Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 13 aug 2022, 05:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 08 okt 2021, 11:43 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 688
Woonplaats: De Zijpe
Ben bezig met mijn ruitenwisser motoren (2 stuks) en loop te kijken naar nieuwe banden..

Nu hebben we hier bandenspecialisten rondlopen…

Voor reserve band…

Ik heb nog velgen liggen, 5,5 inch volgens mij…
235/85 R16 banden erom…. Doen of niet doen?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 okt 2021, 12:24 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 701
Woonplaats: wwerf
heb ik er ook onder (235-85-16)
maar ik rijd om kuilen heen dus hoef niet groter.... :mrgreen:

zou wel weer 255 willen hebben dat zag er wat "stoerder" uit.
foto uit de libelle van mijn 109 toen ik hem net een paar jaar had
Afbeelding

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker-[b]als hij het doet[/b]

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 okt 2021, 12:31 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 701
Woonplaats: wwerf
o ik lees net voor reserve band.

dan is 235 alleen smaller toch? moet kunnen volgens mij.
en is lichter (in hoeverre je met zo,n wiel van lichter kunt spreken)

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker-[b]als hij het doet[/b]

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 okt 2021, 19:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 234
GatheRRoveR schreef:
Ben bezig met mijn ruitenwisser motoren (2 stuks) en loop te kijken naar nieuwe banden..

Nu hebben we hier bandenspecialisten rondlopen…

Voor reserve band…

Ik heb nog velgen liggen, 5,5 inch volgens mij…
235/85 R16 banden erom…. Doen of niet doen?



Zit je hier nou gewoon een beetje mijn topic mee te vervuilen? :twisted:

:lol: :lol: :lol:

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 okt 2021, 09:39 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 734
Vervuiling kan er verbazingwekkend mooi uitziet :evil:
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 okt 2021, 20:27 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 234
Afgelopen weken weinig tijd gehad om verder te gaan met de laro, maar toch weer een paar stapjes verder.

Rondom de remmen vernieuwd, nieuwe trommels, schoenen, veren, steldingen enz.
Wat is dat toch een enorme sch*tklus, zeker met nieuwe veren, die paddock in China veel te dik in de rooie verf laat spuiten waardoor er werkelijk geen beweging in te krijgen is.
Handrem weer werkend gekregen, dat was ook nog niet heel gemakkelijk, alles moeten vernieuwen, maar nu eindelijk goed werkend en afgesteld.
Motorblok inclusief versnellingsbak en aandrijflijn goed in lijn afgesteld.
Veel tijd gestoken in de stuurstangen en de afstelling daar van. Door de zogenaamde "caster correctie" kwam de as naar voren. Maar doordat ik de HD stuurstangen monteer (die veel dikker zijn dan standaard) liep de stuur stang over de bladveren. Wat ik ook probeerde, ik kwam er niet mee weg. Uiteindelijk heeft het heel veel tijd gekost en heb ik 1 en ander moeten aanpassen. Maar nu past alles. 8-)

Nu ben ik bezig met het vernieuwen van de brandstofleidingen, dinsdag komt nieuwe brandstof tank binnen, dan kan dat allemaal aangesloten worden.

Ook lang bezig geweest om het land rover gaspedaal werkend te krijgen op de g-klasse motor. Door de vorige eigenaar was dit allemaal werkend gemaakt op een w123 motor, maar daar werkt de brandstofpomp precies contra als de pomp van een g-klasse, dus ik moest het mechanisme wat al gemaakt was door de vorige eigenaar precies omgekeerd laten werken en dat was nog een hele puzzel. Het ziet er misschien een beetje hobbybob uit, maar het werkt wel. Alleen beetje korte slag in het pedaal. Misschien dat ik daar later nog eens naar kijk om het "netter" en beter te maken. Maar voor nu, dikke prima..

Vandaag bezig geweest om de olie koeler weer aan te sluiten, maar ook dat gaat niet vanzelf, de standaard slangen komen in de weg van de stuurstang die van het stuurhuis naar de voorkant gaat. Dus de Mercedes slangen maar naar de schroothoop en zelf maken/aanpassen.

Ook een uitdaging die ik nog niet helemaal getackeld heb is de waterpomp met viscofan. Volgens de verkoper van de g-klasse makkelijk te verwijderen. Echter is dit model waterpomp uniek, de viscofan is geen los deel. Voor de viscofan is gewoonweg te weinig ruimte dus moet ie weg. Maar een andere passende waterpomp moet een goede poulie waarmee de poulie van de dynamo en motor in lijn staat is er niet. :? :cry:
Samen met me vaste monteur gezocht naar een oplossing, vandaag binnen gekregen maar helaas niet passend. Dus daar moet ik de aankomende week ook nog even mee aan de slag...
Schutbordje wel alvast even tussendoor in zijn eerste laag lak gezet, niet heel perfect geworden en dat was precies de bedoeling :mrgreen:

Hier wat foto's
Afbeelding
Afbeelding :evil:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 okt 2021, 21:19 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 734
Mooi werk!
Zie dat je een stuurwiel draaiknop hebt, hoop dat je een stuurdemper monteert.
Die dingen worden ook wel knuckle braekers genoemd.
Ik kan niet uit de voeten met die dingen, meer last dan vreugde en ik hou graag mijn handen heel :?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 okt 2021, 10:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 234
Jamaar schreef:
Mooi werk!
Zie dat je een stuurwiel draaiknop hebt, hoop dat je een stuurdemper monteert.
Die dingen worden ook wel knuckle braekers genoemd.
Ik kan niet uit de voeten met die dingen, meer last dan vreugde en ik hou graag mijn handen heel :?


Het stuurwiel wat er nu op zit is even tijdelijk. Voor het afstellen vond ik het wel handig dat het stuur er even op zat, maar voor later ga ik opzoek naar een ander stuur, zonder stuurknop. Een stuurknop hoort thuis op en heftruck of een 50jaar oude tractor maar niet op een auto (alhoewel deze 45jaar ouwe larobenz wel een hoop wegheeft van een 50jaar oude tractor :lol: ).

