Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 15:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 09 dec 2020, 18:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 12 sep 2014, 00:57
Berichten: 76
Woonplaats: Sanyang Village Gambia
Hallo medeliefhebbers. Volgend probleempje.
De auto: Serie III met 2,5 NA diesel er in.
Tijdens het rijden plots een blazend geluid alsof er een vriesplug is uitgeblazen, was dan wel geen vries plug maar een grote afdichtbout. Geen druppel koelvloeistof meer. Hoewel de koppakking er ogenschijnlijk niet uit ligt zal het ding toch wel heet zijn geworden ondanks een extra oliekoeler. Ding wil dus niet meer starten op de startmotor, gaat gelijk van klik-klik-klik, zelfs met extra accu erbij. Hetzelfde met een andere startmotor. Auto aantrekken gaat wel en rijdt dan eigenlijk gewoon goed. Mijn vermoeden nu is dus dat ie toch te warm is geworden waardoor de motor nu te zwaar ronddraait. Als dat het geval is, wat draait er dan precies te zwaar? Onderdelen voor een revisie zijn niet de kosten en heb nog 2 blokken staan die daarvoor geschikt zijn.
Ben wederom benieuwd naar jullie meningen.
Groet,
Wim

_________________
Wim (alias Sil)
Afbeelding
Land Rover Restauratie


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 dec 2020, 18:25 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 816
Woonplaats: De Zijpe
2,5na kan je toch ook met de slinger draaien?
Zou dat eerst proberen, als het met de slinger niet kan dan met een dop op de krukaspoeliemoer (mooi scrabble woord) kijken of je de motor kan draaien. Dan moet je snel genoeg voelen of dit “gewoon” voelt.

Als het alleen klik-klik blijft zou ik toch de startmotor/start relay eens goed bekijken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 dec 2020, 11:46 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
All het goede komt in tweeën :mrgreen:
Kan natuurlijk zijn dat je startmotor de geest gegeven heeft. Bij klik klik het meest waarschijnlijke :?
Als je start en je hebt een lamp branden dan zou het bij een zwaar lopende motor beduidend zwakker moeten gaan branden door het extreme stroom gebruik (kortsluitstroom omdat de motor niet ronddraait ) is dat niet zo dan is je startmotor kapot of de kabel, kan zowel plus als massa zijn, die stroom niet goed doorgeeft. :geek:

Heb net je bericht nog eens doorgelezen en gemerkt dat ik dat met 2e startmotor gemist had, dom :oops:
2 startmotoren stuk kan maar minder waarschijnlijk, blijft kabels of inderdaad zuigers die ingevreten zijn in de cilinders.
Mogelijk kan je nog olie op de zuigers gieten om te redden wat te redden valt. Gloeispiralen er uit olie er in en dan motor ronddraaien.
Succes


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 dec 2020, 13:32 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
All het goede komt in tweeën :mrgreen:
Kan natuurlijk zijn dat je startmotor de geest gegeven heeft. Bij klik klik het meest waarschijnlijke :?
Als je start en je hebt een lamp branden dan zou het bij een zwaar lopende motor beduidend zwakker moeten gaan branden door het extreme stroom gebruik (kortsluitstroom omdat de motor niet ronddraait ) is dat niet zo dan is je startmotor kapot of de kabel, kan zowel plus als massa zijn, die stroom niet goed doorgeeft. :geek:

Heb net je bericht nog eens doorgelezen en gemerkt dat ik dat met 2e startmotor gemist had, dom :oops:
2 startmotoren stuk kan maar minder waarschijnlijk, blijft kabels of inderdaad zuigers die ingevreten zijn in de cilinders.
Mogelijk kan je nog olie op de zuigers gieten om te redden wat te redden valt. Gloeispiralen er uit olie er in en dan motor ronddraaien.
Succes


Het rare is dat "Grumpy Old Sil" (alias Wim) ook schrijft "Auto aantrekken gaat wel en rijdt dan eigenlijk gewoon goed."
Als de zuigers zijn ingevreten dan is dat inmiddels "een gepasseerd station".

