Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 19 jun 2021, 23:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 18 apr 2020, 18:56 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 131
Hoi luitjes,
ik ben erin geslaagd mijn vooras te demonteren voor een opknapbeurt van de as zelf (poetsen en verven), de veren te ontroesten en de bussen te vervangen. Maar nu ik de boel los heb, zou ik dan wel of niet de seals van de fusiebollen vervangen? Ik kon niks aftappen, dus ik ga ervan uit dat er iets van one-shot-grease in zit. Maar de boel is nogal vettig aan de onderkant dus ik denk dat er wel iets met de seals aan de hand is.

Ik heb dit klusje nooit eerder gedaan, wel eens wat filmpjes bekeken, maar is het een heel grote klus? Of haal ik mezelf van alles op de hals? En nu ik de boel toch los heb liggen, zijn er dan nog andere dingen die ik meteen kan doen?


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 apr 2020, 19:21 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 549
Woonplaats: De Zijpe
Tja is het een grote klus, met gezond verstand valt het enorm mee.
Je bent wel even bezig maar echt spannend is het niet. (vind ik)
En als je het toch uit elkaar haalt weet je gelijk dat het goed zit.

Ik weet niet of je aan de wielen/remmen gevoeld hebt voordat je de boel uit elkaar haalde.
Maar om je rust te geven : je kan de klus net zo makkelijk, zo niet makkelijker doen als de as er weer onder zit.
Maar dan adviseer ik je om gelijk de draaipunten van je swiffelbollen, lagers, keringen, remschoenen en remcilinders even goed te bekijken voordat je de spullen besteld. De keerringen lagers etc. zou ik dan gelijk vervangen.......

De kosten vallen mee en dan kan je het in 1 keer goed doen.

Als ik het zo kan bekijken ziet de swiffelbol er wel goed uit.

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 apr 2020, 19:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 311
Hallo Pieter,

Belangrijker dan de seals wel of niet vervangen is de vraag of de fusee bollen zelf, de lagers en fusee pinnen nog in orde zijn.
Als een seal van de fusee bol vervangen moet worden, is het gemiddeld omdat de bol niet glad is en ook vervangen moet worden.

Als de bol nog glad is en er geen speling is op de lagers, zou ik niet verder gaan dan een grondige schoonmaakbeurt met zo min mogelijk boutjes en moertjes loshalen.

Als je er op staat om toch alleen de seals te vervangen, is de wph methode om de bollen te demonteren, nieuwe seals om de as schuiven en bollen weer monteren (Als je dat doet, heb je vrijwel alle boutjes en moertjes van de as wel los)
Een alternatieve methode voor alleen de seals vervangen, is de nieuwe seal aan 1 kant door te snijden/zagen, om de as heen werken en met de zaagsnede naar boven monteren.
Ook kun je nog overwegen om alleen de 6 boutjes/moertjes waarmee de bol aan het ashuis zit los te nemen en dan de naaf compleet met bol en steekas van de as te halen. Voordeel, de naaf en aanverwante meuk blijft in situ. Nadeel, je worstelt met een aanzienlijk gewicht aan een as die los van het voertuig is en dus geen serieus tegenwicht kan geven.
Als ik de boutjes/moertjes van de fuseebol aan de as bekijk op de foto, heb je daar alleen al een flinke tijd plezier om ze los te krijgen :D

edit, Gatherrover heeft al wat aandachtspuntjes genoemd die ik ook aanhaal en andere die ik nu maar oversla ;)

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 apr 2020, 19:36 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 174
Je hebt een aftapplug op de fusee. Op de eerste foto, bijna in het midden, zit een boutje met een heel klein rood stipje. Dat is de aftapplug. Ook one-shot loopt er uit al duurt het laaaaaang (en helemaal niet als je de as niet omdraait ;) ).
De boel is inderdaad nogal vet. Waar het vandaan komt durf ik niet te zeggen. Ook lijkt de fuseebol wat gepit. Dit komt de afdichting niet ten goede :cry:

Die pakking kan je alleen vervangen als je de fusee van de as schroeft. Deze (en de afdekring) passen alleen vanaf de as-zijde op de fusee. Ik heb ooit iemand gesproken die de pakking door had gesneden en dan met de snede aan de bovenkant gemonteerd. Ik vind het nog steeds lapwerk.

