Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 12:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 31 mei 2022, 21:09 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Ha de Clarkson way :idea:

Stuurdemper had ik er na de gein met platte kantjes ook gemonteerd, helpt een beetje maar lost uiteindelijk niets op.
Voorspanning en geen speling is zo belangrijk in een goed stuursysteem.
Heb nu stuurbekrachtiging op de plaats van de demper, kan nu met een wiel tegen een steen rijden en het stuur beweegt zich niet en mijn duimen blijven ongebroken :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 mei 2022, 21:12 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
WE ZIJN OP PAGINA DRIE :!: :!: :!:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 mei 2022, 21:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Jamaar schreef:
Ha de Clarkson way :idea:

Stuurdemper had ik er na de gein met platte kantjes ook gemonteerd, helpt een beetje maar lost uiteindelijk niets op.
Voorspanning en geen speling is zo belangrijk in een goed stuursysteem.
Heb nu stuurbekrachtiging op de plaats van de demper, kan nu met een wiel tegen een steen rijden en het stuur beweegt zich niet en mijn duimen blijven ongebroken :mrgreen:


Sjaak109 heeft er nog één liggen inclusief brackets en gebruikt hem niet vanwege zijn stuurbekrachtiging.
Dus ik dacht baad het niet, dan schaadt het niet.. :?

Pagina 3 alweer :o :o :shock: :shock:
Die auto maar snel afmaken, dan kan er een slotje op :mrgreen: :roll:

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 mei 2022, 22:01 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Rolf schreef:
Jamaar schreef:
Ha de Clarkson way :idea:

Stuurdemper had ik er na de gein met platte kantjes ook gemonteerd, helpt een beetje maar lost uiteindelijk niets op.
Voorspanning en geen speling is zo belangrijk in een goed stuursysteem.
Heb nu stuurbekrachtiging op de plaats van de demper, kan nu met een wiel tegen een steen rijden en het stuur beweegt zich niet en mijn duimen blijven ongebroken :mrgreen:


Sjaak109 heeft er nog één liggen inclusief brackets en gebruikt hem niet vanwege zijn stuurbekrachtiging.
Dus ik dacht baad het niet, dan schaadt het niet.. :?

Een Defender heeft zowel een stuurdemper als stuurbekrachtiging ... en ook daar moet eerst de rest van de besturing deugen.

PS Als iets niet "baad" ... dan wordt het op den duur onfris. Baad is van Baden, en Baat is van Baten.
Het is dus "baat het niet dan schaadt het niet", of "blaat het niet dan schaapt het niet"


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 mei 2022, 22:20 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Marc-my-Words schreef:
Rolf schreef:
Jamaar schreef:
Ha de Clarkson way :idea:

Stuurdemper had ik er na de gein met platte kantjes ook gemonteerd, helpt een beetje maar lost uiteindelijk niets op.
Voorspanning en geen speling is zo belangrijk in een goed stuursysteem.
Heb nu stuurbekrachtiging op de plaats van de demper, kan nu met een wiel tegen een steen rijden en het stuur beweegt zich niet en mijn duimen blijven ongebroken :mrgreen:


Sjaak109 heeft er nog één liggen inclusief brackets en gebruikt hem niet vanwege zijn stuurbekrachtiging.
Dus ik dacht baad het niet, dan schaadt het niet.. :?

Een Defender heeft zowel een stuurdemper als stuurbekrachtiging ... en ook daar moet eerst de rest van de besturing deugen.

PS Als iets niet "baad" ... dan wordt het op den duur onfris. Baad is van Baden, en Baat is van Baten.
Het is dus "baat het niet dan schaadt het niet", of "blaat het niet dan schaapt het niet"

:lol: :lol: :lol:
Bedankt voor deze taal les. Ik tik berichten altijd swipend op me telefoon.
Super snel en zonder op te letten.. 8-) :lol:

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jun 2022, 13:09 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Rolf schreef:
:lol: :lol: :lol:
Bedankt voor deze taal les. Ik tik berichten altijd swipend op me telefoon.
Super snel en zonder op te letten.. 8-) :lol:

Gelukkig no offence taken ... of de taallessen ook maar enigszins baten ... wellicht is het ijdele hoop.