Dus misschien eerst eens kijken of er werkelijk 12V bij de startmotor aankomt, en of die 12V niet dramatisch inzakt zodra je start.
Alleen klik-klik kan gewoon het startrelais zijn ... als daarna de startmotor geen stroom krijgt dan is alleen het startrelais stuk


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 dec 2020, 18:04 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Het rare is dat "Grumpy Old Sil" (alias Wim) ook schrijft "Auto aantrekken gaat wel en rijdt dan eigenlijk gewoon goed."
Als de zuigers zijn ingevreten dan is dat inmiddels "een gepasseerd station".

Dus misschien eerst eens kijken of er werkelijk 12V bij de startmotor aankomt, en of die 12V niet dramatisch inzakt zodra je start.
Alleen klik-klik kan gewoon het startrelais zijn ... als daarna de startmotor geen stroom krijgt dan is alleen het startrelais stuk


Niet altijd, heb een motor gehad die zonder oliedruk 5 min gedraaid heeft en toen vast stond, heb hem weer draaiend gekregen met olie op de zuigers maar moet bekennen dat het uitstel van executie was, jaar later lag hij in puin, waarschijnlijk door de vastloper eerder.
Met aanslepen krijg je alles in beweging maar of hij daarna normaal draait is slecht te beoordelen, 10 pk verlies door beschadigde zuigers merk je niet meteen maar die weerstand kan net te groot zijn voor de startmotor .


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 dec 2020, 18:44 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
....
Met aanslepen krijg je alles in beweging maar of hij daarna normaal draait is slecht te beoordelen, 10 pk verlies door beschadigde zuigers merk je niet meteen maar die weerstand kan net te groot zijn voor de startmotor .


Daar kan ik wel in meevoelen, maar "Grumpy Old Sil" (alias Wim) ook schrijft "Auto .... rijdt dan eigenlijk gewoon goed."
10 pk minder op een 2,5 NA is best veel.
Maar goed, het is denkelijk beter eens goed te kijken waarom de startmotor zoveel moeite heeft, en verder ook te kijken of je de krukas met de normale moeite rond krijgt.

Ikzelf heb overigens ooit een motor die water gedronken had en dus waterslag-schade had (een echt kromme drijfstang, en eentje die niet echt recht meer was) toch aan de gang gekregen weer aan de gang gekregen door 'm het water te laten uitspugen (de motor achteruit laten draaien).
Daarna was er een zeker motorvermogen ... maar met 3/4 motorvermogen mis je toch echt iets (en je krijgt mooie witte rookpluimen ervoor terug). Dit incident was overigens ergens ver weg en de (goede) reden om toch maar naar een LandRover over te stappen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2020, 13:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 12 sep 2014, 00:57
Berichten: 76
Woonplaats: Sanyang Village Gambia
Heren, dank weer voor jullie meedenken. Ik heb er niet 2 maar zelfs 3 startmotors op gehad, allen met hetzelfde resultaat. De laatste startmotor was even geleend van een Discovery 1.
Daarna met dop 41 de motor rondgedraaid, en dat gaat mooi zoals het hoort, dus ben voor de motor niet bang. Heb wel wat nieuws ontdekt. Als ik de contact sleutel iets te lang vast houd dan gaat bij de motor het kabeltje aan het kachelkraantje roken!! Da's echt nie goed dus want da's geen voorgloeier. Verder geconstateerd dat er wat muizen aan de bedrading hebben zitten knagen. Zal de boel verder open moeten gooien om te zien wat die allemaal hebben aangericht want ik denk dat daar het probleem dus zit.
Zal het laten weten.

_________________
Wim (alias Sil)
Afbeelding
Land Rover Restauratie


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2020, 15:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
heb je de solenoid al overbrugt?
Best kans dat de stuurstroom naar je solenoid weg is. (v-bak in vrij, handrem erop, en met een schroevendraaier oid ff de 2 bouten kortsluiten.
En ja, dat gaat ff vonken.
J

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2020, 16:24 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 816
Woonplaats: De Zijpe
Wim,

Is de auto origineel 2,5na? :shock: Sorry niet goed gelezen :shock:
Volgens mij loopt de + van de accu direct naar je start relais.

Als je contact uit staat even een + naar de klep op je dieselpomp daarna met een plus naar je startrelais om te starten ( contactpuntje wat normaal van je contact komt ).
Het zal bij jou wel warm genoeg zijn, dus lukt dat ook zonder voorgloeien ?

Stoppen : de + van je klep op de dieselpomp losnemen...

Als dit werkt zit het echt ergens anders!

