Tja, qua accu had ik je deze
Varta LFD90 willen adviseren, maar je hebt al iets besteld.
Die LFD90 heeft niet de top qua AH's of CCA's maar wel een dubbel aantal ontladingscycli en ... hij weegt meer als de gemiddelde moderne start-accu van dezelfde specs -- of te wel: er zit meer lood in, de platen zijn steviger en minder opgepept om snel die hoge CCA's te halen ... die fraaie hoge CCA's en ook AH's worden bij zo'n lichtere accu gehaald uit platen met een vergroot oppervlak, een oppervlak dat door vaker ont- en opladen op den duur erodeert en zo voor het ineens instorten van de prestaties zorgt.
Maar goed dat was dan even het gepasseerde station, qua accu prestaties (ook van de oude) kan je de voltmeter op de accu-klemmen zetten en dan eens kijken in hoeverre de klemspanning inzakt door het voorgloeien en daarna tijdens het starten. Hoe verder de klemspanning inzakt hoe ongunstiger ... en daarna kijk je ook nog even hoe snel de klemspanning weer opklimt.
En dan tenslotte: het is heel goed mogelijk dat de "gloeipluggen" stuk zijn. Bij een serieschakeling hoeft er maar een stuk te zijn en ze doen het geen van alle. Gewoon even de meter erop: onder ideale omstandigheden neemt iedere "gloeiplug" een kwart van de totale spanningsval voor zijn rekening. Staat er helemaal geen spanning op de "gloeipluggen" dan is de timerschakeling wellicht stuk. Is die timer stuk dan moet je even goed kijken of er geen extra weerstand in het circuit is opgenomen, indien niet dan kan je gewoon 12V op gloeiplug 1 zetten (neem wel een dikke draad, een dunne draad wordt ook zelf heet -
don't ask me how I know; I've seen and heard the mechanic who tried this.
Even met het draadje voorgloeien en daarna starten ... ik had ooit een auto waar de voorgloeischakeling kuren had, 't was nog onder garantie, de Belgische garagist die het draadje meegaf (en zijn vingers brandde) had geen vervanger in voorraad.