Overigens ben ik al een klein mensenleven voorstander van een ± fonetische spelling ... dus als je een "t" hoort ook een "t" schrijven, en dubbel letterteken alleen gebruiken als daarmee een langere klank bedoeld wordt etc etc. Zoiets is even wennen maar daarna wel zo democratisch.
Je kan je tijd beter gebruiken voor een duidelijk helder taalgebruik, het aanleren van volmaakt onlogische spellingsregels is zonder van de tijd.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jun 2022, 13:54 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Gooi dan geleik de ij of de ei er uit :evil: gelijk=geleik is voor mei één pot nad nat :?: :roll: au ou?
Zonder spellingscontrole heb ik echt problemen :cry:
Gelukkig haal ik met woorden de lezen door elkaar niet :oops:
Voor de niet dyslectische, gelukkig haal ik met lezen de woorden niet door elkaar :mrgreen:
spellingsregels is zonder van de tijd. Mark toch :lol: toch tog, nog zo een :(


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jun 2022, 15:12 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
jullij hebbe ut almaal vaut.

enne demper en stang lichen klaar

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jun 2022, 16:41 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Jamaar schreef:
Gooi dan geleik de ij of de ei er uit :evil: gelijk=geleik is voor mei één pot nad nat :?: :roll: au ou?
Zonder spellingscontrole heb ik echt problemen :cry:
Gelukkig haal ik met woorden de lezen door elkaar niet :oops:
Voor de niet dyslectische, gelukkig haal ik met lezen de woorden niet door elkaar :mrgreen:
spellingsregels is zonder van de tijd. Mark toch :lol: toch tog, nog zo een :(

Zolang we nog geen fonetische spelling hebben is het Marc (met een c)

Zoodraa wu fooneetiesu speling hebu is ut Mark (met un k)

Kom ju uit Amstudam dan is ut "Soodraa".

Verdur klopt ut: dii EI<>IJ, AU<>OU en soms ook du S<>Z maaku ut leevu aleen maar lastigur.
En dan hep ik ut niet eens oovur du tusu-N volguns ut boekju is ut "apenpokkenvirus", voor mij is ut "aapupokuvierus".


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jun 2022, 19:52 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Jammer van al die vervuiling van dit draadje om een typo. :lol:

Dus, Rolf hoe staat het er voor?
Het was vandaag de laatste dag voor de APK geloof ik, dus we kunnen een “meet and greet” / “beschuit met muisjes” verwachten?

Party at the beach :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Bring out the BBQ, the cold beer, shorts and flipflos……… etc !

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jun 2022, 08:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
GatheRRoveR schreef:
Jammer van al die vervuiling van dit draadje om een typo. :lol:

Dus, Rolf hoe staat het er voor?
Het was vandaag de laatste dag voor de APK geloof ik, dus we kunnen een “meet and greet” / “beschuit met muisjes” verwachten?

Party at the beach :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Bring out the BBQ, the cold beer, shorts and flipflos……… etc !


Ik zal de schorsing toch nog moeten verlengen (met een jaar wel te verstaan, omdat dat niet anders kan in Nederland :evil: ).

Dit weekend is toch nog niet echt haal je flipflops uit de kast weer :lol:

Eind vd maand hoop ik hem toch wel bij de garage te hebben staan..

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jun 2022, 08:29 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Ik weet niet hoe dat werkt maar…

Als een auto een afkeur heeft, of aangemeld is voor apk is er dan geen extra tijd voor reparatie?

Voor APK zal toch ook zo iets zijn als een bepaalde tijd voor de vastgestelde datum? Dan zal er vast ook wel een maximum datum zijn voor de keuring, ik heb er nooit opgelet.
En als je auto dan afgekeurd wordt zal hij toch gerepareerd moeten worden?

Overleg eens met je garage zou ik zo denken?! Schorsen is toch weer zonde geld, kan je beter een bbq van organiseren.

