Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 15:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Oliedruk 200tdi
BerichtGeplaatst: za 20 feb 2021, 20:00 
Offline

Geregistreerd: wo 19 aug 2020, 08:07
Berichten: 40
Hallo,
Ik heb de oliedruk van mijn 200tdi gemeten.

Koude motor stationair 2,5 bar.
Koude motor toeren 3.75 bar.
Is dat goed?
M.v.g maarten


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Oliedruk 200tdi
BerichtGeplaatst: za 20 feb 2021, 20:39 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Werkplaatshandboek 300tdi geeft aan 1,76 - 3,87Kgf cm 2 bij een warme motor.
200 en 300 tdi verschillen niet zo veel. Een atm is iets minder dan een kfg/cm2

https://www.convertworld.com/nl/druk/kgf-cm2.html

Dus niks mis mee zou ik zeggen.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Oliedruk 200tdi
BerichtGeplaatst: za 20 feb 2021, 22:57 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
In zijn algemeenheid niet verontrustends hoor. Rond de 2 bar is zo'n beetje de ondergrens. Met schone oliekanalen komt het dan echt wel waar het wezen moet. Warm zal het wat lager zijn omdat je olie dan dunner is. Met meer toeren(dus ook van de pomp in het carter) natuurlijk iets hoger
Het soort olie onderling( 5w30 en 20w50 zit veel tussen), belasting van de motor, omgevingstemperatuur en een oliekoeler zullen ook wel wat verschillen geven.

Eigenlijk is de temperatuur van de olie belangrijker omdat dit boven de 130 graden echt funest is voor de smerende eigenschappen. 110 graden is happy. Arm Golf GTI tje op mijn 19e in de zomervakantie naar Italië.

99 van de 100 mensen zullen er niet eens over nadenken en in geïnteresseerd zijn zolang een motor geen problemen geeft. Mijn oudere S124 Mercedes had geen lampje maar een meter. En een lampje als het niveau te laag was. Vond het zelf zenuwachtig rijden. Bij mijn Suzuki van 2004 is het wat niet weet wat niet deert. 1x per jaar peilen , om de 2 jaar verversen. contact aan controle lampje brand? Na starten uit? En gas erop!

De Indenor die ik voor de Series aan het opbouwen bent krijgt een warmtewisselaar tussen koelvloeistof en olie(onder het oliefilter) en een oliekoeler achter de grille met mocal thermostaat ertussen omdat deze nogal gevoelig schijnt te zijn op temperatuur . Loop ook nog met plannen rond om hem van 105 pk naar een 125 pk te gaan kietelen. Het VDO metertje zal het me wel gaan vertellen. Zit ook over een ashcroft koeler op de R380 bak te denken. Vroegere serie bakken werden soms warmer als de kachel.

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Oliedruk 200tdi
BerichtGeplaatst: zo 21 feb 2021, 09:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
De ashcroft koeler op de lt230 scheelt 10/15 graden bij 80/90 km/u
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Oliedruk 200tdi
BerichtGeplaatst: zo 21 feb 2021, 13:03 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
nico1970 schreef:
...
De Indenor die ik voor de Series aan het opbouwen bent krijgt een warmtewisselaar tussen koelvloeistof en olie(onder het oliefilter) en een oliekoeler achter de grille met mocal thermostaat ertussen omdat deze nogal gevoelig schijnt te zijn op temperatuur . Loop ook nog met plannen rond om hem van 105 pk naar een 125 pk te gaan kietelen. Het VDO metertje zal het me wel gaan vertellen. Zit ook over een ashcroft koeler op de R380 bak te denken. Vroegere serie bakken werden soms warmer als de kachel.

Een R380 - zonder olie-koeler - achter een Td5 kan bij warm weer loeiheet worden. Ik denk dat je er een ei op kan bakken.

Dus als je er tot 125 pk voor hangt, en zelfs met minder pk's, zou ik die oliekoeler serieus overwegen.
Dat loeiheet bij warm weer was nl gewoon bij niet meer dan heuvelend landschap en 100 km/u kruissnelheid ... dus dan draait de motor slechts op deellast.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Oliedruk 200tdi
BerichtGeplaatst: ma 22 feb 2021, 00:00 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hallo,

We dwalen wel van het oorspronkelijke onderwerp van de topic starter af. Maar ik ben er zeker mee geholpen.
Als het een eigen topic moet hebben?