Ik wil er ivm been ruimte een iets kleiner stuur monteren. Niet te klein want de Mercedes stuurbekrachtiging heb ik ook moeten verwijderen helaas. Dus het wordt een ouderwetse spierballen auto :mrgreen:

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 okt 2021, 12:02 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 734
Heb nog een kleiner stuur liggen voor de series waar ik niets mee doe, maar ik zit in de buurt van Lubz, voormalig oost Duitsland. Mag voor een kasekuchen (= taart) weg.
Dat grote stuur heeft ook voordelen, je hebt geen gordels nodig, het stuur houd je prima op zijn plek. Weet ik uit ervaring toen ik met mijn ambu een koprol maakte. Stuur hangt nu hier aan de want want gebruiken kan ik het niet meer, is niet rond meer. Puur met spierkracht onder adrenaline shock verbogen tot een ovaal. Probeer maar eens uit of dat voor elkaar krijgt :? en ik ben geen bodybuilder, eerder het tegendeel :o durf 1000 euro er op te zetten dat het je niet lukt :shock:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2021, 20:50 
Jamaar schreef:
Heb nog een kleiner stuur liggen voor de series waar ik niets mee doe, maar ik zit in de buurt van Lubz, voormalig oost Duitsland. Mag voor een kasekuchen (= taart) weg.
Dat grote stuur heeft ook voordelen, je hebt geen gordels nodig, het stuur houd je prima op zijn plek. Weet ik uit ervaring toen ik met mijn ambu een koprol maakte. Stuur hangt nu hier aan de want want gebruiken kan ik het niet meer, is niet rond meer. Puur met spierkracht onder adrenaline shock verbogen tot een ovaal. Probeer maar eens uit of dat voor elkaar krijgt :? en ik ben geen bodybuilder, eerder het tegendeel :o durf 1000 euro er op te zetten dat het je niet lukt :shock:


Bedankt voor je aanbod voor het kleinere stuurwiel. Ik zag dat het slechts 5:45u rijden is, dus ik kijk even verder :lol: :lol: :lol: :lol:


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 dec 2021, 18:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 234
Oke, even een kleine update..
Niet heel veel kunnen doen de afgelopen tijd, maar wel weer wat stappen gemaakt.

Eindelijk via via een passende werkende waterpomp gevonden zonder visco fan met de juiste maat poulie en in lijn met de dynamo poulie. Ook heb ik al het leiding werk klaar, nieuwe brandstof en rem leidingen. Alle slangen, klemmetjes (RVS) enz alles is splinternieuw. Ook een hagelnieuwe brandstof tank en sender gemonteerd. De tank eerst even in drie lagen anti steenslag gezet.

Ook nieuwe koppeling leiding (orgineel besteld, cunifer) gemonteerd, maar dat heb ik gisteren allemaal aangepast want daar was ik niet tevreden over. Door de Mercedes motor te weinig ruimte. Ik had van Sjaak109 een lof master cylinder cadeau gekregen maar die kreeg ik niet werkend en nu gisteren een Defender master cylinder gemonteerd en nu heb ik eindelijk een werkende koppeling.

Ook lang gezocht naar een vervangende radiateur, omdat de auto ooit in de setup zoals ik hem heb gekocht heeft gereden wil ik graag de auto zo weer terug bouwen, maar de radiateur was rot en niet meer te reviseren. Na een lange zoektocht kwam ik bij Renault traffic 1980 uit. Maar helaas nergens te koop (voor een normale prijs). Na een nog langere zoektocht uiteindelijk een schimmige Duitse webshop ruim 100eu goedkoper als de rest van Europa.. gaven prompt ook nog een 25% blackfriday korting, dus op de gok toch maar (extra verzekerd) besteld. Ook nog gratis verzending.. :shock:
Krijg ik hem deze week binnen, helemaal onder uit Frankrijk. Blijkt het een splinternieuwe, orginele NOS Renault radiateur, helemaal van koper, in tegenstelling tot de latere reproductie die voor een deel uit kunststof bestaan.. :shock: hoe dan? Ik in ieder geval helemaal blij... :D
Nu druk met het dashboard restaureren en klaar maken en binnenkort de motor maar eens even laten draaien..

1 probleem waar ik nog niet helemaal uitkom.
Ik heb nieuwe parabool veren geplaatst, aan de achterzijde heb ik het probleem dat de stand van de shackle verder naar achter moet. Volgens paddock zijn de aparabolen gewoon te gebruiken in combinatie met de standaard lengte shocks. Echter op de manier zoals ik ze nu heb zitten zijn de shocks 8cm te kort en loop de aandrijfas aan in het chassis.
Ik heb geprobeerd om de shackels in de 30gr naar achteren te krijgen maar met een vrachtwagen spanband en brute kracht krijg ik dat niet voor elkaar. Alles zit handvast en de bevestiging punten van de bladveren zitten 100% op de juiste plek

Iemand de tip van de week?

Hier nog wat foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Ook nog ff een nieuwe uitlaat gemaakt, side pipe, alles afkomstig uit de schuur van sjaak109 (bedankt hè ;) )
Downpipe van een 6cyl, aangepast naar het spruitstuk van Mercedes, td5 demper en RVS eind stuk. Uitlaat gecoat met hitte bestendige glasparel coating. Ook gebruikt op de Santana en na 2jaar ziet dat er nog erg goed uit..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 dec 2021, 22:04 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1557
Die parabolen: Moeten die niet gewoon genoeg (carrosserie)gewicht hebben om op de normale hoogte te eindigen ?

En die Lof-master van Sjaak: was die niet eerder al een keertje stukgetrapt ?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 dec 2021, 22:19 
Marc-my-Words schreef:
Die parabolen: Moeten die niet gewoon genoeg (carrosserie)gewicht hebben om op de normale hoogte te eindigen ?

En die Lof-master van Sjaak: was die niet eerder al een keertje stukgetrapt ?


Het enigste wat er nog op komt is de laadbak, maar die weegt de wereld niet. Dat gewicht gaat niet geven wat ik nog nodig heb om de shackels 30gr naar achteren te krijgen.

De lof was wij Sjaak niet stuk getrapt. Sjaak kreeg hem niet werkend en vanuit lof het advies om hem beter af te stellen. Lang verhaal, maar deed het na lang proberen toch echt niet. Waar dat inzit gaan we nog uit zoeken.


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 dec 2021, 23:40 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 688
Woonplaats: De Zijpe
Goed bezig Rolf, ziet er goed uit.
Eigenlijk moet ik zeggen "Dat ziet er TOP uit !!"

Maar als ik zeggen mag? Tijdens het plaatsen van mijn paraboolveren kwam ik hoger op de pootjes te staan.
Ik had er gasveren bij gekocht die erbij ge-adviseerd worden en die ook nog een een langere uitslag hebben waardoor het geheel evengoed hoger bleef staan.
Alleen tijdens het monteren moet ik wel de as naar het chassis trekken zo veel hoger stond de auto op de nieuwe bladveren.
De gasveren hebben wel één voordeel, ze hebben een eindaanslag waardoor je de (opeens) te korte stroppen niet meer nodig hebt.

p.s.
Dit is mijn ervaring, ben maar een hobby-sleutelaar.