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2020, 17:45 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Zou het mogelijk zijn dat er ergens een massa schakelaar zit? In de plus of min, maakt niet uit want als die uitstaat en er ergens een dun draadje hem via bvb de radio overbrugt dan heb je dit soort effecten.
En ja eerst even rechtstreeks plus op de startmotor om te testen. Ben er nu vrij zeker van dat je een bedrading probleem hebt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2020, 17:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 12 sep 2014, 00:57
Berichten: 76
Woonplaats: Sanyang Village Gambia
Update. We komen steeds verder en een keer wordt het opgelost.
Solenoid is overbrugd geweest, geen resultaat.
Auto is niet origineel 2,5 NA. Tijdens de restauratie is deze motor er in gegaan met een aangepaste nieuwe kabelboom.
Massa schakelaar is er niet. Massa van de accu zit kort bij de startmotor op het chassis, en vandaar naar de motor en de startmotor. Dus vrijwel rechtstreeks. En een radio?...ga ik over nadenken want zou wel leuk zijn met een paar enorme boxen. :D
Muizen zijn ook niet het probleem want kabelboom is verder volledig in orde, ik mocht na onderzoek het huis niet in. Eerst douchen.
Dus wat verder gedaan? Wel, alles losgegooid. Enkel plus van de accu op de startmotor en massa, en draadje om te starten. En verdomd het ding doet het. Telkens opnieuw. Dus de startmotor is in orde. Ik begin nu het contactslot van medeplichtigheid te verdenken. Heb daar eerder al het voorgloeien bij weggehaald en op aparte schakelaar gezet. Had dat eerder moeten vermelden, sorry.
Dus morgen het contactslot eruit en even doorverbinden. Is het dan in orde ben ik zonder contactslot ook tevreden.
Wordt vervolgd.

_________________
Wim (alias Sil)
Afbeelding
Land Rover Restauratie


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2020, 18:13 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Wim, Je kan "gewoon" een nieuwe contacten-ring achter het contactslot plaatsen.
Na het gloeicontact en nu het startcontact gaan straks de lichten uit ... het is tenslotte Lucas King of Darkness.
Maar goed, misschien is een losse startknop wel zo bling-bling.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2020, 19:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
heb je al geprobeerd om een tijdelijke draad te trekken van je + naar bediening solenoid?
Als de startmotor dan rond draait kun je dat uitsluiten. Als de bendix dan nog naar buiten vliegt en je startkrans meeneemt kun je dat gedeelte uitsluiten.
pas dan zou ik kijken of je stroom krijgt via contactslot.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 dec 2020, 11:55 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Als je contactslot kapot zou zijn dan hoor je ook geen klik klik tenzij de contacten dusdanig geoxideerd zijn dat er een grote overgansweerstand is.
Maar dat verklaard je rokende draadje niet, zou het kunnen dat je met het weghalen van de gloeispiraal bedrading een draad verkeert aangesloten hebt? of er is een draad los en moet de stroom via een te dunn draad, wat natuurlijk problemen geeft.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 dec 2020, 12:33 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Als je contactslot kapot zou zijn dan hoor je ook geen klik klik tenzij de contacten dusdanig geoxideerd zijn dat er een grote overgansweerstand is.
Maar dat verklaard je rokende draadje niet, zou het kunnen dat je met het weghalen van de gloeispiraal bedrading een draad verkeert aangesloten hebt? of er is een draad los en moet de stroom via een te dunn draad, wat natuurlijk problemen geeft.


Kilik-klik-klik zou maar zo kunnen als het start-contact wel-niet-wel-niet contact maakt.
Ingebrand/versleten oid en dan samen met wat speling op een een ander kan het maar zo zo zijn dat er slechts een kraak-contact is.
Dan krijgt het startrelais slechts korte stroompulsen.

Maar als ik nog even terugkijk naar het verhaal met de rooksignalen ga ik denken dat er een kortsluit-probleem is, en dan zou het klik-klik-kilk wellicht duiden op een intermitterende kortsluiting, op die momenten dat er even geen kortsluiting is krijgt het startrelais heel even stroom.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 dec 2020, 15:31 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Hmm ...
Heb je van je startmotor nog wel een goede massa naar de accu?

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 dec 2020, 16:11 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
fenix2 schreef:
Hmm ...
Heb je van je startmotor nog wel een goede massa naar de accu?