Ok, of eigenlijk helemaal niet zo ok.
Aan zulk soort ervaringen met de temperatuur van R380 /LT230 heb ik nog eens wat. Heb inmiddels gevonden waar de uit en ingang zitten aan de zijkant van de bak.
Ook al zitten kijken of ik het originele kapje (wat ze nu doorverbind) erop niet kan verbouwen/draad intappen etc om er de leidingen van de koeler op aan te sluiten. Dit kapje is nieuw lastig te krijgen en zoals meer speciaaltjes nogal prijzig. Koelers en leidingen kosten niet de hoofdprijs.
Heb zelf de R380 die ik heb aangeschaft nog niet uit elkaar dus heb mijn beeld nog niet compleet. Zit er inwendig dan een soort oliepomp in die voor de circulatie gaat zorgen? Genoemde temp verlaging is niet overdreven veel maar alles scheelt natuurlijk. Nu hebben we laatst weer eens kou gehad, moet ik er nog een thermostaat tussen maken omdat ik anders kans loopt dat de bakolie in de winter te koud blijft?
Wil ook bepaalde lageringen verzwaren met Ashcroft producten.
De huizen kan ik op het werk laten aanpassen.
Omdat ik een (goed betaalbare)Disco bak in een Series wil maken moet ik daar ook wijzigingen in het schakelsysteem in maken zodat er een defender pook systeem op gaat werken. Ze weten wel bij Ashcroft wat er allemaal kan en wat je er voor nodig heeft. Zal daar met mijn little bit scool english en google translate erbij wel eens asken wat ik allemaal nodig heeft en wat er gesnikkerd en gepeuterd moet worden in mijn bak.. Een kant en klare short stumpy zou in 1 keer erg makkelijk zijn. Maar 2000 is dan zomaar erg snel op. .... en dan zit ik weer met een halve schuur vol met zooi wat je niet benut. Jammer nu met dat Brexit geneuzel.
Al met al die je het weer niet zomaar ff. En ik ben al zo'n zeikert die over alle technische details nadenkt en het voor de eeuwigheid goed wilt hebben. Een mens moet ook eens van een eind komen en gaan rijden, het zonnetje gaat zachtjesaan weer schijnen. Als Corona nu ook nog eens ff op............

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Oliedruk 200tdi
BerichtGeplaatst: ma 22 feb 2021, 11:08 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
nico1970 schreef:
...... Genoemde temp verlaging is niet overdreven veel maar alles scheelt natuurlijk. Nu hebben we laatst weer eens kou gehad, moet ik er nog een thermostaat tussen maken omdat ik anders kans loopt dat de bakolie in de winter te koud blijft?
.....

Ik zou zeggen dat iedere temperatuurverlaging winst is (behalve 's winters). De mate van verlaging is natuurlijk ook afhankelijk van de temperatuurverschillen en nog zo wat (zoals die olie-pomp-vraag).
Ik wet niet hoe dat zit met de pomp-functie maar als het bijv. werkt op een bescheiden opvooer-hoogte binnen de bak (waardoor de olie in de standaard-bak zonder koeler blijft circuleren) en verder de koeler een bescheiden doorvoer diameter kent dan werkt de weerstand door die bescheiden diameter al als een soort thermostaat -- hoe heter hoe dunner de olie, hoe dunner hoe groter de flow.

Maar goed, mijn voorbeeldje: Duitse Autobahn richting Tsjechië (dus geen dolle hellingen) en kruissnelheid 100 km/u en goed warm weer.
De bak werd daarbij goed heet, dwz zo heet dat je het binnen goed voelde (ondanks de standaard inpakking rond de tunnel).
Als je dan een stop maakte werd het nog erger, althans bij een stop bestaande uit een stukje rustiger binnendoor en dan een half-uurtje rust.
De langsstrijkende hete buitenlucht (boven het asfalt is het op een 's zomerse dag makkelijk 40º of meer) werkt kennelijk al als koeling.