Wat je verder meteen kan doen: de voorspanning van de fusee. Geloof niet alle boeken, die spreken elkaar tegen. 4,5 kilo moet je hebben. Steekas contoleren op slijtage van de lagers en natuurlijk alle keerringen en pakkingen vervangen.
Ik heb een fusee vervangen toen de as nog onder de auto zat. Kijk op mijn site http://www.13afdra.nl en dan de knop "Onderhoud" Zoek daar op "27 april 2018" voor de beschrijving van wat ik heb gedaan. Let wel, ik heb een compleet nieuw fusee gemonteerd.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 apr 2020, 07:55 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 131
Goeiesmorreges! Dank voor jullie reactie met tips en trucks :!: Heel bruikbaar allemaal weer. En bedankt voor de tip van je website @Pike

Ik heb er geen moment aan gedacht om op speling te controleren toen de boel nog op zijn plek zat. :oops: Maar dat ga ik dan alsnog doen als de boel weer onder de auto zit. En inderdaad geeft het wat rust als ik net makkelijk deze klus moet klaren als de as weer onder de auto zit. (Ik liep trouwens deze week inderdaad tegen een filmpje aan waar de seal in tweeën werd gezaagd als cheat ;). )

Dan ga ik eerst maar eens even de boel heel goed onderhanden nemen en dan ook de voorspanning meten. Over die spanning heb ik in het verleden wel eens wat gelezen, maar natuurlijk nu niet aan gedacht om dit nu meteen ook te gaan doen. Verder zal ik ook kijken of ik na lang wachten toch nog wat vet af kan laten lopen. Even in de zon leggen vandaag zal wel een beetje helpen. (De as weer omdraaien ook :lol: )

Gisteravond nog wel even snel de bollen een beetje gepoetst en gekeken of er serieuze pitten op de bol zaten. Maar gelukkig :) ziet dat er toch wel goed uit. Op 1 plekje zat een erg klein pitje. Dus daar lijk ik dan goed weg te komen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 mei 2021, 20:50 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 131
Pike schreef:
Wat je verder meteen kan doen: de voorspanning van de fusee. Geloof niet alle boeken, die spreken elkaar tegen. 4,5 kilo moet je hebben.

Was het bijna vergeten om dit nog te controleren. Ik kwam erachter dat ik hier werk te doen had nadat ik met een vaartje van 60 door kuil in het asfalt reed en een flink klapperend stuur kreeg.
Dus ik heb de spoor- en stuurstang losgemaakt om de voorspanning te meten. Op het rechtervoorwiel kwam er beweging in bij 1.5kg en op rechtervoorwiel bij 2.0kg. Dit is dus geen 4.5!

Is het nu de bedoeling dat ik bovenste 4 bouten op de bol los maak, om daar iets van shims tussen uit te halen?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jun 2021, 10:22 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 503
Yep
Maar er was nog iets van met of zonder afdichtings ring meten.
Komt vast nog iemand die dat weet!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jun 2021, 10:28 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
Jamaar schreef:
Yep
Maar er was nog iets van met of zonder afdichtings ring meten.
Komt vast nog iemand die dat weet!


Precies, eigenaardig genoeg moet je de voorspanning (alleen) zonder de afdichting meten.
Die meting zegt dus iets over de fusée-lager-voorspanning.

Wat mijn blijvend verbaast is dat er niet ook een maat is voor de compleet gemonteerde situatie:
Deze waarde is namelijk de demping die het geheel geeft en die demping is van belang bij de "death-wobble".


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jun 2021, 13:52 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 131
Zou het zo kunnen zijn dat de voorspanning sowieso hoger moet zijn bij een gemonteerde situatie? Vanwege de weerstand die dat met zich meebrengt?
Oftewel: zou de voorspanning al niet hoger moeten zijn dan die 1.5kg, maar minstens 4.5kg?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jun 2021, 14:57 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
Pieter K schreef:
Zou het zo kunnen zijn dat de voorspanning sowieso hoger moet zijn bij een gemonteerde situatie? Vanwege de weerstand die dat met zich meebrengt?
Oftewel: zou de voorspanning al niet hoger moeten zijn dan die 1.5kg, maar minstens 4.5kg?