Indien niet dan heb je waarschijnlijk sowieso geen goede massa, ook niet tussen dynamo en accu.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 dec 2020, 18:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 12 sep 2014, 00:57
Berichten: 76
Woonplaats: Sanyang Village Gambia
Heren, ben er weer. Goed nieuws.
De boosdoener is inderdaad het contactslot, zijn van nature toch al zwakke dingen. Doen we dus niet vervangen want hebben ze hier niet.
Wipschakelaar voor de pomp.
Wipschakelaar voor de accessoires.
Drukschakelaar voor het voorgloeien.
Drukschakelaar voor het starten en roken maar weer.
Ding doet het weer als vanouds en ben niet bang voor diefstal. :lol:
Komende week eens zien of ik er nog een massa schakelaar tussen kan zetten. Toch wel zo handig.
Allen bedankt voor het meedenken weer.

_________________
Wim (alias Sil)
Afbeelding
Land Rover Restauratie


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 dec 2020, 20:03 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hallo Wim,

Respect voor het leven op de Afrikaanse manier. Begrijp van mijn Keniaanse collega dat daar tegenwoordig eigenlijk weinig Landrover meer bij hoort. Ze zijn daar pas tevreden met dikke Nissan BMW X5 etc. Maar de manier van benadering, de tijdsduur en vaagheid moet je maar begrijpen ! Zeggen ze met een stralende glimlach tegen je:"wij hebben de tijd"|. vraag je hoezo? Zeggen ze met een stalen gezicht:"Kijk maar daar naar de muur, daar hangt de klok"!
Ben wat dat aangaat zo blij met mijn krappe garage van 6x4 maar ben er wel zelf de baas en kan alles (meestal) zo gelijk grijpen wat er nodig is!
Begrijp dat je de oorzaak reeds gevonden heeft. Gelukkig. Geen idee wat er wel en juist niet te koop is aan (universele)onderdelen in Afro land. Lang leve het www en de pakketdienst in het vaderland hier.

Mijn serie 2a stond 20 jaar stil in weer in wind in een weiland en startte nog na een verse accuspanning geven en met de schroevendraaier tussen de plus en de stuurstroom van het relais kietelen!

Klik Klik Klik van het startmotor relais duid meestal op een onstabiele startspanning. het relais klappert welles nietes.

Normale nuchtere aanpak van mij zou hier als volgt zijn.

Ff accuspanning meten. meer als 11 volt?

Soms kan met een boord accu die inwendig sluiting geeft of te ver leeg is en te dunne koperen startkabels te veel spanning verloren gaan dat hij nog niet of te langzaam rond gaat.
Advies is om in ieder geval het gloeien over te slaan met starten op een starthulp.

Dikke(dus de koperen kern en niet het plastic haha) startkabel vanaf de min naar het huis van de startmotor . Plus van de accu rechtstreeks met startkabel op de plus van de startmotor.
FF hulpdraadje van relais naar de plus of met een schroevendraaier ff doorverbinden en dan zie je gelijk zonder demonteren of de startmotor heel is.
Zoals je schrijft is vaak de massa van de motor naar de accu afgeroest etc. Met deze overgangsweerstand verlies je veel kracht. Hiervoor gebruikte ik dus tijdelijk de min startkabel! FF nieuwe kabel maken met een paar frisse ogen aan een opgeschuurd oppervlak.
Hoe en op wat voor manier het startrelais zijn stuurstroompje krijgt boeit hem weinig. Of dit de startstand van een contactslot is of een drukknop? plus is plus. Tuimelschakelaar ben ik geen fan van omdat je dan snel genegen ben om hem te vergeten terug te zetten op het moment dat de motor loopt. Dat vind je starter niet fijn!
Hey hou je taai. groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 dec 2020, 23:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 12 sep 2014, 00:57
Berichten: 76
Woonplaats: Sanyang Village Gambia
Dank voor je reactie Nico.
Toen wij hierheen vertrokken is dat wel met de nodige voorbereiding gedaan. Heb nogal wat reserve onderdelen meegenomen voor beide auto's. Heb hier een hele grote werkplaats gebouwd zodat ik de ruimte heb en kan doen wat ik wil. Of dat nou houtbewerken, lassen of mijn auto's repareren is. Heb hier zelfs een heuse fijne brug staan.
Er zijn hier wel wat onderdelen te krijgen, maar die zijn dan 'reconditioned', wat zoveel wil zeggen: niet gereconditioned maar 7e hands. Er zit hier een engelsman die wel wat van britpart importeert maar meer dan het dubbele vraagt. Voor mij is het vaak goedkoper om het vanuit Nederland met een container mee te laten komen. Da's dan weer wel lastig als er haast bij is. :(
Wat je vertelt over BMW's etc. is ook hier waar. Je ziet die moderne steeds meer en even zo vaak ook weer met stukken aan de kant staan. En Mango Tree Inc kan die echt niet repareren.Het meest gebruikte gereedschap bij de 'garage onder de boom' is dan ook een hamer en een beitel. Krijgen ze alles mee los (of verneukt).
Al die snelle auto's hebben hier ook niet veel zin. 80 per uur kan al levensgevaarlijk zijn. Op elk moment kunnen er apen, koeien, honden, geiten, schapen, mensen oversteken. Daarbij komt dat je een rijbewijs gewoon kunt kopen, leren autorijden op een verantwoorde manier is er niet bij.
Een goede Land Rover is nog steeds de beste auto voor hier. Ik zit hier in de bush en in het regenseizoen ben ik dan ook de enige die hier nog over de pad kan. Is dan weer wel lekker rustig. Dus ik ben best wel lief voor mijn auto's. Camel Trophy streken ga ik niet meer uithalen, het moet heel blijven en dat lukt me vrij aardig.
Ik vermaak me wel.