Ik merk nu met de "Puma" iets vergelijkbaars.
De Ford-Mustang-bak wordt ook loeiheet, wellicht zelfs nog heter als de R380, alleen ik ben daar nog geen koeler-oplossing voor tegengekomen. Rijd je nu echt goed vlot een pasweg omhoog dan gaat zo nu en dan de visco-fan werken, en als de fan draait dan voel je in ieder geval de temperatuur van de tunnel dalen (of de bak er veel van afkoelt weet ik niet, maar alle beetjes helpen).

Overigens heb ik bij mijn standaard R380 ook bij langere tijd serieus koud nooit gemerkt dat de bak er te traag of te zwaar van ging schakelen.
Dikkere olie geeft natuurlijk wel rendementsverliezen, maar rendementsverliezen vertalen zich in warmte, dus warmt de olie dan toch na even iets langer alsnog tot een redelijk niveau op.

O ja, voor de LT230 bestaat er een uitgebouwd carter-deksel, daarmee krijgt de LT230 wat meer olie-inhoud - tegelijkertijd zorgt dit deksel (met ribben) voor een groter windvangend en dus koelend oppervlak.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Oliedruk 200tdi
BerichtGeplaatst: ma 22 feb 2021, 23:11 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Oke Mark,

Zal wel eens gaan zoeken naar de carterpan van een LT 230 die jij bedoeld. Denk dat ik er idd ooit wel eens een afbeelding van gezien heeft.
Geen idee wat men voor vraagprijs in gedachten heeft. Door alles zo beetje bij beetje op te sparen is het allemaal wel te behappen.
Heb nog een LT230 over dus als de carterpan zeldzaam is kan ik er ook nog eentje namaken. Hij moet toch nog open omdat ik de diff lock over wil bouwen op degene die ik ga gebruiken.
Zag op de site van Ashcroft dat hun aansluitblok voor de koeler opp de R380 ook geen thermostaat heeft. Ben er allemaal nog ff niet aan toegekomen om Ashcroft te mailen.
Het leven is ff druk met werk en gezin.
Gaaf dat je ook een mustang heeft! Als ze in warme staten in de States er nog geen koeler voor hebben bedacht? Tja, je zou denken dat het soort auto daar al een tijdje op de weg is!

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Oliedruk 200tdi
BerichtGeplaatst: ma 22 feb 2021, 23:22 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Ben ik weer . Ashcroft 65 pond. valt op zich mee, kan je zelf niet veel voor maken in aluminium. Alle beetjes helpen met iets meer olie en iets minder temp voor de kwaliteit van de bakolie.
Sprak de nerd haha. Zal nog een best bestellinkje worden bij de firma Ashcroft. weer groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Oliedruk 200tdi
BerichtGeplaatst: di 23 feb 2021, 00:45 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
nico1970 schreef:
Gaaf dat je ook een mustang heeft!


Hmmm ... ik heb alleen een Mustang 6-speed gearbox .... in de "Puma".
En die gearbox (en misschien wel die hele "Puma") is een gemengd genoegen.
LandRover heeft een Ford Transit motor aan een Mustang gearbox geknutseld, en dat weer aan een LT230.
Het klinkt "Black-and-Decker", het werkt goed, maar .... ik had hiervoor een Td5 ... need I say more ?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Oliedruk 200tdi
BerichtGeplaatst: di 23 feb 2021, 20:36 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Begrijp je gevoel Mark.