Ben benieuwd wanneer je er een rondje mee gaat rijden :D


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 dec 2021, 10:10 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 734
Die radiator ziet er interessant uit, heb zelf er één uit een fort caprie ingebouwd maar die is op en heb binnenkort iets nieuws nodig.
Met parabool veren geen ervaring maar dat de aandrijf as het chassis raakt, heb je de motor goed in lijn staan?
Als hij voor te hoog staat dan heb je dat probleem ook, als dat goed is misschien iets hogere rubbers onder de bak en motor als daar ruimte voor is, kan net wat schelen.
Je maakt er wel iets moois van.
Succes!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 dec 2021, 00:21 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 278
Al met al petje af voor Rolf.

Ziet er weer uit dat hij weer 30 jaar kan ploeteren en slecht weer aankan.
Mij staat de zelfde hoeveelheid werk nog te wachten maar schiet voor geen meter op!
Mn bijgekochte schutbord valt ook tegen en ben er mee op de helft. Komt ook wel goed.

Och Sjaak, Jou ervaring zal ook wel zo zijn dat de mensen de weg soms kwijt zijn is van alle jaren en door jalouzie(geld macht kennis mooie dames)en ander gedoe zijn ze flink in staat elkaar af te maken.

En dat baldadig doen op zo'n pruttel brommer zal wel een hoop moeten verbloemen. Zoals verse verf over jeugdpuistjes met een restauratie.

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 dec 2021, 10:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
stand shackels: toen ik mijn 88" uit elkaar had en parabooltjes eronder zette stonden de shackels ook zo naar voren. Alles nagemeten maar zaten goed.
De aandrijfas ging er net op, schuifstuk op zijn einde. pas nadat ik de tub en de rest er weer op had gezet en een stuk mee had gereden (en daarna vastgezet) gingen ze naar achter staan.
https://myalbum.com/album/cQosi24CBZDr
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 dec 2021, 16:53 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 701
Woonplaats: wwerf
Poeh Jeroen.
en die had je ook gekocht met apk, garantie en van oud vrouwtje geweest?
ben wel beetje jaloers op je skieplaat voorop, na de laatste rit zat er denk ik meer prut onder de motorkap als op de 109 zelf.
(sry Rolf moest toch even kwijt)

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker-[b]als hij het doet[/b]

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 dec 2021, 17:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
nee, die had ik gekocht zonder apk, 1 meter te rijden en was idd van een oud vrouwtje. daarna 1 stuurkogel(hoes) vervangen + apk waardige banden en daarna 2 jaar mee gereden. De achterbalk was niet fantastisch (was al een keer een andere op geplakt) dus meteen goed vervangen. Die skiplaat is meer voor bescherming stuurstang, versteviging voorkant en punten om mijn geremde sleeptriangle eraan te hangen (de serie achter de 101, ben ik nog mee bezig). Meeste blubber in motorruimte komt door de fan, dus maar een radiatorkap gemaakt, dat scheelt.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 jan 2022, 15:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 234
Het gaat de goede kant op...
Wat heb ik zoal gedaan de laatste tijd :? .

Eindelijk het dashboard in elkaar gezet, de onder bak moest eerst een roestoratie ondergaan daarna bekleding weer netjes gemaakt. De bovenkant had ik een hele mooie voor gevonden op marktplaats, helaas een vroegere versie met de 3 roosters per kant. Dat model rooster is stervens duur en zowat niet te vinden. Dus later toch maar besloten om de oude bovenkant op nieuw te stofferen.
Na een zondag ochtend flink vloeken en schelden ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet ga werken in het stoffeerders vak :lol:
Eind resultaat is een beetje mwoah...
Alle ontbrekende delen gelukkig kunnen begaan via Arend de b en Sjaak 109 (bedankt he ;) ). En zo heb ik een compleet dashboard uit 4 verschillende auto's :lol:
Lucht toevoer gaat niet meer door de onder bak maar alleen via een slang rechtstreeks naar de raamontwaseming.

Verder ben ik begonnen aan de enorme horde die"kabelboom" heet.. velen zullen zeggen, man da's toch een makkie.. maar ik zag er zo enorm tegen op.
Via marktplaats stuite ik op een splinternieuwe universele kabelboom. Wist het bestaan er niet eens van maar goed, voor mij was dit het duwtje in de rug wat ik nodig had.
De kabelboom besteld en bundel voor bundel begonnen met het weg halen van overbodige bedrading.
Eenmaal klaar, de verschillende segmenten inbinden met stoftape. De kabelboom is voorbedraad op een uitgebreide zekeringen kast, deze past alleen niet in het dashboard. Dus daar ook maar een oplossing voor gemaakt.
De kabelboom is inmiddels gemonteerd (moet nog worden aangesloten uiteraard :cry: )
Zelf een zekeringkast gemaakt voor boven de tunnel van de versnellingsbak. Ziet er ietwat lomp uit, maar geeft in ieder geval genoeg ruimte. De zekeringen kunnen bereikt worden via het luikje, maar de hele kast kan ook weg met vier boutjes. Vind het zelf wel praktisch zo.

Dit weekend was ook een beetje een mijlpaal.. eindelijk de Mercedes 5 cylinder horen lopen en man man man wat loopt ie mooi. De enkele demper met sidepipe is wel ietwat luid :o maar voor nu prima. Dat moet later wel even anders (lees=minder)...
Verder nog een beetje het schutbord afgemaakt enz enz. Zal niet langer lullen, hier wat foto's..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De luikjes zijn nog orgineel de kleur van het schutbord is gewoon een bouwmarkt sca
nner.. is echt 1op1

Afbeelding
En hier ben ik toch best trots op, dus niet afkraken svp ;)

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 jan 2022, 18:32 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 701
Woonplaats: wwerf
afkraken? ben trots op je. ziet er goed uit.
heb wel eens slechtere "roestoraties"gezien. (ook van dichtbij)

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker-[b]als hij het doet[/b]

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 jan 2022, 18:14 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 278
Gaaf man,

