Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 20:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Water mee onderweg
BerichtGeplaatst: do 18 maart 2021, 16:41 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Eén van mijn laatste reizen gebruikte ik minimaal 10 liter water per dag.
Nu kook ik ook veel (voor thee) water en heb ik de jerrycan's standaard op de wielbak vastgesnoerde met een spanband staan.
Het kraantje steekt iets uit waardoor je de ketel er makkelijk onder kan zetten zonder dat je hem telkens los hoeft te halen.
Ik ben nogal lui aangelegd.

Afbeelding

Alleen ben ik met inruimen vaak erg enthousiast en sneuvelt zo een kraantje heel gemakkelijk. :oops:

Nu zag ik laatst een outdoor jerrycan (allemachtig duur) waar een handpomp en een slang aan zat.
Ik zit ook al te denken een zo'n caravan pomp met een uitloopslangetje?

Hoe doen jullie dat? :?:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Water mee onderweg
BerichtGeplaatst: do 18 maart 2021, 17:35 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Heb wat grotere jerrycans 80 en 50 liter, vast ingebouwd, daar zat een Shurflo-pomp op aangesloten maar die heb ik er uit geknikkerd. Nu in beide een 15 euro dompelpompje en terugslagklepjes zodat ik elektrisch omschakel.
Gaat geweldig terugslagklep heb jij niet nodig. Shurflo-pomp maakt mij te veel herrie.
Gaatje in de dop voor slang en elekro kabel, tweede dop voor als je water haalt.
Wil je het echt heel simpel, dan een hevelslang die 3 maal de lengte van de hoogte van je Jerrycan heeft, dan een klemmetje net boven je tank waar je de slang in klemt zodat hij niet meer hevelt, er blijft dan water in de bocht staan en moet je niet elke keer aanzuigen. Er zijn vele oplossingen.
Hier even een link https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8455511


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Water mee onderweg
BerichtGeplaatst: do 18 maart 2021, 18:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Kun je er niet een alu beschermkap omheen maken? Of een stalen frame. Zo'n waterkan past idd precies achterin.
Ik heb zelfs een nieuwe beschermkap electra gemaak zodat de tank er nog beter past
https://www.instagram.com/p/CMHiN-4sNyZ/
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Water mee onderweg
BerichtGeplaatst: do 18 maart 2021, 21:25 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Tja, ik doe het juist helemaal "low-tech".
De "mooiste" 5 liter tankjes zijn mijns inziens de tankjes die je in Frankrijk voor ± € 8 koopt .... je krijgt er dan 5 liter "alcool a bruler" of te wel kleurloze en lekker geurende brandspiritus gratis bij. O ja, ik verkies de tankjes van wit plastic boven die die halfdoorschijnend zijn.
Voor die spiritus heb ik altijd wel een goed doel: schoonmaken, ruitenwisser-vloeistof (met een scheut Dasty) etc.

Voordeel is dat deze tankjes na even luchten prettig smaak-arm zijn en "disposable". Eventueel plak ik de kinderveilige dop vast, alternatief is de buitendop slopen. Daarna is het eenvoudig schenken.

Bonus is dat zo'n 5 liter tankje gemakkelijk onder bijna iedere kraan past, en in geval van ... draag je er twee prettig evenwichtig.
Een ingebouwd tankje + kraan zou mij bovendien ontrieven op het moment dat ik in een tent naast de LandRover "woon".
Verder wordt "ingebouwd" water 's zomers eventueel ook erg warm -- wat natuurlijk wel weer handig voor de (af)was is.
NB Langere tijd warm geeft ook allerlei microbiële bezwaren, Legionella wil je bijv. niet uitproberen.

Als ik onderweg in de auto "woon" staan de tankjes eigenlijk altijd achterin, bij de etens- en keukendozen dus schenk ik eventueel het water zonder tillen door alleen het tankje wat te kantelen.

O ja, in Frankrijk vind je op bijna iedere begraafplaats water, op dorpspleinen, en ook wel op schoolpleinen en dergelijke.
Gewoon vragen heeft soms een enorme plus, houd je je een beetje aan de Franse omgangsvormen dan loop je het risico op allerlei soorten van gastvrijheid en vrijgevigheid, of gewoon een soort vriendschap. Zo hebben we een vast adresje - dat is dan wel op de fiets - waar men als we er aankloppen zegt "bent u daar weer" ... ook al was onze vorige keer vele jaren terug ... en daarna worden de nieuwtjes van de laatste jaren verteld.
Goed, dat is natuurlijk net iets anders als met de LandRover, maar ook daarmee helpt het als je overduidelijk "low-tech" reist.
Te mooi ingebouwd en met een vuldop etc. ga je snel veel op een camper lijken en het camper-volk kan toch op minder sympathie rekenen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Water mee onderweg
BerichtGeplaatst: vr 19 maart 2021, 09:02 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
heb in mijn engelse caravannetje ook gewoon een jerrycannetje met 12 volt pompje en kraantje van 7 euro,
misschien leuk voor op je achterdeur met zo,n klep/tafeltje er onder waar je je stukje franse kaas op kan snijden.
of je hotdog broodje.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Water mee onderweg
BerichtGeplaatst: vr 19 maart 2021, 10:12 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Bij sietsema armee goods heb ik 20 liter leger water zakken gekocht voor dacht 12.50 euro. Daar zit een kraantje aan en ze zijn niet zo als die camping douch zakken waar al een scheur in komt als je er naar kijkt, ze zijn zo sterk dat je er overheen kan rijden. Ik heb er ook een omgebouwd als lucht krik, met 1 bar gaat de vooras van de grond.
Je kan ze natuurlijk ook als douche gebruiken maar dan moet je het kraantje ombouwen.
Afbeelding

https://www.mehari-offroad.de/wassersac ... e-20-liter


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Water mee onderweg
BerichtGeplaatst: vr 19 maart 2021, 13:53 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Bij sietsema armee goods heb ik 20 liter leger water zakken gekocht voor dacht 12.50 euro. ..... ze zijn zo sterk dat je er overheen kan rijden. Ik heb er ook een omgebouwd als lucht krik, met 1 bar gaat de vooras van de grond.