_________________
Wim (alias Sil)
Afbeelding
Land Rover Restauratie


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2020, 12:54 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Grumpy Old Sil schreef:
Heren, ben er weer. Goed nieuws.
De boosdoener is inderdaad het contactslot, zijn van nature toch al zwakke dingen. Doen we dus niet vervangen want hebben ze hier niet.
Wipschakelaar voor de pomp.
Wipschakelaar voor de accessoires.
Drukschakelaar voor het voorgloeien.
Drukschakelaar voor het starten en roken maar weer.
Ding doet het weer als vanouds en ben niet bang voor diefstal. :lol:
Komende week eens zien of ik er nog een massa schakelaar tussen kan zetten. Toch wel zo handig.
Allen bedankt voor het meedenken weer.


Als er toch nog één redelijk werkend contact op het contact-slot zit kan je daarmee natuurlijk ook een hoofd-relais aansturen.
Als je dan die "Wipschakelaars" vervangt door "Houd-schakelaars" dan is bij contact uit ook echt alles uit.
Misschien even goed naar slimme "Houd-schakelaars" zoeken waarbij een tweede keer drukken ook weer uit is ?
    > Ik heb zoiets voor de voorruitverwarming en die schakelaar heeft dan ook een verklikkerlichtje
            > een timer zou je voor het voorgloeien kunnen willen maar is in een warm klimaat overdreven luxe

Een al dan niet verborgen massa-schakelaar is dan een extra veiligheidsoptie maar niet noodzakelijk.

 


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2020, 23:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 12 sep 2014, 00:57
Berichten: 76
Woonplaats: Sanyang Village Gambia
Dat zou inderdaad een optie zijn Marc, ware het niet dat ik het contactslot niet meer vertrouw en het er al uitgeknikkerd heb. Een schakelaar vergeten uit te zetten is altijd mogelijk ja. Schakelaar van de pomp vergeet je niet. Blijft enkel de schakelaar van de accessoires over en daar zit een lichtje in. Zag ik ook pas toen ik hem aanzette. Toch wel handig. Er kan wel een ander nadeeltje zijn. Startvolgorde is: 1 pomp, 2 gloeien, 3 starten en 4 accessoires. Gaat geheid wel een keer gebeuren dat ik de laatste een keer vergeet en dan geen knipperlicht, claxon, ruitenwisser etc, heb. Kom ik dan vanzelf wel achter.
Ik ga het toch houden op een massaschakelaar, dan weet je zeker dat er nergens geen stroom meer op staat. Maar bedankt voor het idee, was helemaal zo gek nog niet.

