweg" maken omdat een Audi zonder kijken achteruit uit zijn parkeerplek draaide ... toen ik de chauffeur vroeg of hij me misschien niet gezien had was hij verontwaardigd dat ik 'm ophield, hij had me immers niet gezien dus hij had niets fout gedaan (een heel bijzondere Audi-logica). De volgende keer kwak ik 'm fiets misschien beter tegen z'n buitenspiegel.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bezinkkolf
BerichtGeplaatst: ma 29 maart 2021, 19:50 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 174
Zoiets als in dat filmpje heb ik ook meegemaakt. Ik had toen nog een Polo uit 1988. Iemand in een citroen C1 stopte iets verder dan het parkeervak waar ik in wilde. Ben dus ook gestopt, halverwege het vak. Wat gaat meneer doen? Nou, hij stak zijn autootje achteruit het vak in. Een hoop gekraak en hij stapte uit. "Oh jee, en het is mijn eigen schuld ook nog eens. Ik heb niet gekeken." Zijn plastic links achter was flink gescheurd. Mij stalen wing rechts voor een deukje en een veeg blauwe verf.
"Wat nu?" vroeg hij. Ik heb hem de makkelijkste manier voorgesteld. "Geef maar 100 Euro, dan hebben we het er niet over." Ik moet er aan toe voegen dat ik er op dat moment nogal "indrukwekkend" uit zag. Kwam net terug van de werkplaats, een paar klussen aan de LW. Had een oud shirt aan vol met olie, vet en verf vlekken en die middag was de naad van een broekspijp van kruis tot knie open gescheurd. Die deuk en veeg heb ik laten zitten tot de auto naar de sloop ging.

En Audi? Het gebeurt mij regelmatig op een mini rotonde dat zo een merk (of een bmw of merc) nog net even de rotonde op wil als ik er in de LW al rij. En dan zien ze die stalen bumper...

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bezinkkolf
BerichtGeplaatst: ma 29 maart 2021, 19:59 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
Pike schreef:
....En Audi? Het gebeurt mij regelmatig op een mini rotonde dat zo een merk (of een bmw of merc) nog net even de rotonde op wil als ik er in de LW al rij. En dan zien ze die stalen bumper...

't Vervelende is dat je die stalen bumper mist op de fiets.
Ik heb al een kapotte schouder, en dat was niet eens een Audi, BMW of MB ... maar slechts een Dacia.
Een rotonde met een aparte fietsstrook, en een Dacia die mij over het hoofd zag bij het verlaten van de rotonde.
Daarna kwam ook nog de etterige verzekering van de tegenpartij ... gelukkig maar want dat zette mij ook in het standje "etterij".
Uiteindelijk - na tussenkomst van een letselschade-advocaat - meer dan de waarde van die Dacia als schadevergoeding geïncasseerd.
Het lijkt een berg geld maar die schouder blijft levenslang klachten geven ... als je het terug rekent is een berg geld toch slechts een schijntje.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bezinkkolf
BerichtGeplaatst: ma 29 maart 2021, 20:55 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 503
Heb me af en toe doodgelachen om idioten in bling bling auto's die het dachten te winnen van een 40 jaar oude S2 ambu tank. Mijn schade, niet zichtbaar, andere auto zomaar 1000 euro.
En ja ik had voorrang en meestal ben ik niet iemand die het afdwingt maar af en toe zit er zo een coke patser achter het stuur en die hebben bij mij enorm pech.
Behalve in Marokko daar zijn het niet atijd druks gebruikers, daar zijn het bestuurders die hun rijbewijs gekocht hebben en werkelijk denken dat zij altijd voorrang hebben, zeker op buitenlandse ongelovige honden, ook die hebben bij mij pech.
Trouwens ook leuk dat bij een weg versmalling de tegenligger alijd eerder stil staat als ik met mijn ambu aankom.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bezinkkolf
BerichtGeplaatst: ma 29 maart 2021, 21:10 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 503
Mark
Op de zelfde wijze is mijn moeder de 2e face van Alzheimer ingegaan.
Nooit aan letselschade gedacht, alzheimer is een slopend traject en je merkt pas later dat dat ongeluk de tricker was van de versnelde aftakeling.
Geld had ook niets veranderd, bij jou is dat anders maar ik zou liever een goede schouder hebben dan veel geld.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bezinkkolf
BerichtGeplaatst: ma 29 maart 2021, 21:22 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 57
Het meest idiote wat ik meemaakte was net nadat ik de Defender had, op 4 mei. Op de Azoveel reed een duitse Audi op de 1e baan. De mof zat duidelijk te gamen of zoiets achter het stuur, reed daarbij erg langzaam, en werd ingehaald door een oudere man in een Opel met caravan. Net als de Opel de inhaalmanoeuvre afmaakt door weer in te voegen geeft de mof gas. Ramt bijna de caravan, haalt in tot voor de Opel en trapt dan vol op de rem. Net geen frontaaltje... De mof wacht dan totdat de Opel weer gang heeft en wil het dan nog een keer doen, maar dat lukte niet. Hij had niet gezien dat er een witte Defender naast hem zat die hem vakkundig van de weg afdrukte: hoepla het gras in. Mijn eerste gedachte toen was: jammer dat hij zich daarbij niet doodreed, het was die avond toch al dodenherdenking, hij had er best bij gekund :evil: . Ik denk er nu toch een stuk genuanceerder over, maar spijt heb ik er niet van. De mof heb ik niet meer gezien, de Opel haalde ik een poos later weer in. Er werd driftig gezwaaid met de duimpjes in de lucht ;)

Dank voor het filmpje trouwens, misschien toch wel een goed idee, zo'n dashcam..

Helemaal mee eens: gezondheid is meer waard dan een dikke portemonnee

_________________
Defender 110 met 300tdi, zonder ECU


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bezinkkolf
BerichtGeplaatst: ma 29 maart 2021, 22:32 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
Jamaar schreef:
... ... maar ik zou liever een goede schouder hebben dan veel geld.

albert schreef:
... ...
Helemaal mee eens: gezondheid is meer waard dan een dikke portemonnee


Klopt ... ik ben nog niemand tegengekomen die voor die rotcenten die het per dag heeft opgeleverd wil ruilen.
Als ze het totaalbedrag horen dan hangt het van de volgorde af: horen ze dat totaal eerst dan worden ze hebberig ... horen ze als dat bedrag teruggerekend volgens de statistische levensverwachting dan is de hebberigheid snel verdampt.
Bij de omgekeerde volgorde wil niemand ruilen, zelfs niet voor het totaalbedrag.

Belangrijkste les was wel dat je 1º verzekeraars nooit moet geloven en 2º het loont om naar een goede letselschade advocaat te stappen.
Ik had eerst zelf een paar brieven geschreven (ik kan best schrijven) en ... als de verzekering van de tegenpartij na mijn tweede brief met een leuk aanbod was gekomen had ik gedacht dat ik het goed gedaan had -- en dan had ik denkelijk ja gezegd tegen een fractie van de uiteindelijke uitkomst.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.