Precies, met de afdichtings-ring is er ook nog de variabele weerstand van die afdichting.
Misschien moet je 'm even wat extra in-oliën, dan is de weerstand het laagst en dus de afwijking van de handboekwaarden ook het laagst.
Maarrr ... zeker is dat mét afdichting de gemeten voorspanning alleen maar hoger hoort te zijn want je meet de werkelijke voorspanning + de weerstand van de afdichting.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jun 2021, 17:57 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 131
Marc-my-Words schreef:
Maarrr ... zeker is dat mét afdichting de gemeten voorspanning alleen maar hoger hoort te zijn want je meet de werkelijke voorspanning + de weerstand van de afdichting.

Thanx! Ben ik gelukkig niet gek :)
Dan ga ik proberen de weerstand zo laag mogelijk te krijgen met wat olie/vet, om er vervolgens een shimmetje tussen uit te halen om de voorspanning te verhogen !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jun 2021, 18:16 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 174
De 4,5 kilo voorspanning moet je onbelast meten, dus zonder de pakkingring om de fusee. Als de kom aan de as zit kan je de pakking los schroeven en naar achteren schuiven. Ik heb hem toen in de bankschroef gezet.

Die 4,5 kilo is de waarde nadat de aanvangsweerstand overwonnen is, dus als het huis al beweegt.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jun 2021, 22:19 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 131
Ik wil proberen om (quick and dirty) het klapperen van het stuur enigszins te beperken als ik door een kuil hobbel met 60/70 kmh.
Dus vandaar dat ik nu bedacht heb om in ieder geval 4.5 kg te realiseren, met pakking, ipv 1.5kg. Want dat is wel heeeeel erg weinig voor mijn gevoel.

Ik ga zeker met de seals/bollen aan de slag, maar daar wil ik op dit moment even niet aan rommelen. Dus op een later moment netjes de voorspanning regelen (onbelast) en ook de seals vervangen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jun 2021, 23:28 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 194
Tja, stuursysteem weet wat bij een series. Is niet echt direct te noemen en bestaat gelukkig uit erg veel onderdelen die samen best wel eens wat speling kunnen hebben wat wat klapperen kan veroorzaken. En er word heel wat afgeknoeid om oorzaken te proberen op te lossen zonder al te veel te moeten tobben. Denkt men blijkbaar.
Alles in ieder geval van te voren een paar keer om de paar dagen goed inspuiten en in laten trekken met goede IMAL kruipolie. Denk dat je met doorzagen van de keerring bepaalde voorspanningen in de afdichting weg haald. Al kan ik de reden goed begrijpen, ik ben daar geen voorstander van. Ook in andere situaties(bv krukaskeerringen) nogal eens last met deelbare keerringen gehad. Fijn dat de bollen nog netjes zijn. Je kan dan ook eerst eens proberen met de oude afdichtigen om er gewoon dat speciale vet in te doen en eens te kijken wat er gebeurd alvoren erg veel werk op je nek te halen. Met bouten die je er gewoon in en uit kan draaien is alles wel te doen. maar met afbrekende exemplaren die je uit moet boren en tappen gaat altijd erg veel tijd heen. Misschien is al de olie er wel gewoon uitgezweten na jaren er niet naar gekeken te hebben. Komt er daarom ff niets meer uit. Zo'n soort auto heb ik nu zelf ook. Het vet is dikker en blijft er misschien wel in. Klapperen in het stuur kan je ook altijd nog een stuurdemper overwegen. Maar zal ook de speling in het stuurhuis , hulpstuurhuis en alle kogels eens goed navoelen als ik jou was. Ik gebruik altijd deze methode , Als je wielen stil staan op de grond en je jutterd aan je stuur, hoe veel slag heb je dan al in je stuur voordat de wielen dan iets gaan doen? Dan gewoon terwijl een ander ff jutterd vanaf de swiffel naar boven toe het systeem volgen en kijken waar je speling heeft. Stuurhuis is wel af te stellen. Maar let op, te zwaar (omdat je bang voor dat klapperen bent) is ook niet goed. Dan komt het stuur niet meer terug als je de bocht uitkomt. Overigens een goed stuurhuis vinden is nog best een opgave als je eigen stuurhuis versleten is. En hoeveel slagen heb je links om vanuit de middenstand en hoeveel slagen heb je rechts om vanuit de middenstand. Zit de pitmann arm op de goede plaats op het stuurhuis om zijn bereik allebei de kanten op te halen. En bereiken de bouten ook de aanslagen van je as als je dit controleerd. Als ik mij goed herrinnert(is inmiddels meer dan 25 jaar geleden) moeten de armen op het hulpstuurhuis haaks op elkaar staan en eentje gelijk met de chassisbalk en de ander er haaks op.
De stuur en sporing kogels hebben linkse en rechtse draad zodat je ze(indien gangbaar) in lengte kan verstellen door aan de midden buis te draaien(als je de klemmen natuurlijk los gemaakt heeft.
Of de as onder de auto zit of er naast maakt idd niet zoveel uit. Onder de auto heb je wat meer houvast. ernaast is soms net een makkelijkere hoogte /betere licht inval op je werk. Minder zand wat vanuit het spatbord op je rug en in je werk valt haha.