_________________
Wim (alias Sil)
Afbeelding
Land Rover Restauratie


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2020, 12:04 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Er zijn genoeg inbouw startschakelaars te vinden met of zonder gloeistand, met sleutel of met hendel.
Dan werkt alles in één. Uit een oude tractor of diesel generator slopen.
Die dingen vind je soms ook in Afrika op de lokale markt naast de lege batterijen, kapot gereedschap en gebroken servies.
Afbeelding

Dit zit ook in mijn series 2A


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2020, 21:54 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Tja, of de "hoofd-schakelaar" nu een sleutel heeft of niet is van belang, het is mijns inziens wel handig als er een of andere hoofdschakelaar is.
Het per ongeluk aan laten staan van bijv. de accessoires kan de accu leegtrekken, het aan laten staan van de brandstof pomp is eventueel nog zorgelijker.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 dec 2020, 00:27 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hallo,

Fijn dat je er een fatsoenlijke garage heeft kunnen bouwen. Dat is hier niet meer te betalen. Kan me wel een voorstelling van het leven daar maken.

Niet teveel weggooien maar denk ik, je weet daar nooit.

Wel mooi dat je daar meestal geen haast hoeft te hebben.

Dat een Laro of een andere terreinwagen van vroeger als een Toyota hi lux of Landcruiser(de BJ70 pickup 4.2 zes pitter vind ik goud) Nissan patrol Jeep oid onontbeerlijk is verbaasd me niet. Regen zal ook echt regen zijn na hor droog ook echt glibber glad . Idd simpel en uiterst betrouwbaar houden.
Goede delen als een R380 bak en zo gebruiken.
Kapotte bladveer kan je daar nog wel ff uitzingen tot thuis met een blok boom ertussen met een stevig spanbandje om je as en chassis. Als oom agent het hier ziet denken ze dat je uit een inrichting ontsnapt ben en krijg je poging tot doodslag als je het slecht treft. Oliedrupje(hoe is het mogelijk bij Land Rover) daar is waarschijnlijk ff vegen met je voet . Hier kan je 500 tikken als je pech heeft.

De ene keer zal je idd wel van alles tegen komen, het idee om bv relais en contactslot uit oude aggregaten etc wat te halen is niet zo gek.
Massaschakelaar uit is idd het handigst. dan is alles echt uit en weet je zeker dat de accu niet leeg gaat! Tja en de bekeuring zal er iets beter te betalen zijn als hier als je ER zonder richtingaanwijzer de bocht om gaat.

Dat ze daar moderne spullen als een nix5BMW moeilijk heel krijgen verbaasd me niet. Personeel van een moderne garage hier krijgt er hier soms al hoofdpijn van en dan kan wel eens een daagje(of2 3 4 5 langer de leenauto mini worden.

HET HEEFT ALLEMAAL WEL WAT Dat over het paard getilde gejank en gezeik hier in Nederland van sommige paniekpieten en geregelneuk ,verplichtingen en daarbij om zeep helpen van bedrijven en de werkende mensen ben ik wel eens zat. We hebben hier natuurlijk de wegenbelasting , diesel accijns, verzekeringen . Maar naar Afrika is nogal een stap. Heb mijn kids hier die hier hun studie volgen. De gezondheidszorg is hier ook perfect. Water, wegen, stroom en riool zelfde verhaal. Ze willen daarvandaan juist allemaal op de boot hierheen! hou je taai groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 dec 2020, 01:20 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
HELEMAAL met Nico eens wat zijn visie op Nederland en Afrika betreft.Waren maar meer mensen zo wakker.Ik vrees weer het ergste voor komende verkiezingen


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 dec 2020, 09:30 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
88 is je ware schreef:
Ik vrees weer het ergste voor komende verkiezingen


Ik vrees meer die kiezer, wat ie ook stemt.
Die kiezer koopt een BMW X-veel-hybride oid, en nog een tweede autootje voor het zuinig, en is dan trots op hoe goed ie bezig is.
Mijn LandRover is zuiniger en schoner ...
Ik zei dat al eens tegen zo'n zuinige rijder, 't was zelfs een idealistische zuinige rijder, de zuinigste auto van toen had ik net gekocht.
Ik zei 'm de mijne verbruikt minder ... hij " Hè ?? Hoeveel verbruikt die LandRover dan ? " ... ik " Ja, Ja .. Hoeveel rijd jij ? " Hij reed jaarlijks 45.000 km (en dan ging ie ook nog vliegen), ik haal ongeveer 1/3 aan kilometers, gebruik de fiets waar het kan, neem als het kan de trein (in West-Nederland is dat vaak een stuk aangenamer rijden) en heb ook geen tweede auto, en mijn wederhelft ook niet (wel een tweede en derde fiets).