Aardappels allemaal binnen? Kreeg mijn Laro van een agrarier die het ook in het seizoen te druk had om op te ruimen(20 jaar lang )
Project gaat goed. was ik al maar zover. Ik sta enorm in tweestrijd over galverniseren. Goed laswerk en goede roestbestendige verf moet ook jaren kunnen zitten. Ziet er strak uit!
Laat ze maar praten over een OM617 onder de kap. Iedere taxi in het middenoosten en andere bananen landen rijd er gewoon 1,5 miljoen km mee. Dat is kwaliteit en eenvoud waar geen standaard series blok tegenop kan. Veel jachten zijn er ook mee uitgerust. Hopelijk houd je versnellingsbak het vol. Ben niet zo overtuigd van de kwaliteit van een series 3 bak. Word soms warmer als de kachel. Niet te extreem op zn lazer geven zou ik zeggen. Heb je de dwarsbalk onder de bak demontabel gemaakt? Dat scheelt enorm veel werk als de bak er onverhoopt uit moet. Hij moet anders door het interieur en dan moet de seat base eruit. Legeruitvoeringen en one ton hebben standaard een demontabele balk. De series 2 bak heeft bij 1 en 2 wat dikkere tandwielen omdat hij niet gesinchroniseerd is.
Ik zou graag zn nieuwere broertje de OM 603 turbo (146 pk)erin meubelen. Pasplaat naar R380 bak kost echter de hoofdprijs. Diesel meken maakt zoiets. De OM 606 is nog weer bruter. En weer meer aanpassen en kans op stuktrekken nog weer groter. Voorlopig staat er bij mij een rustige 90 PK indenor te wachten. Moet allemaal wel betaalbaar blijven. Bij Modderpoel zijn ze wat extremer met aanpassen.

Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 jan 2022, 21:25 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1557
nico1970 schreef:
...
Laat ze maar praten over een OM617 onder de kap. Iedere taxi in het middenoosten en andere bananen landen rijd er gewoon 1,5 miljoen km mee. ... . Veel jachten zijn er ook mee uitgerust.
....

Voorlopig staat er bij mij een rustige 90 PK indenor te wachten.

Die Indenor is zo gek nog niet. Ook de Indenor draait in "iedere taxi" maar dan vooral in Franstalig Afrika, hoe het nu er mee staat weet ik niet maar heel lang gingen zowat alle wat oudere diesel Piegoots 404 en 504 naar Afrika.
Ook de Indenor is een motor die je ook elders tegenkomt, ik meen zelfs dat ie oorspronkelijk als stationaire motor ontwikkeld is - dat merk je overigens nog steeds: je moet 'm rustig warm draaien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 jan 2022, 07:25 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 734
Ben niet zo overtuigd van de kwaliteit van een series 3 bak. Word soms warmer als de kachel. Niet te extreem op zn lazer geven zou ik zeggen.

Uit ervaring.
De bak kan best wat aan maar neem de suffix D, dat is de laatste en de meest betrouwbare.
Verder heb ik teflon in de bak gekieperd, dat scheelt echt wel wat, ook in warmte.

Wat je niet moet doen is andere auto's in zijn achteruit uit de moder of zand trekken, heb de dikke as van het achteruit tandwiel gebroken, in 3 stukken :shock:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 jan 2022, 08:48 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 234
nico1970 schreef:
Gaaf man,

Aardappels allemaal binnen? Kreeg mijn Laro van een agrarier die het ook in het seizoen te druk had om op te ruimen(20 jaar lang )
Project gaat goed. was ik al maar zover. Ik sta enorm in tweestrijd over galverniseren. Goed laswerk en goede roestbestendige verf moet ook jaren kunnen zitten. Ziet er strak uit!
Laat ze maar praten over een OM617 onder de kap. Iedere taxi in het middenoosten en andere bananen landen rijd er gewoon 1,5 miljoen km mee. Dat is kwaliteit en eenvoud waar geen standaard series blok tegenop kan. Veel jachten zijn er ook mee uitgerust. Hopelijk houd je versnellingsbak het vol. Ben niet zo overtuigd van de kwaliteit van een series 3 bak. Word soms warmer als de kachel. Niet te extreem op zn lazer geven zou ik zeggen. Heb je de dwarsbalk onder de bak demontabel gemaakt? Dat scheelt enorm veel werk als de bak er onverhoopt uit moet. Hij moet anders door het interieur en dan moet de seat base eruit. Legeruitvoeringen en one ton hebben standaard een demontabele balk. De series 2 bak heeft bij 1 en 2 wat dikkere tandwielen omdat hij niet gesinchroniseerd is.
Ik zou graag zn nieuwere broertje de OM 603 turbo (146 pk)erin meubelen. Pasplaat naar R380 bak kost echter de hoofdprijs. Diesel meken maakt zoiets. De OM 606 is nog weer bruter. En weer meer aanpassen en kans op stuktrekken nog weer groter. Voorlopig staat er bij mij een rustige 90 PK indenor te wachten. Moet allemaal wel betaalbaar blijven. Bij Modderpoel zijn ze wat extremer met aanpassen.

Nico


Aardappelen waren bij ons ruim voor het slechte weer binnen, is ook weleens anders geweest. Half december met nachtvorst, 40u achter elkaar werken zonder enige vorm van pauze en slaap ploeterend in de bagger.
Nou dan was dit dus een mooi jaar :D

Ik heb de dwarsbalk niet demontabel gemaakt, mocht de versnellingsbak problemen geven dan vind ik het niet zo spannend om de balk er onderuit te zagen en demontabel te maken op het moment dat het nodig is.
Nou moet ik ook eerlijk zeggen dat de beide laros bij ons een rustige ouwe dag hebben. Terrein rijden is er hier niet echt aan de orde. Af en toe een karretje paardekak naar de mest bult brengen of een kar hout halen. En voor de rest af en toe de kids naar school brengen.

Zwaarder hebben ze het niet bij ons...

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 apr 2022, 20:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 234
Het begint eindelijk weer op een auto te lijken. En me broer vond dat me laatste update te lang geleden was.
Kennelijk leest de hele familie mee :lol: :o :mrgreen:

Wat heb ik zoals gedaan de laatste tijd? :?
Ik ben in ieder geval druk bezig zo lang mogelijk uit te stellen om aan het aansluiten van de bedrading te beginnen :mrgreen:
Ben inmiddels de auto echt aan het afbouwen, de binnenschermen, bumper, bullbar, verstralers enz weer gemonteerd. Ik heb de voorkant verhoogd met 1ton shackels en bijbehorende schokbrekers. had toch te weinig ruimte tussen as en carter. Het is nu beter, maar eigenlijk nog niet ideaal. Ga de bumpstops nog wat verder laten zakken zodat het inveren beperkt word en dan kijken of het goed te doen is.
De achterveren zitten nu ook vast, heb een verlenging gemaakt voor de axle strap waardoor hij niet verder kan uitveren en dus de aandrijfas altijd vrij loopt. Met de tijd zal de vering wat inzakken en kan ik de axle straps simpel een gaatje opschuiven. Vond ik wel handige oplossing.

Ook nog snorkel erop gezet met een luchtfilter,keurig onder de motorkap alles netjes alsof het zo hoort.

Wat nog meer? :? De seatbase opgeknapt en omgezet naar links en gemonteerd. De nieuwe dorpels gemonteerd.