nou succes maar weer. groet gapende Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jun 2021, 20:04 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 131
nico1970 schreef:
Tja, stuursysteem weet wat bij een series...

Tis inderdaad een feestje met het stuursysteem 8-) ...
Stuurdemper ben ik trouwens ook geen voorstander van. Werkt vast en zeker, maar neemt in dit geval niet de oorzaak of oorzaken weg.

Verder heb ik eerder al, alle kogels gecontroleerd op speling en de speling op het stuurhuis afgesteld. Dat is voor zover ik nu kan overzien prima in orde. Ook de stand van de arm van het hulpstuurhuis is netjes en bovendien ook weer afgetopt met wat olie. Ook de aanslag is in orde.... Dus ja, zo kwam ik uit bij de voorspanning van de bollen...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jun 2021, 20:11 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
Er is niks tegen een stuurdemper, er is zelfs het nodige vóór ... maar je moet die demper niet willen inzetten om evidente gebreken te verhullen.
De stuurdemper is er meer om je vingers en de auto heel te houden als je eens door een kuil rijdt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jun 2021, 20:24 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 131
Marc-my-Words schreef:
Er is niks tegen een stuurdemper, er is zelfs het nodige vóór ... maar je moet die demper niet willen inzetten om evidente gebreken te verhullen.
De stuurdemper is er meer om je vingers en de auto heel te houden als je eens door een kuil rijdt.

We zijn het met elkaar eens :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jun 2021, 10:05 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 503
Nog beter voor je vingers is de stuur bekrachtigings set voor de series, door de hydraulische cilinder kan je één wiel tegen een boom rijden maar het stuur beweegt zich niet. Nadeel is dat het stuur niet meer zelf terugkomt.
Ander voordeel wat ik er uit gevonden heb is dat alles voor de cilinder niet meer slijt, dus minder speling en onderhoud.
Is één van de beste investeringen geweest in mijn ambu.
Voorheen had ik ook een demper maar puur om de vingers, niet voor slecht stuurgedrag, daar tegen helpt alleen op tijd kogels vervangen en alles goed afstellen, dan stuurt ook een 50 jaar oude landrover snaar strak.
En vergeet de uitlijning niet!!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jun 2021, 10:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 223
Woonplaats: Buchten
Pieter,

Controleer ook de vertanding van de armpjes op het hulpstuurhuis. De minste speling op die plek levert ook dat klapperende stuur op en dan meen ik echt de minste speling. Dat heb ik helaas ook mogen ervaren. Dus eerst maar eens de klembouten op die armpjes serieus vast zetten.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 petrol 1959 "The Mrs"
https://get.google.com/albumarchive/112374280167817865048


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jun 2021, 15:00 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
En wat ook een raadsel-achtig ineens optredende Death Wobble kan geven, althans bij een Defender(oïde) is een miniscuul gebrek in de stuurkogel-constructie.
De kogel zit opgesloten tussen twee schalen. Als nu in de cilindrische "voering" waarin die schalen onder en boven de kogel zitten opgesloten ooit een keertje een miniscuul randje is ingeslagen (bijv als je met autoweg-snelheid door een gat in de weg rijdt) dan kan een volgende kuil opnieuw die lagerschaal iets opwippen en korter of langer even op dat miniscule randje blijven hangen (en daarbij dat randje eventueel nog weer opnieuw verder inslaan). In ieder geval na zo'n eerste inslag-randje kan de lagerschaal korter of langer blijven hangen en dan gedurende een zekere tijd ineens ruimte op de bijbehorende kogel geven.
De McGyver oplossing is dan een extra schijfje toe te voegen zodat de lagerschaal minder bewegingsruimte krijgt (wellicht is die bewegingsruimte ooit nogal ruim ingeschat, wellicht heb je die ruimte alleen onder de meest extreme situaties nodig). De nettere oplossing is kijken of er zo'n inslagrandje is en zo ja of je het voldoende weg kan krijgen zonder de lagerschalen direct teveel ruimte te geven, lukt dat niet dan wordt het het geheel vervangen.