Je kan ze natuurlijk ook als douche gebruiken maar dan moet je het kraantje ombouwen.


Qua douche moet je je niet verkijken. Ik/wij kunnen ons goed wassen met nog geen 5 liter water (en dat is dan na een dag fietsen, dus is er wel wat te wassen) ... maar dat gaat dan met een teiltje en een dun sponsje (en het gaat wel met lauw-warm water, er moet iets van luxe blijven).
Met een douche is 20 liter water zo op.

Verder is het natuurlijk goed nieuws dat er ook waterzakken zijn die je als lucht-krik kan gebruiken ... dat biedt kansen.

O ja, op de fiets zie ik niet zoveel in de waterzakken.
Op de fiets werkt zoiets alleen als je kort bij de water-bron kampeert, en dan is 20 liter weer een beetje veel.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Water mee onderweg
BerichtGeplaatst: vr 19 maart 2021, 16:03 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Voor douche heb ik twee thermoskan pet flessen gemaakt die in de zon te heet kunnen worden maar na dat de zon weg is minsten nog een uur lekker warm blijven. Ook in de wind werkt het goed.
Men nemen
Een 1.5 liter pet fles en die spuit je mat zwart, dan een 2 liter pet fles waar je de bovenkant afsnijdt zodat je een opening krijgt waar de hals van de 1.5 L net door kan.
Dan snij je bij de 2 L de bodem er uit, 2 cm van onder, niet helemaal los snijden, 4 cm laten zodat je een soort deksel hebt. daar schuif je dan de 1.5 L in en met ducktape plak je de bodem en hals dicht. Klaar voor gebruik
Gebruik ze al jaren, heb aan de hals nog met 2mm ijzerdraad een haak gemaakt zodat je ze aan de dakgoot kan hangen.
Idaal om na het in zee zwemmen je even af te spoelen . Ben in de winter onderweg, dan is zeewater koud en warm naspoelen heerlijk.
3 liter is voor mij genoeg om haren te wassen en douchen


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Water mee onderweg
BerichtGeplaatst: vr 19 maart 2021, 17:14 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ha, dat van die petflessen deden wij in Irak/Koeweit in de woestijn.
maar dan om koud te krijgen.
zaten we 3 maand zonder douche of stromend water, alleen flessen.
dan deden wij er een vuile zwarte marine sok omheen. dan goed nat maken. dan in de volle zon.
had je lauw/beetje koud water ipv. heet water en je sok was schoon(naja beetje schoon)
na 2 maand zonder douche weet je niet beter meer of je hoort zo te ruiken.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Water mee onderweg
BerichtGeplaatst: vr 19 maart 2021, 17:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
...
Men neme
Een 1.5 liter pet fles en die spuit je mat zwart, dan een 2 liter pet fles waar je de bovenkant ....

Men neme een San Pellegrino Chinó fles: die is al ± zwart ... enige nadeel is de inhoud van slechts 1,25 liter.

Best lekker die "Chino", dat is dan weer een voordeeltje van de inhoud.

Overigens heb ik familie in Stockholm en daar draait ± een half jaar de warmwater-voorziening op zonnewarmte.
De warmte-collector werkt vlgs het zelfde principe, dubbele glazen buizen met dus een centrale warmte-collector-buis.
Om op de "hoogte" (eigenlijk heet het breedte) van Stockhom nog goed te kunnen werken is de collector tot bijna vertikaal te verstellen. Omstreeks nu (de daglengte is nu ± gelijk met die hier) staat de zon maximaal op ± 30º boven de horizon.

PS   Als de zee zo koud is dat je met extra warm water moet naspoelen dan is de zee te koud voor mij. Ik wacht het liefst op opkomend water in een de hele middag bij laag water zonbeschenen strandje in een beschutte baai.
PS2 Het omgekeerde koel-verhaal doet het toch echt beter met een witte sok, en liefst in de wind (houdt je de te koelen fles uit de zon dan maakt de kleur van de sok niet uit)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Water mee onderweg
BerichtGeplaatst: vr 19 maart 2021, 21:05 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Ik heb ooit een KL 20 liter watercan gekocht. In de vuldop zitten een ontluchtingsnippel en een schenkgaatje. In dat gaatje past een kraantje wat je voor de tuinslang gebruikt (te koop in de bouwmarkt). Die er in en afgekit met polymax. De can staat op elke camping op een driepoot.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 maart 2021, 15:33 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
:oops:

Vandaag een diepte inverstering gedaan, ik heb bij de huidige jarrycan een gat in de dop geboord en een slang die ik ook nog had liggen met lus (zwanenhals) opgehangen.. het uiteinde met een houten wasknijper (ja het mocht geld koste) tegen het dak “vast geknijperd”.

Als ik water nodig heb dan maak de knijper los en laat de slang zakken en “Bob is your uncle”! :shock:

Hevelen had ik al aan gedacht, alleen de truc met de zwanenhals had ik nog niet verzonnen!

Het kan zo simpel zijn :mrgreen:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 90 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.