Alle verlichting aangebracht en vaste goede aarde punten gemaakt. Niet vanaf elk dingetje een los draadje naar een lullig schroefje wat corrodeerd, maar gewoon knap, degelijk, dikke draden, alles rechtstreeks via massa verdeel blokken naar de accu.

Tijdje terug een opknapper truckcab gekocht, niet duur maar helaas ook erg ver heen.
Het dak heeft waarschijnlijk ooit een zware hagelbui te voorduren gehad er zaten meerdere grote gaten in en een scheur en later is er een plaat overheen gepopt met niet overdreven, een kleine 100 popnagels.
Wist niet zo goed hoe het dak aan te pakken. Een betere vinden was gerust te doen, maar de bedragen die ze vragen :o
Heb wat advies gevraagd en besloten om het dak zo goed mogelijk uit te deuken en daarna heb ik de binnenkant voorzien van 2lagen polyester met een speciale hars die wat flexibiliteit biedt.. daarna ben ik begonnen met de buitenkant strak plamuren met speciale aluminium plamuur. Maar na twee kg te hebben versmeerd was ik er zat van en heb ik maar geaccepteerd dat "eens een golfplaat, altijd een golfplaat" hier geld.
Het dak heb ik vervolgens een rubber coating gegeven(goedkope broer van Bedliner) en daarna een paar lagen mat zwarte verf. Aan de binnenkant heb ik hem gelijk voorzien van een hele luxe hemelbekleding. Gekregen van me beste maat, die ooit een hele rol gekocht had voor zijn 50er Ford customline. Staat echt super sjeik.. 8-)


Nou dat was hem wel zo'n beetje denk ik.
Hier wat plaatjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 apr 2022, 20:35 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1557
Rolf schreef:
Aan de binnenkant heb ik hem gelijk voorzien van een hele luxe hemelbekleding. Gekregen van me beste maat, die ooit een hele rol gekocht had voor zijn 50er Ford customline. Staat echt super sjeik.. 8-)

Afbeelding

Tja, ik wil het feestje niet bederven maar die luxe hemelbekleding ziet er (op het plaatje) uit als de rol die ik bij de Kwantum en/of Leen Bakker haal.   Dus niks mis mee .. ik vind mijn Kwantum-hemeltje boven de laadbak een geweldig luxe hemel.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 apr 2022, 21:18 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 234
Marc-my-Words schreef:
Rolf schreef:
Aan de binnenkant heb ik hem gelijk voorzien van een hele luxe hemelbekleding. Gekregen van me beste maat, die ooit een hele rol gekocht had voor zijn 50er Ford customline. Staat echt super sjeik.. 8-)

Afbeelding

Tja, ik wil het feestje niet bederven maar die luxe hemelbekleding ziet er (op het plaatje) uit als de rol die ik bij de Kwantum en/of Leen Bakker haal.   Dus niks mis mee .. ik vind mijn Kwantum-hemeltje boven de laadbak een geweldig luxe hemel.


Opzich wel bijzonder dat je deze reactie geeft op basis van een behoorlijk overbelichte foto. Op basis van wat je ziet kun je de kwaliteit niet beoordelen.
Dit komt niet in de buurt van Leen Bakker spul. Het komt bij een speciaal zaak vandaan. Heeft een geluiddempende laag aan de bovenkant. Is super flexibel, een centimeter dik en speciaal voor hemel bekleding. Ik weet toevallig wat er voor dit spul betaalt is, daar kun je de halve kwantum voor kopen ;) 8-)

Moet wel zeggen dat ik een hele slechte foto geplaatst heb zie ik nu :|

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2022, 10:10 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 734
Ik heb de voorkant verhoogd met 1ton shackels en bijbehorende schokbrekers. had toch te weinig ruimte tussen as en carter. Het is nu beter, maar eigenlijk nog niet ideaal. Ga de bumpstops nog wat verder laten zakken zodat het inveren beperkt word en dan kijken of het goed te doen is.

Is waarschijnlijk geen militaire chassis.
Jammer dat je dit voorheen niet hebt geweten want dan had je een verlengde voorhand er aan kunnen lassen om een militaire chassis na te bouwen, dan win je weer 5 cm
Je kan dat nu ook nog want er is verder niets wat daar beschadigen kan als er gaat lassen maar het had handiger geweest.

Ziet er verder weer mooi uit maar een zwart dak? Ben je van plan airco in te bouwen? :evil: in de winter wel handig zolang de zon schijnt gezien de capaciteit van een serie kachel :oops:

Heb je de lengte van de remslangen aangepast? Je wil natuurlijk niet dat na een flinke hobbel en natuurlijk berg afwaarts, dat ze los scheuren :?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2022, 10:59 
Jamaar schreef:
Ik heb de voorkant verhoogd met 1ton shackels en bijbehorende schokbrekers. had toch te weinig ruimte tussen as en carter. Het is nu beter, maar eigenlijk nog niet ideaal. Ga de bumpstops nog wat verder laten zakken zodat het inveren beperkt word en dan kijken of het goed te doen is.

Is waarschijnlijk geen militaire chassis.
Jammer dat je dit voorheen niet hebt geweten want dan had je een verlengde voorhand er aan kunnen lassen om een militaire chassis na te bouwen, dan win je weer 5 cm
Je kan dat nu ook nog want er is verder niets wat daar beschadigen kan als er gaat lassen maar het had handiger geweest.

Ziet er verder weer mooi uit maar een zwart dak? Ben je van plan airco in te bouwen? :evil: in de winter wel handig zolang de zon schijnt gezien de capaciteit van een serie kachel :oops:

Heb je de lengte van de remslangen aangepast? Je wil natuurlijk niet dat na een flinke hobbel en natuurlijk berg afwaarts, dat ze los scheuren :?


Zwarte dak is meer een goedkope oplossing om het dak zo "netjes" mogelijk te krijgen. De staat van het dak was zo erbarmelijk dat dit de "mooiste" oplossing is.
Ventilatie klepjes open en touren maar....