Autofabrikanten kopen wel eens wat bij elkaar in om de ontwikkelingskosten te drukken. Volvo reed zo jaren met de VW TDI. Ben zo zelf al 6 jaar bezig om een Transit mk1 bus samen te stellen. haha. Voel me bijna fabrikant om het chassisnummer heen.
Dit zijn gewoon 2e hands artikelen die met goede ervaringen in de monteurs carrière op mijn pad zijn gekomen.
Als je deze lijst leest snap je het helemaal niet meer denk ik. Maar het word zo een auto die vlot en veilig mee kan met het hedendaagse verkeer en het ook aan remt . Multifunctioneel te gebruiken is. Vooras/4 zuiger remklauwen en rembekrachtiger en vacuumpomp Transit mk2
Indenor XD3TE 105 pk uit een Peugeot 505. Versnellingsbak ,motorbevestigingsbalk en draadboom/zekeringkast uit een Ford Scorpio. Versnellingspook met kabels uit een Volvo V70 en een stukje op zijn kop in de constructie van een Suzuki Liana.
Koppeling cylinder boven Honda, beneden Toyota. Koplampen VW Golf1 (7 inch rond) Mistachterlicht militair Hella. Gold cruise cruise control, Waeco centrale deurvergrendeling, verwarmde spiegels van een tractor. elek. raammechanismes van een Suzuki swift. bedbank scharnieren van een VW T3 bus.
Stuurbekrachtiging uit een Opel Corsa. Kachel en airco van een Seat Leon. Aircopomp Saab 900. VDO instrumenten en een combi instrument van een MB g serie. Stalen 16 inch Velgen van een transit van 2015 .
Radiateur van en Iveco Daily. Elek. ven van een Opel Agila. koelwater reservoir van een VW Caddy. Oliefilter extern opgehangen van een Golf 1 diesel. Ruitensproeier reservoir ook VW golf 2.
Intercooler van een Fiat. Oliekoeler van een aggregaat.
Led Achter verlichting van een vrachtwagen oplegger van het werk paste precies in de gaten. Vele meters lasdraad en veel flessen gas en kw/h stroom Tja en zo zal ik best nog wel wat vergeten zijn.
Tsonge, wat een zooitje.
Heb een bestandje met onderdeelnummers in de PC wat ik straks uitgeprint geplastificeerd onder de motorkap plakt.

Neem tijdens het lezen gerust koffie tussendoor. groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Oliedruk 200tdi
BerichtGeplaatst: di 23 feb 2021, 21:29 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
nou euhhhh succes Nico,
ben nu eindelijk na 3 maand onderdelen zoeken zo ver dat mijn zwelgje bijna weer gaat rijden.
ik wilde dat de vorige eigenaars op papier hadden gezet wat er voor onderdelen in zitten.
alleen al de koppelings platen hebben een maand geduurd voor ik de oude liet reviseren.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Oliedruk 200tdi
BerichtGeplaatst: di 23 feb 2021, 21:41 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
nico1970 schreef:
Neem tijdens het lezen gerust koffie tussendoor. groet Nico


Tja, ik houd niet van koffie ... en ook niet van de Mustang 6-speed versnellingsbak.

De R380 mist natuurlijk een 6º versnelling (een overdrive lost dat op), maar verder is ie prachtig, nl heel regelmatig qua overbreningsverhoudingen.
Van 1º naar 2º is naar je gevoel net zo'n stap als iedere versnelling daarboven (als je goed naar de cijfers kijkt worden de stappen geleidelijk kleiner. Je schakelt vanzelf goed, de verhoudingen zijn "intuïtief", en je weet ook wanneer je er direct twee terug moet.

De Mustang-bak heeft samen met de tussenbak en de differentieel-verhouding een prachtig lage 1º versnelling, alleen zijn de stappen daarna en soort gok-paleis, zo is van 3º naar de 4º al klein, en van 4º naar 5º nog kleiner, en dan van 5º naar 6º weer een grote stap. Wellicht zeg je dan: alles went, en dat doet het ook ... zolang je gewoon in een plat land rondrijdt. Rijd je in een regio met hellingen dan moet je dus bewust weten in welke versnelling je rijdt: Terugschakelen van 6º naar 5º staat op een helling ± gelijk aan van 5º naar 3º, en terugschakelen vanuit de 4º moet je tijdig doen naar de 3º of nog even wachten en dan naar de 2º.

Dan verder ... letterlijk ... zit er een aparte koppel-as tussen de de Mustang-bak en de LT230 ... en die koppelas is in Solihull met kopervet gemonteerd. Kopervet is geen smeermiddel dus zijn de spiebanen na ± 125.000 km versleten. Dus moet je tijdig gaan denken aan een reparatie - inmiddels weet met bij LandRover dat er een ander vet gebruikt moet worden.

O ja, de "Puma" (=Transit-motor) is wel heel sterk maar er zijn bedenkingen mbt de injectoren, en het is niet de vriendelijke Td5, niet in sound en ook gevoelsmatig niet. De Td5 was bovendien zuiniger (en naar men zegt bomb-proof, je ziet ze met een half miljoen en meer kilometers).