Ik heb het verhaal uit de tweede hand: iemand waar echt alles klopte en waar de Defender zo nu en dan ineens een Death-Wobble vertoonde.
Na eindeloos en moedeloosmakend zoekwerk bleek dat de lagerschaal kon blijven hangen. Of het dan werkelijk zo verliep als geschetst vraagt erg veel registratie-apparatuur, echter na de McGyver aanpak was het over.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jun 2021, 09:20 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 131
Wim Janssen schreef:
Controleer ook de vertanding van de armpjes op het hulpstuurhuis. De minste speling op die plek levert ook dat klapperende stuur op en dan meen ik echt de minste speling. Dat heb ik helaas ook mogen ervaren. Dus eerst maar eens de klembouten op die armpjes serieus vast zetten.

Ik ga vandaag de boel eens goed nalopen op speling. Gewoon iemand het stuur zachtjes heen en weer te laten wiebelen en voelen of er kogels zijn die speling hebben. Kijk ik ook meteen de armpjes van het hulpstuurhuis. Als dat niks oplevert eens kijken of iets met de shims kan doen. Zelf verwacht ik niet dat er iets met de lagerschalen is, maar ik hou het zeker in het achterhoofd als ik er niet uit kom.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jun 2021, 12:35 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 131
Inmiddels bij beide wielen een opvulplaatje eruit gehaald. Bij het linkerwiel zitten nu alleen nog de borgplaatjes, bij het rechterwiel 1 opvulplaatje. Het trekgewicht bij het
(belastte) linker- en rechterwiel zijn nu 3.5 en 4.5 kg. Ik neem dat het 1 en ander bij het linkerwiel aan vervanging toe is. In ieder geval heb ik nu 1 wiel een trekgewicht dat een beetje in de richting komt. Het leek er trouwens op dat ik inderdaad toch ergens speling op 1 van de Pitman armpjes had (de onderste). Maar ik kan het niet meer reproduceren. Ik voelde speling, maar later niet meer. In ieder geval heb ik ervoor gezorgd dat de armpjes nu goed vast zitten....


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jun 2021, 17:56 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 131
Wim Janssen schreef:
Controleer ook de vertanding van de armpjes op het hulpstuurhuis. De minste speling op die plek levert ook dat klapperende stuur op .....

Nou, 1 van de Pitman armpjes kon wel een slagje extra gebruiken! Dat zal toch wel de speling zijn geweest die ik eerder voelde ....

Net een testritje gemaakt ..... enne klaar! Het klapperende stuur is niet meer! Over dezelfde hobbel gereden met 60 km/h en niks meer aan het handje.

Ook niet onbelangrijk was misschien de bandenspanning. Volgens de TH, moet die 1.8 bar bedragen, maar de banden waren allemaal 2.5! (ik had banden + velgen) een tijd terug al eens op de kop getikt en spanning niet gecontroleerd...

Enfin... met bandenspanning op orde, iets meer voorspanning op de bollen en een slag of twee extra voor de bovenste hulparm is het probleem opgelost!
Dank voor het meedenken allemaal!

(Wel balen dat met de testrit mijn radiator is gaan lekken. Stond ik daar met rokende / dampende auto in de berm. Op naar de volgende klus.....)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jun 2021, 19:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1275
Pieter K schreef:
....
Ook niet onbelangrijk was misschien de bandenspanning. Volgens de TH, moet die 1.8 bar bedragen, maar de banden waren allemaal 2.5! (ik had banden + velgen) een tijd terug al eens op de kop getikt en spanning niet gecontroleerd...


Tja, hoe het bij een Light Weight uitkomt weet ik niet, die is immers "light".