Heb de remslangen orgineel gehouden. We hebben net de zelfde shackels onder de 109 van Sjaak gezet en de shackels lijken misschien 4cm hoger, de auto komt daadwerkelijk hooguit net aan 2cm omhoog.. alle wilde verhalen op het internet daargelaten. De 109 rijd beter, veert beter, stuurt beter. Je kunt het chassis gewoon optillen het stuur beide kanten op draaien zonder dat er iets te kort is. Ook de askanteling is echt minimaal en amper waarneembaar. We hebben het ook getest met de vrijloop naven gelockt en de aandrijfas naar voren was zelfs stiller dan voorheen...
Nu kan Sjaak het mooi voor mij voor uit proberen... 8-)


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2022, 11:19 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 701
Woonplaats: wwerf
yup die van mij is nu als nieuw, wat zeg ik beter als nieuw.
heb net even illegaal de 100 op de gps teller gereden maar geen trillinkje of raar sturen gedrag te merken.
staat nu redelijk recht en de parkeer garage kan ik nu echt vergeten.
btw. bleek dat ik voor al verlengde schokdempers had. zaten er al onder toen ik hem in 2011 of zo kocht.

bedankt Rolf!!!!!
enne mooi hemeltje. misschien kun je er nog wat van die zelfoplichtende sterren op plakken. van die groene? :mrgreen:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker-[b]als hij het doet[/b]

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2022, 14:02 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1557
Rolf schreef:
Op zich wel bijzonder dat je deze reactie geeft op basis van een behoorlijk overbelichte foto.  Op basis van wat je ziet kun je de kwaliteit niet beoordelen.
Dit komt niet in de buurt van Leen Bakker spul.  Het komt bij een speciaal zaak vandaan.  Heeft een geluiddempende laag aan de bovenkant. Is super flexibel, een centimeter dik en speciaal voor hemel bekleding.  Ik weet toevallig wat er voor dit spul betaalt is, daar kun je de halve kwantum voor kopen ;) 8-)

Moet wel zeggen dat ik een hele slechte foto geplaatst heb zie ik nu :|

Tja .. het was alleen die foto waar ik een reactie op gaf ... die foto was ook het enige (en dus niet veel) aanknopingspunt.
't Is een waarnemings-theoretisch probleem: Een hele slechte foto ... kan die iets moois mooi weergeven ?
Het is dus nog een stapje verder als min maal min, want dat is plus: Op een slechte foto wordt iets lelijks niet mooi(er).

Omgekeerd heb jij mijn hemelse hemeltje ook nog niet gezien.   Zonder de herkomst of de prijs te kennen oogt het ook geweldig luxe.
Nu moet ik zeggen: ik heb er dubbel gealuminiseerd dubbel belletjesplastic achter geplakt (en dat kostte me alleen de lijm).
Het is wellicht dat belletjesplastic waardoor het tapijt opgehaald wordt naar ongekende hoogten (gelukkig is het verder prettig laag-polig).

Vrolijke bijkomstigheid van de tapijt-kwaliteit: De klit-kant van klitteband plakt ook aan mijn tapijtje.
Ik heb het nog niet gebruikt maar ik zou er maar zo van alles aan kunnen ophangen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2022, 19:10 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 688
Woonplaats: De Zijpe
Indrukwekkend Rolf, ziet er goed uit.
Alleen de deuren er in hangen en dan is die klaar denk ik?

Maar doe rustig aan want als deze klaar is wat moet je dan, en voor de rondrit https://www.historischweekend.nl/index.php hoef je je ook niet te haasten, die is op zijn vroegstpas in 2023 weer :cry:

Wanneer moeten we “het Kuitje” boeken voor de Presentatie !?

Wel een leuke pickup met die kleur, ik ben reuze benieuwd.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2022, 19:30 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1557
Rolf schreef:
...
Dit komt niet in de buurt van Leen Bakker spul. Het komt bij een speciaal zaak vandaan. Heeft een geluiddempende laag aan de bovenkant. Is super flexibel, een centimeter dik en speciaal voor hemel bekleding. Ik weet toevallig wat er voor dit spul betaalt is, daar kun je de halve kwantum voor kopen ;) 8-)

Ik lees net vanmiddag in de NRC dat de eigenaar van Kwantum+Leen Bakker deze bedrijven in de aanbieding doet.
't Zal wel geen aanbieding in de geest "Twee voor de prijs van één." zijn.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2022, 19:37 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 234
GatheRRoveR schreef:
Indrukwekkend Rolf, ziet er goed uit.
Alleen de deuren er in hangen en dan is die klaar denk ik?

Maar doe rustig aan want als deze klaar is wat moet je dan, en voor de rondrit https://www.historischweekend.nl/index.php hoef je je ook niet te haasten, die is op zijn vroegstpas in 2023 weer :cry:

Wanneer moeten we “het Kuitje” boeken voor de Presentatie !?

Wel een leuke pickup met die kleur, ik ben reuze benieuwd.


Dank je Rob! Ben eerlijk gezegd ook best blij met het resultaat tot nog toe. De patina (een woord waar ik eigenlijk een beetje kippenvel van krijg) is echt goed bij deze auto.

Moet nog de koppeling en de remmen afstellen en ontluchten. En dan nog 200 draadjes aan elkaar knopen :cry: :cry:
En dan kan ik beginnen de deuren, vloeren dorpels enz enz er op te schroeven.. nog een beetje verse vloeistoffen het en der en hoop met een maandje of 2 te keuren te kunnen..
Heb met een biertje op met een goeie maat een deadline afgesproken van 19-06-22 aanbieden voor apk..
En ondanks ik de volgende ochtend hoofdpijn had wil ik mezelf toch een beetje aan die gestelde deadline houden :( 8-) :lol:

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2022, 23:45 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 734
En dan nog 200 draadjes aan elkaar knopen :cry: :cry:

Beetje overdreven
1 remlicht 2 achtlicht 3 dimlicht 4 grootlicht 5 statslicht 6 ruitenwissers motor 7 startmotor 8 dynamo.
Zal nog wat vergeten zijn maar is dat dan ook belangrijk :?: :?: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ha de toeter, ach nee niet nodig je hoort een landrover van ver al aankomen :shock:

Heb bij de ambu ook alle bedrading zelf gemaakt, meer zekeringen en soms wat dikkere draden, het is echt niet moeilijk.
Gebruik veel kleuren draad en noteer welke kleur waarheen gaat. Heb ook spiraal kabelslang gebruikt, werkt goed.
Afbeelding
In verschillende dikte en ik heb het aaneengesloten gewikkeld zodat de draden zelf niet zichtbaar zijn, ook een losse draad omwikkeld waar het nodig was, bvb bij bevestigings punten.
Succes :geek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 mei 2022, 18:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 234
Oke,
Eindelijk weer een beetje vooruitgang geboekt. Mag officieel het hoofdstuk kabelboom afsluiten (denk ik :) )
Ondanks dat ik het allemaal goed had voorbereid en uitgedacht vond ik het toch een heel ding.
Elektriciteit ligt me niet en het boeit me niet. En als iets me niet boeit (waarschijnlijk ook omdat het me niet ligt :mrgreen: ) dan word ik snel onzeker en slaat vaak de twijfel toe.
Gelukkig met veel telefonische hulp van sjaak109, doormeet hulp en email adviezen van Rob en me beste maat Daan die ook op zondag (ondanks ze onwijze kater) allaminute kwam helpen is het finaly gelukt..
Alle elektra functioneert en alle zekering blijven heel. En ook niet onbelangrijk, er rookt niks :D

Het enige wat niet werkte is het uitschakel kraantje. Iemand opperde in het topic al dat de pomp op vacuüm zou blijven staan. En diegene heeft gelijk gekregen.. maar ook daar heeft me maatje Daan een ontluchting voor weten te maken, dus dat werkt nu ook perfect..