En dan tenslotte: Het plastic dashboard van de "Puma" is ook niet waar ik nu warm van wordt (de kachel is overigens wel weer prima).

Ja, het lijkt een tranendal maar er zijn ook pluspunten ... bovendien had ik toen ik de "Puma" kocht geen keus, dwz als je een total-loss auto hebt staan is het niet makkelijk rustig kiezen. Had ik een mooie goede Td5 gevonden, een van de allerlaatsten ... dan weet ik niet wat ik gekozen had.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Oliedruk 200tdi
BerichtGeplaatst: wo 24 feb 2021, 11:20 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
@ Nico
Heb een bestandje met onderdeelnummers in de PC wat ik straks uitgeprint geplastificeerd onder de motorkap plakt.

Goed idee :idea: tot dat er ongedierte langs komt, marters lusten dat wel en muizen of ratten bouwen er een nest van.
Dus nog wat voor je lijstje, de ultrasone 12 volt marter verjager van kemo :mrgreen: :mrgreen:
Moet toegeven, dacht dat mijn ambu uit veel verschillende onderdelen bestaat maar jou project verslaat mij ruimschoots ;)
Alhoewel, als ik er over na denk zou ik in de buurt kunnen komen :geek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Oliedruk 200tdi
BerichtGeplaatst: wo 24 feb 2021, 12:42 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Tja, qua Marters is het met een LandRover gemiddeld toch een net iets kleiner probleem.
Marters klimmen als weinig andere beesten, toch is een gemiddelde laag-bij-de-grondse auto vel aantrekkelijker voor ze.

Verder is er een eenvoudig(er) truuk, mocht je in een Marter-omgeving wonen.
Maak een raamwerkje iets groter als de auto, bespan dat raamwerk met kippengaas en parkeer je auto op dat kippengaas.

Marters schijnen een pesthekel te hebben aan het half-losliggende kippengaas, en dus maakt bij jou thuis die auto geen onderdeel uit van zijn territorium ... waardoor de auto niet naar "jouw" thuis-Marter ruikt -- Marters elders, daar waar je toevallig de auto parkeert, zien zo jouw auto niet als indringer en je dus sta je elders niet ineens stil met stukgebeten bedrading of slangen (en het helpt ook omgekeerd want die Marter van elders heeft weinig zin om overal zijn geur aan te geven en dus wordt jouw thuis-Marter ook niet opgewonden).

Het zit dus vooral in die "thuis-situatie", dwz de plek waar de auto vaker langer stil staat.
In de limiet kan het natuurlijk ook tijdens een vakantie zijn. Kampeer je langer op een mooi rustig plekje aan de bosrand dan loop je een klein risico dat de auto die steeds netjes achter je tent staat onderdeel ... ooit had bij mij een Zevenslaper een deel van onze etensvoorraad onder de motorkap verstopt (maar dat was ook weer een laag-bij-de-grondse auto). Het "ergste" wat ik tot nog toe zag was een nest jonge katten onder de motorkap: éénmaal voor een vakantiehuisje, en éénmaal bij een camper op een camping. ('t Is dan best lastig die jonge katjes weg te krijgen, ze hebben heel gevaarlijke nageltjes.)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Oliedruk 200tdi
BerichtGeplaatst: wo 24 feb 2021, 19:52 
Zo veel stof om te overdenken in reactie op een klein vraagje.

Alleen Maarten laat niets van zich horen, moet noet iemand kijken of hij nog met zijn drukmeter onder zijn auto in slaap (of erger) is gevallen :lol:


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Oliedruk 200tdi
BerichtGeplaatst: wo 24 feb 2021, 20:26 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
NOT Maartenlaro schreef:
Zo veel stof om te overdenken in reactie op een klein vraagje.

Alleen Maarten laat niets van zich horen, moet noet iemand kijken of hij nog met zijn drukmeter onder zijn auto in slaap (of erger) is gevallen :lol:


Ik kan me niet voorstellen dat het warmdaaien zo lang geduurd heeft, dus denk ik dat Maarten hetzij tevreden is dan wel nu op zoek is naar het werkplaatswerkboek voor de 200Tdi (om de cijfers daar te checken).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 81 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.