Bij een 110-Defender zei het instructieboekje 20 jaar geleden al dat er wat meer in de banden moest ... en in de praktijk bleek dat je gerust op nog wat meer lucht kon rijden, althans dat was mijn ervaring en met Michelin XPC in 7.5x16.
Grappig is dat 10 jaar later mijn ervarings-bandenspanning netjes in de rechter-deuropening geplakt was, dwz net ietsje minder als mijn eigen voorkeur (met de bredere 235/85x16 zijn de aangeplakte waarden heel adequaat).
Of te wel: Ik reed op de XPC onder de 110 met 2,5 bar vóór en 3,3 bar achter, en met lading deed ik er nog 0,2 a 0,3 bar bij.

Er zijn eenvoudige natuurwetten van toepassing: Vermenigvuldig deze praktijkcijfers met de light-weight / Defender factor (deel dus de asdruk-cijfers) en je krijgt een vergelijkbare "voetafdruk". Daarna kan je nog eens wat experimenteren.

Er zijn de nodige voordelen aan een wat hogere bandenspanning: de auto rolt lichter, de auto stuurt lichter en scherper, de auto duikt niet te diep in de banden, en de banden slijten minder (de de wangen van de banden lijden ook minder), nadelen zijn: het geeft een iets stugger comfort, op een ongelijke ondergrond rolt de band minder en ... het lichtere sturen kan overgaan in te licht sturen (de "voetafdruk"-lengte geeft een dempingseffect).

Of te wel: Neem de oude bandespannings-cijfers met een korreltje zout, die cijfers passen bij de banden die men 40-50 jaar geleden normaal vond, banden die het voor de grip van wringend rubber moesten hebben.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jun 2021, 23:10 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 194
Fijn dat je het probleem op heeft kunnen lossen.
Overigens ben ik niet het type figuur die met een hulpmiddel een gebrek op wil lossen.
Maar als je bv van een moderne auto afkomt en je gaat Serie Landrover rijden kan ik me voorstellen dat je iets al snel als klapperen ervaart.
Heb zelf tot op heden ook geen ervaring hoe het met een stuurdemper op een Serie aan gaat voelen. Bij Defensie(kl) zaten ze er niet op. Op de RRC vooras die ik als donor gebruikt heeft zit er wel eentje op tussen de spoorstang en het diff huis. Kan er altijd weer af als ik het niets vind.

Nog niet eerder klachten gehoord dat het stuur met een hydraulische cylinder ertussen niet meer terug komt. Dat lijkt me niet lekker rijden. Is het Heystee(Van de Berg Engineering Arnhem) ? Dan ff kijken of alle juiste componenten ertussen zitten zoals ze het bedoeld hebben en anders ff naar ze mailen of bellen(er is een 06 nummer en vaste lijn maar dat is altijd voice mail) er zal dan ergens spanning in een stuurstang of kogel blijven zitten die er niet hoort. Die setjes zijn daar toch van een prijsklasse dat je geen beunwerk verwacht.

Ben wel benieuwd als ik eindelijk zelf eens zo ver ben hoe een stuursysteem met een P38 conversie met de stuurdemper ertussen rijd en stuurt op een Serie straks met de naar buiten verbrede velgen (tot 6,5 J) met 235-85-16 Zal ook nog ff goed laten uitlijnen en naar de ashoek laten kijken. ben natuurlijk aardig bezig geweest aan het ashuis om hem van schroefveren naar serie spoorbreedte bladveren te krijgen , mil. shackels voor de spoorstang etc.(heb al een set wigvormige correctie plaatjes indien nodig voor tussen de as en de veerbladen). Weet bv dat een Ford Transit een levensgevaarlijke zoekende dweil word als je de wiggen vergeet of de verkeerde kant op doet.

Bandenspanning is altijd al een persoonlijke gevoels kwestie geweest. Dat gevoel erbij verschilt zelfs al per bandenmerk . Wat Mark aangeeft met de ontwikkeling en soort band ben ik het helemaal eens.
Dat is nogal veranderd laatste 40 jaar. Maar afgeladen met aanhanger met 200 kg kogeldruk is anders als leeg met alleen een kratje bier erin (die je dus al half leeg heeft haha)! Aan het slijtagebeeld kan je idd goed zien of je goed bezig bent. Zal best ergens tussen de 2,5 en 3.3 zitten hoor. Die 1,8 lijkt me op de verharde weg erg weinig. Ditmaal was bv de achterband van mijn motorfiets heerlijk rond naar de zijkant gesleten. Dus stout genoeg geweest in de bocht. groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.