Jammer dat je de dead-line niet gehaald hebt.. (dat het tegen zit)

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jun 2022, 11:02 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Ik denk dat een APK-afkeur ook geld kost.

Als je aan "schorsingsmanagement" doet kan als ik het goed begrepen heb het schorsen na een eerste financiële injectie gratis.
Eerst vijf brommerts schorsen en daarna zijn de volgende schorsingen gratis. Het lijkt erop dat je dan zelfs die laatste schorsing gratis kortstondig kan ontschorsen.
Kijk hier voor het nodige leesvoer


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jun 2022, 12:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
:lol: Naja, die paar tientjes voel ik op het project ook niet meer.
Ik had gebeld met de RDW hoe dat zit, maar die zeiden dat je de auto eerst apk goed moet keuren en dan pas de schorsing mag opheffen.
Dus niet anders om, ontschorsen en dan APk keuren.

Ach ja, het is nog er anders..

In ieder geval vanochtend nog even een stuur demper gemonteerd, de wielen allemaal op gelijke druk gezet en dus alle trillingen naar het schutbord zo veel mogelijk geëlimineerd.
Net nog ff snel een rondje gereden en het is echt al veel beter. Ff de 100 aangetikt, wel best spannend zonder deuren en vloer maar ik schudde niet meer van me stoel af.

Ga nu de auto verder afbouwen, deuren enz alles staat al klaar.

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jun 2022, 15:14 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Je mag met een geschorste auto naar de apk, mits verzekerd. Maar als de apk al veropen was en hij wordt dan afgekeurd mag je geen meter meer op de openbare weg, dat betekent dat je niet naar huis mag rijden voor reparaties tenzij hij op een aanhanger vervoerd wordt, slepen weet ik niet of dat over langere afstanden mag in nl.
Dat is precies de reden waarom ik mijn ambu niet heb laten keuren de afgelopen 5 jaar. 600km naar nl en dan misschien afkeur, dan sta je daar bij een apk station :?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 aug 2022, 12:31 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Foutje, 2x geplaatst

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Rolf op za 06 aug 2022, 19:48, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 aug 2022, 12:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Oke, alleen nog ff recht remmen en de auto heeft na ruim 27jaar weer een apk te pakken.

Moest voor de apk een paar knelpunten oplossen. Waaronder dus ook helaas de carterpan die de voorras raakte bij inveren. Ik was er al een beetje bang voor maar heb het denk bewust/onbewust voor me uitgeschoven. Beetje de kop in het zand steken heet dat geloof ik.

Voordeel is nu wel dat het defenitief goed is aangepakt en opgelost. De carterpan heb ik aangepast met wat las/slijp en hamer technologie. En de vooras is 15mm naar voren geplaatst. En voor de zekerheid, maar eigenlijk niet meer nodig, heb ik de bumpstops nog 15mm laten zakken.

Ook was een door mijzelf geplaatste kering van de versnellingsbak weer gaan lekken, waardoor de handrem trommel goed gesmeerd werd. Alleen daardoor dus geen handremmend vermogen.
Dat probleem ook maar aangepakt en dat lijkt nu ook goed.

Moest de bullbar verwijderen voor de apk, omdat de rondingen voor de stadslichten zaten, dus tijdelijke ff een bumper gescoord en gemonteerd.
De bullbar komt wel weer terug na apk, niet omdat ik het perse super mooi vind, maar omdat ik de auto in ere wil houden zoals hij door iemand 30jaar geleden gebouwd is.

Nu ik toch de auto weer in de garage had staan heb ik ook gelijk de achterste keering van het achter diff vervangen. Deze lekte zo ontzettend dat het niet perse apk afkeur was, maar gewoon enorm irritant.
Op het internet viel overal te lezen dat het een enorm lastige klus zou moeten zijn. Het zal zo wezen, maar ik had het in een uurtje voor elkaar :?

