Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 18:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 300tdi
BerichtGeplaatst: vr 21 feb 2020, 21:17 
Offline

Geregistreerd: do 21 sep 2017, 18:38
Berichten: 10
Woonplaats: Oudwoude
Goededag,

na een leuk 4x4 uitje naar fursten forest heb ik een probleempje.
we waren aardig fanatiek met water en diepe plassen en het meertje in de zand afgraving gingen de hele tijd goed tot dat we vast kwamen te staan in het meertje bij zand afgraving bij fursten forest. hier tijdje gestaan alleen stond goed vast. echter viel na ongeveer 15min de motor uit. volgens de gene die toen reed voornamelijk omdat de koppeling niet meer werkte en dus te zwaar trok.
na inspectie kwamen we er achter dat 1 cilinder vol stond met water en het carter stond ook vol. dus toen alles schoon gemaakt nieuwe olie er in en weer een keer testen. echter deed hij het niet goed en liep hij zwaar en moesten gas geven om hem te laten draaien. naar wat overleg strijd gestaakt en naar huis gegaan.
hier ben ik verder gegaan en heb ik de motor uit gebouwd en alles gecontroleerd. tot slot de cilinderkop er af gehaald en zuigers van boven af bekeken en gekeken als hij waterslag eventueel gemaakt had maar aan het onderblok niks te zien. de kop was naar de vlakker geweest en is afgeperst. hier kwamen ze er achter dat een klep lek was, dit was de uitlaat klep en deze heeft waarschijnlijk opengestaan toen motor uitviel en hier is het water in gestroomd en dus te snel afgekoeld zonder de klep in de zitting. dit was ook de enige cilinder met water er in.
maar verder niks gevonden. cilinderkop gemonteerd en weer een keer getest maar zonder goede resultaten.
na wat overleg met met kennisen en vrienden de pomp laten na zien hier uit bleek dat die niet zo goed meer was. nou koste revisie me wat te veel maar door een fout communiceren had ik de pomp al gereviseerd bij me liggen en heb ik voor een klein prijsje gereviseerde pomp liggen.
zelfde dag nog op gebouwd en weer timing goed gezet maar helaas geen verbetering.
toen de gloeibougies er uitgehaald en de verneveling lijkt mooi om en om te zijn en allemaal het zelfde.
de motor loopt nu zwaar en valt uit bij stationair draaien, verder reageert hij wel op gas maar loopt zeer beroerd en stottert veel en rookt wat zwart.
ik ben wel een beetje ten einde raad en hoop dat iemand hier kan zeggen wat ik nog zou kunnen proberen.
alvast super bedankt voor het meedenken.

Groeten Haaye


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 300tdi
BerichtGeplaatst: vr 21 feb 2020, 23:32 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Even heel basic, heb je je tank gecheckt of daar geen water in zit en de rest van het brandstof systeem?

Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 300tdi
BerichtGeplaatst: za 22 feb 2020, 00:21 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Je zou je compressie kunnen meten nu alles in elkaar zit.
Dan kan je dat elk geval uitsluiten. :?:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 300tdi
BerichtGeplaatst: za 22 feb 2020, 00:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
En ... weet je werkelijk zeker dat er geen waterslag-schade is.
Als een drijfstang slechts een beetje gekromd is zie je niet direct dat de zuiger (net) niet even hoog komt als de andere.
Je gaat dat dan (ook) zien aan een lagere compressie.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 300tdi
BerichtGeplaatst: za 22 feb 2020, 10:12 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
En hij loopt dan fysiek ook echt zwaarder.

Even gloeipluggen d'r uit en rondtornen, voel je meteen of het te zwaar gaat.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 300tdi
BerichtGeplaatst: za 22 feb 2020, 10:32 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
En ... als er water langs de ene of andere kant is binnengelopen is de turbo nog heel ?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 300tdi
BerichtGeplaatst: za 22 feb 2020, 12:46 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Was er ook niet iets met water in de kabelboom en een computer onder de stoel?
Weet niets van de 300tdi maar wel dat elektronica en water elkaar niet mogen, dus computer uitlezen de eerste stap?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 300tdi
BerichtGeplaatst: za 22 feb 2020, 20:27 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Was er ook niet iets met water in de kabelboom en een computer onder de stoel?
Weet niets van de 300tdi maar wel dat elektronica en water elkaar niet mogen, dus computer uitlezen de eerste stap?


Alleen de jongere/jongste 300Tdi heeft een beperkte hoeveelheid electrickery.
Bij een Td5 zou uitlezen tot een van de eerste stappen moeten horen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 300tdi
BerichtGeplaatst: zo 23 feb 2020, 04:13 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Zie je wel, ik weet er niets van en als excuus, zat gisteren in plage blance in deze zandstorm
[url]Grote zandstorm op Canarische Eilanden, vliegverkeer ontregeld https://www.nu.nl/buitenland/6032734/gr ... egeld.html (via @NUnl)[/url]

Kon auto niet uit en binnen 32 graden dus mijn brein was een beetje over verhit :shock:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 300tdi
BerichtGeplaatst: zo 23 feb 2020, 11:05 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Marc-my-Words schreef:
En ... weet je werkelijk zeker dat er geen waterslag-schade is.
Als een drijfstang slechts een beetje gekromd is zie je niet direct dat de zuiger (net) niet even hoog komt als de andere.
Je gaat dat dan (ook) zien aan een lagere compressie.


Ik had ooit waterslag - bij een gewone 2x4 auto met een gewone voorkamer-diesel zonder turbo.
Een toen "moderne" auto met de luchtinlaat heel mooi in de bumper verstopt ... het gaat dan al mis met nog geen 20 cm water, met name als je dan voorzichting door de wat grotere plas rijdt (dan duwt de bodemplaat het water naar voren, juist in de bumper).
Nadat ik het water had kunnen "evacueren" - gelukkig mooi schoon water - kreeg ik de auto weer aan het lopen.
Om te beginnen met grote witte wolken, later liep ie maar niet mooi ... maar kon er wel zo'n 60 km mee naar de garage.
Er bleek één serieus kromme drijfstang te zijn, en eentje die ook niet echt recht meer was.
't Was bijna zo ver mogelijk van huis als je in Polen kan zijn, en de drijfstangen hebben ze daar goed vervangen, de rekening was ook goed, en de rest was knudde. Gelukkig was het zo knudde, en gelukkig was het een merk-dealer daar in Polen, dat de meeste van de vervolgkosten ergens bij Renault intern zijn verrekend ... de dealer thuis zij dat je in zo'n geval beter een nette ruilmotor bij de auto zoekt (dat was toen in Polen natuurlijk anders: als de motor liep maakten ze er wel weer een auto omheen). Overigens, na een paar maanden gedoe heeft de auto het nog jaren heel goed gedaan, eerst nog een kleine 4 jaar in mijn beheer, en daarna nog eens zoiets bij een vriend die 'm heel aardig misbruikte.
Het hele voorval had één goede bijwerking ... de aanschaf van een LandRover, van Frans comfort en typisch Franse "petits manquements" naar het LandRover "comfort" en de "typical Britsh approach", van zo hier en daar de Franse slag bij de afwerking naar helemaal geen afwerking.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 300tdi
BerichtGeplaatst: za 29 feb 2020, 17:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Ik neem aan dat ge de hogedrukdieselleidingen hebt ontlucht?
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 92 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.