Vandaag de rest van het dashboard in elkaar gemeubeld, nog voor de zekerheid een hoofd schakelaar gemaakt (wantrouw me eigen hobby werk toch een beetje :mrgreen: ) want me accu is niet echt makkelijk toegankelijk. Voor de rest nog even een extra temperatuur sensor gemaakt, want het Mercedes ding is raar en werkt ingewikkeld.
Dus dat komt later wel..
Op korte termijn de koppeling en remmen ontluchten en stellen. Dan even kort proefrijden en dan snel afmaken.. me schorsing loop 2e pinksterdag af dus moet opschieten.... :lol:
Ook nog even het stuur en de bank er in gezet, ff voor de foto en het gevoel. Net even heerlijk met een big smile en een koude hertog op me nieuwe bank achter me nieuwe Defender stuur gezeten. Zit heerlijk en past perfect.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2022, 08:11 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 701
Woonplaats: wwerf
netjes. netjes.

nu nog bedelen op de prik voor een links gestuurd klokkenspel.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker-[b]als hij het doet[/b]

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 mei 2022, 08:45 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 688
Woonplaats: De Zijpe
Ziet er verschrikkelijk goed uit.
Dus nog anderhalve week, daan raas je over Neerlands wegen?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 mei 2022, 19:08 
GatheRRoveR schreef:
Ziet er verschrikkelijk goed uit.
Dus nog anderhalve week, daan raas je over Neerlands wegen?


Vandaag de eerste meter gereden.. :D
Dat was in eerste instantie best even schrikken :D :shock:
De auto stond dus kennelijk in ze 4wd ondanks dat ik hem uitgeschakeld had en de vrijloop naven stonden op free.

De voorste cardan as zwabbert en klapperd erover.
Maar daar heb ik dus kennelijk een te klein kruisje in gezet. Want die heeft te veel ruimte. Dus de cardanas er maar ff afgepakt en toen nog een rondje gedaan, dat scheelde enorm maar er zit een rare klapper/trilling in het stuur.

Zou kunnen zijn dat de banden (wat niet perse de meest verfijnde band is) de trillingen veroorzaakt. De banden boer heeft er al voor een klein godsvermogen aan lood op geplakt, maar die man was al niet enthousiast.

Het klapperen moet ik dus even uitzoeken. Verder moet ik wel echt met een grote glimlach toegeven dat deze motor zeker niet lui is. Voor de 109 is het echt een beest. Trekkracht en snelheid voldoende 8-) ik denk zelfs dat ik een dragrace tegen Sjaak zij nixan wel aandurf :P


Nu kan ik in ieder geval verder bouwen. En de auto klaar gaan maken voor apk.


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 mei 2022, 19:41 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1557
Nadat je alle triviale gebreken gechecked hebt .... misschien de banden twee voor twee voor-achter wisselen ?
Als het tenminste niet aan een plat kantje ligt omdat de auto langere tijd op één plek de band onrond stond te drukken.

Zelfs bij mijn Defender - zonder losse eindjes, verkeerde kuisjes etc., en met ordentelijke banden - heb ik soms last van "platte kantjes".
Voor die platte kantjes hoeft ie niet eens heel lang stil te staan, soms is één week genoeg.

Verder kan je met die platte kantjes pech of geluk hebben: rollen de wielen de eerste 50-100 km voldoende lang uit fase dan merk je nauwelijks iets van de platte kantjes en dan heb je goede kans dat ze daarna ook lekker rond rollen. Heb je pech en komen de platte kantjes netjes in fase langs, dus op de vooras links-rechts om en om, en krijg je precies op het juiste moment ook nog een duwtje van de achterwielen dan voelt het alsof alle balanceerlood zoekgeraakt is ... en dat gevoel kan maar zo ineens komen.

NB Een ouderwetse band met dik en stug rubber en een stalen karkas heeft het snelst last van "platte kantjes".


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2022, 09:38 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 734
NB Een ouderwetse band met dik en stug rubber en een stalen karkas heeft het snelst last van "platte kantjes".
Klopt had het vooral met 12 en 14 plays banden, geschikt voor steengroeve :)
Platte kantjes zijn een ramp, heb daarom besloten nooit meer 2e hands banden te kopen.
Ben meerdere malen bijna van de weg af geschud en het treedt altijd onverwachts op.
Die dragrace verlies ik helaas door te veel gewicht, 3 ton als mijn ambu reis klaar is.
Maar met tractorpulling neem ik de uitdaging graag aan :mrgreen: kom ik zeker op de eerste plaats 8-)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2022, 10:12 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1557
Jamaar schreef:
NB Een ouderwetse band met dik en stug rubber en een stalen karkas heeft het snelst last van "platte kantjes".
Klopt had het vooral met 12 en 14 ply banden, geschikt voor steengroeve :)
Platte kantjes zijn een ramp, heb daarom besloten nooit meer 2e hands banden te kopen.
Ben meerdere malen bijna van de weg af geschud en het treedt altijd onverwachts op.

Tja, ik reed zo'n 10 jaar op allerlei tweedehandsjes, maar dan wel "betere" tweedehandsjes: dwz alleen Michelin XPC.
En dan hadden zelfs deze kwaliteitsbanden soms kuren, sommige combineerden gewoon niet lekker.

Het vervelendst is als je in een langere bocht ineens een zelfversterkende onbalans hebt, een onbalans die op de death-wobble gaat lijken.
En die zelfversterkende onbalans komt dan echt uit het niks, gewoon omdat je in een langere bocht een geleidelijk verlopen van de fase hebt ... je kan dan de snelheid terug laten lopen en hopen dat je het ergste achter je hebt.

Maar goed, zelfs met nieuwe (of zo goed als nieuwe) kwaliteitsbanden kan het tegen zitten. Ook mijn Continental Cross Contact AT hebben soms na langer stilstaan kuren, en een collega die nieuwe Coopers kocht ontdekte dat de helft van zijn aankoop een onrondheid vertoonde (wellicht was het omdat het een ouder Cooper-type was en waren het winkeldochters).
Blijven de banden onrond, ook als je ze goed warm gereden hebt en ook nadat ze nog eens verdraaid op de velg gelegd zijn, dan kan je eventueel ook nog (een deel van) de onrondheid wegslijpen.