Nu moet ik alleen nog even wachten tot mijn vaste garage tijd heeft, maar helaas vakantie tijd, extreme drukte en te korten aan personeel maakt dat ik even pas op de plaats moet houden.
Bij de garage worden de remmen verder afgesteld, goed ontlucht en recht remmend gemaakt. Als dat nodig zou moeten zijn.
Ik heb voor zover ik kan mijn best gedaan om het zo goed mogelijk te krijgen. De auto remt nu redelijk goed en recht. Alleen zit het pedaal heel diep. Als ik de schoenen zo stel dat het pedaal verder omhoog komt gaat hij gelijk weer schever remmen.

Ik laat het zo en dat zoeken ze daar bij de garage maar uit.
Overigens werd ik tijdens de apk gebeld dat ik de voorremmen verkeerd in elkaar gezet zou hebben. Ik had namelijk de ontluchting in de onderste cylinder :lol: :lol: :lol:
Toen ik de monteur het werkplaats handboek liet zien dat het toch echt origineel was begreep de man de Engelse logica niet helemaal en vond het vermakelijk..

De auto is na alle aanpassingen wel een stuk beter gaan rijden. De veerweg is beter aan het worden en ook het naar voren plaatsen van de as komt het rijgedrag echt ten goed.

En Marokkaanse taxi motor of niet.. man man man, wat een beest in deze auto 8-) :shock:

Heb nu nog wat originele deurbekleding gescoord, dat moet er nog ff in, maar verder is ie klaar.

Bedankt voor alle online hulp en adviezen. Speciale dank aan Daan, Sjaak, Rob en Evert voor alle hulp en alle onderdelen!

Hier wat plaatjes van het eind resultaat

Hier nog even een before.....
Afbeelding

En hier de afters.....
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leuk detail, het door mijn vrouw en zoon ontworpen larobenz logo :lol: moest van de kinderen...
Afbeelding

Afbeelding

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 aug 2022, 13:08 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Mooi geworden, mis alleen die reservetank op het spatbord :mrgreen:
Zag net dat de auto maar 21 jaar op de weg was en daarna 24 jaar geen apk :?:
De stoelen bevallen mij ook al zijn ze voor mij een beetje te netjes :roll:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 aug 2022, 13:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Jamaar schreef:
Mooi geworden, mis alleen die reservetank op het spatbord :mrgreen:
Zag net dat de auto maar 21 jaar op de weg was en daarna 24 jaar geen apk :?:
De stoelen bevallen mij ook al zijn ze voor mij een beetje te netjes :roll:


Dank je! Vond die reserve tank ook wel geinig, maar die was errug roestig en ik heb er ook nog best geld voor gevangen
:D
Best bijzonder als je het zo schetst. Langer stil gestaan dan gereden. Ik dacht dat ie al 27jaar geen apk had maar waar ik die gedachte vandaan heb :?
Zou alsnog kunnen natuurlijk, maar dat was niet de bedoeling...

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 aug 2022, 15:33 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Je hebt helemaal geen apk nodig als je nog 6 jaar wachten kan :idea: wat is nou die paar jaar nog :evil: :lol: :lol:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 aug 2022, 19:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Jamaar schreef:
Je hebt helemaal geen apk nodig als je nog 6 jaar wachten kan :idea: wat is nou die paar jaar nog :evil: :lol: :lol:


Ondanks het gebrek aan stuurbekrachtiging (wat de Santana wel heeft) rijd ie zo veel lekkerder en krachtiger dan de ligero dat ik er toch wel heel erg graag mee op pad wil..

Dus nog langer wachten, nee dank je 8-)

Misschien duurt het iets langer dan ik had gehoopt, maar het gaat goed komen..

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 aug 2022, 20:45 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Begrijp wat je bedoelt, heb weer de eerste meters in mijn ambu gereden, met aanhanger om brandhout op te halen.
De perkins is een genot, eerlijk gezegd bevalt hij nog beter dan de 6 cill toyo motor, ook beter voor mijn portemonnee :shock:
Gelukkig heb ik wel stuurbekrachtiging 8-) wil nooit meer zonder, net als cruise control :roll:
Tja, wordt een dagje ouder :cry: en lui ben ik mijn hele leven al :P


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 78 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.