Of te wel: het stemvolk stemt uiteindelijk tegen zichzelf door op de korte termijn voor zijn eigen gewin te gaan.
Overigens ... als we zo doorgaan kan je in half Nederland (laat daar nu wel 3/4 van de Nederlanders wonen) beter een bootje kopen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 dec 2020, 12:01 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Of te wel: het stemvolk stemt uiteindelijk tegen zichzelf door op de korte termijn voor zijn eigen gewin te gaan.
Overigens ... als we zo doorgaan kan je in half Nederland (laat daar nu wel 3/4 van de Nederlanders wonen) beter een bootje kopen.


Grappig, heb 5 jaar geleden mijn woonboot verkocht maar woon nu 80 meter hoger en kan niet wachten dat het palmen zandstrand hier voor de deur is :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Dus bij deze de oproep aan alle landrover rijders, maak vooral VEEL kilometers :evil: :twisted: :evil: :twisted:
Sorry, ik heb het geld niet maar als ik het zou hebben had ik jullie allemaal financieel ondersteund :roll:
IK WIL EEN ZANDSTRAND VOOR MIJN DEUR :shock: en de zee natuurlijk.
In de tussentijd overweeg ik een paar vrachten zand te laten komen en een hoogtezon :P


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 dec 2020, 14:19 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Of te wel: het stemvolk stemt uiteindelijk tegen zichzelf door op de korte termijn voor zijn eigen gewin te gaan.
Overigens ... als we zo doorgaan kan je in half Nederland (laat daar nu wel 3/4 van de Nederlanders wonen) beter een bootje kopen.


Grappig, heb 5 jaar geleden mijn woonboot verkocht maar woon nu 80 meter hoger en kan niet wachten dat het palmen zandstrand hier voor de deur is.

Tja, hier geen woonboot en ook geen plus 80 maar wel plus 10, dus mijn tijd zal het wel duren.
Tegen de tijd dat heel West-Nederland gelukzoekend naar de hogere gronden komt kan ik de opstallen al hier (dan dus aan het strand) heel riant verkopen. Van de winst verhuis ik dan wel naar serieus hogere gronden, daar heb je dan nog een beetje koelte en seizoenen.
Je ziet, ik wil wel een zonnetje, maar heb ook graag iets dat op een echte winter lijkt - de sneeuwkettingen en schaatsen mogen wat mij betreft soms uit het vet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 dec 2020, 16:03 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
doet effe normaal jullie. woon 7 mtr onder de waterspiegel en mijn enige auto met een snorkel staat al weken in de garage. :-}

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 dec 2020, 17:48 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 816
Woonplaats: De Zijpe
Dank je wel Sjaak.. (zitieeralweerin?) ik vermoed dat jou snorkel aan één kant te kort is Afbeelding

Voor de werkplaats en simpele auto hoef ik niet naar Afrika, dat heb ik gewoon thuis.

En mijn thuis is minder dan een kilometer achter de zeedijk, als die breekt heb ik droge voeten (en vermoedelijk bezoek).
En het mooie is dat dan het strand nog dichterbij is ;) jullie met je doemscenario’s zijn gewoon jaloers :lol:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 dec 2020, 18:45 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
Dank je wel Sjaak.. (zitieeralweerin?) ik vermoed dat jou snorkel aan één kant te kort is Afbeelding


'k Denk ook dat die snorkel aan de bovenkant te kort is.

Die plus 10 alhier is overigens niet genoeg, dwz tegen de tijd dat die plus interessant wordt is het hier ook een soort Waddeneiland.
'k Kijk dus beter tijdig uit naar een hoger en droger pied-a-terre.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 dec 2020, 22:08 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Als je de gegevens van de stijging van de zeespiegel van de laatste 100 jaar opvraagt bij het Hoogheemraadschap dan zal je tot de ontdekking komen dat die min of meer lineair is, dus een constante verhoging die helemaal niet sneller verloopt de laatste jaren... Aangezien de dijken netjes op deltahoogte worden gehouden begrijp ik dat Amersfoort aan zee scenario niet zo erg. Het is in ieder geval niet gebaseerd op de feiten. Er zijn overigens wel andere plaatsen waar de zeespiegel sneller is gaan stijgen, maar dus niet bij onze kust als je de gegevens van het Hoogheemraadschap mag geloven.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 dec 2020, 00:08 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
albert schreef:
Als je de gegevens van de stijging van de zeespiegel van de laatste 100 jaar opvraagt bij het Hoogheemraadschap dan zal je tot de ontdekking komen dat die min of meer lineair is, dus een constante verhoging die helemaal niet sneller verloopt de laatste jaren... Aangezien de dijken netjes op deltahoogte worden gehouden begrijp ik dat Amersfoort aan zee scenario niet zo erg. Het is in ieder geval niet gebaseerd op de feiten. Er zijn overigens wel andere plaatsen waar de zeespiegel sneller is gaan stijgen, maar dus niet bij onze kust als je de gegevens van het Hoogheemraadschap mag geloven.