Wellicht kan je ze het best voor de tractor-pull wedstrijden bewaren (of voor het volgende op te knappen wrak) en betere kopen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2022, 12:18 
Ik gooi volgend weekend ff de wielen van de ligero er onder, dat zijn goeie banden die bij de Santana ook niet hobbelen. Als ie daarmee veel beter rijd dan moet ik inderdaad ff opzoek naar beter rubber.

De banden die ik nu heb zijn overigens splinternieuwe 10jaar oude. Hebben altijd keurig liggend droog opgeslagen gelegen.
Het laatste jaar hebben ze af en toe onder de auto gezeten.
Maar ik kan me goed voorstellen dat dit model band snel een platte kant ontwikkeld.

Overigens zag ik gisteren ook na het proefrijden dat het Mercedes oliefilter huis tegen de voetenbak aan trilt aan de kant waar het stuurhuis zit. Kan natuurlijk ook goed zijn dat ik dat behoorlijk voel. Bij hoger toerental trilt het meer ook met de koppeling in.
Ik had wel ruimte gemaakt maar kennelijk, nu de rubbers enz wat beter op ze plek vallen zit dat filterhuis er net tegen aan.
Dus dat ga ik ook nog maar ff oplossen.

Zal wel een combinatie van verschillende factoren zijn.
Het belangrijkste is dat hij rijd en goed schakelt en koppelt, de rest is allemaal wel op te lossen..


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2022, 14:25 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 734
ik had wel ruimte gemaakt maar kennelijk, nu de rubbers enz wat beter op ze plek vallen zit dat filterhuis er net tegen aan.

Houd er rekening mee dat vanuit stilstand als je de koppeling op laat komen de motor flink scheef trekt, zeker als je vast staat en volle koppel op de rubbers komt. Beste zet je de voorkant tegen een muur en laat dan iemand kijken hoe de moter zich beweegt als in zijn 1 je de koppeling op laat komen, natuurlijk met belijd maar niet al te voorzichtig want in het terrein krijgt het ook wat te verduren.
Bij zachte rubbers zie je een motor al bewegen als je in zijn vrij gas geeft.
Beter iets te veel ruimte dan dat je door een doorgeschuurde oliefilter een in elkaar gedraaide motor.
Ik heb zo een fout gemaakt met een hydro slang van stuurbekrachtiging, stond ik mooi in Frankrijk te balen :?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2022, 17:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1557
Wellicht zijn de motorrubbers (ook) te dun/te zacht ... wellicht heeft de tijd zijn sporen achter gelaten.
Houdt er overigens wel rekening mee dat te hard ook niet goed werkt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2022, 20:07 
Marc-my-Words schreef:
Wellicht zijn de motorrubbers (ook) te dun/te zacht ... wellicht heeft de tijd zijn sporen achter gelaten.
Houdt er overigens wel rekening mee dat te hard ook niet goed werkt.


Ik heb in ieder geval zowel de motorsteun rubbers en de versnellingsbak rubbers vervangen voor nieuwe, originele.
Dus dat zit wel goed. Maar ik denk dat wat jamaar zegt wel aan de hand is. En ik vermoed ook dat de adapter van motor naar bak dan tegen het schutbord aankomt want daar is inmiddels ook heel weinig ruimte.

Dus nog even terug naar de tekentafel :D


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2022, 20:25 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1557
Rolff schreef:
Ik heb in ieder geval zowel de motorsteun rubbers en de versnellingsbak rubbers vervangen voor nieuwe, originele.
Dus dat zit wel goed. ....

Origineel zit er geen "Benz" Diesel in dus de rubbers zijn nooit de "originele" (althans niet voor deze combinatie).
Waarschijnlijk is het wel de beste eerste keus want je weet ook niet wat beter zal uitpakken.
Het is denkelijk lastig om de rubbers zoals "Benz" zelf koos te beoordelen, eigenlijk zou je dat ook moeten doen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 mei 2022, 09:24 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 734
Heb voor de perkins een heel andere adapter voor de oliefilter gemaakt, zat naar onder, dat paste niet dus nu zit hij naar boven :geek: stukje gaspijp voor de schroefdraad en wat staal aan elkaar gelast 8-)
Je kan ook een adapter met slang aansluiting maken en een filter ergens anders plaatsen, er zijn er genoeg te koop met slangaansluiting :?: kan zijn dat zo een adapter bestaat voor oliekoeler :?
Verder staat mijn blok op rubbers die gewoon in de machine handel te koop zijn, die ronde met 2 draadeinde.
Lekker goedkoop, overal verkrijgbaar en in 30 jaar 1x vernieuwd, niet omdat het nodig was maar motor was er uit en bij inbouwen uit voorzorg nieuwe er in.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 mei 2022, 19:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 234
Het is me gelukt om voldoende ruimte te creëren.. met de haakse slijper van binnenuit in de voetenbak een sleuf geslepen. Daarna met een koevoet en moker aan de buiten de voetenbak naar binnen geforceerd. En dat net zo lang tot ik genoeg ruimte had. Daarna de boel weer aan elkaar gelast en voila... ruimte.
Het is misschien een beetje bruut om het op deze manier te doen maar in die hoek is zo weinig ruimte dat aanpassen aan het oliefilter ook geen optie is.
Likje strijkkit erover, morgen de boel weer verven en je ziet er niks meer van..

Een grotere uitdaging kwam toen ik ontdekte dat de adapter plaat tussen motor en bak dus ook inmiddels tegen het schutbord aanzat.. dat ook maar opgelost door er heel voorzichtig een stuk uit te slijpen en met een keurige verhoging weer terug te lassen. Was niet heel makkelijk, want precies op die plek loopt de kabel ook naar achter. En er vlak boven bevindt zich de zekeringkast..

1x uitschieten en ik had weer heel wat draadjes doorgejakkerd.
Maar gelukkig, met beleid en geduld is het weer super netjes geworden en heeft nu ook de adapter plaat voldoende ruimte om lekker heen en weer te trillen..

Kwam er ook achter dat de bandenboer de linker voorband op 3,8bar had en de andere drie banden op 2,4..
Misschien dat dat de rij eigenschappen ook niet echt ten goede komt.

In het weekend zet ik er ook nog ff een stuur demper op (als Sjaak het niet vergeet donderdag ).
Dan eerst weer ff proberen. En als ie dan nog steeds hobbelt als een malle, dan de Santana banden er maar ff onder.

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.