Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 18 apr 2024, 13:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Olie temperatuur sensor
BerichtGeplaatst: za 07 nov 2020, 20:49 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Het betreft een ex KL Lightweight met 2,25 diesel motor.

Ik vertrouw de sensor voor de motorolie temperatuur niet. Als de koelvloeistof temp mooi in het midden van het witte vlak staat, zit de wijzer van de olie temperatuur net onder rood. De combimeter (koel- en olie temp en brandstof niveau) heb ik al eens vervangen maar het gedrag blijft hetzelfde. De oliekoeler is gemonteerd en alle leidingen en slangen zijn “open”.

Ik heb inmiddels vijf van die dingen liggen, zoveel kosten ze niet. Er zijn echter twee modellen. In mijn carterpan zit een lange. De korte zijn misschien voor de watertemperatuur? In die dingen staan ook verschillende nummers geslagen en ze passen geen van allen in het tapgat in de carterpan. De draad is anders.

Heeft iemand een onderdeelnummer voor de olietemperatuursensor van een ex KL Lightweight? Bouwjaar 1977.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 nov 2020, 23:24 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
hoi,

Tja, hoe meer metertjes hoe banger we worden haha.
Vroeger reed je met 3 controlelampjes de wereld rond. Dynamo, oliedruk en groot licht. En we kwamen er ook!!!
Had je het idee dat de motor(dus ook de kachel als je de kraan op de motor open ging draaien haha) te koud bleef dan zette je een kartonnetje voor de grille.

Maar ff zere neus(serieus)

Als je dingen na wilt meten dan richt je een digitale infra rood thermometer op het koelsysteem en op het oliesysteem.
Dan weet je wat.
Waar ik wel eens mooie prijzen ziet is bij HBM in Moordrecht.
Zelf heb ik de ervaring dat diverse meters enorm af kunnen wijken.
Een sensor onder in de Carterpan in de rijwind kan een heel andere waarden aangeven als een sensor in het midden zijkant motor uit de luchtstroom bij een oliefilter.
Bouw meestal oude VDO meters en sensors in die nog made in Germany zijn. Verschillende sensors en verschillende meters bij elkaar vloeken soms ook. Zitten er bij Laro geen weerstanden in het systeem van de temp en brandstof meters? dacht dit in het schema wel eens gezien te hebben toen ik plannen had voor de inbouw van een tweede brandstoftank.
Koelvloeistof is na de start eerder warm dan de motorolie. Oliekoeler werd bij defensie vooral toegepast vanwege de mogelijkheid van stationaire draaiuren(dus geen rijwind) bij voertuigen met radio installatie. Eenmaal warm word de motorolie bij belasting vaak stuk warmer als de koelvloeistof. De kwaliteit van motorolie gaat na de 110 graden best wel snel achteruit. 100 graden is mooi bij bedrijfstemp. koelvloeistof rond de 90 houden. Dat gaat het makkelijkst met een electrische ventilator met sensor in de radiator.
De meedraaiende ven op de riem is dan niet handig.
Ik pas vaak een warmtewisselaar toe(b.v.tussen het oliefilter van een VAG golf 2) tussen beide zodat ze elkaar opwarmen en afkoelen.
Zo rommelen we maar wat aan , groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 nov 2020, 23:28 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Zit nog ff te piekeren waar 88-5 zijn sensors vroeger zag zitten bij de lightwight. Moet er met een motor wissel genoeg draadjes van los gehaald hebben.

Je zou een T-stuk kunnen maken met de oliedruksensor bij het het oliefilter. heb je er ook geen last van met verversen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 nov 2020, 10:33 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
De tank en koelwater meters van de series werken op 10 volt, als de olie meter van landrover is en ook voor 10 volt gemaakt is maar ergens op de gewone plus is aangesloten dan is dat 12.5 tot 14 volt en wijst hij te veel aan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.