Tja ...
Ten eerste: Resultaten uit het verleden geven geen garanties ...
Ten tweede: Het feit dat de zeespiegelrijzing vooralsnog lineair is is ook al geen garantie, dwz ook al een garantie voor problemen.
Het steeds grotere verschil maakt dat de druk van zeewater van buiten steeds groter wordt, het water komt niet over de dijken heen maar gaat er onder door, en dan niet alleen naar de polders direct achter de zeereep maar het hele laagliggende achterland ... steeds minder tegendruk binnendijks en steeds meer overdruk buitendijks.
Niet ver "onder" Amsterdam hebben we al langer een droogmakerij die calamiteus is: Hij loopt gewoon onder en niet door de regen (die geheel tegen het volksgeloof in onze streken helemaal niet overvloedig is) maar door brakke kwel vanuit de ondergrond. 't Is overigens geen rocket-science om het verschijnsel te herkennen - het moet dan wel vriezen ... je zie dan ineens sloten die niet bevriezen, of op z'n best ontstaat er een hopeloos fondant-ijs.
Met een toenemende druk van buiten wordt dit soort van problemen steeds groter en ook steeds wijdverbreider.

Overigens, het is niet alleen de zeespiegelrijzing, het polderland klinkt ook nog eens in, en dat inklinken gaat eventueel nog sneller als de zeespiegelrijzing.   En ... ongemakkelijk genoeg zorgt dat inklinken ook nog eens voor ongevraagde/nutteloze CO2, namelijk traag geoxideerde subfossiele organische stof die ongemerkt verdwijnt.

Een troost: het is niet iets dat van vandaag op morgen ons overvalt ... het is een soort ramp in very-slow-motion.
Ik ga Amersfoort aan Zee niet meer meemaken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 dec 2020, 11:41 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
En dan is er nog de mogelijkheid dat de Atlantische golfstroom veranderd dan zitten we hier eerst met Amersfoort onder het ijs :o :mrgreen:
Nu is mijn mooie droom van palmstranden aan flarden :cry:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 dec 2020, 12:03 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
En dan is er nog de mogelijkheid dat de Atlantische golfstroom veranderd dan zitten we hier eerst met Amersfoort onder het ijs :o :mrgreen:
Nu is mijn mooie droom van palmstranden aan flarden :cry:


Precies, dat kan maar zo. 't Is ook al kort geleden gebeurd (geologisch kort geleden dan).

Google maar eens op 13.000 oude bomen nabij Amersfoort < been there seen that >.

Het interessante is dus dat in een heel korte periode, een periode met een geleidelijk verbeterend klimaat ineens en kort op een twee heel korte mini-ijstijden optraden. Wel mini (geologisch gezien niet eens een rimpeling, slechts een heel klein spike-je), maar tegelijk koud genoeg om alle bos te doen afsterven - stervens koud dus - en onze streken ineens in een winderige toendra te veranderen.

Dat dit klimaat-uitstapje (of dus om te beginnen die 13.000 jaar oude boomstammen) gevonden zijn is overigens een gevalletje van serendipiditeit.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 dec 2020, 16:23 
Grumpy Old Sil schreef:
Startvolgorde is: 1 pomp, 2 gloeien, 3 starten en 4 accessoires. Gaat geheid wel een keer gebeuren dat ik de laatste een keer vergeet en dan geen knipperlicht, claxon, ruitenwisser etc, heb. Kom ik dan vanzelf wel achter.


Toch wel mooi dat het zulke simpele auto’s zijn :mrgreen:
KISS :P


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 86 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.